سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی



سته ویژه مشاور سلامت
کبد چرب پیش می‌رود/ با ناخن جویدن کودکان چه کنیم/ علامت بیماری صرع

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌های شهروندان از علایم و خطرات بیماری کبد چرب که حدود ۳۰ درصد مردم در معرض ابتلا به آن هستند، علامت بیماری صرع در کودکان و روش مواجهه با ناخن جویدن اطفال صحبت کردند.

خبرگزاری فارس: کبد چرب پیش می‌رود/ با ناخن جویدن کودکان چه کنیم/ علامت بیماری صرع

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان،‌بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

چرا کودکان ناخن می‌جوند

بدرالسادات همایونیان، روانشناس کودک با بیان اینکه فقر آهن، مشکلات عصبی مانند استرس و اضطراب و تنبلی اعصاب اطراف دهان موجب جویدن ناخن و اشیای دیگر در کودکان می‌شود، به والدین توصیه کرد روزانه اطراف دهان کودک خود را ماساژ دهند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به جویدن ناخن و برخی اشیاء مانند پاک کن در کودکان سنین دبستان اظهار داشت: برخی دانش‌آموزان انتهای پاکن، مداد، سر خودکار و خط‌کش را در صورتی که نرم باشد می‌جوند. ریشه این رفتارها می‌تواند تیک‌های عصبی باشد که بر اثر فشار روانی ناشی از شرایط زندگی کودک ایجاد می‌شود.

وی افزود: کودک با جویدن این اشیاء به طور موقت آرامش پیدا می‌‌کند گاهی نیز مزه و طعم این اشیاء موجب جویدن آنها می‌شود.

* علت خوردن خاک و گچ چیست؟

این روانشناس کودک گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که خوردن گچ و خاک در زنان باردار به صورت عادت رفتاری دیده می‌شود فقر آهن وجود دارد و پس از زایمان ممکن است خوردن این مواد برای کودک نیز خوشایند باشد بنابراین چنانچه کودک خاک می‌خورد باید ابتدا از نظر پزشکی بررسی شود تا در صورت کمبود برخی ویتامین‌ها و املاح معدنی این مشکل برطرف شود.

متن کامل خبر

عوارض خطرناک کبد چرب

سید مؤید علویان فوق تخصص کبد و گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، شهرنشینی و تغییر الگوهای رفتاری جامعه و ژنتیک را از جمله عوامل ابتلا به کبد چرب در بین مردم عنوان کرد.

وی افزود: در جوامع صنعتی از جمله جامعه ما 30 تا 40 درصد مردم دچار درجاتی از کبد چرب هستند که این درجات مختلف می‌تواند زمینه ابتلا به دیابت، فشارخون و بیماری قلبی باشد.

علویان خاطر نشان کرد: تغییر الگوی تغذیه مردم از غذاهای سالم به سمت فست‌فود و غذاهای آماده عامل شیوع گسترده بیماری کبد چرب در جامعه است که خود زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر است.

وی تشخیص کبد چرب را منوط به استفاده از انجام آزمایش خون، سونوگرافی و در صورت نیاز نمونه‌برداری از کبد دانست.

متن کامل خبر

خیره شدن و پلک زدن علامت صرع در کودکان

حمیده مصطفایی، مدیرعامل انجمن صرع ایران گفت: تشنج صرع در کودکان با خیره شدن و پلک زدن طی چند ثانیه رخ می‌دهد که گاهی والدین آن را حواسپرتی و بی‌دقتی تلقی می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه صرع خوش‌خیم‌ترین اختلال مغز و اعصاب است، اظهار داشت: یک درصد جمعیت به اختلال صرع مبتلا می‌شوند آمار دقیقی از مبتلایان به این اختلال در ایران وجود ندارد اما احتمال می‌دهیم شیوع صرع در کشور کمی بیشتر از میزان جهانی باشد.

وی ادامه داد: صرع اختلالی در عملکرد مغز است، سلول‌های مغزی به طور طبیعی از طریق امواج الکتریکی فعالیت می‌کنند وقتی تخلیه الکتریکی چند سلول به طور همزمان صورت گیرد حملات تشنجی رخ می‌دهد که شایع‌ترین آن صرع است همچنین گاهی ضربه‌های مغزی موجب تشنج می‌شود.

این نورولوژیست گفت: انواع تشنج بستگی به تخلیه الکتریکی سلول‌های مغزی دارد.

* صرع در باور عموم چگونه است؟

وی افزود: اختلال صرع در باور عموم با خارج شدن کف از دهان و دست و پا زدن همراه است در حالی که این اختلال انواع و شکل‌های مختلفی دارد که ممکن است برخی افراد اشکال  آن را نشناسند.

متن کامل خبر

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930925000541#sthash.HgM0cNHC.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد