سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



تکذیب خبرسازی رسانه سعودی از سوی مناع مطلع
«تبدیل ایران و سردار سلیمانی به قهرمان بلامنازع منطقه و محبوبیت بی نظیر وی در مقابل ملت های منطقه، صهیونیست ها را به سمت نوعی فلج فکری سوق داده است. آنها در حال از دست دادن تعادل گفتمانی خود هستند».
سرویس سیاسی «فردا»: منابع مطلع در تهران هرگونه آسیب دیدگی سردار قاسم سلیمانی در عراق را تکذیب کردند.

به دنبال انتشار خبری از سوی وب سایت شبکه تلویزیونی العربیه مبنی بر زخمی شدن سردار سلیمانی در سامرا عراق، یک منبع مطلع در تهران  گفت: «این خبر کاملا دروغ و نشان دهندهع اوج استیصال صهیونیست ها و عربستان سعودی در مقابل سردار سلیمانی است».

وب سایت العربیه روز 24 دی ادعا کرد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده  نیروی قدس سپاه در درگیری ها در منطقه الهاشمیه نزدیک سامراء ا زخمی شده و به علت شدت جراحات به نجف و سپس تهران منتقل شده است.

العربیه ادعا کرده است: «در شرایط کنونی توانایی بازگشت به میدان درگیری ها را ندارد و ایران به همین علت به دنبال جایگزین کردن اوست».

منبعی که «ایران هسته ای» با وی گفت وگو کرده تاکید کرد: «سردار سلیمانی هیچ آسیبی نه در عراق و نه در جای دیگر ندیده و هم اکنون فرماندهی تمامی عملیات ها و اقدامات در خاورمیانه را با قدرت ادامه می دهد».
برخی کارشناسان می گویند عجر صهیونیست ها از مهار سردار سلیمانی باعث شده در آخرین فاز از اقدامات خود به خبرسازی های ناشیانه روی بیاورند.همچنین فشار روانی ناشی از شکست های پی در پی در منطقه از جمله مهار تمام عیار داعش از سوی رزمندگان مقاومت به فرماندهی ایران، بر روی اسراییل و عربستان بسیار سنگین شده است.
یک کارشناس ارشد حوزه ژئوپلتیک در این باره گفت: «تبدیل ایران و سردار سلیمانی به قهرمان بلامنازع منطقه و محبوبیت بی نظیر وی در مقابل ملت های منطقه، صهیونیست ها را به سمت نوعی فلج فکری سوق داده است. آنها در حال از دست دادن تعادل گفتمانی خود هستند».
لازم به ذکر است خبر مربوط به زخمی شدن سردار سلیمانی ابتدا از سوی رسانه های صهیونیستی منتشر شد و سپس العربیه آن را تکرار کرد.



چرا خاورمیانه به تسلیحات نظامی مسلح می شود؟
این روزها پیگیری تحرکات صورت گرفته به خصوص توسط اعراب حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که کشورهای منطقه در حال شکل دادن یک آرایش نظامی هستند. آرایشی که هر چند جزو لازمه های حضور در منطقه خاورمیانه به نظر می رسد، اما بیشتر خبر از ترس و واهمه این کشورها به خصوص کشورهای عربی از خطرات احتمالی می دهد.
سرویس سیاسی «فردا»- بر کسی پوشیده نیست که امروز مهمترین تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان در یک قرن اخیر در منطقه خاورمیانه انجام می شود و کشورهایی این منطقه نیز در شرایطی بحرانی قرار دارند. چراکه حتی کشورهای غربی و آمریکا نیز به صورت ملموس در این منطقه به دنبال منافع خود هستند و همین دخالت ها موجب شده تا اوضاع بحرانی تر هم شود.  
 
در این بین برخی کشورهای منطقه در مقابل زیاده خواهی های غرب و آمریکا ایستادگی دارند و برخی دیگر با وادادگی در مقابل آنها، در جهت کسب منافع بیشتر حرکت می کنند. همین مسئله نیز موجب شده تا نظم نوین جهانی شکل گرفته و حتی برخی همسایگان منطقه را به جان یکدیگر انداخته و برخی دیگر را با هم متحد سازد. نمونه بارز آنها نیز اتحاد نامانوس سال های اخیر حکومت آل سعود و برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است که شاید تا همین نیم قرن پیش، طرح ارتباط این کشورها با یکدیگر موضوعی خارج از تصور به نظر می رسید.  
 
در این باره حتی رهبر معظم انقلاب نیز در سال های اخیر، بارها و بارها بر مسئله قرار گرفتن در یک پیچ تاریخی بزرگ تاکید داشته و دارند. نمونه بارز آن نیز بیانات ایشان در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی جوانان و بیداری اسلامی مطرح شد که فرمودند: "آنچه که من به شما جوانان عزیز و فرزندان خودم عرض میکنم، این است که بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی است. دوران جدیدی در همه‌ی عالم دارد آغاز می شود. این پیچ تاریخی‌ای که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره‌ی دیکتاتوری‌ به آزادی ملتها و حاکمیت ارزشهای معنوی و الهی؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید." 
 
همین وضعیت پیش آمده اما موجب شده تا کشورهای منطقه در کنار فعالیت های سیاسی و اقتصادی، بر اقتدار نظامی خود تاکید بسیاری داشته و به دنبال افزایش قدرت دفاعی باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز به واسطه ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان جهان، همواره در مسیر تقابل با ستمگری و زیاده خواهی های غرب ایستادگی کرده و در این مسیر نیز قدرت نظامی خود را تا حدی پیش برده که در آشوب های شبانه روزی منطقه، به کشور با امنیت و ثبات بالا تبدیل شود. اما این الگو موجب شده تا سایر کشورهای منطقه نیز برای رسیدن به این حد از قدرت، در جهت بالا بردن اقتدار نظامی خود، اقدامات گسترده ای انجام دهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.  

 
ترکیه- نصب رادارهای سرهات 
 
ترکیه در نظم نوین جهانی سعی داشته تا ارتباط خود را مانند سایر کشورهای منطقه بر اساس منافع خویش تنظیم کند. اما ترک ها همواره سعی داشته اند تا در برابر هرگونه تجاوز گروهک های تروریستی و کشورهای رقیب نیز قدرت نظامی خود را حفظ کنند.در این مسیر خبر می رسد مسئولان نظامی ترکیه در استان شیرناک اعلام کرده اند در جهت تامین امنیت یگان های مرزی مستقر در این منطقه که جدار مرزی ترکیه با شمال عراق نیز محسوب می شود، همچنین برای جلوگیری از خطرات احتمالی در حملات خمپاره ای به پاسگاه های ترکیه، 4 دستگاه رادار سرهات در این منطقه نصب خواهند نمود. در اینباره گفتنی است که رادار سرهات یکی از رادارهای پرقدرت ساخت شرکت سلاح سازی آسیلسان ترکیه می باشد که در زمینه تشخیص خمپاره اندازها و محل اصابت آنها کاربرد دارد.  
 
از سوی دیگر نیروهای مسلح ترکیه طی سال های اخیر، بیشترین سرمایه گذاری را در زمینه ساخت پهباد داشته اند. چراکه با توجه به درگیر بودن نیروهای مسلح این کشور با عناصر گروهک تروریستی پ.ک.ک، دولت این کشور برای کاهش تلفات وارده، به سمت تولید تولید پهپاد گرایش پیدا کرده است.  
 
بحرین- دیدار با ژنرال آمریکایی 
 
بحرین که این روزها به واسطه بازداشت شیخ سلمان رهبر شیعیان این کشور با بحران داخلی روبروست سرلشکر راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین را مامور امور امنیتی و دفاعی خود کرده است. وزیر کشور بحرین نیز در هفته های اخیر با ژنرال جان میلر فرمانده ناوگان پنجم آمریکا دیدار داشته که در این دیدار سرلشکر طارق حسن الحسن رئیس امنیت عمومی بحرین نیز حضور داشته است. در این دیدار طرفین درباره روابط دوجانبه بین دوکشور و همچنین همکاری و هماهنگی در زمینه های امنیتی و دفاعی و برخی از موضوعات مورد اهتمام مشترک، با هم به بحث و گفتگو پرداختند.  
 
قطر- خرید سیستم دفاعی موشکی 

قطر نیز جزو کشورهایی است که همواره سعی کرده مواضعی در جهت منفعت طلبی با سایرکشورهای منطقه داشته باشد. اما در سال های اخیر رژیم این کشور تلاش کرده تا به مسائل سیاسی منطقه وارد شده و در این نظم نوین جهانی تاثیرگذار باشد. در این مسیر اما قطری ها هم طی سال های اخیر به افزایش قدرت نظامی خود روی آورده اند. نمونه بارز این مسئله نیز خرید 10 سیستم دفاعی موشکی پاتریوت از یک شرکت تولید کننده تسلیحات در آمریکاست. در این باره گفته می شود هدف قطر از این اقدام، مقابله با تهدیدات فزاینده ایران بوده است. این قرارداد شامل تجهیزات یدکی نیز بوده و قطر با خرید این سیستم دفاعی موشکی به عنوان سیزدهمین کشور در جهان که به این سیستم مجهز هستند، می پیوندد.  
 
عربستان- آل سعود در تکاپوی قدرت  
 
آل سعود رژیم حاکم بر کشور عربستان در چند دهه اخیر سعی داشته تا خود را به عنوان یکی از قدرت های برتر منطقه مطرح کند و در این مسیر بیش از آنکه به فکر همکاری با کشورهای منطقه باشد، دست دوستی به سمت رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و آمریکا دراز کرده و به نوعی بازیگردان تصمیمات این کشورها در خاورمیانه شده است.  
 
عربستان در این مسیر اما هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتصادی سعی داشته تا منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر تحرکات خود قرار دهد. نمونه بارز آن نیز کاهش یکباره قیمت نفت توسط رژیم آل سعود بود که در جهت ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی چون ایران و روسیه طراحی شد. البته آل سعود در کنار این فعالیت ها، در بعد نظامی نیز به دنبال کسب قدرت بوده است. همین مسئله سبب شده تا سعودی ها 20 فروند بالگرد آتاک را از ترکیه خریداری کنند. در این باره مسئولان صنایع دفاعی ترکیه اعلام کردند که در حال حاضر مذاکرات با مسئولان کشور عربستان برای فروش تعداد 20 فروند بالگرد آتاک به این کشور انجام شده است. از این رو گفتنی است که این تعداد بالگرد آتاک از سال 2017 به این کشور تحویل داده خواهد شد و نیروهای مسلح ترکیه تعهد تعمیر و نگهداری این بالگردها را با سال 2020 بر عهده خواهد داشت. 
 
حالا این روزها پیگیری تحرکات صورت گرفته به خصوص توسط اعراب حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که کشورهای منطقه در حال شکل دادن یک آرایش نظامی هستند. آرایشی که هر چند جزو لازمه های حضور در منطقه خاورمیانه به نظر می رسد، اما بیشتر خبر از ترس و واهمه این کشورها به خصوص کشورهای عربی از خطرات احتمالی می دهد.  




چه کسانی از قاچاق سیگار سود می برند؟
شاید باورتان نشود اما مصرف سیگار به حدی افزایش پیدا کرده که علاوه بر اینکه شما در تمامی سوپرمارکت ها آن را پیدا می کنید، در سایت های اینترنتی هم می توانید آن را خریداری کنید! سایت هایی که گاهی اوقات سیگارها را به حراج هم می گذارند!
سرویس اقتصادی فردا: هرچند همواره از مضرات سیگار برای سلامت انسان زیاد گفته شده است و مصرف کنندگان، هشدارها و حتی عکس ریه های از کار افتاده خود را بعد از مصرف روی پاکت سیگار می بینند و می دانند که عاقبت کشیدن سیگار چیست و چه بلایی بر سر ریه هایشان می آید، اما باز بی اعتنا به این موضوع مصرف سیگار روز به روز بیشتر و بیشتر می شود و جوانان بیشتری به استفاده از آن روی می آورند. 
 
سیگار هم حراج می شود! 
 
شاید باورتان نشود اما مصرف سیگار و سود فروش آن به حدی افزایش پیدا کرده که علاوه بر اینکه شما در تمامی سوپرمارکت ها آن را پیدا می کنید، در سایت های اینترنتی هم می توانید این عنصر مرگ زا را خریداری کنید! سایت هایی که گاهی اوقات سیگارها را به حراج هم می گذارند! 
 
 


در کنار تمام مضرات این ماده ریه خراب کن، سیگار و سیگاری ها همواره نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور ها دارند اما اینکه برخی سیگار‌ها در بازار به شکل قاچاق و به نام سیگار اصل در بازار به‌ فروش می ‌رسد، آفتی است که طی چند سال گذشته سود سرشاری را نصیب سودجویان کرده است. 
 
 
۲۲ درصد از سیگارهای مصرفی در کشور قاچاق هستند 
 
چند روز پیش بود که دکتر حیدری، رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: ۲۲ درصد از حجم سیگارهای مصرفی در کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند. 
 
دکتر حیدری، درباره تفاوت سیگارهای قاچاق با سیگارهای تولیدی در داخل گفت: نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که سیگارهای تولید داخل سالم تر هستند چرا که آن‌ها هم زیان ‌هایی را برای شخص مصرف کننده به وجود می ‌آورند. این سیگار‌ها تنها درصد کمتری در مقایسه با سیگارهای قاچاق مضر هستند. 
 
وی با اشاره به مضرات سیگارهای قاچاق و تقلبی در کشور تصریح کرد: نکته ای که درباره سیگار در کشور مطرح است وجود سیگارهای قاچاق و تقلبی است که طبق آمارهای به دست آمده حدود 22 درصد از حجم سیگارهای مصرفی در کشور را شامل می ‌شود. 
 
دکتر حیدری در خصوص اینکه چه راهکاری را برای کم کردن میزان این آمار در نظر دارید افزود: این موضوع باعث سود کلان وارد کنندگان قاچاقی مواد مخدر در کشور می‌شود. در صورتی که دولت می‌تواند برای واردات قانونی سیگار با در نظر گرفتن مالیات و با نظارت دقیق بر این سیگار‌ها عوارضی که از این طریق حاصل می‌شود را به جیب خود باز گرداند. 
 
رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی درباره راه‌های تشخیص سیگارهای قاچاق از سیگارهای قانونی گفت: تفاوتی که بین سیگارهای قاچاق و قانونی وجود دارد این است که معمولا بر روی سیگارهای قانونی برچسب‌ها و هشدارهای بهداشتی مصوب دولت و هلوگرام‌های تصویب شده وجود دارد که این نشانه ‌ها بر روی سیگارهای قاچاق دیده نمی ‌شود. 
 
دکتر حیدری در پایان با بیان اینکه بیشتر سیگارهای قاچاق از کشورهای حاشیه ‌ای خلیج فارس وارد کشور می‌شوند، یادآور شد: کشورهای عراق و ترکیه بیشترین مراکز تولید و صادر کننده سیگارهای قاچاق به کشور هستند. حجم واردات این نوع سیگار‌ها بسیار زیاد است که در تلاش هستیم برای مقابله با این موضوع طبق یک برنامه سازمان یافته توسط صنایع دخانیاتی کشور میزان آن را کنترل کنیم. 
 
وقتی "سیگار بهمن" قاچاقی وارد ایران می شود! 
 
جالب است بدانید سیگارهای اسه، زست، سیما و پین در داخل تولید می‌شوند؛ اما قاچاق آنها هم به کشور می‌آید! 

 
سیگار اسه



سیگار زست



سیگار سیما



سیگار پین
در این رابطه حسین طلا مدیر عامل سابق شرکت دخانیات و نماینده کنونی مجلس مشکل کالاهای دخانی قاچاق را چند نوع خواند و گفت: یک دسته شرکت‌ هایی هستند مثل شرکت المتکو که در یکی از کشورهای همسایه قرار دارد و سیگارهای ارزان قیمتی تولید می‌کند که به دلیل قدیمی بودن دستگاه‌ هایشان، بی‌کیفیت هستند؛ اما با بسته ‌بندی زیبا تولید و روانه بازار و به کشورمان قاچاق می‌شود؛ مثل سیگارهای رویال فایو، فالکون، بیلیا، تایم و مگان که ضمن اینکه قاچاق هستند، هنوز آنها را از نظر استاندارد ‌بررسی نکرده‌ایم؛ یعنی از نظر سلامتی و بهداشتی هم محل اشکال هستند. 
 

سیگار فالکون



سیگار مگان



سیگار تایم

دسته دوم را سیگارهایی خواند که در داخل آنها را تولید می‌کنیم؛ اما قاچاق آنها هم به کشور وارد می‌شود. طلا در این باره گفت: بعضا مواردی هست که در داخل تولید داریم و علاوه بر آن واردات قانونی آن سیگار هم انجام می‌شود، ولی باز روند قاچاق آن هم در جریان است. مثل سیگارهای اسه، زست، سیما و پین که در داخل تولید می‌شوند؛ اما قاچاق آنها هم به کشور می‌آید. مجموع قاچاق‌هایی از این دست به ده میلیارد نخ می‌رسد. 
 
این مسئله به قدری حاد شده است که حتی شرکت ‌‌های تولیدی داخلی مثل شرکت دخانیات ایران هم از قاچاق در امان نمانده است و آن طور که این نماینده می‌گوید، در جاهایی مثل اقلیم کردستان عراق تولید و قاچاقی به بازارهای کشور وارد می‌شود؛ یعنی تولید نمونه تقلبی برند کشور خودمان مانند سیگار بهمن و فروش آن در بازار کشور خودمان! برخی برندهای شرکت‌های داخلی مانند جی وان هم از این پدیده در امان نمانده‌ اند. 
 
حسین طلا با اشاره به برخی مشکلات تداوم قاچاق سیگار، افزود: سیگار قاچاق هم سلامت را به خطر انداخته، چراکه کنترلی روی آنها نیست‌؛ هم اقتصاد کشور را هدف گرفته، هم اجتماع را و هم امنیت را. حدودا 10 هزار کارگر داخلی در تولید صنعت دخانی و پنج تا شش هزار کشاورز در این ارتباط داریم که با در نظر گرفتن دو هزار عامل مجاز، به این حقیقت خواهیم رسید که اقتصاد هجده هزار خانوار در معرض خطر قرار گرفته است.  
 
 
قاچاق سالانه 1200 تریلی سیگار در ایران 
  
همزمان با اعلام این خبر که سالانه 1200 تریلی سیگار در کشور قاچاق می‌شود، وزیر بهداشت گفت: با وضع و اجرای قانون مالیات بر خرده ‌فروشی سیگار، 11هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود. 
 
سیدحسن قاضی‌زاده ‌هاشمی در حاشیه نشست سالانه جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه اعتبارات این وزارتخانه از بودجه عمومی 9‌ هزار میلیارد تومان است، گفت: با وضع و اجرای قانون مالیات بر خرده فروشی سیگار، 11 هزار میلیارد تومان حاصل می ‌شود. 
 
وی در مورد مالیات بر سیگار و مبارزه با دخانیات افزود: متاسفانه عزم جدی در مبارزه با دخانیات وجود ندارد و ارقامی که در این مسیر در اختیار دولت قرار می‌گیرد درمقایسه با کل بازار سیگار، تقریبا ناچیز است.  
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: 10 درصد جامعه علاقه‌مندند که 10هزار میلیارد را دود کنند و درعین حال به خود آسیب برسانند و دچار بیماری‌ های صعب ‌العلاج شوند و قرار نیست که از سلامت 70 میلیون نفر برای این 10 میلیون نفر یا هشت میلیون نفر هزینه کنیم.  
  
هاشمی اعتبارات وزارت بهداشت از بودجه عمومی را 9 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این درحالی است که شاید فقط با وضع مالیات سیگار، درکمتر از پنج سال وزارت بهداشت از بودجه عمومی منفک خواهد شد و این را از این بابت نمی‌گویم که مشکل بودجه وزارتخانه رفع شود بلکه می‌خواهم ارزش این کار را اعلام کنم . 
 
او ادامه داد: اگر مالیات سریع وضع شود مصرف حتما کاهش پیدا خواهد کرد و این تبلیغ در جامعه که با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می‌یابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حتما مصرف کاهش پیدا خواهد کرد 
  
 
چه کسانی از قاچاق سیگار سود می برند؟ 
 
سیگار با تقاضای قابل توجهی در کشور رو به روست و یا باید به شدت با ورود غیرقانونی آن برخورد کرد و یا امکان ورود آن را از طرق قانونی فراهم کرد تا قاچاق آن برای قاچاقچیان به صرفه نباشد. 

براساس اعلام شرکت دخانیات مصرف سالانه سیگار در کشور 60 میلیارد نخ است که بین 30 تا 40 درصد آن مربوط به سیگارهای قاچاق است. به عنوان مثال در سال 1389 بالغ بر 20 میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق شده و این نشان می دهد حجم وسیعی از سیگارهای مصرفی در کشور از مبادی غیر قانونی وارد کشور می شود. 

در بین کشورهای دنیا ایران و برمه دو کشوری هستند که بیشترین میزان قاچاق سیگار را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان حجم قابل ‌‌توجهی از گردش مالی 350 میلیارد دلاری سیگار در جهان به ایران تعلق دارد که آن هم نه از طریق قانونی که توسط قاچاق صورت می‌گیرد! 

اهمیت این موضوع آنجاست که قاچاق سیگار علاوه بر منفعت کلانی که برای قاچاقچیان ایجاد می کند، کشور را از درآمدی که  واردات رسمی و قانونی سیگار برای کشور دارد، محروم می کند. چرا که سهم هر ایرانی از دود کردن سیگار به 833 نخ در سال رسیده است و اگر این سیگارها از مبادی رسمی وارد کشور شود می تواند درآمد قابل توجهی را نصیب کشور کند. 

در مقابل افزایش تولید و صادرات سیگار که بارها گفته شده از برنامه‌های اصلی شرکت دخانیات است، از راه های موثری است که می تواند تا حد زیادی جلوی قاچاق سیگار را بگیرد. 

اما این سوال وجود دارد که علیرغم وجود اطلاعات روشن در مورد میزان قاچاق سیگار به کشور و این نکته که بیش از نیمی سیگارهای قاچاق موجود در کشور از طریق مرزهای غربی وارد کشور می شوند، چرا برخورد قاطعی با این شبکه عظیم قاچاق در کشور صورت نمی گیرد؟ 

البته هر از گاهی اخباری در مورد کشف محموله های سیگار قاچاق در مرزهای شرقی یا غربی به گوش می رسد اما هیچ گاه این برخوردها از چنان قاطعیتی برخوردار نبوده که منجر به کاهش قابل توجه قاچاق سیگار به کشور شود.



تحلیلی بر حوادث اخیر در فرانسه
هفته گذشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص از تشکیل یک کمیته ویژه برای مهاجرت یهودیان از اروپا به سرزمین‌های اشغالی خبر داد و از سوی دیگر حضور «بنیامین نتانیاهو» در راهپیمایی همبستگی در پاریس از یک استراتژی برای کشاندن یهودیان اروپای غربی به سرزمین‌های اشغالی پرده برداشت.

سرویس فرهنگی «فردا»: آنچه در پی حادثه تروریستی حمله به دفتر هفته نامه «شارلی ابدو» در فرانسه رخ داد علاوه بر ابعاد ضد تبلیغی علیه مسلمانان و تلاش برای ایجاد بدنه اجتماعی ضد اسلام در میان مردم جهان از یک بعد دیگر نیز قابل بررسی است. ماهیت این ترفند اسرائیلی از هفته گذشته و با اقدامات نتانیاهو درخصوص حوادث فرانسه مشخص شد. زمانی که مقامات اسرائیل تلاش کردند تا با استفاده از بحران به‌وجود آمده در غرب اروپا حداکثر بهره‌برداری در جهت جلوگیری از مهاجرت معکوس از اسرائیل انجام دهند.

نظرسنجی که چند وقت پیش روزنامه هاآرتص درخصوص تمایل مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی انجام داده بود نشان می‌دهد که ساکنان اسرائیل تمایل بیشتری برای ترک این کشور نسبت به گذشته دارند. نتایج این نظرسنجی آنقدر برای مقامات اسرائیل غیرقابل باور بود که بعد از مدت کوتاهی از سایت اینترنتی روزنامه هاآرتص حذف شد. اما ماجرای طراحی و یا سوء استفاده از حملات تروریستی در فرانسه به همین جا محدود نمی‌شود با کمی بررسی آماری و تاریخی مشخص می‌شود که تلاویو بشدت نیازمند فعالیت ضدمسلمانان در اروپای غربی است.

در فاصله سال‌های 1933 تا 1940 و افزایش احساسات ضدیهودی در آلمان (البته نه بشدتی که صهیونیست‌ها از آن یاد می‌کنند) چند هزار یهودی ساکن در غرب اروپا به نقاط مختلف جهان مهاجرت کردند. عمده این مهاجرت به آمریکا، فلسطین و آرژانتین بود. این مهاجرت موجب پراکنده شدن یهودیان در سراسر جهان شد. بعد از اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌ها و با همکاری دولت انگلیس تمام تلاش‌ها برای جمع کردن یهودیان در سرزمین‌های اشغالی متمرکز شد. عمده تمرکز صهیونیست‌ها برای ترویج ایده مهاجرت یهودیان به سرزمین فلسطین در مناطق تجمع آنها در اروپای غربی و شرقی، آمریکای شمالی و جنوبی متمرکز شد. در فاصله سال‌های 1939 تا 1948 بخش عمده‌ای از یهودیان اروپای شرقی به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند.

مناطق مهاجرت یهودیان از آلمان

یکی از دلایل مهاجرت سریع یهودیان این بخش از جهان به فلسطین اشغالی شرایط نامساعد امنیتی اروپای شرقی در این سال‌ها بود. یهودیان تصور می‌کردند که می‌توانند با زندگی در سرزمین اشغال شده از مسلمانان به زندگی آرام و بدون درگیری دست پیدا کنند لذا سریعا و در فاصله کمتر از ده سال بخش عمده‌ای از ساکنان یهودی اروپای شرقی به فلسطین اشغالی کوچ کردند. تجزیه شوروی و درگیری‌های پیاپی در جمهوری‌های تازه استقلال یافته از آن نیز عامل دیگری برای مهاجرت یهودیان به سمت فلسطین اشغالی بود. چنانچه آمارها نشان می‌دهد تا سال 2010 بخش عمده‌ای از یهودیان ساکن در جمهوری‌های شوروی سابق به اسرائیل مهاجرت کردند.

اما سه نقطه دیگر از جهان همچنان وجود دارد که یهودیان ساکن در آن تمایل چندانی به مهاجرت به سمت اسرائیل ندارند. یهودیان ساکن در اروپای غربی، آمریکای جنوبی و شمالی به دلیل شرایط اقتصادی مناسب و امنیت پایدار این مناطق تمایل چندانی برای مهاجرت به سمت اسرائیل نشان نمی‌دهند. رژیم صهیونیستی در طول دو دهه گذشته تلاش کرد تا با دادن امتیازات اقتصادی یهودیان این نواحی را ترغیب به زندگی در اسرائیل کند اما تنش‌های پیاپی با همسایگان و همچنین عظم گروه‌های مقاومت برای بازپس گیری مناطق اشغال شده مانع از تحقق اهداف اسرائیل در این خصوص شد.

مهاجرت یهودیان به اسرائیل از سال 1939 تا سال 2010

با قدرت نمایی حزب‌الله لبنان در چندین نبرد رو در رو با اسرائیل ترس یهودیان برای مهاجرت به اسرائیل بیشتر شد و حتی آمارها از تمایل ساکنان شهرک‌های اسرائیلی برای ترک فلسطین خبر می‌داد. ماجرا به همین جا محدود نمی‌شد تا جایی که فلسطینیان نیز تحرکات جدی و جدیدی را برای بدست آوردن حقوق خود در اسرائیل انجام دادند. آخرین حمله اسرائیل به غزه در سال گذشته میلادی نشان داد که اقتصاد اسرائیل بسیار شکننده است و حتی حماس براحتی می‌تواند با موشک‌های خود تا چندین روز شرایط اسرائیل را در حالت بحرانی نگه دارد و چندین میلیون دلار خسارت به صنعت توریسم و تاسیسات زیربنایی این رژیم وارد آورد.

در چنین شرایطی قطعا هیچ یک از یهودیان این سه منطقه به نسبت امن جهان حاضر نیستند تا خانه و زندگی خود را رها کنند و با وعده‌های واهی به فلسطین اشغالی بیایند. در میان این سه ناحیه امن بیشترین جمعیت یهودیان را در خود جای داده است و کشاندن آنها به سمت اسرائیل کار چندان آسانی نیست در ضمن مقامات تلاویو نیاز چندانی نیز در این خصوص احساس نمی‌کنند. جمعیت یهودیان ساکن آمریکا حدود پنج میلیون نفر و نزدیک به جمعیت خود اسرائیل است که وجود آنها در خاک آمریکا یکی از عوامل تثبیت رژیم اسرائیل و تا حدودی شرط بقای این رژیم است. اما اروپای غربی و بخصوص فرانسه در رتبه دوم جمعیت متمرکز یهودی قرار دارد که شرایط امن این ناحیه نیز سبب شده تا یهودیان فرانسه، آلمان، ایتالیا و حتی انگلستان نسبت به مهاجرت به اسرائیل تمایل نداشته باشند. در چنین شرایطی تنها راه حل باقی مانده برای کشاندن این جمعیت به داخل سرزمین‌های اشغالی از بین بردن امنیت در این نواحی و یا حداقل ایجاد تصور عدم امنیت توسط رسانه‌های جمعی و اثرگذاری بر افکار عمومی است.

مقامات اسرائیل به هر شکل ممکن تلاش می‌کنند تا یهودیان غرب اروپا را به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی متمایل کنند و این سناریو جز با پر رنگ کردن افراطی‌گری مذهبی با گروه‌های شبه مسلمان و بهره‌برداری رسانه‌ای از آنها مقدور نیست. فرانسه با دارا بودن بیش از 500000 یهودی بزرگترین جامعه هدف اسرائیل برای ایجاد تقابل بین مسلمانان و غرب در اروپاست و چنانچه این موضوع با حوادث مانند حمله به دفتر هفته نامه «شارلی ابدو » محقق نشود باید شاهد حوادث بزرگ‌تری در این ناحیه از جهان باشیم.




نقدی بر هزینه کرد دلارهای آزاد شده ایران
دلارهای آزاد شده آنقدر تاثیر گذار نیستند چرا که ما هنوز با وضعیت اقتصادی در سال 89 و 90 فاصله بسیار داریم و به طور مثال اگر 4 پله از نظر رکود پایین رفتیم بادلارهای آزاد شده یک پله رشد داشتیم و هنوز تا وضعیت قبلی هم فاصله بسیار است چه برسد به رشد و بهبود!

سرویس اقتصاد فرداهر چند ایران و غرب به توافق هسته ای نرسیدند و مذاکرات پیشین به نوعی با شکست مواجه شد اما در هر حال  مقداری از دلارهای بلوکه شده ایران بعد از توافق ژنو آزاد شده اند.دلارهایی که برخی از اقتصادی ها معتقدند نقش آنچنانی در بهبود وضعیت اقتصادی ایران ندارند و برخی هم می گویند، بی تاثیر نیستند.

با این حال اما در خصوص هزینه کرد این دلارها اما و اگر هایی وجود دارد که هنوز به آنها پاسخی داده نشده و معلوم نیست این 7.4  میلیارد دلار آزاد شده بعد از توافق ژنو، چگونه توسط دولتی ها خرج شده و یا می شود.

به تازگی اما،  قائم مقام بانک مرکزی عنوان کرده که دارایی‌های بلوکه شده ای که آزاد و در اختیار ایران قرار گرفته‌ طبق اولویت‌های بانک مرکزی و نیاز اقتصاد کشور در حال هزینه است.

اکبر کمیجانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مجاز به بهره‌برداری از دارایی‌های بلوکه شده است اظهار کرده: این منابع در زمان مورد نیاز از جمله برای ورود کالاهای اساسی و ضروری، مواد غذایی و دارویی و همچنین برای واردات گروه‌های ده‌گانه‌ای که از طریق نرخ ارز مبادله‌ای وارد می شوند مورد استفاده قرار گرفته و مثل سایر ذخایر ارزی بانک مرکزی هزینه می‌شود.

وی در مورد اینکه تاکنون چه میزان از 7.4 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده‌ ایران که طبق توافق ژنو آزاد شد، هزینه شده است بیان کرده: نمی توانیم علامت‌گذاری کنیم که کدام پول مصرف شده، چون در کنار آن سایر درآمدهای ارزی وجود داشته و بانک مرکزی از مجموع آن استفاده می کند؛ بنابراین از منابع واریز شده به حساب بانک مرکزی به حدی که نیاز اقتصاد و تولید برطرف شود بهره‌برداری خواهد شد.

اظهاراتی که هر چند رسیدن دلارهای بلوکه شده به ایران را تایید کرده اما همچنان ابهامات در خصوص مصرف این دلارها را به قوت خود باقی گذاشته است.

به همین دلیل خبرنگار فردا از دو کارشناس اقتصادی پرسید که به نظر آنها دلارهای آزاد شده ایران باید در کجا هزینه شود تا به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

دکتر رضایی: دولت دلارهای آزاد شده را به بخش خصوصی وام بدهد

حجت السلام  دکتر مجید رضایی متخصص در اقتصاد اسلامی و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید در درباره وضعیت اقتصاد ایران در هنگام تحریم ها و بعد از توافق ژنو به فردا می گوید:وضعیت اقتصادی در کشور ما خاص است یعنی علاوه بر این که تورم بر اقتصاد حاکم است رکود بی حد و حصر نیز وجود دارد و هر چند دولت بعد از توافق ژنو موفق به کنترل نسبی تورم شد اما رکود همچنان باقی است، وضعیت اشتغال هیچ رشدی نداشته  و بخش های تولیدی تعطیل شده همچنان تعطیل هستند یا زیر ظرفیت به کار خود ادامه می دهند.به این ترتیب توافق ژنو، تاثیر چندانی در اقتصاد کشور نداشته است و این بهبود نسبی تورم هم به دلیل رشد ظرفیت های خالی کارخانه های تولیدی است که در حال پر شدن هستند.

او ادامه می دهد: دلارهای آزاد شده آنقدر تاثیر گذار نیستند چرا که ما هنوز با وضعیت اقتصادی در سال 89 و 90 فاصله بسیار داریم و به طور مثال اگر 4 پله از نظر رکود پایین رفتیم بادلارهای آزاد شده یک پله رشد داشتیم  و هنوز تا وضعیت قبلی هم فاصله بسیار است چه برسد به رشد و بهبود!

این کارشناس اقتصادی تاکید می کند: البته وضعیت نرخ دلار در بودجه سال 94 و درآمدهای نفتی پیشبینی شده هم می تواند در شرایط اقتصادی فعلی تاثیر گذار باشد.

رضایی در پاسخ به این سوال فردا که آیا نباید هزینه کرد دلارها توسط دولت مشخص باشد، در واکنش به سخنان کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی می گوید: به نظر من این اظهارات آقای کمیجانی به این مفهوم نبوده که دلارها با تصمیمات شخصی و بدون حساب و کتاب هزینه می شود بلکه منظور این بوده که دلارها طوری در کشور هزینه می شود که دوباره باعث افزایش نقدینگی و ایجاد تورم نشود و کسی در فکر این نباشد که این پول ها بدون حساب و کتاب به بازار برمی گردد بلکه این پول ها در جنبه های ضروری خرج می شوند.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید می کند: بدیهی است ما یک سری مشکلات جدی در اقتصاد داریم که با دلارهای نفتی حل می شوند.دلارهایی که با توجه به بحران قیمت نفت باید از اقتصاد کشور حذف شوند و به این ترتیب بخشی از دلارهای باز پس گرفته شده می توانند جایگزین دلارهای نفتی شوند و برای پروژه های اشتغالزا به کار گرفته شوند.در واقع به نظر من بهترین راه صرف این دلارها این است که به جای اینکه دولت خود را درگیر پروژه های بی حد و حصر کند، این دلارها را به صورت وام و غرض به بخش خصوصی و غیررانتی مطمئن بدهد تا هم ایجاد اشتغال کندو هم بخش خصوصی با انجام سود ده پروژه ها پر و بال بگیرد و قرض خود را بازگرداند. به این طریق است که به اقتصاد کشور کمک می شود و دلارها به عنوان ذخیره ارزی برای آیندگان باقی می ماند.

دکتر تقوی: به جای تزریق دلارها به بازار از تولید حمایت شود

در این میان دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه و اقتصاددان معتقد است که دولت باید به جای تزریق دلارهای آزاد شده به بازار برای کنترل نرخ ارز، این دلارها را در بخش های تولیدی هزینه کند.

تقوی در این خصوص به فردا می گوید: به نظر من بخش هایی از این دلارهای آزاد شده به بازار تزریق شده تا نرخ ارز بعد از شوک توافق ژنو پایین بیاید و ثابت شود.برخی از این دلار ها هم صرف طرح های عمرانی دولت شده است و این در حالی است که بهتر است این دلارها صرف تجهیز ماشین آلات کارخانه های تولیدی  که به دلیل تحریم ها مستهلک شده اند، شود و هزینه تولید شوند تا به چرخه اقتصاد کشور باز گردند.

او تاکید می کند: بدیهی است با لغو بخشی از تحریم ها و گرفتن این دلارها، بانک مرکزی می تواند با تزریق دلار به بازار نرخ دلار را که تاثیر مستقیم بر افزایش تورم دارد کنترل کند اما نکتهاینجاست که پایین آمدن نرخ نفت در بازار جهانی باعث شده از حجم دلارهای نفتی کاسته شود و دولت مجبور است بخشی از کمبود دلار نفتی را به وسیله این دلارهای آزاد شده جبران کند.

تقوی در پایان می گوید: هر چند به عنوان مثال بازار مسکن دررکود است اما دولت نباید این پول ها را در این بخش و بخش هایی مانند آن هزینه کند چرا که منظور من از تولید ، تولید در بخش مسکن و رواج دلالی نیست بلکه منظور تولید سود ده به اقتصاد کشور است که به افزایش تولید کالاهای اساسی و پیشرفت اقتصاد کمک کند و دلارها را به صندوق ذخیره ارزی باز گرداند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد