سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



نانسی پلوسی که قبل از این ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را در دست داشت ادامه داد: سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا به تلاش های دولت آمریکا برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران آسیب می زند.
اتفاق کم سابقه در آمریکا: مخالفت رهبر دموکرات‌ها با سخنرانی نتانیاهو در کنگره به دلیل ایراندر اتفاقی کم سابقه در آمریکا، دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا با سخنرانی نتانیاهو در کنگره این کشور مخالفت کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، نانسی پلوسی رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت سخنرانی نتانیاهو در کنگره به مذاکرات هسته ای با ایران آسیب می زند.
این اتفاق در حالی روی می دهد که اسرائیل به داشتن لابی بزرگ و قدرتمند در کنگره آمریکا معروف است. کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا در جایگاه پارلمان است. 
نانسی پلوسی که قبل از این ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را در دست داشت ادامه داد: سخنرانی که قرار است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مارس آینده در کنگره آمریکا داشته باشد به تلاش های دولت آمریکا برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران آسیب می زند.

پلوسی که در کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت افزود: چنین دعوتی پیام اشتباهی را در زمینه فرصت به دیپلماسی درباره حل مسئله هسته ای ایران ارائه می دهد.

پیش از این هم اعضای دموکرات کنگره اعلام کردند با تصویب تحریم جدید علیه ایران مخالف اند. 11 عضو دموکرات و مستقل مجلس نمایندگان آمریکا  هم اعلام کردند به دنبال ارائه طرحی برای ممنوعیت تصویب تحریم جدیدی علیه ایران هستند.قبل از این تنها چند ساعت پس از سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره آمریکا معروف به سخنرانی وضعیت اتحاد، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان از نتانیاهو دعوت کرد با حضور در کنگره درباره ایران سخنرانی کند. نتانیاهو هم به سرعت این دعوت را قبول کرد.
این اقدام در اعتراض به سخنان اوباما در حمایت از مذاکرات هسته ای با ایران و تهدید به وتوی تحریم های جدید کنگره انجام شد.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در اقدامی کم سابقه، در دعوت از نتانیاهو با کاخ سفید مشورت و هماهنگی نکرده بود. به دنبال این اتفاق، کاخ سفید ضمن انتقاد از این دعوت اعلام کرد در صورت سفر نتانیاهو به واشنگتن، اوباما با او دیداری نخواهد داشت. جان کری وزیر خارجه آمریکا هم موضع مشابهی اتخاذ کرد.

اتفاق کم سابقه در آمریکا: مخالفت رهبر دموکرات‌ها با سخنرانی نتانیاهو در کنگره به دلیل ایران

پس از این اتفاقات، نتانیاهو در آمریکا و اسرائیل به دلیل پذیرش سریع دعوت به سخنرانی در کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت. او مجبور شد زمان سخنرانی در کنگره آمریکا را به تعویق بیاندازد.
ایران و گروه 1+5 بر اساس توافق موقت ژنو در حال مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی و جامع درباره برنامه هسته ای تهران هستند.براساس توافق موقت ژنو، گروه 1+5 در برابر تعهدات هسته ای ایران، نباید تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کند.



رویترز خوشرو را اینگونه معرفی می کند: خوشرو دیپلمات باتجربه و تحصیلکرده آمریکاست و دارای روابط نزدیک به اردوگاه اصلاح طلبان و سیدمحمد خاتمی است.
منابع دیپلماتیک ایران و آمریکا گفتند دولت واشنگتن به سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد ویزا می دهد.به گزارش عصرایران، وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد فرد جدیدی را برای حضور در جایگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک انتخاب کرد. 
براساس اعلام تهران،"غلامعلی خوشرو" به عنوان سفیر جدید ایران در مقر دائم سازمان ملل متحد در نیویورک انتخاب شد.قبل از این، ایران حمید ابوطالبی را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل متحد معرفی کرد اما این اقدام با مخالفت شدید کنگره آمریکا روبه رو شد و در نتیجه دولت آمریکا از صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری کرد. همین موضوع باعث شد جایگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد از اسفند 92 تاکنون خالی بماند.

منابع آمریکایی: صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل قطعی است/ مذاکره ایران و آمریکا درباره ویزای

دلیل مقامات آمریکایی برای مخالفت با صدور ویزا برای ابوطالبی، حضور وی در محل سفارت آمریکا در تهران پس از گروگانگیری برای ترجمه بود.
حالا تعدادی از منابع دیپلماتیک از جمله یک مقام ارشد ایرانی به شرط عدم انتشار نامش به رویترز گفت موافقت آمریکا با اعطای ویزا به خوشرو تقریبا قطعی است.رویترز خوشرو را اینگونه معرفی می کند: خوشرو دیپلمات باتجربه و تحصیلکرده آمریکاست و دارای روابط نزدیک به اردوگاه اصلاح طلبان و سیدمحمد خاتمی است.
این مقام ایرانی به رویترز گفت: مقامات آمریکایی و ایرانی مسئله انتصاب خوشرو به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد را با مقامات آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

غلامعلی خوشرو سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد

انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل


یک منبع غربی هم گفت: خوشرو قبل از این به عنوان عضو هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در سطح سفیر حضور داشت. اگر اتفاق غیرعادی روی ندهد او در نیویورک مستقر خواهد شد.
مقامات آمریکایی هم به رویترز گفتند: ابوطالبی اولین دیپلمات ایرانی نبود که مقامات آمریکایی اعطای ویزا به وی را رد کردند اما این بار این مسئله علنی شد.سفیر ایران در مقر دائم سازمان ملل متحد در نیویورک یکی از مهمترین نمایندگان دیپلماتیک ایران در خارج از کشور به شمار می آید.همچنین در نبود سفیر و سفارتخانه ایران در واشنگتن به دلیل قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا، اهمیت سفیر و دفتر نمایندگی ایران در مقر دائم سازمان ملل متحد دوچندان می شود.


 روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت، یک مقام بلندپایه کاخ سفید به شدت از سفیر اسرائیل در آمریکا به علت زیر پاگذاشتن عرف دیپلماتیک انتقاد کرده است.
  
به گزارش ایرنا، این روزنامه صهیونیستی تصریح کرده است، «ران درمر» سفیر تل آویو در واشنگتن پس از آن مورد عتاب کاخ سفید قرار گرفته است که بدون اطلاع وزارت امورخارجه آمریکا با کنگره برای سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هماهنگی کرده است.

این روزنامه بدون ذکر نام مسئول بلندپایه کاخ سفید نوشت: این مسئول آمریکایی به سفیر اسرائیل یادآور شده است که اقدام بدون هماهنگی او برای سخنرانی نتانیاهو تاثیر خود را بر راوبط میان واشنگتن و تل آویو به جا خواهد گذاشت.

معاریو افزود: این در حالی است که سفیر اسرائیل مدعی شده بود مجلس نمایندگان آمریکا خود اقدام به دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا کرده است؛ سخنرانی که قرار است در انتقاد از برنامه هسته ای ایران ایراد شود.

'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا دیدار با 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هنگام سفر وی به آمریکا در ماه مارس را به دلیل نابهنگام بودن این دیدار در فاصله زمانی دو هفته تا برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم نامناسب خواند.

اوباما در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' که بخشی از آن چهارشنبه پخش شد، گفت، خودداری من از دیدار با نتانیاهو صرفا به علت سیاست کلی ماست که با هیچ یک از سران کشورهای جهان 2 هفته پیش از برگزاری انتخابات در کشورهایشان ملاقات نمی کنیم.

افشای خبر دور زدن دولت آمریکا از سوی سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور در حالی است که پیش از این گفته می شد 'جان بونر' رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، بدون هماهنگی با کاخ سفید یا دمکرات های کنگره، از نتانیاهو برای سخنرانی در این نهاد دعوت کرده است.



رود دجله از شمال تکریت و در فاصله 170 کیلومتری شمال بغداد پایتخت عراق، تا روستای اوجا زادگاه صدام که در فاصله 12 کیلومتری جنوب شهر تکریت قرار دارد، جریان دارد.
گروه تروریستی داعش  پنجشنبه نه کاخ مربوط به صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق را در شهر تکریت با بمب منفجر کرد.
 به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری شین هوا یک مقام امنیتی دولت عراق اعلام کرد : ستیزه جویان چندین بمب را در این کاخ ها کار گذاشتند و آنها را منفجر کردند.
در مجموع 76 کاخ، چندین ویلا، دریاچه مصنوعی و نخلستان در این شهر قرار دارد که بیشتر آنها در کنار رود دجله واقع شده اند.رود دجله از شمال تکریت و در فاصله 170 کیلومتری شمال بغداد پایتخت عراق، تا روستای اوجا زادگاه صدام که در فاصله 12 کیلومتری جنوب شهر تکریت قرار دارد، جریان دارد.پس از تهاجم نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا علیه عراق در سال 2003 میلادی و پیش از آنکه این کاخ ها به مقامات عراقی واگذارشود، نیروهای اشغالگر از کاخ های صدام برای امور مربوط به خود استفاده می کردند.
دولت عراق بعدها کاربری این کاخ ها را تغییر داد و آنها را به دفاتر دولتی و پادگان نظامی تبدیل کرد.



البته یقیناً نمی توان انتظار بیش از حد زیادی از اتحاد با ایران در مبارزه با داعش داشت. با این وجود، باید از فرصت های متعددی که نزدیکی روابط با ایران در اختیار ما گذاشته، استفاده کنیم.
غرب باید اتحاد با ایران را جایگزین اتحاد با عربستان کندتحولات پرشتاب هفته های اخیر در خاورمیانه، این روزها مورد توجه شمار زیادی از ناظران و تحلیلگران قرار گرفته که هریک از جنبه ای به بررسی ابعاد مختلف این تحولات می پردازند. در همین زمینه، یک روزنامه انگلیسی امروز با انتشار مطلبی از ضرورت بازنگری غرب در رویکردهای خاورمیانه ای خود و جایگزین کردن رابطه با ایران به جای عربستان سخن گفته است.
به گزارش «تابناک»، روزنامه «گاردین» در مطلبی به بررسی وضعیت جاری تحولات در منطقه خاورمیانه پرداخته و ضمن انتقاد از روابط نزدیک غرب با عربستان، این موضوع که چنین رابطه ای در راستای برقراری ثبات در منطقه است را رد کرده است. در عین حال، در این مطلب از ضرورت توجه به ایران به عنوان عاملی مهم در ثبات منطقه ای سخن به میان آمده است.

در این مطلب به طور خلاصه آمده است:
اوضاع در منطقه خاورمیانه در حال تغییر است. یک پادشاه سالخورده بیمار در عربستان از دنیا رفته و جای خود را به یک پادشاه سالخورده بیمار دیگر داده است. از سوی دیگر، حوثی ها توانسته اند موفقیت بزرگی را در یمن به دست آورند. در همین حال، 20 کشور – از جمله انگلیس، آمریکا و عراق – در جست و جوی راه مبارزه با گروه داعش هستند و دولت عراق نیز درخواست کمک بیشتری را در این زمینه از متحدان غربی خود کرده است.
در مواجهه با این میزان تغییر در خاورمیانه، دولت های غربی با وضعیت پرچالشی مواجه شده اند. زمانی نه چندان دور، ما قصد داشتیم از طریق حمله هوایی به عمر دولت اسد در سوریه پایان دهیم. اکنون و پس از گذشت حدود 18 ماه، بقای دولت اسد به یک ضرورت برای سیاست غرب در منطقه تبدیل شده، زیرا خطری به نام داعش منطقه را مورد تهدید قرار می دهد.
در همین اوضاع و احوال، دیدگاه های ما نسبت به ایران نیز به موازت پیشرفت مذاکرت هسته ای، تغییر کرده است. به گفته ناظران، این ایده که ایران اکنون به نیروی ثبات بخش در منطقه خلیج فارس تبدیل شده، به یک باور عمومی تبدیل شده است. با این حال، دیدگاه های ما هنوز تا آن اندازه تغییر نکرده که ایران را به عنوان متحد خود در عراق و سوریه بپذیریم و این اشتباه است. به ویژه که هنوز برخی در آمریکا و جاهای دیگر – از جمله عربستان – نسبت به آنچه توسعه طلبی ایران می خوانند، هشدار می دهند.
در حقیقت، همین افراد بودند که ملک عبدالله را فردی اصلاح طلب می دانستند و به این واقعیت توجه نداشته اند که عربستان سعودی طی دو دهه اخیر هم از جنبه مالی و هم عقیدتی از بدترین نوع افراط گرایی حمایت کرده است. در این شرایط، دولتی که ما همواره آن را به عنوان دشمن نگریسته ایم (ایران) کم کم خود را به عنوان دوست ما نشان داده و دولتی که همواره دوست ما بوده (عربستان)، اگر نگوییم دشمن دستکم شبیه دوستی شده که با وجود آن دیگر به دشمن نیازی نیست!
البته یقیناً نمی توان انتظار بیش از حد زیادی از اتحاد با ایران در مبارزه با داعش داشت. با این وجود، باید از فرصت های متعددی که نزدیکی روابط با ایران در اختیار ما گذاشته، استفاده کنیم. این یکی از اندک نقاط روشن در یک زمینه تاریک است. بر این اساس، باید از توانی که ایران برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه در اختیار دارد، استفاده کنیم.
به منظور تدوین سیاست های خود در منطقه در شرایطی که منازعات فرقه ای نیز در کشورهای مختلف تشدید شده، یکی از مهمترین نکات این است که ما تعهد خود به برقراری ثبات در منطقه را به گونه ای روشن و آشکار نشان دهیم؛ به ویژه تعهد خود برای مبارزه نه تنها با داعش و القاعده، بلکه همچنین با ریشه ها و دلایل شکل گیری و قدرت یابی این گروه ها.
ما می گوییم به دنبال برقراری ثبات در منطقه خلیج فارس هستیم و تحلیل ها و تفسیرهای فراوانی هم در این زمینه به نگارش درآمده است. اما آیا این امر واقعاً حقیقت دارد؟ ما تا چه حد خواستار ثبات هستیم؟ آیا تمایل ما به این امر تا آن اندازه ای هست که به عنوان مثال، متحدان قدیمی خود در جنوب خلیج فارس را کنار گذاشته و از فروش تسلیحات پیشرفته به آن ها خودداری کنیم؟ در واقع اگر بخواهیم به شکلی واقعی با ریشه های افراط گرایی مقابله کنیم، این کاری است که باید در منطقه انجام دهیم. 
بسیاری با این دیدگاه هم عقیده اند که ایدئولوژی افراطی داعش، صرفاً گونه ای از تفکر وهابیت است که از عربستان سعودی ریشه می گیرد. همین افراط گرایی است که سبب بروز درگیری های فرقه ای میان سنی و شیعه نیز می شود. ما از طریق فروش سلاح به کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، چشم بر حمایت آن ها از افراط گرایان می بندیم و در حقیقت منابع لازم را نیز برای این کار در اختیار آن ها می گذاریم. اگر دولت های غربی بخواهند وجهه ای حداقلی در منطقه داشته باشند، باید در این گونه سیاست های خود تجدید نظر کنند.
منبع: تابناک




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد