سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



"طارق عزیز چه گناهی داشت که به مدت 13 سال در زندان باقی بماند این در حالی است که او 80 ساله شده است و هیچ جنایتی را مرتکب نشده که شایسته اهانت و شکنجه باشد. "
اخضر ابراهیمی: بدون ایران در سوریه نتیجه نمی گیرید / نفوذ ایران در سوریه بیشتر از نفوذ روسیه استاخضر ابراهیمی گفت: با ایران گفتگو کنید تا بتوانید در سوریه به نتیجه برسید.
به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، نماینده سابق سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه که در همایشی در لندن سخن می گفت؛ اظهار داشت: داعش، نتیجه اشتباهات آمریکا در عراق است.
اخضر ابراهیمی اضافه کرد: بدون مشارکت ایران، حل مسئله سوریه بسیار سخت است زیرا نفوذ ایران در سوریه بالاتر از نفوذ روسیه است.
ابراهیمی در همایشی با عنوان " نزاع در سوریه و تاثیر آن بر همسایگانش" در لندن افزود: باید طرف های دیگری را علاوه بر خانواده اسد در رهبری سوریه مشارکت داد. افراد دیگری به جز فاروق الشرع معاون رئیس جمهور در بخش های سیاسی و نظامی وجود دارند که نسبت به تصمیمات رهبری مرکزی سوریه، ناراضی هستند. من این موضوع را  شخصا به بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفتم.
نماینده پیشین سازمان ملل متحد در کشورهای لبنان، عراق و افغانستان ادامه داد: داعش و همپیانانش و گروه های همسو در سوریه و عراق در نهایت شکست می خورند اما هر کسی که بخواهد این شکست را عملی کند باید در این باره با ایران گفتگو کند زیرا این طرف ها نمی دانند که ایران در سوریه نفوذ دارد. نفوذ ایران در سوریه بیشتر از نفوذ آمریکا در اسرائیل است.
او با انتقاد از شیوه ای که آمریکایی ها عراق را به گروه های مذهبی سپردند گفت: این گروه ها در عراق راه انتقام گیری از مخالفانشان را در پیش گرفتند. آنها تنها از صدام حسین و افراد نزدیک به وی انتقام نگرفتند بلکه از همه افسران و هر سرباز رزمنده ای که در راه کشورش مبارزه کرد انتقام گرفتند. بیشتر این افراد هم اکنون در گروه های اسلامگرای مخالف دولت های عراق و سوریه حضور دارند.
ابراهیمی این سؤال را مطرح کرد که طارق عزیز چه گناهی داشت که به مدت 13 سال در زندان باقی بماند این در حالی است که او 80 ساله شده است و هیچ جنایتی را مرتکب نشده که شایسته اهانت و شکنجه باشد. 
"طارق عزیز" وزیر خارجه عراق در دوره ریاست جمهوری صدام حسین بود که پس از سقوط بغداد در حمله نظامی 2003  آمریکا، خود را تسلیم نظامیان آمریکایی کرد. او سپس در بغداد به همراه صدام، محاکمه و به اعدام محکوم شد اما این حکم اجرا نشده است. 
طارق عزیز یکی از شهروندان مسیحی عضو حزب بعث عراق بود.

اخضر ابراهیمی افزود: من شخصا از رهبران عراق خواستم طارق عزیز را اعدام نکنند در غیر این صورت او را به مانند دیگران اعدام می کردند. داعش از این رفتارها و تندروی ها به وجود آمد. اگر خواهان دست یابی به راه حل سیاسی هستیم باید این اقدامات را اصلاح کنیم. راه های نظامی به تنهایی نتیجه نمی دهند.
وزیر خارجه پیشین الجزایر ادامه داد: سوریه نباید سرنگون شود در غیر این صورت حکومت های دیگری در منطقه یکی پس از دیگری سقوط می کنند. کشورهای منطقه خاورمیانه تجزیه نمی شوند و توافقنامه سایس پیکو بسیار قوی تر از آن است که برخی فکر می کنند. کشورهای فعلی در خاورمیانه به همین شکل جغرافیایی باقی می مانند اما تغییراتی در حکومت های آنها روی می دهد.
اخضر ابراهیمی افزود: بشار اسد رئیس جمهور سوریه فکر می کرد به سرعت بر مخالفانش پیروز می شود. در مقابل، مخالفان هم فکر می کردند در چند هفته می توانند بشار اسد را شکست بدهند. هر دو اشتباه می کردند. بشار اسد باید بخشی از راه حل در این مرحله از حل بحران سوریه باشد اما باید سوریه جدیدی ایجاد کرد.
به فاصله کوتاهی از سخنان وزیر خارجه سعودی‌ها، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه مرمره در استانبول با ادبیاتی توهین‌آمیز‌تر سخنانی مشابه سعودالفیصل بر زبان راند‌ تا نشان ‌دهد ‌این متحد امریکا، نه تنها در حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه و اقدام علیه دولت‌های قانونی عراق و سوریه، بلکه در هوچی‌گری همزمان علیه ایران نیز هماهنگ هستند.
کد خبر: ۴۴۲۲۶۲
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳-15 October 2014
توهین اردوغان به مقامات ایرانی، بلافاصله پس از اظهارات سعود الفیصلبه فاصله کوتاهی از سخنان وزیر خارجه سعودی‌ها، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه مرمره در استانبول با ادبیاتی توهین‌آمیز‌تر سخنانی مشابه سعودالفیصل بر زبان راند‌ تا نشان ‌دهد ‌این متحد امریکا، نه تنها در حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه و اقدام علیه دولت‌های قانونی عراق و سوریه، بلکه در هوچی‌گری همزمان علیه ایران نیز هماهنگ هستند. 

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از رسانه‌های کشور ترکیه، اردوغان که این روز‌ها به دلیل حمله به کرد‌ها، همزمان با حملات داعش به شهر کردنشین کوبانی تحت فشار افکار عمومی است و در حالی که اعتراضات مردم این کشور، تنها در چند روز بیش از سی کشته بر جای گذاشته، ایران و رهبری آن را به دلیل جنگ داخلی در سوریه مورد حمله قرار داده است. 

به نوشته رسانه‌های ترکیه، هرچند اردوغان‌ مستقیم از رهبر انقلاب نام نبرده، ‌استفاده وی از عبارت «رهبر دینی» و همچنین اشاره به بخشی از محتوای گفت‌و‌گویش با رهبری ایران، نشان می‌دهد ‌فرد مورد نظر در سخنان اردوغان، رهبر انقلاب است. 

موضع‌گیری اردوغان علیه ایران تنها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که سعود‌الفیصل، وزیر خارجه سعودی‌ها در جده و در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود، ایران را عامل اشغال سوریه دانست و ادعا کرد که نیروهای ایرانی باید نه تنها از سوریه، بلکه از عراق و یمن نیز خارج شوند. 

همزمانی و شباهت سخنان دو مقام ترکیه‌ای و سعودی آخرین پرده از همراهی آن‌ها از انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۰ تاکنون علیه ایران و شیعیان منطقه است. 

این دو کشور در آن سال از هیچ تلاشی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن دوباره نوری المالکی فروگذار نکردند. سپس به طور مشترک به حمایت از برخی عناصر هوادار گروه‌های تروریستی در عراق مانند طارق الهاشمی پرداختند. در حالی که الهاشمی برای فرار از مجازات به ترکیه گریخت، سعودی‌ها نیز هموار روابط تیره و تاری با دولت قانونی عراق داشتند. 

ترکیه و عربستان در تحولات سوریه نیز از آغاز اصلی‌ترین پشتیبانان گروه‌های تروریستی و پرشور‌ترین هواداران سرنگونی دولت بشار اسد بودند. همکاری این دو کشور حتی به مسائل داخلی لبنان و حمایت از گروه‌هایی کشیده شد. 

همین دو کشور همچنان پیگیر سرنگون کردن حکومت سوریه، میزبان آموزش تروریست‌های مورد تأیید آمریکا در خاک خود و چهره پشت پرده ناآرامی‌های عراق به قصد تجزیه این کشور هستند. 

مرور رفتار پنج سال اخیر اردوغان، نشان می‌دهد که تکرار سخنانی از جنس سخنان سعودالفیصل از جانب رئیس‌جمهور ترکیه، جای هیچ تعجبی ندارد.



آمریکا به این سردار ایرانی نیاز دارد
مثلث آنلاین به نقل از یک نشریه خارجی می‌نویسد که همه پیروزی ها در عراق و سوریه به نام قاسم سلیمانی ثبت می شود و آمریکا برای پیروزی در عراق به او نیاز دارد.
کد خبر: ۴۴۲۲۹۴
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷-15 October 2014
مثلث آنلاین به نقل از یک نشریه خارجی می‌نویسد که همه پیروزی ها در عراق و سوریه به نام قاسم سلیمانی ثبت می شود و آمریکا برای پیروزی در عراق به او نیاز دارد.

مثلث آنلاین در ادامه می‌نویسد: گابریل گیت هاوس در بی بی سی موندو مقاله مهمی نوشته است.

او در بی.بی.سی موندو نوشته است: ایالات متحده از ماه اوت درحال بمباران سازمانی است که خود را دولت اسلامی می نامد. این بمباران ها به هدف حمایت از ائتلاف میان ارتش عراق، پیکارجویان کرد، نیروهای پیشمرگ و شبه نظامیان شیعه انجام می شود.

ولی این ایران است که در خاک عراق حضور گسترده ای دارد و روز به روز تحت فرماندهی قاسم سلیمانی، نفوذ بیشتر و نقش فعال تری در عراق پیدا می کند.

گابریل گیت هاوس، خبرنگار بی بی سی، از مدت ها قبل به دنبال کسی است که به عنوان "قدرتمندترین فرد عراق" شناخته می شود.

در گرمای طاقت فرسای جلولاء، در نزدیکی مرز ایران، نیروهای کرد علیه دولت اسلامی مبارزه می کنند. در این مدت ایالات متحده نیز از آسمان به آنها کمک می رساند و روی زمین نیز ایران به حمایت از آنها می پردازد.

این تنها نبرد علیه جهادگرایان خونخوار نیست: ایران نیز کمپین خود را برای افزایش کنترل خود در عراق و نفوذش در خاورمیانه دارد. در بطن این کمپین، فردی به نام ژنرال قاسم سلیمانی نشسته که فرماندهی سپاه قدس را به عنوان شاخه برون مرزی سپاه پاسداران برعهده دارد.

قدرت در محل

سلیمانی از اعتماد رهبر انقلاب برخوردار است. او در عراق کنترل شبه نظامیان شیعه را برعهده دارد و سیاستمداران با شنیدن نام او به وحشت می افتند. کسانی که او را می شناسند از او به عنوان فردی یاد می کنند که کم حرف می زند و زیاد عمل می کند.

حیدر الخویی، از مؤسسه سلطنتی امور بین المللی، درخصوص او به بی بی سی موندو می گوید: "او این همه قدرت را به این دلیل به دست آورده که به طور مستقیم با واحدهای حاضر در محل وارد عمل شده. او از اینکه در خاک سوریه و عراق رفت و آمد کند و مطمئن شود که شبه نظامیان آماده رویارویی با تهدیدهای دولت اسلامی هستند، واهمه ای ندارد."

وی در ادامه می افزاید: "سلیمانی در صحنه سیاسی و نظامی کاملاً باورپذیر است."

سلیمانی به ندرت در ملاء عام ظاهر می شود، ولی گاهی در مراسم تشییع جنازه برخی از اعضای سپاه قدس می توان او را دید که یکی دو قطره اشک می ریزد.

احساس می شود، ولی دیده نمی شود

در خط اول این نبرد، پیکارجویان کرد نشان داده اند که سلاح هایشان تا چه حد قدیمی است و مشکل بتوان فهمید آنها چگونه با چنین سلاح هایی توانسته اند دولت اسلامی را از پیشروی بازدارند.

زمانی که از یکی از سرهنگ های ارتش پرسیدم آیا سلیمانی به آنها کمک کرده، پاسخ منفی بود. او گفت که در آنجا هیچ کس او را ندیده. هیچ کس تابحال چیزی از او نشنیده، درحالی که گفته می شود "قدرتمندترین فرد در عراق" است.

ولی یک فرمانده محلی کرد به بی بی سی تأئید کرد که قاسم سلیمانی بارها از جبهه ها دیدن کرده. او گفت که مشارکت ایران در این درگیری ها بسیار زیاد است.

جعفر مصطفی معروف، فرمانده پیشمرگ ها، به بی بی سی گفت: "ایران ۱۶ کامیون حامل سلاح های سنگین و مهمات، دو موشک انداز بزرگ و سه یا چهار موشک انداز کوچک ارسال کرده."

مهره پرقابلیت

نبردهای عراق و سوریه بخشی از کمپین بزرگ تری است که قصد دارد کنترل خاورمیانه را میان ایران شیعه و قدرت های سنی حاشیه خلیج فارس تقسیم کند. سلیمانی در لبنان به پرورش گروه شیعه حزب الله پرداخته و در سوریه مواضع رییس جمهور بشاراسد را استحکام بخشیده. گفته می شود که او استراتژی لازم را به اسد داده تا روند جنگ را در سوریه علیه نیروهای شورشگر به نفع خود تغییر دهد و شهرهای اصلی و شهرهای کوچک را بازپس گیرد.

در این جنگ نه چندان سرد، سلیمانی یکی از مهره های قدرتمند و پرقابلیت ایران محسوب می شود.

حمله آمریکا باعث ازبین رفتن مانع شد

تا سال ۲۰۰۳، عراق یک مانع جغرافیایی و سیاسی میان ایران و متحدان شیعه اش و کشورهای غربی در سوریه و لبنان بود.

ولی پس از اینکه حملات آمریکا به عراق انجام شد و صدام حسین سقوط کرد، این مانع که سد بزرگی در برابر توسعه جاه طلبی های ایران محسوب می شد، ازبین رفت.

حیدر الخویی می گوید: "اکنون سلیمانی می خواهد مطمئن به ادامه حیات گروه های مسلحی شود که در لبنان، سوریه، و عراق برای بقای خود وابسته به ایران هستند."

یکی از مسؤولان عالی رتبه عراقی به بی بی سی گفت زمانی که شهر موصل سقوط کرد، واکنش سریع ایران، فراتر از بمباران های آمریکا، باعث شد تا شهر آزاد شود.

دشمنان قسم خورده

بحران عراق باعث شد تا دو دشمن قسم خورده در کنار یکدیگر قرار گیرند: ایران و ایالات متحده.

ایران در سال ۲۰۰۱ برای ایالات متحده اطلاعات نظامی تأمین کرد تا طالبان را در افغانستان سرنگون سازد. در سال ۲۰۰۷ نیز واشنگتن و تهران نمایندگانی را به بغداد اعزام کردند تا درخصوص وخامت وضعیت در عراق به مباحثه بنشینند.

رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان، سال گذشته در مصاحبه ای با بی بی سی به نقش مهم ژنرال سلیمانی در هماهنگی نیروهای پشت صحنه اشاره کرد.

او گفت: "مخاطبان ایرانی به طور مشخص بیان کردند که علی رغم اطلاع رسانی به وزارت خارجه ایران، این سلیمانی است که تصمیمات نهایی را اتخاذ می کند."

پس از هشت سال اشغال و صرف میلیون ها دلار هزینه از سوی آمریکا، اکنون آنها درحال بردن مسابقه در برابر واشنگتن هستند.

در اواخر ماه اوت، بمباران های آمریکا اتفاق افتاد و به محاصره شهر آمرلی خاتمه داد. ولی پیروزی به نام چه کسی نوشته شد؟ و چه کسی پیروزمندانه از نبرد وارد شد؟ قاسم سلیمانی.

ابوعلی، یک فرمانده شیعه، می گوید: "قاسم سلیمانی به دیدن ما آمد. او دید که وضعیت چگونه است و بازدید او باعث امیدواری ما شد."

پیشروی جهادگرایان در امتداد مرزهای ایران تحت کنترل است، ولی گروه دولت اسلامی هنوز شکست نخورده.

عراق درحال تبدیل شدن به کشوری چند پارچه است که نیازمند به نیروهای شبه نظامی شیعه و تسلیحات ایران می باشد و در نبرد علیه دولت اسلامی، آمریکایی ها نیز به اندازه عراقی ها به ایران وابسته شده اند.

قبل از نشست های انجام شده میان ایران و آمریکا در سال ۲۰۰۷، آمریکایی ها پنج ایرانی را در عراق دستگیر کردند و آنها را به آموزش شبه نظامیان شیعه متهم نمودند. هفت سال پس از آن، دست سلیمانی در انجام عملیات در عراق بسیار بازتر شده و آمریکایی ها نیز بار دیگر به کمک او برای خارج کردن این کشور از باتلاق نیاز پیدا کرده اند.

در پی کشف نقاط ضعف سیستم سپر دفاعی اسرائیل توسط مقاومت ، این رژیم به تعدادی از منابع ترک خود مظنون شده و با فراخوان آنها به اسراییل به بهانه توجیه و آموزش ، آن ها را بازداشت و مورد شکنجه قرار داده است.
عصر ایران - در پی کشف نقاط ضعف سیستم سپر دفاعی اسرائیل توسط مقاومت ، این رژیم به تعدادی از منابع ترک خود مظنون شده و با فراخوان آنها به اسراییل به بهانه توجیه و آموزش ، آن ها را بازداشت و مورد شکنجه قرار داده است.

«گنبد آهنین» نام سامانه ای است که برای مقابله با خطرات کوتاه برد طراحی شده، این سامانه در وهله نخست برای قطع حملات راکتی از سمت غزه و لبنان در نظر گرفته شده است.

ریشه سیستم سپر دفاع موشکی اسرائیل به نام «Iron Dome» یا همان گنبد آهنین به درگیری سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب‌الله لبنان بر می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد، راکت هایی که در اواسط جنگ ایستگاه قطار شهر حیفا را مورد حمله قرار داد و واحد پدافندی ارتش اسرائیل را به این واقعیت رساند که سیستم دفاع ضد موشک سابق دیگر کاربرد خاصی ندارد.

اما در جنگ اخیر غزه نیز باز هم سپر دفاعی اسرائیل نشان داد که نقاط ضعف بسیار زیادی دارد به طوری که نیروهای مقاومت موفق شدند فرودگاه های تل آویو را نیز مورد حمله قرار دهند .

در پی کشف این نقاط ضعف ، رژیم صهیونیستی به تعدادی از منابع اطلاعاتی خود در ترکیه مظنون شده و آنها را تحت تعقیب قرار می دهد .

در این حال رسانه های ترکیه گزارش دادند که پنج نفر از جاسوسان موساد که برای ایجاد آشوب در انتخابات ترکیه وارد این کشور شده بودند توسط زنی به نام ژاسمین به نیروهای امنیتی معرفی شده اند و این پنج نفر قبل از انجام هر حرکتی دستگیر می شوند.

ژاسمین یکی از جاسوسان موساد در ترکیه بوده است که پس از مدتی با نیروهای امنیتی ترکیه نیز اقدام به همکاری می کند. وی پس از معرفی جاسوسان موساد به ترکیه ، به کمک نیروهای امنیتی این کشور به یک کشور ثالث گریخته است.

این اتفاق سبب وارد شدن یک شوک بزرگ به مقامات موساد شده و باعث شده است که این سازمان به تعداد بیشتری از منابع خود مظنون شود و با فراخواندن آنها به اسرائیل به بهانه توجیه و آموزش آنها را بازداشت و تحت شکنجه قرار می دهد.

لازم به ذکر است موساد در ماه های اخیر اقدام به جذب نیرو در کشورهای مختلف خاورمیانه از جمله ، عربستان ، امارات و ایران کرده بود که به نظر می رسد با این اتفاقات به نوعی اعتماد خود را نسبت به این نیروها از دست داده و اقدامات احتیاطی بیشتری را نسبت به آنها اعمال کند .

در حاشیه اظهارات اخیر سعود الفیصل
اگر حمایت از دولت های متحد در حد لشکر کشی آشکار برای عربستان جایز است، چرا نباید حمایت سیاسی،مالی، تسلیحاتی و... ایران از دولت های متحد خود در منطقه روا نباشد!
عصر ایران - اخیرا سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی در شهر جده با حمله به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، ایران را به اشغالگری در سوریه متهم کرده و گفته است: "ایران خود بخشی از مشکل منطقه است و مادامی که سیاست هایش را تغییر نداده و از کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن خارج نشود نمی تواند بخشی از راه حل باشد."

درباره این سخنان وزیر خارجه سعودی ها گفتنی بسیار است. به گمان نگارنده وزیر خارجه ای با تجربه سعود الفیصل که نزدیک به 4 دهه در این سمت - مادام العمر- باقی است، باید بسیاری از حقایق سیاست های جاری در منطقه را بداند و سخنانی نگوید که مصداق "یک بام و دوم هوا" باشد، اما ظاهرا وزیر خارجه کهنسال عربستان آن قدر در موضع بسته و غیر منطقی خود ابرام و پافشاری دارد، که گویی نمی خواهد حقایق را ببیند.چند کلمه حرف حساب با سعودی ها

مساله دیگر اینکه این نوشته به هیچ وجه قصد دفاع از کشوری در برابر کشور دیگر را ندارد و صرفا از زاویه نگاه یک ناظر مسایل منطقه ای و بین المللی به قلم نگارش در می آید و می خواهد سخنان پر مغالطه پر سابقه ترین وزیر خارجه جهان را نقد کند.

در نقد سخنان سعود الفیصل چند مساله را می توان ذکر کرد:

1- جناب سعود الفیصل و دولت متبوع او بیش از 3 سال و نیم است که تلاش دارند حکومت سوریه را سرنگون کنند و حکومتی دیگر در این کشور برقرار سازند. این خواسته تا کنون با ناکامی مواجه شده است و شهر دمشق هنوز در کنترل بشار اسد بوده  و رییس جمهور سوریه هنوز بر سریر قدرت است.

حمایت مالی ، سیاسی، تسلیحاتی و... عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و امارات و کشورهایی چون آمریکا و برخی کشورها اروپایی( فرانسه) از مخالفان مسلح در سوریه " اظهر من الشمس" است ونیاز به اقامه دلیل و برهان ندارد، چون خود این کشورها بارها به طور رسمی اعلام کرده اند قصد سرنگونی حکومت سوریه را دارند و حتی میزان کمک های مالی و تسلیحاتی خود به مخالفان مسلح حکومت سوریه را  اعلام کرده اند.

باید از سکاندار سیاست خارجی عربستان که این چنین بی محابا این و آن را در بحران جاری در سوریه و منطقه (داعش) محکوم می کند و به قول معروف " در جایی سوزن را در کاهدان دیگران می بیند و در جای دیگر ریسمان بلند و بزرگ آویخته را نمی بیند " پرسید که آیا : عربستان و دیگر دولت هایی که با تسلیح مخالفان حکومت سوریه و ارسال صدها و هزاران تروریست و شبه نظامی به سوریه برای جنگ داخلی با حکومت این کشور در 3 سال و  نیم گذشته همه توان خود را به کار بردند تا بر آتش جنگ داخلی در سوریه بدمند و اسد را با زور و گلوله تفنگ از سریر قدرت به زیر کشند، در بحران جاری در سوریه هیچ نقشی ندارند؟

باید پرسید آیا این اسد بود که در این کشور جنگ داخلی به راه انداخت یا حرص و ولع کشورهایی چون عربستان برای "به زیر کشیدن اسد از قدرت به هر قیمتی" بود که مسبب بحران و جنایت های فجیع و جاری در سوریه است؟

شکی نیست که بشار اسد در مدیریت بحران در کشورش خطاهای فاحشی داشت که مهم ترین آنها برخورد خشن با اعتراض های اولیه و عدم انجام اصلاحات واقعی در ساختار قدرت در موعد و زمان مناسب بود، اما مگر در جریان اعتراضات مسالمت آمیز مردمی سوریه که در ماه های ابتدایی نیمه نخست سال 2011 در سوریه جاری بود چند نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند؟

این نوشته به هیچ وجه قصد ندارد صدها و شاید چند هزار کشته تظاهرات مردمی مسالمت آمیز در ماه های نخست آغاز ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در سوریه را تخفیف دهد یا بر روی آن  درپوش گذارد، اما سوال اصلی این است که ماجرا از زمانی ابعادی فاجعه بار و خونین یافت که پای تروریست های  خارجی تا بن دندان مسلح به سوریه به قصد سرنگونی حکومت این کشور، باز شد.

آیا وزیر خارجه عربستان نقش سیاست های "مملکت عربی سعودی" را در این زمینه نادیده می گیرد؟

2- آقای سعود الفیصل بهتر است پاسخ دهد که چرا آقای بشار اسد با 14 سال حکومت باید به هر قیمتی برود - وانگهی زمانی که اعتراضات مردمی در سوریه آغاز شد بشار اسد هنوز تنها یک دهه در سریر قدرت بود- اما همین آقای فیصل نزدیک به 4 دهه است که وزیر خارجه سعودی هاست!
اگر چسبیدن به قدرت بد است، چرا فقط برای بشار اسد بد است، اگر هم خوب است چرا برای بشار اسد نباشد. آیا آقای وزیر خارجه به این ابهام جواب می دهند که اگر روزی مردم مناطق شرقی عربستان که شیعه مذهب بوده و از سیاست های دولت سعودی دل خوشی ندارند، از سوی یک کشور خارجی با انواع سلاح ها تجهیز شوند و از این بدتر صدها و هزاران ستیزه جوی خارجی با حمایت سازمان یافته گروهی از کشورهای خارجی وارد خاک عربستان شوند تا حکومت آل سعود را سرنگون سازند، آیا ایشان به همراه دیگر اولاد ذکور عبدالعزیز - که با نوبت و یکی پس از مرگ دیگری بر عربستان حکومت می کنند-  با گل و شیرینی به استقبال آنها می روند و حکومت را دو دستی تقدیم مخالفان مسلح می کنند؟!

3- وزیر خارجه سعودی ها ، ایران را به حضور نظامی در عراق، سوریه و یمن و.. متهم می کند در حالی که هیچ شاهد و مدرکی در این باره وجود ندارد و این ادعا بارها به طور رسمی از سوی دولت جمهوری اسلامی رد شده است .

وانگهی اگر حضور نظامی و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بد است، چرا دولت سعودی در سال 2011 به بحرین لشکر کشید و اعتراضات مردمی در آنجا را سرکوب کرد.  آیا این دیپلمات کهنه کار سعودی نمی داند ترکیب جمعیتی بحرین به گونه ای است که عملا 30 درصد اقلیت بر 70 درصد اکثریت جمعیتی آن کشور حکومت می کند!

دخالت مستقیم نظامی ایران در کشورهایی را که آقای سعود الفیصل برشمرده را هیچ کس ندیده و هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر دخالت مستقیم نظامی ایران در کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن تا کنون به عرصه رسمی نیامده است، اما لشکر کشی عربستان به بحرین در روز روشن صورت گرفت و همگان دیدند که ارتش سعودی در حمایت از حکومت اقلیت بر اکثریت مردم بحرین به این کشور لشکر کشید و اعتراضات مردمی در آنجا را سرکوب کرد.

اگر حمایت از دولت های متحد در حد لشکر کشی آشکار برای عربستان جایز است، چرا نباید حمایت سیاسی،مالی، تسلیحاتی و... ایران از دولت های متحد خود در منطقه روا نباشد!

4- همه دنیا به خوبی از پیوندهای سرمایه های عربستان با گروه های تروریستی و تندرو در سرتاسر جهان از اندونزی و پاکستان و افغانستان و روسیه (چچن) گرفته تا خاورمیانه و اروپا و.. را می دانند و این نکته ای است که حتی نزدیک ترین متحدان دولت سعودی نیز به آن اعتراف دارند.
دو هفته پیش جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد به صراحت از نقش مخرب دولت های متحد آمریکا از جمله عربستان در به وجود آمدن بحران جاری در سوریه و پیدایش داعش سخن گفت. هر چند بایدن پس از آن بنا به ملاحظاتی مجبور به عذرخواهی شد، اما این عذرخواهی تنها جنبه تشریفاتی و دیپلماتیک داشت وگرنه اصل موضوع به همان صراحتی بود که معاون رییس جمهور آمریکا بیان کرده بود.

 پیرترین وزیر خارجه جهان نباید از یاد ببرد که پیوند بین سرمایه نفتی سعودی ها و رشد افراط گرایی و گروه های تروریستی در جهان و منطقه یکی از غیر قابل کتمان ترین حقایق جاری در سیاست جهانی است. بنابراین سکاندار سیاست خارجی عربستان باید بداند اگر بر فرض ایران در بحران جاری در منطقه 20 درصد سهیم باشد به طور قطع و یقین نقش عربستان بالای 50 درصد است. 

خطی خونین و آشکار روی دلارهای نفتی عربستان و مکتب خانه های تدریس علوم مذهبی در پاکستان و دیگر نقاط جهان وجود دارد و سعودی ها بهتر است این را بدانند که هر چه بخواهند رد پای خود را از مساله ترویج افراط گرایی و تروریسم پاک کنند ، دم خروس آنها چنان بیرون است که همه دنیا آن را می بینند.

فعلا به دلیل مساله نفت و دیگر ملاحظات، مقامات واشنگتن با سعودی ها مماشات می کنند وگرنه در روز حساب ، قطعا پرونده اتهامی عربستان قطور تر از هر کشور دیگری در منطقه است، بنابراین بهتر است از این پس وزیر خارجه سعودی ها وقتی سخنی می گوید و دیگران را متهم می کند، به سابقه و پرونده قطور این کشور در زمینه ترویج افراط گرایی و تروریسم نیز نگاهی بیندازد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد