سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز





با گذشت بیش از یکسال از تعلیق تنها کارخانه تولید LNG ایران در عسلویه، یک مسئول نفتی گفت: یک شرکت آلمانی با وجود دریافت پول برخی از تجهیزات این کارخانه LNG را مصادره کرده است.
کد خبر: ۴۷۱۴۴۲
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶-31 January 2015
با گذشت بیش از یکسال از تعلیق تنها کارخانه تولید LNG ایران در عسلویه، یک مسئول نفتی گفت: یک شرکت آلمانی با وجود دریافت پول برخی از تجهیزات این کارخانه LNG را مصادره کرده است. 

به گزارش مهر جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی با پیشی گرفتن از کشورهایی همچون روسیه، قطر، ترکمنستان و آمریکا بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است.

با گذشت بیش از یکسال از صدور دستور توقف عملیات اجرایی و ساخت تنها کارخانه تولید LNG ایران در بندر عسلویه، شرکت ملی صادرات گاز از مصادره برخی از کالا و تجهیزات مایع سازی گاز تنها پروژه تولید LNG ایران در اروپا خبر داده است.

علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در تشریح مهمترین دلایل توقف ساخت تنها طرح تولید LNG ایران در عسلویه، گفت: قرارداد ساخت تجهیزات بخش مایع سازی گاز این پروژه تولید LNG به یک شرکت آلمانی واگذار شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حتی بخشی از پول و منابع مالی برای ساخت این تجهیزات به این شرکت آلمانی پرداخت شده است، افزود: با این وجود، این شرکت آلمانی به دلیل شرایط تحریم از تحویل این تجهیزات که ساخت آنها هم به پایان رسیده است، خودداری می کند.

کاملی با تاکید بر اینکه برای تحویل این تجهیزات کلیدی کارخانه ایران ال.ان.جی نیاز به اخذ مجوز از اتحادیه اروپا است، اظهار داشت: این تجهیزات مایع سازی گاز انحصاری بوده و به استثنای چند شرکت آلمانی و آمریکایی کشور دیگری از فنآوری ساخت این تجهیزات برخوردار نیست.

جزئیات تعلیق احداث تنها کارخانه تولید LNG ایران

در شرایط فعلی قطر با تولید ۷۷ میلیون تن LNG و با استفاده از گازهای ترش پارس جنوبی به عنوان خوراک این واحدها عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده LNG جهان را یدک می کشد.

در طول فعالیت دولت نهم عملیات ساخت اولین طرح تولید LNG ایران آغاز شد و در حالی که شرکت هایی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس و چند شرکت چند ملیتی از طرح ساخت کارخانه های تولید LNG در عسلویه یکی پس از دیگری کناره گیری می کردند تا پایان فعالیت دولت دهم پیشرفت ساخت تنها طرح تولید LNG ایران از مرز ۵۰ درصد عبور کرد.

به عبارت دیگر پس از توقف ۶ طرح ساخت کارخانه های تولید LNG در فازهای پارس جنوبی، گلشن، فردوس، پارس شمالی و قشم، کارخانه ایران ال. ان. جی تنها پروژه فعال ایران برای حضور در تجارت جهانی گاز مایع شده، بود.

با این وجود، سال گذشته و همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، عملیات اجرایی این طرح گازی در حالی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد که فاز اول نخستین کارخانه تولید LNG ایران شامل نیروگاه ۱۱۰۰ مگاواتی، مخازن ذخیره سازی LNG و LPG و اسکله های دریایی و فراساحلی آماده راه اندازی و بهره برداری شده بود.

این در حالی است که پیش بینی می شود با بهره برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال. ان. جی امکان تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن ال. ان. جی فراهم می شود که در این صورت، روزانه بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد که این درآمد در طول یکسال از مرز 7 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

ورود ایران به بازار LNG ممنوع شد؟

همزمان با پیچیده شدن برخی از قراردادهای گازی ایران با کشورهایی همچون ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی و تعلیق شدن برخی از خطوط لوله صادرات گاز ایران همچون ایران-عراق، سوریه و لبنان، ساخت تنها کارخانه تولید LNG کشور هم از سال گذشته به حالت تعلیق درآمد.

بر این اساس، با وجود غیبت ایران در بازار جهانی LNG، برخی از کشورهای آفریقایی همچون مصر، کنگو، آنگولا، موزامبیک و اخیرا گینه در کنار استرالیا، روسیه، قطر، الجزایر و ترنیداد و توباگو به جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان پیوسته اند.

نرسی قربان، کارشناس بازار جهانی گاز درباره حضور ایران در بازار جهانی LNG، گفت: همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت، بازارهای LNG جهان هم تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تمامی قراردادهای فروش LNG و یا قیمت گذاری گاز مای شده تابع قیمت نفت به ویژه قیمت نفت جی. سی. سی ژاپن منعقد می شوند، اظهار داشت: از این رو در کنار نفت خام و فرآورده های نفتی، بازار LNG با کاهش قیمت ها دست به گریبان شده است.

قربان درباره ضرورت حضور ایران در بازار جهانی LNG هم گفت: اگر تحریم ها تعلیق شود و با مشکلات کمبود منابع مالی هم روبرو نباشیم، ایران نباید وارد بازار جهانی LNG شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه ساختارهای بازار LNG، فاینانس و حمل و نقل گاز مایع شده تفاوت های قابل توجهی با بازار نفت و فرآورده های نفتی دارد، افزود: علاوه بر این، هم اکنون بخش عمده بازار جهانی LNG توسط کشورهایی همچون قطر، استرالیا و حتی کشورهای آفریقایی تامین شده و بازاری برای ایران برای جذب مشتری و فروش LNG باقی نمانده است.




به دنبال تصویب طرح وضع تحریم های جدید علیه ایران در کمیته بانکداری سنا و در شرایطی که سناتورهای دموکرات اعلام کرده اند فعلاً از تصویب این طرح حمایت نخواهند کرد، جمهوری خواهان به دنبال یافتن راهی برای پیگیری رویکرد خود مبنی بر افزایش فشارها بر ایران، از همه روش های ممکن هستند.
کد خبر: ۴۷۱۴۶۰
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵-31 January 2015
به دنبال تصویب طرح وضع تحریم های جدید علیه ایران در کمیته بانکداری سنا و در شرایطی که سناتورهای دموکرات اعلام کرده اند فعلاً از تصویب این طرح حمایت نخواهند کرد، جمهوری خواهان به دنبال یافتن راهی برای پیگیری رویکرد خود مبنی بر افزایش فشارها بر ایران، از همه روش های ممکن هستند. 

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی آمریکایی The Hill در مطلبی به بررسی اقدام بعدی جمهوری خواهان در قبال ایران پرداخته و می نویسد پس از آنکه طرح تحریم های جدید ایران که مورد مخالفت رئیس جمهور آمریکاست، در کمیته بانکداری سنا به تصویب رسید، اکنون جمهوری خواهان مشغول بررسی اقدام بعدی خود در این زمینه هستند.
در همین راستا و با وجود اعلام عدم همراهی دموکرات ها با طرح مذکور، برخی از مقامات ارشد حزب جمهوری خواه از میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا درخواست کرده اند هرچه سریع تر طرح مذکور را برای رأی گیری به صحن سنا بیاورد. استدلال آن ها این است که باید با این کار، دموکرات ها را در عمل انجام شده قرار داد. 
تد کروز، از سناتورهای ارشد جمهوری خواه که از جمله حامیان اصلی طرح تحریم های ایران است، در این زمینه می گوید: «این ناامید کننده است که تا امروز تنها تعداد اندکی از دموکرات ها تمایل خود به ایستادن در مقابل دولت اوباما را در بحث تهدید دستیابی ایران به سلاح هسته ای ابراز کرده اند».
با این حال، دیگر جمهوری خواهان طرفدار پیگیری رویکرد محتاطانه تری هستند و معتقدند در حال حاضر، اولویت سنا باید به تصویب رساندن طرحی باشد که در موضوع توافق هسته ای ایران، به کنگره قدرت وتو بدهد. جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا از جمله این افراد است که اولویت خود را تصویب طرحی برای الزامی کردن تصویب توافق نهایی در کنگره اعلام کرده است.
کمیته بانکداری سنا روز پنجشنبه طرحی را که از سوی رابرت منندز و مارک کرک تهیه شده بود به تصویب رساند که بر اساس آن، در صورت عدم دستیابی به توافق در زمان مقرر، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد شد. شش سناتور دموکرات حاضر در کمیته مذکور نیز به نفع طرح مذکور رأی دادند. هرچند پیشتر اعلام شده بود که در مجموع 10 تن از دموکرات ها نیز به طرح رأی خواهند داد، اما اخیراً آن ها اعلام کردند تا تاریخ 24 مارس به طرح رأی نخواهند داد.
24 نوامبر تاریخی است که ایران و گروه 1+5 توافق کرده اند تا آن زمان،‌ به چارچوب کلی توافق نهایی هسته ای دست پیدا کنند. کاخ سفید اعلام کرده تصویب تحریم های جدید در شرایط کنونی، سبب متوقف شدن مذاکرات خواهد شد و ایالات متحده را در مسیر تقابل نظامی قرار خواهد داد. در همین راستا، اوباما شخصاً برای عدم تصویب این طرح با سناتورها گفت و گو کرده است.
در این میان،‌ برخی از سناتورهای جمهوری خواه نیز بر خلاف هم حزبی های خود اعلام کرده اند که اجازه خواهند داد زمان لازم برای مذاکرات در اختیار دولت وجود داشته باشد و فرایند گفت و گوها پیش برود. باب کراکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از جمله این افراد است که گفته: «من فکر می کنم رِأی گیری درباره طرح پس از 24 مارس اقدام مناسبی باشد».
ریچارد شلبی از دیگر جمهوری خواهانی است که دیدگاهی مشابه دارد و می گوید: «ما باید در این موضوع کنار هم باشیم. من فکر می کنم درباره زمان انجام این کار و چگونگی انجام آن باید عاقلانه رفتار کنیم». 
با این وجود، در حال حاضر شمار بیشتری از جمهوری خواهان با مک کین هم نظر بوده و خواستار تصویب طرحی برای کسب نظر کنگره درباره توافق نهایی هستند. جان تیون در این زمینه می گوید: «ما باید درباره اینکه کنگره می بایست توافق نهایی را به تصویب برساند یا نه، رأی گیری کنیم و من امیدوارم این امر هرچه زودتر اتفاق بیفتد».
لیندسی گراهام نیز در بیانی مشابه می گوید سناتورها باید این موضوع را در نظر بگیرند که اگر ایرانی ها از میز مذاکره کنار بروند و یا بخواهند پیش از 24 مارس اقدامی فریبکارانه انجام دهند، چه خواهد شد. بر همین اساس، وی تأکید می کند که توافق نهایی باید برای تصویب به کنگره ارائه شود. اما هنوز هم شماری از جمهوری خواهان می گویند به هیچ چیزی کمتر از تهدید عینی اعمال تحریم های جدید علیه ایران راضی نیستند. 



روزنامه انگلیسی تایمز طی گزارشی به بررسی عملکرد داعش تاکنون در عراق و سوریه پرداخت و نوشت: با افول این گروهک، ۲۰۱۵ سال پایان داعش خواهد بود.
کد خبر: ۴۷۱۴۷۷
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸-31 January 2015
روزنامه انگلیسی تایمز طی گزارشی به بررسی عملکرد داعش تاکنون در عراق و سوریه پرداخت و نوشت: با افول این گروهک، ۲۰۱۵ سال پایان داعش خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی تایمز امروز (شنبه) در گزارشی نوشت، بعد از آن‌که تروریست‌های داعش تابستان گذشته به نواحی در عراق تسلط یافتند به نظر می‌رسید امکان مقابله با آن وجود ندارد.
تایمز در ادامه فرار نیروهای ارتش عراق از ایستادگی در مقابل نیروهای اندک داعش و بر جای گذاشتن ادوات نظامی خود در دستان داعش را یکی از دلایل تحرکات داعش برشمرد و در ادامه نوشت، برخی متخصصان جامعه جهانی نیز سقوط دولت بغداد را پیش بینی کرده بودند و برخی دیگر نیز پیش بینی کرده بودند داعش روزانه معادل 53 میلیون دلار از محل فروش نفت عراق درآمد کسب خواهد کرد.
اما شوک داعش فروکش کرده و  بغداد سرسختانه ایستاد و سپس حمله داعش به کوبانی آغاز شد.
در عین حال داعشی‌ها در برخی مناطق عقب نشینی کرده و سرانجام در ماه جاری میلادی از کوبانی گریخته و در سنجار هم پیش از این شکست خورده بودند.
به نوشته تایمز مبارزات داعش هم رفته رفته کسالت بار شده وانتشار فیلم‌های ساخته شده داعش از سربریدن‌ گروگان‌ها و سفینه‌های فضایی خنده ژاپنی‌ها را موجب شد.
نویسنده گزارش تایمز ادامه می‌دهد، مردم از داعش و جنایات آن خسته شدند و قدرت این افسانه رو به زوال نهاده است. تعداد زیادی از محاسبات اشتباه گروه تروریستی داعش این اطمینان را می‌دهد که با افزایش شمار مخالفان داعش، این گروهک در سال 2015 داعش در سوریه و عراق واژگون خواهد شد.
تایمز در ادامه با اشاره به مخالفان داعش، ائتلاف آمریکایی ضد داعش، گروه‌های مخالف سوری، نظامیان سوریه، نیروهای ویژه ایران، داوطلبان شیعه و حزب الله اشاره کرد.
به نوشته تایمز بزرگترین اشتباه داعش حمله به کردهای شمال عراق بود چرا که هیچ یک از ساکنان کرد یا ایزدی‌های ساکن شمال عراق هیچ خطری برای داعش نداشتند و جنایت داعش در این نواحی و سر بریدن‌های آن بر تعداد دشمنان آنان افزود.
این گزارش افزود؛ اگر داعش برنامه اقتصادی هم داشته آن هم نابود شده. تحلیل‌گران نفت معتقدند داعش تنها خواهد توانست مبلغ کمی در طول هفته از راه قاچاق نفت درآمد کسب کند که فاصله بسیاری با 53 میلیون دلار درآمد نفتی روزانه دارد.

امارات متحده عربی، چین، جمهوری کره، ترکیه و هند پنج کشور عمده واردکننده کالا به ایران هستند که توانسته‌اند در 9 ماهه امسال 70 درصد کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کنند.
کد خبر: ۴۷۱۴۵۰
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰-31 January 2015
امارات متحده عربی، چین، جمهوری کره، ترکیه و هند پنج کشور عمده واردکننده کالا به ایران هستند که توانسته‌اند در 9 ماهه امسال 70 درصد کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار «تابناک اقتصادی» در بین این پنج کشور هم سهم امارات متحده عربی و چین از همه پررنگ‌تر بوده است. این دو کشور به تنهایی نیمی از نیاز ایران به واردات را تامین کرده‌اند.
امارات متحده عربی با صدور شش میلیون و 289 هزار تن کالا به ارزش 9 میلیارد و 189 میلیون دلار به ایران 23.8 درصد از سهم واردات کالا به کشورمان را از آن خود کرد.

چین نیز اگرچه از نظر وزنی تقریبا نصف واردات امارات به ایران را داشته و سه میلیون و 903 هزار تن کالا را در لیست خروجی خود به ایران ثبت کرده است اما از نظر ارزش هشت میلیار دو 978 میلیون دلار ورودی کالا به ایران را داشته که سهم این کشور نیز از مجموع واردات انجام شده با ایران به 23.3 درصد می‌رسد. سهم جمهوری کره، ترکیه و هند نیز به ترتیب 8، 7.3 و 7 درصد محاسبه شده است.

پیامدهای چرخش معاملات
چرخش تعاملات تجاری ایران به سمت کشورهایی همچون چین، امارات و هند ظاهر آن چیزی است که تحریم‌ها برای ایران به ارمغان آورده است اما در باطن تحلیل این اتفاق سه پیامد عمده را بر اقتصاد ایران گواهی می دهد.انحصار تجارت و محدود شدن آن به چند کشور آسیایی نخستین عاقبتی است که به آن دچار شده ایم. این اتفاق باعث می شود نبض معاملات ایران در دست این کشورها قرار گیرد و از این پس کشورهای چین، عراق، افغانستان، امارات و ترکیه هر طور که می خواهند بازرگانی ایران را بازی دهند.

کیفیت‌ها نزولی شد

محصولات وارداتی که پیش از این مرغوب ترین کالاهای اروپایی را شامل می شد هم با خرید محصولات چینی، افغانی و هندی دچار افت کیفیت شدید شده و این نتیجه دومی است که اتفاقات دو سال اخیر عایدمان کرده است و اما سومین اثر تغییر کشورهای طرف مبادله ایران، هدر رفتن منابع ملی ایران به دلیل کاهش ارزش پول رایج کشورهای مزبور است.
از آنجا که تحریم دلار، ایران را ناگزیر به خرید و فروش کالا با روپیه و یوآن کرده است، لذا هر تغییری در پول ملی کشورهای طرف مبادله بر اقتصاد ایران هم تاثیرگذار است. زیان هر یک از پیامدهای نام برده شده به قدری است که می تواند در بلند مدت آسیب های جدی به اقتصاد وارد آورد. 

واشنگتن‌پست:
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی فاش کرد که «عماد مغنیه» که از فرماندهان ارشد و مهم حزب‌الله بوده است، طی عملیات مشترک «سیا» و «موساد» به شهادت رسیده است.
کد خبر: ۴۷۱۴۰۵
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶-31 January 2015
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی فاش کرد که «عماد مغنیه» که از فرماندهان ارشد و مهم حزب‌الله بوده است، طی عملیات مشترک «سیا» و «موساد» به شهادت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت که «عماد مغنیه» از رهبران ارشد حزب‌الله طی عملیات مشترک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» و سازمان جاسوسی صهیونیست‌ها موسوم به «موساد» به شهادت رسیده است.

در سال 2008، «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله در یک حادثه بمب‌گذاری در دمشق به شهادت رسید. این انفجار روز 12 فوریه 2008 درون یک خودروی میتسوبیشی پاجرو نقره‌ای رنگ در یکی از خیابان‌های دمشق به وقوع پیوست که عماد مغنیه به شهادت رسید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

علیرغم آنکه برخی گزارش‌ها حاکی از نقش پشت پرده سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی بود، واشنگتن‌پست در گزارشی فاش کرد که این بمب‌گذاری عملیات مشترک موساد و سیا بوده است.

طبق این گزارش، روز 12 فوریه 2008، عماد مغنیه، در یک خیابانی آرام در دمشق در نزدیکی رستورانی در حال راه رفتن بود و در نزدیکی او تیمی از مأموران سیا، حرکات او را زیر نظر داشتند.

وقتی مغنیه به خودرویی پارک شده نزدیک شد، یک بمبی که در یک تایر یدکی در پشت خودرو نصب شده بود، منفجر شد و موجب شد که مغنیه در همانجا به شهادت برسد.

یکی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: برنامه‌ریزی این ترور به شیوه‌ای بود که آمریکا می‌توانست به آن اعتراض کند و آن را لغو کند اما نمی‌توانست آن را اجرا کند.

*«سیا» در ساخت بمبی که مغنیه را هدف قرار داد کمک کرده است/۲۵ بمب قبل از ترور مغنیه آزمایش شد

این مقام سابق آمریکایی می‌گوید که آمریکا به ساخت این بمب کمک کرده است و به طور مداوم آن را در تأسیسات سیا در کارولینای شمالی مورد آزمایش قرار داده است تا اطمینان حاصل کند که این بمب تنها منطقه‌ای را هدف قرار دهد که در نظر داشتند و خسارات ناخواسته به بار نیاورد.

وی ادامه داد: ما حدود 25 بمب منفجر کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که کار خود را به درستی انجام می‌دهیم.

طبق این گزارش، همکاری بسیار نزدیک سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نمایانگر اهمیت هدفی بود که آنها در نظر داشتند.

به گزارش واشنگتن‌پست، آمریکا هرگز به مشارکت در ترور مغنیه اعتراف نکرده است و تا بحال جزئیات اندکی درباره این عملیات مشترک سیا و موساد برای ترور مغنیه وجود داشته است و اطلاعاتی درباره شیوه‌ای که بمب در خودرو کار گذاشته شده بود یا نقش دقیق آمریکا در این عملیات وجود نداشت.

بر اساس این گزارش، این عملیات ترور مغنیه یکی از عملیات‌های بسیار پرخطر محرمانه آمریکا در سالهای اخیر به حساب می‌آید.

*۵ مأمور سابق اطلاعاتی آمریکا نقش واشنگتن در ترور مغنیه را تأیید کردند/سناریویی برای قانونی جلوه دادن ترور مغنیه

مشارکت آمریکا در این عملیات ترور که توسط پنج نفر از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا تأیید شده است، در واقع عبور از مرزهای قانونی آمریکا به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، مغنیه در کشوری مورد هدف قرار گرفته است که آمریکا با‌ آن در جنگ نبوده است و بعلاوه در یک بمب‌گذاری خودرو به شهادت رسیده است و این تکنیکی است که برخی از دانشمندان قانونی آن را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند و آن را قتل از طریق پیمان‌شکنی می‌نامند.

«مری الن اوکانل» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه «نوتردام» درباره این نوع ترور می‌گوید، «این یک نوع روش قتل است که گانگسترها و تروریست‌ها از آن استفاده می‌کنند. این روش در واقع نقض قدیمی‌ترین قوانین میدان رزم است».

*بحث ترور مغنیه با استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده در دولت جرج بوش کلید خورد

مقامات سابق آمریکا که همگی آنها خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند، مغنیه علیرغم آنکه در سوریه بود، به طور مستقیم در تسلیح و آموزش شیعیان عراق که نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دادند، نقش داشتند. بحث‌های اندکی در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش در مورد استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده به جای استفاده از دیگر ابزارالات برای ترور مغنیه صورت گرفته بود.

یکی از این مقامات اطلاعاتی می‌گوید که مجوز ترور مغنیه نیازمند حکم ریاست‌جمهوری جرج بوش بود. دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی، مشاور امنیت ملی و دفتر شورای قانونی وزارت دادگستری همگی این عملیات را تأیید کرده بودند.

این مقام سابق اطلاعاتی آمریکا ادامه داد که دریافت مجوز برای ترور مغنیه یک فرایند «سخت و خسته‌کننده بود». ما باید نشان می‌دادیم که او یک تهدید مداوم برای آمریکا است که سابقه طولانی در هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در بمب‌گذاری سال 1983 سفارت آمریکا در بیروت دارد.

وی ادامه داد: تصمیمی که ما می‌بایست می‌گرفتیم، تأیید قطعی این امر بود که این عملیات (علیه مغنیه) در واقع دفاع از خود است

طبق این گزارش، برای مدتها تردیدهایی درباره مشارکت آمریکا در ترور مغنیه وجود داشت. در کتاب «جاسوس خوب» کتابی درباره یکی از افسران سیا به نام «رابرت آمس»، «کای برد» نویسنده کتاب به نقل یکی از مقامات سابق اطلاعاتی سیا می‌نویسد که این عملیات در ابتدا توسط «لانجلی» کنترل شده بود که تیمی از مأموران سیا بوده است که این ترور را انجام داده است.

در کتاب جدیدی به نام «قتل کامل: 21 قانون برای ترور»، «رابرت بائر» یکی از افسران سابق سیا می‌نویسد که چگونه به دنبال ترور مغنیه بوده است اما ظاهراً هیچ‌گاه فرصت انجام چنین کاری را پیدا نمی‌کند. او می‌نویسد که بخش سانسور سیا، کتابش را مورد بررسی قرار داده است، و او متأسفانه نتوانسته درباره توطئه حقیقی علیه مغنیه بنویسد.

سیا هیچ اظهارنظری در این رابطه نکرده است.

«مارک رگو» سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اینباره گفت: ماه در حال حاضر چیزی برای افزودن به این مطالب نداریم.

عملیات ترور مغنیه در دمشق یک سیرتکاملی فلسفی ردون سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا است که بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 به وقوع پیوسته است. قبل از آن دولت آمریکا اغلب نظر مساعدی به عملیات‌های تروریستی اسرائیل نداشت.

یکی از مقامات سابق آمریکا می‌گوید که دولت بوش از تئوری ملی دفاع از خود برای قتل مغنیه استفاده کرده است و مدعی است که مغنیه کاملاً یک هدف قانونی بوده است زیرا به طور دائم علیه آمریکا و نیروهای این کشور در عراق توطئه چینی می‌کرده است و به طور مداوم یک تهدید به حساب می آمده است و دستگیری او ممکن نبوده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، چنین منطقی موجب می‌شد که دیگر سیا قانون ممنوعیت ترور که مربوط به سال 1981 می‌شد را نقض نکند.

طبق گفته مقامات سابق سرویس‌های اطلاعایت آمریکا، سیا و موساد چندین ماه قبل از کشتن عماد مغنیه با یکدیگر همکاری داشتند تا وی را تحت نظر بگیرند و به این نتیجه برسند که بمب را در کجا قرار دهند.

طبق گفته این مقامات، مقامات اطلاعاتی آمریکا در مسیر انجام این عملیات، در یک جلسه محرمانه به نمایندگان کنگره آمریکا اطمینان دادند که طی این عملیات خسارات ناخواسته‌ای به بار نخواهد آمد.

دولت بوش، حزب‌الله و به ویژه مغنیه را تهدیدی برای آمریکا می‌دانست به طوریکه در سال 2008، چند ماه بعد از شهادت مغنیه، «مایکل چرتوف» وزیر امنیت داخلی وقت آمریکا گفت که حزب‌الله در واقع تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است و تصریح کرد که تهدید حزب‌الله به اندازه‌ای است که تهدید القاعده در مقابل آن بسیار ناچیز است.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکا می‌گویند که مغنیه در برقراری ارتباط بین حزب‌الله با شبه‌نظامیان شیعیان که با ایران همکاری داشتند، نقش محوری داشته است و «رایان کراکر» سفیر آمریکا در عراق در زمانیکه مغنیه به قتل رسید، گفته بود: « تمام آنچه که می‌توانم بگویم این است، تا زمانیکه مغنیه نفس می‌کشد، تهدید به حساب می آید. خواه در لبنان باشد، خواه در عراق یا هرجای دیگر، به هرحال او یک مأمور باهوش، دلسوز و موثر است.

یکی از مقامات سابق آمریکایی تصریح کرد که یک نشست محرمانه‌ای در سال 2002 در سرزمین اشغالی برگزار شد که در آن افسران فرماندهی عملیات ویژه مشترک (JSOC) و رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل حضور داشتند. یکی از موضوعاتی در این نشست مطرح شد، موضوع چشم‌انداز قتل مغنیه به شیوه‌ای کاملاً فی البداهه بود به طوریکه میزبانان صهیونیستی آنها بسیار شگفت‌زده شدند.

واشنگتن‌پست گزارش کرد که هنوز مشخص نیست که آیا مأموران سیا برای اولین بار به مکان مغنیه در دمشق پی بردند یا خیر اما محل زندگی او درست یک سال قبل از اینکه به شهادت برسد، مشخص شده بود.

یکی از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا می‌گوید که این اسرائیلی‌ها بودند که به سیا پیشنهاد دادند که عملیات مشترکی برای قتل مغنیه در دمشق صورت دهند.

به گزارش واشنگتن‌پست، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» زیرساخت‌های پیشرفته مخفیانه‌ای در دمشق داشتند که اسرائیلی‌ها می‌توانستند از آن استفاده کنند.

طبق این گزارش، عملیات هدف قرار دادن مغنیه در زمانی به وقوع پیوست که سیا و موساد همکاری نزدیکی برای مهار برنامه هسته‌ای سوریه و ایران داشتند. سیا به موساد در زمینه شناسایی رأکتور هسته‌ای سوریه کمک کرد و موجب شد که صهیونیست‌ها در سال 2007، تأسیسات هسته‌ای سوریه را هدف حملات خود قرار دهند و اسرائیلی و آمریکا فعالانه در تلاش بودند که در برنامه هسته‌ای ایران نیز خرابکاری به وجود آورند.

واشنگتن‌پست ادامه داد، وقتی مکان مغنیه در دمشق مشخص شد، سازمانهای اطلاعاتی، یک پروفایل «الگوی زندگی» وی را به وجود آوردند تا برنامه‌های او را مورد بررسی قرار دهند. مقامات موساد پیشنهاد دادند که می‌توانند از پیاده‌روی‌های گهگاه او در زمان عصر به نفع خود بهره برند زیرا در آن زمان محافظانش همراهش نبودند. افسران سیا که تجارب گسترده‌ای داشتند یک مکان امن در ساختمانی در نزدیکی آپارتمان او برای خود فراهم آوردند.

طبق این گزارش، برنامه‌ریزی برای این عملیات کامل بود. پیشنهاد اسرائیلی‌ها برای قرار دادن یک بمب در خورجین یک دوچرخه یا موتوسیکلت رد شد زیرا این نگرانی وجود داشت وسیله منفجره خوب کار نکند. این بمب به طور مداوم مورد آزمایش قرار گرفته بود تا میزان خسارات اندک شود. مکانی که مغنیه در آنجا ترور شد، در نزدیکی یک مدرسه دخترانه بود.

یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید که این بمب بارها در «هاروی پوینت»، تأسیساتی در کارولینای شمالی مورد آزمایش قرار گرفت. مقامات در نهایت به این نتیجه رسیدند که بمبی را در اختیار دارند که بدون ایجاد خطر کشته یا زخمی شدن دیگران، قابل استفاده است.

این گزارش مدعی شد که در حین این عملیات، سیا و موساد فرصت ترور «قاسم سلیمانی» یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس را داشتند زیرا به همراه مغنیه پیاده‌روی می‌کرد و یکی از مقامات سابق آمریکایی می‌گوید« در آن زمان دو مرد آنجا ایستاده بودند، درست در یک مکان و یک خیابان، تمام کاری که آنها (سیا و موساد) لازم بود انجام دهند، فشار دادن یک دکمه (برای انفجار بمب) بود.

واشنگتن‌پست به نقل از این مقامات ادامه داد، علیرغم آنکه فرصت ترور قاسم سلیمانی هم به وجود آمده بود، اما عاملان این عملیات مجوز قانونی برای ترور سلیمانی را نداشتند، زیرا در آن زمان حکم ریاست‌جمهوری را برای چنین کاری نداشتند.

حزب‌الله بعد از این حادثه تروریستی، رژیم صهیونیستی و موساد را محکوم کرد و بلافاصله بعد از آن دفتر «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی بعد از کشته شدن مغنیه در بیانیه‌ای در سال 2008، گفت: اسرائیل هرگونه تلاش گروههای تروریستی برای نسبت دادن هرگونه مشارکت اسرائیل در این حادثه را رد می‌کند. ما هیچ چیز برای افزودن به این مطلب نداریم.

«شان مک کورمک» سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا نیز اینگونه واکنش نشان داد: جهان بدون وجود این مرد، به مکان بهتری تبدیل شده است. او یک قاتل خونسرد و یک تروریست بود که مسوول از دست رفتن جان تعداد بی‌شماری از افراد بوده است.
گروه تروریستی داعش، برخی چاه های نفت را در میدان نفتی خباز در کرکوک به آتش کشیدند.
کد خبر: ۴۷۱۴۴۷
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶-31 January 2015
گروه تروریستی داعش، برخی چاه های نفت را در میدان نفتی خباز در کرکوک به آتش کشیدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه الحدث، نیروهای پیشمرگ برای آزاد کردن میدان نفتی خباز از دست داعش، عملیاتی را آغاز کردند.

منابع امنیتی تاکید کردند: نیروهای پیشمرگ همچنین با کمک جنگنده های ائتلاف بین المللی تعدادی ازمحورهای شهر کرکوک را از کنترل داعش آزاد کردند.

بی بی سی عربی گزارش داد، منابع امنیتی و بیمارستانی بغداد از کشته شدن 10 تن از نیروهای امنیتی و شهروندان و زخمی شدن بیش از 30 تن دیگر در دو انفجار در مرکز بغداد خبردادند.

همچنین درگیری های شدیدی میان نیروهای کرد پیشمرگ و عناصر داعش از نیمه های شب تا صبح در شهر کرکوک در شمال عراق جریان دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد