سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از دزفول



همایش“هویت فراموش شده دانشجو”:

احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

     
رهیاب نیوز ::دانشجویان مخالف نظرات شریعتی، که برخلاف شعارها، اجازه صحبت کردن نیافتند، با بلند کردن دست نوشته ای، ضمن تاکید سخن احسان شریعتی در تکمیل سخنان وی نوشتند “ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گران باید اعدام شوند” که این موضوع به مذاق مسئولین حراست برنامه خوش نیامده و آنها را از سالن همایش اخراج کردند.


به گزارش رهیاب نیوز صبح امروز پنجشنبه ۱۳ آذر و در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو، همایشی تحت عنوان “هویت فراموش شده دانشجو” با سخنرانی دکتر”احسان شریعتی” فرزند دکتر علی شریعتی به همت یکی از تشکل های دانشجویی اصلاح طلب در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد دزفول و با حضور فرماندار ویژه دزفول، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول و برخی دیگر از دانشگاههای دزفول برگزار گردید.

 

IMG 1481 Copy احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

شریعتی که سعی می کرد از محدوده علمی بحث خود را به مسائل سیاسی نکشاند، با یاد کردن از ۱۸ تیر بعنوان جنبش دانشجو و عدم ذکر ۱۳ آبان بعنوان جنبش دانشجویی نشان داد که گوشه چشمی نیز به مسائل سیاسی دارد ولی خمیازه ها و چشمان نیمه باز برخی شرکت کنندگان در همایش نشان می داد که توقع دانشجویان از این همایش برآورده نشده بطوریکه عده ای نیز برای تسکین خواب خود، رو به بازی های موبایل آورده بودند.

IMG 1472 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

پس از سخنان کسل آور ابتدایی دکتر احسان شریعتی، کلیپی از سخنانی رئیس جمهور ایران در جمع اساتید دانشگاه پخش شده که در آن دکتر روحانی با انتقاد از نشنیدن حرف مخالف و منتقد، با طرح سؤالی گفت:” اگر کسی اشکالی را مطرح می کند یا نقدی را وارد می کند باید به آن اشکال پاسخ دهیم یا به کمیته انظباطی برود؟ اگر کسی اشکالی را مطرح می کند، باید از اشکال و نقد استقبال کنیم و به آن پاسخ بدهیم. “

به نظر می رسید که با پخش این کلیپ فضای همایش منتقدانه تر و با تحمل و مطرح شدن حرف موافقین و مخالفین ادامه داشته باشد که با عدم تحقق این شعار،

همایش با سؤالات کتبی دانشجویان و قرائت توسط مجری ادامه یافت، پس از چند سؤال شخصی که یکی از انها دلیل انزوای دکتر احسان شریعتی در مسائل سیاسی و اجتماعی کشور بود و پسر دکترعلی شریعتی، دلیل آنرا مسائل سیاسی سالهای گذشته عنوان کرد، اولین سؤال چالشی به حجاب و چادر اجباری زن در دانشگاه رسید که وی با بیان اظهاراتی نواندیشانه و ملی گرایانه با بی توجهی به مبانی مصرح اسلامی اظهار کرد: ما باید در محیط دانشگاه، کاملا آزادی فکری را ایجاد کنیم

IMG 1459 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

وی افزود: متاسفانه محدودیت هایی در دانشگاه ها هست ولی با هرگونه محدودیت فکری و تحمیلی دانشگاه ها موافق نیستم.

احسان شریعتی، ادامه داد: مثل اوایل انقلاب که همه نحله های فکری همدیگر را تحمل می کردند و با هم روح ملی ایجاد شده بود باید اجازه دهیم جوانان عقاید واقعی خودشان را بیان کنند بجای اینکه در قالب های رسمی و مصنوعی.

وی که پس از اقامت سالهای متمادی در خارج از کشور دو سال قبل از فتنه ۸۸ و بدلیل سی امین سالگرد ارتحال پدر خود، دکتر علی شریعتی به ایران بازگشته است، افزود: کسی که عقاید چپ و ملی دارد و کسانی که مذهبی نیستند، باید بتوانند عقاید خود را ابراز کنند و برای ما نواندیشان، هر گونه اکراه در دین قابل قبول نیست.

جلوگیری از اختلاط دختران و پسران که در یکی از سؤالات از آن به تفکیک جنسیتی نام برده شده بود، شریعتی در پاسخ به آن، گفت: تفکیک جنسیتی یعنی اینکه هر کلاس را دو بار برگزار کنیم که ناممکن است بلکه باید پاکی عقلی و علمی در دانشگاه وجود داشته باشد تا سوء ظنی در محیط علمی از هر جنسیتی ایجاد نشود.

IMG 1436 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

“تعریف اسلام از نگاه احسان شریعتی” سؤال دیگری بود که وی در پاسخ به آن اسلام را دینی دانست که بیش از ادیان دیگر به علم آموزی تاکید کرده و تبیین مسائل بر اساس علم را مورد توجه قرار داده است، تصریح کرد: دوره طلایی شکوفایی علمی که علمای اسلامی در تاریخ علم و فلسفه ذکر شده و در کلیه شاخه ها، دانشمندان مسلمان شناخته شده اند و توجه ویژه به علم داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت این برویم که به فرموده رهبر انقلاب دانشگاه، دانشگاه باشد، معیار دانشگاه بودن دانشگاه را شناسایی در سطح بین المللی عنوان و گفت: دانش امری جهان شمول و یک جنگ رسمیت یافته و متقابل است و زمانی دانشگاه هایمان در سطج جهان و در کشورهایی که با آنها قرابت بیشتری داریم به رسمیت شناخته شد شأن و منزلت علمی خود را کسب خواهیم کرد.

IMG 1428 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

این دکترای فلسفه، روحیه مدرک گرایی و انگیزه های شغلی را آفت های کار دانشجویی عنوان و گفت: دانشجو باید عاشق علم باشد و روحیه مدرک گرایی و انگیزه های شغلی ایجاد شده، انگیزه های علمی دانشجو را تحت تأثیر قرار می دهد.

“اصلاح فتنه گران ۸۸ و نظر در مورد حبس خانگی سران فتنه” موضوع دیگری بود که شریعتی دو پاسخ دانشگاهی و شخصی را به آن داد و از منظر دانشگاهی گفت: در مورد مصداق ها بهتر است، تحلیل نکنیم ولی حوادثی که رخ داد را مورد بحث قرار دهیم تا علل و اسباب حادثه برای جلوگیری از تکرار آن شناسایی شود.

وی ادامه داد: انتخاباتی که خیلی خوب شروع شد ولی ناگهان صحنه پس از اعلام نتایج چرخید، ابعاد آن باید در بحث های علمی، تاریخی و سیاسی آزادانه مورد بحث قرار گیرد و این چیزی است که به دانشگاه بر می گردد.

پسر دکتر علی شریعتی گفت:اما از نظر شخصی بعنوان احسان شریعتی مخالف هر گونه، حبس و حصر هستم و معتقدم راه های دیگری برای حل اختلافات درون خانوادگی وجود دارد.

IMG 1488 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

- دانشجویان مخالف نظرات شریعتی، که برخلاف شعارها، اجازه صحبت کردن نیافتند، با بلند کردن دست نوشته ای، ضمن تاکید سخن احسان شریعتی در تکمیل سخنان وی نوشتند “ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گران باید اعدام شوند” که این موضوع به مذاق مسئولین حراست برنامه خوش نیامده و آنها را از سالن همایش اخراج کردند، هر چند شنیده شده که این دانشجویان، دانشجوی یکی دیگر از دانشگاه های دزفول هستند ولی سخنان دکتر روحانی در پذیرش حرف مخالف، بجای ارسال به کمیته انظباطی برخورد با این دانشجویان را محکوم می کند-

احسان شریعتی، نگاه دانشگاه به سیاست و سیاستمداران حرفه ای به سیاست را متفاوت دانست و گفت: ما از دانشجو می خواهیم که بی تفاوت به مسائل سیاسی نباشد، در دانشگاه ها علوم سیاسی و اجتماعی در سوق دیگری سیاست از منظر علمی مطرح می شود به همین دلیل حقیقت سیاست را باید در دانشگاه ها بیابیم تا در میدان سیاست و تحقق آن در دانشگاه ها حتی بصورت مصنوعی هم که شده مثل کرسی های آزادی اندیشی که در فضای سیاسی ترس و سانسور وجود نداشته باشد، ایجاد شود.

IMG 1464 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

وی با اعلام مخالفت با انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها، توسط مجموعه هایی خارج از دانشگاه گفت:انقلاب فرهنگی یک دانشگاه باید از درون دانشگاه انجام و اساتید و دانشجویان به این نتیجه برسند که مجموعه دانشگاهی کشور نیاز به یک انقلاب دارد ولی اینکه از بیرون انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها انجام شود مخالف بودم.

شریعتی ۱۸ تیر، و کشته شدن یک نفر در آن حادثه را یادآور و با توصیف حوادث سال ۸۸ در دانشگاه تهران به صحنه های زشت، ضمن محکوم کردن برخورد با دانشجویان (بخوانید: آبشوبگران غیردانشجو!)، تصریح کرد: روش های دیگری برای حل مسائل به شکل علمی و دانشگاهی پیشنهاد می دهیم.

دکتر شریعتی، دانشجویان را موتور زنده و پیش برنده انقلاب دانست و مسئولیت اساتید و دانشجویان را یادآور شد و اظهار کرد: ما میلیون ها دانشجو داریم، و انتظار این است که از نظر دینی، اخلاقی، اسلامی و تحقق اهداف انقلاب و پیشرفت راه حل های علمی، عملی و کارشناسی ارائه بدهند.

-یکی دیگر از دانشجویان، ضمن اعتراض به پرسش هدفمند و یکجانبه سؤالات با اعتراض خطاب به مجری، بلند گفت: “سؤالات ما بد خط بود یا خار داشت که نمی خوانید، قرار بود آزادی بیان باشد”

دکتر شریعتی نیز اعلام آمادگی کرد تا تمام سؤالات خوانده و از میان آنها به چند سؤال پاسخ دهد که مجری با اعلام اینکه بدلیل نزدیکی به اذان ظهر نمی شود اینکار را کرد، چند دقیقه مانده به اذان با دعوت از مهندس آصفی، برای اهداء لوح به دکتر شریعتی دعوت شد.

IMG 1499 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

“حبیب آصفی” که از پخش کلیپ “یار دبستانی” و حضور فرزند دکتر علی شریعتی به یاد مبارزات انقلاب اسلامی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود به پشت میکروفون رفت و در حالی که بغض گرفته بود و اشک می ریخت گفت: پس از خاطراتی از دکتر شریعتی، آرزوی دیدار ایشان را داشتم که این آرزو به قیامت موکول شد.

فرماندار ویژه دزفول گفت: حال کنونی من، بدلیل خاطراتم از دوران مبارزه با طاغوت است. زمانی که نمازخانه رفتن جرأت می خواست. فراموش نکنیم، اگر فضایی برای دین و دین خواهی ایجاد شد تحت تاثیر اندیشه های دکتر شریعتی بود و رهبری های امام خمینی(ره)

وی در دفاع از دلدادگی دکتر شریعتی به انقلاب و اسلام ضمن انتقاد از مصادره دکتر شریعتی به نفع یک حزب و گروه گفت: اگر فرصت بود، شعر دکتر شریعتی را در وصف امام می خواندم، در شرایطی که فرصت برای مطالعات دینی در دانشگاه نبود، تنها اندیشه های دکتر شریعتی و عمق اندیشه ایشان به بچه مسلمانها میدان داد.

آصفی که همچنان اشک می ریخت گفت: خواهش می کنم آثار استاد را بخوانید و اسلام زنده ای که منجر به انقلاب اسلامی شد بدون شک از آثار ماندگار دکتر شریعتی و حقی که به گردن انقلاب اسلامی دارند.

IMG 1517 احسان شریعتی: با حصر مخالفم/ دانشجویان دزفول: ما هم با حصر مخالفیم، فتنه گر باید اعدام شود/ چشمان اشکبار فرماندار ویژه دزفول +حواشی

  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد