سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


شماری از کارشناسان، کاهش بهای نفت را در ارتباط مستقیم با تلاش عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.
به گزارش مشرق، کارشناسان معتقدند که کاهش بهای نفت به 88 دلار برای هر بشکه که در چهار سال گذشته کمترین میزان است، به خاطر افزایش عرضه و ادامه سیر صعودی بهای دلار می باشد.
خبرگزاری آناتولی به نقل از "کارشناسان" نوشت: عربستان از افزایش تولید نفت به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می کند که در تلاش است با افزایش تولید کمبودهای اقتصادی اش را جبران نماید.
این کارشناسان همچنین ادعا کرده اند که ایران در این زمینه هرگز قادر به چیرگی بر عربستان نیست و مجبور خواهد شد در نهایت مواضعش در این زمینه را تعدیل نماید.  
یک کارشناس مرکز "هرزلیا" به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: عربستان می کوشد تا با کاهش بهای نفت به اقتصاد و توانمندی نظامی ایران ضربه بزند. "محمد اوگوتجو" رییس باشگاه بسفر و جمعیت "منابع جهانی" افزود: کاهش بهای نفت به بخش صنایع هیدروکربنی ایران که به خاطر تحریم ضربه خورده و ایرانیان می کوشند تا آن را با فناوری، امروزینه کنند، ضربه زده است. وی ادعا کرد که همزمان شدن کاهش بهای نفت با افزایش تنش ژئوپلتیک در منطقه و پیشروی داعش در منطقه به اقتصاد ایران ضربه زده و باعث خواهد شد ایران از "قدرتی که خواستار گسترش نفوذ در منطقه است"، به کشوری "میانه رو" تبدیل شود. منبع: العالم




ژنرال‌های آمریکایی در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا متفق‌القولند که شمار تسلیحات بالستیکی ایران بسیار زیاد است و ایران این قابلیت را دارد تا در میدان‌های نبرد تهدید نظامی واقعی و بزرگی باشد.
به‌ گزارش مشرق، وزارت دفاع چین گزارشی از قابلیت موشکی ایران منتشر کرد.

متن کامل گزارش وزارت دفاع چین از توانمندی موشکی ایران به شرح زیر است:
مرحله اول: طرح آغاز تولید موشک
اولین برنامه توسعه موشکی ایران به اواخر دوران رژیم پهلوی باز می‌گردد. در دوران حکومت شاه، ایران و اسرائیل برنامه «نفت در قبال سلاح» را توسعه دادند. در هنگام چهارمین جنگ خاورمیانه در سال 1973، اسرائیل، فناوری موشک بالستیک «جریکو1» را داشت تا به ایران در ساخت پایگاه تحقیق، توسعه، تولید، آزمایش موشک و نیز در طرح توسعه موشک‌های بالستیک میان برد با برد 1500 کیلومتر کمک کند اما این همکاری زیاد طول نکشید. بعد از انقلاب اسلامی 1979 ایران، اسرائیل خیلی سریع کارشناسان خود را از ایران خارج کرد و برنامه توسعه موشکی ایران نیز متوقف شد.
به‌دنبال جنگ ایران و عراق و استفاده عراق از حملات موشکی بالستیک علیه ایران، تهران به اندازه‌ای متحمل خسارت شد که از جامعه بین‌الملل درخواست کمک کرد. ایران به مدت 8 سال رقابت تسلیحات موشکی را با عراق آغاز کرد. موشک‌های ایران هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت به خوبی موشک‌های بالستیک عراق نبود. اختلاف بزرگ میان قابلیت موشک بالستیکی دو کشور عراق و ایران، نقش مهمی در استراتژی و سیاست‌های ایران به وجود آورد و عزم ایران را برای آغاز تحقیقات مستقل و توسعه موشک‌های بالستیک تقویت کرد.
در پایان جنگ ایران و عراق، طرح توسعه موشک‌های بالستیک ایران به منظور حفظ امنیت ملی و همچنین مهار رقبای بالقوه به اجرا در‌آمد. در طول این دوران، ایران با موفقیت شماری از موشک‌های بالستیک میان‌برد را تولید کرد و در زمینه فناوری چندمرحله‌ای نیروی محرکه و فناوری سوخت جامد، پیشرفت‌هایی را به دست آورد. ایران هم‌اکنون بعد از تلاشی 20 ساله، قدرتمندترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد، مجموع انواع موشک‌های فعال این کشور بیش از یک‌هزار و 500 عدد است. حتی ژنرال‌های آمریکایی در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا متفق‌القولند که شمار تسلیحات بالستیکی ایران بسیار زیاد است و ایران این قابلیت را دارد تا در میدان‌های نبرد تهدید نظامی واقعی و بزرگی باشد.
مرحله دوم: نوآوری در تولید موشک همچنان ادامه دارد
بعد از پایان جنگ ایران و عراق، ایران برنامه توسعه موشک بالستیک خود را آغاز کرد. ایران بعد از چند دهه پیشرفت‌های مدوام، موشک‌های بالستیک «شهاب-3»، «فاتح-110»، «زلزال 2» و دیگر موشک‌های میان‌برد با توانایی نفوذ، تحرک و دیگر قابلیت‌های کلیدی فنی را تولید کرد.
«شهاب 3» موشک بالستیک سوخت مایع با برد یک‌هزار و 280 کیلومتر با قابلیت حمل کلاهک یک‌هزار و 158 کیلوگرم به طور رسمی در سال 2003 وارد نیروهای مسلح ایران شد. «شهاب 3» با قابلیت بازدارندگی قوی، می‌تواند خاورمیانه و خلیج فارس را تحت پوشش قرار دهد. ایران به منظور مقابله با چالش‌ سامانه‌های ضدموشک آمریکا، «شهاب 3» ارتقا یافته را تولید کرد. موشک‌های «شهاب3» ارتقا یافته می‌تواند به طرز موثری مانع استفاده از سامانه ضدموشکی برای رهگیری پارامترهای مداری شود و همچنین به شکل موثری قابلیت نفوذی بالایی دارد.
از آن‌جایی که موشک‌های سری «شهاب 3» از فناوری پرواز تک‌مرحله‌ای استفاده می‌کنند، برد آنها محدود است. ایران به منظور تقویت برد موشک‌، فناوری نیروی محرکه پرواز دو‌مرحله‌ای را بررسی کرد. «فاتح 110» در مرحله اول از سوخت مایع و در مرحله دوم از سوخت جامد استفاده می‌کند و همین امر برد آن را به 2000 کیلومتر افزایش داده است. ایران در سال 2009، با موفقیت موشک‌های «زلزال 2» با سوخت جامد را آزمایش کرد. زمان آماده‌سازی برای پرتاب این موشک 30 دقیقه بود و دقت آن به 350 متر ارتقا یافت.
مرحله 3: پیروزی در آینده و رسیدن به هدف بلند‌مدت
در حال حاضر، ناوگان موشک‌های میان‌برد ایران می‌تواند همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را هدف قرار دهد. به طور کلی مسیر آینده توسعه موشک از سه جنبه زیر است:
توانایی نفوذ پیشرفته موشک: «شهاب 3» ارتقا یافته، بارزترین نمونه از تلاش موفقیت‌آمیز ایران برای رسیدن به این هدف است.
تقویت دقت برخورد موشک: از میان فناوری هدایت موشک، ایران احتمالاً از فناوری ردیابی داخلی، هدایت ماهواره‌ای و دیگر فناوری‌های پیچیده هدایت موشک و نیز از جدیدترین تکنیک‌های اصلاح‌شده استفاده می‌کند تا دقت موشک‌های خود را افزایش دهد.
تقویت قدرت احیای موشک: جدیدترین موشک‌های ایران از سوخت جامد استفاده می‌کنند. موشک‌های سوخت جامد، ساختار ساده‌ای دارند و می‌توانند برای طولانی‌مدت سوخت را ذخیره کنند، قابلیت مانور بهتری دارند، قابلیت پنهان شدن دارند و احتمال کشف آن‌ها بسیار پایین است. این احتمال وجود دارد که ایران موشکی را تولید کند که قدرت استتار بیشتری داشته باشد و استتار به مفهوم آن است که توانمندی موشک برای احیا تقویت شود.
به‌منظور ارتقای عملکرد تکنیکی و تاکتیکی موشک، بهبود برد، افزایش دقت، قابلیت نفوذ به قابلیت چشمگیر فنی و منابع مالی قابل‌توجهی نیاز است.
در واقع، در تولید موشک‌های بالستیک، آستانه فناوری موشک میان‌برد بالا نیست اما عبور از مشکلات کنونی همچون بهبود توانمندی نفوذ و دقت پرتاب موشک‌ها آسان نیست و اینها مشکلاتی است که ایران در توسعه موشک با آن روبه‌رو است. می‌توان این‌گونه بیان کرد که در آینده هرچه مشکلات پیش روی ایران بزرگ‌تر شود، سرمایه‌گذاری آن‌ها بیشتر خواهد شد.
منبع: آنا




یکی از اعضای پارلمان اقلیم کردستان آشکار ساخت که چند بازرگان کُرد 2 هزار خودرو را در مقابل دریافت نفت از داعش برای این گروه خریداری کرده اند.
به گزارش مشرق، محمود عمر عضو کمیسیون امور پیشمرگ در پارلمان اقلیم کردستان گفت: چند بازرگان کُرد در مقابل دریافت نفت از داعش 2 هزار خودرو دو کابین را برای داعش خریداری کرده اند.
وی در گفتگو با روزنامه هاولاتی چاپ اقلیم کردستان افزود که خودروهای خریداری شده از طریق منطقه سلیمان بیگ تحویل داعش شده اند.
وی در خصوص هویت بازرگانان کُرد که با داعش معامله می کنند، گفت: فقط مطلع شده ایم که چند بازرگان کُرد با داعش معامله می کنند ولی در خصوص شمار و هویت آنها هیچ اطلاعاتی نداریم.
این نماینده پارلمان اقلیم کردستان همچنین اعلام کرد که این افراد دستگیر شده اند.
محمود عمر افزود: یک روز قبل از عید قربان، بازرگانان کُرد، با همکاری چند نیروی پیشمرگ از راه دوبز و داقوق شش تانکر نفت خریداری شده از داعش را وارد اقلیم کردستان کرده اند اما از سوی نیروهای پیشمرگ به سوی آنها تیراندازی شده که سه تانکر توانسته‌اند فرار کنند و نیروهای دستگیر شده در این رویداد هم با تلفن چند مقام نظامی آزاد شده اند.
پیشتر محمد علی صالح نماینده جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده بود که اسم و مشخصات محموله های نفتی خریداری شده توسط بازرگانان کُرد از داعش را در اختیار دارد.
سرتیپ هلگورد حکمت مسئول اطلاع رسانی نیروهای پیشمرگ در گفتگو با کردپرس ضمن تایید دستگیری برخی اشخاص در اقلیم به اتهام معامله نفتی با داعش، بدون اشاره به نام و مقام آنها گفت که تحویل دادگاه شده اند و تا اثبات اتهاماتشان، نمی توان آنها را مجرم دانست.
منبع: کردپرس



این سلسه عملیات ها با مشورت عبدالرئوف با نظارت برخی افسران اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی منطقه پیش از این طراحی شده بود.
نقشه راه عملیات های سراوان توسط چه کسی طراحی شد؟
به گزارش مشرق، در چند روز اخیر چند حادثه تروریستی در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و عمدتا شهرهای سراوان، سرباز و بخش های جکیگور و راسک سبب شهادت و زخمی شدن چند مامور انتظامی شد. این در حالیست که علاوه بر درگیری های مستقیم در سطح برخی مناطق شهری در یک طرح هدفمند به یکی از پاسگاه های انتظامی نیز طی دو مرحله عملیات نظامی انجام شد.
یکی از گروه های فعال در جنوب شرق – جیش العدل- و از باقیمانده های گروهک عبدالمالک مسئولیت بخشی از این عملیات ها را برعهده گرفته است.
این در حالیست که سرکرده این گروه پیش از این عبدالرئوف ریگی برادر بزرگتر عبدالمالک را پس از تاسیس یک گروه مجزا تروریستی – جیش النصر- توسط وی و عمیق تر شدن اختلافات و تکفیر وی توسط عبدالرئوف نهایتا پس از چند عملیات ناموفق وی را به قتل رساند. سرکرده این گروه پیش از این نیز به طرز پیچیده ای سبب حذف سرکرده گروهک دیگر منشعب شده از گروه ریگی، به نام انصار ایران شده است.
در همین حال محمد ظاهر سرکرده جیش العدل با حذف عبدالرئوف اینک تلاش می کند با اجرایی کردن سلسله عملیات های به تروریستی بی رقیب در بلوچستان پاکستان و در میان باقیمانده های گروهک ریگی تبدیل شود.
اما در حالی که سرکرده جیش‌العدل پیش از قتل عبدالرئوف ریگی توانسته بود با گروگان گرفتن برادر خانم  عبدالرئوف از وی یک محموله بزرگ تسلیحاتی را اخاذی کند برخی اخبار دریافتی مشرق حاکیست که سواستفاده محمد ظاهر سرکرده جیش العدل از برخی ظرفیت های عبدالرئوف همچنان ادامه دارد.

نقشه راه عملیات های سراوان توسط چه کسی طراحی شد؟عبدالرئوف ریگی قبل از جدا شدن از محمد ظاهر یک سلسه عملیات های تروریستی را طراحی کرده بود که پس از تشکیل جیش النصر آن ها را عملیاتی کند. اینک با حذف وی محمد ظاهر همان نقشه ها و طراحی ها را در چند روز اخیر اجرایی کرده و تلاش می کند که به نام خود تمام کند.

این سلسه عملیات ها با مشورت عبدالرئوف با نظارت برخی افسران اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی منطقه پیش از این طراحی شده بود.




ثمره شکست استراتژی عربستان در منطقه برای ایران؛
دولت عربستان برای حفظ آبروی خود هم که شده است مجبور به مهار داعش است. این امر عربستان را به سوی ایران که قطعا می تواند داعش را مهار کند، کشانده است.
گروه بین‌الملل مشرق- حدود دو ماه قبل بود که امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه به ریاض سفر کرد. این سفر بعد از یک دوره تیرگی روابط نشانگر بهبود روابط این دو رقیب دیرینه بود. در راستای این دیدار سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محمد جواد ظریف دیدار کرد. 

ظریف این دیدار را باعث گشوده شدن صفحه ای جدید در روابط دو کشور اعلام کرد. پیش از این رابطه دو طرف به علت حمایت های عربستان از داعش و دخالت های نابجای عربستان در کشورهای اسلامی مانند یمن و بحرین بسیار تیره بود. حال باید دید نقشه جدید عربستان برای برقراری ارتباط با ایران چیست؟ باید دید عربستان با این ابراز تمایل به همکاری چه اهدافی را دنبال می کند؟ در این نوشتار به دنبال بررسی تغییر موضع تاکتیکی عربستان هستیم. بدیهی است که برای روشن شدن علت و اهداف این تغییر باید به بررسی نتایج و ثمرات دخالت های عربستان در کشورهای منطقه بپردازیم.

یمن

عربستان پس از سقوط «علی عبدالله صالح» در یمن، تلاش های فراوانی برای روی کار آوردن مهره ای نزدیک به منافع خود زد. در نتیجه این تلاش ها علی رغم مخالفت مردم و جریان های سیاسی «منصورهادی» فردی نزدیک به جریان غرب و کشورهای عربی، روی کار آمد. این اتفاق یک پیروزی بزرگ برای عربستان به حساب می آمد؛ زیرا انقلاب مردم یمن را با به قدرت رساندن یکی از مسئولین رژیم سابق بی ثمر کرده بود. امیدهای عربستان به سرعت به ناامیدی تبدیل شد. منصور هادی نتوانست در حوزه سیاست و اقتصاد رضایت مردم را فراهم آورد.
 
جنبش انصار الله که از گروه های باسابقه شیعی یمن است با تشکیل ائتلاف با برادران اهل تسنن توانست منصور هادی را وادار به عقب نشینی بکنند. نخست وزیر و هیات وزیران در جریان این اعتراضات برکنار شدند. منصور هادی مجبور به امضای توافق نامه ای با احزاب سیاسی مخالف شد. البته منصور هادی با بی توجهی به این توافق نامه «احمد عوض بن مبارک» را که مسئول دفتر ریاست جمهوری بود به توصیه آمریکا به نخست وزیری انتخاب کرد. این اقدام منصور هادی با اعتراض گسترده مردم و جنبش انصار الله روبرو شد. مردم خواستار اجرای توافق ملی و عدم دخالت آمریکا در امور داخلی کشورشان شدند. در این راستا احمد بن مبارک هم مجبور به استعفا شد. 

چند روز پیش هم منصور هادی «خالد محفوظ بحاح » را مامور تشکیل کابینه دولت جدید این کشور کرد. بحاح عنصری مورد پذیرش برای انصارالله به حساب می آید و در واقع پیروزی سیاسی خوبی برای این تشکیلات به حساب می آید. با توجه به این تحولات می توان ابراز داشت عربستان نفوذ سابق در همسایه و متحد دیرینه خود را از دست داده و دولت منصور هادی با بحران بزرگی روبرو است.

آیا عربستان بازهم دست به دامان ایران ‌می‌شود؟/ آماده انتشار
البته باید توجه داشت که بزرگترین و موثرترین حزب سیاسی موثر در تحولات یمن جنبش انصار الله است که علاوه بر شیعه بودن رابطه نزدیکی با ایران دارد. این حوادث شکستی جدی در سیاست خارجی عربستان به شمار می آید.

سوریه


بعد از گذشت سه سال از درگیری های سوریه و هزینه های هنگفت عربستان در حمایت از داعش، هنوز دولت بشار اسد پابرجاست. بشار اسد علاوه بر مقاومت نظامی توانست در انتخابات ریاست جمهوری هم پیروز شود و قدرت خود را تحکیم کند. جبهه مخالفان بشار اسد علاوه بر بهره مندی از حمایت های عربستان، آمریکا و کشورهای غربی نتوانستند به اهداف خود دست یابند. 

آیا عربستان بازهم دست به دامان ایران ‌می‌شود؟/ آماده انتشار
حمایت های عربستان از داعش و النصره وجهه سیاسی معتدل سابق این کشور را بیش از پیش مخدوش کرد. در حال حاضر عربستان در سوریه آبروی سیاسی خود را از دست داده است و به اهداف خود نرسیده است. در تمام دنیا حتی آمریکا هم عربستان به عنوان علت بحران داعش معرفی می شود. جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم از عربستان به عنوان موسس داعش در یکی از سخنرانی های اخیر خویش انتقاد کرد.

عراق

دولت عربستان از ابتدای روی کار آمدن دولت مستقل و قانونی عراق (پس از سقوط صدام) اقدام به فعالیت علیه آن کرده است. اقدامات عربستان برای سرنگونی دولت مالکی به سرانجام نرسید. حمله داعش به عراق در اواخر دوره مالکی جلوه دیگری از اقدامات عربسان برای تسلط بر اوضاع عراق بود. این اقدام عربستان هم به فرجام نرسید. مردم عراق با فرمان مرجع دینی عراق، آیت الله سیستانی به کمک ارتش شتافتند. 

آیا عربستان بازهم دست به دامان ایران ‌می‌شود؟/ آماده انتشار
حملات داعش اگرچه در ابتدا با موفقیت هایی همراه بود اما به زودی با شکست های بزرگی موجه شد. نقاط تصرف شده از سوی داعش با حملات مردم و ارتش به تدریج بازپس گرفته می شود. دولت عراق هم با اتمام دوره مالکی به ریاست حیدر العبادی تشکیل شد. رابطه عراق با ایران با توجه به حمایت های دولت ایران از مردم مظلوم عراق روبه گسترش است. اما عربستان امید خود به بهبود رابطه با دولت عراق را به علت حمایت از داعش از دست داد. نفرت و خشم مردم عراق از رفتار غیر معقول عربستان، تاثیر جدی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.
  
داعش


داعش علی رغم هزینه هنگفت مالی و سیاسی نتوانست اهداف حامیان خود را برآورده کند. دولت سوریه و عراق همچنان پابرجا هستند. رابطه بین شیعیان و اهل تسنن عراق رو به بهبودی است. اضافه بر این شکست ها، داعش این روزها تبدیل به کابوس حامیان خود شده است. مسئولین گروه تروریستی داعش رسما اعلام کردند که حکومت های عربستان و امارات طاغوت هستند و با آنها باید مبارزه کرد.


گردانندگان داعش حمله به این کشورها را جز برنامه های خود اعلام کردند. این اظهارات داعش، ترس و نگرانی عربستان را به دنبال داشت. به دیگر بیان می توان گفت حمایت عربستان از داعش فاحش ترین خطای استراتژیک سال های اخیر این دولت بود.

سعود الفیصل اخیرا در سخنانی بسیار تند ایران را "اشغالگر" در سوریه توصیف کرد. عجیب تر اینکه او داعش را ساخته دست ایران معرفی کرد. فیصل با این سخنرانی توپ را در زمین ایران انداخت و بیش از پیش نشان داد که چقدر از اینکه عربستان در جهان به عنوان حامی داعش شناخته شده است تا ایران آشفته می شود و تا حدودی کنترل خویش را از دست می دهد.

بحران پادشاهی و حقوق بشر


برخی گزارشها در هفته سوم مهر ماه خبر از مرگ ملک عبدالله داده بودند. آخرین اخبار حاکی از این بود که ملک عبدالله در مغرب به شدت تحت مراقبتهای ویژه قرار داشت. اگر خبر مرگ پادشاه سعودی صحت داشته باشد قطعا اوضاع باثبات فعلی ریاض به هم خواهد ریخت و این خبر خوشی برای دستگاه سیاست خارجی عربستان در اوضاع بحرانی فعلی منطقه نیست.

رسانه های جهان در حالی خبر صدور حکم "اعدام" شیخ نمر النمر را مخابره کردند که تقریبا همه نهادهای دولتی و غیر دولتی جهان از وضع حقوق بشر در عربستان احساس نارضایتی می کنند. عربستان در ارزیابی این نهادها همیشه رتبه های آخر را، به لحاظ استانداردهای حقوق بشری کسب می کند. عربستان دیر یا زود در قبال این مساله باز هم گرفتار اغتشاشات خیابانی در شهرهای شرقی قلمروش خواهد شد.

ایران؛ حلقه اصلی محور مقاومت

در قبال عربستان، نظام جمهوری اسلامی ایران از موضع و شرایط مطلوبی برخوردار است. ایران به علت حمایت از مردم مسلمان در بیداری اسلامی چهره موجهی در بین مردم منطقه دارد و ایران به لحاظ تاریخی هم با دیکتاتورهای سابق این کشورها رابطه خوبی نداشت.

 
از سوی دیگر ایران در کنار مردم مظلوم سوریه و عراق ماند. ایران در این منازعات علاوه بر دفاع از مظلوم به ثبات دولت های قانونی این کشورها کمک شایانی کرد. این امور رابطه این دو کشور را با ایران وسیع تر ساخت. این حمایت ها علاوه بر کمک های تجهیزاتی، امدادی و مشاوره های نظامی  که ایران به سوریه و عراق ارائه داد، ایران را به مهره اصلی برای حل بحران منطقه تبدیل کرد. تحولات اخیر و ناکامی جبهه بین المللی مبارزه با داعش به خوبی این مساله را بیان می کند که ایران عضو جدا ناشدنی از راه حل این معضل است.
 

هنگامی که عربستان به حمایت از گروه تروریستی داعش می پرداخت، دولت جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم مظلوم غزه در قبال حملات رژیم غاصب صهیونیستی پرداخت. بطلان پیش بینی آمریکا و عربستان مبنی بر پیروزی رژیم صهیونیستی در کوتاه ترین مدت به زودی آشکار شد. حملات این رژیم خونخوار اگر چه باعث کشته شدن بیگناهان زیادی شد اما با پیروزی مردم مظلوم غزه پایان یافت. همراهی ایران با مردم فلسطین هم به ارتقا وجهه سیاسی ما کمک شایانی کرد. 

نتیجه گیری

عربستان بعد از بیداری اسلامی متحدان دیکتاتور خود را در منطقه از دست داده است. از سوی دیگر طرح عربستان برای سرنگونی دولت سوریه، عراق و در نهایت تضعیف محور مقاومت با شکست مفتضحانه ای روبرو شده است. این شکست ها عربستان را مجبور به دست کمک دراز کردن به سوی ایران کرده است. دولت ریاض امروز با خطر تهدید داعش مواجه است. 

این فرزند ناخلف غرب و کشورهای عربی علاوه بر عملی نکردن نقشه های آنان، امروز به یک تهدید جدی برای حامیان خود تبدیل شده است. دولت عربستان برای حفظ آبروی خود هم که شده است مجبور به مهار داعش است. این امر عربستان را به سوی ایران که قطعا می تواند داعش را مهار کند، کشانده است. در مجموع می توان اقدام عربستان برای بهبود رابطه با ایران، اقدامی در راستای جلوگیری از شکست های بیشترش در منطقه دانست. عربستان به خوبی می داند که ایران به عنوان رهبر محور مقاومت در یمن، سوریه، عراق، لبنان از جایگاه ممتازی برخوردار است، از این رو به دنبال بهبود رابطه خود با ایران است. اظهارات تند مقامات عربستانی هم در راستای این مساله است که آنها فعلا در تحلیل هزینه-فایده استراتژی شان به جمع بندی مطلوبی نرسیده اند اما از این طرف هم نمی خواهند تمام و کمال راه مصالحه را ببندند. آنها می خواهند راه فراری برای خودشان باقی بگذارند. اگر هزینه های استراتژی فعلی بر فواید آن بچربد عربستان مذاکره را به جنگ سرد ترجیح خواهد داد.



پنتاگون اعلام کرد که کوبانی احتمالا با وجود حملات هوایی ائتلاف علیه داعش سقوط می‌کند.
به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که کوبانی احتمالا با وجود حملات هوایی ائتلاف علیه داعش سقوط می‌کند. وی در ادامه افزود: احتمالا چند صد داعش در کوبانی و اطراف آن کشته شده باشند.
کربی در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: شرایط جوی در عراق به ما اجازه داد که منابع بیشتری را به کوبانی ارسال کنیم. منبع: تسنیم


"عبداللطیف بن راشد الزیانی" دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، ادعاهای نخ‌ما شده برخی از سردمداران عرب علیه جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تکرار کرد.
به گزارش مشرق، این مقام عربی در یک فرافکنی آشکار در مورد دخالت های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه و عراق و همراهی آنها با تروریست ها در به خاک و خون کشیدن مردم این دو کشور، ادعا کرد که سخنان برخی از مقام های ایرانی در قبال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، "تکراری و غیرمسئولانه" است.

خبرگزاری عربستان به نقل از الزیانی نوشت: با وجود روابط تاریخی ملت های کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) با مردم ایران و همچنین مواضع کشورهای عضو این شورا در قبال ایران درباره افزایش همکاری و دعوت به حسن همجواری، سیاست ایران متاسفانه مبتنی بر مداخله در امور داخلی شماری از کشورهای عربی است که این موضوع امنیت و ثبات کشورهای مزبور و منطقه و روابط تاریخی ملت های منطقه را تهدید می نماید(!)

الزیانی اگر کمی به خود زحمت بدهد، به سادگی می تواند همراهی کشورهای مرتجع عرب در جنایات صدام دیکتاتور معدوم عراق را علیه مردم ایران در جنگ هشت ساله را به خاطر خواهد آورد، جنایاتی که در تاریخ جهان ثبت شد و در آخر نیز گریبان خود عرب ها را گرفت؛ از این رو وی نمی تواند ادعا کند که ایران در امور کشورهای منطقه دخالت می کند، چرا که سران کشورهای مرتجع عرب هسستند که یک روز در ایران، و روز دیگر در سوریه، لبنان، عراق، یمن و بحرین مداخله و توطئه چینی می کنند. منبع: العالم


بخشهایی از سخنان آیت الله "محمد موحدی کرمانی" خطیب نماز عید سعید قربان در تهران، با واکنش تند یکی از مبلغان سعودی همراه شد.
به گزارش مشرق، آیت الله موحدی کرمانی در خطبه نماز عید سعید قربان گفته بود: "امروز حج و بیت‌الله الحرام اسیر دست وهابیون است که نمی‌گذارند به خوبی از آن استفاده شود" .. "اگر از حج بهره کافی را بگیریم و مسلمین بیدار شده و دشمن و راه‌های مقابله با آن را بشناسند، این امت هیچگاه طعم ذلت را نخواهد چشید".

اما سخنان خطیب نماز عید سعید قربان در تهران، با واکنش تندی از سوی یکی از شیوخ و مبلغان سعودی همراه شد.

"خالد الشایع" که پاسخ قانع کننده‌ای برای سخنان آیت الله موحدی کرمانی نداشت؛ اتهاماتی ناروا علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محدود بودن اقلیتها مطرح کرد؛ و در اظهاراتی عجیب برخی وقایع تاریخی - مانند حمله قرمطیان به مکه - را به ایران نسبت داد!

خالد الشایع در مصاحبه با سایت عربی شبکه "سی ان ان" مدعی شد: "عقلای قوم، در خصوص رد این ادعاها به خاطر تضاد آن با واقعیت اجماع نظر دارند"(!)

وی در این باره توضیح نداد که منظور از "عقلای قوم" چه کسانی است؟

الشایع ادامه داد: "مسلمانانی که به حرمین شریفین مشرف شده اند، یا آن را از طریق رسانه‌های گروهی مشاهده کرده اند؛ از نظارت و توسعه حرمین شریفین توسط دولت سعودی آگاهی یافته اند."

اظهارات الشایع بیانگر طرز تفکر و بینش مبلغان و مسؤولان سعودی است که فقط به پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها اهمیت می دهند، و مسائل معنوی و اهداف اصلی کنگره عظیم حج را به دلیل تعارض با تفکراتشان، کنار گذاشته‌اند.

الشایع همچنین ادعا کرد که عربستان هیچ مسلمانی را مجبور نمی کند که در عبادت یا مناسک حج، از مذهب خاصی پیروی کند.

این درحالی است که فعالیت مبلغان وهابی و سعودی در جریان موسم حج کاملا مشخص است، و به عنوان مثال این مبلغان به صورت فعالانه در تلاشند تا حجاج کشورهای مختلف را به دام افکار انحرافی خود بیندازند، و یا بین حجاج کتابهای مختلف تبلیغاتی توزیع کنند. آنها به بهانه "ممنوعیت تبلیغ"، از ورود کوچکترین بروشور حاوی اطلاعات دینی از مذاهب اسلامی به همراه زائر به عربستان جلوگیری می کنند؛ اما انبوهی از کتب، نشریات، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی افکار سردمداران وهابیت، از همان لحظه ورود به این کشور و در سالن های فرودگاه جده و مدینه، مسلمانان کشورهای مختلف را در معرض بمباران تبلیغاتی افکار مسموم ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب قرار می دهد.

از سوی دیگر، درحالی که عربستان سعودی این روزها در محافل بین المللی به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در دنیا شناخته می‌شود و شمار قابل توجهی از اعضای گروه های تروریستی در دنیا، تبعه عربستان سعودی هستند؛ خالد الشایع به خطیب نماز عید قربان در تهران توصیه کرد: "بهتر بود که از این مناسبت کریم عید سعید قربان، برای دعوت به جلوگیری از خونریزی در عالم اسلامی بهره می برد."

"احمد المزید" استاد مطالعات عالی اسلامی دانشگاه ملک سعود شهر ریاض هم مدعی شد که عربستان به حجاج اجازه می‌دهد که مناسک خود را براساس مذاهبشان ادا کنند؛ این درحالی است که سعودی‌ها همواره به صورت آشکار سعی می کنند از زیارت اماکن مقدس توسط حجاج و همچنین برگزاری مراسمی مانند برائت از مشرکین در جریان مراسم حج جلوگیری کنند؛ و به شدت مراقب هستند تا حجاج کشورهای مختلف هیچگونه شعاری علیه استکبار جهانی و صهیونیسم به زبان نیاورند.

المزید در مصاحبه با سی ان ان، به حضور سالانه بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای جهانی در مراسم حج اشاره کرد و آن را دستاورد و "مدیریت خوب" این مراسم دانست!

المزید ادعا کرد: "عربستان از سه قرن پیش مسؤولیت خدمت به حرمین شریفین را بر دوش گرفته است، که دوره به دوره تکامل و پیشرفت کرده تا اینکه در دوران معاصر به اوج خود رسیده است، چرا که در دوره عبدالله بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین شاهد بزرگترین توسعه حرمین شریفین در تاریخ آنها هستیم."

سخن پراکنی‌های این استاد سعودی درباره طرح‌های توسعه و عمرانی درحالی است که با توجه به افزایش سالانه تعداد حجاج، اجرای اینگونه طرحها کمترین کاری است که از سعودیها انتظار می رود؛ پروژه‌هایی که در مقایسه با درآمدهای بسیار هنگفت و میلیاردی عربستان از موسم حج، چندان هم به چشم نمی‌آیند؛ و بیشتر به طرح‌هایی تجملاتی و ظاهری شباهت دارند که هدف اصلی از آنها طبق گزارشهای متعدد رسانه‌ای، تخریب آثار تاریخی اسلامی است.
منبع: العالم



زنان شهر کوبانی سوریه با حضور در صحنه دفاع از شهرشان خبرساز شده اند.
کد خبر: ۴۴۲۳۵۲
تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰-16 October 2014
زنان شهر کوبانی سوریه با حضور در صحنه دفاع از شهرشان خبرساز شده اند. آنها برای نبرد با داعش، اسلحه دست گرفته اند. از روزی که کوبانی به محاصره داعش درآمد تاکنون زنان نقش فعالی در دفاع از این شهر داشته اند.

به گزارش جام جم، کوبانی را بسیاری با زنان مبارزی می شناسند که دوشادوش مردان سلاح به دست گرفتند و جنگیدند.
نبرد زنان کوبانی با داعش
گفته می شود یک زن به نام میسا عبدو با شخصیتی صلح طلب و آرام، مبارزان مرد و زن کوبانی را در برابر توحش داعشی اداره می کند.

برخی از زنان کرد در جنگ کوبانی، وقتی گلوله هایشان تمام شد، با کمربندهای انفجاری به صف داعشی ها زدند و ده ها تن از آنها را به هلاکت رساندند.
نبرد زنان کوبانی با داعش
تاریخ، شیرزنان کوبانی را خواهد ستود و مدعیان مردانگی را در جبهه توحش و توطئه ملامت خواهد کرد.
نبرد زنان کوبانی با داعش
و نام آنهایی که برای شرافت و خاک در میان بوی باروت و صفیر گلوله ها جنگیدند و خونشان بر دیوارهای کوبانی نقش بست، در حافظه تاریخ حک خواهد شد.
نبرد زنان کوبانی با داعش
دنیا از همین حالا داعش و طرفدارانش را در مقابل زنانی که سرهای بریده شان، نماد مقاومت می شود، به قضاوت می نشیند. شاید نگاهی به شبکه های اجتماعی و نظرات کاربران آنها در قبال جنایت های داعش در کوبانی بهترین شاهد این مدعا باشد.
نبرد زنان کوبانی با داعش
اینجا کوبانی است؛ سرزمین شیرزنانی که عزت مقاومت را به ذلت سازش ترجیح دادند
نبرد زنان کوبانی با داعش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد