سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدارهای امنیتی

 

 

ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی حقوق مدنی را به شیوه ای که دوربین های مدار بسته ثابت قادر به انجام آن نیستند، تهدید می کنند.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - طی جنگ سرد، اغلب ادعا می شد که ماهواره های جاسوسی می توانند حتی عناوین یک روزنامه که روی نیمکت پارکی در مسکو یا واشنگتن باقی مانده است را بخوانند. البته این ادعا نمی توانست حقیقت داشته باشد زیرا وضوح فضایی هیچگاه به آن اندازه خوب نبود که قابلیت انجام چنین کاری وجود داشته باشد. اما نمی توان این حقیقت را انکار کرد که چشمانی در آسمان همواره نظاره‌گر ما هستند.

راه گریزی از خطر جاسوس های ماهواره ای نیست

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، این چشمان پنهان از دید انسان در حال حاضر می توانند بیش از هر زمان دیگری نظارتی دقیق و واضح بر نقاط مختلف جهان داشته باشند. البته باید به این نکته اشاره داشت ماهواره هایی که در فضا قرار دارند تنها برای اهداف امنیتی و اطلاعاتی به کار گرفته نشده اند. اپراتورهای خصوصی به طور فزاینده از ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین برای ثبت تصاویر با وضوح بالا و فروختن آنها به هر فرد علاقمند به این قبیل عکس ها استفاده می کنند.

اگرچه تردید عمومی اندکی درباره این تحول وجود دارد اما موضوعی داغ در محافل حقوقی به شمار می رود. عکس های گرفته شده از فواصل بسیار دور در آسمان به طور فزاینده به عنوان مدرک در دادگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. نخستین آژانس کارگاهی فضایی نیز اخیرا در لندن، انگلیس تاسیس شده است.

آیا این گامی در مسیر تغییر نظارت عمومی محسوب می شود؟ بی تردید، پاسخ مثبت است. امروزه، تصور آینده ای که در آن هر فعالیت انسان در محیط فضای باز - و شاید فضاهای داخلی و مسقف با استفاده از دوربین های حرارتی - زیر نظر قرار دارد، ضبط می شود و به طور بالقوه به عنوان مدرک مورد استفاده قرار می گیرد چندان عجیب نیست. حتی در برخی مناطق جهان که تحت گشت زنی هواپیماهای بدون سرنشین قرار دارند، این روند به نوعی اجرایی شده است.

راه گریزی از خطر جاسوس های ماهواره ای نیست

بسیاری از مردم جهان با این مساله مشکل نخواهند داشت چنان که برخی کشورهای جهان با رشد روزافزون دوربین های مدار بسته با چالش و مشکلی مواجه نشده اند. در حقیقت، برخی این گونه استدلال می کنند اگر چیزی برای پنهان کردن نداشته باشید از قرار گرفتن در این شرایط نیز نگرانی نخواهید داشت. اما این استدلال درباره ماهواره ها چندان عاقلانه نیست. در حقیقت، ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی حقوق مدنی را به شیوه ای که دوربین های مدار بسته ثابت قادر به انجام آن نیستند، تهدید می کنند.

فضاهای عمومی به طور کلی برای عکاسی آزاد هستند؛ عکاسی هوایی نیز در هر جایی انجام می شود. اما با تداوم روند فعلی، موج بعدی تصویربرداری آن چه که ما به عنوان فضای عمومی در نظر می گیرم را بازتعریف خواهد کرد. شاید خیلی زودتر از آن چه فکر می کنید باید این مساله را بپذیرید که فردی همواره نظارتی دقیق و پنهانی بر شما خواهد داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد