سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی روز

 

 

رئیس مرکز استراتژیک وزارت اطلاعات:
وزارت اطلاعات‌ همه سناریوها درباره پرونده هسته‌ای‌‌ را پیش‌بینی و تدوین کرده است‌

رئیس مرکز استراتژیک وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات، همه سناریوها درباره پرونده هسته‌ای و نتایج مذاکرات از قبیل سناریوی توافق، تمدید و حتی بن‌بست را پیش‌بینی و تدوین کرده است.

خبرگزاری فارس: وزارت اطلاعات‌ همه سناریوها درباره پرونده هسته‌ای‌‌ را پیش‌بینی و تدوین کرده است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شفیعی بعد از ظهر امروز در همایش بزرگداشت سی‌امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات اظهار کرد: دشمنان اسلام با ایجاد گروهک‌های تروریستی همچون داعش و طالبان و حمایت از آنان به دنبال پیاده کردن خواسته‌های خود بودند اما با وجود این تلاش‌ها همواره دشمنان به این اذعان داشته‌اند که جمهوری اسلامی قدرت برتر منطقه بوده و از سویی در دستیابی به اهداف خود در این زمینه موفق نبوده‌اند.

وی گفت: به طور حتم در نظم نوین جهانی، گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان مهم‌ترین مدل جایگاه خود را بیش از پیش کسب خواهد کرد چرا که مدل اخوانیه و مرسی پاسخ نخواهد داد.

رئیس مرکز استراتژیک وزارت اطلاعات با یادآوری اینکه سه دهه از تشکیل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی سپری می‌شود تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات این وزارتخانه مهم کشف و شناسایی حزب توده بوده است.

وی با بیان اینکه در شهریور 62 تاسیس وزارت اطلاعات مصوب و بعد از یک سال این دستگاه فعالیت خود را آغاز کرد افزود: ایجاد دانشکده اطلاعات، راه‌اندازی مرکز اسناد و مرکز استراتژیک از محورهای قانون تشکیلات این وزارتخانه است.

شفیعی ادامه داد: ما اطلاعات را در مسیر خودش کسب و برای آینده تحلیل تا آینده‌پژوهی در زمینه‌های مختلف داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از اینکه اتفاقاتی روی بدهد و داعش‌ها شکل بگیرند بایستی تدابیر و برنامه‌های مرتبط در این حوزه‌ها بایستی وجود داشته باشد گفت: بر همین اساس، این وزارتخانه در پرونده‌های ملی مثل انرژی هسته‌ای پیش‌بینی لازم را در تمامی زمینه‌ها دارد.

به گفته رئیس مرکز استراتژیک وزارت اطلاعات، همه سناریوها درباره پرونده هسته‌ای و نتایج مذاکرات از قبیل سناریوی توافق، تمدید و حتی بن‌بست پیش‌بینی و تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی برای تمامی این‌ها سناریو و برنامه دارد اظهار کرد: به همین خاطر است که رئیس جمهور در محافل داخلی و خارجی با قاطعیت تمام درباره مذاکرات و پرونده هسته‌ای سخن می‌گوید.

شفیعی ارائه این سناریوها به رهبری، رئیس جمهور و سایر مسئولان نظام اسلامی را برشمرد و گفت: نتایج بررسی‌های وزارت اطلاعات در زمینه‌های مختلف از طریق سه لایه انجام شده و سرانجام تهیه، تدوین و نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در لایه نخست از ظرفیت مؤسسات ، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها در قالب همکاری مختلف استفاده می‌شود افزود: در لایه دوم اتاق‌های فکری را با حضور نخبگان داشته که در نشست این هفته درباره موضوع نظم آینده جلسه‌ای خواهیم داشت.

رئیس مرکز استراتژیک وزارت اطلاعات  آخرین لایه از بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات را مربوط به اطلاعات معاونت‌های این وزارتخانه برشمرد و اضافه کرد: در این لایه جمع‌بندی موضوعات مختلف صورت می‌گیرد و تمامی این سناریوها بر اساس کارهای کارشناسی انجام می‌شود.

وی در ادامه به نقش و ضرورت استحکام و وحدت درون نظام اسلامی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: ما باید بتوانیم در هر شرایط وحدت کلمه و انسجام را در نظام داشته باشیم که قطعاً این به نفع جمهوری اسلامی است.

شفیعی با بیان اینکه اگر شکاف بین مردم و حاکمیت شکل بگیرد این اولین مشکل خواهد بود اضافه کرد: بی‌شک امنیت چیزی نیست جز تولید اجتماعی به همین خاطر است که  امنیت ‌در روابط اجتماعی شکل می‌گیرد و مردم نقش مهمی در شکل‌گیری امنیت ایفا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مادامی که ارتباط مردم با نظام و حاکمیت حفظ شود هیچ صدمه‌ای به نظام جمهوری اسلامی نخواهد رسید.

رئیس مرکز استراتژیک وزارت اطلاعات با طرح این موضوع که عامل شکست و محو شدن صدام از حکومت جدای از حملات به عراق، نارضایتی مردم آن کشور از این شخص بود گفت: بایستی همواره امید و اتحاد مردم کشورمان تقویت و برخی عوامل نارضایتی شناسایی و برای رفع آن تلاش شود.

وی توجه هر چه بیشتر به اقتصاد مقاومتی در کشور را ضروری خواند و بیان داشت: توجه به تولیدات داخلی باعث می‌شود که دشمن نتواند برای رسیدن به اهداف خود با تحریم‌های خود بر نظام اسلامی، فشار بیاورد. 

 

 

 

همزمان با هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای در «وین»
مرکز اسرائیلی: اسرائیل توان حمله هوایی به ایران را دارد، اعراب هم همکاری می‌کنند

یک مرکز مطالعاتی در رژیم صهیونیستی همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه «۱+۵» در گزارشی خوش‌بیننانه مدعی شد که اسرائیل توان حمله هوایی انفرادی به ایران را دارد و دولت‌های عربی نیز آسمان خود را نه تنها در اختیار می‌گذارند، بلکه همکاری هم خواهند کرد.

خبرگزاری فارس: مرکز اسرائیلی: اسرائیل توان حمله هوایی به ایران را دارد، اعراب هم همکاری می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه «1+5» در وین، گزارشی منتسب به مرکز مطالعات راهبردی اسرائیلی «بگین-سادات» مدعی شد که اسرائیل توان حمله یکجانبه هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد و در این کار می‌تواند از آسمان کشورهای عربی استفاده کند.

این مرکز اسرائیلی در این گزارش جدید که بر خلاف گزارش‌های چند سال اخیر است که خطرات حمله انفرادی به ایران را گوشزد می‌کردند، ضمن اذعان به اینکه چنین حمله انفرادی به ایران مملوء از خطر و کاملا پیچیده است، ادعا کرد که اگر اسرائیل خلاق و به اجرای این کار مصمم باشد، به احتمال بسیار، از حیث نظامی و سیاسی موفق خواهد شد.

این گزارش خوش‌بینانه اسرائیلی همچنین بعید ندانست که این اقدام اسرائیل، بر خلاف توافق (هسته‌ای) با استقبال بین‌المللی روبه‌رو شود.

این گزارش در ادامه، سخنان اخیر اسرائیلی‌ها را مبنی بر اینکه تل‌آویو قدرت حمله به ایران و نابود کردن بخش بزرگی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را دارد، نشانه عصبانیت روزافزون اسرائیلی‌ها از چیزی دانست که این گزارش آن را «واکنش ضعیف بین‌المللی به ایران» توصیف کرد. در ادامه همچنین سخن از حمله نظامی را نشانه‌ این دانست که این درک به وجود آمده است که تنها راهی که می‌تواند مانع از آنچه «دسترسی ایران به سلاح اتمی» نامیده می‌شود، راهکار نظامی است.

گزارش مرکز بگین‌-سادات یادآوری می‌کند که چنین حمله‌ای نیازمند توانمندی برای رسیدن به زیرساخت هسته‌ای ایران و نابودی اهداف در مسافت‌های طولانی و غلبه کردن بر پدافند هوایی (ایران) است... و از آنجا که عنصر اصلی برای ساخت بمب، اورانیوم غنی‌شده است، بنابراین باید مراکز نطنز و فوردو در کنار آب‌سنگین اراک مد نظر گرفته شود و هر چند رآکتور آب‌سنگین اراک هنوز فعال نشده، اما اسرائیل باید آن را نابود کند، مانند حمله‌ای که در سال 1981 به تاسیسات هسته‌ای عراق انجام داد.

اما درباره آنچه این گزارش آن را «قدرت نظامی اسرائیل» خواند، آمده است که «بازوی بلند نظامی اسرائیل بخصوص نیروی هوایی که توانایی زدن اهداف در مسافت‌های طولانی را دارد، بیش از 400 فروند جنگنده دارد که شامل جنگنده‌های "اف-15-1"  (F-15-I) می‌شود و علاوه بر این نیروی هوایی مانورهای حمله به اهداف با مسافت‌های خیلی دور از اسرائیل را برگزار و تمرین کرده، امری که نشان می‌دهد نیروی هوایی اسرائیل توان رسیدن به ایران را دارد؛ حال آنکه جنگنده‌ها در آسمان هم می‌توانند سوختگری کنند».

در این بخش از گزارش آمده است که مسیر حمله جنگنده‌ها به ایران از چندین کشور عربی می‌گذرد همچنانکه عملیات‌های پیشین نیروی هوایی نیز چنین بوده اما این بار ممکن است که این کشورهای عربی چشمان خود را بر این اقدام (اسرائیل) ببندند یا حتی بیشتر از این، حتی با اسرائیل برای اجرایی کردن حمله همکاری کنند زیرا به اعتقاد تهیه‌کنندگان این گزارش اسرائیلی،‌ جهان عرب در قبال دستیابی ایران به سلاح اتمی ابراز نگرانی می‌کند.

این گزارش ادعا کرد که جهان عرب از هسته‌ای شدن ایران نگران است، اما چندی پیش «جهاد الخازن» مدیر سابق خبرگزاری رویترز در دفتر لبنان، سردبیر پیشین روزنامه الحیاة چاپ لندن و تحلیلگر مسائل سیاسی در منطقه، در مقاله‌ای در روزنامه الحیاة اعلام کرد که نه تنها وی خواستار هسته‌ای شدن ایران و حتی دستیابی به سلاح اتمی است بلکه خواستار دستیبابی کشورهای عربی مانند مصر، امارات و عربستان برای ایجاد توازن قوا در مقابل اسرائیل است.

این گزارش اسرائیلی در ادامه با اشاره به پیشرفت توان پدافند هوایی ایران مدعی شد که خیلی بعید است که پدافند ایران بتواند عملیات نظامی اسرائیل را ناکام کند. در این گزارش اشاره شده است که آمریکا به اسرائیل بمب‌های سنگرشکن داده است... و چه بسا این عملیات نیازمند نیروی زمینی برای تضمین تحقق اهدافی باشد که از هوا هدف گرفته و نابود شده باشد. نیروهای ویژه ارتش اسرائیل برای اجرای این ماموریت آموزش دیده‌اند.

این گزارش در ادامه به عنصر غافلگیری در حملات هوایی اشاره کرد و با بیان اینکه در مرحله کنونی ایجاد غافلگیری (برای ایران) دشوار است، مدعی شد که اما فرصت برای غافلگیری‌های تاکتکی هنوز وجود دارد.

در مقابل، این گزارش که به نظر می‌رسد بیشتر برای تحریک سران اسرائیلی به ماجراجویی علیه ایران تنظیم شده باشد، با مخفی کردن حقیقت و میزان قدرت ایران، مدعی شد که قدرت ایران برای مجازات اسرائیل بسیار محدود است و زرادخانه موشکی آن را می‌توان به صورت جزئی یا حتی خیلی بیشتر، با سامانه ضد موشکی اسرائیل ناکارآمد کرد و از طرفی دیگر اقداماتی که این گزارش آن را اقدامات تروریستی ایران علیه اهداف اسرائیلی در خارج از اسرائیل خواند، بسیار کم‌تاثیر خواهد بود.

در بخشی دیگر از این گزارش به متحدان ایران در منطقه اشاره شد. تهیه‌کنندگان گزارش مرکز مناخیم بگین، نوشتند که حماس و حزب‌الله هزاران موشک در اختیار دارند که می‌تواند خسارت هنگفتی به جبهه داخلی اسرائیل بزند اما به گفته این تهیه‌کننندگان، ممانعت از دستیابی ایران به آنچه این گزارش آن را بمب اتمی خواند، به این خسارت‌ها می‌ارزد.

این گزارش هر چند بسیار خوش‌بیننانه و شاید بشود گفت در بخش‌هایی عمدا سادلوحانه تهیه و نوشته شده است، اما نتوانست این نکته را از نظر دور نگاه دارد یا به این اشاره نکند که تصمیم به حمله یکجانبه به ایران، به مثابه قُماری تاریخی است.

گزارش مرکز بگین-سادات برای اینکه این نکته آخر را نیز توجیه کند، ادعا کرد که سرانجام، تاریخ، این اقدام اسرائیل برای نابود کردن توان هسته‌ای ایران را تأیید خواهد کرد.

 

 

 

 

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های کوبانی شهر کردنشین سوریه حدود 662 تن که بیشترشان از افراد مسلح داعش بودند،‌ کشته شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴ - 16 October 2014
دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های کوبانی شهر کردنشین سوریه حدود 662 تن که بیشترشان از افراد مسلح داعش بودند،‌ کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد، رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در جریان درگیر‌ی‌های شهر کوبانی حدود 660 تن کشته شده که در میان آن‌ها 374 تن از تروریست‌های داعش، 258 تن از جنجگویان یگان‌های مردمی کرد، 9 تن از مبارزان کرد و 21 شهروند غیرنظامی دیگر بودند.

رامی عبدالرحمان تاکید کرد: آمار کشته شدگان در این درگیری‌ها شامل تعداد کسانی نمی‌شود که در حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به شهرهای مرزی با ترکیه و استان حلب کشته شدند.

 

 

 

چندین ماه است که ناظران مسائل عراق منتظر شروع تحرکی از جانب داعش علیه بغداد هستند. این به سر نیامدن انتظارات، ناشی از عدم وجود چنین فرصتی برای داعش نیست. در ماه ژوئن، داعشی‌ها با استفاده از 75 خودرو دست به رژه‌ای پر سر و صدا در ابوغریب زدند که تنها 15 مایل با سفارت آمریکا در بغداد فاصله دارد. حتی گاهی ضروری به نظر می‌رسید که باید کاری کرد تا داعش نتواند فرودگاه بغداد را ببندد. پس داعش منتظر چیست؟
کد خبر: ۴۴۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ - 16 October 2014

در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌ها هشدار می‌دهند که داعش به دروازه‌های بغداد رسیده است. داعش در استان الانبار در غرب بغداد به پیروزی‌های مهمی دست یافته و ممکن است که تصور شود بعد از این نوبت بغداد خواهد بود. برگزاری جلسه‌ای بین مقامات نظامی 21 کشور در پایگاه هوایی سنت اندروز آمریکا هم نمی‌تواند به این موضوع بی‌ارتباط باشد.

به گزارش «تابناک»، مایکل نایتز تحلیل‌گر آمریکایی با ذکر مقدمه فوق در تحلیلی برای موسسه واشنگتن نوشته: ولی اوضاع به این بدی هم نیست. واقعیت این است که داعش و پیشینیان ان همیشه در بغداد حضور داشته‌اند. بغداد و حومه‌های آن که به کمربند بغداد موسوم است از سال 2003 به این سوی، محل درگیری بوده‌اند.

از ابتدای سال 2014 به این سوی، داعش با اشغال شهر سیصد هزار نفری فلوجه تهدیدی مستقیم علیه بغداد ابجاد کرده است. این شهر تنها 25 مایل با فرودگاه بین‌المللی بغداد فاصله دارد. ولی بغداد بعد از سقوط موصل در ژوئن 2014 مانند دیگر شهرها دچار ترس و وحشت نشد.

دلیل این مساله این است که موصل شهری با اکثریت سنی بودند، نیروهای امنیتی غالبا شیعه در این شهر غیب شدند و این شهر با جمعیت‌های بزرگ شیعه فاصله زیادی دارد. بغداد شهری با اکثریت شیعه است، هفت میلیون نفر جمعیت دارد و کانون خیزش‌های مردمی در مقابله با خطر داعش است. مائو گفته است که نیروهای چریکی باید مانند ماهی که در میان آب دریا شنا می‌کند در میان مردم شناور باشد. مساله این است که داعش تمی‌تواند این ماجرا را در بغداد تکرار کند.

در واقع، خطری که در پاییز امسال بغداد را تهدید می‌کند، پیروزی‌های داعش در دیگر نقاط نیست بلکه شکست‌های آن در دیگر نقاط است. از شمال تا مرکز عراق، داعش به وسیله ترکیبی از قبایل سنی، شبه نظامیان شیعه، سربازان عراقی، مشاوران ایرانی و نیروی هوایی آمریکا به چالش کشیده شده است. داعش در تلاش است تا کنترل خود را بر این مناطق حفظ کند. با وجود پیشروی‌های محدود در کوبانی، مشکلات داعش در مناطق مختلف ممکن است، به این گروه انگیزه باز کردن یک جبهه جدید علیه بغداد را بدهد.

در اوایل ماه جاری میلادی، پیشمرگه‌های کرد به همراه افراد قبیله الشمر با یکدیگر در نبردی برق‌آسا علیه داعش در شهر مرزی ربیعه همکاری کردند. در ضلوعیه در 45 مایلی شمال بغداد افراد قبیله جبوری به همراه نیروهای ارتش عراق و شیعیان عضو گروه حزب‌الله علیه داعش دست به پیشروی زدند.

در نزدیکی کرکوک، افراد قبیله سنی العبیدی همکاری با شیعیان ترکمن و نیروهای کرد علیه داعش را شروع کرده‌اند. برای اولین بار از ماه ژوئن، دولت مرکزی عراق توانسته تانک‌ها و ستون تدارکات خود را بین بغداد و کرکوک به راه اندازد و این به نیروهای امنیتی امکان داده که جبهه جدیدی را علیه جناح شرقی داعش باز کنند.

البته این در شرایطی است که داعش در بغداد داعش دست به پیشروی‌هایی زده است. ولی مساله اصلی این است که واکنش داعش به خیزش قبایل سنی به طور کلی بسیار خشن و امیخته‌ای از ترور و بمب‌گذاری‌های انتحاری بوده است.

صرف نظر از آن چه که در استان الانبار می‌گذرد، داعش به وارد کردن ضربه‌ای جدی در جایی دیگر نیاز دارد. چندین ماه است که ناظران مسائل عراق منتظر شروع تحرکی از جانب داعش علیه بغداد هستند. این به سر نیامدن انتظارات، ناشی از عدم وجود چنین فرصتی برای داعش نیست. در ماه ژوئن، داعشی‌ها با استفاده از 75 خودرو دست به رژه‌ای پر سر و صدا در ابوغریب زدند که تنها 15 مایل با سفارت آمریکا در بغداد فاصله دارد. حتی گاهی ضروری به نظر می‌رسید که باید کاری کرد تا داعش نتواند فرودگاه بغداد را ببندد.. پس داعش منتظر چیست؟

مساله این است که داعش نمی‌تواند کلانشهر بغداد را به کنترل خود در آورد و تلاش خود را صرف تحکیم تسلط بر مناطق شمالی و غربی عراق کرده است.

یکی از فرصت‌های پیش روی داعش می‌تواند شورش در مناطق سنی‌نشین بغداد باشد. این مناطق به سرزمین‌های تحت کنترل داعش نیز نزدیک هستند. داعش نمی‌تواند از چنین شورشی انتظارات زیادی داشته باشد، بلکه هدف اصلی می‌تواند ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق باشد.

داعش همچنین می‌تواند به عملیات‌های تروریستی عظیم متوسل شود. مانند حمله بزرگ به زندان ابوغریب در جولای سال گذشته که به فرار 800 زندانی منجر شد. فرودگاه بین‌المللی بغداد هم می‌تواند مورد حمله قرار گیرد. به تازگی روشن شده است که عملیات بی‌سابقه هلی‌کوپترهای آپاچی آمریکایی در ابتدای ماه جاری میلادی ناشی از این بوده که داعش به وضعیتی رسیده بوده که می‌توانسته تهدیدی مستقیم علیه فرودگاه ایجاد کند.

ولی از همه گزینه‌ها، محتمل‌تر این است که داعش در تدارک حملات بزرگ در موعد عاشورا و اربعین است. در این دوره، جمعیت زیادی از شیعیان پیاده به سوی کربلا راه می‌افتند و مسیر حرکت آنها می‌تواند به شدت به وسیله داعش با ابزارهایی مانند، حملات خمپاره‌ای، بمب‌گذاری و عوامل انتحاری تهدید شود. در سالهای گذشته، همین مناسبت‌ها موعد اصلی نشان دادن قابلیت‌های نیروهای امنیتی عراق بوده است.

 

 

 

 

«نیروی دریایی مشترک شورای همکاری که آغاز به کار آن در چند ماه آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد "مجموعه امنیت دریایی 81" نام خواهد داشت. »
6 کشور جنوب خلیج فارس به زودی گارد ساحلی مشترک ایجاد می کنند.

به گزارش عصرایران، مشاور وزیر دفاع کویت گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد دارند نیروی دریایی مشترک ایجاد کنند تا این نیرو از امنیت دریایی 6 کشور جنوبی خلیج فارس محافظت کند.

6 کشور کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. شورای همکاری قبل از این نیروی زمینی مشترک با عنوان "سپر جزیره" ایجاد کرده بود. فرماندهی نیروهای سپر جزیره با عربستان سعودی است و پایگاه این نظامیان نیز در استان حفر الباطن این کشور و در نزدیکی ساحل خلیج فارس قرار دارد. هم اکنون نیروی سپر جزیره شامل 5 هزار نیروی نظامی از 6 کشور عضو شورای همکاری است.

سرلشکر "احمد یوسف الملا" مشاور وزیر دفاع کویت به خبرگزاری رسمی این کشور (کونا) گفت: فرماندهان دریایی و نظامی شورای همکاری هم اکنون در حال بررسی چارچوب و طرح و برنامه این نیروی نظامی جدید هستند.

6 کشور جنوب خلیج فارس به دنبال ایجاد گارد ساحلی مشترک
وی افزود: نیروی دریایی مشترک شورای همکاری که آغاز به کار آن در چند ماه آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد "مجموعه امنیت دریایی 81" نام خواهد داشت. این نیروی نظامی همراستا با نیروی سپر جزیره اما در بخش دریایی خواهد بود.
این مقام نظامی کویت ادامه داد: عملیات های زمینی، دریایی یا هوایی نیروهای نظامی مشترک خلیج فارس در مسیر حفاظت از امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس فعالیت خواهند کرد.
سرلشکر الملا توضیح داد: بسته به سطح تهدید خارجی برای امنیت دریایی کشورهای جنوب خلیج فارس، قدرت این نیروی دریایی مشترک قابل افزایش است.
وی ابراز امیدواری کرد کشورهای جنوب خلیج فارس به زودی درباره تشکیل نیروی دریایی مشترک برای تضمین و تامین امنیت دریایی جمعی به توافق برسند.

 

 

جایگاه لبنان در جنگ جهانی جدید؛
آمریکایی‌ها خیلی زود به این شکایت اعتراض کردند. آن‌ها از نماینده خود خواستند تا این شکایت‌نامه را آرشیو کند. جان کری در دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان نسبت به این طرح انتقاد کرد و گفت که آنها در جایگاه دولت نیستند که بتوانند شکایت‌نامه تنظیم کنند.
چرا آمریکا به شکایت آل‌سعود در سازمان ملل اعتراض کردند/ چرا سعودی‌ها تغییر موضع دادند؟/ آماده انتشار
گروه بین‌الملل مشرق - لبنان 143 روز است که رئیس جمهور ندارد. سیزدهمین جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور که دیروز برگزار شد نیز تنها در عنوان با بقیه نشست ها متفاوت بود و به دلیل به حد نصاب نرسیدن نمایندگان به سرنوشت نشست‌های قبلی دچار شد. 

شورای وزیران لبنان نیز تنها اوضاع امنیتی را در دستور کار اولویت های خود قرار داده و جایی باقی نمی ماند که رسوایی های دولت بویژه در پرونده برق را که به نظر می‌رسد بزرگترین رسوایی مالی و سیاسی از زمان استقلال لبنان تاکنون بوده را بررسی کند.


با وجود برخی چالش‌های امنیتی و برخی تجاوزها به ارتش لبنان و حوادث عین الحلوه، مرزهای شمالی و شرقی و جنوبی لبنان و مرزهای دریایی در معرض مشکلات بزرگی است که می‌تواند تا مرحله ترسیم نقشه های بین المللی و موازنه های جهانی جدید نیز برسد. این موضوع نیز اولویت را به فعالیت‌های خارجی داده تا حدی که خلأ ممتد ریاست جمهوری در این کشور و موضوع تمدید احتمالی فعالیت های دوره کنونی پارلمان را نیز به حاشیه برده است.

فرانسوی ها این سوال سریع را از سعد حریری رئیس جریان المستقبل مطرح کردند، این موضوع در دیداری بین سعد حریری با فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور که 45 دقیقه طول شید، مطرح شد. به نظر می‌رسد پاریس بیش از لبنانی‌ها به معامله سلاح سعودی ها برای ارتش لبنان از انبارهای خود با ارزش 3 میلیارد دلار متعهد است.
این کشور البته اگر می توانست به قبل از 25 مِی ( اتمام دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان) برگردد، طرف‌های لبنانی را مجبور به تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان می‌کرد، چرا که برخی محافل تاکید دارند که رشوه سعودی ها به فرانسه هنگامی ملغی شد که موضوع تمدید ریاست جمهوری از بین رفت.
چرا آمریکا به شکایت آل‌سعود در سازمان ملل اعتراض کردند/ چرا سعودی‌ها تغییر موضع دادند؟/ آماده انتشار
روزنامه السفیر لبنان نوشت: اظهارات سعد حریری بعد از عملیات مزارع شبعا بار دیگر گفتمان فریبکاری و خیانت و اشک تمساح نسبت به تصمیمات جنگ و صلح را که در آغازین روزهای جنگ 33 روزه شاهد آن بودیم، زنده کرد. این اظهارت در آن زمان نیز با حمایت سعودی‌ها و برخی قدرت های غربی همراه بود و الان نیز اگر این اظهارات با هماهنگی سعودیها باشد، باید آن را نتیجه روند متزلزل گفتگوهایی دانست که بین ایران و عربستان سعودی در جریان است.

کسانی که مواضع دیدارهای حسین امیر عبداللهیان دیپلمات برجسته ایرانی در جده و دیدار سعود الفیصل و محمد جواد ظریف وزرای خارجه عربستان و ایران در نیویورک را دنبال کرده باشد، باید نسبت به این اظهارات حریری تعجب کنند. بویژه اینکه سعودی ها در هر دوی این دیدارها با لحن مثبت خود ایرانی‌ها را شگفت زده کردند.
آنها در این دیدارها از تمام سوء تفاهم های گذشته چشم پوشی کردند و حتی سعود الفیصل از همتای ایرانی خود درخواست کرد تا به ریاض سفر کند. این شاخصی از جدی بودن عزم ریاض برای گفتگوهای سازنده بین دو طرف بود. گفتگوهایی که می‌توانست روند آینده تحولات منطقه‌ای بویژه در زمینه مناسبات دو جانبه یا پرونده‌های منطقه‌ای مشترک را تعیین کند.
چرا آمریکا به شکایت آل‌سعود در سازمان ملل اعتراض کردند/ چرا سعودی‌ها تغییر موضع دادند؟/ آماده انتشار
ماهیت‌سنجی تناقض رفتارهای محور سعودی

در مورد تناقض های موجود در مواضع محور سعودی منطقه باید به روند تحولات نشست موسسات ائتلاف بین المللی ضد داعش که دقیقا یک ماه قبل برگزار شد، اشاره کرد. در آن زمان سعودی‌ها با هم دستی طرف‌های منطقه‌ای و خلیج فارس اصرار داشتند که نام حزب‌الله لبنان نیز در کنار گروه‌های تروریستی داعش و النصره آورده شود. آمریکایی‌ها و شخص جان کری این موضوع را رد کرد. ریاض بار دیگر این موضوع را در روز 25 سپتامبر در نشست شوای بشر سازمان ملل که در شهر ژنو در سوئیس برگزار شد، تکرار کرد.

سعودی‌ها و قطری‌ها و ترک‌ها مخالف این بودند که در تصویب محکومیت تجاوزات حقوق بشری در سوریه موضوع فقط منحصر به داعش باشد، آن‌ها سعی داشتند حزب الله را نیز به این نام اضافه کنند، اما با اقدامات هیئت لبنانی و هماهنگی‌های این هیئت با طرف‌های اروپایی و رایزنی با هیئت‌های دولت‌های بزرگ نهایتا نام حزب‌الله از این لیست برداشته شد.

چرا آمریکا به شکایت آل‌سعود در سازمان ملل اعتراض کردند/ چرا سعودی‌ها تغییر موضع دادند؟/ آماده انتشار
چند روز بعد نماینده سعودی‌ها در سازمان ملل متحد سعی کرد شکایتی را با امضای ائتلاف مخالفان سوری از اقدامات ارتش لبنان بر ضد آوارگان سوری در اردوگاه عرسال ترتیب دهد.

آمریکایی‌ها خیلی زود به این شکایت اعتراض کردند. آن‌ها از نماینده خود خواستند تا این شکایت‌نامه را آرشیو کند. جان کری در دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان نسبت به این طرح انتقاد  کرد و گفت که آنها در جایگاه دولت نیستند که بتوانند شکایت‌نامه تنظیم کنند. وی همچنین از عملکرد موسسه نظامی لبنان حمایت کرد. بعدها بررسی‌هایی بین جده و نیویورک در مورد این تصمیم صورت گرفت و قرار شد اشتباه سعودی‌ها در این زمینه با بیانیه‌ای از سوی رئیس جریان المستقبل جبران شود.

این بیانیه به این منظور می‌بایست هم به سعودی‌ها و هم به ائتلاف پاسخ می‌داد. جالب اینجا بود که این شکایت بر اساس گفتمان 14 مارس تنظیم شده بود که خواستار حضور ناظران بین‌المللی از نیروهای یونیفل در مرزهای لبنان و سوریه بودند تا از آوارگان سوری در لبنان حمایت کند. البته هنوز هم دولت آمریکا و عربستان نسبت به این موضوع تردید دارند. این موضوع در مورد مواضع بسیاری از دولت‌ها در منطقه و جهان در مورد مسایل مختلف صدق می‌کند. واقعیت این است که به نظر می‌رسد هیچ کس در دنیا موضع مشخصی نسبت به نحوه مقابله با داعش ندارد و در عین حال نمی‌تواند بین این موضوع با دیگر پرونده های موجود در دولت ها از جمله عراق و سوریه و یمن ارتباط ایجاد کند.

طرف‌های منطقه‌ای ( و به تبع آنها برخی احزاب سیاسی داخلی در لبنان) داعش و النصره را وسیله‌ای ضروری برای بهبود شرایط گفتگو با ایران و بشار اسد می دانند، دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت های سه گانه ( ترکیه، عربستان و قطر) چنین دیدگاهی دارند، اما مواضع آنها نیز دچار تردید است.
چرا آمریکا به شکایت آل‌سعود در سازمان ملل اعتراض کردند/ چرا سعودی‌ها تغییر موضع دادند؟/ آماده انتشار

نقشه ها و مرزهای جدید

یک مقام ارشد عربی که به تازگی از سفر به واشنگتن برگشته و با برخی تصمیم سازان دولت آمریکا نیز دیدار داشته، می گوید که معضل بزرگ کنونی فقدان وجود راهبرد در بین کشورهای دنیاست، این در حالی است که آتش جنگ در شرق و غرب منطقه شعله‌ور شده است و نقشه‌ها و مرزهای جدید را ترسیم می‌کند.

این مقام منطقه‌ای می‌افزاید که جنگ در منطقه، جنگی جهانی است که نقشه دولت های جهانی و منطقه‌ای جدید را در طول صد سال تعیین خواهد کرد.

حال باید دید جایگاه لبنان در این جنگ چیست؟

این مقام عربی می گوید که سخن در مورد ادامه چتر بین‌المللی یا منطقه‌ای در حمایت از ثبات لبنان نمی تواند نگرانی‌های آمریکا و اروپا در زمینه خطرات پیرامونی لبنان و همچنین اردن را دفع کند. طرف‌های منطقه ای و جهانی بخواهند یا نخواهند اشتراکی موضوعی بین ایران و حزب الله و سوریه به همراه روسیه با دولت های ائتلاف غربی به وجود آمده است که برای مقابله با نفوذ روز افزون داعش است. این موضوع می تواند منجر به  تسریع تمایل اروپایی ها برای قانونی جلوه دادن این جنگ جهانی منجر شود تا دولت‌های جدید از جمله روسیه نیز در آن شرکت کنند.

این مقام مسئول تاکید دارد که اقدامات و تدابیری که ارتش لبنان در این راستا اتخاذ کرده و فعالیت‌های حزب الله لبنان در طول مرزهای شرقی نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال جلوگیری از انتقال این روند به داخل لبنان هستند، لبنان به صورت تاریخی همواره با درگیریهای منطقه‌ای ارتباط داشته است، اما امروز نقطه توازنی را ایجاد کرده که ورود در این درگیریها به نفع هیچ کدام از طرف‌ها نیست و ممکن است موازنه‌های قدرت داخلی را به هم بزند.

همچنین رهبران شعیه و سنی نگرانی‌های زیادی نسبت به این موضوع دارند و مسیحیان و دروزی‌ها بیش از این دو قشر از بروز این جنگ و خطرات ناشی از کشیده شدن به سمت هر اقدامی که ثبات کشور را تهدید کند و آتش فتنه را آن ایجاد کند، نگران هستند.
چرا آمریکا به شکایت آل‌سعود در سازمان ملل اعتراض کردند/ چرا سعودی‌ها تغییر موضع دادند؟/ آماده انتشار
وی افزود: نتیجه برداشت شده از این سخن اینکه با وجود شکاف های فرقه‌ای و مذهبی و سیاسی روز افزون در لبنان و با وجود آتش‌هایی که در مرزهای این کشور بویژه در سوریه وجود دارد و با وجود خطر تاریخی اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان همچنان لبنان روی پای خود خواهد ایستاد. البته متاسفانه برخی طرف‌های داخلی هستند که به دنبال تحریک پروژه‌های قدیمی هستند، آن ها نمی دانند که اوضاع مانند قبل نیست و لبنان بعد از اشغال توسط داعش مانند قبل از آن نخواهد بود.
به همین علت است که مقامات دولت آمرکا در برابر میهمانان عرب خود تاکید می کنند که لبنانی ها باید اولویت های خود را تعیین کنند و این موضوع در وهله اول در مورد رهبران مارونی این کشور است، الان دیگر زمان بررسی گزینه قوی ریاست جمهوری یا اختلاف اختیارات و قدرت و حاکمیت نیست، الان خطر شدید موجودیتی در آستانه ورود به لبنان و تغییر دادن سرنوشت این کشور است، بنابراین رهبران لبنان باید به صورت ویژه بر ضرورت انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان تمرکز کنند تا موسسات قانونی این کشور را فعال کنند. در غیر این صورت مواضع جامعه جهانی در قبال این کشور ناقص خواهد بود. 
 
 
 
 
 
داعش برای جلوگیری از حملات هوایی به طور انبوه در شهر کوبانی اقدام به آتش زدن لاستیک کرده است تا دید هوایی هواپیماهایی را که این شهر را بمباران می کنند، کاهش دهد.
رهبر کردهای سوریه اعلام کرد به زودی مژده آزادی کوبانی از چنگال داعش را خواهد داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه "صالح مسلم" رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه با اعلام این خبر گفت که حملات روزهای اخیر نیروهای ائتلاف ضد داعش به این گروه تروریستی موثر بوده اند و به زودی مژده آزادی کوبانی از چنگال داعش را خواهد داد.

او با بیان اینکه موازنه قوا در کوبانی در روزهای گذشته به نفع نیروهای کرد مدافع شهر شده است، افزود که مدافعان این شهر نیاز به ارسال کمک دارند.

این رهبر کردهای سوریه در ادامه گفت که امیدوار است دولت ترکیه در روزهای آینده با حمایت از کردهایی که در کوبانی علیه داعش می جنگند، نقش خود را به عنوان یکی از اعضای ائتلاف ضد داعش اثبات کند.

صالح مسلم با اشاره به سفر اخیر خود به ترکیه گفت: در آنجا من نتوانستم با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه دیدار کنم، اما با مقامات وزارت خارجه ترکیه دیدار داشتم.

او افزود: آنها به من گفتند که داعش را تهدیدی جدی برای خود می دانند و علیه این گروه تروریستی وارد عملیات خواهند شد.اما تا کنون ما شاهد اقدامی از جانب ترکیه در این راستا نبوده ایم.

مدافعان کرد شهر کوبانی دو شب پیش توانستند یک تپه مهم مشرف به کوبانی را از داعش پس بگیرند.

مدافعان از یک ماه پیش توانسته اند جلوی پیشروی داعش را سد کرده و از شهر دفاع کنند با این حال تروریست های داعش با حملات همه جانبه توانسته اند بخش هایی از این شهر تقریبا خالی از سکنه را اشغال کنند.

هم اکنون جنگ در کوبانی ادامه دارد، اما در دو روز گذشته حملات هوایی ائتلاف ضد داعش علیه داعش شدت بسیار بیشتری نسبت به قبل گرفته است.

داعش برای جلوگیری از حملات هوایی به طور انبوه در شهر کوبانی اقدام به آتش زدن لاستیک کرده است تا دید هوایی هواپیماهایی را که این شهر را بمباران می کنند، کاهش دهد.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد