سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



مشاور استاندار خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم:

"انتقال آب کارون" طرح احیای دشت‌های خوزستان را با مشکل مواجه می‌کند

خبرگزاری تسنیم: مشاور استاندار خوزستان در امور کشاورزی گفت: اگر آب کارون منتقل نشود تامین آب طرح کشاورزی مقام معظم رهبری استان خوزستان مشکلی ندارد ولی با انتقال آب کارون با کمبود آب مواجه می‌شویم.

سید عطاالله سیادت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهارداشت: طرح احیاء 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان که به طرح مقام معظم رهبری معروف است مربوط به سفری است که مقام معظم رهبری درسال 75به خوزستان داشتند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در این سفر در دستوری که به 4 وزیر وقت داشتند دستور احیاء 800 هزار هکتار از اراضی را صادر کردند که این بالا‌ترین سندی است که در این زمینه ابلاغ شده و برای همگان فصل الخطاب است.

مشاور استاندارگفت: اکنون احیاء 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان در دستور کار استانداری قرار گرفته است ولی به طور قطع یقین از دستور مقام معظم رهبری اندکی کوتاه نمی‌آییم.

سیادت ابراز داشت: همه باید بدانیم در این مسئله خوزستان دارای سندی از مقام معظم رهبری دارد که غیر قابل خدشه است و این در مورد سایر استان‌ها صادق نیست.

وی اظهار داشت: نباید در حق خوزستان اجحاف شود. شما ببیند طبق آمار در پایان دهه 70 سطح زیرکشت در اصفهان 150 هزار هکتار بود ولی این مقدار امروز به بالای 260 هزار هکتار رسیده است. حال باید پرسید اگر واقعاٌ اصفهان کمبود آب دارد علت این همه توسعه باغات چیست؟

رئیس دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان گفت: سیاسیون خوزستان باید بیش از پیش برای استان دلسوزی کنند و ممکن است در اجرای این طرح مشکلاتی پیش بیاید که قابل حل است ولی همه باید در این مسئله وحدت داشته باشیم.

وی بیان کرد: با وجود تصویب این طرح از سال 76 تا سال 92 هیچ تحرکی در این زمینه صورت نگرفته بود ولی در یکسال اخیر دولت با تمام قوا در این زمینه فعال شده است.

مشاور استاندار در بخش کشاورزی تأکید کرد: کشت مجدد چغندرقند باید در خوزستان توسعه پیدا کند. ما باید برای حفظ حاصلخیزی خاک حساسیت داشته باشیم.

حساسیت حفظ و جلوگیری از فرسودگی خاک

وی با اشاره به حساسیت موضوع خاک و حفظ آن گفت: باید این خاک حاصلخیز را برای نسل بعد هم حفظ کنیم  که اگر نتوانیم این حاصلخیزی را حفظ کنیم در آینده دچار خاموشی نسل می‌شویم.

وی افزود: باید در زمینه کشت سیاست الگوی کشت مناسبی داشته باشیم و حاصلخیزی و تنوع زیست محیطی خاک را حفظ کنیم که این باعث پویایی کشاورزی منطقه می‌شود.

سیادت در زمینه تأمین آب 550 هزار هکتار بیان کرد: اگر آب کارون منتقل نشود آب این طرح مشکلی ندارد ولی با انتقال آب کارون با کمبود آب مواجه می‌شویم.

وی درباره انتقال آب کارون بیان کرد: دبی آب کارون بین 11 میلیون تا 14 میلیون مترمکعب است که با طرح انتقال قرار است 6 میلیون مترمکعب آب کارون به اصفهان منتقل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رامین خوزستان گفت: چون این انتقال از سرشاخه‌ها و از کف کارون در بالا دست‌ها رخ می‌دهد این آب انتقالی تضمینی و همواره هست ولی در سال‌های خشکسالی که آب کارون کاهش می‌یابد آب انتقالی کم نمی‌شود درعوض آب ورودی به خوزستان کاهش می‌یابد.

مشاور کشاورزی استاندار با اشاره به الگوی کشت در استان خوزستان و اصفهان مطرح کرد: شاهد آن هستیم که در اصفهان باغات در حال توسعه است که هم به آب فراوان نیاز دارد و هم به آب همیشگی نیاز دارد درحالی که این الگو در خوزستان زراعی و فصلی است.

نابودی کشاورزی خوزستان در صورت انتقال آب کارون

وی تصریح کرد: حتی اگر 10 درصد آب کارون منتقل شود عواقب جبران ناپذیری بر کشاورزی خوزستان دارد و نابودی کشاورزی در خوزستان اثرات زیست محیطی و امنیتی به بار می‌آورد.

سیادت درباره آزاد سازی آب در زاینده رود گفت: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد این رودخانه فصلی بوده و از دوران قاجار تا به حال تابستان‌ها خشک می‌شده است و این چیز عجیب و جدیدی نیست.

وی اظهار داشت: از طرفی مسئولان اصفهانی می‌گویندبا مشکل آب روبرو هستیم ولی از طرفی روز بروز صنایعی که نیاز به آب فراوان دارند را در این استان گسترش می‌دهند. در حالی که این صنایع باید در خوزستان و در مناطق نزدیک به آب ایجاد شود نه در اصفهان.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد