سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز

حجت‎الاسلام والمسلمین علوی بیان کرد: نیروهای حزب‌الله در مقاطعی توانستند از طریق سرویس‌های اطلاعاتی نیروهای داعش را نابود کنند.
وزیر اطلاعات گفت: اگر بخواهیم حرکت‌های فرهنگی اثرگذار داشته باشیم، رفع دغدغه‌های معیشتی لازم است و اگر بخواهیم شعار سال رهبری محقق شود، باید آن را با امنیت گره زد تا فرهنگ را در جامعه رقم بزنیم.
به گزارش ایسنا، حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمود علوی روز گذشته(پنجشنبه) در همایش بزرگ طلاب و روحانیون قم که در سالن همایش‏های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه‌ای که براساس رفع دغدغه‌های معیشتی و امنیت، فرهنگ عبودیت شکل بگیرد فرهنگ ایمانی در فرهنگ اقتصادی تاثیر می‌گذارد.
علوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ سرویس‌های اطلاعاتی گفت: امروزه جنگ ارتش‏ها به سر آمده و جای خود را به جنگ سرویس‏های اطلاعاتی و امنیتی داده است، بسیاری از جنگ‌های امروز بر سر امنیت داخلی کشورهاست و در جنگ سرویس‎های اطلاعاتی و امنیتی تفاوت زیادی با جنگ ارتش‏‌ها وجود دارد زیرا در جنگ سرویس‏‌ها از افراد داخل کشور، دشمن علیه حاکمیت آن کشور استفاده می‏‌کنند.
حجت‎الاسلام والمسلمین علوی با بیان اینکه ناتوی سرویس‌های جاسوسی راه‌اندازی شده است، بیان کرد: در زمان سابق اتحادیه ناتو که یک اتحادیه نظامی به شمار می‌رفت و امروز هم آرام آرام اتحادیه سرویس‌‏های اطلاعاتی در حال شکل‌گیری است.
وزیر اطلاعات تجارت اطلاعاتی را نیز جزء برنامه‌های استکبار بر‌شمرد و تاکید کرد: سرویس‌‏های امنیتی، اطلاعاتی را که مورد نیاز خودشان نیست را جمع‌آوری می‏‌کنند و آنها را در اختیار سرویس‎های دیگر که به آن نیاز دارند قرار می‏‌دهند و با این رویه، تجارت و سود‌های کلانی به دست می‌آورند‌.
علوی بحران سوریه را یک جنگ اطلاعاتی دانست و خاطر نشان کرد: سرویس اطلاعاتی کشورهایی مانند عربستان، اردن، ترکیه و در رأس آنها سرویس اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در این کشور استارت جنگ اطلاعاتی را زدند که زاییده آن داعش بود.
حجت‎الاسلام والمسلمین علوی بیان کرد: نیروهای حزب‌الله در مقاطعی توانستند از طریق سرویس‌های اطلاعاتی نیروهای داعش را نابود کنند.
وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گروه تکفیری داعش با گروه‌‏های مشابه تروریستی تفاوت دارد بیان کرد: داعش دارای ایدئولوژی اعتقادی است که می‌خواهند آن را با آزادسازی دمشق و بغداد که زمانی مرکز خلافت اموی‏ها و عباسی‏ها بوده ‌به دنیا اثبات کنند.
علوی خاطرنشان کرد: نیروهای داعش در راستای عملکرد صلاح‌الدین ایوبی، به عنوان یک الگو برای خود مبارزه با شیعه و هم پیمانان را در دستور کار دارند و بعد از آن به جنگ کافران می‌روند.
حجت‎الاسلام والمسلمین علوی با اشاره به آرامش در کشور گفت: امنیت برای حوزه علمیه از وظایف دستگاه اطلاعات کشور است، طلاب و روحانیون باید دارای امنیت باشند، نباید برای هر بحث علمی پاسخ بدهند، امروز نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است.
وزیر اطلاعات بیان کرد: تفکر ولایت فقیه، زمانی می‌تواند به همه شبهات پاسخ دهد که در حوزه علمیه بتواند در کمال آرامش بحث‌های آزاد و دفاع از ولایت فقیه را نظریه پردازی کند.
علوی با بیان اینکه اساتید باید بتوانند با مباحث علمی در بحث تضارب آرا نظریه‌پردازی کنند، گفت: اگر آرامش و اطمینانی در حوزه نباشد خدمت به مباحث ولایت فقیه نیست، بدترین ظلم به ولایت فقیه این است که عرصه را برای بیان نظریه‌ها و بحث‌های آزاد بسته باشیم.
حجت‎الاسلام والمسلمین علوی گفت: مباحث پلورالیزم دینی نیاز به فکر حوزه دارد، مباحث جدیدی را مطرح می‌کنند و اگر حوزه نتواند آن را پاسخ دهد، فکر عده‌ای را به چالش‌ می‌کشند. منبع: ایسنا

دشمن تلاش می‌کند تا ضعف و زبونی و شکست‌های خود را با داستان‌پردازی‌های حاشیه‌ای تا حدی بپوشاند. در این داستان‌پردازی‌ها، سعی می‌کند وانمود کند که دست‌های خالی او به خاطر آن است که نمی‌خواهد بی‌محابا به دل حوادث بزند و اگر طرف مقابل موفقیت‌های مهمی دارد بخاطر این است که بدون محاسبه سود و زیان و بدون توجه به آنچه پیش می‌آید وارد صحنه می‌شود.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در کیهان به تحلیل چرایی تمرکز این روزهای دشمن بر نام سردار قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت: نام سردار «قاسم سلیمانی» این روزها ترجیع‌بند تحلیل‌ها و خبرهای فراوانی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی شده است در این بین دوستان سلیمانی در تمجید و تحسین او و دشمنانش ضمن اعتراف به بزرگی او و اقداماتش از وی چهره‌ای مرموز، خطرناک و نامقبول نشان می‌دهند اما «سلیمانی» تا حد بسیار زیادی با آنچه درباره او تصویر و تصور می‌شود، متفاوت است چه آنچه دوستان به ارادت می‌گویند و چه دشمنان به عداوت. 
دوستان و خیل تحسین‌کنندگان او را یک استثنا و «پدیده» معرفی می‌کنند که نباید فراموش ‌کنند او یک «رزمنده مرد» رشد یافته در بطن و متن انقلاب اسلامی است و در این میدان سلیمانی یکی از خیل پرورش‌یافتگان در مکتب، مرام و سیره حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه‌ای است که البته به اندازه تلاش مستمر خالصانه‌اش و به برکت عنایات الهی «جلوه‌ای خاص» پیدا کرده است. دشمنان و خیل مرعوبین از او گمان می‌کنند سلیمانی نماد اصلی و یگانه میدان‌های خوف و خطر است که از دریای پرتلاطم منطقه، گوهرهای بی‌بدیلی را نثار دامان جمهوری اسلامی و ایران کرده است و لذا اگر به تیر یا تهمت بسته شده و کنار رود، کار انقلاب اسلامی و رهبری آن در میدان‌های حساس زار می‌شود و کفه ترازو به نفع آمریکا و دنباله‌های منطقه‌ای آن سنگین می‌شود و خیال آشوب‌زده غرب بعد از دهها سال به ساحل آرامش می‌رسد.
از این رو غرب در مواجهه با شخصیت و عملکرد سلیمانی توامان دو کار می‌کند؛  از یک سو تلاش می‌کند او را تنها تیر ترکش جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در کارزار پر حکایت منطقه‌ای معرفی کند و از این رو در اعتراف دشمن به عظمت و بزرگی سلیمانی، هدفی اهریمنی نهفته است از سوی دیگر غرب با گره زدن ناکامی‌های کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان و رژیم رو به فروپاشی صهیونیسم و گروهها و دسته‌های ناکام که بعضی با داعیه ملیت و بعضی با داعیه دروغین مذهب درصدد سیطره بر منطقه بوده‌اند به عنوان و عمل «سردار سلیمانی» درصدد برآمده است تا خشم متراکمی‌ را علیه او از شاهان سعودی تا مقامات حزب‌ عدالت و توسعه ترکیه تا داعش و القاعده و سایر مقامات و گروههای ناکام عرب و غیرعرب پدید آورد  و او را در کانون انتقامجویی آنان قرار دهد.
در واقع این نوع شخصیت‌پردازی منفی خود با دو کارکرد سلبی و ایجابی از سوی محافل اطلاعاتی، امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای غرب دنبال می‌شود. کارکرد سلبی این است که با انحراف اذهان از ام‌المشاکل جهان اسلام که رژیم صهیونیستی است، مبارزه‌طلبی را به سمت ایران و جمهوری اسلامی سوق دهد و در واقع‌ گریبان اسرائیل را از دستان توانمند جهان اسلام برهاند. کارکرد ایجابی هم این است که جبهه گسترده ضد ایرانی غرب را با شخصیتی که آن را رعب‌انگیز نقش و نگار زده است، بازسازی، تقویت و عملیاتی نماید.
چه کسی تردید دارد که بزرگترین مشکل آمریکا  این است از سوی ملت‌ها و حتی دولت‌های منطقه ناتوان و فاقد اراده موثر دیده می‌شود. آمریکا با برجسته‌سازی هیبت و خطر سردار سلیمانی سعی می‌کند اراده‌ای را در منطقه حول محور خود شکل دهد و بگوید تنها چاره‌ کار در متوقف کردن سلیمانی تجمیع اراده‌ها و کنار گذاشتن انتقادات است.
اما جدای از تجزیه و تحلیل ارادتمندان و کینه‌ورزی و شیطنت دشمنان، سلیمانی کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و درباره او چه باید گفت؟ دراین‌باره به نکاتی اشاره می‌شود: 
1- نام سردار قاسم سلیمانی از یک سو با دوران دفاع مقدس و از سوی دیگر با تحولات دهه اخیر منطقه گره خورده است. سلیمانی در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشکر 41 ثارالله استان کرمان را بعهده داشته و در اکثر عملیات‌های حساس و  پیروزمند آن دوران تاثیر محوری داشته است، عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر8 و کربلای‌پنج با نام لشکر ثارالله و فرماندهی سلیمانی گره خورده و دراین‌باره خبرها و خاطرات فراوانی از سوی فرماندهان و رزمندگان سپاه، ارتش و بسیج نقل شده است. در این عملیات‌ها سلیمانی، شهید کاظمی، شهید باکری، شهید خرازی، شهید زین‌الدین و... ستاره‌های درخشانی بوده‌اند که بر تارک پیروزی‌های خیره‌کننده رزمندگان اسلام درخشیده‌اند. 
سردار سلیمانی سپس در نقش فرماندهی نیروی قدس سپاه همه تجربه‌ها، توانایی‌ها و تلاش‌های خود را مصروف اعتلای جهان اسلام نموده و در این راه از هر خوف و خطر بی‌واهمه استقبال کرده و دوشادوش مسلمانان مجاهدی که سینه‌ای پرکینه از مداخلات غرب داشته‌اند به میدان آمده و در سخت‌ترین شرایط در کنارشان بوده است. از این رو برای ملت‌های رنج‌دیده‌ای که شاهد دهها سال استیلای آمریکا و انگلیس بر کشورشان بوده و اشغالگری و کینه‌ورزی غرب را با همه گوشت و پوست و استخوان خود حس کرده‌اند، سلیمانی نامی آرامش‌بخش، امید‌آفرین و اطمینان‌زا در جهاد با استکبار جهانی بوده است و هیچ تفاوتی هم نمی‌کرده که این ملت‌ها سنی یا شیعه بوده‌اند کما اینکه آوازه غمخواری سلیمانی برای سنی‌های بوسنی، سنی‌های فلسطین، سنی‌های سوریه و... بیش از شیعیان عراق دلنشین و تحسین‌برانگیز بوده است. 
همین امروز فلسطینی‌ها برای رهایی از چنگال خشن صهیونیسم به جای آنکه چشم به سران عربی بدوزند و یا به سمت گروههای مدعی سنی‌گری نظیر داعش گرایش داشته باشند به سلیمانی و ایران چشم دوخته‌اند تا با تدبیر و تلاش خود صحنه را به نفع آنان تغییر دهد. از این طرف سلیمانی و بطور کلی ایران هم بدون آنکه چشمداشتی داشته باشند و یا حتی تمایلی به پذیرفته‌شدن در نقش امیر و آمر داشته باشند، خود را برادر غمخوار و متعهد فلسطینی‌ها می‌شناسد و برای کمک به آنان درنگ جایز نمی‌داند.
2-تلاش دشمن این است که از سردار سلیمانی چهره‌ای خشن و انتقامجو ترسیم کند و از این طریق ملت‌های منطقه را درباره افکار و اهداف او بترسانند و از دنبال کردن آرمان‌هایی که او به دنبال آن است - یعنی اسلام‌گرایی در معنای خالص آن - پرهیز دهند. این در حالی است که سلیمانی در میان رزمندگانی که از دوران دفاع مقدس او را از نزدیک می‌شناسند و بعضی از همان‌ها که هنوز هم با او حشر و نشر دارند به اهل بکاء بودن شهرت دارد. دوستان نزدیک او می‌گویند بغض او به آسانی با دیدن تصویر یک شهید می‌شکند. از طرف دیگر خاطرات زیادی درباره خضوع و خشوع او بر سر زبان‌هاست. یکی از اعضای سابق لشکر 41 ثارالله نقل می‌کند که چند سال پیش من و پدرم از فرودگاه مهرآباد عازم کرمان بودیم و هر کدام دو کیف سنگین را با خود حمل می‌کردیم بناگاه یک نفر از پشت سر دست کرد و یکی از این کیف‌های سنگین را از دست پدرم گرفت و به پشت کول انداخت و همراه ما راه افتاد من نگاه کردم دیدم سردار سلیمانی است. با دستپاچگی عذرخواهی کرده و خواستم کیف را بگیرم که سردار سلیمانی گفت تو دخالت نکن این پدر شهید است و من به احترام شهید دارم کمک می‌کنم و تا آخر اجازه نداد من در این مورد دخالت کنم. رزمندگانی که با او کار کرده‌اند می‌دانند که در او ذره‌ای خشونت و انتقامجویی وجود ندارد.
دشمن البته در این روزها به نام سردار سلیمانی از یک طرف کینه خود را نسبت به انقلاب اسلامی نشان می‌دهد و در واقع در این ارتباط، سلیمانی از نظر دشمن یکی از مظاهر و سمبل‌های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت است و از طرف دیگر دشمن تلاش می‌کند تا ضعف و زبونی و شکست‌های خود را با داستان‌پردازی‌های حاشیه‌ای تا حدی بپوشاند. در این داستان‌پردازی‌ها، سعی می‌کند وانمود کند که دست‌های خالی او به خاطر آن است که نمی‌خواهد بی‌محابا به دل حوادث بزند و اگر طرف مقابل موفقیت‌های مهمی دارد بخاطر این است که بدون محاسبه سود و زیان و بدون توجه به آنچه پیش می‌آید وارد صحنه می‌شود. این در حالی است که آمریکایی‌ها با تبختر و با بکارگیری حدود 300 هزار نفر عراق را به تصرف درآورده‌اند و با این داعیه که ما «آینده را در میدان می‌سازیم» و نیازی نداریم که برای هر کاری آنچه را که قرار است در صحنه و میدان اتفاق بیفتد روی کاغذ بیاوریم.
 آمریکا در صحنه عراق، به جبهه مقاومت باخت و آن را در صحنه سوریه تکرار کرد و از این روست که از ایران در همه صحنه‌ها به هراس‌ افتاده و در عین حال برای اینکه از تک و تا نیفتد وانمود می‌کند که حریف فقط شانس آورده است.
رژیم صهیونیستی در حال کمک به عناصر گروه تروریستی جبهه النصره برای تصرف مناطقی از لبنان است.
به گزارش مشرق، ارتش لبنان فعالیت گروه های تروریستی را در مناطقی مانند عرسال ، عکار ، القاع ، رأس بعلبک و العرقوب زیر نظر دارد، و نیروهای مقاومت نیز در پستی ها و بلندی ها و مناطق نفوذپذیر مرزها مستقر هستند و آخرین خبرها حاکی از ائتلاف پنهان گروه تروریستی جبهه النصره با رژیم صهیونیستی است .
سایت خبری "الحدث نیوز" تأکید کرد که پرواز 3 فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز فرودگاه نظامی "ریاق" استان البقاع لبنان گزارش شده است، و ارتش نیز با ضدهوایی به سوی این پهپادهای متجاوز تیراندازی کرد و علاوه بر این هواپیماهای این رژیم در 24 ساعت گذشته چند بار حریم هوایی لبنان را نقض کردند و بر فراز خاک این کشور به پرواز درآمدند. 
رادیو " صدای لبنان " اعلام کرد: مأموریت هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل تهیه نقشه هایی از مناطق مختلف لبنان و ارائه این نقشه ها به گروه های تروریستی فعال در سوریه خصوصاً جبهه النصره برای فراهم کردن زمینه تصرف فرودگاه ریاق و منطقه کفرزبد لبنان است .
فرماندهی ارتش لبنان نیز اعلام کرد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی بر فراز منطقه ریاق به پرواز درآمد و ضدهوایی ارتش به سوی هواپیمای دشمن تیراندازی کرد .

منطقه‌ای که حکم مرگ و زندگی دارد؛
از منظر جغرافیایی مساحت بلندی‌های جولان بالغ بر 1 درصد از مساحت سوریه است و به 1860 کیلومتر مربع می‌رسد.
اهمیت راهبردی بلندی‌های جولان برای صهیونیست‌ها/
گروه بین‌الملل مشرق - رژیم صهیونیستی از تحولات بحران سوریه از بهار سال 2011 میلادی تاکنون برای تقویت شهرک‌سازی صهیونیستی در بلندی‌های اشغالی جولان استفاده می‌کند. 

این رژیم با پروژه های مختلف شهرک نشینان را به این مناطق منتقل می‌کند و تاکید کرده است که هر گونه عملیات عقب‌نشینی از جولان در آینده را نخواهد پذیرفت. تصمیم سازان صهیونیست سعی دارند اوضاع کنونی اسکان شهرک نشینان در بلندی‌های جولان را که سرزمین سوری است، به یک واقعیت غیر قابل تغییر تبدیل کند، بویژه اینکه صهیونیست‌ها اهداف راهبردی در جولان دارند و آن را یک منبع آبی در دراز مدت برای خود می‌داند. 

محافل تصمیم گیری اسرائیل بلندی‌های جولان را موقعیتی راهبردی برای خود می‌دانند، این موضوع را از نظر نظامی نیز می‌توان تطابق داد، چرا که با وجود چین خوردگی‌ها و بلندی‌های موجود در این منطقه بخش‌های زیادی از فلسطین اشغالی در زیر تسلط آن قرار دارد، علاوه بر اینکه این منطقه از اهمیت آبی برای اسرائیل برخوردار است و می‌دانید که صهیونیست ها تا چه اندازه به آب اهمیت می‌دهند، این را از کنگره اول صهیونیست‌ها در شهر پازل سوئیس در آگوست  سال 1897 می توان قهمید که در آنجا تاکید شد که بدون آب دولت یهودی امکان تحقق نخواهد داشت. 

کنفرانس های متعدد صهیونیست ها بر این موضوع تاکید دارد و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در سال 1948 نیز در بخش‌ وسیعی از اراضی اشغالی فلسطین این موضوع را تایید کرد. اسرائیل به دنبال جذب بیشترین یهودیان دنیا به این منطقه بود و قصد داشند دیگر مناطق پرآبی که در دست فلسطینی‌ها قرار دارد را نیز اشغال کند. 

آنها همچنین در راستای پیشبرد اهداف صهیونیسم به دنبال توسعه سواحل آبی خود در شمال و شمال شرقی فلسطین اشغالی بر آمده و بلندی‌های جولان و جنوب لبنان و کرانه های رود اردن از جمله نگرانی‌های آبی اسرائیل است. 

ناظران مسایل راهبردی اسرائیل اعتقاد دارند با وجود گذشت 47 سال از اشغال بلندی‌های جولان از سوریه در سال 1967 و ورود اسرائیل در عملیات مذاکره در این رابطه از سال 1991 کابینه‌های متعدد اسرائیل به دنبال تحمیل واقعیت موجود شهرک نشینی در جولان بوده‌اند. آن‌ها سعی داشتند کاری کنند که موقعیت جغرافیایی جولان به جزء جدایی ناپذیر جغرافیای سیاسی این منطقه تبدیل شود. 

اهمیت راهبردی بلندی‌های جولان برای صهیونیست‌ها/

آمارهای اسرائیل در اواسط سال جاری میلادی نشان می‌دهد که 33 منطقه صهیونیست نشین در بلندی‌های جولان احداث شده که 18 هزار صهیونیست در آن‌ها ساکن هستند. کابینه بنیامین نتانیاهو همچنین به دنبال جذب تعداد بیشتری از مهاجران یهودی به بلندی‌های اشغال شده جولان است. آنها می‌خواهند شهرک‌های صهیونیست نشین دیگری را در این منطقه بسازند و شهرک‌های کنونی را نیز توسعه دهند تا بتوانند تعداد صهیونیست‌های ساکن در بلندی‌های جولان را تا سال 2020 به دو برابر تعداد کنونی برسانند. 

اطلاعات رسمی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که دست کم 20 هزار سوری در سال 2014 در بلندی های اشغالی جولان سکونت دارند، آنها در 5 روستای سوری در این منطقه زندگی می‌کنند که مسعده و بقعاتا و عین قنیه و مجدل شمس و غجر نام دارد. 

از منظر جغرافیایی مساحت بلندی‌های جولان بالغ بر 1 درصد از مساحت سوریه است و به 1860 کیلومتر مربع می‌رسد. مساحت کل سوریه 185 هزار کیلومتر است. اسرائیل در ژوئن سال 1967 حدود 2/67 درصد از مساحت بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد. به این معنا 1250 کیلومتر مربع از این منطقه را به تصرف گرفت. 

اهمیت راهبردی بلندی‌های جولان برای صهیونیست‌ها/

با سقوط بیشتر بخش‌های بلندی‌های جولان اهداف صهیونیست‌ها در کنگره پاریس در سوم فوریه سال 1919 محقق شد، چرا که موسسان صهیونیسم جهانی منطقه جبل الشیخ را منطقه‌ای مملو از آب می‌دانستند که به دولت یهودی اختصاص دارد. 

هوارس مائیر کالین در کتاب خود صهیونیسم و سیاست جهانی می‌نویسد که فلسطین به صورت کامل در دست دولتی خواهد بود که از رود لیتانی یا یرموک و منابع آبی رود اردن را در اختیار خواهد داشت. 

عناصر مردم شناختی جولان 

ارتش اسرائیل در سال 1967 بالغ بر 90 هزار نفر را از بلندی های جولان اخراج کرد، 9 هزار نفر از این عده فلسطینی بودند. بلندی‌های جولان در آن زمان بالغ بر 130 هزار سکنه داشت که در 139 روستا و دو شهر اقامت داشتند و 61 مزرعه داشتند. این در حالی است که در سال جاری میلادی تنها 5 روستا از این تعداد باقی مانده که 20 هزار نفر عرب سوری در آن‌ها زندگی می‌کنند. رژیم صهیونیستی همه ساله این عده را در میان اقلیت عربی در داخل خط سبز آمارگیری می‌کند.  

صهیونیست‌ها برای اینکه از بازگشت مهاجران سوری به روستاهای خود در این منطقه جلوگیری کند، هر از چند گاهی آن‌ها را منطقه بسته نظامی اعلام می‌کند و عناصر ارتش به سوی هر کسی که به این منطقه برود، شلیک می‌کنند، این سخت گیری ها و هشدارها و تصمیمات شامل عناصری که پایداری کرده و همچنان در این 5 روستا زندگی می کنند نیز وجود دارد. 

اهمیت راهبردی بلندی‌های جولان برای صهیونیست‌ها/

اسرائیل برای تثبیت اقدامات خود در شهرک سازی این منطقه اشغالی در سال 1980 مصوبه الحاق این منطقه به اراضی خود را تصویب کرد، این مصوبه از سوی سازمان ملل رد شد، اما صهیونیست‌ها شهرک‌سازی در این منطقه را به صورت منظم دنبال کردند و موفق شدند بیش از 30 شهرک صهیونیست‌نشین در آن بسازند که 18 هزار صهیونیست در آن‌ها زندگی می‌کنند. 

شارون سعی کرد شهرک‌های بیشتری را در بلندی‌های جولان ایجاد کند تا تعداد بیشتری از مهاجران یهود را با مشوق‌های مالی به این منطقه بکشاند، اما پایداری اهالی جولان مانع از این کار شد و آن‌ها همواره در مناسبت‌های ملی بویژه در روز استقلال در 17 آوریل هر سال اعلام می‌کند که جولان جز جدایی ناپذیر سوریه است. 

اهمیت منابع آبی جولان

اسرائیل با سیاست‌های آبی خود توانسته است بر بیش از 600 میلیون متر مکعب از آب بلندی‌های جولان مسلط شود و به این ترتیب 30 درصد از نیازهای سالیانه خود به آب را تامین می‌کند. صهیونیست ها سالیانه بالغ بر 2000 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند. 

گفتمان عربی، بویژه بعد از کنفرانس مادرید در سال 1991 حول محور ضرورت بازگشت اراضی اشغالی سوریه به تمامیت ارضی این کشور تاکید کرده است. آن‌ها هر نوع عقب‌نشینی جزئی اسرائیل از بلندی های جولان را رد و بر عقب نشینی کامل از آن تاکید دارند. 

اهمیت راهبردی بلندی‌های جولان برای صهیونیست‌ها/

مصوبات بین‌المللی نیز بر بطلان اقدامات صهیونیست‌ها در جولان از جمله الحاق به اراضی اشغالی در سال 1980 را باطل اعلام کرده است. در پی بحران امنیتی سوریه نیز موسسات متعدد اسرائیل تحولات سوریه را دنبال می‌کنند، آن‌ها نگرانی‌ ویژه‌ای در ازای تحولات این کشور دارند و معتقدند که احتمال دارد این بحران به جایی برسد که زمزمه های آزادسازی بلندی‌های جولان و بازگرداندن آن به ملت سوریه از اولویت‌های اقدامات سیاسی مقامات این کشور قرار گیرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد