سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز




در لایحه بودجه‌ نظامی 2015 آمریکا مطرح شد:
طبق لایحه بودجه دفاعی آمریکا در سال 2015 که طی چند روز آینده و در صورت تصویب از سوی سنا به قانون لازم‌الاجرا تبدیل می‌شود، پیش‌شرط توافق جامع هسته‌ای با ایران توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم، کنار گذاشتن برنامه موشک های بالستیک و عدم حمایت از تروریسم اعلام شده است.
گروه جنگ نرم مشرق- مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه در اولین گام برای تصویب بودجه نظامی این کشور در سال 2015، با لایحه هزینه‌های وزارت دفاع آمریکا موافقت کرد؛ این لایحه قرار است این هفته در سنای آمریکا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تصویب سنا به قانون تبدیل می‌شود.

در لایحه بودجه نظامی آمریکا برای سال 2015 که به تصویب مجلس نمایندگان رسیده چند سرفصل کاملا به ایران اختصاص داده شده که در صورت تصویب سنا، لازم‌الاجرا خواهد بود. این سرفصل‌ها دارای محتوای بسیار مهمی است که می‌تواند بر سرنوشت مذاکرات هسته‌ای نیز تاثیر بگذارد.

سرفصل‌های مختص ایران در لایحه بودجه نظامی آمریکا در سال 2015 عبارتند از:

· گزارش پیمانکاران طرف قرارداد با وزارت دفاع آمریکا که مبادلات قابل توجهی با دولت یا اشخاص ایرانی داشته‌اند.

· گزارش‌هایی درباره برنامه هسته‌ای ایران.

· دیدگاه کنگره درباره حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس برای مقابله با ایران.

علاوه بر این سرفصل‌های مختص ایران، در بخش‌های متعدد دیگر نیز نام ایران به میان آورده شده که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

* اختیارات وزارت دفاع آمریکا درباره ایران

طبق این لایحه، اختیارات مختلفی به وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با ایران در ابعاد گوناگون داده شده که به نمونه‌های مهم آن اشاره می‌شود:

· (بند 1255 لایحه) طبق این بند از لایحه، به وزارت دفاع آمریکا اجازه داده شده برای مقابله با حضور ایران در نمیکره غربی از تمامی امکانات و توانمندی‌های اطلاعاتی خود بهره ببرد.

· (بند 1257لایحه: حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود) طبق این بند، آمریکا متعهد شده برای دفاع از رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدات برنامه هسته‌ای و تجهیزات موشک‌های بالستیک ایران، تجهیزات نظامی نوین در اختیار این رژیم قرار دهد.

· (بند 1262) بر اساس این بند، وزارت دفاع آمریکا ملزم شده طی 180 روز پس از تصویب این قانون، فهرست تمامی پیمانکاران و زیرمجموعه‌ها و شرکای آنها را که با دولت ایران یا اشخاص ایرانی، مبادلات قابل توجه دارند، به کنگره ارائه کند.

· (بند 1263) مطابق این بند، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است حداکثر 30 روز پس از تصویب این قانون، گزارشی درباره توافق موقت با ایران (با تکیه بر میزان پایبندی ایران به تعهداتش و وضعیت کلی برنامه هسته‌ای ایران) به کنگره ارائه کند. ضمنا اگر توافق موقت هسته‌ای با ایران تمدید شود یا طرفین به توافق جامع یا نهایی برسند، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است طی 90 روز پس از آن، گزارشی با همان جزئیات مذکور (میزان پایبندی ایران به تعهداتش و وضعیت کلی برنامه هسته‌ای ایران) درباره تمدید توافق موقت یا توافق جامع به کنگره ارائه کند.

· (بند 1264) در این بند چند حکم کلی و مهم درباره حضور آمریکا در خلیج فارس ذکر شده است:‌ (نکته آن که در متن لایحه از واژه جعلی خلیج عربی استفاده شده است.)

1- ضرورت تداوم حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس برای حمایت از متحدانش خصوصا کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و رژیم صهیونیستی با هدف مقابله با ایران.

2- پیگیری راه‌های تامین امنیت منطقه خلیج فارس با هدف مقابله با ایران.

3- تعیین محل تامین مالی کامل پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس که با هدف مقابله با ایران و استفاده احتمالی از آنها برای عملیات‌های نظامی ایجاد شده‌اند.

4- ضرورت تکمیل توافق‌های نظامی و دفاعی آمریکا با کشورهای عربی خلیج فارس برای امکان دفاع بهتر از آنها در برابر ایران.

5- توافق موقت هسته‌ای، بخش مهم ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را لحاظ نکرده است.

6- توافق جامع هسته‌ای با ایران باید تمامی مصادیق نگرانی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل را چه در گذشته و چه در حال حاضر، را مورد توجه قرار دهد.

7- آمریکا باید به رغم مذاکرات هسته‌ای، به اعمال فشار علیه شبکه‌های نظامی ایران در خلیج فارس و سایر نقاط جهان، ادامه دهد.

8- آمریکا باید از هرگونه انعقاد قرارداد با شرکت‌ها و اشخاصی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده‌اند، خودداری کند و از سایر متحدانش هم بخواهد به این رویه عمل کنند.

* پیش‌شرط‌های توافق جامع هسته‌ای

در ادامه بند 1264 لایحه بودجه دفاعی آمریکا در سال 2015، درباره پیش‌شرط‌های توافق جامع هسته‌ای با ایران به نکات حائز اهمیت اشاره شده است.

طبق این بند، آمریکا فقط به شروط ذیل با توافق جامع هسته‌ای با ایران موافقت می‌کند:

1. ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

2. ایران پیگیری، توسعه و نگهداری تمامی تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی و موشک‌های بالستیک و فناوری پرتاب موشک بالستیک خود را متوقف و به طوری که قابل راستی‌آزمایی باشد این تجهیزات خود را اوراق کند.

3. دولت ایران حمایت از تروریسم بین‌الملل را متوقف کند.





بر اساس اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی خواستار حمله نظامی ایالات متحده به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده و در آوریل ۲۰۰۸ به ریان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود: «سر افعی را قطع کنید».
به گزارش مشرق، حضور ناگهانی سعودالفیصل در فرودگاه وین همزمان با دهمین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ از یک‌سو و بازی ریاض با سلاح نفت در نشست اخیر اوپک از سوی دیگر، بار دیگر این سوال را مطرح کرده که چگونه می‌توان یکی از قدرتمندترین کشورهای اسلامی را به ریل وحدت جهان اسلام باز گردانید؟

ایران و عربستان هرچند تاریخ پرفراز و نشیبی در مناسبات سیاسی دارند، ولی برخی تحلیلگران گمان می‌بردند خطر داعش، می‌تواند این دو کشور را به یکدیگر متحد می‌کند. این امیدها وقتی افزایش یافت که دولت روحانی عزم خود را برای نزدیکی بیشتر به عربستان جزم کرد و حتی گمانه‌زنی‌ها حکایت از سفر حسن روحانی به عربستان داشت. خبری که البته اکنون در دست انداز جنگ سرد منطقه‌ای ایران و عربستان، جای خود را به برخی بدگمانی‌ها داده است. با این حال هنوز در تهران هستند کسانی که از بهبود روابط دو کشور و سفر چهره‌هایی موثر در گرمی روابط مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخن می‌گویند. چهره‌ای که روشن نیست بتواند نگرانی عمیق ریاض نسبت به قدرت گرفتن ایران در منطقه و بهبود رابطه با غرب را کاهش دهد.

دیداری که رفتار ریاض را تغییر نداد

نقطه اوج تلاش‌ها برای بهبود روابط میان ایران و عربستان، دیدار یک ساعته ظریف و سعودالفیصل در نیویورک بود، آن هم همزمان با یکی از حساس‌ترین ادوار گفتگوهای هسته‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل. دیداری که پس از سفر معاون وزیر خارجه کشورمان به ریاض صورت گرفت و نشان داد که تحرکات دیپلماتیک برای نزدیک شدن دو قدرت منطقه‌ای شدت گرفته است. این دیدارها با پیام دو ماه قبل حسن روحانی خطاب به ملک‌عبدالله کامل شد. پیامی که به مناسبت روز ملی پادشاهی این کشور صادر شد و در آن ابراز امیدواری شده بود که «در پرتو وحدت و همدلی و با بهره‌گیری از مشترکات عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، همکاری‌های برادرانه میان دو کشور به طور روزافزون گسترش یابد».

این همکاری‌های برادرانه اما محقق نشد و در جریان دور اخیر مذاکرات هسته‌ای، لابی عرب یکی از موانع دست‌یابی تهران و ۱+۵ به یک توافق جامع شد.

اختلافات دوسویه؛ بحران دمشق تا حکم اعدام شیخ نمر

پاسخ به این سوال که چرا با وجود امیدها به بهبود روابط دو کشور و حتی تلاش تهران برای نزدیک شدن روابط، هنوز عربستان نگران قدرت گرفتن ایران در منطقه است، چندان سخت نیست. نگاهی به تاریخ مناسبات ایران و عربستان در سه دهه اخیر می‌تواند پاسخی به چرایی این رفتارها باشد.

نتیجه این اختلافات، سوءاستفاده کشورهایی بود که تلاش می‌کردند با ایجاد سیاست موازنه منفی میان تهران و ریاض، عملا فضای لازم برای مانور قدرت خود و رژیم صهیونیستی در منطقه به‌وجود آورند

از یاد نباید برد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ریاض در مقاطعی، گرفتار پروژه ایران‌هراسی قدرت‌های فرا منطقه‌ای شد و به همین دلیل در جریان جنگ ایران و عراق از رژیم بعث حمایت کرد. همان رژیمی که کمی بعد با حمله به کویت، نشان داد که چندان وفادار به آل‌سعود نیست. جنگ سرد تهران و ریاض سپس با کشتار حجاج ایرانی به اوج خود رسید و هرچند در دوره‌های بعد، روسای دولت‌های سازندگی و اصلاحات برای بهبود روابط تلاش هایی کردند، اما بلافاصله با حمله آمریکا به عراق و روی کار آمدن دولت مالکی، توهم شیعه‌گرایی ایران در منطقه بار دیگر در میان دولتمردان سعودی شدت گرفت.

اختلاف دو کشور بر سر تحولات عراق، درگیری‌ها در یمن، اختلافات سیاسی در لبنان، سرکوب معترضان در بحرین، سیاست متفاوت در حمایت از انقلاب مصر و اوج‌گیری آن در جریان جنگ داخلی سوریه، از دیگر دلایلی است که در سال‌های اخیر روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. جهت‌گیری واگرایانه ایران و عربستان بر سر تحولات به وجود آمده در جریان بیداری اسلامی در منطقه باعث شد تا در سلسله اتفاقات مهم خاورمیانه، دو طرف انگشت اتهام را به‌سوی دیگری نشانه روند. اسناد موجود درباره نقش عربستان در جریان انفجار در مقابل سفارت کشورمان در بیروت و یا قتل تکنسین‌های ایرانی در عراق چنان پررنگ بود که حتی باعث برکناری بندر بن‌سلطان رئیس شورای امنیت ملی عربستان شد و در مقابل چنین رفتارهایی ریاض ناچار به پرونده‌سازی‌هایی چون توهم توطئه ترور سفیرش در واشنگتن توسط کشورمان شد که این ها به خودی خود، بر تیرگی روابط افزود. در همین دوره بود که برخی رسانه‌های داخلی مدام از مرگ پادشاه عربستان می‌نوشتند؛ رویکردی که بعید به‌نظر می‌رسد برای سعودی‌ها چندان خوشایند بوده باشد.

بحران در مناسبات دو کشور چنان بود که چند ماه قبل وقتی خبر پرواز یک پهپاد رژیم صهیونیستی از یکی از کشورهای همسایه به سوی ایران و راه‌گیری و انهدام آن مطرح شد، رسانه‌های داخلی بلافاصله «ریاض» را مبدأ پرواز این پهپاد معرفی کردند، هرچند کمی بعد معلوم شد چنین نبوده است. با این حال صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، بار دیگر شعله‌های اختلافی را برافروخت که آثار آن در جریان دیدار فیصل و کری در وین قابل رویت بود.

اختلاف در جهان اسلام، بازی برد – برد برای تل‌آویو

نتیجه این اختلافات، سوءاستفاده کشورهایی بود که تلاش می‌کردند با ایجاد سیاست موازنه منفی میان تهران و ریاض، عملا فضای لازم برای مانور قدرت خود و رژیم صهیونیستی در منطقه به‌وجود آورند.

آمریکا به بهانه نارضایتی‌های اعراب از ایران، فشار بر کشورمان بر سر مساله هسته‌ای را دوچندان کرد و همزمان بر حجم فروش سلاح‌های تولیدی خود به کشورهای عرب منطقه افزود. بر اساس اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی خواستار حمله نظامی ایالات متحده به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده و در آوریل ۲۰۰۸ به ریان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود: «سر افعی را قطع کنید». همین اسناد روشن می‌کند عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن که ریاض کشورمان را متهم به توطئه برای قتل او کرده بود، از توصیه‌های مکرّر ملک عبدالله به آمریکا درباره حمله نظامی به ایران و متوقف‌کردن برنامه هسته‌ای این کشور یاد کرده است.

بدیهی است که هزینه این اختلافات روبه افزایش را مردم منطقه می‌دادند. به ویژه به این خاطر که نتیجه روشن این اختلاف‌ها، پیدایش تروریست‌هایی بود که عراق و سوریه را به آتش کشیدند.

با شدت گرفتن فعالیت تروریست‌ها در خاورمیانه، کم‌کم روشن شد که ادامه سیاست‌های خصمانه نسبت به ایران، جز بی‌ثباتی بیشتر منطقه، نتیجه‌ای دیگر در بر نخواهد داشت. به این ترتیب شاید درک اشتباه محاسباتی نسبت به تشخیص «سر افعی» در تحولات منطقه، آغازی بر بهبود روابط میان ایران و عربستان به عنوان دو قطب اثرگذار جهان اسلام باشد. با این وجود هنوز ریاض نگران است که قدرت گرفتن ایران، باعث فراموش شدن عربستان در تحولات منطقه شود. حسن روحانی در آخرین نشست خبری خود تلاش کرد تا از این دغدغه بکاهد. شاید برای همین بود که گفت: «ما آمادگی داریم با عربستان حرف بزنیم، مذاکره کنیم و به تفاهم برسیم… می‌توانیم رابطه خوب و صمیمی داشته باشیم در عین حال ممکن است برخی موارد هم نظرات ما یکی نباشد…».
هرچند رفتار عربستان در جریان مذاکرات هسته‌ای و نفتی وین که طی کمتر از یک هفته موجب افزایش فشار بر تهران شد، اکنون یخ روابط دو کشور را قطورتر کرده اما صاحبنظران معتقدند که تقویت دیپلماسی منطقه‌ای می‌تواند مانع از سردتر شدن روابط تهران و ریاض شود. به این ترتیب باید به دستگاه دیپلماسی یادآوری کرد که هرچند ممکن است برخی بحران‌های منطقه‌ای راه‌حلی فرا منطقه‌ای داشته باشد، اما نباید از یاد برد که گاه پاره‌ای از بحران‌های فرا منطقه‌ای نیز پاسخی درون منطقه‌ای دارد.منبع: فارس


سپاه‌هراسی با طعم اینترنت؛
آن‌ها (ایرانی‌ها) در اهداف‌شان موفق بوده‌اند. تنها چیزی که مانع خلق فاجعه شده است، خواست و برخی ملاحظات خود آن‌ها است. این موضوع، تنها یک موضوع داخلی برای آمریکا نیست، بلکه در سطح جهانی معنا پیدا می‌کند.

گروه جنگ نرم مشرق- چند روز قبل خبری در مشرق منتشر شد درباره اینکه اخیراً مسائلی درباره حملات سایبری ایران و تهدید بالقوه آن برای آژانس‌های دولتی و امنیتی آمریکایی مطرح شده و گزارشی با عنوان "عملیات ساطور" نیز در این زمینه توسط شرکت امنیت سایبری "سایلنس" منتشر شده است. در این گزارش آمده است: "یک قدرت جهانی جدید در حوزه سایبر پدید آمده است، قدرتی که هنوز نیامده، برخی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌های جهان را هدف قرار داده است."

حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های آمریکا
"جان میلر" معاون بخش استراتژی شرکت "سایلنس"

در این گزارش همچنین آمده است: گزارش "عملیات ساطور" تلاش یک گروه هماهنگ و مصمم را برای اخلال در امنیت حداقل 50 شرکت در 15 حوزه صنعتی و در 16 کشور جهان را تشریح می‌کند. گزارش ما پرده از تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های مورد استفاده در کمپینی برمی‌دارد که هنوز هم ادامه دارد." گزارش شرکت سایلنس، این حملات سایبری را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت می‌دهد.

*

 شبکه فاکس در خصوص گزارش "ساطور" و محتوای آن با "جان میلر" معاون بخش استراتژی شرکت سایلنس گفتگویی کرده که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های آمریکا
در قسمتی از گزارش، نشان سپاه پاسداران ایران با نشان عملیات ساطور مقایسه شده است

""قبلاً از این دست تهدیدات دیده بودیم، تهدیداتی که علیه شبکه‌های برق و دیگر زیرساخت‌های دولتی و خصوصی در آمریکا وجود داشته است، به طور مثال از جانب کره شمالی. شنیده‌ایم ایران نیز در چند سال گذشته، زیرساخت‌های حساس آمریکا را هدف قرار داده است. شما این تهدیدات را تا چه حد جدی می‌دانید؟

در گذشته، بعضی‌ها از احتمال وقوع چنین اقداماتی ابراز نگرانی کرده بودند، اما این گزارش، نخستین سند قابل اثباتی است که بر این اقدامات در حال وقوع، صحه می‌گذارد.

مقامات امنیتی آمریکا ظرف دو سال گذشته، مشغول ردیابی یک گروه تقریباً بیست نفره بوده‌اند که از تهران حملاتشان را صورت می‌دادند. این گروه نه‌تنها آمریکا را هدف قرار داده، بلکه اهدافی نیز در زیرساخت‌های سطح جهانی دارند.

از جمله زیرساخت‌های آمریکایی که مورد هدف بوده‌اند می‌توان به خطوط هوایی، آژانس‌های دولتی، کارخانه‌های برق، صنایع سنگین، پیمان‌کاری‌های دفاعی و دانشگاه‌ها اشاره کرد. دارند از این مؤسسات، اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند.

حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های آمریکا
کشورهایی که به ادعای شرکت "سایلنس"، هدف حمله سایبری سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند

شبکه خبری "فاکس نیوز" نیز فهرستی از این شرکت‌ها درست کرده است. مثلاً: بخش‌های نفت و گاز، انرژی و فرآورده‌های نفتی و شیمیایی، سازمان‌های دولتی و دفاعی، فرودگاه‌ها و ترابری، مخابرات و فناوری، آموزش ‌و پرورش و بهداشت، هر کدام شرکت‌هایی در این لیست دارند. ایرانی‌ها اگر در کارشان موفق باشند، واقعاً می‌توانند فاجعه عظیمی را در آمریکا خلق کنند. آیا در کارشان به چنین موفقیتی رسیده یا دست‌کم نزدیک شده‌اند؟

بله، آن‌ها در اهداف‌شان موفق بوده‌اند. تنها چیزی که مانع خلق آن فاجعه شده است، خواست و برخی ملاحظات خود آن‌ها است. این موضوع، تنها یک موضوع داخلی برای آمریکا نیست، بلکه در سطح جهانی معنا پیدا می‌کند.

طی این چند دهه، شاهد تغییری در رویکرد و روش‌های مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. قبلاً می‌شد تروریسم دولتی را تشخیص و دولت مربوطه را تحت فشار قرار داد. اما الآن وضعیت به گونه‌ای شده که یک یا دو نفر می‌توانند بمب اتمی داشته باشند. در عرصه دیجیتالی و سایبری هم، یک یا دو نفر می‌توانند با هک کردن برخی سیستم‌ها، کل یک کشور را به حالت تعطیلی بکشانند. برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه‌ای چه می‌توان کرد؟

این آسیب‌پذیری، غالباً به خاطر استفاده از فناوری‌های جدید ایجاد شده است. در عین حال، همان‌طور که در عرصه دفاع فیزیکی سامانه‌های دفاعی وجود دارد، در فضای دیجیتال نیز سامانه‌هایی هستند که می‌توانند جلوی این حملات را بگیرند.

مشکل این‌جاست که باید شرکت‌ها و اداره‌ها را مجاب کرد که این سامانه‌های دفاعی را روی شبکه‌های داخلی‌شان نصب کنند. البته باید سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی آمریکا را نیز به این لیست اضافه کرد، آن‌ها هم باید سامانه‌های امنیتی جدیدتری را به کار بگیرند.

حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های آمریکا
علامتی که در گزارش شرکت "سایلنس" برای "عملیات ساطور" آورده شده است

با انتشار گزارش شرکت ما، معلوم شد که یک عامل مهاجم، با نیت قبلی، یکی از نخستین حملات سایبری خود را علیه آمریکا انجام داده است. کمی بیش از سه سال طول کشید تا حمله‌کنندگان قابلیت‌ها و توانایی‌هایشان را به حدی برسانند که پس از حمله "استاکس‌نت" به آن‌ها، بتوانند واکنش نشان دهند. حال که دیده‌اند می‌توانند در حوزه سایبر به توفیقاتی دست یابند، در حال اندوختن تجربه هستند و کاملاً به این حوزه وارد شده‌اند. این گزارش هم به این خاطر انتشار یافت که شرکت‌ها و سازمان‌های زیرساختی آمریکا چشم و گوش‌شان را باز کنند.""

باید خاطر نشان کنیم که نماینده ایران در سازمان ملل، وقوع چنین حملاتی را انکار کرده است.

*


این در حالی است که ایران، خود، قربانی حملات سایبری بوده و هست. یکی از بزرگ‌ترین این حملات سایبری به زیرساخت‌های ایران، حمله ویروس استاکس‌نت توسط آمریکا و انگلیس به زیرساخت‌های هسته‌ای کشورمان در نطنز بود. 

همچنین روزنامه وال استریت ژورنال در مورد استاکس‌نت نوشته است:

آژانس امنیت ملی برای ایجاد برنامه‌ای تهاجمی  که بعدها با نام استاکس‌نت شناخته شد - با همتایان اسرائیلی خود وارد همکاری شد. این بدافزار از طریق یک حافظه فلش به تاسیسات [هسته‌ای] ایران راه یافت. ویژگی اصلی استاکس نت که تاکنون افشا نشده است، همکاری مرکز عملیات اطلاعاتی سیا با آزمایشگاه ملی آیداهو است.

و نیز بر طبق جدیدترین اطلاعات منتشرشده توسط وب‌سایت arstechnica، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به اپراتورهای تلفن همراه بسیاری از کشورها از جمله ایران نفوذ کرده است. بسیاری از شرکت‌ها در کشورهایی که متحد آمریکا هستند نیز تحت سلسله‌ عملیاتی به نام Aurora Gold، قربانی این جاسوسی‌ها بوده‌اند. آژانس امنیت ملی آمریکا با توجه به اطلاعاتی که از شبکه‌های هر سرویس‌دهنده دارد، می‌تواند نقص‌های ایمنی در هرکدام را تشخیص داده و از آن‌ها سوءاستفاده کند. گفتنی است که اپراتورهای ایرانی نیز یکی از اهداف عملیات مذکور به شمار می‌روند.

این وب‌سایت نقشه‌ای را منتشر کرده نشان‌دهنده آمار حملات سایبری آمریکا به کشورهای جهان است:

حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های آمریکا + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش

اکنون آمریکا خود یکی از بزرگترین ناقضین اصول اولیه فضای سایبری است. اسراری که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، منتشر کرده نشان می‌دهد که این کشور به صورت بی‌سابقه‌ای جاسوسی الکترونیکی و سایبری در داخل و خارج از آمریکا را در دستور کار خود قرار داده است.

گذشته از این مسائل با توجه به اخطاری که جان میلر، معاون بخش استراتژی شرکت سایلنس به سازمان‌ها و نهادهای آمریکایی درباره تقویت سیستم دفاع سایبری‌شان با برنامه‌های دفاعی می‌دهد و مشکل را عدم مجاب شدن آنان درباره این مسئله عنوان می‌کند، این نکته به ذهن می‌رسد که احتمالا فاکس‌نیوز در حال ارائه تبلیغات بازرگانی به این شرکت باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد