سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش تاسف بار برای خوزستان

مطالبه ۲۷ میلیاردی برخی کتابخانه های خوزستان را به تعطیلی کشاند

لطف الله سپهر
شناسهٔ خبر: 2515491
اهواز ـ مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: این کتابخانه ها از شهرداریهای استان مطالبه ۲۷ میلیارد تومانی دارند که عدم پرداخت آن منجر به تعطیلی نیمه وقت برخی از کتابخانه ها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سپهر صبح سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: روز گذشته یازدهمین سالگرد تاسیس این نهاد و استقلال آن از وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی است. نهاد کتابخانه های عمومی یک نهاد پویا و اثر گذار در حوزه سازماندهی و محتوا بخشی و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از استان به شهرستان ها، بخش ها و روستاها است.

وی افزود: خوشبختانه در چند دهه انقلاب تحولی مبارک در حوزه های زیر ساخت کتابخانه ها، تامین منابع (کتب مرجع و مفید)، استفاده از پتانسیل خیرین و دستگاه های دولتی استان صورت گرفته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: امروز در خوزستان ۲۲۲ باب کتابخانه داریم که تعداد ۱۶۷ کتابخانه به صورت نهادی و مابقی مشارکتی هستند. کتابخانه های عمومی خوزستان از لحاظ متراژ زیر بنا سومین استان و در زمینه تعداد اعضا و ۱۹۵ هزار عضو مقام اول کشور را دارد. خوزستان در زمینه گرایش به استفاده از کتاب و مطالعه از درصد قابل ملاحظه ای در کشور برخوردار است. در حوزه منابع و کتب استان رتبه سوم کشور را دارد.

منابع کتاب نسبت به مشترکین بسیار پایین است

سپهر عنوان کرد: منابع کتاب استان به نسبت مشترکین بسیار پایین است و تلاش می کنیم تا این نقص را در سال آینده برطرف کرده و نیازمندی های مردم در حوزه کتاب های مرجع را تامین کنیم.

وی بیان کرد: ۴۷۲ نیروی انسانی در حوزه مدیریتی و کتابی مشغول هستند که بیش از ۳۰۰ نفر از این افراد کتابدار کتابخانه های عمومی هستند. بیش از ۸۰ درصد نیروها تحصیلات تخصصی کتاب دارند. یک نفر از نیروها داری مدرک تحصیلی دکترا، ۱۲ دانشجوی دکترا، ۴۶ کارشناسی ارشد، ۲۰۶ کارشناسی، ۷۶ کاردانی، ۳۰ دیپلم و ۲۶ نفر نیروی خدماتی هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به وضعیت عمرانی خوب این نهاد گفت: با توجه به اعتراض برخی افراد نسبت به آزمون قبلی استخدام، مشکل استخدامی ۲۴ نفر تاکنون حل شده و مقرر شد تا ۲۴ نفر جدید هم استخدام شود. نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان بیشترین نیروی انسانی و فضای فرهنگی در میان دستگاه های استان را دارد.

تهیه کتاب و منابع با در نظر گرفتن ذائقه مردم

سپهر یادآور شد: ۱۳ پروژه جدید الاحداث را برای سال آینده در پیش داریم که کار آنها از امسال شروع شده و شهرهای گتوند، آبادان، شادگان، شوشتر، ایذه، کارون، رامشیر و برخی از شهرهای استان را شامل می شود. در بحث توسعه و تعمیر برای بخش کودک، تفکیک مخزن و قرائت خانه های زنان و مردان، رفاهیات و امکانات و غیره نیز ۱۵ پروژه در استان داریم.

وی تاکید کرد: با استفاده از پتانسیل منطقه آزاد پیگیر راه اندازی کتابخانه مرکزی در شهرهای آبادان و خرمشهر هستیم. این کتابخانه های مرکزی دارای مخازن پژوهشی، مرجع، عمومی، بخش کودک و نابینایان است. همچنین شهرهای دزفول و شوش نیز به کتابخانه مرکزی نیاز دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: استقلال نهاد کتابخانه ها از وزارت ارشاد گام بسیار بلند، موثر و مفیدی بوده است. مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی استان از نیروهای متخصص برخودار است. سیاست گذاری خود را بر محتوا بخشی به کتابخانه ها متمرکز کرده ایم. همچنین در تلاش هستیم که یک طرح پژوهشی را مبنی بر نیاز سنجی شهرستان ها داشته باشیم تا ذائقه مردم را در خرید محتوای کتابخانه ها در نظر بگیریم. البته این طرح در برخی از شهرهای استان اجرا شده است.

خوزستان میزبان جشنواره خاطره نویسی و خاطره گویی کتابداران کشور

سپهر ادامه داد: در بحث توانمند سازی کتابداران در بخش های آموزشی برای سرویس دهی مطلوب تر را در دستور کار خود قرار داده ایم. سیاست بعدی نهاد این است تا کتابخوانی را از خانواده، مقطع ابتدایی و راهنمایی در استان شروع کنیم که فرهنگ ارتباط فرزندان با کتاب بیشتر نهادینه شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه از علوم و فنون روز نباید عقب بمانیم مقرر شده تا از این علوم روز در کتابخانه های استان بیشتر استفاده شود. در حوزه فعالیت های جنبی صرفا پردازش به کتابخوانی محض خستگی آور است و فعالیت های جنبی به استمرار مطالعه، تنوع فعالیت های و جذب افراد به استفاده از کتابخانه ها منجر می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان بیان کرد: استفاده از ابزار شعر و ادبیات، تقویت واحدهای مشاوره ای در حوزه کتابخانه ها و راه اندازی واحد های بیشتر، استفاده از نقد و بررسی توسط نویسندگان بومی استان و صاحبان تالیف کشوری، کارگاه های تخصصی خلاصه نویسی کتاب، مسابقات کتابخوانی از جمله فعالیت های جنبی این نهاد هستند. بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر از خوزستان به دبیرخانه اولین جشنواره خاطره نویسی و خاطره گویی کتابداران کشور ارسال شده که بیشترین آثار جشنواره را شامل می شود. این استان میزبانی برگزاری جشنواره فوق و تجلیل از آثار نمونه را دارد.

برگزاری اولین کنگره شعر کتاب در خوزستان

سپهر تصریح کرد: اولین کنگره شعر کتاب در استان خوزستان برگزار می شود که سعی این نهاد بر این است تا متنوع بوده و از لهجه های بومی استان مانند عربی، بختیاری، بهبهانی، شوشتری و دزفولی در آن استفاده شود. همچنین بخش طنز و استفاده از شعر محتوایی غنی هم در این جشنواره لحاظ می شود.

وی تاکید کرد: برگزاری مسابقات اینترنتی به صورت گسترده، برگزاری سالانه نمایشگاه های کتاب به منظور تقویت فرهنگ نوشتاری و تالیف و اختصاص قفسه کتاب در هر کتابخانه برای تالیفات سالانه استان نیز سایر برنامه های جنبی این نهاد هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان یادآور شد: خوزستان به لحاظ سرانه کتاب برای هر ۱۰۰ نفر ۵۲ جلد کتاب و در برخی شهرها ۵۸ جلد دارد. برای رسیدن به شاخص های سال ۱۴۰۴ فاصله زیادی داریم چون طبق این شاخص ها باید برای هر ۱۰۰ نفر ۴۰۰ جلد کتاب داشته باشیم. همچنین امروز برای هر ۱۰۰ نفر دو متر و ۹ سانتی متر فضای کتابخانه ای داریم که برای رسیدن به شاخص های سال ۱۴۰۴ باید هشت متر فضا برای هر نفر ۱۰۰ نفر داشته باشیم.

نیاز به همکاری بیشتر خیران کتابخانه ساز

سپهر با تاکید بر اینکه خیران کتابخانه ساز باید در ساخت کتابخانه و اهدای منابع بیشتر کمک کنند گفت: در کلیه شهرستان ها انجمن خیرین کتابخانه ساز را راه اندازی می کنیم و هم اکنون سه شهرستان این انجمن را دارند. برای توسعه فضای کتابخانه ها و تقویت میزان منابع به همکاری بیشتر خیران نیاز داریم.

وی عنوان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی استان بیش از ۲۷ میلیارد تومان در زمینه نیم درصد از شهرداری های استان طلب دارد. شهرداری ها در این زمینه تمکین قانون نکرده و این باعث شده که ما از سال ۹۰ تا کنون نتوانیم مطالبات رفاهی پرسنل برخی از شهرها را پرداخت کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کتابخانه های استان به دلیل عدم روشنایی نیمه تعطیل هستند. از شرایط موجود نگران هستم هر چند که استاندار مصوب کرده تا پایان سال جاری باید ۶۰ درصد از مطالبات کتابخانه های استان از شهرداری ها پرداخت شود. نداشتن منبع مالی مانع در دستور کار قرار گرفتن کارهای جنبی و حتی خدمات رسانی می شود.

سپهر اظهار کرد: شهرداری ها حتی می توانند به جای پرداخت پول کتاب تهیه کرده و در اختیار ما قرار دهند. شهرداری های فقیر مانند ایذه، آغاجری، باغملک و ماهشهر همراهی بیشتری دارند. ۱۲ ماه است که نتوانستیم پول آب و برغ و مطالبات پرسنل را در رامهرمز و بهبهان پرداخت کنیم.

توسعه ایستگاه های مطالعه مفید در مراکز پرتردد خوزستان

وی در ارتباط با پایتخت کتاب شدن اهواز گفت: کلیه سیاست های ابلاغی پایتختی کتاب در دنیا ترویج کتاب و کتابخوانی بوده که ماموریت اساسی ما نیز ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. بنابراین بسیار در این زمینه گله مند هستم چون نهاد کتابخانه های عمومی استان در این امر چندان به بازی گرفته نشد. این نهاد مورد بی مهری قرار گرفته و می توانست نقش پر رنگ تری در این زمینه داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در پایان گفت: توسعه ایستگاه های مطالعه مفید در پایانه ها و مراکز پرترددی مانند راه آهن، بیمارستان، فرودگاه، دستگاه های دولتی و همچنین برگزاری مسابقه کتاب و عکس کتاب را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد