سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز















پس از کاهش صادرات نفت عراق در پی اشغال این کشور توسط گروه داعش، صادرات گاز ایران به عراق نیز که بنا بود اوایل سال آینده عملیاتی شود به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۴۳۳۴۷۲
تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸-10 September 2014
پس از کاهش صادرات نفت عراق در پی اشغال این کشور توسط گروه داعش، صادرات گاز ایران به عراق نیز که بنا بود اوایل سال آینده عملیاتی شود به تعویق افتاده است.به گزارش ایسنا با تکمیل خط لوله صادرات گاز در ایران بنا بود عملیات صادرات گاز به عراق طی مدت 10 سال، از اوایل سال آینده آغازشود.
بر این اساس بنا بود طبق برنامه در سه سال اول ۴ تا ۷ میلیون مترمکعب در روز، در دو سال بعد حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز و بعد از آن روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر ‌شود.
همچنین درباره قیمت گاز صادراتی به عراق، گفته می شود که قیمت صادرات گاز براساس فرمول فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی (نفت کوره و گازوئیل) تعیین می شود و در حد قیمت صادرات گاز به ترکیه است و قیمت آن از قیمت گاز وارداتی ترکمنستان به ایران کمتر نیست.
در این راستا علی ماجدی، معاون بازرگانی و امور بین الملل وزیر نفت گفته بود که براساس برنامه ریزی و توافقهای انجام شده، نخستین صادرات گاز به این کشور همسایه اوایل سال آینده محقق خواهد شد.
اما در پی بروز نا آرامی ها در عراق و اشغال این کشور توسط گروه تروریستی داعش، شب گذشته وزیر نفت از به تعویق افتادن صادرات گاز به عراق خبر داده است.این در حالی است که میزان تولید نفت عراق نیز به دلیل حمله داعش از کاهش برخوردار شده است.به گزارش ایسنا خط لوله انتقال گاز ایران به عراق در خاک ایران که از چارمله در استان ایلام شروع می شود و در نفت‌شهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد از پیشرفت ٨٠ درصدی برخوردار شده است.همچنین بنا بود در سال آینده با تکمیل خط ٦٠٠ کیلومتری ششم که از اهواز شروع می شود و تا دهکلان ادامه دارد، امکان افزایش ظرفیت گاز ارسالی به عراق فراهم می شود. 

طی هفته اخیر مباحث زیادی پیرامون توسعه مبادلات ایران و روسیه مطرح شد و در این راستا روز گذشته همایش و مذاکراتی میان وزرای دو کشور برگزار شد که نهایتا به امضای سند همکاری تجاری ایران و روسیه را در پی داشت اما تفاهم ‌نامه امضا شده در این زمینه بسیار کلی بوده و جزئیات آن هنوز مشخص نشده است.
کد خبر: ۴۳۳۵۲۰
تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹-10 September 2014
طی هفته اخیر مباحث زیادی پیرامون توسعه مبادلات ایران و روسیه مطرح شد و در این راستا روز گذشته همایش و مذاکراتی میان وزرای دو کشور برگزار شد که نهایتا به امضای سند همکاری تجاری ایران و روسیه را در پی داشت اما تفاهم ‌نامه امضا شده در این زمینه بسیار کلی بوده و جزئیات آن هنوز مشخص نشده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، شب گذشته وزیر نفت ایران به نمایندگی از هیات تجاری ایران و وزیر انرژی روسیه به نمایندگی از هیات تجاری روسیه پشت درهای بسته به مذاکره پرداختند و در نهایت سند تفاهم‌نامه‌ای به منظور افزایش روابط اقتصادی و تجاری امضا کردند تا سطح روابط اقتصادی از یک و نیم میلیارد دلار فعلی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

به اعتقاد زنگنه این میزان می‌تواند 10 برابر شود و به گفته عسگراولادی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اگر مشکلات حمل و نقلی،‌ بانکی و روادیدی بین دو کشور حل شود می‌تواند حجم مبادلات را تا سال آینده به چهار میلیارد دلار برساند.
نکته قابل توجه در مذاکرات شب گذشته این بود که قرار شد دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات، تجارت، صنعت، گردشگری و امور بانکی با یکدیگر همکاری داشته‌ باشند اما جزئیات هیچ یک از این همکاری‌ها مشخص نشد و به بخش خصوصی دو کشور سپرده شد.
همچنین فهرست 60 قلم کالایی که روسیه درخواست وارداتشان را از ایران داشت شامل انواع میوه و صیفی‌جات، سیب زمینی، فلفل قرمز، موز، هندوانه، سیب طلایی (زرد)، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، انگور سفید و قرمز، گلابی، هلو، شلیل، انواع گوجه، انواع خیار، انواع محصولات لبنی شامل شیر، کره، پنیر از شیر گوسفند و بز، پنیر کپک سفید، پنیر با کپک آبی، پنیر گودا، پنیر خامه‌ای، پنیر روسی، کفیر، ماست میوه‌ای، پنیر سفت، پنیر نیمه سفت، محصولات شیری، انواع بستنی، انواع ماهی شامل ماهی سالمون تازه، فیله ماهی سالمون، قزل آلا، ماهی دودی شده، شاه ماهی، میگو، خرچنگ یخ زده، آجیل، آجیل مخلوط ، بادام بوداده، سبزیجات شامل گل کلم یخ زده، سبزیجات تابستانی یخ زده، کلم بروکلی، سبزیجات ریشه‌ای تازه و یخ‌زده، سبزیجات کنسروی، گوجه فرنگی گیلاسی، روغن زیتون، کنسرو صیفی‌جات، قارچ به صورت یخ‌زده و مخلوط، چای، قهوه، انواع شکلات، آناناس، نخود، لوبیا قرمز است.جالب توجه اینجاست که برخی از این کالاها در ایران تولید نمی‌شود یا تولیدش به اندازه‌ای است که برای تامین نیاز داخلی به واردات نیازمند هستیم. از سوی دیگر بسیاری از این محصولات درخواستی محصولاتی هستند که برای تولیدشان آب بالایی مصرف می شود و از نظر بحران آبی موجود در کشور صادراتشان جایز نیست و حتی اقتصادی صرفه صادرات ندارند.
البته اعضای اتاق بازگانی اظهارات متفاوتی در این زمینه دارند؛ چراکه به اعتقاد برخی از آنها صادرات محصولات کشاورزی بهترین زمینه صادرات برای ایران محسوب می‌شود و به اعتقاد عده‌ای دیگر باید کالاهای ترانزیتی را جایگزین صادرات محصولات آب‌بر کنیم.
پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی بازرگانی ایران در این زمینه معتقد است: باید به جای صادرات کالاهای تولیدی،‌کالاهای کشاورزی را از کشورهای دیگر وارد کنیم و صادرات مجدد انجام دهیم زیرا تولید حجم بالای محصولات کشاورزی با آب بری در حال حاضر که دوران بحران آب به سر می بریم به صلاح کشور نیست.اما مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است: با افزایش میزان بهره وری در بخش کشاورزی و جلوگیری از اتلاف منابع آبی در این بخش می توان تولیدات بخش کشاورزی را افزایش داد زیرا محصولات کشاورزی و باغی پر مزیت‌ترین کالای صادراتی ما به روسیه هستند.البته انتقادی که در این زمینه وارد است اینکه وزارت جهاد کشاورزی هنوز محصولات مورد تایید صادراتی کشاورزی را اعلام نکرده و تفاهم ‌نامه امضا شده در این زمینه بسیار کلی بوده و جزئیات آن هنوز مشخص نشده است. 

سخنگوی اخوان المسلمین سودان همچنین از دولت این کشور خواست با در پیش گرفتن اقدامات لازم برای هدف قرار دادن مراکز شیعیان در سودان ، ایمن سازی جامعه سودان در برابر تفکر شیعه را محقق کند!
اخوان المسلمین سودان از تصمیم دولت این کشور برای تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم استقبال کرد.  
به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، سخنگوی رسمی اخوان المسلمین سودان گفت: دولت سودان فعالیت های مشکوک ایران را نادیده گرفته بود.  ولید سعد الدین افزود: به دلیل بی توجهی دولت سودان در برابر فعالیت های مشکوک چند دهه ایران، تفکر شیعی وارد سودان شد.وی افزود: تصمیم دولت سودان برای تعطیلی مراکز فرهنگی سفارت ایران و اخراج رایزن فرهنگی ایران با پذیرش و احساس آرامش از سوی مردم سودان روبه رو شد.

یکی از برنامه های مرکز فرهنگی ایران در سودان

حمایت اخوان المسلمین سودان از تعطیلی مرکز فرهنگی ایران: باید مانع تفکرات شیعه شد!

سخنگوی اخوان المسلمین سودان همچنین از دولت این کشور خواست با در پیش گرفتن اقدامات لازم برای هدف قرار دادن مراکز شیعیان در سودان ، ایمن سازی جامعه سودان در برابر تفکر شیعه را محقق کند! 
دولت سودان در هفته گذشته مرکز فرهنگی سفارت ایران در خارطوم را تعطیل و رایزن فرهنگی ایران را اخراج کرد.این اقدام با اعتراض وزارت خارجه ایران روبه رو شد و سفیر سودان در تهران دو مرتبه به وزارت خارجه ایران احضار شد.رسانه های سودانی تبلیغ تشیع را دلیل تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم اعلام کرده اند.



بیزنس اینسایدر در گزارشی تحت عنوان «حضور مغز متفکر نظامی ایران در بزرگترین پیروزی عراق علیه داعش» نوشت: مبارزه در شرق عراق بر سر آمرلی یکی از مهمترین نبردها علیه داعش بوده است که ائتلافی غیرعادی با موفقیت از این شهر استراتژیک دفاع کردند.
به گزارش مشرق، «پیروزی ارتش عراق در نبرد آمرلی به واسطه نقش‌آفرینی سرلشکر سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بود».
بیزنس اینسایدر با انتشار این مطلب در گزارشی تحت عنوان «حضور مغز متفکر نظامی ایران در بزرگترین پیروزی عراق علیه داعش» نوشت: مبارزه در شرق عراق بر سر آمرلی یکی از مهمترین نبردها علیه داعش بوده است که ائتلافی غیرعادی با موفقیت از این شهر استراتژیک دفاع کردند.
به گزارش انتخاب به نقل از بیزنس اینسایدر«نحوه مقابله با یورش داعش در جهت تسخیر شهر توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و مهمترین مأمور عملیاتی ایران در خاورمیانه طراحی شده بود. سلیمانی پیروزی‌های استراتژیک بزرگی در طول سال‌های گذشته بدست آورده است.»
براساس این گزارش، سلیمانی شخصاً در آمرلی حضور داشت. او که هیچگاه راضی نبوده در تهران بماند، یک فرمانده عملیاتی است و موفقیت او ناشی از تمایلش به حضور فیزیکی در بحران‌های منطقه‌ای است.
امیل حکیم تحلیلگر عرب می‌گوید: سلیمانی از آن جهت مؤثر بوده که جنگجویی حرفه‌ای است که یکه و تنها در میدان نبرد حاضر می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: سلیمانی همچنین استراتژیست حزب‌الله در نبرد قصیر بود که مهمترین رویارویی در جنگ شهری سوریه بود. نبرد آمرلی به مانند نبرد قصیر بسیار مهم تلقی می‌شود و ارتش عراق موفقیت در این جنگ را بزرگترین دستاورد و مهمترین پیروزی توصیف کرده است. این شهر در 100 مایلی شمال بغداد واقع شده است. این موضوع چهره تهران را به عنوان قدرتی که توانایی جلوگیری از پیشروی‌های داعش را دارد تقویت می‌کند، مسئله‌ای که ممکن است آمریکا در نهایت مجبور به اعتراف به آن شود.*کیهان




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد