سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مترو اهواز



مترو اهواز در کدام ایستگاه مانده است؟
اجتماعی  9:19:24 1393/11/13
9311-6814-5 کد خبر
    

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز از پیگیری برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی جهت راه​اندازی فاز اول متروی اهواز خبر داد.

 

عباس هلاکویی در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: پس از پیگیری​های بسیاری که در خصوص استفاده از فایناس خارجی در جهت تکمیل عملیات ساخت مترو صورت گرفت، برای دریافت اعتبارات ارزی از صندوق توسعه ملی اقدام شد ولی این موضوع نیز تاکنون بی​نتیجه بوده است.

 

وی ادامه داد: فاز اول مترو اهواز شامل 6 ایستگاه است که اگر 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یابد‏ می​توان این 6 ایستگاه را راه​اندازی کرد که استاندار خوزستان و معاونت عمرانی از این بابت ابراز امیدواری کرده‌اند.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: بحث اینجا است که صندوق ذخیره به دولت وام نمی​دهد و شهرداری باید وارد عمل شده و پیش​پرداخت، بازپرداخت و تضمین بازپرداخت را خود به عهده بگیرد. صندوق توسعه‏، زمانی به پروژه​ای وام می​دهد که آورده متقاضی حداقل 20 درصد از میزان تقاضا باشد و علاوه بر آن باید ضمانت 100 میلیون دلار برای فاز نخست متروی اهواز، تضمین قاطعی باشد.

 

هلاکویی اظهار کرد: 20 درصد پیش​پرداخت تقاضا برای مترو‏ حدود 60 میلیارد تومان خواهد شد که شهرداری باید به صورت نقد پرداخت کند. شهرداری برای تامین این مبلغ می​تواند از محل وصول طلب​های خود از سازمان‌ها و مجموعه​های مختلف یا فروش املاک و زمین اقدام کند و بازپرداخت 80 میلیون دلار باقی​مانده را به گونه​ای ضمانت کند که برای بانک مرکزی سهل​الوصول باشد. لذا شهرداری اگر این پول را دریافت کند باید به هر طریق ممکن آن را در زمان مقرر به صندوق بازگرداند.

 

وی ادامه داد: با این شرایط مسئولان باید به شیوه​ای این پول را تضمین بدهند که بانک در آینده با چالش روبه‌رو نشود.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری گفت: تجربه چندین ساله​ام در حوزه شهری و شهرداری به من نشان داده که سازمان​های تاثیرگذار از جمله مجموعه​های نفت، فولاد، آب و برق، نیشکر و حتی سپاه و ارتش که در دوران جنگ هیچ پولی به عنوان عوارض به شهرداری​ها پرداخت نمی​کردند، همچنان این فرهنگ را حفظ کرده​اند و اکنون نیز به شهر اهواز عوارضی پرداخت نمی‌کنند.

 

هلاکویی اظهار کرد: یک شهروند عادی با داشتن یک خانه مسکونی، عوارض پرداخت می​کند ولی همین مجموعه‌ها با داشتن صدها هزار هکتار زمین در محدوده شهر اهواز، تاکنون به این فکر نکرده​اند که باید از شهرداری پروانه دریافت کنند.

 

وی گفت: از سال 1365 کمک​های دولت به شهرداری​ها حذف و اعلام شد که شهرداری​ها باید عوارض وضع کنند. از همان سال‏، سازمان​هایی اقدام به پرداخت عوارض خود کرده​اند اما متاسفانه فرهنگ پرداخت عوارض پس از اعلام دولت، از سوی مجموعه​هایی که ذکر شد، به فراموشی سپرده شد و خرج شهرداری نیز در این سال​ها افزایش پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: با توجه به حلقه​های چاه نفتی که در محدوده شهر اهواز حفر شده​اند و در اختیار حوزه نفت قرار دارند، لازم است که چاه​های بدون پروانه شناسایی و عوارض آن​ها از شرکت نفت دریافت شود.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: نزدیک به 400 میلیون تومان میزان عوارض این چاه​ها در محدوده شهر اهواز، تعیین شده است. بنابراین طبق قانون شهرداری​ها هر شخص مالک هر نقطه​ای که باشد، باید بابت آن عوارض پرداخت کند لذا این قانون شامل حال این مجموعه​ها است.

 

هلاکویی افزود: شهرداری نه تنها برای مترو بلکه برای کسب درآمدها باید بتواند عوارض خود را از این مجموعه​ها وصول کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد