سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز




اوباما به دنبال دور زدن کنگره در توافق هسته ای با ایران

"کینیث کاتزمن" عضو مرکز بررسی های کنگره آمریکا در این باره گفت: کنگره خواهان نابودی کامل برنامه هسته ای ایران هستند. به نظر می رسد این موضوع در توافق هسته ای آینده با ایران، محقق نمی شود.
مقامات مسؤول در کاخ سفید گفته اند رئیس جمهور اوباما قصد دارد به صورت یکجانبه و بدون نیاز به تصویب کنگره، توافق نهایی احتمالی با ایران را تایید و تحریم ها علیه تهران را تعلیق کند.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز دوشنبه گفت: قبل از این گفته بودیم که تحریم های ضدایرانی آمریکا، ابتدا تعلیق می شوند اما برچیدن کامل تحریم ها تنها پس از آن انجام می شود که بدانیم ایران همه تعهداتش را اجرا کرده است.

نیویورک تایمز می نویسد: دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 نیازمند موفقیت مذاکرات در سه بخش جداگانه است. اول: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، دوم: مذاکرات میان حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محافظه کاران کشورش وسوم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مخالفانش در کنگره این کشور.

"کینیث کاتزمن" عضو مرکز بررسی های کنگره آمریکا در این باره گفت: کنگره خواهان نابودی کامل برنامه هسته ای ایران هستند. به نظر می رسد این موضوع در توافق هسته ای آینده با ایران، محقق نمی شود.

وی افزود: در صورت ارائه متن توافق نهایی توافق هسته ای ایران و آمریکا به کنگره، معلوم نیست کنگره به این متن رای مثبت دهد و آن را تصویب کند.

نیویورک تایمز ادامه داد: دولت آمریکا تلاش می کند با استفاده از همه راه ها مانع از ارائه متن توافق هسته ای به کنگره شود. اوباما قصد دارد تنها کنگره در برداشته شدن گام به گام تحریم های ایران در سال های آینده به تناسب میزان التزام ایران به تعهداتش، همکاری کند.

مهمترین تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران شامل ممنوعیت تعامل بانک های بین المللی با بانک مرکزی ایران و تلاش برای جلوگیری از دسترسی ایران به پول درآمدهای نفتی اش است.

براساس یکی از پژوهش هی وزارت خزانه داری آمریکا، دولت اوباما می تواند بخش اعظم تحریم ها علیه ایران را بدون نیاز به تصویب کنگره، معلق کند. همزمان اوباما می تواند توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران را بدون نیاز به تصویب کنگره، تایید کند زیرا توافقنامه، معاهده نیست و نیازی به تصویب کنگره ندارد.

اما آنچه که می تواند توافق هسته ای با تهران را با چالش مواجه کند این است که ایران با تعلیق تحریم های آمریکا توسط اوباما موافقت نکند. این تعلیق در هر زمانی امکان لغو دارد.

دولت اوباما قبل از این در ماجرای امضای توافق موقت ژنو میان ایران و گروه 1+5 در آذرماه گذشته هم همین مسیر را طی کرد و از ارائه آن به کنگره برای تصویب خودداری کرد.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی هسته ای هستند. آنها براساس توافق قبلی، تا سوم آذرماه آینده مهلت دارند در این باره به توافق نهایی دست یابند.






نگرانی صهیونیست ها از احتمال توافق در مذاکرات هسته ای

وزیر خارجه اسراییل: باید به ایران شلیک کنیم

وزیر اطلاعات اسراییل گفت:می توان توافق را به تاخیر انداخت و با ایجاد فشار بیشتر به ایران ، این کشور را واداشت تا از مواضع کنونی خود در موضوع هسته ای عقب نشینی کند.
مقامات رژیم اسراییل در دو روز گذشته بر حملات لفظی و تهدیدهای خود در موضوع برنامه هسته ای ایران افزوده اند.

به گزارش عصر ایران پس از هشدار روز یکشنبه نتانیاهو درباره توافق هسته ای به گفته او "بد" قدرت های جهانی با ایران در موضوع هسته ای، دو وزیر کابینه او روز گذشته در مصاحبه با رادیو اسراییل با هشدار به کشورهای طرف مذاکره با ایران، آنها را از توافق هسته ای با ایران بازداشتند.

"یووال اشتینیتز" وزیر اطلاعات اسراییل روز گذشته در مصاحبه با رادیو اسراییل با هشدار به کشورهای گروه 1+5 گفت : این کشورها چه اصراری به توافق با ایران تا مهلت تعیین شده 24 نوامبر دارند.

او گفت: می توان توافق را به تاخیر انداخت و با ایجاد فشار بیشتر به ایران ، این کشور را واداشت تا از مواضع کنونی خود در موضوع هسته ای عقب نشینی کند.

اشتینیتز با اشاره به اینکه قدرت های جهانی تهدید برنامه هسته ای ایران را درک می کنند، اما افزود: برخی از قدرت ها احساس می کنند مشکلات مهم تر و فوری تری از جمله تهدید داعش وجود دارد و از این رو می خواهند برای حل بحران داعش به هر نحوی شده موضوع ایران را از روی میز بردارند تا موضوعات مهم تر از جمله داعش را حل و فصل کنند.

او مدعی شد: درست است که مساله دولت اسلامی (خلافت خود خوانده گروه تروریستی داعش) یک تهدید است اما تهدید اصلی همچنان از ناحیه خلافت قدیمی اسلامی (ایران) است.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسراییل نیز در مصاحبه ای مشابه با رادیو اسراییل ، ایران را به طور تلویحی به حمله یکجانبه اسراییل تهدید کرد.

لیبرمن با اشاره به اینکه اسراییل باید امنیت شهروندان خودرا تامین کند، گفت: اگر شما بخواهید شلیک کنید نباید بگویید می خواهیم شلیک کنیم، باید این کار را بکنید.

لیبرمن افزود: مقامات اسراییل به اندازه کافی درباره تهدید ناشی از برنامه هسته ای ایران حرف زده اند، اما اکنون زمان عمل است نه حرف زدن.






قسط سوم بدهی‌های توافق ژنو به ایران پرداخت شد

بانک مرکزی اعلام کرد: قسط سوم بدهی‌ های سررسید شده توافق ژنو به مبلغ 400 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی گزارش داد: براساس توافق ایران و‌ گروه 1+5 مبلغ 400 میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط سوم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شد.

با احتساب واریز قسط سوم، مبلغ 1.4 میلیارد دلار از کل مبلغ 2.8 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.






طی هفته های اخیر، موضوع تهاجم تروریست های داعش به شهر کردنشین کوبانی (عین العرب) در سوریه، به سرخط اصلی اخبار و تحلیل های سیاسی و رسانه ای در جهان تبدیل شد. با این حال، مقاومت نیروهای پیشمرگه کرد در کوبانی (عین العرب) که داعش را از هدف خود مبنی بر تصرف این شهر بازداشت، دربردارنده نکات مهمی درباره تحولات جاری در منطقه است.
کد خبر: ۴۴۳۳۲۷
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴-20 October 2014
طی هفته های اخیر، موضوع تهاجم تروریست های داعش به شهر کردنشین کوبانی  (عین العرب)در سوریه، به سرخط اصلی اخبار و تحلیل های سیاسی و رسانه ای در جهان تبدیل شد. با این حال، مقاومت نیروهای پیشمرگه کرد در کوبانی  (عین العرب)که داعش را از هدف خود مبنی بر تصرف این شهر بازداشت، دربردارنده نکات مهمی درباره تحولات جاری در منطقه است.

به گزارش «تابناک»، از هفته ها پیش و همزمان با اوج گیری فعالیت های تروریست های داعش در عراق و سوریه، این نگرانی وجود داشت که شهر کردنشین کوبانی  (عین العرب) در مرز سوریه با ترکیه به تصرف داعش درآمده و با توجه به مقاومت های پیشین و فعلی نیروهای پیشمرگه کرد در مقابل داعش، قتل عام عظیمی در این شهر به راه افتاده و شکل یک فاجعه انسانی را به خود بگیرد.

زمانی که کوبانی  (عین العرب) به محاصره نیروهای داعش درآمد، نگرانی ها در این زمینه بیش از پیش افزایش یافت؛ زیرا سابقه تهاجم های چند ماه اخیر داعش به شهرهای مختلف عراق، این نگرانی را به وجود آورده بود که تروریست های تکفیری خواهند توانست در شرایط خاص شکل گرفته پیرامون کوبانی  (عین العرب) و به ویژه جدا افتاده ماندن این شهر،‌ به سرعت و در فاصله ای کوتاه نسبت به تصرف آن اقدام کند.

مهمترین عاملی که به طور خاص هراس از سقوط سریع کوبانی  (عین العرب) را در عرصه بین المللی ایجاد کرده بود، تجربه سقوط سریع شهری بزرگ چون موصل و افتادن آن به دست داعش بود که مهمترین نقطه عطف در پیشروی های اولیه تکفیری ها به شمار می رفت. سقوط این شهر در مدت 24 ساعت و سپس جنایات بی رحمانه و بی سابقه تروریست ها در این شهر و حومه آن، اصلی ترین عاملی بود که سبب شد داعش – به ویژه با استفاده از جنگ روانی و تبلیغاتی – خود را به عنوان هیولایی قدرتمند و شکست ناپذیر جلوه دهد. 

با این حال،‌ روزهای متمادی مقاومت مردم کوبانی (عین العرب) – که همه از مرد و زن سلاح به دست گرفته و به مبارزه با تروریست ها پرداختند – نشان داد افسانه ای که داعش تلاش داشت با استفاده از جنگ روانی از قدرت خود در افکار عمومی ایجاد کند،‌ به هیچ وجه صحت ندارد و تروریست های این گروه با وجود استفاده از سلاح های سنگین و انواع و اقسام اقدامات بی رحمانه و جنایتکارانه،‌ نتوانستند کوبانی  (عین العرب) را به تصرف خود درآورند.

در این زمینه، به ویژه باید به عواملی توجه داشت که چند ماه پیش سبب رقم خوردن واقعه موصل شد؛ اما در موضوع کوبانی  (عین العرب) قابلیت تکرار نیافت. در حقیقت، دو عامل اصلی در سقوط موصل و افتادن آن به دست داعش موثر بود که یکی استفاده از عنصر غافلگیری و بهره گیری از فضای بی ثبات سیاسی چند ماه پیش در این کشور بود که سبب عدم آمادگی یا عدم رغبت نیروهای امنیتی و همچنین مردم محلی برای مقابله موثر با تکفیری ها شد. عامل دوم نیز که البته در ارتباط با مورد قبلی است، حضور عناصر سابق بعثی در میان نیروهای داعش بود که عملاً تاکتیک های عملیاتی این گروه را در عراق تدوین کرده و می کنند.

به این ترتیب،‌ می توان با قاطعیت استدلال کرد که داعش در صورت فراهم نبودن مجموعه ای از شرایط درونی و بیرونی، اصولاً امکانی برای پیشروی موثر و پیشبرد اقدامات خود در سطحی گسترده ندارد و افسانه ای که این گروه سعی در القای آن دارد، از اساس غیرواقعی است. به عبارت دیگر،‌ می توان گفت وقایع کوبانی  (عین العرب) سبب شکست ابهت ادعایی گروه داعش شده است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد