سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



مذاکره کننده ارشد روسیه خبر داد:
ریابکوف روز گذشته مسائل اصلی مورد اختلاف بین ایران و 1+5 را این موارد معرفی کرده بود: غنی سازی اورانیوم، کارخانه آب سنگین اراک، راستی آزمایی، و پایان دادن به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

نووستی نوشت: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ایران و پنج بعلاوه یک بر روی برخی از مسائل که پیش از این مورد اختلاف بوده، به پیشرفت دست پیدا کرده اند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ریابکوف گفت: پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته اما روند آن آهسته است.
ریابکوف اضافه کرد: این اتفاق بسیار مهمی است، چراکه این پیشرفت در مورد مسائلی است که با تغییری در آن مواجه نشده بودیم.معاون وزیر خارجه روسیه گفت: تماس های اخیر از جمله تماس های دوجانبه با ایرانی ها کاملاً دلگرم کننده و حاکی از آن بود که هیئت ایرانی خود را برای دور بعدی مذاکرات با جدیت بیشتری آماده کرده است.
ریابکوف روز گذشته مسائل اصلی مورد اختلاف بین ایران و 1+5 را این موارد معرفی کرده بود: غنی سازی اورانیوم، کارخانه آب سنگین اراک، راستی آزمایی، و پایان دادن به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران.



عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز و وندی شرمن معاونان وزیر خارجه آمریکا پس از مدتی به این نشست پیوستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز بیش از یکساعت بایکدیگر دیدار کردند.
به گزارش «انتخاب»، در این دیدار که در هتل «والدورف آستوریا» صورت گرفته، طرفین در مورد مذاکرات هسته ای به گفتگو پرداختند.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه به «انتخاب» گفت: در ابتدا، تنها ظریف و کری در اتاق مذاکرات حضور داشتند.وی افزود:  عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز و وندی شرمن معاونان وزیر خارجه آمریکا پس از مدتی به این نشست پیوستند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: طرفین وضعیت مذاکرات هسته ای را مورد بررسی قرار دادند و در مورد پیشرفت هایی که تاکنون حاصل شده و اقداماتی که باید صورت بگیرد، به گفتگو پرداختند.
وی گفت: جان کری در این دیدار گفت که این هفته فرصتی برای پیشرفت بیشتر در مذاکرات است و تاکید کرد که آمریکا به دنبال چنین اتفاقی نیز است.
این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: جدا از مسئله ی هسته ای، دو طرف در مورد تهدید داعش نیز گفتگو کردند. 
به گفته ی این مقام آمریکایی، جان کری و ظریف توافق کردند در صورت نیاز بازهم در هفته ی جاری بایکدیگر ملاقات کنند.




گزارش فیگارو از کمک های ایران به کردستان عراق:
روز دهم اوت که اعضای گروه تروریستی داعش به شهر "جلوله" در جنوب شرقی کردستان حمله کرده و آن را به تصرف خود در آوردند، تهران بدون تأمل واکنش نشان داد. ایران نمی توانست بی تفاوت باقی بماند وقتی شورشیان خود را به مرزهای ایران نزدیک می کردند و بویژه می‌خواستند راه باریکه ای که بغداد را به کردستان وصل می کند قطع کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیگارو طی گزارشی از کردستان عراق به نحوه ی یاری‌ نظامی ایران به کردها در مبارزه با داعش پرداخته است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، روز دهم اوت که اعضای گروه تروریستی داعش به شهر "جلوله" در جنوب شرقی کردستان حمله کرده و آن را به تصرف خود در آوردند، تهران بدون تأمل واکنش نشان داد. ایران نمی توانست بی تفاوت باقی بماند وقتی شورشیان خود را به مرزهای ایران نزدیک می کردند و بویژه می‌خواستند راه باریکه ای که بغداد را به کردستان وصل می کند قطع کنند.
جعفر مصطفی- مسئول حزب دموکرات کردستان عراق در شهر خانقین که تحت رهبری مسعود بارزانی در این منطقه حکومت می کند، در مصاحبه با نشریه فیگارو توضیح می دهد که پس از اشغال "جلوله" توسط داعش، بلافاصله یک نماینده از سوی دولت ایران به دیدار ما آمد و به ما پیشنهاد کمک کرد، چرا که آنها نسبت به پیشروی داعش نگران بودند. 
جعفر مصطفی می گوید: ایران به ما پیشنهاد حمایت های نظامی داد و گفت که مشاوران نظامی، بویژه در زمینه سلاح های سنگین و توپخانه برایمان ارسال خواهد کرد؛ او می گوید یک گروه صد نفره از ایران به منطقه آمدند و در کنار ما وارد مبارزه شدند. او اضافه می کند که البته آنها پس از پایان عملیات باز گشتند. 
در شهر خانقین پر از نخل‌های بزرگ، حضور ایران به چشم نمی آید. حتی در بیست کیلومتری این شهر در منطقه مرزی نیز پاسداری به چشم نمی خورند. او شرح می دهد که حملات ماه اوت داعش به این منطقه گرچه اکنون جلویش گرفته شده ولی باعث از دست رفتن شهر "جلوله" شد که هنوز هم در دست شورشیان داعش است. هم اکنون ٢٠٠ پیشمرگه در اطراف شهر، تحرکات داعش را زیر نظر دارند.
بختیار صالح احمد- فرمانده نظامی کردها، در یک مصاحبه توضیح می دهد که آنها خیال داشته‌اند با حمله به "جلوله" آن را از دست داعش بیرون آورند، ولی در جریان این حمله شورشیان با فرستادن دو چریک انتحاری و انفجار آنها در دو منطقه حساس، تلفات زیادی به کردها وارد و آنها را از پیشروی منصرف کردند.
اینک گروهی از مردم بویژه زنان و کودکان شهر "جلوله" (عرب سنی)، از شهر خارج شده و به کردها پناه آورده اند.
کردها می گویند با دقت بسیاری این پناهندگان را زیر نظر گرفته اند چرا که ممکن است هوادار داعش باشند که بعنوان نفوذی به این منطقه آمده اند. کردها عقیده دارند که مردم این شهر به قبایلی تعلق دارند که بسرعت از این رو به آن رو می‌شوند. کردها می گویند آنها ابتدا طرفدار صدام بودند و پس از سقوط دیکتاتور آنها طرفدار القاعده شدند، سپس در دورانی که آمریکا شورشیان را با وعده و پول از القاعده جدا میکرد، به ارتش رسمی عراق پیوستند و اکنون طرفدار داعش شده اند.
جعفر مصطفی می گوید ما از پناهندگان این شهر بدلایل انسان‌دوستانه پذیرائی می‌کنیم ولی اعتمادی به آنها نداریم و احتمال می دهیم که عامل نفوذی باشند.
نویسنده فیگارو در باره شهر "خانقین" می نویسد که در این شهر فرهنگ ایرانی نفوذ فراوانی دارد، اهالی بومی این منطقه کردهای شیعه هستند که روابط خانوادگی وسیعی با ساکنان آن سوی مرز دارند.
دشت "دیاله" که اینک محل درگیری های فراوانی میان داعش با کردها و نیز شبه نظامیان شیعه هوادار"بدر" که توسط ایران تعلیم دیده و مسلح شده اند، در اطراف شهر "خانقین" گسترده است.
این ائتلاف شیعیان با کردها که توسط بقایای ارتش عراق همراهی می شوند و همین اوایل سپتامبر شکل گرفته است، همکاری و حضور ایران را غنیمت بزرگی می شمارند.
جعفر مصطفی- مسئول حزب حاکم دموکرات کردستان عراق، به فیگارو می گوید که سیصد نفر از نیروهای ایران به منطقه فرستاده شده‌اند تا در بازگشائی و تصرف مجدد شهر "امرلی" کمک کنند.
مالا بختیار- فرمانده نظامی کرد جبهه جنوب، به خبرنگار فیگارو می گوید در حملات هوائی نقش آمریکا بسیار مهم است ولی در زمین، ایران نقش پراهمیتی بر عهده دارد.




رویترز مدعی شد:
یک مقام ایرانی گفت: ایران کشور بسیار بانفوذی در منطقه است و می تواند در مبارزه علیه تروریست های داعش موثر ظاهر شود. اما این جاده ای دو طرفه است، شما چیزی می دهید، در مقابل چیزی می گیرید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

رویترز نوشت: یک مقام ارشد ایران گفت که تهران حاضر است با واشنگتن و متحدانش برای متوقف کردن داعش همکاری کند، اما در مقابل خواهان انعطاف پذیری بیشتری در مورد برنامه غنی سازی ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این سخنان مقام ایرانی که خواستار عدم افشای نامش بود نشان دهنده ی آن است که جدا نگه داشتن مذاکرات هسته ای از بحران های منطقه ای چقدر دشوار است.

ایران نفوذ زیادی در عراق و سوریه که با تهاجم گروه تروریستی داعش مواجه شده، دارد. تهران پالس های مختلفی در مورد تمایلش به همکاری در جهت نابودی داعش فرستاده است.
مقامات ایرانی در گفتگوهای خصوصی نسبت به همکاری با آمریکا در مورد داعش که لزوما در میدان نبرد تعریف نمی شود، ابراز تمایل می کنند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران می تواند در نابودی داعش نقشی ایفا کند.  اظهارات جان کری حکایت از تغییر موضع واشنگتن در قبال حضور ایران در عراق دارد.
یک مقام ایرانی گفت: ایران کشور بسیار بانفوذی در منطقه است و می تواند در مبارزه علیه تروریست های داعش موثر ظاهر شود. اما این جاده ای دو طرفه است، شما چیزی می دهید، در مقابل چیزی می گیرید.
وی اضافه کرد: داعش تهدیدی برای امنیت جهان است.
یک مقام ایرانی دیگر نیز ضمن تکرار این سخنان گفت که امریکا و متحدان غربی اش باید در مورد تعداد سانتریفیوژهای تهران انعطاف پذیری نشان دهند.




واشنگتن تایمز گزارش داد:
نیروهای ایران روز به روز در در عراق فعال تر می شوند و در کنار سربازان این کشور به مبارزه با داعش می پیردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

واشنگتن تایمز در گزارشی تحت عنوان «حمایت ایران از عراق با دعای خیر دولت اوباما» نوشت: نیروهای ایران روز به روز در در عراق فعال تر می شوند و در کنار سربازان این کشور به مبارزه با داعش می پیردازند. 
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: در همین حال دولت اوباما سیگنال هایی مبنی بر استقبال از مبارزه تهران علیه داعش می فرستد.
یک منبع آگاه گفت: ماه گذشته، زمانیکه عراقی ها سد موصل را از داعش پس گرفتند، تعدادی از نیروهای ایران نیز در انجا حضور داشتند.
این گزارش ها درحالی منتشر می شود که دولت اوباما روز به روز صریح تر در مورد تکیه به ایران برای نابودی داعش سخن می گوید.
جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در شورای امنیت گفت: هر کشوری در جهان از جمله ایران می تواند نقشی در مبارزه با داعش داشته باشد.
یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت: نیروهای ایران در عراق به نیروهای ارتش این کشور مشاوره می دهند.
وی افزود: ما می دانیم که ایران در عراق عملیات انجام می دهد و انها کمک می کند. 
نبرد سد موصل در شمال عراق نخستین درگیری بود که آمریکایی ها و ایرانی ها در آن در یک جبهه قرار داشتند.براساس این گزارش، روابط ایران و آمریکا پس از ظهور داعش رشد بیشتری پیدا کرده است.
یک منبع می گوید که نیروهای ایران، نیروهای پیشرو در باز پس گیری صد موصل بودند.
السیا اسمیت سخنگوی پنتاگون گفت: ما از اعزام نیروهای نظامی ایران به عراق که در حال آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی عراق هستید اگاهیم. ما همچنین می دانیم که ایران تسلیحات،مهمات و هواپیما در اختیار عراق گذاشته است.



در پی توافق دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از چندین ماه اختلاف،
اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی را در مراسمی که در حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد، امضا کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی را در مراسمی که در حضور خبرنگاران در کابل برگزار شد، امضا کردند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از رویترز، این توافقنامه که در آن سمت ریاست جمهوری به اشرف غنی داده شده، قرار است به ماه‌ها اختلاف بر سر نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که 14 ژوئن برگزار شد، پایان دهد.

هرج و مرج سیاسی در ماه‌های اخیر در افغانستان نگرانی از بی‌ثباتی بیشتر این کشور را در شرایطی که بیشتر نیروهای خارجی آماده می شوند تا پایان سال 2014 این کشور را ترک کنند، به وجود آورده بود.
پس از توافقنامه، اشرف غنی احمدی زی رقیب خود عبدالله عبدالله را در آغوش کشید.
مراسم امضای این توافقنامه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان که هنوز در اختیار حامد کرزای رئیس جمهور کنونی است، برگزار شد. این مراسم مستقیم از تلویزیون دولتی افغانستان پخش می شد.
سخنگوی کرزای اعلام کرد اشرف غنی قرار است ظرف یک هفته آینده سوگند یاد کند.
به گفته مقامات ، غنی رئیس جمهور خواهد شد و به عبدالله عبدالله و متحدانش سمت های مهم داده خواهد شد.
وی افزود یکی از نخستین اقدامات رئیس جمهور جدید امضای توافقنامه دو جانبه امنیتی با آمریکا درباره حفظ گروه کوچکی از نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال 2014 خواهد بود. 





معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از او خواست که ظرف حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ(Whats app)، وایبر(Viber) و تانگو(Tango) اقدام کند، در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از او خواست که ظرف حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ(Whats app)، وایبر(Viber) و تانگو(Tango) اقدام کند، در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»، متن نامه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به وزیر ارتباطات به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر واعظی

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلام علیکم

نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب مهم علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی علیه حضرت امام خمینی (ره) در هفته های اخیر از طریق برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می شود و با عنابت به این که علی رقم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موصوف و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است.
لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.» 




اندیشکده ویلسون برگزار کرد:
اندیشکده «ویلسون» گزارشی از استفاده‌های سیاسی و اجتماعی از شبکه‌های اجتماعی در ایران منتشر کرده است.

گروه جنگ نرم مشرق- دوشنبه 15 سپتامبر (24 شهریور) میزگردی از سوی مرکز ویلسون و مجله امور بین‌المللی جرج تاون درباره فعالیت‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در برزیل، مکزیک و ایران برگزار شده است.

در این میزگرد، تحلیلگرانی همچون دانیل کالینگرت معاون اجرای خانه آزادی، پائولو سوترو مدیر موسسه برزیل در مرکز ویلسون، مریم معمارصادقی از ایرانیان مقیم آمریکا و مدعیان حقوق بشر علیه ایران، مایکل ساموی از مدیران سابق شرکت یاهو و لوئیز دانیل پالاسیوس از دانشگاه نیویورک حضور داشتند.

خانم معمارصادقی در این نشست ادعاهایی درباره آزادی اینترنت در ایران مطرح کرده و آن را بسیار وخیم دانسته است. وی گفته که فعالیت‌های مدنی در ایران به علت ترس فعالان مدنی از تهدیدهای دائمی حکومت ایران، همچنان محدود باقی مانده است.

وی ادعا کرده که هم‌اکنون در ایران حتی یک روزنامه مستقل یا اتحادیه کارگری مستقل وجود ندارد و به همین سبب، فضا برای فعالیت فعالان اجتماعی در جهت اصلاحات اساسی، بسیار محدود است. او ریشه فرار مغزها از ایران را نیز به همین ادعا ربط داده است.

میزگرد فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی در ایران // در حال ویرایش

با این حال او تاکید کرده که توسعه شبکه‌های اجتماعی در ایران سبب کنار رفتن چنین محدودیت‌هایی در ایران همچون سایر نقاط جهان شده است. وی برخی تحولات مثبت در داخل ایران را به توسعه شبکه‌های اجتماعی نسبت داده که سبب گسترش فضای آزادی بیان به رغم تلاش نظام برای کنترل فعالیت‌های مدنی شده است.

وی مصداق این تحولات مثبت را رشد استفاده از وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی توسط فعالان اجتماعی همچون محمد نوریزاده، نسرین ستوده و جعفر پناهی دانسته است.

معمارصادقی درباره نوریزاده گفته است: او سابقا نویسنده روزنامه کیهان بود اما پس از انتخابات سال 1388 به یکی از بزرگترین مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شد و نامه‌های سرگشاده‌ای منتشر کرد و خواستار احیاء حقوق بهایی‌ها شد.

گزارش اندیشکده آمریکایی درباره فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی در ایران
مریم معمارصادقی

معمارصادقی نمونه دیگر را انتشار فیلم یک دانشجوی بهایی در شبکه‌های اجتماعی خوانده که او در آن فیلم نارضایتی‌اش را از محرومیت از تحصیل در دانشگاه تهران به علت بهایی بودنش با وجود سطح بالای علمی اعلام کرده است. معمارصادقی مدعی شده که فیلم این دانشجوی بهایی با استقبال مردم ایران مواجه شده و به طور گسترده در سطح اینترنت منتشر شده است.

معمارصادقی به ماجرای مجید توکلی نیز اشاره کرده است. توکلی در حوادث پس از انتخابات سال 1388 جزو سران معترضان بود و برای فرار از دست ماموران تلاش کرد با پوشیدن لباس زنانه فرار کند اما در نهایت دستگیر شد. معمارصادقی مدعی است پس از دستگیری توکلی، تعداد زیادی از مردان ایرانی به نشانه اعتراض به نظام و اعلام حمایت از توکلی، تصاویر خود با لباس زنانه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

معمارصادقی کمپین اخیر آزادی‌های یواشکی را نیز نمونه دیگر تحولات موفق ناشی از گسترش شبکه‌های اجتماعی در ایران دانسته است. او مدعی شده که در این کمپین، میلیون‌ها زن ایرانی حمایت خود از کنار گذاشتن حجاب را اعلام کردند.

معمارصادقی استفاده حامیان همجنس‌بازی از شبکه‌های اجتماعی را دیگر مصداق موارد موفق توسعه شبکه‌های اجتماعی در ایران دانسته است.

با وجود مصادیق مورد ادعای فوق، معمارصادقی مدعی شده که حکومت ایران همچنان محدودیت‌های بسیار سنگینی علیه فعالیت‌های اجتماعی اعمال می‌کند و با وجود حمایت گسترده مردم ایران از کنار گذاشتن حجاب یا رفع ممنوعیت همجنس‌بازی،‌همچنان نظام ایران بر سیاست‌هایش در این زمینه تاکید دارد.

وی همچنین مدعی شده که در اثر گسترش حضور حامیان همجنس‌بازی در شبکه‌های اجتماعی و حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای از آنها، مخالفت حکومت ایران با فعالیت‌های همجنس‌بازی، ‌اخیرا از لحاظ کلامی و رسانه‌ای، به طور بسیار ناچیزی تعدیل شده است.

مایکل ساموی نیز در این میزگرد درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در ایران گفته است: قالب‌های جدید رسانه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید هم به حکومت‌هایی چون ایران ابزارهای جدید جاسوسی و نظارت داده است و هم به شهروندان این کشورها فرصت‌های جدید دور زدن محدودیت‌ها داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد