سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان



دادستان آبادان:
رفع توقف فعالیت واحد SRP پالایشگاه آبادان مشروط به تایید محیط زیست است

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان، رفع توقف فعالیت واحد SRP (تولید گوگرد) پالایشگاه آبادان را مشروط به تایید رفع آلایندگی از سوی اداره حفاظت محیط زیست دانست.

خبرگزاری فارس: رفع توقف فعالیت واحد SRP پالایشگاه آبادان مشروط به تایید محیط زیست است

احمد شیرعلیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: دو هفته‌ای‌ است که موضوع انتشار بوی نامطبوع ناشی از آلایندگی‌ها که به طور طبیعی از طریق شامه نیز قابل حس بوده، سبب بروز نارضایتی و دغدغه در میان شهروندان شده است.

وی افزود: با بروز این مشکل به طور سریع جلسه‌ای در فرمانداری ویژه آبادان تشکیل شد و موضوع بررسی یافتن علل و عوامل بروز انتشار این بوی ناخوشایند در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان تصریح کرد: بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست بوی منتشر شده (دی اکسید گوگرد) تنها می‌توانست از طریق پالایشگاه باشد چرا که سایر صنایع موجود در منطقه تولید چنین ماده‌ای را ندارند.

شیرعلیزاده تصریح کرد: در این مرحله یافتن مکان و محل انتشار آلایندگی در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت که پس از بررسی‌های انجام شده، معلوم شد که این بوی ناخوشایند از واحد SRP (واحد تولید گوگرد) است.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان پالایشگاه در وهله نخست انتشار بوی نامطبوع را مربوط به استفاده از سوخت جایگزین گاز (مازوت) به دلیل اعلام وزارت نفت در کاهش مصرف سوخت گاز به لحاظ استفاده استان‌های سردسیر از گاز بیشتر عنوان کردند، ضمن آنکه وارونگی هوا را نیز دلیل تشدید و ماندگاری بوی ناخوشایند آلایندگی در سطح شهر خواندند.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان ادامه داد: موضوع تاثیرگذاری وارونگی هوا بر این مسئله به دلیل آنکه در سال‌های گذشته نیز هوای منطقه چنین بوده اما شاهد این مسئله نبودیم برای ما قابل قبول نبود.

شیرعلیزاده گفت: در ارتباط با استفاده نکردن از سوخت جایگزین نیز مراتب از سوی وزارتخانه‌های مرتبط پیگیری شد.

وی افزود: با وجود اقدامات اولیه انجام شده اما رقم آلایندگی منتشر شده در سطح شهر همچنان بالا بود و برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر و اعلام نهایی میزان آلایندگی، تجهیزات و دستگاه‌هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به این جا آورده شد که در این بررسی‌ها نیز بالا بودن میزان آلایندگی واحد یاد شده مورد تایید و برای ما نیز محرز شد.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان با بیان اینکه واحد اس.آر.پی پالایشگاه، گاز حاصل از فعالیت فاز سه پالایشگاه را تبدیل به گوگرد جامد می‌کند، عنوان کرد: مسئولان پالایشگاه آبادان که اکنون پس از انجام تمام بررسی‌های صورت گرفته از سوی اداره حفاظت محیط زیست آلایندگی ناشی از این واحد را پذیرفته بودند استهلاک و کهنگی دستگاه‌های این واحد را سبب بروز این آلایندگی خواندند و گفتند که برای بهسازی آن به یک هفته زمان نیاز دارند.

شیرعلیزاده تصریح کرد: هر چند که اداره حفاظت محیط زیست دو مهلت 48 و 43 ساعته به پالایشگاه آبادان برای رفع آلایندگی داده بود اما در این زمینه هیچ اقدام اساسی از سوی مسئولان پالایشگاه انجام نشد.

وی اضافه کرد: به طور آزمایشی از سوی اداره حفاظت محیط زیست برای ساعاتی فعالیت واحد اس.آر.پی متوقف شد که آزمایشات بعدی نشان از کاهش آلایندگی داشت.

شیرعلیزاده با اشاره به تاکید فراوان مسئولان شهری اعم از فرماندار، اداره حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و دستگاه قضایی به الزام پالایشگاه به رفع هر چه سریع‌تر آلایندگی در زمینه جلوگیری از بروز خطرات ناشی از این آلایندگی در میان شهروندان، گفت: هر چند که پالایشگاه آبادان اقدام جدی در این زمینه انجام نداد و اخطارهای اداره حفاظت محیط زیست را جدی نگرفت.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان ادامه داد: طبق مواد 15 و 16 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا دستور توقف فعالیت واحد ای.آر.پی پالایشگاه روز گذشته صادر شد.

وی افزود: هر چند که برخی‌ها ادعا دارند که توقف این واحد علاوه بر گذاشتن تاثیرات نامطلوب بر روند فعالیت‌های پالایشگاه آبادان به اقتصاد مملکت نیز آسیب می‌رساند، اما باید بگوییم که اقتصاد مهم است اما نه به بهای جان و سلامت مردم.

شیرعلیزاده در ارتباط با مهلت تعیین شده در حکم صادره برای توقف فعالیت واحد اس.آر.پی پالایشگاه آبادان اظهار کرد: مهلتی برای این توقف تعیین نشده است.

به گفته دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان، رفع توقف فعالیت این واحد کاتالیستی مشروط بر انجام و اتمام کار بهسازی تجهیزات و دستگاه‌ها و تائید نهایی اداره حفاظت محیط زیست است.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان پالایشگاه به منظور جلوگیری از ورود ضرر و زیان به این شرکت می‌توانند پای حرف خود مبنی بر انجام و اتمام کار بهسازی تجهیزات در مدت یک هفته اقدام کنند تا ما نیز پس از تائید نهایی اداره حفاظت محیط زیست دستور رفع توقف فعالیت این واحد را صادر کنیم.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930919000737#sthash.38GpPhmN.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد