سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



در این زمینه می توان به راه اندازی کمپینی با عنوان Illridewithyou# در شبکه اجتماعی توئیتر از سوی مردم استرالیا اشاره کرد. در این کمپین مردم استرالیا به زنان محجبه پیشنهاد می کردند اگر از رفتارهای انتقام گیرانه به دنبال گروگانگیری سیدنی استرالیا نگرانی دارند می توانند یک روز کامل را با آنها در خیابان ها و اماکن عمومی همراه شوند تا کسی نتوانند به آنها آزار برساند.
عصر ایران؛ رضا غبیشاوی - مشخص شدن ایرانی بودن عامل گروگانگیری سیدنی استرالیا باعث شوکه شدن بسیاری از ایرانی ها شد. در واقع خیلی از ایرانی ها فکر نمی کردند عامل چنین حادثه ای که پرچم گروه های افراط گرای اسلامی را برافراشته بود و منجر به مرگ 2 انسان بی گناه شد؛ "محمدحسن منطقی" یک هموطن باشد.

به نظرم این حادثه تلخ، ایرانی بودن گروگانگیر تا حواشی بعدی آن، می تواند برای ما درس ها و تلنگرهایی داشته باشد که به چند مورد آن اشاره می کنم.

بعد از این حادثه، مردم، رسانه ها و مقامات استرالیا و در رأس آنها نخست وزیر استرالیا تلاش کردند حادثه را، "فردی" و "غیرمرتبط با جامعه مسلمانان یا ایرانی های این کشور" اعلام کنند.
آنها سعی کردند به جامعه ایرانی و مسلمان استرالیا اطمینان بدهند به واسطه این رویداد، خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. برای این اقدام  از مقامات تا رسانه ها و شهروندان عادی استرالیا وارد گود شدند. این رفتار عاقلانه و خرمندانه آنها قابل ستایش و الگوبرداری است.

گل های مردم استرالیا در محل گروگانگیری و قتل 2 شهروند در مرکز سیدنی استرالیا

گلباران محل کشته شده ها توسط مردم در استرالیا (عکس)


 در این زمینه می توان به راه اندازی کمپینی با عنوان Illridewithyou# در شبکه اجتماعی توئیتر از سوی مردم استرالیا اشاره کرد. در این کمپین مردم استرالیا به زنان محجبه پیشنهاد می کردند اگر از رفتارهای انتقام گیرانه به دنبال گروگانگیری سیدنی استرالیا نگرانی دارند می توانند یک روز کامل را با آنها در خیابان ها و اماکن عمومی همراه شوند تا کسی نتوانند به آنها آزار برساند.

مردم و مسؤولان و رسانه های ایرانی هم باید بدانند در رویداد احتمالی مشابه، باید بر آرام کردن جامعه و جدا کردن یک یا چند خطاکار از قشر مربوط به آن تاکید کنند.

به راستی اگر مشابه حادثه سیدنی استرالیا در ایران روی می داد و مشخص می شد عامل حادثه یک شهروند افغانستان، عراق یا کشور دیگری است، واکنش مردم و رسانه های ایرانی به این حادثه چگونه بود؟ آیا ما هم می توانستیم مانند مردم، مسؤولین و رسانه های استرالیا، قائل به تفکیک میان فرد خاطی و جامعه وابسته به وی شویم یا اینکه حس تنفر شدیدی نسبت به کل آنها در جامعه رواج می یافت؟
 
ریشه این موضوع را هم باید در مطلق گرا بودن بسیاری از ایرانی ها با چاشنی خودبرتر بینی دانست. بسیاری از ایرانی ها هنوز به شدت مطلق گرا هستند یعنی معتقدند مردم یک کشور همه یا کاملا خوب هستند یا بد. یک روزنامه خوب است یا بد. یک فرد خوب است یا بد. یک مقاله یا کاملا خوب است یا بد.

محمدحسن منطقی (هارون مونس) ایرانی عامل گروگانگیری سیدنی استرالیا

درسی که ماجرای

قدرت تفکیک ضعیفی داریم و نمی توانیم بگوییم مردم این کشور یا آن ملت این ویژگی های مثبت را دارند و همزمان ویژگی های منفی هم دارند. یا فلان انسان، این رفتارهای مثبت و این رفتارهای منفی را دارد. یا فلان مقاله این بخش های مثبت و این بخش های نادرست یا منفی را دارد و ... .

علاوه بر این، میزانی از خوبرتربینی نژادی، زبانی، لهجه ای و ملیتی نیز در میان بخش مهمی از ایرانی ها وجود دارد. 
این برتردانستن زبان، ملیت و لهجه ، نه تنها نسبت به غیرایرانی ها بلکه نسبت به بخشی از ایرانی ها نیز وجود دارد. با گشتی در مترو، اتوبوس، پیاده رو و تاکسی،شبکه های اجتماعی و ... رفتارهای تحقیر آمیز برخی ایرانی ها نسبت به هموطنان دارای فرهنگ، زبان، لهجه، نژاد و لباس متفاوت قابل مشاهده است.

شاید در حادثه گروگانگیری در سیدنی، بعد از مردم استرالیا ، این ایرانیان هستند که به واسطه ایرانی بودن عامل جنایت، غمگین اند ولی در عین حال این اتفاق تلخ، شاید تلنگری باشد بر رفتارهای ما در برابر برخی هموطنان و شهروندان دیگر کشورها.



وب سایت آمریکایی:
اواخر ماه ژوئن نخستین گزارش ها از پروازهای شناسایی ایران بر فراز عراق منتشر شد. در ماه بعد دولت روسیه چند فروند هواپیمای سوخو 25 به نیروی هوایی عراق داد و در همان موقع ایران نیز چند فروند هواپیما به عراق تحویل داد.
یک رسانه آمریکایی مدعی شد جنگنده های ایران براساس قرارداد امنیتی با دولت عراق، مواضع داعش را بمباران می کنند.

به گزارش عصر ایران، وب سایت خبری محافظه کار "بیزنس اینسایدر" آمریکا در گزارشی مدعی شد: پس از ظهور تهدید داعش در عراق، نیروی هوایی ایران به موجب یک قرارداد امنیتی بین تهران و بغداد، با درخواست و هماهنگی با دولت عراق برخی ماموریت های مهم را برای جلوگیری از پیشرفت داعش به انجام رسانده است.وب سایت آمریکایی: عملیات هوایی ایران علیه داعش در چارچوب قرار داد امنیتی با دولت مالکی بود

توافق امنیتی برای بمباران داعش توسط نیروی هوایی ایران میان مقامات ایرانی و دولت نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق انجام شده بود.

مقامات ایرانی بارها دخالت نیروی هوایی این کشور در حملات علیه داعش را تکذیب کرده اند.

بیزنس اینسایدر می نویسد:

اقدامات نیروی هوایی ایران علیه داعش ظاهرا بخشی از یک توافقنامه امنیتی بین دولت مالکی و ایران بود. پس از سقوط شهر موصل به دست داعش نوری مالکی نخست وزیر وقت عراق با امضای یک قرار داد امنیتی با ایران از این کشور خواست تا در مبارزه با داعش به نیروهای عراقی کمک کند که استفاده از نیروی هوایی نیز بخشی از این قرار داد امنیتی است.
در اواخر ماه ژوئن نخستین گزارش ها از پروازهای شناسایی ایران بر فراز عراق منتشر شد. در ماه بعد یعنی ماه جولای دولت روسیه چند فروند هواپیمای سوخو 25 به نیروی هوایی عراق داد و در همان موقع ایران نیز چند فروند هواپیما به عراق تحویل داده بود.
در همان ماه یک خلبان ایرانی به نام " علمداری" در منطقه صلاح الدین نزدیک شهر سامرا در جریان عملیاتی جان خود را از دست داد. این خلبان سپاه به احتمال فراوان یکی از فرماندهان  هماهنگ کننده عملیات های هوایی نیروهای عراقی علیه داعش بوده است.

نیروهای ایرانی در بسیاری از عملیات های هوایی نیروی هوایی عراق که با سوخوی 25 انجام می شد (در ماه جولای و پس از آن ) مشارکت داشتند. در ماه نوامبر یک خلبان عراقی در مصاحبه با گاردین از کنترل و نظارت فرماندهان ایرانی بر عملیات های هوایی ارتش عراق علیه داعش خبر داد.
این خلبان عراقی گفت مشاوران نظامی ایرانی در خارج از پایگاه هوایی رشید در بغداد حضور دارند. در روزهای 29 نوامبر تا 2 دسامبر گزارش های بیشتری از انجام عملیات های هوایی ایران علیه داعش منتشر شد. نیروهای ایرانی در استان صلاح الدین در عملیات های مختلفی به عنوان پشتیبان نیروهای ارتش  و شبه نظامیان عراقی علیه داعش مشارکت داشتند.

ایران همچنین به دلیل ضعف و نبود نیروهای متخصص و خلبان عراقی، بخشی از این نیروهای هوایی عراق را در پایگاه هوایی خود در کرمانشاه با هواپیماهای سوخوی 25 و میگ های 23 و 29 آموزش می دهد. نیروی هوایی عراق فاقد جت های جنگنده و نیروهای آموزش دیده و خلبان های ورزیده است. 

بیزنس اینسایدر در ادامه می نویسد:
با ملاحظه همه این شرایط شنیدن خبر انجام عملیات هوایی نیروی هوایی ایران علیه داعش مساله تعجب آوری نیست. چرا که ایران استان دیالی را به عنوان یک منطقه خط قرمز مرزی می داند و نزدیکی نیروهای داعش به حریم امنیتی و مرزی خود را بر نمی تابد.


تیم مذاکره کننده هسته ای غرب ترمیم شد
اما در حالی کشورهای غربی دائما دست به تغییر و تحول در تیم های مذاکره کننده خود می زنند که تیم مذاکره کننده ایرانی با نفرات ثابت در طول 15 ماه گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.تیم مذاکره کننده آمریکا به اضافه نمودن دو کارشناس زبده تحریم این پیغام را به طرف ایرانی می دهد که حفظ ساختار اصلی تحریم ...
سرویس سیاست شفاف: در حالی که مذاکرات هسته ای دنبال خواهد شد و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی فردا (دوشنبه ) عازم شهر ژنو سوئیس می شود تا نخستین دور گفت و گو های جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 در دوره تمدید هفت ماهه مذاکرات را آغاز کنند، به نظر می رسد تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید منتظر تغییرات زیادی در ترکیب سیاسی طرف مقابل خود در چند هفته آتی باشد. گفته می‌شود دو طرف برای نخستین‌بار پس از تمدید دوباره توافق ژنو در ماه جاری (دسامبر) با هم دیدار خواهند داشت اما سطح و جزییات این دیدار هنوز مشخص نیست.

چرا غربی ها تیم مذاکره کننده را تغییر می دهند؟
در یکی از اولین تغییرات، بر اساس اعلام منابع غربی، قرار است موگرینی در نشست‌هایی که با حضور وزرای خارجه 6 کشور و ایران برگزار می‌شود، شخصا حاضر شود و سایر جلسات به روال سابق با حضور اشتون برگزار می‌شود.

همزمان، یک مقام ارشد هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه امریکا که در تیم مذاکرات این کشور با ایران حضور داشت نیز قرار است از تیم مذاکره کننده جدا شود.

اما در حالی کشورهای غربی دائما دست به تغییر و تحول در تیم های مذاکره کننده خود می زنند که تیم مذاکره کننده ایرانی با نفرات ثابت در طول 15 ماه گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تیم مذاکره کننده آمریکا با اضافه کردن دو کارشناس زبده تحریم این پیغام را به طرف ایرانی می دهد که حفظ ساختار اصلی تحریم ها قطعا برای آمریکا اهمیت دارد و از همین رو، به جای اضافه کردن دیپلمات به تیم خود، کارشناسان اقتصادی آن هم در موضوع تحریم به تیم خود اضافه می کنند.

در این میان حضور طولانی مدت اشتون در تیم مذاکره کننده اتحادیه اروپا اما باعث شده برخی محافل خبری از انگلیسی تبار بودن او به عنوان دلیل اصلی حضور بلند مدت وی در تیم مذاکره کننده اروپایی آن هم به عنوان مسئول ارشد نام ببرند.

کاترین اشتون عضو حزب کارگر بریتانیاست و در سال ۱۹۹۹ لقب بارونس گرفت. او در خانواده‌ای از طبقه کارگر در لانکشر بریتانیا بدنیا آمد و اولین عضو خانواده اش است که توانسته به دانشگاه راه پیدا کند. اشتون در بین سیاستمداران دنیا دارای بیشترین نرخ دستمزد یعنی تقریبا در ماه بیش از 30 هزار دلار بوده که تا سه سال پس از ترک مسئولیت وی، ادامه می باید.

اشتون از شروع روند مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در دور جدید آن که در سال 89 آغاز شده تا دور نهایی آن در زمان محمد جواد ظریف بود، ریاست تیم ارشد اتحادیه اورپا بر عهده کاترین اشتون بود.

مامور جدید وارد می شود

فدریکا موگرینی سیاستمدار ایتالیایی  که قرار است مامور جدید در مذاکرات هسته ای باشد اما از حزب دموکراتیک ایتالیا است. او از فوریه سال ۲۰۱۴ وزیر امور خارجه ایتالیا بوده است. موگرینی در ۳۰ اوت ۲۰۱۴ به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی جانشین کاترین اشتون شد. گفتنی است در حال حاضر موگرینی مخالف تحریم های اخیر بر ضد روسیه است و باید منتظر ماند و دید مذاکرات با حضور وی چه روندی را طی خواهد کرد.
منبع: شفاف

پیوند نامبارک آل سعود و وهابیت
محمد بن عبدالوهاب بنیانگذار جریان وهابیت، حرکت تبلیغی خود را از نجد آغاز کرد. وی در ابتدای امر دعوت موفقیت زیادی در نجد بدست نیاورد؛ از این رو راه سفر در پیش گرفت تا اینکه حاکم عینیه، عثمان بن حمد بن معمر از اندیشه های او حمایت کرد.

سرویس فرهنگ شفاف: محمد بن عبدالوهاب بنیانگذار جریان وهابیت، حرکت تبلیغی خود را از نجد آغاز کرد. وی در ابتدای امر دعوت موفقیت زیادی در نجد بدست نیاورد؛ از این رو راه سفر در پیش گرفت تا اینکه حاکم عینیه، عثمان بن حمد بن معمر از اندیشه های او حمایت کرد. بعد از مدتی وی به الدرعیه رفت و در آنجا پایه های مذهب خود را بنیان نهاد. در منطقه درعیه بود که محمد بن عبدالوهاب با خاندان آل سعود ارتباط برقرار کرد. عبدالوهاب و آل سعود هر دو به یکدیگر برای رشد و از انزوا در آمدن نیاز داشتند؛ از این رو بین آن دو پیوند های سیاسی محکمی برقرار گردید به گونه ای که خیلی زود اندیشه های محمد بن عبدالوهاب ایدئولوژی وجهان بینی خاندان آل سعود آن روز و دولت آل سعود در آینده گردید.

در اوایل قرن چهاردهم هجری به علت نا آرامی ها و تغییر مسیرهای تجاری و زیارتی، رفت و آمد کاروان ها از منطقه نجد کاهش بسیاری یافت و سطوح متفاوت قرار گرفتن در معرض تأثیرات خارجی سبب شد تا حجاز و نجد به دو شکل کاملاً متفاوت در آیند. (گردوین،1383،40) منطقه نجد در یک حالت قرون وسطایی به سر می برد که محمد بن عبدالوهاب بنیان گذار فرقه وهابیت در آن قدم به عرصه وجود گذاشت. او با مشاهده شرایط عقب افتاده و بدوی نجد مصمم به مبارزه با برخی رسوم مغایر در اندیشه خود گرفت. اندیشه او باعث شد تا رؤسای قبایل، شیوخ و علمای نجد با او به مخالفت بپردازند. وی که پشتوانه ای برای مقاومت نداشت به مناطق دیگر سفر کرد. در مناطق دیگر نیز زمینه های مساعدی برای اشاعه اندیشه خود نیافت و با مخالفتهای زیادی رو به رو شد. شیخ که بعد از سعی فراوان راهی برای اشاعه و رواج اندیشه سلفی خود را پیدا کرد. حاکم عینیه، عثمان بن حمد بن معمر از اندیشه های او حمایت کرد. سپس شیخ مذهب خود را رواج داد و در نتیجه آن، گروهی به وی پیوستند. او اعلام کرد که هر کس از مذهب حنبلی سلفی پیروی نکند از اسلام خارج و واجب القتل است. نخستین اقدامات عملی او در این زمینه دستور بر سوزاندن درخت هایی بود که زنان بر آنها دخیل می بستند. وی همچنین بقعه زید بن الخطاب  برادر عمر بن الخطاب  را که زیارتگاه شده بود، ویران کرد. علمای عینیه و سایر بلاد نجد که دعوت محمد بن عبدالوهاب را در حال پیشرفت دیدند، نامه ای به سلیمان بن محمد حاکم بنی خالد بر احساء، قطیف و قطر نوشته و خطر روزافزون او را گوشزد کردند. سلیمان از امیر عینیه  که از امیر احساء مدد مالی می گرفت  خواست تا او را تبعید یا به قتل برساند. شیخ به الدرعیه رفت و در آنجا پایه های مذهب خود را بنیان نهاد. او برای تبیین اندیشه خود کتابهای متعددی نوشت. پیروانش او را پیشوای انقلاب فکری مسلمانان و راهگشای مصلحانی چون شهاب الدین الآلوسی، سید جمال الدین، شیخ محمد عبده، جمال الدین قاسمی شامی، خیرالدین تونسی، صدیق خسی خان بهویالی هندی، امیر علی هندی، شیخ اقبال لاهوری، ابوالأعلی مودودی لاهوری و ... می دانند. به عقیده شیخ و پیروانش روش آنها یگانه روش صحیح زندگی بود. آنها طبیعتاً با سایر فرقه های اسلامی درگیر شدند و از اولین روزهای ظهور وهابیت با اقلیت شیعه خصومت داشتند. مسلمانان مخصوصاً شیعیان به شدت با عقیده وهابیت و مؤسس آن مخالفت ورزیدند؛ به خصوص بعد از اینکه وهابیان به سال (1316 ه  1898 م) مردم کربلا را قتل عام کردند و حرمین آن را به آتش کشیدند، کینه مسلمانان نسبت به آنان شدت یافت و کتابهای بسیاری در رد  فرقه وهابیه به رشته تحریر در آوردند که مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در کتاب «الذریعه الی تصانیف الشیعه» به برخی از آنها اشاره کرده است. (تهرانی ،‌1375،6-235/1) پیامهای وهابی و لحن ضد شیعی آن در کنار قدرت آل سعود فشارهای زیادی را بر سایر مذاهب مخصوصاً شیعیان که به دید آنها کافر بودند، تحمیل کرد و پیوسته یکی از مسائل بحث برانگیز دنیای اسلام بوده است.

شکل گیری آل سعود:

آل سعود از اعقاب ربیعه بن نزار هستند، چون جد اعلای ایشان محمد بن سعود در الدرعیه بر بنیاد تعالیم ابن عبدالوهاب حکومت این طایفه را تأسیس کرد، آنان را «آل سعود» خوانده اند. نسب آنان را اینگونه نوشته اند: سعود بن مقرن بن مرخان بن ابراهیم بن موسی بن ربیعه بن مانع مربدی (الآلوسی،1403،90) برای چندین نسل در الدرعیه حکومت کردند. از آنجا که جهان خارج از نجد با آل سعود آشنایی نداشت، آنها نیز برای شکستن انحصار مکانی خود نیازمند نیروی جدید بودند. این نیرو در کالبد ایدئولوژی فتح وهابیت نهفته شده بود و آل سعود توانستند با آن خود را به تاریخ عربستان معرفی کنند.

پیوند وهابیت و آل سعود

محمد بن عبدالوهاب پس از مسافرت در بخشهای از جهان اسلام به ویژه ایران و کسب شناخت از آنها در اشاعه اندیشه سلفی خود راه به جایی نبرد و با مخالفتهای اساسی، حتی توسط پدر و برادرش مواجه شد و در نهایت به العینیه بازگشت. در آنجا تحت فشار عُرَیعر خالدی، امیر احساء، مجبور شد به درعیه، جایی که حاکمان سعودی سالها در آن منطقه حکومت کرده و رویای بسط قدرت در سر می پروراندند، پناه ببرد. در درعیه دو نیاز مطرح بود: از سوی وهابیت به مکانی امن جهت بنیان نهادن اندیشه ها و قدرتی جهت بسط آن نیاز داشت و از سوی دیگر آل سعود نیز نیازمند یک ایدئولوژی بودند که علاوه بر بسیج کردن نیروها، مشروعیت فتوحات رانیز تضمین کند، چرا که آل سعود به این نتیجه رسیده بود، بدون جهاد دینی بسط قدرت میسر نمی شود. پس از پیمان سال (1175ه  1762م) که به دنبال آن محمد بن سعود متعهد شد، خود و جانشینانش پیوسته حامی و مبلغ مذهب وهابی باشند و متعاقباً شیخ نیز از سوی خود و اعقابش قول داد که هرگز دست از یاری و پشتیبانی آل سعود بر ندارد. (ابن بشر،1402،42-41/1) رویای دو گروه به واقعیت نزدیک شد. خاندان سلطنتی سعود به پایگاه حامی تعبیر وهابیت از اسلام تبدیل شد و بر این اساس مشروعیت خود را بنیان نهاد و وهابیت جایگاه دین در حکومت را به خود اختصاص داد و به عنوان یک ابزار سیاسی جهت مقابله با سایر مذاهب و مناطق مورد بهره برداری قرار گرفت.

ایدئولوژی وهابیت

وهابیت جهان را به دو اردوگاه تقسیم کرد. سرزمین اسلام (دارالاسلام) و سرزمین جنگ (دار الحرب) یا سرزمین مشرکین که تقریباً مشتمل بر تمامی مسلمانان به استثنای پیروان وی می شد. وهابیت حرکت جهادی خود را بر مبنای تکفیر تقریباً تمامی مسلمانان غیروهابی بنیان نهاده است. این تکفیر، آمیخته با مفهوم جهاد و تهاجم است، چرا که جهاد تنها با تکفیر جوامع مورد هدف توجیه می شود و آن چیزی بود که آل سعود خواهان آن بود. ایدئولوژی فتح و غلبه در وهابیت تقریباً تمامی مسلمانان، چه در شبه جزیره عربستان و چه در مناطق دیگر را مورد هدف قرار می داد و در طول تاریخ سیاسی سعودی به عنوان ابزاری برای بسیج و حرکت علیه سایرین (غیر وهابی) مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین، حکومت آل سعود بر اساس تکفیر جوامع همسایه با هدف مشروعیت بخشیدن به تجاوز و تعرض به سرزمین ها، اشغال مناطق آنان و مصادره اموالشان بنیان نهاده شد. وهابیت که نهضتی واحد ساز بود توانست نقش حساسی را در تکامل جغرافیای سیاسی عربستان ایفا کند. از بعد سیاسی اتحاد بین این دو خاندان موجب شد تا قدرت سیاسی و مذهبی این دو در سراسر شبه جزیره عربستان گسترش یابد و آنها بتوانند تسلط خود را بر سایر مناطق و قبایل با دفع حملات حکومت های محلی استحکام بخشند. بدون شک آل سعود مهمترین عامل انتشار و نفوذ دعوت وهابیت در نواحی نجد و حجاز می باشد. آنها مذهب وهابی را مذهب رسمی کشور خود قرار دادند و برای اجرای این عقیده در مقابل هیچ مانعی از پای ننشستند.

وجوه مشترک وهابیت و خوارج

1.   همانگونه که خوارج آرای شاذ و خلاف مشهور داشتند؛ مثل: قول به اینکه مرتکب گناه کبیره کافر است، وهابیان نیز چنین هستند.

2.   خوارج بر این تفکر بودند که اگر ساکنان دارالسلام مرتکب گناه کبیره شدند می توان آنجا را دارالحرب نامید، وهابیان نیز بر این تفکر هستند.

3.    سخت گیری در دین و جمود و تحجر در فهم آن؛ خوارج شعار «لا حکم الا الله» سر دادند، در حالیکه فهم درستی از محتوای آن نداشتند. وهابیان نیز با ملاحظه برخی از آیات و عدم توجه به بقیه، حکم به تکفیر مسلمانان می نمایند.

4.   همانگونه که خوارج با افکار باطل خود از دین خارج شدند، وهابیان نیز با اعتقادات خرافی و باطل از دین خارج شدند. لذا در صحیح بخاری حدیثی آمده است که بر آنان قابل انطباق است:

بخاری به سند خود از پیامبر(ص) نقل می کند که فرمود:

‏«حدثنا ‏ ‏أبو النعمان ‏ ‏حدثنا ‏ ‏مهدی بن میمون ‏ ‏سمعت ‏ ‏محمد بن سیرین ‏ ‏یحدث عن ‏ ‏معبد بن سیرین ‏ ‏عن ‏ ‏أبی سعید الخدری ‏ ‏رضی الله عنه ‏ ‏عن النبی ‏ ‏صلى الله علیه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏یخرج ناس من ‏ ‏قبل ‏ ‏المشرق ویقرءون القرآن لا ‏ ‏یجاوز ‏ ‏تراقیهم ‏ ‏یمرقون ‏ ‏من الدین کما ‏ ‏یمرق ‏ ‏السهم من الرمیة ثم لا یعودون فیه حتى یعود السهم إلى فوقه قیل ما ‏ ‏سیماهم ‏ ‏قال ‏ ‏سیماهم ‏ ‏التحلیق»(صحیح بخاری، کتاب التوحید، باب 57).

مردانی از طرف مشرق زمین خروج می کنند، آنان قران می خوانند، ولی از گلوی آنان تجاوز نمی کند، از دین خارج می شوند؛ همانگونه که تیر از کمان خارج می شود. علامت آن تراشیدن سر است. قسطلانی در ارشاد الساری در شرح این حدیث می گوید: «من قبل المشرق ای جهه شرق المدینه کنجد و مابعدها» یعنی از طرف شرق مدینه؛ مثل نجد و مانند آن. (1420،ج5،ص626).

5- همانگونه که می دانیم نجد مرکز وهابیان بوده و از آنجا به سایر شهرها نیز رسوخ کرد و نیز تراشیدن سر و بلند گذاشتن ریش از شعارها و نشانه های آنان می باشد. زینی دحلان که معاصر ظهور وهابیان بوده می نویسد:

«لا حاجه الی التالیف فی الردّ علی الوهابیه، بل یکفی فی الرد علیهم قوله صلی الله علیه و اله سیماهم التحلیق؛ فانّه لم یفعله احد من المبتدئه غیرهم»(مسند احمد،دار صار،ج2، ص118).

در احادیث در وصف خوارج می خوانیم: آنان اهل اسلام را می کشند و بت پرستان را رها می کنند. این عمل در وهابیان نیز دیده می شود.

6- نسبت دادن آیاتی که در حق کافران نازل شده به مسلمانان از دیگر ویژگی هر دو گروه متحجر می باشد.

7- با افکار تند و خشن خود، تنها خود را بر حق دانسته و دیگران را مسلمانان نمی دانند با این حال به حد هم رضایت نداده و دست به ترور مخالفان خود می زدند.

منبع: هفته نامه چی چست استان آذربایجان غربی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد