سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از میراث فرهنگی خوزستان



ارسال به دوستان
به دلیل اعتراض دوستداران میراث فرهنگی
نماسازی دیوار مسجد تاریخی توحید اهواز متوقف شد

استعلام نکردن از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اعتراض دوستداران میراث فرهنگی باعث شد تا نماسازی دیوار مسجد تاریخی توحید (بیگدلی) اهواز متوقف شود.

خبرگزاری فارس: نماسازی دیوار مسجد تاریخی توحید اهواز متوقف شد

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: هفته گذشته با آغاز به کار نماسازی دیوار مسجد تاریخی توحید (بیگدلی) اهواز که به شماره 11965 ثبت ملی شده است باعث شد دوستداران میراث فرهنگی از ساخت و سازهای نامتناسب انتقاد کنند.

مجتبی گهستونی افزود: مدیرکل میراث فرهنگی استان دستور پیگیری لازم در این خصوص را صادر کرد، مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری نیز قول دادن پروژه نماسازی دیوار مسجد با سنگ گرانیت را متوقف کنند و طرح خود را به اداره کل میراث فرهنگی ارائه دهند.

وی یادآور شد: اما متاسفانه آنان به تذکرات میراث فرهنگی نافرمانی کرده و با وجود جلوگیری چند باره نیروهای یگان حفاظت از انجام کار، پس از ترک نیروهای یگان حفاظت بار دیگر در محل حاضر شده و اقدام به ساخت و ساز کردند.

سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان توضیح داد: اداره کل میراث فرهنگی نیز بنا به خواسته دوستداران میراث فرهنگی و البته وظیفه قانونی خود اقدام به طرح شکایت توسط قاضی کشیک کرد.

گهستونی گفت: هیئت امنای مسجد پیشتر با پایین آوردن تابلو ثبتی بنا که در ورودی مسجد نصب شده بود مداخلاتی در این بنا انجام داده که باز با اعتراض اداره کل میراث فرهنگی مواجه شد اما این‌بار اداره کل و دوستداران میراث فرهنگی تصمیم گرفتند مانع از تداخل در بنا شوند چرا که نماسازی با سنگ گرانیت اصلا در شان بنای مذهبی نیست.

وی همچنین افزود: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری متقبل شده تا این پروژه را به سرانجام برساند و بهتر است که نسبت به معماری بنا وفادار بوده و از مصالحی استفاده کند که با روح بنا متناسب باشد.

گهستونی با بیان اینکه تخریب بخش‌هایی از دیوارهای آجری قدیمی، نصب بیلبورد در ابعاد بزرگ با هدف مخدوش کردن نمای منظری بنا، بر روی پشت بام از جمله این تعرض‌ها است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: متخصصان و کارشناسان زیباسازی شهری باید بدانند که هر عامل طبیعی یا انسانی که مخدوش کننده و یا تقویت کننده برقراری ارتباط مخاطب با ارزش‌های اثر باشد، می‌تواند از جذابیت اثر تاریخی بکاهد و یا به جذابیت آن اضافه کند.

وی گفت: خوشحال هستیم که بخش‌هایی از شهرداری از شخص خود شهردار و معاونان متوجه اهمیت میراث فرهنگی شده‌اند اما بهتر است که این رویه به کل مجموعه شهرداری سرایت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسجد توحید در محل بافت تاریخی منطقه یک اهواز که مرکز شهر محسوب می‌شود قرار گرفته است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931111000240#sthash.BFD2vdIN.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد