سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از شوش



ارزیابان یونسکو در شوش چه دیدند؟
فرهنگی و هنری  14:11:32 1393/08/18
938-6980-5 کد خبر
    

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش گفت: ارزیابان یونسکو به اتفاق معاون میراث فرهنگی کشور و جمع دیگری از کارشناسان در تاریخ 14 و 15 آبان 93 به مدت دو روز در منطقه شوش حضور یافتند.

 

محمدحسین ارسطوزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: ارزیابان در بدو ورود با استاندار و معاونان استاندار خوزستان جلسه‌ای داشتند که در این جلسه از روند ثبت جهانی با قاطعیت اعلام حمایت کردند.

 

او ادامه داد: ارزیابان از موزه و باغ موزه شوش دیدن کردند که اتفاقا در هنگام بازدید آن‌ها تعدادی از خردسالان شوشی در باغ موزه مشغول کارهای فرهنگی نظیر نقاشی و ساخت کاردستی‌های گِلی بودند که این حرکت خیلی مورد توجه ارزیابان قرار گرفت و توضیحاتی از مربیان دریافت کردند.

 

ارسطوزاده خاطرنشان کرد: سپس از اتاق معرفی شوش بازدید شد که در آن جا معرفی شوش با پخش کلیپ برای ارزیابان صورت گرفت و بعد از آن هم از محوطه‌ها و مجموعه تاریخی شوش و قلعه بازدید به عمل آمد. همچنین آن‌ها از دیگر نقاط تاریخی شوش همچون چغازنبیل و هفت تپه دیدن کردند.

 

وی ادامه داد: بعد از بازدید کلی از شوش در روز اول نشستی با کارشناسان و مسؤولان میراث فرهنگی استان در پایگاه برگزار شد و سوالات متعددی در زمینه‌های مختلف مدیریت سایت، نوع پژوهش‌ها، نحوه حفاظت و معرفی و چگونگی پایش محوطه پرسیدند و به همه سوالات پاسخ داده شد.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش بیان کرد: در این بازدید دکتر عباس علی‌زاده، باستان‌شناس از دانشگاه شیکاگو، و دکتر عبدالمجید ارفعی، متخصص زبان‌های ایران باستان، نیز حضور داشتند و توضیحاتی را برای ارزیابان یونسکو در خصوص فعالیت‌ها و چشم‌انداز پایگاه ارایه دادند.

 

ارسطوزاده اضافه کرد: ارزیابان یونسکو در روز دوم نشستی با فرماندار، شهردار، شورای شهر و نماینده شهرستان و انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در محل قلعه باستان‌شناسی شوش داشتند و در این جلسه به تبادل نظر پرداختند و بسیاری از موضوعات اجتماعی مطرح و به همه سوالات ارزیابان پاسخ داده شد و در کل ارزبابان از این نشست رضایت‌مند بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی ارزیابان در هنگام بازدید هیچ گونه اظهار نظری راجع به نتیجه نهایی نمی‌کنند چراکه نتیجه قطعی در زمان خاص خودش و بعد از به شور گذاشتن آن در مجمع عمومی یونسکو در تاریخی معین که احتمالا تیر 94 است اعلام می‌شود.

 

او درباره این که آیا ارزیابان یونسکو بازدید مجدد از محوطه شوش خواهند داشت گفت: اگر مورد خاصی وجود داشته باشد هماهنگ می‌کنند اما این که از الان روز خاصی را مشخص کرده باشند خیر.

 

وی درباره روند بازدید گفت: در این بازدید به نظر همکاران‌مان مورد خاصی مشاهده نشد و هیچ گونه نقطه ابهامی را مشاهده نکردیم.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش گفت: من خیلی مشتاق به ثبت جهانی شوش هستم چراکه مساله فقط ثبت جهانی نیست بلکه موضوعی که خیلی برای ما مهم است فعالیت‌هایی است که جهت حفاظت، نگه‌داری مجموعه و تبدیل شوش به یک پژوهش‌گاه بین‌المللی است.

 

ارسطوزاده ادامه داد: تاکنون زیرساخت‌های برای انجام فعالیت‌هایی مثل ساماندهی اشیای تاریخی، نگه‌داری کتیبه‌های تاریخی، تهیه و اجرای طرح مسیر گردشگری محوطه تاریخی شوش و ایجاد ساختار منسجم تحت عنوان پایگاه میراث فرهنگی شوش انجام شده است.

 

وی تاکید کرد: مهمترین موضوع برای ما این است که حمایت‌ها همچنان ادامه پیدا کند و بستر مناسبی برای پژوهش‌های وسیع در همه حوزه‌های مختلف فراهم شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد