سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



واشنگتن سردرگم در اعلام یا عدم اعلام توافق جامع
اگر اوباما قادر نباشد تصمیم کلان خود را در خصوص اعلام یک توافق با ایران عملی کند، همه چیز قابل برگشت خواهد بود و هزاران ساعت مذاکره در طی چند سال، فقط در عرض چند ساعت و با روشن شدن ماشین های سانتریفیوژ بی ثمر خواهد شد .
گروه سیاسی فردابه فاصله کمتر از 3 روز دو اظهار نظر نسبتا متفاوت از رئیس جمهور امریکا در باره برنامه هسته ای ایران منتشر شد که تجزیه و تحلیل آنها به خوبی نشان می دهد که هئیت حاکمه امریکا تا چه حد در قبال اتخاذ یک سیاست مناسب در قبال ایران ناتوان است. 
در حالی که تندروهای جمهوریخواه خواستار حداکثر فشار بر ایران از طریق اعمال تحریم های جدید هستند ، اوباما روز جمعه اعلام کرد که هرگونه تحریم جدید بر ضد ایران را قویا وتو خواهد کرد. 
وی  به کنگره هشدار داد که طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو می کند چرا که چنین اقدامی می‌تواند ضمن ضربه زدن به مذاکرت هسته‌ای ایران، به شکل گیری یک تقابل نظامی منجر شود. 

سردرگمی واشنگتن

سیاست کاخ سفید در قبال برنامه هسته ای ایران مدتهاست که از نبود استراتژی مشخص رنج می برد.  واشنگتن اختیار چندانی از خود برای خاتمه دادن غائله هسته ای با ایران را ندارد.  
دیپلماتها می گویند در دور قبل مذاکرات که بنا بود مذاکرات در سوم آذر به نتیجه برسد همه چیز مهیای دست یابی به توافق بود و حتی امریکایی ها حاضر شده بودند توافق جامع را امضاء کنند اما ناگهان اتفاقات دیگری رخ داد که نشان داد واشنگتن از خود اختیار کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات ندارد. 
چندی قبل سایت المانیتور نوشت که مسائل فنی مرتبط با برنامه هسته ای ایران رفع شده و تنها ایراد باقی مانده اراده سیاسی طرفین است . این سایت خبری حتی یاد آور شد که مسائل سیاسی موجب شد که در سوم آذر ماه توافق جامع به دست نیاید چرا که همه چیز مهیای رسیدن به تفاهم بود ! 
سید حسین موسویان دیپلمات ارشد اسبق ایرانی هم همین موضوع را تائید می کند. وی می گوید: توافق در دسترس است اما نبود اراده سیاسی موجب تاخیر در اعلام توافق شده است. 
با این حال اظهارات  اوباما سیاست مشخصی را  در قبال این موضوع نشان نمی دهد. وی خطاب به طرفداران تحریم بیشتر ایران می گوید : چند ماه دیگر صبر کنید تا مشخص شود آیا توافق هسته‌ای جامع با ایران دست‌یافتنی هست یا خیر؟ وی گفته: همه آنچه من می‌گویم این است که بگذارید ما چشم‌انداز تحریم‌هایی را ترسیم کنیم که تا ماه ژوئیه اجرایی نمی‌شوند. 

نگرانی اوباما و کامرون از چیست؟

دومین اظهار نظر اوباما که در نشست مشترک با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ایراد شد ، تاکید بر این نکته است که اگر توافق حاصل نشود امریکا و غرب نهایتا به سمت گزینه نظامی خواهند رفت 
رئیس جمهور امریکا پس از این اظهار نظر دچار تناقض گویی می شود و در حالیکه از گزینه نظامی در صورت عدم توافق صحبت کرده بود ،در بخش دیگری از اظهاراتش می گوید: اگر تحریم های جدید اعمال شوند شانس شکست کامل مذاکرات بسیار خواهد بود و در صورت وقوع چنین شرایطی، ایران به مسیر ساخت رآکتور آب سنگین و نیز تأسیسات زیرزمینی بازخواهد گشت که قدرت نظامی توانایی کمی برای دسترسی به آن دارد. 
اذعان اوباما به ناتوانی گزینه نظامی برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران نشان می دهد که  تهدید نظامی امریکایی ها بیشتر به یک بلوف شبیه است ، چرا که خود اوباما و مشاوران نظامی اش به خوبی می دانند که ضربه نظامی نه تنها برنامه هسته ای ایران را نابود نمی کند بلکه می تواند به از سرگیری فعالیت هایی که اکنون متوقف شده اند منجر شود. 

گزینه روی میز ایران !

اصرار امریکا به کاربرد گزینه نظامی و به عبارتی تاکید بر سیاست چماق و هویج  موجب شده که ایران هم به ناچار گزینه روی میز خود را مطرح کند.  مطرح شدن این گزینه می تواند  1+5 را در وضعیت دشواری قرار دهد و در عین حال آنها را ملزم به تصمیم گیری هر چه سریعتر کند.
بر این اساس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا از طرحی خبر داد که در صورت شکست مذاکرات هسته ای در مجلس بررسی خواهد شد. بر اساس این طرح مجلس به دولت اجازه خواهد داد که نیازهای هسته ای خود را تا 20 سال آینده تامین کند. نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم روز شنبه 27 دی ماه گفت که مجلس طرح غنی سازی 60 درصدی را در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در دست بررسی دارد. 
بنا بر این می توان گفت یکی از عمده نگرانی های اوباما این است که با اعمال تحریم های بیشتر بر علیه ایران و حتی روی آوردن به گزینه نظامی ، برنامه هسته ای ایران شتاب فزاینده به خود بگیرد . در این صورت  ایران به سرعت غنی سازی را افزایش و رآکتور اراک نیز فعالیت های متوقف شده خود را از سر خواهد گرفت. دیوید کامرون  نخست وزیر انگلیس نیز با اوباما همصدا شده و گفته نباید کاری کرد که با افزایش تحریم ها ایران به سمت اقدامات پیش بینی نشده برود . به هر حال اگر اوباما قادر نباشد تصمیم کلان خود را در خصوص اعلام یک توافق با ایران عملی کند، همه چیز قابل برگشت خواهد بود و هزاران ساعت مذاکره در طی چند سال، فقط در عرض چند ساعت و با روشن شدن ماشین های سانتریفیوژ بی ثمر خواهد شد . 



منابع خبری اعلام کردند هفت کشور اتحادیه اروپا قصد دارند از مساله برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه حمایت کنند که شامل قبرس، جمهوری چک، فرانسه، ایتالیا، مجارستان و اسلواکی می‌شوند.
ایسنا: منابع خبری اعلام کردند هفت کشور اتحادیه اروپا قصد دارند از مساله برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه حمایت کنند که شامل قبرس، جمهوری چک، فرانسه، ایتالیا، مجارستان و اسلواکی می‌شوند.

یک منبع خبری نزدیک به شورای اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرگزاری ایتارتاس اعلام داشته است که وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در نخستین نشست خود در سال 2015 که قرار است امروز 10 ژانویه برگزار شود در خصوص تحریم‌های روسیه تصمیمی نخواهند گرفت.
این منبع خبری دیپلماتیک اروپا اظهار کرد: مساله روسیه در دستور کار این نشست قرار داشته اما تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا تحریم‌ها علیه روسیه لغو و یا تمدید شود قرار است در ماه مارس انجام شود.
این منبع خبری عنوان کرد که معتقد است احتمالا در این نشست در خصوص تخفیف تحریم‌ها علیه روسیه تصمیم‌گیری خواهد شد.روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا پیشتر گزارش داده بود که اتحادیه اروپا آماده کاهش تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده، است.
این اطلاعات از روی یک سند تدوین شده توسط بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دست آمده است.
بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا تمایل دارد در صورتی که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه موضع خود در قبال اوکراین را تغییر دهد اقدام به عادی سازی بخشی از روابط خود با روسیه کند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از روسیه خواسته تا از حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین دست بردارد و با اعمال نفوذ بر شورشیان در شرق اوکراین آنها را وادار به پایبندی به توافق آتش‌بس در اوکراین کند. 



مشرق گزارش می‌‍دهد:
پس از یک سال و 5 ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم و با تغییرات یک ماه اخیر، فرد مورد حمایت وزیر اقتصاد از بورس اثاث کشی کرده و این مسئولان دفتر معاونت اول هستند که توانستند نیروی نزدیک به خود را به ریاست بورس بنشانند.
گروه اقتصادی مشرق-از اواخر آذرماه امسال، محمد فطانت جایگزین علی صالح آبادی در ریاست سازمان بورس کشور شد تا یکی از معدود مدیران ارشد به جا مانده از دولت قبل نیز از کار کنار گذاشته شود.

هرچند تغییر ریاست سازمان بورس با توجه به نزول وحشتناک بازار سرمایه طی یک سال اخیر، می تواند با استدلال لزوم تحول در مدیریت بورس، توجیه شود؛ اما واقعیت آن است که تغییر رئیس بورس ارتباط زیادی به روند شاخص نداشت.

* نقش معاون اول در تصمیمات اقتصادی دولت


مرد پشت پرده تصمیمات اقتصادی دولت کیست؟بعد از انتصاب معاون اول روحانی و پیش از معرفی کابینه دولت یازدهم، گزارش هایی در رسانه ها منتشر شده بود مبنی بر اینکه جهانگیری تمایل دارد همکار قدیمی اش رضا ویسه را به وزارت صنعت برساند و نعمت زاده نیز به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی گزینه مجتبی خسروتاج را پیشنهاد کرده بود. سرانجام زمانی که نعمت زاده فهمید خسروتاج شانس کمتری نسبت به ویسه دارد، بر خلاف تصمیم ابتدایی اش، پذیرفت خودش وزیر صنعت شود تا این وزارت از کنترل او خارج نشود.

* رضا ویسه در دولت یازدهم

پس از استقرار دولت، جهانگیری که موفق نشده بود ویسه را به وزارت برساند، او را به عنوان معاون هماهنگی و نظارت خویش در معاونت اول رئیس جمهورمنصوب کرد. وی بعد از بازنشستگی زودرس در دولت نهم با ایجاد یک شرکت خصوصی مهندسی و مشاور صنعتی فعالیت خود را در بخش خصوصی آغاز کرد.

عضو هیات مدیره ایران خودرو و مدیر پروژه پیکان 1600 در سال 1370، تاسیس شرکت ساپکو و بر عهده گرفتن مدیرعاملی این شرکت در سال 1372 و قائم مقام ایران خودرو در سال 1378 نیز بخش دیگری از سوابق و کارنامه کاری ویسه هستند.

پیش از این در دولت خاتمی که عارف معاون اول بود، طیب نیا (وزیر اقتصاد دولت یازدهم) دبیر کمیسیون اقتصادی دولت و در دولت احمدی نژاد با معاون اولی رحیمی،علی آقامحمدی به عنوان معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی فعالیت داشتند.

ویسه در دولت های هاشمی و خاتمی به تناوب جزو مدیران ارشد شرکت های خودروسازی بود و بین سال‌های 1380 تا 1384 در دولت دوم خاتمی ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)  را برعهده گرفت. در آن دوران ویسه به عنوان پدرخوانده صنعت خودروسازی کشور محسوب می شد و طیفی از مدیران همسو با خود را در شرکت های تو در توی خودروسازی به کار گماشت.

با چهره پشت پرده مدیریت بورس بیشتر آشنا شوید؟

او در دولت یازدهم نیز تمایلات خود برای مدیریت خودروسازان را حفظ کرده است و هرچند از لحاظ جایگاه مدیریتی و موقعیت سازمانی، رسما نمی توانست در انتصابات شرکت های زیرمجموعه وزارت صنعت از جمله خودروسازان مداخله کند و از سوی دیگر، نعمت زاده نیز تمایل ندارد شرکت های خودروساز از کنترل او خارج شوند.

* پیش بسوی بازار سرمایه

نمونه دیگر رقابت میان جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت یازدهم، در مدیریت بازار سرمایه بروز کرد که بر خلاف وزارت صنعت، در این حوزه جهانگیری توانسته پیروزی نسبی به دست آورد. در حالی که از ابتدای دولت یازدهم، جهانگیری به دنبال تغییر صالح آبادی بود، طیب نیا به عنوان مدیر ارشد صالح آبادی و وزیر اقتصاد، خواستار تداوم فعالیت صالح آبادی بود و در مقابل فشارها برای برکناری رئیس بورس، مقاومت می کرد.

سرانجام ماه گذشته فشارها به وزیر اقتصاد، اثربخش شد و با کوتاه آمدن طیب نیا، یکی از مدیران نزدیک به ویسه به ریاست بورس رسید: محمد فطانت.

فطانت از یک دهه پیش در مدیریت ارشد شرکت های خودروسازی حضور پیدا کرد که قائم مقامی ایران خودرو، مدیرعاملی ساپکو، عضو هیئت مدیره شرکت های فرآوری و ساخت قطعات خودرو، مهرکام پارس، چرخشگر، بحران محور سایپا ، الکا خودرو، و... از آن جمله است.


حضور فطانت در شرکت های خودروسازی به زمان ریاست ویسه بر سازمان گسترش در دولت دوم خاتمی بازمی گردد. فطانت در آن دوران به لطف ویسه در چند شرکت وابسته به خودروسازان، عضو هیئت مدیره شد و می توان او را در زمره همان مدیرانی دانست که ویسه در شرکت های تو در توی خودروسازی به کار گمارده بود.

(لینک های حضور ویسه در مدیریت ایران خودرو و سایپا و حضور فطانت در شرکت های خودروسازی در سال های 1382 و 1383)

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=923233415716384&paperID=931302310652446

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=913638550955447&paperID=914965714731962

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=926105359401429&paperID=984616043988113

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=921099343129097&paperID=917725300142790

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=917648444729730&paperID=980545715010666

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=966766603133880&paperID=929232135302609

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=914154458175054&paperID=912651319297282

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=919797422163082&paperID=928803532733811

http://www.gazette.ir/Detail.asp?NewsID=914969968185657&paperID=930432964836534

بدین ترتیب می توان گفت اگر چه ویسه تاکنون نتوانسته تمایلات خود در مدیریت خودروسازان را به سرانجام برساند؛ اما توانست با موفقیت سد مقاومت وزیر اقتصاد را بشکند و مدیر مدنظر خود را به ریاست بازار سرمایه برساند.

در هر حال، با توجه به تداوم نزول بورس با وجود تغییر ریاست آن ، می توان گفت این تغییرات فعلا سودی به حال میلیون ها سهامدار بورس نداشته است و باید دید در آینده این مدیر صنعتی چه برنامه هایی برای حفظ سرمایه سهامداران دارد.

بر اساس این گزارش،ارزش بورس در یکسال گذشته حدود 164 هزار میلیارد تومان افت داشته که با این رقم می‌شد چهار سال یارانه نقدی  پرداخت کرد و 7 شرکت هلدینگ خلیج فارش احداث کرد و همچنین می توانستیم 55 شرکت ایران خودرو مجدداً راه اندازی کنیم و .........
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد