کاهش قیمت نفت کافیست، نیازی به تحریمهای بیشتر علیه ایران نیست
به گزارش مرکز امنیت امریکای نوین (Center for New American Security)، با پایان کار کنگره فعلی و روی کار آمدن کنگره آمریکا، یکی از بحثهای اصلی در زمینه سیاست خارجی حول محور تحریمهای جدید علیه ایران می چرخد. به ادعای نویسنده این مقاله، تحریمهای اعمال شده علیه ایران تا کنون باعث شده است که این کشور پای میز مذاکره آمده و تن به توافق موقت دهد. با این حال تحریمهای جدید در زمان کنونی مناسب نبوده و احتمال حصول نتایج مثبت را کاهش می دهد چراکه ایران در صورت مشاهده اعمال تحریمهای جدید انعطاف کمتری در جریان مذاکرات از خود نشان خواهد داد.
یکی از مشکلات اصلی قابل رویت در جریان مذاکرات انجام شده این است که ایران حتی در صورت حصول توافق جامع هستهای امیدی به لغو تحریمها از جانب امریکا ندارد. این تفکر در بین تصمیمگیران اصلی در تهران بوضوح قابل رویت بوده و هرگونه اعمال تحریمهای جدید تنها میتواند بر این تفکر صحه بگذارد.
در ادامه، این مقاله با اشاره به نتایج حاصله از مذاکرات طی 12 ماه گذشته و تاثیرات مثبت کم سابقه آن در کندسازی روند برنامه هستهای ایران، به احتمال ترک میز مذاکره از جانب ایران در صورت اعمال تحریمهای جدید اشاره میکند و بر این مساله تاکید میکند که وقوع چنین رخدادی انگشت سرزنش را به سوی واشنگتن نشانه خواهد رفت. بعلاوه، پرداختن به تحریمهای جدید در فضای کنونی بینالمللی چندان عاقلانه بنظر نمیرسد چراکه کاهش قیمت نفت در بازار به تنهایی آن چنان تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت که اتخاذ تحریمهای جدید توسط کنگره را بی معنا میسازد.
ایران و حوثیها تهدیدی برای سیاست مبارزه با تروریسم در یمن محسوب میشوند
مرکز امریکن اینترپرایز (American Enterprise Center) در گزارشی از تحولات اخیر در یمن به موفقیتهای حوثیهای یمن در صحنه سیاسی این کشور اشاره میکند. در این گزارش آمده است، حوثیها طی چند وقت اخیر توانستهاند بندر حدیده یکی از بنادر راهبردی این کشور را تحت کنترل خود درآوردند. همچنین در حال حاضر، روزنامه دولتی و شرکت نفتی اصلی این کشور در اختیار این گروه شیعی قرار دارد. بعلاوه، سیگنالهایی نیز از جانب صنعا مشاهده میشود که این گروه خود را برای تصاحب قدرت و دولت آماده میکند.
اما این تحرکات در یمن چه تاثیراتی بر سیاست مبارزه با تروریسم در یمن دارد؟ در پاسخ به این سوال نویسنده به محوریت یمن در برنامههای مبارزه با تروریسم ایالات متحده در شبه جزیره عربستان اشاره کرده و ادعا میکند حوثیهای یمن در تلاش برای بدستگیری قدرت در این کشور به احتمال فراوان به سمت تهران گرایش بیشتری خواهند یافت تا کمکهای مالی دریافت نمایند. به همین منظور، واشنگتن باید در رویکرد خود در قبال یمن تجدید نظر نماید چرا که ممکن است در آینده نزدیک یکی از همپیمانان عرب و سنی خود در منطقه را از دست دهد.
پس از کوبا نوبت ایران خواهد بود
به گزارش مرکز سیاست خارجی (Foreign Policy)، شباهتهایی بین ایران و کوبا وجود دارد: هر دو دارای ایدئولوژیهای انقلابی بوده، هردو روابط مناسبی با امریکا ندارند، هر دو تعدادی از شهروندان امریکایی را زندانی کردند، هردو جمعیت جوانی دارند که بدنبال ماجراجویی هستند، هردو تحت تحریمهای امریکا بوده و برای مدتها مشکلاتی را برای دول امریکا ایجاد کردهاند. بعلاوه، هر دو کانون توجه رئیس جمهوری بودهاند که با شعار تغییر کار خود را آغاز کرد.
باید انتظار داشت آنچه درباره هاوانا رخ داد ظرف چند ماه آینده درباره ایران و پرونده هستهای این کشور نیز رخ دهد. تحولات سیاسی اخیر در امریکا یعنی کنترل جمهوری خواهان بر کنگره و سنا باعث شده است که اوباما برای حفظ قدرت خود به کارهای فوق العادهای دست بزند. یکی از این اقدامات اعلام عادیسازی روابط با کوبا پس از سالها اعمال تحریم و محدویت برای هاوانا بود. شاید اقدام مشابه بعدی اوباما و جان کری وزیر امور خارجه وی توافق هستهای با ایران باشد و احتمال دارد که در صورت روی کار آمدن دولتی جدید در اسرائیل، وی به سراغ برقراری صلح فراگیر بین فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز برود.
اوباما متوجه شده است که فشارهای سیاسی و اقتصادی نمیتواند تاثیری بر هاوانا و تهران داشته باشد. پس بدنبال آن است تا با برقراری مجدد روابط با این کشورها، تغییراتی از درون بوجود آورد. ارتباطات بیشتر بین مردمان این کشورها با امریکا سبب خواهد شد تا آنها خواستار آزادیهای مدنی بیشتری شده و در نتیجه، ناگزیر تغییرات مورد نظر واشنگتن رخ خواهند داد. اما، باید اندکی نسبت به این رویکرد به دیده بدبینانه نگریست چرا که امریکا همین رویکرد را در قبال ویتنام و چین نیز اتخاذ کرد، اما اتفاق خاصی رخ نداد.
به ادعای این گزارش، هدف اوباما تعطیل کردن برنامه هستهای ایران نیست بلکه بدنبال خریدن وقت است تا با کاهش تحریمها مردم این کشور را در رفاه بیشتر قرار داده و درخواستهای مردم برای لغو کامل تحریمها را افزایش داده و سرانجام باعث ساقط شدن حکومت اسلامی در ایران شود.
چه چیزهایی بر موفقیت گفتگوهای هستهای با ایران تاثیر خواهند گذاشت؟
به گزاش مرکز بلفر (Belfer Center) به نقل از بولتن دانشمندان اتمی، تا قبل از پایان مهلت مذاکرات هستهای ایران و پنج کشور اروپایی بعلاوه امریکا، طرفین نسبت به حصول توافق جامع بسیار خوش بین بودند. اما آنچه در نهایت حاصل شد تمدید مهلت مذاکرات بود. میتوان براحتی تمدید مهلت مذاکرات را بعنوان نوعی نشانه بد تلقی کرد. اما رفتار طرفین ما را به آینده مذاکرات همچنان امیدوار نگه میدارد.
اما چه مشکلاتی در جریان مذاکرات رخ داد که مانع از حصول توافق نهایی شد؟ بخشی از این مشکلات بسبب فشارهای گروهای تندرو در داخل دو کشور بود که از یک طرف عدم پایندی تهران به تعهدات هستهای را به مذاکرهکنندگان امریکایی گوشزد میکردند و از طرف دیگر به تیم مذاکرهکننده ایرانی در خصوص نادیده گرفتن حق تهران در غنیسازی و زیر پاگذاشتن دستاوردهای هستهای هشدار میدادند. در این میان نباید فشارهای وارده از جانب رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را نادیده گرفت.
با وجود تمامی این تفاسیر، نقاط مثبتی را نیز میتوان در مذاکرات یافت. روش برخورد طرفین با اتمام مهلت مذاکرات یکی از این موفقیتها بشمار میرود. با پایان مهلت مذاکرات این هراس وجود داشت که طرفین وارد بازی سرزنش کردن یکدیگر شوند. اما طرفین فضای مذاکرات را مثبت خوانده و درباره آینده مذاکرات ابراز امیدواری کردند. همچنین، تحولات اخیر در صحنه داخلی ایران نیز بر خوشبینی ما میافزاید. آیتالله خامنهای رهبر ایران پس از اعلام تمدید مذاکرات حمایت خود را از تیم مذاکرهکننده اعلام داشت.
با روی کار آمدن کنگره جدید در ژانویه سال آینده، این احتمال وجود دارد که تندروهای جمهوریخواه طرحی را برای افزایش تحریمها و محدودیتها علیه تهران تصویب کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که تهران تا امروز همکاریهای لازم را با طرف اروپایی و امریکایی انجام داده است و تصویب هرگونه تحریم جدید میتواند نتیجه معکوس داشته و ایران را تحریک به ترک میز مذاکره نماید.
پیشبینی میشود که نحوه مدیریت مخاطبین داخلی چالش کلیدی طرفین ظرف چند ماه آینده باشد. اگرچه رئیسجمهور روحانی و تیم همراهش با تاییدات رهبر انقلاب جان دوبارهای گرفته است، اما اوباما باید منتظر چالشهای جدی از جانب کنگره جدید باشد.
بحث موشکهای ایران را از مذاکرات هستهای مجزا کنید
به گزارش بولتن دانشمندان اتمی (Bulletin of Atomic Scientists)، بحثها در زمینه برنامه موشکهای بالستیک ایران طی دور اخیر مذاکرات هستهای بین تهران و گوره 1+5 شدت گرفته است. بنظر میرسد که بحث در این زمینه آنقدر برای طرفین حساس است که نه میشود به آن پرداخت و نه آن را نادیده گرفت.
بنابراین، باید بصورت محتاطانه و در جای خود به مساله موشکهای دوربرد ایران پرداخت. در غیر اینصورت، گفتگوهای هستهای نیز دچار چالش میشود. نکته حائز اهمیت این است که موشکهای بالستیک ایران جزو تسلیحات متعارف و در چارچوب راهبرد دفاعی دستهبندی میشوند. این گزارش در ادامه ادعا میکند برد موشکهای بالستیک این کشور چندان زیاد نمیباشد. پس نباید آن را در صدر موضوعات مورد بحث قرار داد.
در انتها، نویسنده استدلال میکند که اگر وسعت برنامه موشکی ایران برای ایالات متحده حائز اهمیت میباشد، پس باید به شیوهای مناسب و جامع به آن پرداخته شود چرا که انجام هرگونه مذاکره در این زمینه وقتگیر خواهد بود.
کمپانی سرگرمی سونی
شرکت سونی یکی از بزرگترین شرکتهای چندخوشهای و چندملیتی ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در شهر میناتو، توکیو قرار دارد و تمرکز فعالیتهای آن بر روی ارائه خدمات رسانهای، سرگرمی، بازیهای رایانهای، تجهیزات و وسایل الکترونیکی و خدمات مالی است.
سونی وارد میشود
ورود شرکت سونی به صنعت بازیهای رایانه در نسل پنجم کنسولها و با کنسول Play Station (ایستگاه بازی) در سال 1995 شروع شد. این شرکت با هدف سرگرمسازی و ارائۀ خدمات سرگرمی وارد رقابت با کنسولهای زمان خود شد. داشتن دست برتر در تکنولوژی و امکانات رسانهای متعدد، به دستیابی این کنسول به موفقیتهای بسیاری منجر شد. در سال 2000، شرکت سونی با ارائۀ کنسول نسل ششمی 2Play Station ادامۀ موفقیتهای خود درزمینۀ بازیهای رایانهای را ادامه داد. سونی در این نسل با موفقیتی که دیسکهای DVD برای آن کنسول به همراه آورد، موفق به فروش بیش از صد میلیون کنسول2 Play Stationدر سراسر جهان شد.
قدرت سخت، نرم
کنسولهای سونی همیشه برای این شرکت ابزاری برای پیشبرد اهداف تجاری بوده است. سونی با هدف اشغال بازار کالاهای زندگی روزمره دست به تولید محصولات گستردهای زده است. این کمپانی از تولید محصولات آشپزخانه (مانند یخچال، پلوپز) تا تولید موسیقی و فیلم سینمایی و تولید دیسکهای سخت، حتی بازیهای رایانهای، گسترۀ فعالیتهای کمپانی خود را گسترش داده است. تا قبل از ارائۀ اندیشههای نو توسط مایکروسافت (اشغال نرمافزاری خانه توسط یک سختافزار) سونی بهدنبال اشغال خانهها بهصورت سختافزاری بود و با صرف هزینههای بسیار، این امر را محقق کرد بود. با شروع نسل هفتم کنسولها و افزایش جایگاه رسانههای دیجیتال در زندگی مردم، سونی با درسگرفتن از شکستهای کمپانیهای دیگر و با نگاه به رفتار دیگر کمپانیها در تولید کنسول در سال 2006 سومین کنسول خود 3 Play Station را برای رقابت در نسل هفتم روانۀ بازار کرد.
روح سخت
پلی استیشن 3 دارای دوبعد سخت افزاری و نرمافزاری میباشد در بعد سختافزاری خود کنسول و دوربین آنPs Eye می باشد در بعد نرمافزاری شبکه PlayStation Network که به اختصار آن را (PSN) می نامند و خدماتی از قبیل IP TV انجام بازیها به صورت آنلاین خدمات خرید اینترنتی بازیها (دانلود بازی بروی هارددیسک) سختافزار کنسول3 PlayStation برای استفاده مشترک با دیگر لوازم ساخت سونی هماهنگ شده تا بتواند اشغال فیزیکی را در خانه رغم بزند و سونی برای دور نماندن از قافله پرسود نرمافزار به توسعهPSN مبادرت کرد.
هدف اشغال، اشغال هدف
شرکت سونی برای رسیدن به هدف خود، یعنی اشغال فیزیکی خانه و بهدست آوردن سود بیشتر با هدفگذاری بر سبک زندگی فردگرا که در آن هر فرد یک خانه شخصی و لوازم اولیۀ زندگی شهری بهصورت شخصی دارد، بهدنبال فروش بیشتر لوازم خود به این افراد است. در تبلیغات این شرکت شعارهایی مانند خانهای به سبک سونی نیز دیده میشود و در تمامی کمپینهای تبلیغاتی از یک خانه که با لوازم ساخت شرکت سونی پرشده، سعی در ارائۀ این تصویر به ذهن مخاطب دارد.
اینگونه خانهها بهطور معمول میزبان یک نفر است؛ بههمینجهت فضای کم را همراه دارد. برای بهبود زندگی فردی و بزرگتر جلوهدادن فضای زندگی در اینگونه خانهها بیشتر شاهد آشپزخانههای اُپن و سرویسهای بهداشتی به همین شکل هستیم تا فرد دچار وحشت از فضای گرفته خانه نشود. کمصدابودن، یکی از گزارههایی است که سونی در تبلیغات خود بسیار به آن اشاره میکند که این خود، از گزارههای مهم در خانههای مجردی است.
کنسول سونی نه برای اشغال حال (اتاق نشیمن) خانههای بزرگ بلکه برای اشغال خانههای کوچک و مجردی و اتاقهای فردی طراحی شده و برای نیل به این هدف حتی سونی یک LCD مخصوص3 PlayStation وPlayStation 4 طراحی کرده و عینکهای مخصوصی به نام Virtual Reality Headset که این عینک واقعیت مجازی که امکان استفاده از آن در این کنسول ها قرار دارد.
مدل سونی برای نسل هفتم
کنسول PlayStation 3 از فعالترین کنسولها در نسل هفتم است. این کنسول براساس مدل زندگی انسان ژاپنی و ساختار اجتماعی تفردگرایی و اتصال به جامعۀ مجازی طراحی شده است. ارائۀ این کنسول بههمراه یک دسته و عرضۀ تلویزیونهای مخصوص برای این کنسول آن را مناسب خانههای تک ساکن و خانوادههای تک والدینی میکند. از شاخصترین خصوصیات این کنسول، هدفگذاری برای مخاطب با سن بالا است (افراد +18). ارائۀ بازیهای انحصاری با محوریت خشونت و مسائل جنسی، بسیاری از بازیهای انحصاری این کنسول از قابلیت بازیCO – UP بازی بهصورت دو نفری و چند نفره پشتیبانی نمیکند.
شعار سونی در این کنسول"Play, Create, Share" (بازیکن و ایجادکن و به اشتراکبگذار) شکل گرفته. در طراحی سختافزار کنسول قابلیتهایی مثل نور کم بازیها (موتور پردازش نور در کنسول اینگونه طراحیشده) و خدمات PSN، مانند ضبط برنامههای تلویزیون روی هارد و ارائۀ خدمات تلویزیونی برای بزرگسالان (شبکههای پرونوگرافی) قرار دارد که تمامی آن به دنبال جذب مخاطب بزرگسال است.
سبک زندگیای که این کنسول براساس آن طراحی شده سبک زندگی مردم ژاپن در چند دهۀ گذشته است.کنسول PlayStation 3 را شاید یکی از ژاپنیترین محصولات این کمپانی بتوان نام برد. یک سامورایی واقعی، قدرت سخت افزاری و ارائه نرم افزارهای با کیفیت، و سبک زندگی که این کنسول بر اساس آن طراحی شده است، راه سونی را برای موفقیت در این نسل باز کرد.
کشور ژاپن بهدلیل حالت جزیرهای خود، از کشورهای جالب توجه در جهان بوده و فرهنگهای متعددی دارد. فرهنگ شینتو در برهههای مختلف با تأثیرگرفتن از دیگر ملل خود را ارتقا داده است. این فرهنگ ابتدا تحت تأثیر تفکر چینی کنفسیوس و در چند قرن بعد، تحت تأثیر فرهنگ استعمارگران انگلیسی قرار گرفت. تا قبل از جنگ جهانی اول، ژاپن کشوری سنتی بود؛ اما با تحولات رخداده در این برهه زمانی و ورود مستشاران انگلیسی بهخصوص در عرصۀ نظامی، ژاپن بهسمت یک تغییر فرهنگ تدریجی و به یک کشور با فرهنگ دوگانه آنگلوساکسون/ شینتوایست شده، تبدیل شده است.
فرهنگ امروز مردم ژاپن در بسیاری از مفاهیم تناقض سنتی و مدرن دارد. رگه اثر خود را بر کنسول سونی گذاشته، برخی هدفگذاریهای تجاری نیز منجر به حرکت سونی بهسمت طراحی کنسول 3 Play Stationبراساس تفردگرایی و خانههای تک ساکن است که در ژاپن و در بسیاری از کشورها پیشرفته مرسوم شده است.
پلی استیشن 3 بر اساس تفردگرایی و خانههای تک ساکن، که در ژاپن و در بسیاری از کشورها پیشرفته مرسوم هستند، طراحی شده است.
شروع چهارمین ایستگاه
با شروع نسل هشتم، کنسولهای سونی از4 PlayStation رونمایی کرد. این کنسول بسیاری از خصوصیات کنسول نسل هفتم را به ارث برده و در بسیاری از موارد آن را ارتقا داده است؛ اما تحول اصلی در این کنسول رسیدن به مفهوم خدماترسانی به هر مخاطب با سلایق متفاوت است. سونی تمام ظرفیتهای خود دراینزمینه را بهکارگرفته تا بتواند شبکههای تلویزیونی و خدمات پخش زندۀ برنامهها را روی کنسول خود قرار دهد. عرضۀ بازیهای انحصاری و قابلیت اتصال به کنسول دستی و تبلتها، یکی از این تغییرات است. سونی در نسل هشتم نهتنها مخاطبان قبلی خود را حفظ کرده، بلکه با ارائۀ خدمات بهینهتر قصد دارد دیگر مخاطبان را با تطبیق نیازهایشان با قابلیت کنسول خود جذب آن کند.
سخن آخر
سونی این روزها جشن بیست سالگی خود را برگذار میکند. رفتار سونی در نسل هفتم و هشتم کنسولها را میتوان بهطور کامل متأثر از کنسول مایکروسافت دانست. سونی با تقلید از کنسولهای مایکروسافت وارد یک رقابت سخت با این شرکت شد که به جنگ کنسولها معروف است. این جنگ شامل درگیریهایی در حوزۀ سختافزار و میزان فروش کنسول و در حوزۀ نرمافزاری که شامل نرمافزار انحصاری بازیهای انحصاری و میزان فروش آنهاست، شد. پشتیبانی بلوری توسط کنسول 3 Play Station موجب شد که این شرکت جنگ فرمتها را برنده شده و همین موضوع سود سرشاری را نصیب سونی کرد که خود، بزرگترین هدف سونی در نسل هفتم کنسولها بود. در نسل هشتم نیز سونی برای تسلط بر ارائۀ محصولات دیجیتالی وارد رقابت میشود که پیروزی یا شکست آن بر آیندۀ سیستمهای دیجیتالی تاثیر خواهد گذاشت.