سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




وزیر انرژی روسیه در مراسم امضای قرارداد با ایران از همکاری 70 میلیارد یورویی بین ایران و روسیه خبر داد.
به گزارش مشرق، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه امروز در یازدهمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاری‌ تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در تهران با اشاره به اینکه اجلاس امسال از سطح بالایی برخوردار بود، تصریح کرد: 40 شرکت روسی در این اجلاس شرکت کردند که بتوانند مقدمات بهبود روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه روابط خوب اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه وجود دارد، تصریح کرد:‌ از نظر سیاسی نیز ایران و روسیه روابط مناسبی دارند، به طوری که در آینده‌ نزدیک قرار است، ملاقاتی بین رؤسای جمهور ایران و  روسیه در مسکو صورت پذیرد.
نواک با اشاره به اینکه ما معتقدیم در آینده شاهد به وجود آمدن شاخص‌های مناسب همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه وجود خواهد داشت، تصریح کرد: روسیه آمادگی دارد، محصولات و خدمات مورد نیاز ایران را به این کشور صادر و محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از ایران وارد کند.
وزیر روسی با اشاره به اینکه به طور کلی آنچه در این تفاهم‌نامه وجود دارد، همکاری‌ دوجانبه است که می‌تواند موجب شکوفایی اقتصاد دو کشور شود، خاطرنشان کرد: بازار نفت و گاز ایران برای روسیه بسیار جالب است،
به طوری که شرایط تحریم ایران موجب شد، تا محدودیتهایی برای شرکت‌های خارجی فعال در حوزه نفت ایران به وجود آید.
وی ادامه داد: اگر برخی از قوانین و مقررات در ایران بهبود یابد روسیه می‌تواند حرکت عظیمی در صنعت نفت ایران ایجاد کند، به طوری که هم اکنون برخی شرکت‌های فعال روسیه در حوزه صنعت و نفت در برخی دیگر از کشورهای جهان اقدام به توسعه این صنعت کرده‌اند.
نواک با اشاره به اینکه روسیه علاقه زیادی در زمینه احداث نیروگاه‌ جدید برق و بازسازی نیروگاه‌های قدیمی ایران دارد،‌ گفت: روسیه می‌تواند با احداث نیروگاه‌های جدید شرایط تولید برق در ایران را بهبود بخشد.
وی همچنین با اشاره به احداث نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: در شرایط فعلی این نیروگاه اتمی در مدار تولید قرار گرفته و ما اطلاع داریم، ایران علاقه دارد 20 نیروگاه اتمی جدید نیز در ایران احداث کند.
وزیر نفت روسیه با اشاره به علاقه مندی روسیه در زمینه ذوب فلزات و تجهیز مواد اولیه در ایران گفت: ما می‌توانیم در زمینه حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی فعالیت‌ دوجانبه‌ای داشته باشیم، به طوری که بیش از 50 شرکت روسی علاقه دارند در ایران پروژه اجرا کنند.
نواک با اشاره به وضعیت حمل و نقل هوایی در ایران گفت: ما می‌توانیم هواپیمای TOO204 را به ایران ارسال کنیم و حتی بنادر روسیه در دریای خزر این آمادگی را دارد، تا کالاهای مورد نیاز خود را به این کشور وارد کنند.
وزیر انرژی روسیه با اشاره به اینکه حدود 70 میلیارد یورو این پروژه‌ها هزینه در بردارد، گفت: ما به دنبال فصل جدید همکاری‌ اقتصادی بین ایران و روسیه هستیم.
وی ادامه داد: ما از فعالان بخش کشاورزی ایران دعوت می‌کنیم، تا در نمایشگاهی که به همین منظور از تاریخ 15 تا 18 سپتامبر در مسکو برگزار می شود، حضور به هم رسانند.منبع: فارس



وزارت دفاع آمریکا:
براساس گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا به کنگره در مورد توانایی های نظامی ایران، موشک های بالستیک ضد کشتی خلیج فارس به واحدهای عملیاتی تحویل داده شده است. این موشک می تواند توازن نظامی منطقه خلیج فارس را دچار تغییر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جینز نوشت: براساس گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا به کنگره در مورد توانایی های نظامی ایران، موشک های بالستیک ضد کشتی خلیج فارس به واحدهای عملیاتی تحویل داده شده است. این موشک می تواند توازن نظامی منطقه خلیج فارس را دچار تغییر کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است: تهران بی سروصدا و به طور فزاینده ای در حال استفاده از سیستم های تسلیحاتی متقارن و نامتقارن است که شامل مین های دریایی پیشرفته، زیردریایی های کوچک اما پیشرفته،  سیستم های موشکی دفاعی، تسلیحات تهاجمی و موشک های بالستیک ضد کشتی می شود.

مقامات آمریکایی حاضر به اظهار نظر در مورد این گزارش پنتاگون به کنگره نشدند.

خلیج فارس نسخه ای از موشک بالستیک فاتح 110 با رهگیری الکترو اپتیکال است و تا 300 کیلومتر را پوشش می دهد.

در بخش دیگری از گزارش پنتاگون آمده است: این موشک بالستیک 300 کیومتر برد دارد که به معنای آن است که قادر به تهدید فعالیت های دریایی در خیج فارس و تنگه هرمز است.

براساس این گزارش وزارت دفاع آمریکا، درصورتی که ایران نوانسته باشد به این سطح از پیشرفت موشکی برسد، می تواند توازن دریایی منطقه را برهم بزند.



*دکتر محمدکاظم سجادپور
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دکتر محمدکاظم سجادپدر نشست "بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه" در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه به بررسی ابعاد بین الملل بحران عراق و گزاره های آغاز گر این بحران در منطقه پرداخته است. مشروح سخنان وی به شرح زیر است:

بحران عراق، لایه های گوناگون دارد. لایه تاریخی، لایه جغرافیایی، لایه هویتی و ده ها بعد دیگری که ما می توانیم در مورد آن بحث کنیم. به طور حتم یکی از ابعاد آن بین المللی و خارجی است. در عین حال که بعد تاریخی بسیار حائز اهمیت است. پرچمی که داعش بر افراشته پرچم عباسیان بوده و در حال بازسازی تاریخ است. اما می خواهم بعد خارجی و بین المللی آن را با یک سوال مطرح کنم و آنکه چگونه می توان بعد بین المللی و خارجی بحران عراق را تجزیه و تحلیل کرد. سوال روشن و عین حال مهم است. در پاسخ به آن سوال سه گزاره مطرح می شود.

  1. بحران عراق نشانگر شکست یا ناموفق بودن پروژه های مهندسی اجتماعی منطقه ای و بین المللی است. پروژه های که برای تهدید از خارج در منطقه طراحی شده بودند.( project )
  2. بحران عراق نشان دهنده یا بازتاب تغییرات گسترده ای است که در نظام بین الملل و منطقه ای روی داده است. یعنی بحران آینه ای از تغییرات بزرگ بوده که در نظام بین المللی تحقق پیدا کرده است در 20 سال گذشته ( process )
  3. بحران متاخر یعنی داعش به یک فراورده ها و آرایش جدیدی از نیروها در منطقه شکل داده که تاریخی، حساس و مهم است. (product )

پروژه ( project ):

طی 20-30 سال گذشته در منطقه پروژه های مداخله ای زیاد شد. حداقل می توان به پنج مورد آن اشاره کرد. نخست پروژه تغییر ژئوپولتیک منطقه که توسط صدام با حمله به ایران صورت گرفت. در ادامه آن پروژه حمله صدام به کویت  و از همه خطرناک تر پروژه تغییر خاورمیانه توسط بوش بود. با وجود همه بحث های نرم و اساس پروژه بوش بر این بود که منطقه باید از طریق نظامی مهندسی شود. در عین حال که فقط مهندسی سیاسی مطرح نبود. از این رو بحران عراق نتیجه این پروژه هاست. پروژه جدیدتر و مهم تر، پروژه تغییر خاورمیانهو تضعیف قدرت ایران از طریق به هم ریختگی سوریه است. آنچه اکنون مشاهده می شود محصول چیزی است که در سوریه تحت لوای حقوق بشر شروع شد. هرچند حقوق بشر مهم است اما پشت این مساله پروژه ای برای تغییر منطقه مدنظر بود. پروژه آخر نیز پروژه داعش است. داعش مهندسی اجتماعی برای شکل دادن به منطقه است. تمامی بحران ها بر اساس مهندسی اجتماعی است و تصور بر این بود که می توان جامعه را همانگونه که مانند یک ساختمام می توان ساخت، خاورمیانه را شکل داد، دگرگون و جابه جا کرد. این موضوع نوعا با تاکتیک و استراتژیک نیز همراه است.

پروسه ( process ):

بحران عراق بازتاب روندی است که ما در نظام بین المللی در 20 سال گذشته شاهد هستیم. در روابط بین الملل هیچگاه به اندازه امروز با تعدد بازیگران رو به رو نبودیم. همه در عراق هستند. قبلا در سوریه بودند و اکنون در عراق به همین دلیل نمی توان از هم جدا کرد. تعدد بازیگران به چه معناست. قدرت های جهانی، منطقه ای و کشورهای کوچک مانند قطر در همه بحران ها به نحوی نقش ایفا کرده و مهم تر از آنها شاید بازیگران غیردولتی و غیرحکومتی هستند. این خود زیرمجموعه ای دارد، مانند داعش. هفته گذشته تعداد قابل توجهی از افراد جدید را در خود جذب کرده است. این چه نوع بازیگری است. به طور حتم دولتی یا حتی NGO نیست. بازیگر جدیدی است که با مفهوم بسیار جالب جوامع ماورای ملی ظهور یافته است. یعنی افرادی که در غرب هستند و در عین حال ارتباطات سرزمینی و قومی با این مناطق دارند. نکته قابل توجه در مورد تعدد بازیگران، خود افراد هستند. قعطنامه 2071 شورای امنیت که ذیل فصل 7 به تصویب رسید، ضمیمه دارد که نام 6 نفر در آن قرار دارد. سه نفر از کویت و سه نفر از عربستان. گفته شده این افراد، بانیان و حامیان داعش هستند، بنابراین در لیست تحریم قرار می گیرند. این موضوع مختص به عراق نبوده و در نظام بین الملل مشاهده می شود. بعد دیگر تحلیل ها و بازتاب ها در خصوص تعدد بازیگران، باز شدن فضای عمل برای دیگران است. فضا فقط جغرافیا نیست، بلکه فضای اینترنت است. بریده شدن سر خبرنگار آمریکایی طی روزهای گذشته از طریق فضای مجازی جهانی شده و به قول دومینیک مدیسه نظریه پرداز جدید روابط بین الملل، جهانی شدن احساسات را شاهد هستیم. این رویداد احساسات را در غرب برانگیخت و معادله را عوض کرد. فضای اینترنت می تواند احساسات را نمایش دهد. این فضا قدرت عمل همه بازیگران از جمله قدرت های منطقه ای و افرادی که پول، اسلحه و باندهای مافیایی دارند را بالا برده است. مساله دیگر درمورد تعدد بازیگران، پوست اندازی نظام منطقه ای و بین المللی است. دیگر نظام، نظام جهانی گذشته نیست. در مواردی کردها با آمریکایی ها سازش هایی داشتند ولی آیا صرفا با آمریکایی ها بودن برای کردها همه مسایل را حل می کند؟ اینگونه نیست. جایگاه آمریکا با وجود قدرت بسیار زیاد اما اشتباهاتی که مرتکب شده موجب تغییر شده است. یکی از بحث های اصلی در آمریکا این است که آمریکا کجای نظام بین المللی قرار دارد. واقعیت این است که بحران عراق نشان دهنده پوست اندازی منطقه ای و بین المللی است.

فرآورده ها (product ):

به نظر می رسد اولین فرآورده تغییر مفهوم خطر است. طی 30 سال در منطقه فروش خطر ایران کالای استراتژیکی بوده و همه می خریدند و بر اساس آن ائتلاف تشکیل می دادند. اما طی یک سال گذشته بازار این کالا مقداری از سکه افتاده و با شک و تردید رو به رو شده است. خطر داعش و دیدن خطرات واقعی در منطقه موجب این تغییر و شکاف در ساختار ذهنی خطرسازی ها شده است. این فرآورده و محصول بسیار مهمی  از نظر تغییر و تحولات است. نکته دوم بحران عراق مفهوم ائتلاف را دگرگون می کند. اگر به عراق قبل از مالکی و حتی زمان بحث در مورد برکناری او نگاه کنیم، شاهد بهبود روابط مصر با عراق هستیم به گونه ای که وزیر امور خارجه مصر به عراق سفر کرد. نمی گویند ائتلاف کردند. ائتلاف فرم جدیدی به خود گرفته و این ائتلاف ها ناشی از بحران و شرایطی بوده که در منطقه به وجود آمده است. به نظر می رسد روابط ایران و عربستان هم تحت تاثیر وضعیت پیش آمده، علائمی از دگرگونی به خودش گرفته است. نکته دیگر آمادگی برای هر چیز غیرمنتظره در این منطقه است. این مساله نه فقط در منطقه بلکه در نظام جدید بین الملل که در حال تغییر است، هر روز با یک اتفاق تازه رو به رو هستیم که دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. این شوخی نیست. داعش به عنوان گروه بسیار خشن شاید خشن ترین گروه معاصر در نیروهای سیاسی باشد، ائتلاف خود را القاعده را از دست داده و جدا شده است. این جدا شدن بر سر چه چیزی است؟ القاعده ای که خود عامل خشونت و ترور بود. بحث درونی است. داعش می گوید، القاعده مشرکین و کفار را خطر اصلی می داند در حالی که خطر اصلی شیعیان و رافضی ها هستند. به نظر می رسد دنیای عرب و حتی آمریکا از برآمدن داعش متعجب و شک زده اند. از این رو معتقدم تحولات برای ما درس های استراتژیکی داشت. به همین دلیل امنیت ایران بسیار مهم است. امنیت ایران باید مهم ترین موضوع علوم اجتماعی ایران باشد. به نحوی که باید در پژوهش ها این پرسش های مطرح شود که امنیت ایران چگونه تهدید می شود؟ داعش چگونه ظهور و بروز پیدا کرد و چه خطرات دیگری در منطقه ای که هر روز یک اتفاق روی می دهد، تهدید می کند؟ توجه به رابطه تامین امنیت ایران در رابطه با منطقه و وضعیت جهانی پروسه پیچیده و باید دغدغه اصلی برای همه ما باشد. می دانید که اگر امنیت در کشور یا جامعه نباشد، بقیه مسایل در کار نخواهد بود.

بحران از بعد منطقه ای و بین المللی چگونه قابل تجزیه و تحلیل است. پاسخ این است: بحران نتیجه پروژه های مهندسی و تغییر جوامع توسط قدرت های منطقه ای، قدرت های جهانی، بازیگران فرومنطقه ای و فروملی است. دیگر آنکه بحران عراق بازتابی از تحولی است که در نظام بین المللی روی داده و از دیگر سو فرآورده ها و محصولات این بحران تغییر در مفهوم خطر و اصطلاحات و پیچیدگی هاست. در عین حال فکر می کنم با وجود همه خطرات، فرصتی برای ایران ایجاد کرده و دستاوردهایی در حوزه های مختلف به دست آورده است.

*استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل بین الملل/دیپلماسی ایرانی





کارشناسان اقتصادی پاسخ می‌دهند:
کارشناسان اقتصادی می‌گویند: امیدواریم واقعا اقتصاد ما از رکود خارج شده باشد و آثار این خروج از رکود را نیز در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم مشاهده کنیم.
گروه اقتصادی مشرق -روز شنبه رئیس جمهور محترم پس از ورود به شهر مقدس مشهد در جمع مردم استان خراسان رضوی و زائران حرم رضوی گفت: در کنار مضجع شریف امام هشتم اعلام می‌کنم که از رکود عبور کرده‌ایم.
وی افزود: محاسبات سه ماه اول سال ۹۳ به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده و امروز روزی است که باید برای رونق و برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم دست در دست هم دهیم.

اظهارنظر آقای روحانی درباره خروج اقتصاد کشور از رکود در فصل بهار امسال، در حالی اعلام شد که دولت لایحه خروج از رکود را اواسط تابستان به مجلس ارائه کرد و 26 مرداد هم مجلس یک فوریت آن را تصویب کرد و بررسی این لایحه به فصل پاییز موکول شده است.

بنابراین با توجه به اظهارنظر رئیس جمهور درباره خروج از رکود و همینطور آمارهای رسمی دولت در مورد تداوم روند به شدت نزولی تورم، می توان گفت مهمترین برنامه اقتصادی دولت یعنی خروج غیرتورمی از رکود، عملا محقق شده است.

* رکود چیست؟

رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود. به بیان دقیق‌تر می‌توان رکود اقتصادی را می‌توان به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی معنا کرد، در این حالت اقتصاد حالت انقباضی به خود می‌گیرد و کوچک می‌شود. 
طبق آمار بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور از ابتدای سال 1391 تا انتهای سال 1392 نزولی بوده است؛ یعنی در این دو سال، اقتصاد کشور دچار رکود بوده است. بنابراین از لحاظ تعریف اقتصادی، اگر در سه ماهه اول امسال نرخ رشد اقتصادی کشور، مثبت شده باشد، اقتصاد ایران از رکود خارج شده است. با این حال، بانک مرکزی هنوز آمار نرخ رشد اقتصادی فصل بهار امسال را اعلام نکرده است اما احتمال قریب به یقین، رشد مثبت در این مدت، صحت دارد و اقتصاد ایران از لحاظ تکنیکی از رکود خارج شده است.

* دیدگاه اقتصاددانان

دکتر تقوی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به صحبت‌های اخیر آقای روحانی در خصوص عبور از رکود اظهار داشت: آقای روحانی باید زمانی این حرف را بزند که سال تمام شده و نرخ رشدی کمتر از نرخ‌های رشد منفی قبل و یا نرخ رشدی مثبت توسط نهادهای آماری کشور اعلام شده باشد.وی افزود: باید دید نرخ رشدی که دولت مدنظر دارد مربوط به چه دوره‌ای است.
تقوی در ادامه اضافه کرد: احتمالا آقای روحانی آماری از جانب بانک مرکزی دریافت کرده که چنین ادعایی می‌کند، به هر حال اگر آقای سیف و همچنین مرکز آمار این گفته‌ها را تائید کنند که نرخ رشد ماهانه در بهار امسال نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، برای ما نیز قابل قبول خواهد بود. 
وی توضیح داد: مقصود آقای روحانی این است که منحنی حتی در قسمت‌های نزولی سیر صعودی پیدا کرده است، نرخ‌های رشد منفی کم شده و در حال حرکت به سمت بیرون از رکود هستیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: با مقایسه دوره آقای روحانی با دوره آقای احمدی‌نژاد، مشاهده می‌کنیم که دلار ارزان شده است و همین ارزان شدن دلار بهانه‌ای شد برای کاهش تورم. 

البته کار خاصی در حوزه اقتصاد انجام نشد، بلکه همین  اتفاقات یک واکنش سیاسی و ناشی از تغییرات سیاسی کشور بود. امیدواریم واقعا اقتصاد ما از رکود خارج شده باشد و آثار این خروج از رکود را نیز در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم مشاهده کنیم.


آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟
دکتر جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت نیز در این باره به گفت: عبور از رکود به معنای ورود به مرحله رونق است و با شاخص‌هایی مانند رشد اقتصادی، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری مشخص می‌شود که باید رئیس‌جمهور در این باره توضیح می‌دادند. 
 وی با بیان اینکه کاهش فشارهای تحریمی اگر چه باعث شده برخی ظرفیت‌های معطل در بخش پتروشیمی و خودرو‌سازی فعال شوند، گفت: اما آیا این موارد شاخص‌های خروج از رکود را بهبود بخشیده و بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از صنعت و کشاورزی این علامت‌ها را دریافت و تحرکی در آنها ایجاد شده است؟  
وی با بیان اینکه موانع ساختاری خروج از رکود رفع نشده، گفت: هم اکنون نرخ بازده صنعت به طور متوسط 5 تا 6 درصد است، در حالی که نرخ بازدهی در بخش مستغلات و تجارت بیش از 100 تا 200 درصد است و بدیهی است تا زمانی که این مشکل ساختاری رفع نشود نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری در بخش تولید را داشت.
دکتر پژویان خاطرنشان کرد: برای خروج از رکود باید از مبانی اقتصاد خرد استفاده کرد و با اجرای درست مالیات، اقتصاد و سرمایه‌گذاری را به ریل اصلی خود یعنی تولید هدایت کرد و گرنه رونق واقعی رخ نخواهد داد.

آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟

آمار و ارقام حکایت از خروج از رکود ندارد

نایب رئیس کمیسیون مشترک بررسی لایحه خروج از رکود مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زمانی می‌توانیم ادعا داشته باشیم که از رکود عبور کرده ایم که اقتصاد علائم رونق خود را بروز دهد اما آمار و ارقام فعلی حکایت از آن دارد که کشور از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد. 
محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاخص‌ها و ارزیابی‌های آخر سال مشخص خواهد کرد که واقعا از رکود خارج شده‌ایم یا خیر؟ آمار و ارقام فعلی حکایت از آن دارد که کشور از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد. 
وی اظهار داشت: به احتمال زیاد رئیس‌جمهور پیش بینی کرده‌اند که از رکود خارج خواهیم شد؛ زیرا در نیمه اول سال نمی‌توان اعلام کرد که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته و از رکود خارج شده‌ایم. 
پور ابراهیمی تأکید کرد: با مقایسه آمار‌های اقتصادی سال 92 و 93 می‌توان در مورد شاخص‌های خروج از رکود اظهار نظر کرد.




نتایج تحقیقات یک موسسه انگلیسی نشان می دهد تسلیحات آمریکایی که اکنون داعش در اختیار دارد، با واسطه عربستان سعودی و قطر در اختیار گروه موسوم به "ارتش آزاد سوریه" قرار داده است.
به گزارش مشرق، "سازمان تحقیقات تسلیحات جنگی" که مقر آن در لندن پایتخت انگلیس قرار دارد، در بررسی از تسلیحاتی که پیشمرگه های کرد در نبرد با عناصر تروریستی داعش در ماه جولای به دست آورده اند به این نتیجه رسیده که داعش مقادیر زیادی سلاح جنگی M16 در اختیار دارد که بر روی این تسلیحات عبارت " دارایی دولت آمریکا" حک شده است.
همچنین موشک های ضد تانک به دست آمده از داعش همان راکت های M79 است که عربستان سعودی در سال 2013 در اختیار شبه نظامیان که تحت لوای "ارتش آزاد سوریه" علیه نظام سوریه می جنگیده اند، قرار داده است.
از دیگر تسلیحاتی که عربستان به صورت غیر مستقیم در اختیار داعش قرار داده است موشک های TOW است که در اختیار ارتش آزاد قرار داشت.
سنگین ترین تسلیحات داعش راکت ضد تانک 90 میلیمتری Osas ساخت یوگسلاوی سابق است که عربستان سعودی در اختیار شبه نظامیان به اصلاح میانه روی سوری قرار داد. در بسیاری از ویدئوهایی که از نبرد گروه های مسلح با ارتش سوریه به تصویر کشیده شده است تصویر این راکت ضد تانک دیده می شود.
در ماه مارس آمریکا مجوز تامین موشک های ضد تانک تاو را برای "شبه نظامیان میانه روی سوری" صادر کرد. البته مدت ها قبل از صدور این مجوز عربستان و قطر گروه های تحت نفوذ خود در سوریه را از این تسلیحات اشباع کرده بودند.
همچنین دیگر تسلیحاتی که داعش در اختیار دارد از غارت انبار تسلیحات ارتش سوریه و عراق به دست آمده است.فهرستی که سازمان تحقیقات تسلیحات جنگی از تسلیحات داعش ارائه داده است همچنین شامل سلاح های خودکار 80 میلیمتری چینی، سلاح های گلوله زنی دوربین دار ساخت کرواسی و دیگر تسلیحات ساخت اتحاد جماهیر شوروی و یوگوسلاوی سابق است.منبع: العالم


یمن به «ساعت صفر» نزدیک می‌شود
انقلاب یمن که پیش از این با دخالت عربستان سعودی از مسیر مطالبات واقعی مردم این کشور منحرف شد و باز هم بازماندگان رژیم سابق را به قدرت رساند، حالا با سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز معترضان، وارد مرحله جدیدی شده است؛ انقلابی که برخی ناظران، آن را انقلاب اسلامی دوم در منطقه می دانند.
به گزارش مشرق، عربستان سعودی که در جریان انقلاب سال 2011 یمن در قالب طرح شورای همکاری های خلیج فارس، کناره گیری علی عبدالله صالح رییس جمهور خودکامه پیشین را تایید کرد و معاون او عبد ربه منصور هادی را به جای وی نشاند، اکنون جدیت مطالبه مردم این کشور را برای ایجاد تغییر واقعی حس کرده است.

سابقه دخالت های عربستان در یمن به دهه های متوالی می رسد؛ از راه انداختن جنگ های متعدد علیه حوثی ها با ترس از قدرت گرفتن شیعیان زیدی در همسایگی خود که به جنگ های «زمین سوخته» معروف شد، تا تحریف مسیر انقلاب با روی کارآوردن بازماندگان رژیم دیکتاتوری سابق در سال 2011 و تلاش های امروز آن برای تشکیل ائتلاف شبه جزیره عربستان و اقمار منظومه آن شامل کشورهای شورای همکاری های خلیج فارس با هدف سرکوب مجدد انقلاب یمن.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

چرا عربستان از انقلاب یمن می ترسد؟


نگرانی ریاض از پیروزی انقلاب های یمن و بحرین قابل درک است، زیرا این پیروزی ها با توجه به اوضاع نابسامان حقوق بشر و سرکوب مطالبات مدنی در عربستان می تواند به انقلاب بعدی در شبه جزیره عربستان منجر شود.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

ریاض در همان سال 2011 انقلاب مردم بحرین را با اشغال نظامی این کشور در پوشش نیروهای موسوم به سپر جزیره سرکوب و تلاش کرد اعتراضات مردم بحرین را با دخالت آشکار خارجی و مشت آهنین سرکوب کند، اما در یمن نتوانست با این سیاست وارد شود زیرا بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که یمن لقمه ای نیست که از گلوی پادشاهی سعودی پایین برود؛ کشوری که مردم آن همچنان اعتراضات مسالمت آمیز خود را دنبال می کنند اما در همین حال گفته می شود که یمنی ها میلیون ها قبضه سلاح در اختیار دارند که قطعا با مداخله خارجی عربستان سعودی، برای اشغالگران خطرناک خواهد شد.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

ترس از معترضان و تعطیلی سفارت عربستان در یمن


سه روز پیش، عربستان سعودی سفارت خود را در یمن تعطیل کرد و 50 کارمند سفارت را فراخواند.
روزنامه الوطن عربستان سعودی روز گذشته به نقل از یک منبع بلندپایه دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود این خبر را اعلام کرد و گفت: تعطیلی سفارت تا زمانی ادامه خواهد داشت که دولت یمن و حوثی های معترض بتوانند ثبات را در کشور حاکم کنند.
واقعیت این است که مقامات عربستانی به خوبی می دانند که مردم یمن، پادشاهی سعودی را درباره بایکوت شدن مطالبات خود مقصر می دانند و یکی از دلایل تعطیلی سفارت ریاض در صنعا، ترس از خشم مردم یمن و تصمیم احتمالی آنها برای واکنش جدی به مداخله های عربستان در امور کشورشان است.
ریاض حتی 60 دانشجوی عربستانی را نیز از یمن به کشور خود برگردانده است.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

زنگ خطری برای انقلاب یمن


پایگاه اخبار الیمن، این تصمیم عربستان را به منزله نزدیک شدن به ساعت صفر از دیدگاه تحلیلگران سیاسی دانسته است.این پایگاه می نویسد: تحلیلگران بر این باورند که خروج دیپلمات های عربستانی از یمن و بلافاصله پس از آن تماس دبیر کل شورای همکاری های خلیج فارس با عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن، حاکی از آن است که کشورهای حوزه خلیج (فارس) به زعامت عربستان نمی خواهند اجازه دهند که یمن خود با چالش پیش رویش روبرو شود و احتمال می رود که ضربه کشورهای عرب خلیج (فارس) با همراهی کشورهای غربی در ساعت های آینده متوجه یمن شود.

تحولات میدانی

روز دوشنبه، جنگنده های ارتش یمن برخی پایگاه های حوثی ها را در شمال شرق کشور هدف قرار دادند، امری که باعث شد عبدالملک الحوثی رهبر حوثی های یمن از مردم این کشور بخواهد بار دیگر دست به تظاهرات علیه دولت بزنند.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

وی با بیان اینکه مذاکرات با مقامات یمنی همچنان ادامه دارد و گروه حوثی تلاش می کند تا دولت را به برآوردن خواسته های خود قانع کند، از طرفداران خود خواست تا در میدان التغییر در صنعا تجمع کنند.

وی گفت: گروه حوثی اجازه نمی دهد که خون کسی ریخته شود و اگر مقامات یمنی خواسته های آنها را برآورده نکنند، گزینه های مهم تری را در پیش دارد.

همچنین یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد که حوثی ها ایست بازرسی جدید را در اطراف صنعا ایجاد کرده اند.
به گزارش این منبع، حوثی ها مراکز ایست بازرسی را در منطقه همدان در غرب صنعا و منطقه بنی مطر ایجاد کردند.
افراد گروه حوثی ورودی صنعا را به روی خودروهای با آرم دولتی و ارتش بستند.
نگرانی ریاض از پیروزی انقلاب های یمن و بحرین قابل درک است، زیرا این پیروزی ها با توجه به اوضاع نابسامان حقوق بشر و سرکوب مطالبات مدنی در عربستان می تواند به انقلاب بعدی در شبه جزیره عربستان منجر شود.
 شبکه المسیره وابسته به حوثی ها اعلام کرد که این اقدام در راستای پاسخ شدید به دولت و نیز برهم زدن تحصن حوثی ها در خیابان فرودگاه صنعا بوده است.
گروه حوثی چادرهای خود را در خیابان های اطراف وزارت کشور گسترش داده و راه های منتهی به فرودگاه بین المللی صنعا را بستند.
همچنین کمیته های امنیتی وابسته به دولت مدعی شدند، حوثی ها مسیر وزارت برق و مخابرات و فن آوری اطلاعات را بسته و کارمندان این وزارت خانه ها را از آنجا بیرون کرده اند.
اخیرا گروه حوثی دست به تظاهرات گسترده ای علیه دولت زده و خواهان برکناری دولت کنونی و لغو تصمیم افزایش قیمت فرآورده های نفتی شده است.
از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور امروز (سه شنبه) با استفاده از گاز اشک آور به تظاهرکنندگان یمنی در نزدیکی مقر کابینه یمن یورش بردند و به سمت برخی از آنها گلوله شلیک کردند که موجب کشته شدن هفت تظاهرکننده و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

رژیم یمن نسخه خود را پیچید


تیراندازی به سمت معترضان در حالی رخ داد که شرکت کنندگان در این تظاهرات ضد دولتی مسلح نبودند و تنها در حال سردادن شعارهایی مبنی بر مطالبات خود در کاهش قیمتها و توقف فساد اداری و اقتصادی در دولت یمن بودند که بی امان مورد هدف تیر اندازی افراد مسلح دولتی قرار گرفتند.
سخنگوی حوثی ها حمله امروز سه شنبه به انقلابیون در صنعا را جنایت دولت دانست و آن را پایان کار دولت اعلام کرد.به گزارش شبکه المیادین، «محمد عبدالسلام» سخنگوی حوثی ها اعلام کرد که مسئولیت کامل حمله نیروهای امنیتی و ارتش یمن به تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در نزدیکی ساختمان نخست وزیری این کشور در صنعا بر عهده دولت است.
وی با تاکید بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات امروز مقابل مقر نخست وزیری گفت: تظاهرات امروز مسالمت آمیز بود و معترضان قصد تحصن داشتند نه اشغال این مقر.آنچه که در صنعا روی داد جنایت دولت است که با این کار، پایان کار آن امضا شد و نسخه خود را پیچید.

یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

دومین انقلاب اسلامی منطقه در یمن


دبیرکل جنبش «حشود» مصر تحولات اخیر یمن و اعتراض های مردمی جاری در این کشور و قیام یمنی ها علیه حکومت صنعا را دومین انقلاب اسلامی در منطقه خواند.
«محمد الجیلانی»، دبیرکل جنبش «حشود» مصر در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: انقلابیون یمنی که انقلابشان وارد مرحله جدیدی شده به جهانیان اعلام می کنند که در جهان عرب همچنان آزادگانی وجود دارند که برای آزادی و پاکسازی کشور از فساد و وابستگی مبارزه می کنند.
الجیلانی گفت: تظاهرات میلیونی مردمی که یمن هم اکنون شاهد آن است، در واقع اعلام انقلاب جدید در این کشور و تاکیدی بر بازگشت روح انقلاب های عربی میان مردم یمن و گشودن جبهه ای جدید در حوزه انقلاب های اسلامی است.
الجیلانی تاکید کرد: آنچه در یمن رخ می دهد، انقلاب اسلامی دومی پس از انقلاب اسلامی در ایران است و کشورهای غربی و نیروهای استکباری نمی توانند، این انقلاب را نابود و در برابر آن ایستادگی کنند، چون آنچه هم اکنون در یمن رخ می دهد، انقلابی واقعی است.



واکاوی مبانی ایدئولوژیک دوقلوهای تکفیری منطقه؛
"وقتی به شهری نزدیک شدی تا با ساکنانش بجنگی، آنها را به سازش دعوت کن؛ اگر پذیرفتند همه ملتش، برده و مسخر تو خواهند بود و اگر نپذیرفتند و خواستند بجنگند، آنها را محاصره کن و همه مردان‌شان را گردن بزن و زنان و کودکان و حیوانات و دارایی‌های‌شان را به غنیمت بگیر."
گروه بین‌الملل مشرق - دو تحول عمده خاورمیانه، تابستان داغ منطقه را داغ تر از قبل کرده و مصیبت‌های زیادی را برای اهالی آن به وجود آورده است، منشا این دو تحول غم بار از سوی دو جریان تروریستی است که اتفاقا وجوه تشابه بسیاری با هم  دارند، اتفاق اول جنایت های گروهک تروریستی داعش در عراق و ادامه این جنایت‌ها در سوریه و لبنان و در ادامه اعلام خلافت موهوم اسلامی است. دومین تحول بزرگ منطقه ای حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود که نزدیک به دو هزار نفر در اثر این حملات کشته و صدها هزار نفر دیگر زخمی، آواره یا بی سر پناه شدند. 

بسترهای مشترک دوقلوهای شرور منطقه؛ وقتی داعش از صهیونیست‌ها کمک می‌گیرد
بسترهای مشترک جنایات اسرائیل و داعش 

تاریخچه موجودیت رژیم صهیونیستی نیز مانند سالهای اندک اعلام موجودیت داعش مملو از جنایت‌هایی است که علیه فلسطینی‌ها و عرب‌ها صورت گرفته است، کشتار در دیر یاسین، طنطوره، کفرقاسم، صبرا و شتیلا و کشتار لبنانی ها در قانا در طول تجاوزهای این رژیم به لبنان و تازه ترین این جنایت ها در غزه، نمونه ای از این اقدامات است. داعشی ها نیز با وجود اینکه دیرزمانی از اعلام موجودیت آنها نمی گذرد، جنایت‌هایی در سطح رژیم صهیونیستی مرتکب شده‌اند، جنایت‌هایی که از سر بریدن انسان های بی گناه به اتهام داشتن رویکرد مذهبی خاص گرفته تا زنده به گور کردن زنان و کودکان و آواره کرده شهروندان دنبال می‌شود. 

حضور داعش در عرصه تحولات بین الملل باعث شد دیگر صهیونیست‌ها تنها مدعی "ملت برگزیده خدا" نباشند، چرا که  آنها نیز تنها خود را بر حق می دانند و ضمن تکفیر دیگران، قتل آنها را مباح می‌شمارند. 

به این ترتیب است که می‌توان گفت آنچه داعش در منطقه انجام می‌دهد، کاملا منطبق بر رویکردهای نژادپرستانه صهیونیست‌هاست و جنایت‌های اسرائیل نیز نمود عملی دیدگاه‌های داعشی است. 

داعش و صهیونیست ها معتقدند که همه ادیان و مذاهب غیر از آن ها باید بمیرند و زمین برای آنها جایی ندارد. همه، شرور و کافر و مشرک هستند و تنها عده اندکی هستند که حق زندگی دارند. 


داعش و رژیم صهیونیستی وحشی گری را در قالب دین‌مداری توجیه و تفسیر می کنند و همواره کتاب هایی در توجیه افراط گرایی و خشونت های خود نوشته و آنها بین عناصر ماشین کشتار خود منتشر می کنند تا با شستشوی مغزی آنها بتوانند راحت‌تر به افکار توسعه‌طلبانه خود در منطقه دست بیابند. 

بسترهای مشترک دوقلوهای شرور منطقه؛ وقتی داعش از صهیونیست‌ها کمک می‌گیرد

بسترهای مشترک دوقلوهای شرور منطقه؛ وقتی داعش از صهیونیست‌ها کمک می‌گیرد
کتاب‌های تحریف شده دینی صهیونیست‌ها بویژه در "سفر تثنیه" شیوه های حمله صهیونیست‌ها به منطقه ای معین را تشریح می کند، شیوه هایی که دقیقا رفتار تروریست های داعش را در ذهن انسان مجسم می‌کند. در این کتاب آمده است که "وقتی به شهری نزدیک شدی تا با آنها مبارزه کنی، آنها را به سازش دعوت کن، اگر پذیرفتند، تمام ملت آن برده و تحت تسخیر تو خواهند بود و اگر نپذیرفتند و خواستند وارد جنگ شوند، آنها را محاصره کن و تمام مردهای آنها را گردن بزن و زنان و کودکان و حیوانات و دارایی های آنها را به غنیمت بگیر. 

علاوه بر ابعاد دینی اشتراکات صهیونیست‌ها و داعش، منطقه تحت اشغال داعش در عراق از همان ابتدای اشغال این کشور از سوی آمریکا، مورد توجه ویژه رژیم صهیونیستی بوده و این رژیم برنامه های خاصی برای تسلط بر این مناطق داشته است. یکی از این ابزارها اعزام گسترده عناصر موساد برای بی ثباتی و کاشتن بذر نفرت و اختلاف بین ساختارهای مردمی این مناطق بوده است. 

رژیم صهیونیستی آتش اختلافات منطقه کردستان با دولت مرکزی عراق را دامن زده تا بتواند با تبدیل این منطقه به ایالت خودمختار هر چه بیشتر بر ثروت های طبیعی و مقدرات آن مسلط شود. 

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در سال 2004 در مقاله‌ای فاش کرد که چطور مزدوران موساد که متخصص در بمب گذاری خودروها  و شکنجه انسانها و کشتار مردم و ربودن آن ها بودند، به عراق اعزام شدند.
 این مقاله نوشت که آنها به عنوان شهروندان عرب یا کرد و بازرگانان یا پیمانکاران با مشارکت آمریکایی ها وارد کردستان عراق شدند تا زمینه‌ای فکری متناسب با خود را در این منطقه ایجاد کنند. 

مقایسه متون مورد توجه داعش و رژیم صهیونیستی نشان می دهد که تشابه زیادی بین رویکردهای این دو وجود دارد، بویژه اینکه هر دو این گروه ها دیگران را نفی می کنند و مجوز کشتار و ریختن خون آن ها برای رضایت پروردگار! را می دهند تا وعده الهی تحقق باید. وعده ای که اسرائیل را مجاز می کند تا در سرزمین‌های اشغالی و مسروقه به حیات خود ادامه دهد و داعشی‌ها را نیز به زنان و سرزمین ها و نفت مورد نظر خود می رساند.

 
بسترهای مشترک دوقلوهای شرور منطقه؛ وقتی داعش از صهیونیست‌ها کمک می‌گیردابعاد اقدامات غیرقانونی داعش و اسرائیل 

الف: کشتار جمعی: ماده 6 از اساسنامه دادگاه جنایی بین‌المللی روم هر اقدامی با انگیزه کشتار قومی یا فرقه‌ای یا دینی را تحت عنوان جنایت کشتار جمعی می‌شناسد، حال فرقی نمی‌کند که این کار با کشتار مستقیم انسان‌ها باشد یا اینکه آن‌ها مجبور به نحوه ای از زندگی شوند که آنها را به صورت کلی یا جزئی به سوی مرگ می کشاند. 

وقایع غزه و محاصره خانمان سوز اسرائیل از زمین و هوا و دریا در طول هشت سال گذشته منطقه با مفاد این بند از قوانین بین‌المللی است و کشتار جمعی انسانها به شمار می‌رود. همین اقدامات از سوی داعش در محاصره روستاها و مناطق مسکونی عراق از جمله منطقه سنجار دنبال می‌شود. 

ب: جنایت‌های ضد انسانی: جنایت‌های ضد انسانی به صورت مفصل در بند هفتم از منشور دادگاه بین‌المللی جنایی رم توضیح داده شده است. این بند هر کدام از موارد اشاره شده را در صورتی که به صورت هجمه‌ای گسترده یا هدفمند صورت گیرد، جنایت انسانی نام می برد. 


ابعاد جنایت‌های ضد انسانی دوقلوهای شرور منطقه را می‌توان در موارد زیر برشمرد: 


1-    کشتار عمدی انسان‌ها: ارتش اشغالگر قدس همواره شهروندان را به عمد هدف گلوله باران خود قرار می دهند، شبه نظامیان داعش نیز بسیاری از شهروندان عراق و سوریه را با این روش به قتل رسانده‌اند. 

2-    کشتار جمعی مردم: نمونه این رفتارها از سوی اسرائیل در غزه و از سوی داعش در مناطق تحت نفوذ آن قابل مشاهده است. آن ها مردم را از رسیدن به غذا و داروی مورد نیاز خود باز می‌دارند تا هر چه بیشتر موجبات مرگ آنها را فراهم کنند. 

3بسترهای مشترک دوقلوهای شرور منطقه؛ وقتی داعش از صهیونیست‌ها کمک می‌گیردآواره کردن و مهاجرت اجباری مردم: اسرائیل در طول تاریخ موجودیت ننگین خود با طرح های متعدد اجتماعی و اقتصادی به دنبال مهاجرت اجباری مردم فلسطین است. تروریست های داعش نیز در مناطق تحت نفوذ خود قوانین سخت و طاقت‌فرسایی را اعمال می‌کند که اقلیت های آن از جمله شیعیان و مسیحیان و کردها را مجبور به فرار از خانه و زندگی خود می‌کند. بر اساس ماده 29 از قانون دادگاه جنایی بین‌المللی می‌تواند این اقدامات را مورد پیگرد قانونی قرار داد و تفاوتی نمی کند که چقدر از انجام این جنایت گذشته باشد. 

4- نژاد پرستی: نژاد پرستی و حمایت بی دریغ از یک جریان و در مقابل آزار دیگر رویکردهای فکری در مناطق تحت اشغال این گروه‌ها کاملا ملموس است. 

5-    ربودن افراد: تروریست‌های داعش و صهیونیست‌ها به صورت روزانه مخالفان دیدگاه های سیطره طلبانه خود را از مناطق مختلف بازداشت می‌کنند، آنها این عده را از حق طبیعی خود در زمینه آزادی باز می‌دارند و به خانواده آنها نیز هیچ اطلاعی از سرنوشت یا مکان حضور آنها نمی‌دهند. آنها تا مدت‌های طولانی این اقدامات را در قبال هر یک از بازداشت شده‌ها ادامه می‌دهند.

6- کوچ اقوام گوناگون به مناطق اشغالی: هم رژیم صهیونیستی و هم داعش، با هدف ملت‌سازی در مناطقی که به زور سرنیزه و ذبح و آواره‌سازی مردم بر آن تسلط یافته‌اند، اقدام به دعوت و حتی کوچ‌دادن اجباری دیگر اقوام متعهد به ایدئولوژی خود به مناطق اشغالی تحت سیطره‌شان می‌کنند. یکی از شباهت‌های اساسی داعش و رژیم اسرائیل، تشکیل افراد این دو، از اشخاصی از نژادها و اقوام و ملل گوناگون است. اکنون همان گونه که در شهرک‌های صهیونیست‌نشین می‌توان اقوام گوناگونی از عرب و اروپایی و روس و آمریکایی و آفریقایی دید، در مناطق تحت کنترل داعش نیز می‌توان چهره‌های اتباع کشورهای عربی، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، شمال آفریقا، اروپا، آمریکا و حتی آسیای شرقی را به وفور در خیابان‌های موصل و رقه و تکریت مشاهده کرد.

ج: جنایت‌های جنگی: ماده هشتم از منشور دادگاه جنایی رم جنایت های جنگی را در درگیریهای بین‌المللی یا داخلی بر می‌شمرد.  قتل عمد انسانها، تخریب گسترده دارایی های مخالفان و تسلط بر آنها بدون ضرورت نظامی، تبعید یا انتقال یا حبس بدون مجوز انسانها، حمله به شهروندان و غیر نظامیان، حمله به مراکز غیر نظامی، حمله یا موشک باران شهرها و مناطق مسکونی و کشتار مردم بی‌گناه و هدف قرار دادن مراکز دینی یا آموزشی یا فنی و خیریه و آثار باستانی و بیمارستانها و محل تجمع عمومی مصدومان جنگی، غارت اماکن و گرسنه نگه داشتن مردم به عنوان ابزاری برای تسلیم آنها و ممانعت از ورود کمک های انسانی همگی از جمله جنایت‌های جنگی است که رفتار ارتش اشغالگر صهیونیستی و تروریست‌های داعش تا حد زیادی متضمن این جنایت‌هاست. 

بسترهای مشترک دوقلوهای شرور منطقه؛ وقتی داعش از صهیونیست‌ها کمک می‌گیرد
لزوم تحرک جامعه جهانی در قبال دوقلوهای شرور منطقه 

شورای امنیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سازمان ملل باید با استناد به موارد فوق جنایت‌های رژیم صهیونیستی و داعش در خاورمیانه را محکوم کرده و عاملان این جنایت‌ها را به مجازات مستحق خود برساند. مبنای ارجاع این پرونده ها به شورای امنیت از آن روست که جنایت‌هایی که این دو گروه تروریستی دنبال می‌کند، از حد مرزها عبور کرده و صلح و ثبات بین‌المللی را هدف قرار داده است. 
از سوی دیگر این نهاد بین‌المللی مسئول حفظ امنیت شهروندان و غیرنظامیان است. نمونه این اقدامات سپردن پرونده لیبی قبل از سقوط معمر القذافی رهبر دیکتاتور این کشور به شورای امنیت است. 
نادیده گرفتن و سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها و معیارهای دوگانه بر تعامل با آن‌ها علاوه بر اینکه اعتبار این نهادهای بین‌المللی را مخدوش کرده و کوس وابستگی آن‌ها به آمریکا و پروژه های هژمونی طلبانه این کشور در خاورمیانه را سر می‌دهد، مجرمان را بر آن می‌دارد که این جنایت‌ها را ادامه دهند و همین موضوع پیامدهای خطرناکی بر صلح و ثبات جهانی خواهد داشت.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد