سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش نگران کننده



از آلودگی هوای اهواز تا بارش باران اسیدی
بعضی از موادآلوده کننده به صورت غبار در سطح زمین باقی می ماند و برخی دیگر در اتمسفر پخش می شوند. دودهایی که دارای حجم زیادی از دی اکسیدسولفور، اکسیدهای نیتروژن و یا ... هستند با بخار آب و ابرها مخلوط می شوند و تولید اسیدسولفوریک و اسیدنیتریک رقیق در باران می کند.این مفهوم باران اسیدی است.بارانی که خوزستانی ها را اسیر خود کرده و گاهی تکذیب می شود و گاهی تایید.
سرویس جامعه شفاف: بعضی از موادآلوده کننده به صورت غبار در سطح زمین باقی می ماند و برخی دیگر در اتمسفر پخش می شوند. دودهایی که دارای حجم زیادی از دی اکسیدسولفور، اکسیدهای نیتروژن و یا ... هستند با بخار آب و ابرها مخلوط می شوند و تولید اسیدسولفوریک و اسیدنیتریک رقیق در باران می کند.این مفهوم باران اسیدی است.بارانی که خوزستانی ها را اسیر خود کرده و گاهی تکذیب می شود و گاهی تایید.

خوزستانی ها در راه بیمارستان، چرا کسی به فکر سلامت مردم نیست؟ 4 شنبههه
به گفته پزشکان  این باران ها در انسان، ایجاد تنگی نفس، برونشیت، التهاب ریه، آنفلوآنزا و سرماخوردگی می کند.

از سوی دیگر، باران های اسیدی نتایج تاسف باری برای محیط زیست در بر دارد. اسید مواد معدنی را حل می کند و فعالیت برگ ها را دشوار می سازد و سبب نابودی جنگل ها می شود. باران های اسیدی نه تنها به جنگل ها، مزرعه ها، تالاب ها و دریاچه ها آسیب می رسانند بلکه موجب فرسایش سنگ ها و فلزات در ساختمان ها و بناهای تاریخی نیز می شوند.

هنوز از یادها نرفته است که سال گذشته، در آذر ماه و درست یک ماه بعد  از معرفی دوباره اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان ،  موج جدید بروز بیماری های تنفسی در خوزستان به راه افتاد. 
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آن روزها  از مراجعه بیش از سه هزار بیمار خوزستانی در دو روز به علت بیماری های تنفسی خبر داد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان هم با اشاره به مراجعه بیش از سه هزار نفر به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی از آماده باش تمام مراکز درمانی خوزستان خبر داد و دلیل این امر هم بارش باران اسیدی اعلام شد.

باز هم باران اسیدی در خوزستان

اما امسال نیز این ماجرا تکرار شد و با نخستین باران پاییزی در 30 مهر در خوزستان یکهزار نفر به‌دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه و درمان شدند.

به دنبال بروز این مشکل، مدیرکل محیط زیست خوزستان با بیان اینکه عوامل این حادثه در دست بررسی است گفته بود که آلودگی تاسیسات نفتی و صنعتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله، سکون هوا و رطوبت 95 درصدی از جمله عوامل بروز پدیده باران‌های اسیدی در اهواز است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اینباره گفت: بدنبال بارندگی‌های پاییزی آمار بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خوزستان به‌ویژه اهواز و دشت‌آزادگان نسبت به بیماران بستری شده این بخش در پاییز پارسال به شدت افزایش یافته است.

 اسماعیل ایدنی افزود: از ابتدای فصل بارندگی‌های امسال تاکنون در خوزستان، تعداد مراجعان ناشی از مشکلات تنفسی، نسبت به پاییز پارسال کمتر شده، اما تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش یافته که این مساله نگران‌کننده است.

 او بیشترین تعداد مراجعان مشکلات تنفسی در پاییز امسال را ناشی از بارندگی‌های آلوده یاد کرد که در شهرهای اهواز و دشت آزادگان بارید و گفت: این رقم در حالی است که پاییز پارسال بیشترین مراجعات در شهرهای اهواز و امیدیه بود. 

نماینده اهواز چه می گوید؟

این سخنان اما در حالی بود که سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در خصوص تنگی نفس خوزستانی و بی توجهی مسئولین امرگلایه کرده  و گفته:در روزهای گذشته برای تنگی نفس تلفن های زیادی به ما شده است این موضوع را با وزیر بهداشت در میان گذاشتم و وی ابراز نگرانی کردند اما  گله ما دردر جای خود هنوز باقی است.

وی ادامه داده:وقتی یک اتفاقی در گوشه ای از کشور می افتد شخص اقای وزیر برای عیادت به آنجا می رود مثل اتفاقی که در اصفهان افتاد و از یکی دونفر عیادت کردند این کار خوبی است.

سید شریف حسینی  افزوده:انسان هایی هم در این گوشه از کشور وجود دارند که در خوزستان زندگی می کنند 21 هزار نفر درسال گذشته به خاطر مشکل تنفسی راهی بیمارستان ها شدند اما متاسفانه وزیر بهداشت قدم رنجه نفرمودند و به استان ما تشریف نیاوردند ما تذکر شفاهی هم به او دادیم ولی اتفاقی نیفتاد و او به خوزستان نیامد.

نماینده مردم اهواز  تصریح کرده:سلامت انسان ها موضوع بسیار مهمی است مشکل تنگی نفس در خوزستان جدی است باران های اسیدی بدتر از گردوغبار مردم خوزستان را دچار بحران خواهد کرد همه نمایندگان خوزستان تذکر داده اند  این دولت است که باید یک فکر اساسی برای این مشکل کند.

وی ادامه داده:از سازمان محیط زیست انتظار داریم مشکل تنفسی در خوزستان را در کشور پررنگ کند دانشگاه علوم پزشکی باید با این موضوع به صورت جدی برخورد کند درخواست ما از استاندار این است که در این مسئله پررنگ ظاهر شود.
***
در هر حال با وجود همه این گلایه ها و سخنان نکته اینجاست که تا کنون هنوز هیچ اقدام عملی برای رفع آلودگی هوای شهر اهواز و آلودگی های صنعتی آن صورت نگرفته است و هر سال این مردم خوزستان هستند که باید با تنگی نفس راهی بیمارستان شوند و در این میان هیچ کس هم به دنبال ارائه راه حل برای رفع این مشکل بزرگ نیست که نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد