سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آلودگی زیست محیطی در خوزستان


حال اهواز در روز "هوای پاک" چه طور است؟
اجتماعی  11:7:13 1393/10/29
9310-15314-5 کد خبر
    

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت هوای استان را در روز “هوای پاک” امسال تشریح کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)ـ منطقه خوزستان ـ با اشاره به برگزاری سالانه روز جهانی “هوای پاک” در 29 دی ماه اظهار کرد: خوزستان در سالهای گذشته حداقل به مدت یک دهه با پدیده گرد و غبار مواجه بوده که این پدیده، آسیبهای زیادی به لحاظ زیست محیطی و اقتصادی و روحی و روانی به استان خوزستان وارد کرد. منشا این پدیده عمدتا کشورهای همسایه خصوصا عراق بود.

وی ادامه داد: در رتبه بندی هایی که سازمان بهداشت جهانی انجام داد، تنها به واسطه پارامتر غبار، اهواز یکی از شهرهای بسیار آلوده دنیا محسوب شد؛ البته اهواز شهری بود که اطلاعات مربوط به اندازه گیری ایستگاه ها به صورت آنلاین منتشر می کرد این در حالی است که همین شرایط با شدت بسیار بدتری در بصره وجود دارد که اطلاعات اندازه گیری شده و ایستگاه سنجش ندارند و بنابراین در رتبه بندی قرار نگرفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت هوای استان را در حال حاضر از نظر وقوع پدیده گرد و غبار، خوب ارزیابی کرد و افزود: از دو سال پیش، وقوع این پدیده روند کاهشی داشته به طوری که که امسال 10 روز آلودگی ناشی از غبار به ثبت رسید که 7 روز از این روزها منشا داخلی و به واسطه وزش باد شدید بوده و تنها در 3 روز منشا گرد و غبار در کشور همسایه بوده است. این وضعیت قابل قیاس با سال 89-88 نیست چرا که در آن سالها 80 روز هوای غبار آلود در استان به ثبت رسیده است.

لاهیجان زاده ادامه داد: در آن سالها تقریبا 90 درصد از 80 روز به ثبت رسیده دارای منشا خارجی بوده است. البته کاهش چشمگیر روزهای آلوده ناشی از غبار متاثر از عواملی است که در طول این سال ها برای کاهش این پدیده صورت گرفت.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این موضوع به آبگیری تالابها در حوزه بین النهرین یعنی شمال بصره، جنوب و جنوب شرق عراق و همچنین در هورالعظیم در کشورمان بر می گردد. در کشور ما هم بارندگی ها خوب بود و هم تالاب ها تا حدودی آبگیری شدند و این تاثیر وجود تالاب ها بر کاهش پدیده گرد و غبار در این ناحیه را نشان می دهد که بسیار حایز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزرستان در خصوص عامل صنعت به عنوان آلوده کننده دیگر هوا در استان گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اسفندماه سال 90 در دولت مصوب و در سال 91 به استان های دارای کلانشهر ابلاغ شد. این طرح جامع دارای 10 محور اصلی است که بحث خروج خوردوهای فرسوده، استانداردسازی سوخت و استاندارد کردن خودروهاه در سطح ملی پی گیری می شوند و ما بقی محورها با توجه به صنعتی بودن کلانشهرها مربوط به آلودگی ناشی فعالیت صنایع است.

لاهیجان زاده افزود: یکی از اقدامات اساسی در زمینه کاهش آلودگی ناشی از فعالیت صنایع در استان به خصوص اهواز، اجرای طرح آماک (نسوزاندن گازهای همراه نفت) است که در سه ماه آینده فاز دوم آن اجرایی خواهد شد و براساس آن، 6 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت(گاز ترش) سوزانده نخواهد شد و بدین ترتیب بخش زیادی از آلودگی هوا در حومه شهر اهواز کنترل می شود.

وی گفت: البته نباید از این موضوع غافل شد که حد فاصل اهواز تا رامهرمز و همچنین تا آغاجاری همچنان تعداد زیادی فلر (مشعل های نفتی) وجود دارد که در حال سوختن هستند. برای کنترل این موضوع نیز وزارت نفت یک طرح سه ساله برای جمع آوری این گازها دارد که اجرای این طرح می تواند خوزستان را از بخش زیادی آلودگی هوا نجات دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره استانداردسازی سوخت در کلانشهری مانند اهواز نیز گفت:سوخت یورو 4 از 8 کلانشهر کشور در 6 کلانشهر توزیع شد و 2 کلانشهر از جمله اهواز باقی مانده است. تلاش ها برای توزیع سوخت یورو 4 در اهواز نیز در حال انجام است تا بلکه این امر تا 2، 3 ماهه آینده محقق شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد