سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



کد خبر: ۴۶۷۴۲۴
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱-17 January 2015
پاپ ضمن ابراز درودهای صمیمانه خود، از خدا خواست تا بر ملت و کشور ایران برکات صلح و رفاه نازل نماید.
به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از روزنامه  اُسرواتوره رومانو(روزنامه رسمی واتیکان)، پاپ در جریان سفر به سریلانکا در هنگام عبور از آسمان ایران با ارسال تلگرامی برای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز درودهای صمیمانه خود، از خدا خواست تا بر ملت و کشور ایران برکات صلح و رفاه نازل نماید.پاپ برای سفری پنج روزه به فیلیپین عزیمت کرده است.

وی گفت: زمانی که آنها به کشورها بازگردند، چه رخ خواهد داد. ما نسبت به این مساله نگران هستیم.
ترکیه با اظهار نگرانی نسبت به وقوع حملات در این کشور با بازگشت 700 شهروند ترکیه‌ای که به داعش پیوسته اند اعلام کرد که مانع از پیوستن بیش از هفت هزار تن به داعش شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سومریه‌نیوز، "مولود چاوش اوغلو"، وزیر خارجه ترکیه عنوان داشت: حدود 700 شهروند ترکیه‌ای به داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند و زمانی که این افراد تندرو به کشورشان بازگردند، در آن هنگام زنگ خطر نسبت به وقوع حملات در ترکیه به صدا در می‌آید.
وی گفت: زمانی که آنها به کشورها بازگردند، چه رخ خواهد داد. ما نسبت به این مساله نگران هستیم.وزیر خارجه ترکیه همچنین عنوان داشت: ما همچنین مانع از پیوستن 7250 تن به داعش شده‌ایم و همچنین 1160 فرد تندرو دیگر را از کشور بیرون راندیم.
پیشتر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده بود: ترکیه اجازه عبور هیچ سازمان تروریستی از ترکیه به عراق و سوریه را نداده است و و شاهدی به این امر وجود ندارد و هرکس که شاهد و گواهی به این امر دارد، آن را ارائه دهد. منبع: ایسنا
رأی الیوم به نقل از منابعی که آن ها را آگاه توصیف کرد، نوشت: طرفین حداقل یک پیام با هم رد و بدل کرده اند و این احتمال تبادل این خلبان با برخی زندانی های سلفی در امان را افزایش می دهد، اما این منابع در عین حال تاکید کردند این تماس ها غیر مستقیم و از طریق یک میانجی بوده است.
پایگاه خبری ' رأی الیوم ' از تبادل پیام میان مقام های اردنی و گروهک تروریستی تکفیری داعش در خصوص خلبان اردنی که اخیرا به اسارت داعش در آمده است، خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'رأی الیوم' داعش و اردن طی دو هفته گذشته از طریق میانجی های عراقی و ترکیه ای پیام هایی در خصوص ' معاذ الکساسبه' خلبان اسیر اردنی نزد داعش رد و بدل کردند.
رأی الیوم به نقل از منابعی که آن ها را آگاه توصیف کرد، نوشت: طرفین حداقل یک پیام با هم رد و بدل کرده اند و این احتمال تبادل این خلبان با برخی زندانی های سلفی در امان را افزایش می دهد، اما این منابع در عین حال تاکید کردند این تماس ها غیر مستقیم و از طریق یک میانجی بوده است.بر اساس گفته این منابع ، سرکرده های داعش اصرار کرده اند مذاکرات میان طرفین به صورت مستقیم انجام شود اما اردن به دلیل اینکه در ائتلاف ضد داعش حضور دارد، این پیشنهاد را نمی پذیرد .رأی الیوم خاطر نشان کرد مقام های اردنی از طریق این میانجی ها در خصوص هرگونه آسیب دیدن خلبان اردنی شدیدا هشدار داده و به نوعی اعلام کرده اند بیشتر داعشی ها و به ویژه اردنی های داعشی را خوب می شناسند و اطلاعات دقیقی در مورد آنان دارند و از سوی دیگر داعش نیز به نوعی موافقت خود را با مذاکره اعلام کرده است.
اخیرا داعش ادعا کرد یک جنگنده اف-16 اردنی را سرنگون کرده و خلبان آن را به اسارت درآورده است و تصاویری از لحظه به اسارت درآوردن این خلبان منتشر کرد.

به گزارش رویترز، جفری استرلینگ در سال 2006 به انتشار غیرقانونی اطلاعات مربوط به دفاع ملی و چند مسأله دیگر متهم شده بود و محاکمه وی از روز 12 ژانویه آغاز شد.
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا روز پنج‌شنبه از انتقال اطلاعات مربوط به عملیات خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران توسط یک مامور سیا اظهار تعجب و حیرت کرد.
به گزارش ایسنا، کاندولیزا رایس مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از افشای عملیات خرابکاری توسط مأمور سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اسناد این خرابکاری به یک روزنامه متحیر شده است.
جفری استرلینگ 47 ساله متهم به افشای اطلاعات درباره برنامه مخفی خرابکاری‌علیه برنامه هسته‌ای ایران است که این اطلاعات را به جیمز رایزن خبرنگار نیویورک تایمز داده است. اما استرلینگ ادعا می‌کند که هیچ‌گونه اطلاعاتی به خبرنگار نیویورک تایمز نداده است.
به گزارش ایسنا، چند روز قبل خبرگزاری رویترز خبر داد که جیمز رایزن، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه در یک دادگاه فدرال در ایالت ویرجینیا به برخی سوالات مربوط به پرونده افشای عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.
جیمز رایزن پیش از این در کتاب خود با عنوان "وضعیت جنگ" جزییات مربوط به تلاش‌های سیا برای ضربه زدن به برنامه‌ هسته‌ای ایران را فاش کرده بود. وی در ارتباط با پرونده شکایت دولت آمریکا علیه جفری استرلینگ، افسر پیشین سازمان سیا که متهم به انتشار این اطلاعات طبقه‌بندی شده به رایزن است به دادگاه احضار شده بود. این کتاب در سال 2006 منتشر شده است.
این پرونده به یک سنگ محک برای بخش آزادی رسانه‌ها در آمریکا تبدیل شده است.
رایزن که برای اولین بار به عنوان شاهد این پرونده در دادگاه حضور یافته بود مشخص نکرد که منابع اطلاعات او چه کسانی هستند. چه اطلاعاتی در اختیار او قرار داده‌اند و چه زمانی با آن‌ها ملاقات داشته است. در جلسه روز دوشنبه این دادگاه وی تنها به چند سوال کلیدی پاسخ داد.
به گزارش رویترز، جفری استرلینگ در سال 2006 به انتشار غیرقانونی اطلاعات مربوط به دفاع ملی و چند مسأله دیگر متهم شده بود و محاکمه وی از روز 12 ژانویه آغاز شد.منبع: ایسنا



اواخر بهمن سال٩٢، «بن‌غرمان‌الشهری»، آخرین سفیر ریاض در تهران‌ منصوب شد، ولی چندی نگذشت ‌دوباره به ریاض فراخوانده شد. مقامات عربستانی ‌رسما در مورد ترک سفیر عربستان از تهران اعلام کردند که بن غرمان‌الشهری برای مأموریت دیگری تعیین شده ‌و مأموریت وی در تهران پایان یافته است؛ اما ظاهراً موضوع چیز دیگری بوده است.
کد خبر: ۴۶۶۷۸۷
تاریخ انتشار:۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲-14 January 2015
روابط ریاض و تهران از مدت‌ها پیش هیچ گاه در باطن دوستانه نبود؛ هرچند گاهی در ظاهر دوستانه و همکاری‌جویانه به نظر می‌رسید. با اینکه در دولت جدید تلاش‌های فراوانی برای بهبود این رابطه انجام شده است، تاکنون هیچ نشانی از بهبود روابط میان دو کشور دیده نشده است.

به گزارش «تابناک»، یکی از نشانه‌های روابط دوستانه میان کشور‌ها، فعالیت‌ها‌ی گسترده سفارت‌خانه‌ها در پایتخت‌های دو کشور است. حال اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد، ‌نزدیک به هشت‌ ماه پیش، «عبدالرحمان بن‌غرمان‌الشهری»، آخرین سفیر عربستان در ایران، تهران را ترک کرد و دیگر‌ بازنگشته است. 

اواخر بهمن سال٩٢، بن‌غرمان‌الشهری‌، آخرین سفیر ریاض در تهران‌ منصوب شد، ولی چندی نگذشت ‌دوباره به ریاض فراخوانده شد. مقامات عربستانی ‌رسما در مورد ترک سفیر عربستان از تهران اعلام کردند که بن غرمان‌الشهری برای ماموریت دیگری تعیین شده ‌و مأموریت وی در تهران پایان یافته است؛ اما ظاهراً موضوع چیز دیگری بوده است.

در ابتدا که این اتفاق افتاد در خبرهای غیر رسمی بیان می‌شد که سفیر عربستان در دیدار با اکبر هاشمی‌رفسنجانی پیشانی وی را می‌بوسد و علت فراخوانی سفیر، همین بوسه بوده است. از آن‌ زمان تاکنون ریاض در تهران سفیر ندارد؛ اما خبرهای رسمی حاکی از آن است که عربستان سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرده ‌و وی به زودی به تهران می‌آید. 

حال پس از گذشت چند ماه از خروج غیر متعارف سفیر عربستان از تهران، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق پشت پرده خروج سفیر عربستان از تهران را به صراحت بیان کرده است.

وی در این گفت‌و‌گو می‌گوید: «‌برخی ‌سفرای کشورهای عربی در تهران و همچنین برخی از ‌مقامات کشورهای عربی در منطقه از چند هفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به ‌دلیل عدم‌ رعایت پروتکل‌های کشور خودش و سؤالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده. گویا ظاهرا سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی ‌رفسنجانی داشتند، در پایان این دیدار، پیشانی آقای هاشمی‌رفسنجانی را بوسیدند. آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح ‌دادند ‌این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی‌شان و حفظ شئونات کشورشان سؤالاتی در ریاض ایجاد کرده و برای همین،‌ این فرد را برگرداند‌ه‌اند‌».

سفیر جدید عربستان مواظب باشد پیشانی کسی را نبوسد!

‌شواهد رسمی و غیر‌رسمی نشان می‌دهد، ‌یک بوسه بر پیشانی هاشمی، باعث بازگشت سفیر عربستان به کشورش می‌شود؛ جالب اینکه عده‌ای از تحلیلگران در روزهای اخیر، معتقدند که یکی از راه‌های بهبود روابط میان دو کشور، میانجیگری آقای هاشمی به سبب دوستی وی با سران آل سعود است. 

مشخص شدن پشت پرده بازگشت سفیر عربستان نشان می‌دهد که مشکلات فعلی عربستان و ایران، فرا‌تر از روابط دوستانه شخصی است و به راحتی قابل ترمیم نیست. حال فقط باید به سفیر جدید عربستان ـ که احتمالاً به زودی به تهران سفر خواهد کرد ـ توصیه نمود مواظب باشد ‌پیشانی کسی را ‌نبوسد، زیرا ممکن است دوره سفارتش حتی به چند ماه هم نرسد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد