سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت این کشور، برای کسب اطلاعات درباره ادعای فساد مالی دولت عدات و توسعه که ظاهرا یک تاجر ایرانی نیز در آن نقش داشته راهی تهران خواهد شد.
رهبر مخالفان دولت ترکیه به ایران می‌آید
به گزارش مشرق، روزنامه طرف ترکیه اعلام کرد کمال کلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت این کشور، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آنچه پرونده فساد 17 دسامبر خوانده می‌شود و طی آن اتهامات زیادی علیه اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه و نیز تعدادی از تجار ایرانی مطرح شد، راهی ایران خواهد شد.

برنامه دیدار کلیچداراوغلو پس از آن اعلام شد که رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه و هیأت همراه وی، روز چهارشنبه گذشته در هتل ماریوت در ضیافت شام با علی‌رضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا، دیدار کردند.

بنا بر گزارش‌ها در این ضیافت شام که به دعوت کلیچداراوغلو انجام گرفته بود درباره مسأله سوریه و نیز سایر مسائل خاورمیانه نیز گفتگو شد.

محمد علی ادیب اوغلو، نماینده مجلس ترکیه و عضو حزب جمهوری خلق، اعلام کرد که در این دیدار روابط دو کشور و نیز همکاری در فرآیند صلح در خاورمیانه دو موضوع اصلی مورد بحث بودند.
وی در ادامه افزود که کلیچداراوغلو به سفیر ایران اطمینان داده است که حزب متبوعش از تجارت بین ایران و ترکیه - علی‌رغم تحریم‌های غرب - ناراضی نیست اما نگرانی خود را درباره اتهامات فساد و ارتشاء که یک تاجر ایرانی به نام رضا ضراب نیز در آن دخیل بوده اعلام داشت.
به گفته ادیب‌اوغلو سفیر ایران درباره این مسأله اظهار نظری نکرد.در این ضیافت شام، بیکدلی از کلیچداراوغلو برای سفر به ایران دعوت کردند اما دو طرف توافق کردند که دیدار بعدی را در سفارت ایران در آنکارا انجام دهند. زمان سفر کلیچداراوغلو به ایران مشخص نیست اما انتظار می‌رود که وی به همراه هیأتی از اعضای حزبش راهی تهران شود.
منبع: تسنیم




یک روزنامه اسرائیلی کاهش قیمت نفت را به سود رژیم صهیونیستی دانست و نوشت که این امر بر امنیت این رژیم تأثیر مثبت می‌گذارد.
به گزارش مشرق، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ فلسطین اشغالی، کاهش بهای جهانی نفت را که کشورهای صادرکننده نفت را بشدت متضرر کرده و تحت فشار قرار داده است، به سود رژیم صهیونیستی دانست.
یدیعوت با بیان اینکه کاهش قیمت نفت بر امنیت رژیم صهیونیستی تأثیر مثبت خواهد گذاشت، این کاهش را «معجزه» خواند و نوشت که این مسئله به سود اسرائیل است.
این روزنامه اسرائیلی در ادامه یادآوری کرد که البته این موضوع تا زمانی به سود اسرائیل خواهد بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به شکلی که این روزنامه آن را «میانه‌روانه» خواند، رفتار کند و از طرفی دیگر کاهش بهای نفت طولانی‌مدت باشد.این روزنامه با اشاره به بازتاب رسانه‌ای این مسئله نوشت که روسیه در صدر اخبار و تیتر گزارش‌هایی است که درباره بزرگ‌ترین متضررهای کاهش قیمت نفت سخن می‌گویند اما عملا متضرر اصلی ایران است (که اقتصاد آن متکی به فروش نفت است).به ادعای این روزنامه زیان ایران در درآمدهای نفتی این کشور را به کاهش حمایت از سوریه و حزب‌الله مجبور خواهد کرد زیرا این حمایت‌ها هزینه اقتصادی برای ایران دارد.
بر اساس گزارش‌های متعدد خبری، بر خلاف تمایل کشورهای صادرکننده نفت از جمله اعضای سازمان اوپک به کاهش تولید نفت برای افزایش یافتن قیمت آن، عربستان سعودی به دلیل مخالفت سیاسی با روسیه و ایران، ابایی از کاهش قیمت نفت ندارد و حاضر نیست برای کنترل بهای نفت، حجم تولید و صادرات خود را کاهش بدهد.
وبگاه خبری «سوئیس.اینفو» در گزارشی در این خصوص نوشت که عربستان آخرین سلاح، جنگ قیمت نفت را علیه روسیه و ایران به کار گرفته تا با آمریکا، اهداف سیاسی خود را علیه این دو کشور محقق کنند.
وزیر نفت عربستان سعودی در هفته‌ای که گذشت مدعی شد که نوسانات بهای نفت (که در چند سال اخیر بی‌سابقه است) «امری طبیعی» است.منبع: فارس




ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: توانمندی دفاعی نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدهای خارجی افزایش خواهد یافت و دولت به این مساله توجه خاص دارد.
به گزارش مشرق به نقل از ریانووستی، وی روز جمعه در دیدار با سران وزارت دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح این کشور به تنش های موجود میان روسیه و غرب در باره مساله اوکراین اشاره و اظهار کرد: وضعیت پیچیده است و اقدامات برخی کشورها امنیت و ثبات بین المللی را به خطر انداخته است.
وی افزود: با وجود این، مسایل و اقدامات ناتو در اروپا روسیه دکترین نظامی خود را تغییر نخواهد داد.
رییس جمهوری روسیه با بیان این که دکترین نظامی روسیه دفاعی است، اظهار کرد: اما سرسختانه برای تامین امنیت روسیه تلاش خواهیم کرد.

پوتین به استقرار تسلیحات سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا و نیز افزایش تحرکات ناتو به ویژه در منطقه اروپای شرقی اشاره کرد و آن را عوامل تهدیدکننده خواند.
پوتین گفت: روسیه مانند گذشته بطور پیگیرانه از منافع و حق حاکمیت خود دفاع خواهد کرد و برای تحکیم ثبات بین المللی تلاش می کند.وی افزود: خواهان امنیت برابر برای تمام کشورهای جهان هستیم.
رییس جمهوری روسیه همچنین به اقدامات ارتش در تصرف منطقه کریمه در ماه مارس گذشته اشاره کرده و افزود: رفتار ارتش روسیه حرفه ای بوده و از خونریزی و مصیبت بزرگ در این منطقه جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: بر اثر اقدامات نیروهای مسلح روسیه در کریمه ، ساکنان این منطقه توانستند سرنوشت خود را از طریق برگزاری همه پرسی تعیین کنند.پوتین با بیان این که برخی کشورها برخورد نامناسبی با تحکیم توانمندی نیروهای مسلح روسیه دارند، گفت: اما ما با آرامش به تقویت ارتش خواهیم پرداخت.
رییس جمهوری روسیه سپس به تشریح برنامه های تقویت نیروهای مسلح این کشور پرداخت و گفت که در راستای این برنامه در سال 2015 نیروهای مسلح 50 موشک قاره پیما دریافت می کنند.
وی همچنین از برنامه نوسازی نیروی هوایی راهبردی روسیه اشاره و افزود: ناوگان بمب افکن های راهبردی از جمله توپولف- 160 نوسازی می شود.
رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که دولت روسیه تمام برنامه ها برای تقویت نیروهای مسلح این کشور را اجرا خواهد کرد و ارتش این کشور تا سال 2020 بطور کامل به پیشرفته ترین تسلیحات مجهز خواهد شد.منبع: ایرنا




با گذشت بیش از یک دهه از پنهان کاری و حقه بازی توتال در عدم معرفی سازندهای جدید گازی پارس جنوبی به ایران، شرکت نفت با آغاز حفاری اکتشافی به حقایق تازه‌ای از سازندهای گازی این میدان مشترک رسیده است.
بازگشایی پرونده جنجالی توتال در پارس‌جنوبی/ رویاهای گازی قطر آشفته شد
به گزارش مشرق، پس از گذشت حدود ۱۶ سال از سپردن توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی به‌ شرکت فرانسوی توتال‌ و شرکای آن یعنی گازپروم‌ روسیه‌ و پتروناس مالزی‌، کارشناسان صنعت نفت از مشاهده نشانه‌هایی از یک "حقه " توسط فرانسوی ها خبر دادند.
بر این اساس به‌تازگی برخی از کارشناسان صنعت گاز ایران از اخلال عمدی شرکت توتال فرانسه در شیوه برداشت گاز از لایه‌های پارس جنوبی خبر داده و یادآور می‌شوند: با همین اقدامات ایران ۱۰ سال از برداشت یکی از لایه‌های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد.
این کارشناسان خبره با تاکید بر اینکه به زودی لایحه‌‌ای برای شکایت از شرکت توتال فرانسه توسط انجمن گاز ایران تدوین و به مراجع بین‌المللی ارائه می‌شود، تاکید می‌کنند: در میدان گازی پارس‌جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، اما ۱۰ سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ چرا که طرح شرکت توتال برای برداشت کامل نبوده است.منصور دفتریان کارشناس انرژی هم پیشتر با بیان این‌که "حقه بازی بزرگی در حال انجام شدن است"، به ضررهای اقتصادی هنگفت ایران از یکسو و منفعت چشمگیر کشور رقیب در آن سوی میدان مشترک اشاره کرده و این کار توتال را عمدی می‌داند.
در این خصوص مطالعات انجام شده توسط انجمن گاز ایران گویای آن است که وضعیت برداشت از میدان‌های مشترک، مساله‌ا‌ی بسیار جدی است و در این رابطه هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که این کار شرکت توتال فرانسه عمدی بوده و بر همین اساس قرار است انجمن گاز ایران از این شرکت نفتی شکایت کند.
از سوی دیگر گسترده حقه بازی توتال فرانسه در اکتشاف و معرفی سازندهای جدید گازس پارس جنوبی حتی به خارج از این میدان مشترک گاز در خلیج فارسهم کشیده شد به طوری که برخی از کارشناسان شرکت نفت فلات قاره اعتقاد دارند که سازند گازی میدان بلال ببه پارس جنوبی مشترک است.

بازگشایی پرونده جنجالی توتال در پارس‌جنوبی

با گذشت چند سال از این اظهارات کارشناسی شده، شرکت ملی نفت ایران در نهایت برای کشف حقایق تازه گازی در پارس جنوبی آستین ها را بالا زد و حفاری های اکتشافی در سازندهای عمیق تر این میدان مشترک با قطر آغاز شد.
از سوی دیگر مسعود حسنی مدیر عامل شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی در گفتگو با مهر اعلام کرد: هم اکنون برداشت گاز از پارس جنوبی به منظر استخراج و انتقال گازهای ترش به پالایشگاه‌های ساحلی تنها از چهار لایه K یک تا چهار انجام می شود.
بر این اساس شرکت ملی نفت ایران حفاری‌های اکتشاف در پارس جنوبی را آغاز کرده است به طوری که گزارش جدید توسط شرکت نفت و گاز پارس از این حفاری اکتشافی منتشر شده که از تحقق دستاوردهای اکتشافی در سازندهای عمیق تر پارس جنوبی حکایت دارد.
فرخ علیخانی در تشریح فعالیت‌های جدید حفاری و اکتشافی در میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: حفاری نخستین چاه توصیفی سازندهای زیرین پارس جنوبی با هدف ارزیابی پتانسیل های مخزنی این حوزه در سازندهای فراقان و زاکین و نیز تولید از سازندهای کنگان و دالان به مرحله اجرا درآمده است.

این مقام مسئول با اشاره به این که هم اکنون بخش عمده تولید گاز در میادین خلیج فارس مربوط به سازندهای کنگان و دالان بوده که میدان مشترک پارس جنوبی نیز از این دست است، تصریح کرد: با توجه به مجموعه مطالعات انجام شده و نیز فعالیت‌های اکتشافی و تولیدی کشورهای همجوار همچون قطر، عربستان،‌ عمان،‌ ترکیه و اردن به نظر می رسد آینده اکتشاف مخازن هیدروکربوری جدید در این ناحیه مربوط به سازندهای ماسه سنگی نظیر فراقان و زاکین باشد.
جانشین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس انجام موفقیت آمیز این عملیات را دستاوردی تازه در اکتشاف لایه های مختلف سنگ منشاء در مخازن دریایی جنوبی کشور دانست و یادآور شد: شناخت این سنگ منشاء این امکان را ایجاد می کند که بهره بردار در فرایند تولید نفت و گاز از مخازن مورد نظر به رهیافتی جامع در خصوص منبع اصلی تولید و پتانسیل‌های مخزنی دست یابد.
علیخانی خاطرنشان کرد: با دستیابی به این موفقیت تازه همه ابهام های پیشین درباره لایه های اصلی مخزنی و سازندهای زیرین میدان گازی پارس جنوبی رفع شد که با تکمیل روند مطالعات آتی، شناخت دقیق تری از این مخزن بزرگ هیدروکربوری حاصل می شود.

قطر چقدر پاداش خوش خدمتی به توتال فرانسه داد؟

به گزارش مهر، بدون شک تلاش ایران و قطر برای استخراج گاز و میعانات گازی پارس جنوبی به "بازی بزرگی" در سطح صنعت نفت جهان تبدیل شده است.البته انجام این بازی بزرگ محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و نگاهی به‌ کارشکنی‌های کوچک و بزرگ انجام گرفته در دوران مختلف توسعه این میدان مشترک گازی نشانگر وسعت اقدامات انجام گرفته بوده که قاعدتا در میدانی که عدم توسعه یا توقف هر یک فاز آن در هر روز ۱۰ میلیون دلار عدم‌النفع به همراه دارد، خسارت‌های زیادی را به نفع کشور شریک وارد کرده است.
در همین حال سال گذشته آسوشیتدپرس با انتشار خبر کوتاهی اعلام کرده است: قطر یک قرارداد ۲۵ ساله دیگر به منظور استخراج از یک میدان نفتی اصلی برون ساحلی با شرکت فرانسوی توتال امضا کرده است.
بر اساس این قرار داد، دست کم ۴۰ درصد از سود عملیاتی در میدان نفتی الخلیج در خلیج فارس که در ۱۳۰ کیلومتری شرق ساحل قطر قرار دارد، به توتال فرانسه تعلق خواهد گرفت.
شرکت دولتی نفت قطر و توتال بر اساس قراردادی که در سال ۱۹۸۹ میلادی به امضا دو طرف رسید، مشارکت خود را آغاز کردند و این همکاری در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی منقضی می شود.
به نظر می رسد واگذاری این قرارداد بزرگ از سوی قطر به توتال فرانسه پاداش خوش خدمتی های این شرکت فرانسوی به شریک گازی ایران در پارس جنوبی باشد.منبع: مهر



'تراب براتی' پدر این جوان ایرانی مسئول نهایی مرگ فرزند خود را 'اسکات موریسون' وزیر مهاجرت استرالیا معرفی کرد.
پدر 'رضا براتی' مهاجر ایرانی که در استرالیا جان خود را از دست داد، 'اسکات موریسون' وزیر مهاجرات این کشور را مقصر این حادثه معرفی کرد.[پدر مهاجر کشته ایرانی دولت استرالیا را متهم کرد]
به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا روز شنبه اعلام کرد 'تراب براتی' پدر مهاجر 23 ساله ایرانی در گفت وگوی اینترنتی از شهر بابل واقع در شمال ایران خواستار اجرای عدالت در مورد مسببان حادثه شد.
'رضا براتی' جوان 23 ساله ایرانی 29 بهمن ماه سال گذشته به دلیل برخی تنش ها در یک اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس جان خود را از دست داد.
جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو که مهاجران در آن بسر می برند از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک استرالیا تدارک دیده است.
'تراب براتی' پدر این جوان ایرانی مسئول نهایی مرگ فرزند خود را 'اسکات موریسون' وزیر مهاجرت استرالیا معرفی کرد.
تحقیقات سنای استرالیا نشان می دهد علت وقوع شورش در بازداشتگاه جزیره مانوس، ناشی از بررسی نکردن درخواست مهاجران بوده است و وقوع چنین حادثه ای به طور قابل ملاحظه پیش بینی می شد.
این گزارش سنا همچنین دولت استرالیا را به کوتاهی در اجرای وظایف خود به منظور حفاظت و حمایت از مهاجران متهم کرده است.
اسکات موریسون احزاب مخالف از جمله احزاب سبز و کارگر استرالیا را متهم کرده است از این گزارش درصدد استفاده و پوشاندن کوتاهی های خود در دولت هستند.
تراب براتی با این عنوان که وزیر مهاجرت استرالیا مسئولیت انتقال مهاجران به جزیره مانوس را بر عهده دارد، گفت که انتقال مهاجران به این بازداشتگاه طبق نظارت آنها انجام شده و اکنون باید در قبال عمل خود پاسخگو باشند.در حال حاضر دو نفر به منظور روشن شدن پرونده رضا براتی دستگیر شده اند و پلیس 'پاپوآ گینه نو' از تلاش برای دستگیر سه متهم دیگر خبر داده است.
پدر رضا براتی با این عنوان که پسرش قصد داشته با ورود به استرالیا رشته معماری را ادامه دهد، گفت که به جای تحقق رویاهای فرزندش، جسد وی را به ایران بازگرداندند.
پدر این مهاجر ایرانی کشته شده در استرالیا خواستار مجازات عاملان این حادثه و همچنین پرداخت غرامت به دلیل مرگ فرزندش شد.یک سخنگوی وزارت مهاجرت استرالیا با صدور بیانیه ای، مرگ رضا براتی را غم انگیز خواند، اما در مقابل متهم کردن وزیر مهاجرت استرالیا و همچنین درخواست پرداخت غرامت که از سوی پدر رضا براتی اعلام شده است، اظهار نظر نکرد.
وزارت امور خارجه ایران نیز سال گذشته درپی کشته شدن این مهاجر ایرانی در این بازداشتگاه مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل این ایرانی اعلام کرده بود.
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران نیز پس از کشته شدن این جوان ایرانی در یکی از این بازداشتگاه های استرالیا گفته بود: زندگی و جان ملت ایران برایمان مهم است و بررسی رفتارهای استرالیا در قبال پناهجویان در دستور کار قرار دارد.منبع: ایرنا


رقابت ریاض با تهران در جنوب آسیا؛
مارکی در پاسخ به این سؤال که عربستان سعودی در قبال کمک به پاکستان چه چیزی از این کشور می‌خواهد، توضیح می‌دهد که دو موضوع اساسی وجود دارد که ریاض روی آن زیاد حساب کرده است. اولین موضوع دستیابی به حمایت پاکستان در جنگ کنونی این کشور در سوریه و رد ابقای دولت بشار اسد در قدرت است.
گروه بین‌الملل مشرق - سیاست خارجی عربستان سعودی در دهه‌های اخیر اوضاع نابسامانی را به خود دیده و با چالش‌های عمده‌ای برخورد داشته است. مقامات ریاض، ایران را مهم‌ترین چالش این کشور می‌دانند و مدعی هستند تهران به دنبال تقویت نفوذ خود در منطقه به ضرر دیگر دولت‌های منطقه است. 

ریاض علاوه بر تهران با چالش‌های دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند، از جمله این چالش‌ها نحوه تعامل این کشور با انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی است. علاوه بر اینکه اختلافات اساسی در روابط آمریکا و عربستان به وجود آمده و باعث شده ریاض با مواضع آمریکا در قبال بحران سوریه یا برنامه هسته‌ای ایران مخالفت نماید. 

این شاخص‌ها عربستان سعودی را تشویق کرده تا سیاست خارجی خود را در منطقه جنوب آسیا با عمق بیشتری دنبال کند، در همین راستا ریاض از سویی به دنبال استفاده از عمق دینی و ثروت‌های مادی و نفتی خود برای تقویت نفوذش در این منطقه است و از سویی دیگر می‌خواهد نقش ایران را در این منطقه کمرنگ کرده و به قول خودش از مناسبات خود با هند و پاکستان به عنوان اهرم فشاری بر تهران استفاده کند. مقامات آل سعود معتقدند این مواضع می‌تواند جایگاه عربستان در مورد مسائل اساسی منطقه از جمله جنگ کنونی در سوریه را تقویت کند. 

دانیل مارکی تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله‌ای با عنوان بازی استراتژیک جدید عربستان در جنوب آسیا از منظر چارچوب کلی سیاست‌های عربستان به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت که ریاض اعتقاد دارد توسعه این روابط می‌تواند به منافع داخلی این کشور کمک کند.


تلاش ریاض برای رقابت با ایران بر سر هند 

به نوشته این مقاله ایران از طریق قراردادهای خود با هند به دنبال تقویت نفوذ خود در مناطق بیشتر و کاهش شدت فشارهای تحریم‌های غربی بر خود است، این کشور همچنین برای دوستی با دولت‌های در حال توسعه به سمت هند گرایش پیدا کرده است. 

در سال 2000 دو کشور توافقنامه‌ای را برای بهره‌برداری مشترک از خط لوله بندر چابهار تا آسیای میانه امضا کردند. در همین راستا أتال بیهاری واجبایی نخست‌وزیر وقت هند در سال 2001 به تهران سفر کرد و در سال 2003 نیز سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران در سفر به هند در مراسم روز جمهوری این کشور شرکت کرد تا بلند پایه ترین مقام خارجی حاضر در این مراسم باشد. 

در همان سال معاهدات دیگری نیز بین دو طرف برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری و انرژی و دفاعی در چهارچوب شراکت استراتژیک بین دو کشور امضا شد. 

این تحرکات نگرانی خاندان آل سعود در عربستان را برانگیخت و باعث شد آن‌ها به دنبال توسعه راهبرد عمیق‌تر خود در تعامل با دهلی شده تا شاید بتوانند از نفوذ رو به رشد ایران در منطقه کنند، بنابراین ریاض مبتنی بر برخی شاخص‌های اساسی به دنبال تقویت مناسبات خود با هند بر آمد. این شاخص‌ها عبارتند از:


اول: کشورهای جنوب آسیا معتقد بودند که عربستان می‌تواند ضمن همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم نقش اساسی در ثبات منطقه ایفا کند، این موضوع یکی از دستاوردهای اساسی مناسبات هند و عربستان بود. در همین راستا در آغاز سال 2012 مقامات سعودی سید زبید الدین أنصاری ملقب به أبو جندل را که متهم به برنامه‌ریزی و اجرای حملات تروریستی بمبئی در سال 2008 بود، را بازداشت کرده و به هند تحویل دادند. 

دوم: توسعه هرچه بیشتر هند، عربستان را به اتخاذ رویکرد جدید و هم گرایانه با دهلی تشویق کرد، چرا که این کشور از سویی زیرساخت‌های تأثیرگذاری بر عرصه بین‌المللی را دارا است و از سوی دیگر با رشد توان اقتصادی‌اش مصرف نفت در این کشور افزایش یافته است. این موضوع از دید ریاض که بزرگترین تولید کننده نفت است، حائز اهمیت است. در همین راستا مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور با سفر ملک عبدالله پادشاه عربستان به هند در سال 2006 و سفر مانموهان سینگ نخست‌وزیر سابق هند به عربستان در سال 2010 سرعت بیشتری به خود گرفت، در سفر دوم مشارکت استراتژیک بین دو کشور اعلام شد.


همچنین در فوریه سال 2014 توافق‌نامه همکاری‌های دفاعی و تجاری بین دو کشور امضا شد که براساس آن عربستان یک‌پنجم واردات نفتی هند را تأمین می‌کند.

سوم: مارکی معتقد است فارغ از شاخص‌های هم‌گرایی بین ریاض و دهلی، هند همچنان نگرانی‌هایی نسبت به رویکردهای عربستان سعودی دارد، این نگرانی‌ها به ویژه در مورد حمایت از گروه‌های سلفی در منطقه است. همچنین ریاض مناسبات تاریخی با مؤسسات امنیتی پاکستان دارد و این موضوع منبع اصلی نگرانی هندی‌ها به شمار می‌رود. 


انگیره‌های ریاض از نفوذ در اسلام آباد 


مناسبات بین ریاض و اسلام‌آباد که از دهه 60 قرن گذشته میلادی آغاز شده، ابعاد مهمی را پشت سر گذاشته است. در آن زمان پاکستان تعدادی از مربیان نیروهای نظامی خود را به عربستان سعودی اعزام کرد. در دهه های 70 و 80 هزاران نظامی پاکستانی که بالغ بر 20 هزار نفر بودند، برای تقویت خطوط دفاعی داخلی و خارجی عربستان به این کشور رفتند و در مقابل عربستان کمک‌های سالانه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار را در طول سال‌های دهه 80 به پاکستان انجام داد. 
مارکی می‌گوید که جنگ افغانستان فرصت مناسبی را برای تقویت اعتماد دوجانبه بین پاکستان و عربستان ایجاد کرد، در این مدت همکاری‌ها بین ریاض و واشنگتن نیز شکل گرفت تا میلیون‌ها دلار برای عناصر تروریستی القاعده در افغانستان از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان به آن‌ها داده شود. 

همکاری‌های ریاض و اسلام‌آباد با خروج نیروهای شوروی از افغانستان و توقف حمایت‌های آمریکا از جریان‌های جهادی در این کشور به پایان نرسید، بلکه این دو به حمایت‌های مشترک از برخی گروه‌ها در داخل افغانستان از جمله جنبش طالبان در جریان جنگ داخلی در این کشور در دهه 90 قرن گذشته میلادی ادامه دادند. در موضوع آزمایش‌های هسته‌ای پاکستان در سال 1998 نیز حمایت‌های عربستان از این کشور متوقف نشد، بلکه برعکس ریاض مقادیر فراوانی نفت به پاکستان داد که این مقدار تا 50 هزار بشکه در روز می‌رسید . این اقدام سهم زیادی در کاهش فشارهای بین‌المللی تحمیل شده بر پاکستان داشت. 

البته این روال به‌همین صورت باقی نماند و کمک‌های سخاوتمندانه عربستان به پاکستان در طول پنج سال اول حاکمیت مدنی در این کشور بعد از کنار گذاشتن پرویز مشرف در سال 2008  به ‌صورت ملموسی کاهش یافت، این اتفاق رکودی را در مناسبات دوجانبه ایجاد کرد که در نتیجه بی اعتمادی بین عربستان سعودی و آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان بود. ریاض معتقد بود که زرداری کمترین علاقه را در مقایسه با رهبران نظامی سنتی این کشور به عربستان دارد، اما با کنار رفتن زرداری از قدرت در سال 2013 روند مناسبات بین دو کشور به حالت طبیعی خود برگشت.  


مارکی در پاسخ به این سؤال که عربستان سعودی در قبال کمک به پاکستان چه چیزی از این کشور می‌خواهد، توضیح می‌دهد که دو موضوع اساسی وجود دارد که ریاض روی آن زیاد حساب کرده است. اولین موضوع دستیابی به حمایت پاکستان در جنگ کنونی این کشور در سوریه و رد ابقای دولت بشار اسد در قدرت است. 


شاخص‌های اولیه این حمایت پاکستان در پی سفر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در فوریه گذشته به اسلام‌آباد شکل گرفت. پاکستان بعد از این دیدار در بیانیه‌ای مشترک اهداف عربستان سعودی برای تشکیل حاکمیت انتقالی در سوریه را تأیید کرد و مدعی شد که باید تمام نیروهای خارجی [مدافع دولت سوریه] از این کشور بیرون بروند، این در حالی است که گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد افسران پاکستانی در آموزش گروه‌های مسلح مخالف دولت دست دارند و عربستان نیز تسلیحات پاکستان را برای حمایت از تروریست‌های سوری خریداری می‌کند .

موضوع دوم در زمینه همکاری‌های هسته‌ای بین دو کشور است، عربستان سعی دارد برای مقابله با ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از پاکستان استفاده کنند ، البته دو طرف هر نوع همکاری با یکدیگر در این زمینه را رد می‌کنند، اما ریاض برگه پاکستان را برای خود حفظ کرده تا این پیام را به غرب و ایران بدهد که می‌تواند خیلی زود از طریق پاکستان به بمب اتم دست پیدا کند. 


البته مارکی معتقد است که ادامه این روند می‌تواند پاکستان و تصمیم‌سازان این کشور را در برابر چالش‌های قرار دهد، از جمله این چالش‌ها ایجاد رقابت‌های فرقه‌ای است که وحدت داخلی این کشور را تهدید می‌کند. به ویژه اینکه پاکستان هنوز از آثار حوادث فرقه‌ای که در سال 2013 بین شیعیان و اهل تسنن ایجاد شد و به کشته شدن 650 نفر و زخمی شدن بیش از 1100 نفر دیگر منجر شد، رنج می‌برد.

به اعتقاد مارکی، واشنگتن باید در مذاکرات آینده با مقامات عربستان موضوع جنوب آسیا را به ‌عنوان یک موضوع محوری در دستور کار قرار دهد، چرا که به نظر می‌رسد ریاض به تقویت حضور خود در این منطقه اصرار دارد، بنابراین واشنگتن نیز به دنبال آن است که از منظر پراگماتیک و تعیین اولویت‌های سود و زیان خود با این موضوع تعامل کند. 
آمریکا البته باید امکان همکاری‌های اتمی بین عربستان و پاکستان را جدی بگیرد و برای جلوگیری از این سناریو آماده شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد