سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان


 سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با اعلام خبر حضور ارزیابان یونسکو به منظور بررسی ثبت جهانی شوش در این منطقه، گفت: متن اعتراض دوستداران میراث فرهنگی درباره تعیین حریم این منطقه تاریخی به دفتر یونسکو ارسال شده است.

مجتبی گهستونی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به ورود ارزیابان یونسکو در شب 13 آبان به خوزستان اظهار کرد: ارزیابان یونسکو در صبح 14 آبان عازم شوش شدند تا بررسی های خود را به منظور ثبت جهانی شوش انجام دهند.
وی افزود: قرار است جلسه های فشرده ارزیابان یونسکو در فضایی آرام دنبال شود تا جو رسانه ای بر بررسی و گزارش آنها اثرگذار نباشد.
سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که مردم شوش ورود ارزیابان یونسکو را به فال نیک می گیرند، خاطرنشان کرد: همزمان با ورود این ارزیابان استقبال گرمی از سوی مردم محلی صورت گرفت که بیانگر مهمان نوازی اهالی خوزستان است.
گهستونی تصریح کرد: درباره ثبت شوش اختلاف نظرهایی از گذشته مبنی بر این که چه متراژی از حریم شوش به ثبت جهانی باید برسد بین اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، جامعه باستانشناسی و نیز دوستداران میراث فرنگی وجود داشت.
وی افزود: برخی معتقدند حریم 400 متری شوش به ثبت برسد اما برخی بر عدد 800 و برخی نیز بر عدد یکهزار و 200 تاکید دارند. در نتیجه ابهام هایی بین کارشناسان برای تعین حریم شوش مطرح است. 
سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: سازمان و اداره کل میراث فرهنگی شوش تاکید دارند که باید کل شوش در ثبت جهانی دیده شود. دلیلی ندارد که این ثبت محدود به 400 متر شود. اما استدلال مخالفان این است که این سازمان مالکیت تمام محدوده وسیعی را که خواهان ثبت جهانی آن است را ندارد.
گهستونی با اشاره به این که ما درباره شهری سخن می گوییم که روزگاری پایتخت ایران زمین بوده است، گفت: محوطه های شوش گسترده و بزرگ است. اعدادی که درباره تعیین حریم عنوان می شود تمام محوطه ها را شامل نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر میراث فرهنگی خوزستان به دلایل مختلف مالی و حقوقی امکان تملک تمام محوطه شوش را ندارد. در صورتی که تمام بودجه میراث فرهنگی کشور نیز به این امر اختصاص یابد برای تملک محوطه های باستانی شوش کفایت نمی کند.
سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: نخستین کاری که میراث فرهنگی خوزستان باید انجام دهد این است که اراضی که به حریم شوش مربوط است را به مرور تملک کند. به طور قطع این فرآند زمان بر است و به بودجه نیاز دارد.
گهستونی با بیان این که ما به عنوان دوستداران میراث فرهنگی خوزستان خواهان ثبت تمام محوطه باستانی شوش هستیم، عنوان کرد: متن تمام اعتراضات دوستداران میراث فرهنگی به صورت ترجمه به دفتر یونسکو ارسال شده است.
وی در پایان با تاکید بر این که اولویت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در حال حاضر ثبت جهانی شوش است، گفت: میراث فرهنگی خوزستان بلافاصله پس خروج ارزیابان باید نگاه خود را به کل این استان پراکنده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد