سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز


معاون صدام به من گفت: "آیا از قدرت عراق و مردم اش و قهرمانی های ملت اش اطلاع نداری؟" به او گفتم: "ارتش ات نمی تواند مقاومت کند."
عبدالله گل: ایران نمی تواند بر ترکیه فشار وارد کند/ به بشار اسد گفتم انتخابات زودهنگام برگزار کند
عبدالله گل گفت: ایران در هیچ موضوعی نمی تواند به ترکیه اعمال فشار کند.

به گزارش عصرایران، عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت که در ابتدای بحران سوریه، به بشار اسد پیشنهاد کرد انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند.

عبدالله گل متولد 1950 میلادی دارای مدرک دکتری اقتصاد از لندن از سال 2007 تا 2014 مسؤولیت ریاست جمهوری ترکیه را برعهده داشت.

گل در پاسخ به این سؤال که ایران دشمن یا رقیب شماست؟ گفت: "ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه تعامل می کنیم. ما ایران را بازیگر مهمی برای ثبات منطقه می دانیم."

وی درباره سوریه هم گفت: از این که پیش بینی های من درباره سوریه روی داده بسیار متاسفم. هنگامی که تصاویر شهرهای حلب یا حمص را در تلویزیون می بینم احساس می کنم خانه من خراب شده است. در اوایل بحران سوریه با وزیران و مشاوران بشار اسد به صراحت گفتگو می کردم.

گل افزود: در اوایل بحران سوریه، در نامه ای به بشار اسد رئیس جمهور این کشور نوشتم و از او خواستم انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند و به اصلاحات واقعی سریع دست بزند. به او گفتم که نگران نباشد در این انتخابات زودهنگام حتما پیروز خواهد شد زیرا ملت قصد تو را برای اصلاح خواهد دید. 

رئیس جمهور سابق ترکیه توضیح داد: من مطمئنم که اسد با خود می گوید که ای کاش نصیحت دوستانم را عمل می کردم. من به اسد پیام ارسال کردم و به او گفتم که فردا برای اصلاح بسیار دیر خواهد شد. نصیحت کردم که قبل از آن که کشورش برای دخالت های خارجی و بیگانگان باز شود دست به اصلاحات واقعی بزند اما او این نصیحت را گوش نداد.

او تاکید کرد: از تجزیه سوریه نگرانی داریم. تجزیه سوریه هم اکنون در واقعیت روی داده است و یک حقیقت است.  

گل که سابقه تصدی سمت های وزیر خارجه و نخست وزیری را در کارنامه خود دارد درباره صدام هم گفت: نامه ای را خطاب به صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق به وسیله وزیر تجارت خارجی ترکیه ارسال کردم. او آخرین وزیر خارجی بود که با صدام دیدار کرد. من برای صدام نوشتم: تو مردی هستی که تاریخ را درک می کنی و درباره تاریخ در سخنرانی هایت سخن می گوییم. اگرقطعنامه های سازمان ملل درباره عاری شدن عراق از سلاح کشتار جمعی را اجرا نکنی مغول ها به عراق برمی گردند و دوباره این کشور را تخریب می کنند.

رئیس جمهور سابق ترکیه ادامه داد: من از نابودی عراق ناراحتم. من به هنگام حمله نظامی به عراق، نخست وزیر بودم. از "طه یاسین رمضان" معاون صدام دعوت کردم به طور محرمانه به آنکارا سفر کند. رمضان به من گفت: "آیا از قدرت عراق و مردم اش و قهرمانی های ملت اش اطلاع نداری؟" به او گفتم: "ارتش ات نمی تواند مقاومت کند."
همه ما دیدیم که بعدا چه شد.

گل اظهار داشت: ناراحتم که دو رهبر قدرتمند عربی یک رفتار داشتند. یعنی صدام و اسد. مثل یکدیگر رفتار کردند. آنها را نصیحت کردیم اما نصیحت را رد کردند و پس از آن دو کشور نابود شد.

این سیاستمدار باسابقه ترک درباره قذافی رهبر سابق لیبی هم گفت: قذافی کشورش را 40 سال با ترس و  آتش و آهن اداره کرد. هنگامی که کشورش را ترک کرد چه چیزی از خود بر جای گذاشت؟ لیبی را با این وضعیت تاسف بار ترک کرد. او می توانست کاری کند لیبی با توجه به جمعیت کم و ثروت نفتی بالا، لیبی ها مرفه و سعادتمند باشند.






ادعای یک روزنامه انگلیسی؛
در حالی که این روز‌ها بخش عمده توجه بین‌المللی به اقدامات تروریست‌های داعش در شهر کوبانی در سوریه معطوف شده، اینک برخی مقامات عراقی از آماده شدن چندین هزار تروریست برای حمله به بغداد خبر می‌دهند. در همین راستا، درخواست‌هایی برای فرستادن نیروی زمینی از سوی آمریکا به عراق برای مقابله با این تروریست‌ها مطرح شده است.
کد خبر: ۴۴۱۶۵۵
تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳-12 October 2014
آمادگی 10 هزار تروریست داعش برای حمله به پایتخت عراقدر حالی که این روز‌ها بخش عمده توجه بین‌المللی به اقدامات تروریست‌های داعش در شهر کوبانی در سوریه معطوف شده، اینک برخی مقامات عراقی از آماده شدن چندین هزار تروریست برای حمله به بغداد خبر می‌دهند. در همین راستا، درخواست‌هایی برای فرستادن نیروی زمینی از سوی آمریکا به عراق برای مقابله با این تروریست‌ها مطرح شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «تلگراف»، در شرایطی که خبر می‌رسد تروریست‌های داعش در عراق، توانسته‌اند تا منطقه ابوغریب در نزدیکی بغداد پیشروی کنند، یک مقام ارشد دولتی عراق گفته حدود ۱۰ هزار تروریست داعش، خود را برای حمله به پایتخت آماده می‌کنند. در همین حال، خبر می‌رسد مقامات عراقی درخواست اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق را مطرح کرده‌اند. 

صباح الکرحوت، رئیس شورای استان «انبار» عراق در غرب بغداد ـ که اکنون بخش عمده‌ای از آن در کنترل تروریست‌های داعش قرار گرفته ـ فردی است که خبر آماده سازی داعش برای هجوم ۱۰ هزار نفری به بغداد را اعلام کرده است. در این میان، گفته می‌شود با توجه به دردسرهایی که نیروهای آمریکایی پیش از این در فلوجه و رمادی، دو شهر مهم استان انبار با آن روبه‌رو شده بودند، تمایلی برای بازگرداندن نیرو‌هایشان به این منطقه ندارند.
 
با این حال، در صورتی که تروریست‌های داعش بتوانند بر این استان کنترل کامل پیدا کنند، پایگاه مناسبی برای انجام یک حمله همه جانبه علیه بغداد پیدا خواهند کرد. مقامات عراقی می‌گویند در حالی توجه بین‌المللی در هفته‌های اخیر بر تحولات کوبانی متمرکز بوده که در این مدت، استان انبار عملاً در معرض سقوط ‌است. 

در همین حال، نیروهای دولتی عراق در شهر رمادی، مرکز استان انبار، روز شنبه وارد درگیری با نیروهای داعش شدند؛ اما مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند ‌این شهر در موقعیتی شکننده قرار دارد. از سوی دیگر، تشدید فعالیت داعش در انبار، سبب شکل‌گیری این گمانه شده که عملیات تروریست‌ها در کوبانی، صرفاً حربه‌ای برای پرت کردن حواس جامعه بین‌المللی از دیگر مناطق بوده است. 

اکنون بخش عمده دره فرات که از ترکیه تا سوریه و سپس عراق امتداد یافته و به بغداد می‌رسد، در کنترل داعش است. در صورتی که رمادی سقوط کند، تروریست‌های داعش یک زنجیره حیاتی تأمین مواد مورد نیاز برای عراق را تحت کنترل خود در‌خواهند آورد که مستقیم‌ به مرکز فرماندهی‌شان در رقه سوریه مرتبط می‌شود. این امر همچنین سبب می‌شود سد حدیثه، دومین سد بزرگ عراق به تصرف آن‌ها درآید. 

البته در این میان، برخی مقامات عراقی بر این باورند، ‌هنوز احتمال حمله داعش به بغداد وجود ندارد، زیرا حدود ۶۰ هزار نیروی امنیتی دولتی، شامل سربازان، افسران پلیس و گروه‌های مسلح در خارج از بغداد موضع گرفته و آماده هستند؛ اما بسیاری از شهرهای اطراف تاکنون سقوط کرده‌اند و همین، ‌زمینه مناسبی ‌برای انجام حملات انتحاری و دیگر ‌حملات از سوی داعش علیه بغداد فراهم کرده است.

فرمانده ناوگروه روسیه گفت: نیروی دریایی ایران موقعیت خوب و ممتازی دارد و یکی از دلایل این مسئله این است که در ساخت کشتی ها و تجهیزاتشان مستقل هستند.
  فرمانده ناوگروه روسیه در مورد راهبرد ناوگان روسیه در تامین امنیت دریای خزر گفت: روسیه از منافع خود و سایر کشورهای دوست حمایت می کند.  
 
به گزارش ایرنا، ناخدا یکم 'والری اسمیرنوف' روز دوشنبه حین دیدار از بندرانزلی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اهداف این سفر را تقویت مناسبات دو جانبه، همکاری برای مبارزه با تروریسم بین المللی و دزدی دریایی عنوان کرد. 
 
وی خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم در صورت لزوم مانورهای مشترک با نیروی دریایی ایران برگزار کنیم. 
 
اسمیرنوف افزود: اصولا تمایل داریم با تمام کشورهای منطقه و نیز با سایر کشورها در آبهای آزاد و اقیانوسها مناسبات مطلوبی داشته باشیم. 
 
فرمانده ناوگروه روسیه گفت: نیروی دریایی ایران موقعیت خوب و ممتازی دارد و یکی از دلایل این مسئله این است که در ساخت کشتی ها و تجهیزاتشان مستقل هستند. 
 
ناوگروه روسیه صبح روز دوشنبه با پیام صلح و دوستی در خزر وارد بندرگاه انزلی شد و از سوی مقامهای رسمی ناوگان شمال و بندرگاه انزلی مورد استقبال قرار گرفت. 
 
سرلشکر فیروزآبادی:
متأسفانه نیروهای ائتلاف بمباران های هوایی را گزینشی و موجب تسریع پیشرفت عملیات داعش قرار داده اند.
کشور همسایه راه را بسته و از کمک رسانی به کوبانی جلوگیری می کندرئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پیچیدگی حوادث و وقایع جاری و لزوم هوشمندی و هوشیاری در قبال پشت پرده ائتلاف نمایشی گفت: بوی توطئه ای به مشام می رسد که مردم کوبانی فدا شوند تا سرپلی زمینی برای حضور نظامی ائتلاف در سوریه فراهم شود.

به گزارش عصرایران به نقل از ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -سپاه نیوز- سردار سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به قتل عام مردم مسلمان کرد در کوبانی توسط داعش اظهار داشت: ما از این قتل عام بسیار نگران هستیم و آن را فاجعه ای جنایت بار برای بشریت می دانیم.

وی افزود: متأسفانه نیروهای ائتلاف بمباران های هوایی را گزینشی و موجب تسریع پیشرفت عملیات داعش قرار داده اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت کمک رسانی به مردم مظلوم کوبانی تصریح کرد: کشور همسایه که نزدیک مرز رسیدن کمک به مردم مظلوم کوبانی است راه را بسته است و از کمک رسانی به آنها جلوگیری می کند.

سرلشکر فیروزآبادی با اشاره به اینکه مقاومت در کوبانی به شدت ادامه دارد تأکید کرد: اگر به مردم مظلوم کوبانی کمک رسانی شود آنها خواهند توانست انشاءالله داعش را از کوبانی دور کنند.

وی با اشاره به پیچیدگی حوادث و وقایع جاری و لزوم هوشمندی و هوشیاری در قبال پشت پرده ائتلاف نمایشی گفت: بوی توطئه ای به مشام می رسد که مردم کوبانی فدا شوند تا سرپلی زمینی برای حضور نظامی ائتلاف در سوریه فراهم شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اهمیت اعتراض و محکومیت جنایات کوبانی تصریح کرد: داعش در این میان مزدوری بیش نیست و نیک اندیشان جهان و مسلمانان مصلح و خیرخواه در همه سرزمین های اسلامی بایستی به این وضع اعتراض کنند چراکه تنها راه نجات مردم کوبانی فریادهای آنها در جهان خواهد بود. 




"شیعیان در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان،سوریه و یمن و... حضور دارنداما ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد در سودان حضور پیدا کنند."
عمر البشیر رییس جمهور سودان اعلام کرد روابط این کشور با ایران آن گونه که در برخی محافل و رسانه ها اعلام می شود، استراتژیک نیست.عمر البشیر: روابط سودان با ایران استراتژیک نیست / اجازه نمی دهیم شیعیان در سودان فعالیت کنند

به گزارش عصر ایران البشیر در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای سعودی " الشرق الاوسط" با تایید  سردی روابط بین سودان و عربستان، بخشی از دلایل این سردی را در اخبار بی پایه و اغراق شده درباره عمق روابط استراتژیک بین ایران و سودان دانست.
البشیر گفت:" ما می دانیم که روابط مان با عربستان در سال های گذشته سرد بوده است اما تیره و تار هم نبوده  است؛ به نظر من دلیل سردی روابط ما با عربستان اطلاعات بی پایه و اغراق آمیز شده درباره رابطه ما با ایران بوده است.

البشیر با اشاره به اینکه رهبران عربستان بر پایه این اطلاعات دستکاری و اغراق شده از عمق و نزدیکی رابطه خارطوم – تهران ، روابط سردی با سودان داشته اند ، افزود:" بی پایه بودن این اخبار در ماجرای اخیر بستن مراکز فرهنگی ایران در سودان به وضوح مشخص شد.

دولت خارطوم یک ماه پیش مراکز فرهنگی ایران را در سودان به دلیل آنچه که تبلیغ تشیع در این کشور خواند، تعطیل کرد.

البشیر با اشاره به اینکه اقدام به بستن مراکز فرهنگی ایران تصمیمی استراتژیک و مهم و نه برای راضی کردن دولت عربستان بوده است، افزود: شیعیان در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان،سوریه و یمن و... حضور دارنداما ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد در سودان حضور پیدا کنند.
البشیر گفت:" ما هیچ روابط استراتژیکی با ایران نداریم. روابط ما با ایران بسیار عادی است. همان طور که گفتم برخی طرف ها و منابع می خواهند درباره رابطه ما با ایران اغراق کنند و آن را بیش از چیزی که هست ، نشان دهند. کسانی که می خواهند روابط سودان را با کشورهای برادر حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان سعودی تیره کنند،  درباره رابطه ما با ایران اطلاعات نادرست منتشر می کنند.
البشیر در ادامه روابط سودان و عربستان را یک روابط ریشه دار و تاریخی دانست.

من عقیده دارم که داعش در نظر دارد زندگی را برای ساکنان بغداد سخت و دشوار کند. آنها می خواهند تا جایی که می توانند دردسر ایجاد کنند چون کاری که داعش می کند باعث تضعیف اعتبار دولت جدید عراق می شود
کد خبر: ۴۴۱۷۶۹
تاریخ انتشار:۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱-13 October 2014
تحلیلگر نظامی سی ان ان گفت: حملات داعش نشان داد که ارتش عراق کارایی ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، پرسشی که وجود دارد این است که آیا آمریکا و نیروهای ائتلافی می توانند کاری بکنند تا جلوی پیشروی داعش را بگیرند؟

سرهنگ ریک فرانک کونا گفت: من عقیده دارم که داعش در نظر دارد زندگی را برای ساکنان بغداد سخت و دشوار کند. آنها می خواهند تا جایی که می توانند دردسر ایجاد کنند چون کاری که داعش می کند باعث تضعیف اعتبار دولت جدید عراق می شود. همه امیدوار بودند که دولت جدید عراق فراگیر تر باشد و بتواند سنی ها را جذب کند. داعش به حاشیه ی شهر بغداد فشار زیادی وارد خواهد کرد و در نظر دارد کنترل فرودگاه را در دست گیرد. فرودگاه بغداد در سمت نیروهای داعش قرار دارد. این فرودگاه نه تنها ارزش نمادین برای داعش دارد بلکه واقعا باعث می شود طرح های بسیاری که آمریکا دارد به خطر بیافتند. اگر قرار باشد تخلیه افراد از بغداد صورت گیرد فرودگاه این شهر مسیر نخست برای تخلیه خواهد بود. آمریکا متعهد است که این فرودگاه را باز نگهدارد. ما شاهد هستیم که بالگردهای آپاچی در این نبرد مورد استفاده قرار می گیرند تا از فرودگاه دفاع شود.

این کارشناس نظامی سی ان ان افزود: داعش همچنین تلاش می کند مواضع خود را تحکیم کند و به پائین دره ی رود فرات برسد. آنها به دنبال شهر هیت و سد حدیثه هستند. آنها وقتی که کنترل کوبانی را در دست بگیرند کنترل تمام دره ی فرات را از مرز سوریه و ترکیه خواهند داشت و این کنترل از کوبانی تا بغداد یکسره در دست داعش خواهد بود.

ریک فرانک کونا ادامه داد: داعش تلاش خواهد کرد که تصرف فرودگاه بغداد را در دست بگیرد. با توجه به آنچه که ما از نیروهای دفاعی عراق مشاهده کردیم به نظر می رسد که داعش بخت خوبی برای تصرف فرودگاه بغداد داشته باشد. ما براساس گزارش سران قبایلی سنی در فلوجه و رمادی می دانیم که داعش نیروهای بیشتری را از موصل گسیل داشته است تا تلاش های خود را تقویت کند. وقتی که صحبت از شمار نیروها می شود همه می گویند که داعش نیروی زیادی ندارد چون تعداد این نیروها به سی هزار نفر می رسد اما با این وجود داعش قادر است بخش های زیادی از شهرهای عراق را تصرف کند. مشکل این است که عراقی ها باید همه جا حضور داشته باشند تا از همه جا دفاع کنند اما داعش می تواند دست به گزینش و انتخاب بزند و مشخص کند که کجا می خواهد بجنگد. اگر من عضو نیروهای دفاعی عراق بودم به فرودگاه بغداد به یک مکان به عنوان موضع دفاعی نگاه می کردم.

وی درباره احتمال حضور نیروی زمینی ائتلافی در عراق گفت: بسیاری می گویند که احتمالا این امر باید رخ دهد اما دولت آمریکا می گوید این یک گزینه نیست. ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گذشته گفته بود که اگر لازم به نیروی زمینی باشد او به رئیس جمهور مراجعه خواهد کرد و این مسئله را مطرح می کند. به نظر من در یک مقطع زمانی باید نیروی زمینی وارد شود. همه ی ما مایوس و متعجب شده ایم که ارتش عراق تا چه حد ناکارآمد است و تا چه حد ساختار فرماندهی آن از بین رفته است. ارتش عراق فاقد یک رهبری است و قادر به حفظ خود نیست چه رسد به اینکه بخواهد کنترل سرزمین های از دست رفته را پس بگیرد.
هدف از حملات هوایی این بود که وقتی این حملات انجام می شوند جلوی پیشروی داعش گرفته شود و ارتش عراق سازماندهی مجدد داشته باشد اما این امر محقق نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد