سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



وال استریت ژورنال بررسی کرد؛
یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به دشواری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نوشت که این مذاکرات درستی نظریه انیشتین در خصوص سخت‌تر بودن سیاست از فیزیک را نشان می‌دهد.
به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: در این مرحله از روند دیپلماتیک، مذاکرات بر جزییات فنی برای دستیابی به توافق، متمرکز شده است. ولی سیاست دیپلماسی هسته ای همچنان نقش مهمی در دستیابی به توافق نهایی دارد.

این روزنامه آمریکایی افزود: پیشنهاد 1+5 به ایران، عادلانه و حتی سخاوتمندانه بوده است. البته ایرانی ها بر این مساله پافشاری می کنند که پیشنهادات ارائه شده، ناعادلانه است. این بن بست به یک سئوال بزرگتر منتهی می شود: آیا رهبر ایران این یا هر توافق هسته ای دیگر را خواهد پذیرفت؟

برای آمریکا، یک پیمان هسته ای باید همراه با اقدامات قابل اثبات باشد برای جلوگیری از آنچه که جان کری وزیر خارجه آمریکا از آن به عنوان "4 مسیر" ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای یاد کرده است.

گزارش های رسانه ای از جزییات پیشنهاد نشان می دهد که موضع مذاکراتی 1+5 به ایران اجازه خواهد داد تا زیر ساختهای مهم هسته ای را حفظ کند ولی این 4 مسیر را برای دستیابی به بمب قطع خواهد کرد.

از نقطه نظر آمریکا، تهران برای دستیابی به شرایطی تلاش می کند که اجازه می دهد ایران به برنامه هسته ای بزرگتر از اندازه و سایر شرایط مربوط به طولانی شدن مذاکرات، ادامه دهد، چیزی که آمریکا معتقد است این مسیر برای دستیابی به بمب اتمی را برای ایران باز نگه می دارد.

ولی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب اتمی چیست؟

دو مسیر نخست، تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو است. به دلیل آنکه آمریکا از درخواست خود برای توقف غنی سازی در این دو سایت، عقب نشینی کرده، اکنون مذاکرات بر تعداد و میزان پیچیدگی سانتریفیوژها متمرکز شده است. غرب بر الفاظی تاکید دارد که نشان می دهد حداقل یک سال زمان باقی مانده است تا ایران به سلاح هسته ای دست یابد. منتقدان در اسرائیل و برخی در کنگره بر این باورند که چنین توافقی به ایران اجازه خواهد داد تا برنامه غنی سازی محدود خود را ادامه دهد و این مساله گزینه دستیابی ایران به یک سلاح اتمی را پوشش می دهد.

سومین مسیر مربوط به رآکتور آب سنگین اراک است که می تواند مسیر جایگزینی برای تولید بمب اتمی با استفاده از پلوتونیوم باشد. بر اساس توافق موقت هسته ای بین ایران و 1+5، فعالیت رآکتور اراک متوقف شده است و مذاکره کنندگان غربی پیشنهاد طراحی مجدد این رآکتور را ارائه کرده اند.

مسیر چهارم نیز برای دستیابی به بمب، یک گزینه "مخفیانه "است که ایران به دنبال ایجاد تاسیسات مخفیانه هسته ای است.

برای مانع شدن از این کار، 1+5 بر بازرسی دقیق از تاسیسات هسته ای ایران اصرار دارد و استدلال خود برای این کار را نیز سابقه بد ایران در نقض شرایط آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اند.

گروه 1+5 در مقابل، برای اجرا کردن گام های معنادار در راستای متوقف کردن این 4 مسیر دستیابی به بمب، پیشنهاد کاهش برخی تحریم ها را به ایرانی ها داده است. هدف اصلی از این قرارداد، همگرایی ایران با جهان است.

باراک اوباما روز دوشنبه تاکید کرد که هیچ دلیلی برای تمدید مذاکرات هسته ای نمی بیند. جان کری نیز بر این مساله تاکید کرده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز تاکید کرده است که تمدید مذاکرات هیچ سودی نخواهد داشت.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران بر این مساله پافشاری می کند که چارچوب توافقنامه و توافق بر سر جزییات فنی باید در یک مرحله صورت گیرد.منبع: تسنیم


جنبش انصار الله یمن امروز جمعه تاکید کرد که کارکنان سفارت آمریکا هنگام ترک یمن امول و سلاح‌ها و اسناد خود را نابود کردند و این امر نشان می‌دهد که (سفارت) لانه‌ای جاسوسی بود.
به گزارش مشرق،محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المسیره درباره مذاکرات کنونی نیروها و جریان‌های سیاسی مختلف یمن گفت: مذاکرات تا این لحظه به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: توافقی درباره مرحله آینده صورت گرفته است که شامل یک شورای ملی، مرحله انتقالی و یک شورای ریاست جمهوری است و مذاکرات تا این لحظه ادامه دارد.
وی در واکنش به اظهارات جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن درباره وضعیت موجود در منطقه مارب گفت: این توصیف قابل قبول نیست و با واقعیت وجود مغایرت دارد.
به گفته عبدالسلام، وضعیت در این منطقه با آنچه توسط عناصر تکفیری در شبوه و ابین و سایر مناطق روی می‌دهد، تفاوت نمی‌کند که این عناصر تکفیری از حمایتی سیاسی و نظامی از طرف برخی افراد در قدرت برخوردار هستند، چرا که این افراد بدنبال برهم زدن اوضاع و مشکل آفرینی برای دستیابی به راه حل های سیاسی برای خواسته های خود هستند.وی افزود: واقعیت امر می‌گوید که درگیری با یک سری قبائل نیست بلکه با گروه القاعده مستقر در صحرا و جنوب کشور است.
عبدالسلام با انتقاد شدید از سخنان نماینده قطر در جلسه پنجشنبه شب شورای امنیت درباره اوضاع یمن گفت: معتقدیم که ملت یمن نیاز به توصیه کشوری ندارد که خودش حق آزادیهای بیان را در داخل رعایت نمی‌کند و یک شاعر را به خاطر انتقاد از مسئولان بلندپایه (قطری) بازداشت و به اعدام محکومی می‌کند. آنها در سال‌های گذشته برای یمن چه کار کردند؟ آنها هیچ کار خوب قابل ذکری برای یمن انجام ندادند.
علیاء احمد بن سیف آل ثانی سفیر قطر در سازمان ملل نیز پنجشنبه شب به نمایندگی از کشورهای شورای همکاری اتهاماتی را علیه جنبش انصار الله یمن مطرح و این جنبش را ناقض قوانین بین المللی دانست.
سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن همچنین نارضایتی خود را از سخنان جمال بن عمر که اعلامیه قانون اساسی یمن را اقدامی یکجانبه توصیف کرد، ابراز داشت و گفت: این توصیف درست نیست و حتی این توصیف را نمی توانیم بپذیریم زیرا اکثریت ملت یمن برای پر کردن خلا سیاسی موجود وارد عمل شد و شورای ملی در همه مناطق یمن در آن شرکت کرد و آنچه اعلام شد توصیف دقیقی نیست.
وی درباره بسته شدن برخی سفارت‌های غربی در یمن گفت که این یک تصمیم سیاسی است.
عبدالسلام گفت: سفارت آمریکا از طریق میانجی عمانی گفت که آنها می‌خواهند اتباع خود را تخلیه کنند و با اینکار موافقت کردیم و وقتی درباره علت آن سوال کردیم گفتند که نگرانی های امنیتی وجود دارد و کاری برای انجام دادن ندارد و کمیته های انقلاب برای خروج آنها هماهنگی کردند و درنهایت، این تصمیم مربوط به خودشان است.
وی افزود: کسانی که از یمن خارج شدند، ۱۲۸ نفر بودند که اکثر آنها تفنگداران دریایی بودند و دارایی ها و امول و سلاح ها و اسناد خود را نابود کردند و این امر نشان می دهد که (سفارت) لانه‌ای جاسوسی بود.منبع: تسنیم




مجله مهندسی برق آمریکا نیروگاه اتمی بوشهر را به عنوان پروژه برتر سال ۲۰۱۴ انتخاب کرد.
به گزارش مشرق، به نقل از اسپاتنیک، دو نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران و کودانکولام هند توسط مجله مهندسی برق آمریکا به عنوان پروژه‌های برتر سال 2014 در بخش انرژی هسته‌ای نام گرفتند.

سردبیر این مجله نوشت که این پروژه‌ها گرایش هسته‌ای جهانی را به فناوری‌های نوین نشان می‌دهد که آنها به دنبال استفاده از منابع انرژی پاک تر و موثرتر هستند.

در ارزیابی این مجله درباره نیروگاه‌های اتمی، ظرفیت، فناوری و تاثیر این پروژه بر صنعت و جوامعی که نیروگاه در آنجا احداث شده، مد نظر قرار گرفته شده است.

ساخت نیروگاه بوشهر نحست توسط شرکت آلمانی «کرافت‌ورک» انجام شد که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران با تاخیرهایی مواجه شد. زمانی که آلمان از ادامه کار بر روی این نیروگاه امتناع کرد، در آگوست 1992، روسیه و ایران قرارداد ساخت نیروگاه اتمی را امضا کردند و در ژانویه 1995 دو کشور قرارداد تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر را نهایی کردند.شرکت روس‌اتم اسپرت روسیه وظیفه جایگزینی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر را بر عهده داشت و و رآکتور نخست این نیروگاه در سال 2011 عملیاتی شد و در نوامبر سال 2014 روسیه و ایران توافق کردند که دو نیروگاه اتمی دیگر احداث کنند.
در سال 2012 نیز شرکت انرژی هسته‌ای هند و شرکت روس اتم روسیه قرارداد راه اندازی پروژه کودانکولام را که با تاخیر زیادی مواجه شده بود را امضا کردند و واحد نخست آن در ماه جولای گذشته راه اندازی شد و واحد دوم آن نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.منبع: تسنیم


در پی عملیات موفقیت آمیز اخیر حزب الله در مزارع شبعا، نتانیاهو به منظور اطمینان بخشی به صهیونیست ها درباره امن بودن مرزها، به جای حضور در مرزهای لبنان، به مرز سوریه رفت.

به گزارش مشرق، کارشناسان بر این باورند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با دیدار از مرزهای بلندی های اشغالی جولان به جای مرزهای این رژیم با لبنان، ترس و وحشت خود را از هرگونه درگیری با حزب الله ثابت کرد.

شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی، با پوشش خبری حضور نتانیاهو در بلندی های جولان، انتخاب این مکان برای بازدید را نشان دهندۀ تاکید نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر بی میل بودن در ایجاد تنش در مرزهای لبنان دانست.

دکتر "نسیب حطیط" نویسنده و پژوهشگر سیاسی در برنامه "العین الاسرائیلیه" شبکه خبری العالم در این خصوص گفت: نتانیاهو، به دو دلیل، از انتخاب مرزهای لبنان برای بازدید صرفنظر کرد: نخست این که نتانیاهو نمی خواست شکست و ضربه سهمگینی که مقاومت لبنان در مزارع شبعا به رژیم صهیونیستی وارد کرد را دوباره برای افکار عمومی صهیونیستی تداعی کند.وی افزود: از سوی دیگر، صهیونیست ها بیم آن دارند که مقاومت لبنان، همچنان در مرزها در کمین نشسته باشد و با توجه به اینکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله تاکید کرد که قواعد بازی تغییر یافته است، هر آن انتظار می رود که مبارزان مقاومت، حتی شخصِ نتانیاهو را در مرزهای لبنان، هدف قرار دهند، زیرا پس از تغییر قواعد بازی، اکنون دیگر هیچ صهیونیستی در امان نیست.

 این پژوهشگر سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: مساله دوم این که عملیات اخیر حزب الله، خسارت های اقتصادی سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کرد. این رژیم، 40 کیلومتر با لبنان مرز دارد و این 40 کیلومتر، تنها نگرانی صهیونیست ها بود، اما اکنون جبهه دیگری از ناقوره تا درعا از طریق جولان و باریکه غزه و حتی از سمت اردن، عامل نگرانی این رژیم است. به این ترتیب، می توان گفت که تیر خلاص به شقیقه گردشگری رژیم صهیونیستی شلیک شده است.نسیب حطیط تاکید کرد: با فرا رسیدن فصل تابستان که فصل رونق گردشگری خواهد بود، نگرانی از چنین جبهۀ گسترده و پرتنشی، (فلسطین اشغالی) را به مقصدی غیرمرغوب برای گردشگران تبدیل خواهد کرد. به همین سبب است که نتانیاهو با حضور در مرزهای جولان، سعی دارد این منطقه را امن جلوه دهد تا از آسیب های جدی که به گردشگری این رژیم وارد شده است، جلوگیری کند، اما به باور من، در این کار هم شکست خورد.منبع: العالم



دولت‌های اروپایی مجددا شرکت ملی نفتکش ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند.

به گزارش مشرق، دولت‌های اروپایی در حالی تحریم‌های مجددی علیه شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران تصویب کردند که دومین دادگاه بزرگ اروپا جولای گذشته پس از اعتراض شرکت ملی نفتکش ایران به تحریم های اروپا، اعلام کرده بود که هیچ دلیلی برای قراردادن نام این شرکت در فهرست سیاه تحریم ها وجود ندارد.ولی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که به دنبال ابزارهای قانونی است تا نام این شرکت را در فهرست شرکت هایی که اموال و دارایی های آنها باید توقیف شود، نگه دارد.

پیش از این یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، در این باره تاکید کرده بود که مذاکرات در خصوص شرکت ملی نفتکش ایران، در پشت درهای بسته انجام می‌شود و تا ساعت 4 بعد از ظهر امروز به کشورهای اروپایی فرصت داده شده تا نسبت به بازگرداندن نام شرکت ملی نفتکش ایران به فهرست تحریم ها، اعتراض کنند.تحریم هایی که در سال 2012 میلادی به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، علیه این شرکت اعمال شده، مانع از هرگونه همکاری تجاری بین اتحادیه اروپا و این شرکت می شود. خدمات بیمه‌ای و بانکی برای این شرکت ایرانی نیز از سوی اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده است.این تصمیم در شرایط حساسی خواهد بود که قدرت های جهانی و ایران در حال مذاکره برای پایان دادن به بن بست 12 ساله مساله هسته‌ای ایران هستند.منبع: تسنیم



یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی طی سخنانی گفت که اسرائیل می‌تواند به صورت یکجانبه علیه ایران وارد عمل شود.
اشتاینیتز: اسرائیل می‌تواند به صورت یکجانبه علیه ایران وارد عمل شود

به گزارش مشرق، "یوال اشتاینیتز" وزیر امور اطلاعاتی اسرائیل روز پنج شنبه گفت که اسرائیل می‌تواند به صورت یکجانبه علیه ایران وارد عمل شود.وی همچنین مدعی شد که تهران در ارائه امتیازات در گفت‌وگوها با قدرت‌های جهانی شکست خورده است.این مقام صهیونیست که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: این چیز خیلی خاصی نیست اما تمامی گزینه‌ها همچنان روی میز است. ما هرگز حق اسرائیل برای دفاع از خود به دلیل برخی محدودیت‌های دیپلماتیکی را رد نمی‌کنیم.

اشتاینیتز در ادامه گفت که ایران هنوز هیچگونه انعطاف پذیری یا انعطاف پذیری کمی درباره موضوعات کلیدی نظیر غنی سازی اورانیوم، تخریب زیرساخت‌های مربوط و سرنوشت رآکتور هسته‌ای اراک و سایت فردو داشته است.وزیر امور اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اضافه کرد: این تصویر غم انگیزی است. ایرانیان اقدام زیادی انجام نداده‌اند بنابراین ما خیلی آشفته هستیم.وی مدعی شد توافقی که میان ایران و غرب در حال آماده سازی است مملو از نفاط ضعف است.

این مقام صهیونیستی گفت: اگر توافقی نباشد بنابراین هیچگونه توافقی حاصل نمی‌شود اما از زمانی که ما خوشبینی‌هایی از هر دو طرف می‌بینیم به نظر می‌رسد که تا پایان ماه مارس توافقی حاصل شود و این بدان معناست که بدون آنکه ایران هیچگونه اقدام قابل توجهی انجام دهد، توافق حاصل شده است.وی اضافه کرد: اگر تصویر این چنین باشد، طی یک ماه تا چه اندازه قابل تغییر است.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مونیخ با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و بر تعهد آمریکا بر ضرب الاجل تعیین شده تاکید کرد.سه‌شنبه نیز "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که "اختلاف عمیقی" با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران دارد.منبع: تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد