سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

سایت "الگماینه" مدعی شد؛

"سفر ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن به ایران پرسش‌هایی را بوجود آورده است. این که هدف از این سفر چه بود است و این گام چه تاثیری بر آینده روابط تهران – امان خواهد گذاشت."
به گزارش مشرق، سایت خبری تحلیلی "الگماینه" نزدیک به لابی نئومحافظه‌کاران امریکایی و اسرائیلی‌ با انتشار گزارشی درباره خبر اخیر سفر وزیر امور خارجه اردن به ایران، این سفر را مورد شگفتی کشورهای منطقه و تصمیمی برای بهبود روابط دو کشور دانسته است. این سایت جزئیاتی از سفر وزیر امور خارجه اردن به ایران را منتشر کرده است.

"الگماینه" در مطلبی با عنوان "گمانه‌زنی درباره چرخش محوری اردن به سمت تهران" با اشاره به اخبار منتشر شده درباره تصمیم وزیر امور خارجه اردن برای سفر به تهران می‌نویسد: "سفر ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن به ایران پرسش‌هایی را بوجود آورده است. این که هدف از این سفر چه بود است و این گام چه تاثیری بر آینده روابط تهران – امان خواهد گذاشت.

سایت "الگماینه" با اشاره به تعجب کشورهای منطقه از این سفر و در میانه  گمانه‌زنی‌ها درباره تنش در روابط میان ایران با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌نویسد:"این سفر باعث شگفتی ناظران و تحلیلگران سیاسی در امان شد. شگفتی هم موافقان و هم مخالفان دولت کنونی اردن را دربر می‌گرفت چرا که تا پیش از سفر هیچ‌گونه نشانه‌ای از تمایل دو کشور برای بهبود روابط با یکدیگر دیده نمی‌شد."

"الگماینه" با اشاره به جزئیات این سفر می‌نویسد:"طبق گزارش‌های رسیده از منابع موثق دولت اردن تصمیم گرفته تا تدابیر فوق‌محرمانه‌ای را برای سفر روز شنبه وزیر امور خارجه آن کشور به تهران در نظر گیرد و از انتشار جزئیات بیشتر خودداری نماید. در بیانیه دولت اردن تنها آمده بود که وزیر امور خارجه آن کشور با "حسن روحانی" دیدار کرده و نامه‌ای دست‌نوشته از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن را برای او آورده است.

الگماینه در بخش دیگری از گزارش خود اشاره می‌کند که وزارت امور خارجه اردن ماه گذشته از اعزام سفیر جدید به تهران خبر داده بود اما هیچ یک از تحلیل‌گران سیاسی گمان نمی‌کردند که این موضوع منجر به بهبود روابط دو کشور شود. این سایت اشاره می‌کند که سفر اخیر وزیر امور خارجه اردن به تهران از آن رو جالب توجه است که پادشاه اردن نسبت به گسترش نفوذ شیعیان در منطقه هشدار داده بود.

الگماینه اشاره می‌کند که موافقان و مخالفان دولت اردن در داخل آن کشور درباره این سفر سکوت کرده‌اند. مقام‌های ارشد اخوان المسلمین اردن نیز اظهار داشته‌اند دار این باره صبر می‌کنند تا دولت اردن خود مشخص سازد که انگیزه اصلی مقام ارشد آن کشور برای سفر به ایران چه بوده است.

گمانه‌زنی درباره تمایل اردن برای نزدیکی به ایران در زمان بالاگرفتن بحران منطقه‌ای در عراق و سوریه در حالی مطرح می‌شود که سایت خبری تحلیلی "دبکا فایل" اخیرا مدعی شده بود که سردار "قاسم سلیمانی" به اردن رفته و جنگنده‌های سلطنتی اردن کاروان او را در بزرگراه "امان – بغداد" اسکورت کرده‌اند. این سایت مدعی شده بود که مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اردنی با سردار سلیمانی درباره مسائلی چون درگیری‌ها در سوریه و عراق گفت‌وگو کرده‌اند.

آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان شد/ برگزاری انتخابات در دو مرحله/ هاشمی رفسنجانی هم کاندیدا بود

از سیدمحمود هاشمی شاهرودی (رئیس سابق قوه قضائیه) به عنوان جدی ترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان نام برده می شد.
نشست رسمی مجلس خبرگان رهبری آغاز شد و آیت الله یزدی به ریاست خبرگان انتخاب شد.
بر اساس اخبار دریافتی و در انتخابات رئیس مجلس خبرگان از 73 رای ، آیت الله یزدی 43 رای و آیت الله هاشمی رفسنجانی 24 رای کسب کردند.

آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان شد/ هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست بود

به گزارش خبرنگار عصرایران،  مهمترین دستور کار این نشست، انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان بود. مجلس خبرگان 86 کرسی دارد.

این انتخابات به دور دوم کشیده شد. کاندیداهای دور اول، آیات محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و مومن بودند که آیت‌الله هاشمی شاهرودی به علت تعدد کاندیداها انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد.

تیجه دور اول

محمد یزدی                                     35 رای

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی             25 رای

آیت‌الله مومن                                 13 رای

آیت‌الله شاهرودی                          انصراف

نتیجه دور دوم انتخابات

محمد یزدی                                       47 رای

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی               24 رای

آرای باطله                                         3 رای

نشست روز سه شنبه مجلس خبرگان در محل ساختمان سابق مجلس در خیابان امام خمینی تهران در حال برگزاری است.محمدرضا مهدوی کنی رئیس وقت مجلس خبرگان به دلیل بیماری در مهر ماه گذشته درگذشت و هم اکنون اعضای مجلس خبرگان باید رئیس جدیدی را برای این نهاد انتخاب کنند.
از سیدمحمود هاشمی شاهرودی (رئیس سابق قوه قضائیه) به عنوان جدی ترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان نام برده می شد.اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ احمد جنتی و محمد تقی مصباح یزدی از دیگر گزینه های محتمل برای ریاست مجلس خبرگان به شمار می رفتند.
دوره مجلس خبرگان 8 ساله است و در سال آینده (1394) انتخابات مجلس خبرگان برگزار می شود. به همین دلیل رئیس جدید تنها به مدت یک سال بر مجلس خبرگان ریاست خواهد کرد.
تحلیل نامه 47 سناتور آمریکایی از زاویه دیگر

این نامه سندی آشکار از خط مشی آینده حزب جمهوریخواه تا انتخابات ریاست جمهوری2016است.در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری 2016 نزدیک می شویم این نامه را می توان "مانیفست" حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی دانست.

وب سایت "وکس" (vox) با ارایه تحلیلی از نامه  بی سابقه اخیر 47 سناتور جمهوریخواه آمریکایی خطاب به ایران می نویسد به نظر می رسد با امضای این نامه از سوی اکثریت قریب به اتفاق سناتورهای جمهوریخواه ، محافظه کاران آمریکا از هم اکنون ایران را دشمن شماره یک و مساله اصلی سیاست خارجی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 قرار داده اند.
به گزارش عصر ایران در این گزارش تحلیلی آمده است چه اوباما با ایران توافق کند و چه توافق نهایی هسته ای صورت نگیرد ، جمهوریخواهان با انتشار این نامه و دعوت اخیر از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، شمشیرها را از رو برای اوباما  و ایران در عرصه سیاست خارجی آمریکا بسته اند.

متن کامل این گزارش در پی می آید:

نامه اخیر 47 سناتور جمهوریخواه خطاب به مقامات ایران، به مقوله سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران متمرکز بود: این اقدام به معنای تضعیف تلاش دولت اوباما برای انجام یک معامله با ایران بر سر موضوع هسته ای است، که مورد مخالفت جمهوریخواهان قرار دارد.
 اما اهمیت این نامه بیش از این است. در واقع این نامه سندی آشکار از خط مشی آینده حزب جمهوریخواه ( در قبال ایران) تا انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است. این نامه آشکارا بیانگر این مساله است که مساله ایران هم اکنون به بالاترین درجه از نارضایتی جمهوریخواهان از سیاست های خارجی دولت اوباما تبدیل شده است. در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری 2016 نزدیک می شویم این نامه را می توان  " مانیفست " حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی دانست.

چگونه ایران تبدیل به اصلی ترین موضوع سیاست خارجی راست های آمریکا شد؟

از همان  آغاز دوران ریاست جمهوری اوباما، سیاست های جمهوری خواهان بر مبنای مخالفت با اولویت های اصلی سیاست های داخلی دولت اوباما تعریف شد . البته این رویه مرسوم  همه احزاب اپوزیسیون است . اما در نتیجه افزایش قطبی شدن فضای سیاسی آمریکا در دوره اوباما  حزب دموکرات به تدریج به سمت لیبرال خود گرایش یافت و در مقابل جمهوریخواهان در سال های گذشته آرام آرام به سمت محافظه کارتر حزب چرخیدند.
تا به حال، جمهوری خواهان از تضعیف سیاست خارجی اوباما آن گونه که در مخالفت با ابتکارات سیاست داخلی او همداستان بودند، اجتناب داشتند.  اما نامه اخیر که از سوی سناتور تازه کار " تام کاتن " نوشته شده است از این خط عبور کرده است. در واقع جمهوریخواهان با این نامه از حالت مخالفت صرف با سیاست خارجی اوباما به مرحله خرابکاری در آن رسیده اند.  در این نامه خطاب به رهبران ایران یادآور می شود که هر توافق هسته ای باید به تایید جمهوریخواهان سنا برسد و یادآوری می کند که رئیس جمهور جمهوریخواه آینده و یا کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان ممکن است بخش هایی از این توافق احتمالی را تغییر داده و یا به کلی آن را ملغی کنند.
برای درک بهتر تشدید رویکرد جمهوری خواهان نسبت به ایران، باید جایگاه مساله ایران در سیاست خارحی محافظه کاران آمریکا را مورد توجه قرار داد. به عبارت دیگر ایران تنها یک مساله در سیاست خارجی جمهوریخواهان نیست بلکه تبدیل به مساله اصلی سیاست خارجی آنها شده است.
برآیند مشترک و نظر غالب جمهوریخواهان آمریکا این است که سیاست خارجی دولت اوباما به تقویت و توانمندی ایران در منطقه منجر شده است. این نگرانی جمهوریخواهان حتی  فراتر از توافق احتمالی هسته ای می رود. امتناع اوباما از مداخله جدی تر بر ضد دولت بشار اسد  در جنگ داخلی سوریه -  که یکی از مهم ترین متحدان منطقه ای ایران است - از نظر جمهوریخواهان به تقویت جایگاه منطقه ای ایران انجامیده است.  هم اکنون  بسیاری از نیروهای زمینی عراق اعم از ارتش و شبه نظامیان شیعه  در چارچوب استراتژی مبارزه با داعش در عراق فعال اند که این گروه ها روابط نزدیکی با ایران دارند و یا پروکسی (نایب) مستقیم این کشور محسوب می شوند. شیعیان حوثی در یمن نیز که به تازگی موفق شدند کنترل دولت یمن را به دست گیرند به عنوان متحدان ایران محسوب می شوند.
موقعیت کنونی ایران در منطقه از نظر جمهوریخواهان مبین  شکست سیاست خارجی دولت اوباما در خاورمیانه است. از آنجا که به نظر می رسد استراتژی دولت اوباما همکاری با ایران برای حل بحران های منطقه ای به جای مقابله با این کشور است، محافظه کاران استدلال می کنند، این سیاست اوباما زمینه ساز تقویت و توسعه نفوذ منطقه ای ایران به عنوان قدرت هژمون و مسلط بر منطقه خاورمیانه شده است. 
در روایت جمهوریخواهان این سیاست های اوباما بوده است که یک حکومت تهاجمی همچون ایران را در شرایط برتری در منطقه خاورمیانه قرار داده است؛ هر چند جمهوریخواهان در شمارش علل این وضعیت به نقش حمله به عراق در سال 2003 و در دولت جورج دبلیو بوش جمهوریخواه به عنوان آغاز گر  روند رو به رشد نفوذ منطقه ای ایران اشاره ای نمی کنند. اهمیت این نامه به ویژه هنگامی بیشتر حس می شود که این واقعیت را در نظر بگیریم که 47 سناتور جمهوریخواه از مجموع 53 سناتور جمهوریخواه سنا این نامه را امضا کرده اند.
 جمهوری خواهان بر این گمانند که اوباما در حال انجام یک خطای فاحش تاریخی است ؛ مذاکرات هسته ای او و سیاست او در نحوه مواجهه با بحران داعش در حال توانمند سازی بازیگری است که به قول جان مک کین (یکی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه) حتی از داعش هم (برای امنیت ملی آمریکا) خطرناک تر است.  به همین دلیل دو تلاش بی پروا یانه در روزهای گذشته در اردوگاه جمهوریخواهان برای مقابله با این وضعیت صورت گرفت که یکی از آنها نامه 47 سناتور به  ابتکار تام کاتن بود و دعوت مخفیانه از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل برای سخنرانی در کنگره علیه توافق هسته ای با ایران، دیگر تلاش محافظه کاران در این راستا به حساب می آید. 

چگونه  موضوع ایران تبدیل به موضوع اصلی انتخابات سال  2016  می شود؟


"مارکو روبیو"، "تد کروز" و "رند پاول" سه سناتور جمهوریخواه هستند که نامه 47 امضایی تام کاتن علیه توافق هسته ای با ایران را امضاء کرده اند. همچنین " بابی جیندال" فرماندار جمهوریخواه و نامزد بالقوه حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 در حمایت از نگارش این نامه در صفحه توییتر خود نوشته است:  
 "همه نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 2016 از هر دو حزب آمریکا باید با حمایت از این نامه روشن سازند که هم اکنون مذاکرات هسته ای با ایران از سوی یک رییس جمهور " اردک لنگ" پیش برده می شود." ( در فرهنگ سیاسی آمریکا به دو سال پایانی دوره دوم رییس جمهوری  که با مشکل کنترل مخالفانش بر کنگره مواجه است اردک لنگ گفته می شود.)
 این نامزدهای بالقوه همگی برای بالا بردن شانس حضور خود به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان در انتخابات آتی به کمک های مالی و حمایت های چهره ها و فعالان سیاسی جمهوریخواه  نیاز دارند و بسیاری از این متنفدین کمک کننده به نامزدهای جمهوریخواه مانند" شلدون ادلسون" نگاهی به شدت منفی نسبت به ایران دارند.  طبیعتا هر نامزد بالقوه جمهوریخواه اگر می خواهد نامش در لیست سیاه این سرمایه داران کمک کننده به جمهوریخواهان نباشد، باید رویکرد ضد ایرانی داشته باشد تا مورد حمایت (مالی) آنها  قرار گیرد.  این انگیزه مالی در واقع یک مسابقه تشدید رویکرد نسبت به ایران در جبهه نامزدهای جمهوریخواه ایجاد می کند. در چنین شرایطی  توجه و اشاره به این  نکته که ایران هم اکنون دشمن شماره یک آمریکا در حوزه سیاست خارجی است و یا حتی شاید دفاع از ایده جنگ با ایران می تواند برای نامزدهای بالقوه حزب جمهوریخواه یک مزیت سیاسی محسوب شود. به همین دلیل است که حتی "رند پاول"  که پیشتر پشتیبان  مذاکره هسته ای با  تهران بوده، یکی از امضا کنندگان نامه اخیر تام کاتن است.  در واقع این کار برای او این مزیت را داشته که بدون تغییر موضع سیاسی قبلی اش، یک سیاست به ظاهر تهاجمی تر علیه ایران به نمایش گذارد.  
 انتظار نمی رود  این جو ضد ایرانی در اردوگاه جمهوریخواهان به این زودی ها خاتمه یابد. اگر اوباما تا مهلت تعیین شده پایان ماه مارس موفق شود به یک تفاهم سیاسی با ایران برسد ،می توان با اطمینان گفت که جمهوریخواهان به بهانه دادن امتیارات سخاوتمندانه از سوی اوباما به ایران، به شدت به این توافق حمله خواهند کرد و اگر چنین تفاهم سیاسی هم تا پایان ماه مارس صورت نگیرد موضوع هسته ای همچنان یک مساله باز و بدون حل باقی خواهد ماند و بهانه برای حمله جمهوریخواهان به ایران فراهم است. علاوه بر این، ادامه نقش آفرینی ایران در (حل) بحران های منطقه از جمله عراق، سوریه ،لبنان و یمن و در جاهای دیگر، بهانه و زمینه لازم را برای تداوم خط حمله جمهوریخواهان بر ضد ایران حفظ خواهد کرد.  بنابراین به نظر می رسد اجماع کلی در حزب جمهوریخواه، هل دادن نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری 2016 به سمت تشدید مواضع ضد ایرانی تا زمان انتخابات است ؛ سیاستی که با نامه تام کاتن به طور هوشمندانه ای زمینه های شتاب گرفتن آن فراهم شده است.
به مسئولان شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابانها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آنها خواهند بود/اگر یکی از آجرها به سرم می خورد معلوم نبود زنده بمانم.
علی مطهری نماینده تهران شرح حمله روز گذشته اوباش به او در شیراز را در اختیار عصرایران گذاشت.

به گزارش عصرایران  این واقعه را از زبان مطهری می خوانید:

حدود بیست روز بود که انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با ارسال دعوتنامه اصرار بر ایراد سخنرانی بنده در آن دانشگاه داشت.
با وجود مشغله زیاد و کارهای عقب‌مانده سرانجام دعوت آنها را برای هفته‌ای که مجلس جلسه علنی نداشت پذیرفتم. آنها مجوز این سخنرانی را هم برای من فکس کردند. موضوع سخنرانی «اسلام و آزادی» بود و بنا داشتم وضعیت افتخارآمیز آزادی تفکر و آزادی بیان در طول تاریخ اسلام و نیز تفاوت نگاه اسلامی و نگاه غربی به مسئله آزادی را تشریح کنم.

ساعت 4.5 بعدازظهر روز دوشنبه 18 اسفند وارد فرودگاه شیراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجویان دعوت‌کننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شدیم. دیدم آنها اصرار دارند که با یک تاکسی زردرنگ برویم. ظاهراً متوجه شده بودند که عده‌ای می‌خواهند آسیب برسانند، می‌خواستند خودروی ما شناسایی نشود.
من متوجه ماجرا نبودم و در فکر مطالب سخنرانی بودم. حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلوتر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.


حمله گروه فشار به مطهری: زخمی شدن از ناحیه چشم/ شیشه خودرو شکسته شد/ محاصره 3 ساعته در کلانتری (+عکس)

اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنام های ناموسی و کلماتی مانند «حرامزاده» بود که به سمت ما می‌آمد.

حمله گروه فشار به مطهری: زخمی شدن از ناحیه چشم/ شیشه خودرو شکسته شد/ محاصره 3 ساعته در کلانتری

راننده ناچار وارد کلانتری 20 گل‌سرخ شیراز شد. ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آنها به کلانتری جلوگیری کردند.

ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود که این افراد که از تجهیزاتشان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از چه نهادی دستور گرفته‌اند در این گونه کارها آزادند و کسی حق مزاحمت برای آنها ندارد مگر این که فرد مورد تهاجم از شدت ضربات از دنیا برود.


حمله گروه فشار به مطهری: زخمی شدن از ناحیه چشم/ شیشه خودرو شکسته شد/ محاصره 3 ساعته در کلانتری

جالب است که یکی از مقامات ارشد آن کلانتری می‌گفت با وجود فناوری جدید که از داخل خانه هم می‌شود به صورت ویدئو کنفرانس برای دانشجویان صحبت کرد چه اصراری به برگزاری این گونه جلسات است. گفتم من که عشق سخنرانی ندارم، آنها به اصرار دعوت کردند من هم پذیرفتم و اکنون باید به وعده خود وفا کنم.

به رئیس کلانتری گفتم شما به جای تلاش برای لغو سخنرانی، الان که اینها در دسترس شما هستند بازداشتشان کنید تا مجازات شوند. اگر یک بار این کار را بکنید دیگر این رذالت ها تکرار نمی‌شود. گفت ما اطلاعات و عکس همه آنها را داریم، ‌بعدا همه‌شان را بازداشت می‌کنیم؛ و من منتظر بازداشت آنها هستم!

این در حالی بود که می‌گفتند حدود هزار دانشجوی انجمن فرهنگ و سیاست و بسیج دانشجویی و غیره در سالن سخنرانی منتظر ورود من هستند.
یکی از مسئولان امنیتی گفت ما احتمال این وضع را می‌دادیم. گفتم پس چرا تمهیدات لازم را برای حفظ امنیت فراهم نکردید یا لااقل زمانی که در تهران بودم به من اطلاع ندادید؟ امیدم از نیروی انتظامی ناامید شد. به امید مسئولان اجرایی استان بودم که آنها با دستور مناسب، آن اراذل را بازداشت و راه برگزاری مراسم را هموار و اینجانب را تحت‌الحفظ به دانشگاه ببرند.

اما از تماسهایی که گرفته می‌شد فهمیدم که آنها درست برعکس عمل می‌کنند یعنی اولا همت و تصمیم اصلی آنها این است که به هر ترتیب شده آن جلسه سخنرانی دارای مجوز برگزار نشود و ثانیا هیچ کاری به کار مهاجمان نداشتند و آنها برای هر اقدامی آزاد بودند. اینجا بود که شمه‌ای از تدبیر دولت یازدهم را درک کردم.

حمله گروه فشار به مطهری: زخمی شدن از ناحیه چشم/ شیشه خودرو شکسته شد/ محاصره 3 ساعته در کلانتری (+عکس)

خلاصه مقامات دولتی و انتظامی همه تلاش می‌کردند که سخنرانی انجام نشود و از آن سو غبار ناراحتی و کدورتی بر دل مهاجمانی که برخی از آنها در اطراف کلانتری بودند ننشیند. سرانجام از طرف استانداری در سالن سخنرانی به دروغ اعلام شد که آقای مطهری به تهران بازگشتند تا جمعیت متفرق شود.

به هرحال بعد از حدود 3 ساعت چون لباسم پر از خاک و گل و غیره شده بود یک دست کت و شلوار آوردند تا لباسم را عوض کنم - و البته آن کت و شلوار را پس خواهم فرستاد - و آنگاه راهی فرودگاه برای بازگشت به تهران شدیم.

در راه بازگشت بی‌اختیار به یاد سخن امام(ره) بودم که فرمود در جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها آزادند که حرف خود را بزنند، و سخن شهید مطهری که فرمود در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی می‌توانند فعالیت داشته باشند مشروط به این که با تابلوی خودشان فعالیت کنند، و یاد تأکید دلسوزانه رهبر انقلاب بر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها افتادم و از جهالت آن افراد و منافقان زیرکی که این جاهلان را ابزار نیل به اهداف خود قرار می‌دهند تأسف خوردم.

به مسئولان استانی و انتظامی شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابانها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آنها خواهند بود.

به رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است. از دانشجویان محترم دانشگاه شیراز نیز به جای استانداری و نیروی انتظامی فارس عذرخواهی می‌کنم و بدانند که آفتاب پشت ابر نخواهد ماند.

والسلام
علی مطهری

19/12/93

بایدن گفته است:" امضا کنندگان این نامه باید بدانند اکثریت قریب به اتفاق تعهدات بین المللی ما بدون نیاز به تایید کنگره و با تصمیم رییس جمهور و قوه مجریه امضا شده است.

"جو بایدن" معاون رییس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای نسبت به نامه اخیر 47 سناتور جمهوریخواه آمریکایی خطاب به مقامات ایران واکنش نشان داد.پاسخ بایدن به نامه 47 سناتور آمریکایی: در 36 سالی که در سنا بوده ام چنین چیزی ندیدم

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز، بایدن با انتقاد از اقدام این سناتورها در بیانیه خود تاکید کرده است: در 36 سالی که سابقه عضویت در سنای آمریکا را دارد به یاد ندارد نامه ای از سوی سناتورها خطاب به مقامات دیگر کشورها با چنین لحن و شیوه ای نگارش شده باشد.

بایدن با اشاره به اینکه این اقدام دون شان و وهن مجلس سنای آمریکا بوده است، نوشت؛ امضا کنندگان این نامه در تضعیف رییس جمهور و دور زدن قانون اساسی ایالات متحده به   من استناد کرده و به نامه من در سال 2002 - خطاب به کالین پاول وزیر امور خارجه وقت درباره پیمان مسکو- اشاره کرده اند.

گفتنی است بایدن در سال 2002 رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بود و با ارسال نامه ای به کالین پاول وزیر امور خارجه دولت جورج دبلیو بوش به او هشدار داده بود پیمان کاهش سلاح های استراتژیک با روسیه (پیمان مسکو) نیازمند تایید کنگره است.

امضا کنندگان نامه سرگشاده اخیر سنا نیز در نامه خود به عنوان یک مثال به این اقدام بایدن استناد کرده اند تا اقدام خود را توجیه کنند.

بایدن گفته است:" امضا کنندگان این نامه باید بدانند اکثریت قریب به اتفاق تعهدات بین المللی ما بدون نیاز به تایید کنگره و با تصمیم رییس جمهور و قوه مجریه امضا شده است.

او افزوده است: برای مثال می توان به شناسایی دیپلماتیک جمهوری خلق چین، پایان بحران گروگان گیری اعضای سفارت آمریکا در ایران (بیانیه الجزایر) و معاهده پایان جنگ ویتنام اشاره کرد.

گفتنی است نامه سرگشاده 47 سناتور جمهوریخواه آمریکایی که روز گذشته خطاب به مقامات ایران منتشر شد، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل سیاسی آمریکا داشته است و بسیاری از ناظران این نامه بی سابقه را به عنوان نشانه ای از تشدید اختلافات سیاسی جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر رسیدن به توافق نهایی هسته ای با ایران می دانند.

نکته جالب تر این نامه آن است که با وجودی که 47 سناتور جمهوریخواه سنا آمریکا این نامه را که موضوع اصلی آن مساله ای در حوزه سیاست خارجی بوده و خطاب آن به مقامات و رهبران یک کشور خارجی است، امضا کرده اند اما امضای بسیاری از سناتورهای قدیمی و پر نفوذ از جمله "باب کورکر" رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا پای این نامه دیده نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد