سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


ادعای نفوذ گروه وابسته به ایران در دولت ترکیه

روزنامه زمان ترکیه در گزارشی مبسوط مدعی نفوذ یک گروه وابسته به ایران در ساختار دولت ترکیه شد.
کد خبر: ۴۵۵۰۴۲
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۲-04 December 2014
روزنامه زمان ترکیه در گزارشی مبسوط مدعی نفوذ یک گروه وابسته به ایران در ساختار دولت ترکیه شد.

به گزارش عصر ایران در گزارش روزنامه زمان ادعا شده است گروه " توحید سلام " یک گروه تروریستی وابسته به ایران است که دستگاه اطلاعات و پلیس ترکیه 25 نفر از اعضای ارشد ترکیه‌ای و ایرانی این گروه را برای مدت‌ها تحت تعقیب و مراقبت قرار داده بود.

بر اساس این گزارش دولت رجب طیب اردوغان تلاش می‌کند نفوذ این گروه را در ساختار دولت ترکیه و ارتباطات این گروه با اعضای ارشد کابینه را پنهان کند.گروه توحید سلام در بیش از 20 سال گذشته در ترکیه فعال بوده و بیش از 230 نفر از اعضای ارشد این گروه در مراحل مختلف بین فواصل زمانی آوریل 2004 تا ژوئن 2014 تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفته و شنود شده‌اند.

روزنامه زمان ترکیه می‌نویسد پس از افشای پرونده فساد مالی گسترده ترکیه در دسامبر سال گذشته میلادی بسیاری از اعضای ایرانی این گروه، از بیم دستگیر شدن از ترکیه فرار کردند. 




گاردین: ایرانی‌ها جنگنده های 40 ساله را استادانه به پرواز در می آورند

این تحلیلگر نظامی می افزاید: این مساله بسیار قابل توجه و مهم است که ایرانیان به رغم تحریم های قطعات هوایی توانسته اند صنعت هوایی خود را سرپا نگه دارند و این هواپیماها را همچنان عملیاتی حفظ کنند.
در پی خبر تکذیب شده بمباران مواضع گروه تروریستی داعش از سوی جت های جنگنده های اف 4 ایرانی، مساله قابلیت های نیروی هوایی ایران به رغم بیش از 35 سال تحریم مورد توجه برخی رسانه ها و کارشناسان غربی قرار گرفته است.

به گزارش عصر ایران روزنامه گاردین بریتانیا با ادعای دوباره درباره نشان داده شدن فیلمی از بمباران مواضع داعش با جنگنده های اف 4 ایرانی که دولت شاه در دهه 1970 (بیش از 40 سال پیش) آنها را از آمریکا خریداری کرده بود، می نویسد بدون شک عملیاتی نگه داشتن دهها فروند از این جنگنده ساخت آمریکا با توجه به تحریم های 35 سال گذشته ، با ابتکار و نبوغ ایرانی ها میسر بوده است.
گفته می شود ایران 50 فروند از هواپیماهای جنگنده اف 4 و اف 5 دارد که برای بمباران مواضع دشمن در ارتفاع پایین مناسب است.

در این گزارش با اشاره به اینکه شاکله نیروی هوایی ایران پیش از انقلاب اسلامی بر مبنای جنگنده های آمریکایی بنا نهاده شده است، می نویسد پس از انقلاب به واسطه تحریم ها مساله تهیه قطعات یدکی برای هواپیماهای جنگنده ساخت آمریکا برای نیروی هوایی ایران یک مشکل و معضل جدی بود اما ایرانی ها توانسته اند با خریداری این قطعات از بازار سیاه، دور زدن تحریم ها و مهندسی معکوس به هر جهت با ابتکار و نبوغ از پس این موضوع بر آیند و بخشی از جنگنده های فانتوم قدیمی خود را سرپا نگه دارند.

 
یک فروند اف 4 نیروی هوایی ایران در حال نشستن در یک پایگاه نظامی 
در چابهار در جریان یک مانور نظامی (عکس: خبرگزاری فرانسه)

گاردین :ایرانیان جنگنده های 40 سال پیش را استادانه به پرواز در می آورند

گاردین به نقل از "جاستین برونک " یک تحلیلگر مسایل نظامی و دفاعی در لندن می نویسد: هواپیمایی که در فیلم الجزیره در حال مباران مواضع داعش در عراق دیده می شود یک جنگنده فانتوم اف 4 مدل دی یا ای است که برای دوره جنگ ویتنام (45 سال پیش) است.

این تحلیلگر نظامی می افزاید:" این مساله بسیار قابل توجه و مهم است که ایرانیان به رغم تحریم های قطعات هوایی توانسته اند صنعت هوایی خود را سرپا نگه دارند و این هواپیماها را همچنان عملیاتی حفظ کنند. شاید بتوان به جرات نیروی هوایی ایران را بهترین نیروی هوایی در نگهداری و تعمیر هواپیماها دانست.

این تحلیلگر نظامی می افزاید اما داشتن این قابلیت ایران به معنای نبود مشکل نیست بلکه مساله اصلی ایران برای استفاده از این هواپیماهای قدیمی فقدان نیروهای با تجربه است که سابقه پرواز با این هواپیماها را داشته باشند که ایران تا کنون ثابت کرده که استادان خوبی برای این جنگنده ها دارد.

این تحلیلگر نظامی با اشاره به برخورد یک هواپیمای ترابری سی 130 در سال 2005 با یک ساختمان 10 طبقه در تهران و کشته شدن نزدیک به 130 نفر که بیشتر آنها از خبرنگاران بودند، می گوید یکی از پیامدهای به کار گیری هواپیماهای قدیمی در ناوگان حمل و نقل مسافر و نیروی هوایی ایران سوانح زیاد هوایی در ایران است.




استقبال وزیر خارجه آمریکا از حملات ایران علیه داعش

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم گفت که هیچ دلیلی برای تردید در گزارش های منتشر شده درباره حملات جنگنده های ایرانی به مراکز داعش وجود ندارد.
آمریکا از حملات زمینی و هوایی ایران علیه داعش استقبال کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، جان کری وزیر خارجه آمریکا در بروکسل گفت: هر حمله ای از ایران علیه داعش، اقدام مثبتی است.

کری البته از تایید ادعاهای مطرح شده توسط وزارت دفاع این کشور درباره حملات جنگنده های ایرانی علیه داعش در عراق خودداری کرد.

ایران در ائتلاف بین المللی ضدداعش به رهبری آمریکا مشارکت ندارد. با این حال خبرهای غیررسمی درباره حضور فرماندهان نظامی ایرانی در عراق و حملات جنگنده های ایرانی به مواضع داعش در عراق منتشر شده است.

استقبال وزیر خارجه آمریکا از حملات ایران علیه داعش
جان کری همچنین از ائتلاف بین المللی ضدداعش ابراز خرسندی کرد اما گفت: آنچه که باید نابود شود ایدوئولوژی گروه داعش و منابع تامین مالی و سیستم جذب نیروی آن است.
سخنان کری پس از نشست اعضای ائتلاف بین المللی ضدداعش در شهر بروکسل مطرح شد.
 
قبل از این تعدادی از رسانه های آمریکایی گفته بودند هواپیماهای جنگی فانتوم اف 4 ایران مواضع داعش در استان دیاله عراق را بمباران کرده اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم گفت که هیچ دلیلی برای تردید در گزارش های منتشر شده درباره حملات جنگنده های ایرانی به مراکز داعش وجود ندارد.
آمریکا همچنین گفته است که  هیچ هماهنگی میان این کشور و ایرانی ها درباره حملات هوایی علیه داعش وجود ندارد.





کنگره آمریکا به دنبال عبور از اوباما برای تحریم ایران

برخی نیز می گویند با توجه به اختلافات شدید باقی مانده بین ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته ای ، جمهوریخواهان منتظر می مانند که شاهد شکست روند طبیعی مذاکرات باشند و این گونه مسئولیت شکست متوجه کاخ سفید و دولت اوباما خواهد بود.
برخی از مخالفان توافق هسته ای با ایران در کنگره آمریکا در تلاش هستند با عبور از سد وتو اوباما تحریم های جدیدی را علیه برنامه هسته ایران وضع کنند.تلاش کنگره آمریکا برای عبور از سد اوباما برای تحریم بیشتر ایران

به گزارش عصر ایران  مخالفان توافق هسته ای با ایران در کنگره در تلاشند برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران اکثریت دو سوم نمایندگان کنگره را با خود همراه کنند تا از این راه از مانع وتوی احتمالی تحریم های جدید از سوی اوباما عبور کنند.

"رابرت منندز" رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز گذشته با اشاره به این تلاش ها گفت در تلاش است تا پایان اجلاس کنگره در هفته آینده (12 دسامبر) طرح تحریم های جدید ایران را در سنا به جریان بیندازد.

منندز با ادعای اینکه در سفرهایی که به کشورهای مختلف جهان دارد رهبران کشورها می گویند در صورت دست یابی ایران به سلاح هسته ای آنها نیز برای ایجاد توازن به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای خواهند رفت، افزود اگر ما روند کنونی را در مقابل حکومت ایران ادامه دهیم ، آن قدر خود را تضعیف خواهیم کرد که سران ایران به این نتیجه می رسند که ما گزینه معتبر نظامی روی میز نداریم.

  سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا که تا یک ماه دیگر ریاست اکثریت مجلس سنا را در دست خواهد داشت در روزهای گذشته سخنی درباره تحریم بیشتر ایران بر زبان نیاورده است.
جمهوریخواهان موافق تحریم بیشتر ایران برای عبور از سد وتوی اوباما به رای همه اعضای جمهوریخواه سنا (52 نفر) به اضافه 15 سناتور دموکرات نیاز دارند تا با 67 رای سنا (اکثریت دو سوم) از سد وتوی اوباما عبور کنند.

با این حال بسیاری از ناظران در آمریکا امکان جلب رای 67 سناتور را بسیار بعید می دانند و معتقدند حتی برخی سناتورهای جمهوریخواه نیز با موافقان تحریم های بیشتر ایران همراه نیستند. 

برای مثال سناتور "رند پاول" جمهوریخواه که یکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 محسوب می شود روز چهارشنبه در سخنانی با حمایت ضمنی از توافق هسته ای با ایران نسبت به توافق هسته ای با ایران ابراز خوش بینی کرد.

سال گذشته سناتور جمهوریخواه "جف فلیک " از ایالت آریزونا با پیوستن به سناتور رند پاول از امضای طرح تحریم های بیشتر ایران که به طورمشترک از سوی سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه رابرت مندز و مارک کرک تهیه شده بود، امتناع کرد.

سناتور منندز وعده داده است این طرح را که سال گذشته با مخالفت سناتور هری رید رهبر دموکرات های سنا به بایگانی سنا رفت، بار دیگر به صحن کشانده و درباره آن رای گیری خواهد کرد.

سناتورهای جمهوریخواه و برخی سناتورهای دموکرات از جمله سناتور منندز که بر سر موضوع توافق هسته ای با ایران با کاخ سفید اختلافات شدیدی دارد، این روزها و پس از تمدید 7 ماهه توافق ژنو پس از مذاکرات اخیر وین و پیروزی حزب جمهوریخواه در انتخابات میاندوره ای کنگره و کسب اکثریت کرسی های سنا از سوی مخالفان اوباما ، امید بیشتری یافته اند تا با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، روند توافق هسته ای را مسدود کنند.

با این حال به گمان بسیاری از ناظران جمهوریخواهان موافق تحریم های بیشتر ایران نخواهند توانست اکثریت دو سوم را برای تصویب تحریم های ایران کسب کنند. از نظر ناظران مسایل سیاسی در آمریکا ،جمهورریخواهان نمی خواهند به عنوان بر هم زننده توافق هسته ای با ایران جلوه گر شوند.

برخی نیز می گویند با توجه به اختلافات شدید باقی مانده بین ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته ای ، جمهوریخواهان منتظر می مانند که شاهد شکست روند طبیعی مذاکرات باشند و این گونه مسئولیت شکست متوجه کاخ سفید و دولت اوباما خواهد بود و ضربه ای کاری به حزب دموکرات و شخص اوباما وارد خواهد آمد و این حزب هزینه سیاسی این شکست احتمالی را در انتخابات ریاست جمهوری 2016 خواهد پرداخت.





نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند:
61 درصد مردم آمریکا خواستار توافقی با ایران هستند که در برابر کاهش ظرفیت غنی‌سازی ایران و افزایش بازرسی‌ها، برخی تحریم‌ها برداشته شود. ابعاد جزئی‌تر نظرسنجی نشان می‌دهد 62 درصد جمهوری‌خواهان و 65 درصد دموکرات‌ها و 51 درصد افراد مستقل، حامی چنین توافقی هستند.
گروه جنگ نرم مشرق- مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی دانشکده سیاست عمومی دانشگاه مریلند یک نظرسنجی از شهروندان آمریکایی درباره مذاکرات ایران و آمریکا منتشر کرده است.

این نظرسنجی چندماه پیش (جولای 2104) و در آستانه پایان دوره 6 ماهه توافق ژنو از 748 نفر از مردم آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام شده است.

نتایج این نظرسنجی که اینک منتشر شده نشان می‌دهد: 61 درصد مردم آمریکا خواستار توافقی با ایران هستند که در برابر کاهش ظرفیت غنی‌سازی ایران و افزایش بازرسی‌ها، برخی تحریم‌ها برداشته شود. ابعاد جزئی‌تر نظرسنجی نشان می‌دهد 62 درصد جمهوری‌خواهان و 65 درصد دموکرات‌ها و 51 درصد افراد مستقل، حامی چنین توافقی هستند.

طبق این نظرسنجی، فقط 35 درصد مردم آمریکا از گزینه توقف مذاکرات و افزایش تحریم‌ها حمایت می‌کنند.

همچنین 61 درصد مردم آمریکا با همکاری ایران و آمریکا در موضوع عراق، موافقند. 70 درصد نیز با اقدامات اعتمادساز میان دو کشور همچون مراودات فرهنگی و ورزشی و مذاکرات دولت‌های دو کشور در مسائل مشترک موافقند.

نکته حائز اهمیت این نظرسنجی آن است که بسیاری از مردم آمریکا از محتوای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) بی‌اطلاعند. این در حالی است که آمریکایی‌ها بیش از یک دهه است به بهانه احتمال نقض این پیمان، پرونده هسته‌ای ایران را به مهمترین مسئله سیاسی جهان تبدیل کرده‌اند.

نظرسنجی

نظرسنجی

نظرسنجی

نظرسنجی




منابع مطلع غربی گفتند که آمریکا به ترکیه گفته است که بدون موافقت ایران، ایجاد منطقه حائل در سوریه ممکن نیست و دولت آمریکا از هر اقدامی که فضای مذاکرات هسته‌ای را خراب کند یا به دست ایران بهانه بدهد، اجتناب می‌کند.
به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک در اروپا گفتند که بر خلاف اینکه رسانه‌های آمریکایی از نزدیک شدن مواضع آمریکا و ترکیه در خصوص سوریه خبر دادند، اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است.
منابع دیپلماتیک اروپایی گفتند که دولت آمریکا به دولت ترکیه اعلام کرده است که نمی‌تواند بدون موافقت [و اجازه] ایران، منطقه حائلی در مرز ترکیه با سوریه به وجود بیاورد و وضعیت (میان خود و ایران) را تشدید کند.
این منابع به روزنامه «الرأی» کویت گفتند که «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا 10 روز پیش به ترکیه سفر و تلاش کرد که ترک‌ها را به پیوستن به جنگ علیه داعش ترغیب کند.
به گفته این منابع، مسئله اصلی تلاش بایدن برای متقاعد کردن ترک‌ها حول این موضوع بود که «تروریسم همه را خواهد بلعید و به کسی رحم نمی‌کند» و «به مصلحت ترکیه است که در این تلاش ضد داعش مشارکت کند». اما ترک‌ها پاسخ دادند که «آنها آمادگی کامل دارند که به جنگ ضد داعش بپیوندند اما بدین شرط که این اقدام به نظام سوریه کمک نکند که مناطقی را که از دست داده بسادگی بتواند پس بگیرد».
بنا بر گزارش الرأی، مسئولان ترکیه به بایدن گفتند که اگر آمریکا با ایجاد منطقه حائل و منطقه پروازممنوع در سوریه موافقت کنند آماده‌اند که پایگاه آنجرلیک و هر تسهیلات نظامی یا لوجستیکی دیگر را که آمریکا در جنگ ضد داعش بخواهد، فراهم کنند که بایدن این موضع را «حرفی ترغیب‌کننده» توصیف و اضافه کرد که آن را به باراک اوباما (رئیس جمهوری آمریکا) منتقل می‌کند.
این منابع دیپلماتیک اروپایی افزودند: اما بایدن به طور ضمنی به مسئولان ترکیه اشاره کرد که دولت کنونی (آمریکا) تلاش می‌کند، اجتناب کند از هر چیزی که (فضای) مذاکرات هسته‌ای با ایران را خراب کند «تا اینکه به آنها (ایرانی‌ها) بهانه‌ای ندهیم که از توافق هسته‌ای شانه خالی کنند آمریکا و غرب را سرزنش کنند».منبع: فارس


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد