سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



یک مقام امنیتی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شد که نیروهای نظامی این رژیم گمان می‌کردند خودروهای تحت حمله حامل شبه‌نظامیان رده پایین است و قصدی برای هدف قرار دادن سردار سپاه پاسداران نداشته‌اند.
به گزارش مشرق، یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت "ژنرال ایرانی که در حملات هوایی اسرائیل در سوریه کشته شد، جزو اهداف نبوده و اسرائیل گمان می‌کرد که شبه‌نظامی‌های رده پایین را هدف قرار داده است."  رژیم صهیونیستی به صورت رسمی مسؤولیت انجام این حمله را بر عهده نگرفته‌ است و ظاهرا این اظهارات از بیم واکنش ایران و حزب‌الله به حمله دو روز پیش (یکشنبه) در سوریه مطرح شده است. 
 وی در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار اقدام تلافی‌جویانه ایران یا حزب‌الله را دارد، گفت: "آنها مصمم به واکنش هستند. ما این را پیش‌بینی می‌کنم اما فکر می‌کنم فرض عقلانی این است که تشدید بیشتر اوضاع به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود." 
 سردار سرتیپ پاسدار محمد الله‌دادی، به همراه جهاد  فرزند شهید حاج عمران عماد مغنیه، و تنی چند از فرماندهان حزب‌الله در حمله رژیم صهیونیستی به خودروهای‌شان در منطقه القنیطره در جنوب سوریه به شهادت رسیدند. 
 وی افزود: "ما اطلاعات را دریافت کردیم، خودرو را شناسایی نمودیم، آن را به عنوان یک خودروی دشمن تثبیت کرده و سپس حمله نمودیم. ما این اقدام را یک عملیات تاکتیکی محدود می‌دانستیم." 
 شهید سردار الله‌دادی به عنوان مستشار نظامی ایران برای کمک به ارتش و ملت سوریه در مبارزه علیه تروریست‌های تکفیری داعش، در این کشور به سر می‌برد.  امروز (سه‌شنبه) سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پیامی به‌مناسبت شهادت سردار سرتیپ پاسدار محمدعلی الله‌دادی تأکید کرده بود: "سپاه همان طور که در صحنه جنگ‌های گذشته لبنان و فلسطین نشان داده است، تا آخر پای فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد و با استمرار و عمق‌بخشی به حمایت‌های خود از مبارزین و مجاهدین مسلمان منطقه، تا حذف کامل این جرثومه فساد از جغرافیای سیاسی منطقه از پا نخواهد نشست. یقیناً این خون‌های نا‌به‌حق ریخته برجستگان و برگزیدگان امت اسلامی، وعده حضرت امام خمینی(ره)را در آزادی قدس شریف، به موعود خود نزدیکتر می‌نماید." 
 

کاهش شدید قیمت نفت، اگرچه ممکن است اهداف سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را در کوتاه مدت تأمین کند، اما بدون تردید تبعات زیان‌بار سیاسی و اقتصادی را در طولانی مدت برای این کشور به همراه خواهد داشت.
به گزارش مشرق، در جریان بازی نفتی اخیر عربستان سعودی ردپای آمریکا به روشنی قابل مشاهده است.
هفت ماه پیش از سقوط قیمت نفت، آوریل 2014، روزنامه «براودا» روسیه در سر مقاله خود به خبر مهمی اشاره کرد؛ این روزنامه نوشت: اوباما در سفر ابتدای سال 2014 خود به عربستان از ریاض خواسته بود طی گام‌های هماهنگ با واشنگتن از قیمت نفت برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه استفاده کند.
کاهش کم سابقه قیمت نفت در بازار جهانی، تبعات خطرناک اقتصادی برای فعالان اقتصادی در آمریکا، از جمله تولیدکنندگان داخلی، به دنبال داشته است؛ اما با این همه کاخ سفید تا کنون در قبال این رفتار عربستان سعودی سکوت اختیار کرده است.

دیدار، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با ملک عبدالله

پادشاه عربستان سعودی در ماه سپتامبر 2014 ملاقات محرمانه‌ای داشت که متعاقب آن کاهش قیمت نفت و اصرار سعودی‌ها بر کاهش ندادن میزان تولید به وقوع پیوست.
توطئه آمریکا و عربستان سعودی، قیمت نفت را ــ در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه ژوئن ــ تقریباً به نصف کاهش داده است.دستکاری قیمت نفت توسط آمریکا و عربستان سعودی، با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع اقتصادی دولت‌های مخالف سیاست های آمریکا صورت گرفته است. البته هدف اصلی در این میان، دولت روسیه است، دولتی که مهم‌ترین تهدید برای تسلط هژمونیک آمریکا بر جهان محسوب می‌شود.
کاهش شدید قیمت نفت، اگرچه ممکن است اهداف سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را در کوتاه مدت تأمین کند، اما بدون تردید تبعات زیان‌بار سیاسی و اقتصادی را در طولانی مدت برای این کشور به همراه خواهد داشت.
عربستان سعودی یک بازی خطرناک را شروع کرده است. شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ایران و روسیه تحت فشارهای اقتصادی، رفتارهای خود را تغییر دهند. هم‌چنین این سیاست عربستان ممکن است نتیجه معکوس بدهد و ایران و روسیه را در مقابله با این کشور جدی تر کند.سعودی‌ها نه می خواهند و نه می‌توانند به بازی کاهش نفت در طولانی مدت ادامه دهند. استفاده از اهرم‌های اقتصادی در بازی‌های سیاسی اصولاً عمر طولانی ندارد و بازیگران نمی‌توانند از برگ برنده‌های خود برای یک دوره طولانی مدت استفاده کنند.قطعا متضرر ترین کشور در این بحران قیمت نفت عربستان بوده و این موضوع را روحانی در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد که با واکنش ها و گلایه‌های زیادی از سوی مقامات عربستانی مواجه شد.

مردم آمریکا جنگ نمی خواهند و آن را به عنوان آخرین راهکار در نظر دارند و من تصمیم دارم بر مبنای این رویکرد عاقلانه رفتار کنم.
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در نطق سالانه خود در کنگره این کشور بار دیگر اعلام کرد در صورت تصویب طرح جدیدی در کنگره آمریکا برای تحریم ایران، این طرح را وتو خواهد کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز اوباما در ششمین نطق سالانه خود از زمان ریاست جمهوری، لحنی مقابله جویانه با کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان گرفت و از موفقیت های طرح های اقتصادی خود در شش سال گذشته و بهبودی و بازگشت رونق دوباره به اقتصاد آمریکا و بر عزم خود برای رشد طبقه متوسط آمریکا سخن گفت.رییس جمهور آمریکا در فرازی از سخنانش که درباره ایران بود بار دیگر سخنان خود در روز جمعه و در نشست خبری با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در کاخ سفید را تکرار کرد و به نمایندگان کنگره هشدار داد اگر هر طرح جدیدی متضمن تحریم ایران را تصویب کنند، او این طرح را وتو خواهد کرد.

مضمون سخنان اوباما تکرار سخنان گذشته اش درباره برنامه اتمی ایران و اینکه سیاست دولت او توانسته است برای نخستین بار در یک دهه گذشته جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیرد و از این رو فرصتی به وجود آمده است تا به گفته رییس جمهور آمریکا بدون ایجاد یک نزاع یا جنگ جدید در خاورمیانه مساله به شیوه دیپلماتیک و از راه گفت و گو حل شود و جمهوریخواهان کنگره نباید بگذارند این فرصت با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران خراب شود و شانس موفقیت مذاکرات کاهش یابد.
اوباما گفت:" تصویب تحریم های تازه در کنگره و در این مقطع زمانی ، مساله دیپلماسی را با شکست مواجه خواهد کرد، ایالات متحده را در بین متحدانش منزوی کرده و سبب می شود ایران برنامه اتمی خود را  از سر بگیرد. این کار معنا ندارد. به همین جهت من هر طرح تحریمی که این پیشرفت را تهدید کند وتو خواهم کرد."
او در ادامه گفت : "مردم آمریکا جنگ نمی خواهند و آن را به عنوان آخرین راهکار در نظر دارند و من تصمیم دارم بر مبنای  این رویکرد عاقلانه رفتار کنم."اوباما در سخنان خود همچنین بر عزم آمریکا برای مقابله با داعش و مبارزه با تروریسم تاکید کرد. او همچنین از رابطه مجدد و بازسازی روابط با کوبا دفاع کرد . بیشتر وقت نطق یک ساعته رییس جمهور آمریکا به مسایل داخلی به ویژه مسایل اقتصادی آمریکا تمرکز داشت.



این تحلیلگر روسی می افزاید:" تحریم های اخیر غرب علیه روسیه دو کشور ایران و روسیه را در یک راستا قرار داده و آنها را به هم نزدیک تر کرده است و ایران بر این باور است که روسیه ممکن است به عنوان اقدام متقابل علیه این تحریم ها سامانه اس 300 را در اختیار ایران بگذارد.
وزیر دفاع روسیه برای انجام سفری رسمی وارد ایران شده است.

به گزارش عصرایران خبرگزاری ایتارتاس روسیه با اشاره به این خبر می نویسد " سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه به منظور گفت و گو با همتای ایرانی و بحث و رایزنی درباره مسایل بین المللی و منطقه ای به تهران سفر کرده است."ایگور کوناشنکو" سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره گفت:" وزیر دفاع روسیه در تهران با همتای ایرانی خود حسین دهقان دیدار و گفت و گو خواهد کرد."
او همچنین افزود:" در گفت و گوی وزیر دفاع روسیه با همتای ایرانی مسایل مهم درباره امنیت منطقه ای و بین المللی و تقویت همکاری های نظامی و فنی بین ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت."
سخنگوی وزارت دفاع روسیه تاکید کرده است در جریان این سفر یک قرار داد همکاری نظامی بین دو کشور به امضای وزرای دفاع خواهد رسید. همچنین اینترفاکس گزارش می دهد در جریان این سفر یک یادداشت تفاهم همکاری برای انجام رزمایش های مشترک دریایی در دریای خزر بین طرفین امضا خواهد شد.

سفر وزیر دفاع روسیه به تهران؛ آیا روس ها
وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین بار در ماه می 2014 و در جریان سفر وزیر دفاع ایران به روسیه برای شرکت در سومین نشست امنیت بین المللی در مسکو دیدار کرده اند.
روزنامه مسکو تایمز روسیه نیز با انتشار خبر سفر روز دوشنبه وزیر دفاع روسیه به ایران نوشته است سابقه نه چندان مثبت قراردادهای نظامی روسیه و ایران (سامانه اس 300) ممکن است در امضای قرار داد جدید همکاری های نظامی و دفاعی ایران و روسیه تاثیرات منفی بگذارد.این روزنامه می نویسد: بر خلاف اینکه وزیر دفاع روسیه برای نخستین بار در 15 سال گذشته از ایران دیدار می کند ، اخبار و اطلاعات زیادی درباره هدف این سفر وزیر دفاع و دستور کارهای گفت و گوی او با مقامات و همتای ایرانی از سوی روسیه منتشر نشده است.این روزنامه می نویسد:" روز جمعه سفارت ایران در مسکو به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفته است در این سفر وزیر دفاع روسیه گفت وگوهای جامعی با حسین دهقان همتای ایرانی خود خواهد داشت."
اما ناظران به روزنامه مسکو تایمز گفتند:ایران هنوز از عدم ارسال سامانه اس 300 روسیه به ایران که طی یک قرار داد 800 میلیون دلاری خریداری شده بود، ناراحت است و این مساله ممکن است در انعقاد قراردادهای فروش تسلیحاتی جدید روسیه به ایران تاثیر گذار باشد.
این قرار داد در سال 2010 و در دوران ریاست جمهوری دمیتری مدودف از سوی روسیه لغو شد.
با این حال برخی ناظران به مسکو تایمز گفته اند بحران اوکراین ممکن است سبب شود تا روسیه در استراتژی فروش تسلیحاتی خود به ایران تجدید نظرکرده باشد و ایران با توجه به این مساله که تحریم های غرب علیه روسیه و نیز بحران اوکراین ، مسکو را به بازنگری در سیاست های منطقه ای و بین المللی واداشته، از این مساله برای لابی جدید به منظور خرید برخی تسلیحات پیشرفته روسی، استفاده کرده باشد.یوری بارمین تحلیلگر مسایل نظامی روسیه که در امارات متحده عربی ساکن است به مسکو تایمز گفته است:" ایران همچنان مشتاق است مسکو را متقاعد کند که سامانه ضد هوایی اس 300 روسی را تحویل این کشور دهد."این تحلیلگر روسی می افزاید:" تحریم های اخیر غرب علیه روسیه دو کشور ایران و روسیه را در یک راستا قرار داده و آنها را به هم نزدیک تر کرده است و ایران بر این باور است که روسیه ممکن است به عنوان اقدام متقابل علیه این تحریم ها سامانه اس 300 را در اختیار ایران بگذارد.
اما "روسلان پوخوف" مدیر مرکز تحلیل استراتژی ها و تکنولوژی روسیه (CAST) به مسکو تایمز می گوید: روسیه یک تعهد محرمانه به اسراییل دارد که سیستم های موشکی اس 300 را در اختیار ایران و سوریه قرار ندهد و این مساله می تواند یک مانع جدی در راه همکاری های دفاعی و قرار داد های جدید نظامی بین تهران – مسکو باشد چون ایرانی ها موضع خود را درباره ادامه خرید های نظامی و همکار یهای دفاعی با روسیه گفته اند: یا سیستم خریداری شده اس 300 را بدهید یا دیگر از شما سلاح نمی خریم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد