سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



روزنامه تایمز مدعی شد ;
یک روزنامه انگلیسی از دیدار محرمانه مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان خبر داد و اعلام کرد که طرف عربستانی درخواست ایران برای بررسی موضوع بهای جهانی نفت را نپذیرفت.
کد خبر: ۴۵۷۴۵۸
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱-11 December 2014
یک روزنامه انگلیسی از دیدار محرمانه مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان خبر داد و اعلام کرد که طرف عربستانی درخواست ایران برای بررسی موضوع بهای جهانی نفت را نپذیرفت.
به گزارش فارس، روزنامه «تایمز» انگلیس ادعا کرد که مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان دیدار کردند تا درباره موضوع «تهدید داعش» به دیدگاهی مشترک برسند.
تایمز، ایران و عربستان را دو دشمن سرسخت هم توصیف و ادعا کرد که این دو کشور برای رسیدن به دیدگاهی مشترک بر سر تهدید «داعش» مذاکرات محرمانه‌ای در مسقط (پایتخت عمان) در سطوح عالی برگزار کردند.
طبق ادعای این روزنامه انگلیسی، این مذاکرات دو روز طول کشید اما در نهایت دو کشور با اصرار بر موضع خود درباره قیمت نفت، به توافق نرسیدند.
بر اساس گزارش تایمز، «مقرن بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد عربستان و معاون دوم رئیس کابینه عربستان، ریاست هیئت سعودی در مذاکرات مسقط را بر عهده داشت و درخواست هیئت ایرانی برای مذاکره در خصوص کاهش قیمت نفت و کنترل بهای آن را رد کرد.

کاهش بهای نفت توطئه سیاسی

تامیز انگلیس، در ادامه ایران را در سایه ناتوانی در متوقف کردن کاهش بهای جهانی نفت، دچار یأس و ناامیدی توصیف کرد و نوشت که کاهش قیمت نفت سبب بی‌ثباتی در اقتصاد ایران شده است که تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی است.
دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، از جنگ اقتصادی نفتی علیه ایران، به نام «توطئه برنامه‌ریزی شده سیاسی» یاد کرد (جزئیات بیشتر).
روحانی در بخشی از این سخنان درباره علت کاهش بی‌سابقه قیمت نفت گفت: کاهش قیمت نفت خام صرفا موضوعی اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشورهاست... کاهش قیمت نفت توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان است که نفع آن صرفاً برای برخی دیگر از کشورهاست.
تایمز همچنین در ادامه به اختلافات عربستان و ایران در خصوص مسائلی در منطقه اشاره کرد و نوشت که عربستان ایران را به حمایت از گروه‌های شیعی در منطقه از جمله انصارالله در یمن (در جنوب عربستان) متهم می‌کند و اخیرا نیز موضوع کاهش قیمت نفت مسئله اختلافی میان دو کشور شده است.

جنگ نفت علیه ایران، صدور نفت برای اسرائیل

این خبر درست همزمان با خبر سفر محرمانه «تامیر پاردو» رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) به عربستان منتشر شد (جزئیات بیشتر). روزنامه «اسرائیل امروز» این خبر را منتشر کرد و نوشت که پاردو در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.
این روزنامه اسرائیلی در ادامه و همزمان با جنگ اقتصادی ریاض علیه ایران از طریق کمک به کاهش قیمت نفت، به رویکرد فعلی عربستان در تجهیز اسرائیل به نفت خبر داد و نوشت که «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان اخیرا (در نشست وزرای نفت اوپک) اعلام آمادگی کرد که به اسرائیل نفت بدهد.
النعیمی در جلسه اخیر اوپک اعلام کرد که کشورش از هیچ کشوری متنفر نیست از جمله (دولت) اسرائیل و دولت عربستان حاضر است که به هر کشوری نفت بفروشد و بعید نیست به اسرائیل نیز بفروشد.
بنا بر گزارش این روزنامه، النعیمی همچنین گفته است که «بیشتر جهان عرب اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و هیچ مانعی برای همکاری تجاری با آن (اسرائیل) نیست».

عضو جمهوری خواه سنا عنوان کرد ;
سناتور جمهوری‌خواه که در دور جدید کنگره ریاست کمیته اطلاعات سنا را بر عهده خواهد داشت، می‌گوید برخوردی که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا با بازداشت‌شدگان داشته، قانونی بوده، چراکه رئیس‌جمهور از آن اطلاع داشته است.
کد خبر: ۴۵۷۵۲۵
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳-12 December 2014
سناتور جمهوری‌خواه که در دور جدید کنگره ریاست کمیته اطلاعات سنا را بر عهده خواهد داشت، می‌گوید برخوردی که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا با بازداشت‌شدگان داشته، قانونی بوده، چراکه رئیس‌جمهور از آن اطلاع داشته است.

به گزارش فارس، «ریچارد بر» که به زودی به عنوان رئیس‌ جدید کمیته اطلاعات سنای آمریکا مشغول به فعالیت می‌شود، روز پنج‌شنبه اقدامات آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برای اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان را قانونی خواند، چراکه رئیس‌جمهور آمریکا از آن مطلع بوده است.

این سناتور جمهوری‌خواه که با پایگاه خبری «اسپوتنیک» گفت‌وگو می‌کرد، در این رابطه گفت: «شاید به گذشته نگاهی کنیم و بگوئیم که ما دیگر این کار را نمی‌کنیم، خوب این خوب است. اما این کار قانونی بوده، چراکه به دستور رئیس‌جمهور صورت گرفته بود... آن‌ها کاملا در چارچوب قانون فعالیت کرده‌اند و افرادی که این اقدامات را انجام داده‌اند، اختیار لازم را برای آن داشته‌اند.»

کمیته اطلاعات سنا این هفته بعد از بیش از 4 سال، گزارشی خلاصه و سانسور‌شده از شکنجه‌های سیا در بازداشتگاه‌های مخفی آمریکا در کشورهای مختلف منتشر کرد. این گزارش 499 صفحه‌ای اقدامات این آژانس دولتی آمریکا را «وحشیانه» توصیف کرده است.

    گزارش تکان‌دهنده شکنجه‌های سیا؛ از غرق مصنوعی تا تهدید به قتل و تجاوز به بستگان

با این حال جمهوری‌خواهان انتشار این گزارش توسط دموکرات‌ها را اقدامی با انگیزه‌های حزبی دانسته و می‌گویند شکنجه‌های صورت‌گرفته، لازم بوده و باید صورت می‌گرفته است. دیروز «دیک چنی» معاون وقت «جورج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، که این شکنجه‌ها در دوره وی صورت گرفته، با «مزخرف» خواندن گزارش سنا، گفت بوش شخصا از این برنامه اطلاع داشته است.

آقای بر هم در این مصاحبه عنوان کرده است که گزارش منتشر شده توسط سنا، چیزی به دانسته‌های مردم آمریکا در مورد فعالیت‌های سازمان سیا اضافه نکرده است. پیش از این بخش اعظم مطالب منتشر شده در این گزارش، توسط افشاگران و همچنین بازداشت‌شدگانی که توانسته‌اند در دادگاه‌ حضور یابند، منتشر شده بود.

وی در مورد این گزارش گفت: «هرچقدر هم که این گزارش وحشتناک است و هر میزان هم که با شرح و تفصیل است، اما مردم آمریکا چیز تازه‌ای از آن دریافت نکرده‌اند.»
گزارش سنا مربوط به اقداماتی است که سازمان سیا از سال 2001 و پس از حمله به برج‌های تجارت جهانی در روز یازده سپتامبر آن سال، به بهانه مبارزه با تروریسم انجام داده است. در این گزارش به موارد متعددی از اقدامات غیرانسانی و شکنجه‌هایی که حتی به مرگ افراد منجر شده، اذعان شده است (جزئیات بیشتر).
رییس جمهوری روسیه گفت: روسیه و هند برای تولید موشک' براهموس' ، هواپیماهای جنگی و تولید هواپیماهای حمل بار چند منظوره به توافق رسیده اند.
کد خبر: ۴۵۷۴۶۵
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵-11 December 2014
رییس جمهوری روسیه گفت: روسیه و هند برای تولید موشک' براهموس' ، هواپیماهای جنگی و تولید هواپیماهای حمل بار چند منظوره به توافق رسیده اند.

به گزارش ایرنا،'ولادیمیر پوتین 'رییس جمهوری روسیه که شب گذشته برای شرکت درنشست سران دو کشور به دهلی نو سفر کرده است روز پنجشنبه بعد از دیدار با نخست وزیر هند در سخنانی افزود: روسیه و هند برای ساخت تجهیزات نظامی مشترک آماده هستند.

وی با بیان اینکه روسیه مخالف ساخت تجهیزات نظامی و دفاعی در هند نیست، تصریح کرد: در گذشته نیز دو کشور در زمینه ساخت تجهیزات دفاعی مشترک همکاری های مهمی داشته اند.

گفت وگوهای ساخت مشترک هواپیماهای جنگنده نسل پنجم چندین سال است که بین روسیه و هند آغاز شده است و تاکنون دو کشور در این زمینه به توافق دست نیافته اند.

قرار بود 50 درصد از هزینه ساخت این هواپیماها که حدود 30 میلیون دلار تخمین زده می شود از سوی هند تامین شود ولی مشارکت این کشور درساخت این هواپیما به 13 درصد محدود شده بود.

هند خواستار مشارکت بیشتر در ساخت این نوع هواپیمای جنگنده شده است .

نخست وزیر هند نیز گفت: در این دیدار پروژه های دفاعی مشترکی میان هند و روسیه به امضا رسیده است .

نارندرا مودی از رییس جمهوری روسیه در این دیدار خواست که کارخانه تولید قطعات یدکی تجهیزات دفاعی ورد نیاز هند در داخل این کشور ساخته شود.

نخست وزیر هند با اشاره به اینکه بخش انرژی برای پیشرفت اقتصادی هند بسیار ضروری است گفت : هر دو کشور برای همکاری در زمینه های نفت و گاز طبیعی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

توافقنامه های همکاری های نظامی ،اکتشاف منابع زیر زمینی ، تولید مشترک هیدروکربن ، واردات گاز ال .ان .جی و بررسی مشترک احداث خط لوله گاز ال ان جی روسیه به هند بین دو کشور امضا شد.

همچنین دو کشور دراین دیدار در زمینه ساخت دومین نیروگاه هسته ای هند با مشارکت روسیه موافقت کردند.

قرار است درسفر دو روزه رییس جمهوری روسیه به دهلی نو که چهارشنبه شب آغاز شد 20 توافقنامه در زمینه دفاعی ، نظامی ،تجاری ،صنعتی و انرژی بین دو کشور امضا شود.

دیدار با نخست وزیر، رییس جمهوری هند، شرکت در نشست سران دوکشور و شرکت در کنگره جهانی الماس از جمله برنامه های پوتین در سفر دو روزه به دهلی نو است .

این دیدار درحالی صورت می گیرد که روابط دهلی نو و مسکو در چند سال اخیر شاهد یک سیر نزولی بود و پوتین تلاش می کند این سیر را متوقف کند.

واکنش‌ها به سخنرانی غفاری ادامه دارد؛
در استانداری اعلام کردیم که برای صدور مجوز سخنرانی، هنوز منتظر جواب استعلام از دستگاه‌های امنیتی هستیم که مسئولین استانداری عنوان کردند، نیازی نیست منتظر جواب باشید! و مراحل بعدی کار را پیگیری کنید‌».
کد خبر: ۴۵۶۸۱۵
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲-09 December 2014
روز شانزدهم آذر امسال هم چندان بی‌حاشیه طی نشد و سخنرانی شخصیت‌های مختلف در دانشگاه‌های سراسر کشور با حواشی و همچنین واکنش‌هایی مواجه شد؛ واکنش‌هایی که این روز‌ها ‌همچنان ادامه دارد، ولی بحث برانگیز‌ترین این سخنرانی‌ها را هادی غفاری در دانشگاه شیراز داشت. سخنرانی که موجبات ناراحتی عده زیادی را فراهم آورده است. 

به گزارش «تابناک»، در شیراز هیچ کس مسئولیت دعوت‌ هادی غفاری را به دانشگاه علوم پزشکی این شهر را قبول نمی‌کند. استانداری و فرمانداری توپ را در زمین ریاست دانشگاه می‌اندازند و عده‌ای هم معتقدند که ریاست دانشگاه در این زمینه بی‌تقصیر است و خود وی هم با دعوت از هادی غفاری برای حضور در گرامیداشت ۱۶ آذر در دانشگاه شیراز مخالف بوده‌اند؛ اما به رغم همه این اظهار‌نظر‌ها هادی غفاری در دانشگاه شیراز حضور یافت و حرف‌های خود را زد و رفت، ولی سخنان غفاری در دانشگاه شیراز چه بود که خشم دانشجویان انقلابی را برانگیخت. 

سایت‌های محلی شیراز در گزارش حضور غفاری در دانشگاه شیراز نوشته‌اند که وی ضمن حمایت از موسوی و کروبی گفته است: «اصلاح طلبی مردم را نیازمند به قیم نمی‌داند. مردم در نگاه اصلاح طلبان موجوداتی عاقل هستند و می‌توانند تصمیم بگیرند و...

این سخنان البته امروز، با واکنش دستغیب، نماینده شیراز مواجه شد و وی امروز در نطق پیش از دستور خود این گونه به سخنان هادی غفاری واکنش نشان داد: «کسی که داعیه اصلاح‌طلبی دارد و قیم مآبانه خود را دلسوز مردم معرفی می‌کند، خوب است ابتدا به اصلاح درون خود بپردازد و از رذائل اخلاقی در اهانت و هتاکی و ساختارشکنی‌های ناجوانمردانه پرهیز کند. اگر نبود خویشن داری و حرمت لباس پیامبر (ص) محال بود ۱۶ آذر این فرد شیراز مقدس را سالم به مقصد تهران ترک کند. من قویا به مسئولان ارشد استان فارس و تمام مسئولانی که مجوز مربوطه را صادرکردند تذکر می‌دهم که چرا باید چنین اتفاقی در شهر شیراز بیفتند و باعث جریحه دار شدن احساسات پاک دانشجویان شود. به نظر می‌رسد که فهم غلطی از اعتدال در جامعه رخ می‌دهد که می‌تواند برای دولت دردسرساز باشد و مشکلات بسیار زیادی را در حوزه‌های مختلف به وجود آورد». 

علاوه بر دستغیب، فرمانده سپاه فجر شیراز نیز با اشاره به حضور غفاری در روز ۱۶ آذر در شیراز گفت: «امروز دیگر شیراز، شیراز دوم خردادی‌ها نیست. هادی غفاری یک مرده سیاسی است و مسئولین سیاسی باید نسبت به حضور این کوتوله سیاسی در شیراز آن هم به نام دانشجو و به کام برخی‌ها پاسخگو باشند. در استان بنا را بر مدارا و وحدت گذاشته‌ایم و کسی از این روش سوء استفاده نکند. آنجایی که ببینیم فردی از خطوط قرمز عبور کرده، سربازان ولایت کوتاه نمی‌آیند و اقدامات انقلابی خود را انجام خواهند داد». 

سخنان غفاری و واکنش‌های صورت گرفته در کنار تکذیب‌های مسئولانی استانی در مورد دعوت از غفاری برای حضور در دانشگاه، باعث شد که دبیر هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کند که مقامات سیاسی و امنیتی استان با این سفر مخالفتی نکرده‌اند و آنان به نوعی دعوت غفاری به دانشگاه را در روز شانزده آذر تأیید کرده‌اند. 

سید مجتبی میرابراهیمی در گفت‌و‌گویی تصریح کرد: «شائبه به وجود آمده مبنی بر مخالفت نهادهای سیاسی و امنیتی با حضور غفاری در دانشگاه علوم پزشکی و اصرار دانشگاه بر برگزاری این برنامه کذب محض است، چراکه طی جلساتی در استانداری و فرمانداری که برنامه‌های ۱۶آذر دانشگاه‌ها رصد و بررسی می‌شد، برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تشریح شد و برای برگزاری سخنرانی غفاری از سوی هیچ نهادی مخالفتی مطرح نشد. نامه رسمی مبنی بر درخواست انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای حضور غفاری در دانشگاه را برای فرمانداری ارسال کردیم، در جلسه پنجشنبه هفته گذشته فرمانداری که با حضور مسئولین امنیتی و سیاسی برگزار شد، درخصوص تمام برنامه‌ها توضیح داده شد و کسی با حضور غفاری در دانشگاه مخالفت نکرد بلکه فرمانداری بر کنترل اوضاع در بیرون از سالن برگزاری مراسم تأکید کرد. 

همچنین در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه‌های استان در استانداری اعلام کردیم که برای صدور مجوز سخنرانی، هنوز منتظر جواب استعلام از دستگاه‌های امنیتی هستیم که مسئولین استانداری عنوان کردند نیازی نیست منتظر جواب باشید‌ و مراحل بعدی کار را پیگیری کنید‌».
 
آنچه ‌از شواهد پیداست، اینکه مسئولان فرمانداری و استانداری در جریان این دعوت بوده‌اند و تقریبا همه هم اذعان دارند که سخنران دعوت شده تندروی کرده است؛ اما متاسفانه کسی مسئولیت نمی‌پذیرد.
روزنامه های صهیونیستی در هفته ای که گذشت:
همزمان با انتشار اخبار «ائتلاف جدید اعراب و اسرائیل» علیه ایران، یک روزنامه اسرائیلی از سفر محرمانه رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی به عربستان و دیدار با همتای سعودی وی خبر داد.
کد خبر: ۴۵۷۴۵۵
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸-11 December 2014
همزمان با انتشار اخبار «ائتلاف جدید اعراب و اسرائیل» علیه ایران، یک روزنامه اسرائیلی از سفر محرمانه رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی به عربستان و دیدار با همتای سعودی وی خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه‌ها و مراکز مطالعاتی در رژیم صهیونیستی در یک هفته اخیر از تقریب مواضع میان دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی خبر دادند و اعلام کردند که این مواضع به یک ائتلاف جدید منجر شده است.

سفر محرمانه رئیس موساد به عربستان

روزنامه «اسرائیل امروز» چاپ فلسطین اشغالی، روز چهارشنبه (10 دسامبر) فاش کرد که «تامیر پاردو» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی، اخیرا در سفری محرمانه به عربستان سعودی، با همتای سعود خود دیدار کرده است.

بنا بر گزارش این روزنامه اسرائیلی، تامیر پاردو در سفر به ریاض، با «خالد بن بندر» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان دیدار کرد.

این خبر همزمان با سخنان اخیر «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مرکز «سابان» وابسته به اندیشکده «بروکینگز» منتشر می‌شود که در آن فاش کرد که تعدادی از کشورهای عربی در منطقه در حال تشکیل ائتلاف با اسرائیل علیه برخی گروه‌ها در منطقه مانند حماس هستند (جزئیات بیشتر).

در حالی که حدودا 24 ساعت از انتشار این خبر می‌گذرد هنوز هیچ مقام رسمی در عربستان سعودی این خبر را تکذیب نکرده است.

جنگ نفتی علیه ایران و انتقال نفت به اسرائیل

این روزنامه اسرائیلی در ادامه و همزمان با جنگ اقتصادی ریاض علیه ایران از طریق کمک به کاهش قیمت نفت، به رویکرد فعلی عربستان در تجهیز اسرائیل به نفت خبر داد و نوشت که «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان اخیرا (در نشست وزرای نفت اوپک) اعلام آمادگی کرد که به اسرائیل نفت بدهد.

النعیمی در جلسه اخیر اوپک اعلام کرد که کشورش از هیچ کشوری متنفر نیست از جمله (دولت) اسرائیل و دولت عربستان حاضر است که به هر کشوری نفت بفروشد و بعید نیست به اسرائیل نیز بفروشد.

بنا بر گزارش این روزنامه، النعیمی همچنین گفته است که «بیشتر جهان عرب اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و هیچ مانعی برای همکاری تجاری با آن (اسرائیل) نیست».

این روزنامه همچنین ادعا کرد که همکاری میان عربستان و اسرائیل که سالهاست در خفا انجام می‌شود، اکنون در حال آشکار شدن است.

ائتلاف کشورهای عربی و اسرائیل

خبر سفر محرمانه رئیس موساد به عربستان، همزمان شده است با سخنان جان کری در مرکز سابان. کری در این سخنرانی از تشکیل ائتلاف چند کشور منطقه که نامی از آنان نبرد، با رژیم صهیونیستی با هدف فعالیت علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خبر داد.

کری هشتم دسامبر در سابان گفت: به من می‌گویند که آماده صلح با اسرائیل هستند. به من می‌گویند که در زمان فعلی قدرت این را دارند که ائتلاف جدید بین‌المللی علیه حماس و جهاد اسلامی و... تشکیل بدهند.

وزیر خارجه آمریکا «خشونت کنونی» در خاورمیانه را دلیلی دانست که سبب به وجود آمدن مقدمات جهت تشکیل ائتلافی منطقه‌ای شامل اسرائیل و کشورهای عربی شده است.

کری در خلال صحبت خود از آنچه آن را اقدامات تروریستی در منطقه خواند، گفت که «شاهد احتمال شکل‌گیری صف‌بندی توافقی منطقه‌ای جدید میان کشورهایی هستیم که اشتراکات اندکی دارند اما همه در رد خشونت مشترکند».

کری هیچ اشاره‌ای به نام این کشورهای عربی نکرد اما گفت که این کشورها حاضر به صلح با اسرائیل هستند و توان این را دارند که ائتلاف منطقه‌ای جدیدی علیه حماس و گروهک داعش و گروهک «احرار الشام» (یکی از گرو‌ههای مسلح در سوریه) و گروهک «بوکو حرام» در نیجریه تشکیل بدهند.

السیسی عربستان و امارات را به سوی ائتلاف با اسرائیل سوق داد

روزنامه جروزالم پست نیز هفته گذشته در گزارشی به قلم «کارولین گلیک» فاش کرد که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، عربستان و امارات را به ائتلافی اعلام نشده با اسرائیل علیه جریان‌های اسلامی وارد کرده است؛ جریان‌هایی که از نظر آنان تهدیدی راهبردی برای امنیت اسرائیل است.

این روزنامه نوشت که سیسی و ژنرالهایش اخوان المسلمین را با حمایت عربستان و امارات کنار زدند و سیسی نتنها از اسرائیل علیه حماس حمایت کرده بلکه عربستان و امارات را وارد ائتلاف خود با اسرائیل کرده است.

بنا بر گزارش این روزنامه اسرائیلی، اکنون سیسی با مبارزه علیه اسلام‌گراها وارد ائتلاف با اسرائیل شده است. این رویکرد سیسی در مقابله با حماس در غزه کاملا قابل ملاحظه است بخصوص که وی در جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه بر خلاف همه توقعات عمل کرد چرا که همگان انتظار داشتند گذرگاه غزه با مصر باز شود اما سیسی با حمایت از اسرائیل، بر خلاف توقعات عمل کرد.

ائتلاف راهبردی جدید

جروزالم پست از این ائتلاف به نام ائتلاف جدید نام برد که تحولی راهبردی مهم به شمار می‌آید چرا که جنگ علیه اسرائیل، جنگ علیه این ائتلاف به شمار خواهد رفت.

بر خلاف عادی‌سازی روابط با اسرائیل که در سطح رسمی به اردن و مصر و موریتانی محدود شده است، اما روابط غیر رسمی (اعراب) با اسرائیل زیاد است چرا که تاکنون دیدارهای متعدد مسئولان اسرائیلی با همتایان عرب خود اعلام شده که محرمانه بود تا جایی که ایلی فوده تحلیلگر اسرائیلی گفت که اعراب با اسرائیل مانند معشوقه خود رفتار می‌کنند که در خفا با وی دیدار می‌کنند.

اشتراک منافع عربستان و اسرائیل؛ جنگ علیه ایران

از طرفی دیگر، «یشوع تتیالبوم» پژوهشگر «مرکز مطالعات راهبردی بگین-سادات» وابسته به دانشگاه «بار ایلان» از اشتراک منافع عربستان و اسرائیل خبر داد و گفت این اشتراک ممکن است به این منجر شود که ریاض کمک‌های مهمی به اسرائیل بکند اگر تل‌آویو تصمیم حمله به تاسیسات اتمی ایران را بگیرد.

پژوهشی که این مرکز اخیرا منتشر کرد، توضیح می‌دهد که عربستان ممکن است به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه پرواز در حریم هوای خود را بدهد و حتی ممکن است به جنگنده‌های اسرائیلی سوخت‌رسانی هم بکنند.

تتیالبوم پا را از این فراتر نیز می‌گذارد و می‌گوید حتی این احتمال نیز هست که اگر جنگنده‌های اسرائیل در حمله به ایران دچار سانحه شدند، به خلبان‌های اسرائیلی امدادرسانی نیز بکند.

به گفته این پژوهشگر اسرائیلی، آمریکایی‌ها در این هماهنگی میان عربستان و اسرائیل، نقشی مهم ایفا کرده‌اند و بعید نیست که دو طرف طرح‌هایی مشترک برای موشک‌های بالستیک ایران طراحی کرده باشند.

این پژوهشگر اسرائیلی همچنین می‌گوید که بعید نیست که عربستان سکو و آتشباری سامانه ضد موشکی اسرائیل را در خاک خود برای مقابله با موشک‌های ایران نصب کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد