سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



درنگی بر نقشه ی برباده رفته «جاهلان» برای «غبار آلود نشان دادن رابطه رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی»
مصطفی فقیهی - عصر دیروز ، تصویری در فضای مجازی منتشر شد که تنها یک «عکس» نبود ، یک دنیا حرف بود که با یک جمله نیز نمی توان به شرح آن پرداخت ؛ تصویری زیبا و منحصربفرد از عیادت آیت الله هاشمی از حضرت آیت الله خامنه ای که عمق علاقه ، دوستی و البته نگرانی این دوست دیرین به پیشوای انقلاب را به تصویر کشید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



عصر دیروز ، تصویری در فضای مجازی منتشر شد که تنها یک «عکس» نبود ، یک دنیا حرف بود که با یک جمله نیز نمی توان به شرح آن پرداخت ؛ تصویری زیبا و منحصربفرد از عیادت آیت الله هاشمی از حضرت آیت الله خامنه ای که عمق علاقه ، دوستی و البته نگرانی این دوست دیرین به پیشوای انقلاب را به تصویر کشید.

این تصویر، البته به قاعده و اندازه یک عصر ، تداوم داشته و دارد ؛ حکایت نیم قرن مبارزه، همکاری نزدیک و مدام، دوستی ، رفاقت و .... را باید آنچنان واگویه کرد که هست و چنان نوشت که مقتضای حقیقت.

اما متاسفانه دو جریان اقلیت که اتفاقاً هر دو در منتهی الیه سپهر سیاسی ایران ، وجود خود را مدیون این «داستانسرایی دشمن شادکن» هستند ، برآنند چنگ بر صورت این واقعیت تاریخی کشند و بازی ناصواب خود را تداوم بخشند. این چنگها که مدتیست به برنامه ی بارز و مشخص دو جریان تندروی کشور بدل شده، محرک «حساسیست» جامعه است و دستاوردهای اجتماعی سه دهه انقلاب، را در محاق میاندازند. این نوآمدگان، دلبستگیهای انقلابی و ایمانی مردم را آماج میگیرند و بیگمان سرنوشت آن، پشاپیش بر پیشانیاش نوشته است. 

با این احوالات، خوب است این جماعت تندخو، اینک با ملاحظه ی این تصویر منحصربفرد ، اندکی بیاندیشد که از چه روی، بر چنین طبل حلبی می کوبد؟ و از چه دم می زند؟  چه خوب است اینان به جای دست یازیدن به حرکات خام و نادرست گذشته و پیشینه این تاریخ را بازخوانی کنند و درس عبرت بیاموزند که: 

پنجه بر مردان مزن ای بوالهوس         برتر ازسلطان چه میرانی فرس

تا کنون کردی چنین اکنون مکن        تیره کردی آب را افزون مکـن

50 سال دوستی و رفاقت ، در ایامی پرفراز و نشیب ، حکایت از علقه ای ماندگار دارد که اینک ، ثانیه ای از آن به «تصویر» کشیده شد، چنین رابطه ی حسنه و متفاوتی، بیدی نیست که با چنین بادهایی ، به لرزه افتد. اینان که جاهلانه و کور و بیهوده، گهگاه درصدد غبار آلود نشان دادن روابط این دو بزرگوار هستند ، نمی دانند با یک رابطه ی ساده مواجه نیستند ، بلکه در پسِ چنین اتصالِ برجسته ای، نیم قرن دوستی و رفاقت و احترامی متقابل و ماندگار وجود دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین کشور شهیدان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبری معظم انقلاب، برآمده از حوزه علوم دینی، شاگرد امام خمینی (ره) و دوست و یار دیرین رهبری است، پس چگونه میتوان این خطای بزرگ را تصدیق کرد؟ کسانی که با تبلیغات وسیع و توطئههای عمیق و پی در پی  در صدد تحقق خواستی چنین خطرساز هستند، دیر یا زود نزد مردم و و پس از آن در پیشگاه خدا و رسول خدا (ص) بایستی بابت آنچه انجام دادند، پاسخگو باشند . یقیناً هیچ عنصر مشکوک و نقشه فاسدی نخواهد توانست هاشمی را از رهبری، و رهبری را از هاشمی ، جدا و بیگانه نشان دهد. 

آیت الله هاشمی نیز ، نیک می دانند جایگاه رهبری، ورای جناحهاست و به هیچ جناحی تعلق ندارد و از این رو، همه جناحها و جریانها در قبال آن به یکسان مسئولند. 

ایشان طی گفت و گویی که چندی پیش با «انتخاب» داشت، نیز صراحتاً تاکید کرد که «...الان 60 سال است که با هم صمیمی ؛  همکار ؛  همسنگر و همراه هستیم و همیشه هم با رفاقت عمل کرده ایم و الان هم  همان گونه است..ایشان رهبر هستند و اگر نظری داشته باشند و دستوری بدهند ؛ ما باید اجرا کنیم. این حالت باقی است و اصلاً مشکلی با ایشان نداریم.. مجمع یکی از مراکز مهم کشور است و ایشان مرا در اینجا گذاشتند. معمولاً در این گونه نهادها رئیس؛ انتخابی است. یعنی جمعی را می‌گذارند و خودشان انتخاب می‌کنند. ولی ایشان در همة احکام‌ که بعد از 5 سال می‌دهند؛ می‌گویند فلانی رئیس بماند.»


از سوی دیگر، این «تصویر منحصربفرد» می تواند برای همه جریان های سیاسی ایران ، «محور وحدت» باشد ؛ این «تصویر» باید زمینه ساز بروز رفتارهای ناب اسلامی ، بازگشت به اخلاق و آموزههای سیاسی اسلام و اعتدال ، معرفت، عطوفت و مهربانی باشد.

برهمین اساس، جا دارد جریان های مختلف سیاسی کشور، به جای خردهگیریهای انشعاب انداز، از فاصلهها کم کنند و به دوستی و محبت و جدال احسن روی آورند، اصول مشترک را بازشناسی، ستایش و حراست کنند و از پارهای اختلافات سوء ظن برانگیز درگذرند، و کاری نکنند که اختلاف سلیقه، و اختلاف و فروع به ایجاد وهن و پرسش در اصول بینجامد، مردم را مأیوس کند، یا دل آنها را بلرزاند. 

* مصطفی فقیهی
    مدیرمسئول

واکنش لاریجانی به سخنان هنری کسینجر:
رئیس مجلس با بیان اینکه ایران به دنبال تشکیل امپراطوری نیست، گفت: ما هزینه می‌کنیم تا نفوذ جریان صهیونیست را در منطقه خاتمه دهیم و این یک وظیفه اسلامی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اظهارات اخیر هنری کسینجر درباره ایران شیطنت های طرفدار صهیونیست ها است، گفت: ایران دلیلی ندارد بدنبال امپراطوری و دست نشانده باشد.

به گزارش «انتخاب»، «علی لاریجانی» روز سه شنبه در همایش بین المللی حمایت علمای اسلام از مقاومت اسلامی فلسطین به اظهارات اخیر کیسینجر مبنی بر این که امپراطوری ایران در حال شکل گیری است، اشاره کرد و اظهارداشت: پس از مسایل داعش در عراق و سوریه، غربی ها احساس خطر کردند.

وی افزود: آنها قبول نمی کردند که این موجودات تروریست خطری برای آنها است اما با گذشت زمان احساس خطر کردند. 

رئیس مجلس در بخش دیگری گفت:: به روح بلند امام خمینی (ره) درود می‌فرستیم که پایه‌گذار بیداری اسلامی در چند دهه اخیر بودند و به برکت تفکر ایشان، امروز شرایط در خاورمیانه تحت تاثیر قرار گرفته است. همچنین برای رهبر معظم انقلاب آرزوی سلامت داریم چرا که این روزها ایشان عمل جراحی داشتند.

رئیس مجلس با اشاره به عیادتش از مقام معظم رهبری گفت: دیروز که ایشان را ملاقات کردم الحمدالله عمل جراحی موفقیت‌آمیز بود و حال ایشان بسیار خوب بود لذا از خداوند برای ایشان شفای عاجل طلب می‌کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله فلسطین در طول تاریخ به خصوص دهه‌های اخیر فراز و فرودهای بسیار داشت، تصریح کرد: در مورد مسئله فلسطین، کنفرانس‌ها و بحث‌های زیادی مطرح شده اما در جنگ‌های اخیری که رژیم صهیونیستی تحمیل کرده، چه در جنگ 33 روزه لبنان و چه در جنگ‌های غزه، شرایط رژیم صهیونیستی تا حد زیادی تغییر کرده البته به همان میزان شگردها هم تغییر کرده بنابراین اقتضا می‌کند که با حضور علمای اسلامی در یک محفل، شرایط بررسی شود و مجددا به بررسی شرایط فلسطبن بپردازیم تا وظایف خود را بهتر درک کنیم.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: داستان یک قرن اخیر در مسئله فلسطین، داستان بسیار پرغصه‌ای است که البته در آن عبرت‌های مختلفی وجود دارد؛ اگر از زمان حمله محمدعلی پاشا که به قصد کشورگشایی به کشورهای زیادی حمله کرد، شرایط منطقه را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که در این مدت چندین جنگ انجام شده و انتفاضه‌هایی هم رخ داده است که در همه اینها عبرت‌هایی وجود داشته و از درون این عبرت‌ها می‌توان بررسی کرد و فهمید که امروز چه راهی را باید طی کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک حرکت عظیم را بوجود آورد، تصریح کرد: پس از احیای تفکر اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی، انتفاضه‌هایی شکل گرفت یعنی به جای اینکه رفتار فلاکت‌باری که با کشورهای اسلامی می‌شد و یا اقداماتی که در این کشورها رخ داد و آنها به سمت ملی‌گرایی رفتند و با این اقدامات مبارزه با رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کردند، یک فکر نویی آن را بسط داد لذا اینکه امروز در غزه می‌بینید که بمباران‌های زیادی می‌شود اما مردم غزه می‌گویند ما می‌ایستیم جز با تفکر اسلامی امکانپذیر نیست.

لاریجانی ادامه داد: لذا تفکر اسلامی است که به مبارزه قوام می‌دهد بنابراین امروز این تحول را می‌توان دید و وقتی رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه با حزب‌الله روبرو شد، یک شکست عجیب و غریب خورد. همچنین در جنگ 8 روزه هم همینگونه بود و در جنگ اخیر هم این موضوع بسیار ملموس‌تر بود. بنابراین این پیروزی‌ها نشان می‌دهد که ما داریم از گذشته درس می‌گیریم و اشکالات قبل را متوجه شده‌ایم. اما باز هم باید دقت کنیم که توانمندی جدیدی بوجود آمده که در بستر تفکر اسلامی شکل گرفته است.

وی با اشاره به نقدهای موجود در این زمینه گفت: یکی از نقدهای موجود این است که برخی کشورهای اسلامی در این دوره تحرکات جدیدی پیدا کرده‌اند، متاسفانه دولت‌ها یا خنثی هستند و یا گاهی مخالف با این تفکرات اسلامی جدید هستند و نتوانستند خود را همراه با ملت فلسطین کنند. بنابراین اگر چه ما با بررسی شرایط فلسطین به این نکته برسیم که در این شرایط یک بلوغ سیاسی در بین امت اسلامی بوجود آمده و از روش‌های سازش و یا معامله کردن با غرب و یا ملی‌گرایی‌های ساختگی گذر کردند و به یک بطن اسلامی وقوف پیدا کردند اما دو عامل این امید را کاهش می‌دهد.

رئیس مجلس، دسیسه‌های کشورهای قدرتمند در سرکوب این انقلاب‌ها و ایجاد بحران‌های داخلی برای کشورها بر اساس ساختن گروه‌های تندرو را از جمله عواملی برشمرد که در حرکت بیداری کشورهای اسلامی برای رهایی از مسئله کنونی فلسطین، نقصان ایجاد می‌کند و بر همین اساس گفت درست در شرایطی که بیداری اسلامی بوجود آمده و ملل مسلمان انرژی زیادی را در این زمینه داد، جریان‌های بدلی سیاسی بوجود آمدند که انرژی مسلمانان را تحلیل می‌دهند؛‌ اینها هم حیثیت مسلمانان را با رفتارهایی که در عراق و سوریه مانند سربریدن‌ها و تجاوز به زنان انجام دادند، تخریب کردند و سبب وهن عالم اسلام شدند و همچنین این گروه‌ها درگیری‌هایی بین امت اسلامی ایجاد کردند و اینقدر تندروی کردند که گروه‌های دیگر جهادی هم که خودشان سابقه تروریستی داشتند، گفتند اینها از شریعت خارج شده‌اند و نتیجه آن هم فرسایش امت اسلامی است.

لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد: ما در حال حاضر این مشکل را داریم و باید به آن توجه کنیم البته اینجا یک فرصت استثنایی برای علمای اسلامی است چرا که دولت‌ها حالت منفعل دارند و در پیکار با رژیم صهیونیستی فعال نیستند اما امت‌ها بیدار هستند و حرکت اسلامی بین امت‌ها وجود دارد لذا اینجا نقش رهبر دینی بسیار ممتاز است. امت‌ها باید به یک سری افراد تکیه کنند و در حدیث است که اگر علمای اسلامی نقش خود را به درستی دریابند می‌توانند یک ماموریت بزرگ تاریخی را بوجود آوردند.

رئیس مجلس بیان داشت: به همان میزان که شرایط دنیای اسلام تغییر کرده است به خصوص پس از جنگ اخیر غزه، باید قبول کرد که مکر و حیله کشورهای بزرگ هم اضافه شده است و اینطور نیست که آنها بنشینند و مسلمانان مسیرها را اصلاح کنند.

لاریجانی ادامه داد: پس از قضایای داعش در عراق و سوریه غربی‌ها احساس خطر کردند چرا که هیچ گاه قبول نمی‌کردند که این موجودات تروریسم افراطی که به جان ملت عراق و سوریه افتاده‌اند، خطری برای غرب باشند اما حالا به این نتیجه رسیده‌اند و احساس خطر کرده‌اند و کسینجر نیز اخیرا نکته‌ای گفته و آن اینکه خطر ایران اسلامی برای غرب بیشتر از داعش است؛‌ داعش یک گروه است و می‌توان آن را از بین برد اما ایران یک کشور متمدن با پیشینه تاریخی است. یک تفکر در دنیا است و حضور این تفکر و تاثیر آن در کشورهای دیگر می‌تواند از ایران یک امپراطوری جدید بسازد و باید از این امپراطوری جدید ترسید چون این مهمترین مانع در برابر غرب است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: این حرف‌ها از همان شیطنت‌هایی است که از یک فرد طرفدار صهیونیسم بر می‌آید اما باید به این نکته توجه کرد که چه دلیلی دارد که ایران به دنبال امپراطوری باشد؟ اصلا انقلاب اسلامی ضد امپراطوری عمل کرده است. هر دفعه انقلاب اسلامی ایجاد وحدت بین امت اسلامی است و من در کلمات امام خمینی(ره) هیچ واژه‌ای بیشتر از واژه وحدت امت اسلامی ندیده‌ام. دغدغه انقلاب اسلامی عزت مسلمانان و وحدت مسلمین برای عزت پیدا کردن است.

رئیس مجلس افزود: البته ایران و انقلاب اسلامی به دنبال روشنگری بین امت اسلامی است تا فریب غرب را نخورد و به قدرت خودشان متکی باشند اما ایران به دنبال امپراطوری نیست و نمی‌خواهیم دست‌نشانده داشته باشیم. ما می‌خواهیم برادر هم باشیم؛ ما نه در حوزه خلیج فارس و نه در خاورمیانه دنبال دست‌نشانده نیستیم بلکه دنبال برادری هستیم. البته در مقابل غرب که به دنبال سیطره هستند ما به دنبال روشنگری و بیداری امت اسلامی هستیم.

لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد: اگر امروز ما در فلسطین به حماس، جهاد اسلامی و نیروهای مقاومت کمک می‌کنیم آن هم نه کمک‌هایی که از جنس حرف‌هایی که دولت‌های اسلامی در کنفرانس‌ها می‌زنند بلکه ما کمک عملی می‌کنیم، آیا ما به دنبال امپراطوری هستیم؟ ما هزینه می‌کنیم تا نفوذ جریان صهیونیست را در منطقه خاتمه دهیم و این یک وظیفه اسلامی است. بنابراین ایران به دنبال وظیفه مهم خود است. ما دنبال بازی‌های کوچک و کودکانه نیستیم. ما از امام آموختیم که یک ماموریت بزرگ داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما در شطرنج دشمن بازی نمی‌کنیم و به دنبال بازی‌های کوچک و تاکتیکی نیستیم، گفت: انقلاب اسلامی یک راه است و آن راه سربلندی مسلمانان است و امیدوارم که این کنفرانس نتایج مهمی برای امت اسلام داشته باشد.




جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: چهل کشور برای تشکیل ائتلاف علیه داعش اعلام موافقت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: چهل کشور برای تشکیل ائتلاف علیه داعش اعلام موافقت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ساکی بیان داشت: هدف از این ائتلاف هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی است که داعش بوجود می آورد.

وی افزود: این کشورها نقش های متفاوتی خواهند داشت، البته تمامی آنها به طور مستقیم  از عراق حمایت نظامی نمی کنند.
ساکی اضافه کرد: مشخص است که این کشورها توانایی و ظرفیت های منتوعی دارند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ائتلاف به دنبال قطع درامد و جلوگیری از حمایت خارجی و ایدئولوژیکی داعش است.وی در بخش دیگری در مورد حضور تهران در این ائتلاف گفت: ایران در بین این 40 کشور نیست.




آیت الله هاشمی:
ما داعش را گوشه ای از کوه یخی می دانیم که در دریا شناور است و روز به روز بیشتر بالا می آید و در ناراحتی های مردمی از استکبار ریشه دارد که رنج کشیدند و این گونه دارند انتقام می گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران بیشتر از هر کشور دیگری قربانی تروریسم بوده است و تجربه ای که ما در مبارزه با تروریسم داریم، هیچ کشوری ندارد و ما بیش از همه کشورها آمادگی داریم که علیه تروریسم کار کنیم.

به گزارش «انتخاب»، مارتین لیده گارد، وزیر امور خارجه دانمارک در دیدار امروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی تقاضا کرد تا آقایان سورندهارتمن و راسموس بناستین، خبرنگاران شبکه رادیو و تلویزیون دانمارک و شبکه TV2 که همراه وزیر بودند، در حاشیه این دیدار ، مصاحبه کوتاهی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشند که شرح کامل آن به شرح ذیل است.

خبرنگار شبکه رادیو و تلویزیون دانمارک: جناب آقای هاشمی رفسنجانی، اینکه وزیر امور خارجه دانمارک پس از 10 سال به ایران آمدند، از نظر شما چه اهمیتی دارد؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: خوشحالیم و از این سفر استقبال می کنیم. با دانمارک روابط مفصل و قدیمی داشتیم. روابط دو کشور تقریباً هم سن من است که از 80 سال پیش برقرار شد و هنوز هم هست، ولی اخیراً کم شده است.

خبرنگار شبکه رادیو و تلویزیون دانمارک: وزیر خارجه دانمارک در اینجا هستند تا کشورهای منطقه را قانع کنند که برای مبارزه علیه داعش شرکت کنند. آیا فکر می کنید امکان دارد که ایران هم علیه داعش با آمریکا همکاری کند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر آمریکا از خود صداقت نشان دهد، می توان همکاری کرد، ولی اگر بخواهد فریبکاری کند، نمی شود. ما داعش را گوشه ای از کوه یخی می دانیم که در دریا شناور است و روز به روز بیشتر بالا می آید و در ناراحتی های مردمی از استکبار ریشه دارد که رنج کشیدند و این گونه دارند انتقام می گیرند. الان داعش بی رحم ترین گروه تروریستی است. به همین دلیل جوانانی را جذب می کنند که اسلام را در دنیا بدنام کردند. اسلام اصلاً این گونه نیست. آقای وزیر خارجه شما تاریخ می دانند و من یک نمونه از کارهای اسلامی را می گویم.

حضرت علی(ع) امام و پیشوای شیعیان در همین منطقه ای که الان داعش هست، حکومت می کرد. چون آنجا بین معاویه که در شام حکومت داشت و حضرت علی(ع) که در کوفه عراق حکومت داشت، جنگی در گرفت، یک دختر مسیحی در مرز مورد تجاوز قرار گرفت و خلخالش را بردند که زینت زنان در پای آنان بود. حضرت علی(ع) که بر اکثر ممالک اسلامی آن روز، از هند تا مدیترانه حاکم بود، بالای منبر رفت و درباره این اتفاق گفتند: انسان باید از غصه بمیرد و اگر بمیرد حق دارد، تا اینکه به دختر جوانی تجاوز کنند و خلخالش را ببرند. اسلام اصیل این است ولی الان در همانجا داعش صدها هزار مسیحی و مسلمان را یا کشته و یا آواره کرده است. در حال حاضر چهره ی اسلام واقعی توسط گروه های تندرو در دنیا دارد مشوه می شود ولی بدانید که اگر داعش سرکوب شود، جوانان عصبانی عضو آن، به گروه های دیگر می پیوندند. یعنی کارشان تمام نمی شود. همان گونه که بخشی از نیروهای جبهه النصره به داعش پیوستند.

خبرنگار شبکه TV2: جناب آقای هاشمی، برای بنده افتخار است که از جناب عالی سؤال می کنم. در حال حاضر شما مشغول مبارزه با گروه داعش در عراق هستید و آمریکا هم با همین دشمن در حال مبارزه است. این تفکر دو پهلو چگونه بین ایران و آمریکا به اشتراک رسید؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما داریم کار خود را می کنیم، ولی هر دو به یک نقطه می زنیم. قبلاً در مبارزه با گروه زرقاوی هم چنین کار مشترکی داشتیم. ولی در سوریه ما با همین گروهک داعش می جنگیدیم، در حالی که آمریکا از اینها حمایت می کرد. ما داریم کار خود را می کنیم و امیدواریم آمریکا و دیگر کشورها هم کمک کنند تا شرّ این گروه تروریستی از سر مردم عراق و سوریه و مسلمانان منطقه کم شود.





امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی:
فرمانده قراردگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: زمانی که این هواپیمای حامل ۱۰۴ سرباز آمریکایی و نانو قصد ورود به کشور را داشت به کمک سامانه‌های موشکی و راداری و جنگنده‌، آنرا مجبور به نشستن در فرودگاه بندرعباس کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده قراردگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: زمانی که این هواپیمای حامل ۱۰۴ سرباز آمریکایی و نانو قصد ورود به کشور را داشت به کمک سامانه‌های موشکی و راداری و جنگنده‌، آنرا مجبور به نشستن در فرودگاه بندرعباس کردیم. 

به گزارش «انتخاب»، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی بیان داشت: چندی پیش یک هواپیما که خود را مدل هواپیمای کشوری معرفی می‌کرد، قصد ورود به فضای جمهوری اسلامی ایران را داشت، اما سامانه شنود مرزهای ما متوجه شد که این هواپیما هواپیمای بوئینگ 737 با معرف ایساف 04 است که از خاک افغانستان پرواز کرده است. 

وی افزود: این هواپیما به کمک سامانه‌های پدافند هوایی و جنگنده‌های ارتش و سپاه مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس شد.

اسماعیلی اضافه کرد: خلبان آن موظف شد تا به خطای خود اعتراف کند و بنویسد که با معرف جعلی قصد ورود به فضای جمهوری اسلامی ایران را داشته است.





ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان خواستار تشکیل اتحادیه ای علیه تروریسم با حضور ایران و ترکیه شد و گفت، اعراب به تنهایی نمی توانند با مشکل تروریسم روبرو شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیلی استار نوشت: ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان خواستار تشکیل اتحادیه ای علیه تروریسم با حضور ایران و ترکیه شد و گفت، اعراب به تنهایی نمی توانند با مشکل تروریسم روبرو شوند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی گفت: نقشی که اتحادیه عرب ایفا می کند، باید مورد بازبینی قرار گیرد.

وی افزود: ما باید با دو قطب بزرگ منطقه ای یعنی ایران و ترکیه علیه تروریستم همکاری کنیم.

به گفته ی جنبلاط، اگر ایران و ترکیه به اتحادیه عرب ملحق شوند، آن وقت این اتحادیه می تواند تغییری محسوس در حوزه ی حوادث در حال وقوع در منطقه بوجود آورد.
وی بیان داشت: رژیم های قدیمی عربی در حال فروپاشی است و در حال حاضر الزامی برای اتخاذ سیاست های جدید برای جلوگیری از تهدید ملی گرایی وجود دارد.
این سیاستمدار لبنانی اضافه کرد: جهان عرب به تنهایی نمی تواند در مقابل تهدیدات بایستد.
جنبلاط در پایان گفت: کنار گذاشتن ایران از هرگونه تلاش بین المللی در خصوص داعش باعث جلوگیری از کسب نتیجه مثبت می شود.




ایندپندنت گزارش داد:
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حال پیاده کردن طرحی برای حمایت منطقه ای از اقدام نظامی غرب علیه داعش در عراق و سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

ایندپندنت نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حال پیاده کردن طرحی برای حمایت منطقه ای از اقدام نظامی غرب علیه داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، نخست وزیر انگلیس که بزودی پس از رفراندوم استقلال اسکاتلند به نیویورک سفر می کند، دیدارهای دوجانبه ای با سران عرب که در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کنند خواهد داشت.
دولت انگلیس به این دیدارها به عنوان فرصتی کلیدی در جهت فراهم آوردن اتحادی گسترده برای اقدام علیه داعش نگاه می کند.
این دیدارها شامل دیداری سمبولیک و دوجانبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران می شود که نشانه ای بی سابقه از تجدید اتحادهای سیاسی با ظهور داعش است.
منابع دولتی معتقدند که رویکردی گام به گام در جهت جلب حمایت برای اقدام گسترده علیه داعش ضروری است.




پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر کشور از دستگیری تعدادی اتباع افغانستانی و پاکستانی که قصد عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به خاک عراق و پیوستن به گروه تروریستی داعش را داشتند، خبر داد. 
 
«عبدالرضا رحمانی فضلی» روز دوشنبه این مطلب را در حاشیه همایش معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور و در پاسخ به این پرسش که گفته می شود گروه تروریستی داعش در ایران نیرو جذب می کند، بیان کرد. 
 
وزیر کشور با تاکید بر این که چنین خبری به هیچ عنوان صحت ندارد، اظهارداشت: البته در این زمینه مواردی در افغانستان و پاکستان وجود داشته که قصد عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند. 
 
رحمانی فضلی ادامه داد: ما در چندین مورد مانع ورود آنها به کشور و عبور از مرزهای ایران شدیم و چند مورد بازداشتی نیز در این زمینه داشته ایم. 
 
وی تاکید کرد: نیروهای امنیتی و ساکنان در نزدیکی مرزهای ایران نسبت به تهدیدات گروهک های تروریستی در هوشیاری کامل هستند. 
 
وی یادآور شد: جذب نیرو از داخل کشور توسط گروهک تروریستی داعش وجود ندارد البته این به معنای آن نیست که تروریست های داعش تبلیغات نمی کنند چرا که در فضای مجازی به تبلیغات می پردازند و تماس هایی هم در این زمینه می گیرند. 
 
رییس شورای امنیت کشور تصریح کرد: به چند دلیل خطر این گروهک تروریستی در کشور ما وجود ندارد چرا که ساکنان مناطق مرزی ایران بسیار هوشیار هستند. 
 
رحمانی فضلی همچنین گفت: نیروهای امنیتی ایران نیز کاملا مسلط هستند و این گروه تروریستی در خاک عراق در حال شکست است. 
 
وی خاطرنشان کرد: گروه تروریستی داعش که به مردم عراق خسارت های زیادی وارد کرده اند ناموفق و در حال عقب نشینی است. 
 
وزیر کشور در ادامه درباره نشست امروز معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های وزارت کشور گفت: هرچند ماه یک بار جلساتی را با معاونان سیاسی و امنیتی و بقیه معاونت های استانداری ها برگزار می کنیم. 
 
رحمانی فضلی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که ما در مرزها در شرق و غرب کشور داریم در همایش امروز موضوع مناطق مرزی مورد بررسی قرار گرفت. 
 
وی، مهم ترین محور این همایش را بررسی مرزهای شرقی و غربی کشور ذکر کرد و گفت: ما در مرزها آمادگی کامل داریم و در این همایش موضوعات این مهم را بررسی کردیم. 
 
وزیر کشور همچنین درباره معرفی معاون سیاسی وزارت کشور گفت: گزینه هایی وجود دارد که در حال مشورت و بررسی هستیم. 
 
رحمانی فضلی درباره سرنوشت جمشید دانایی فر مرزبان ربوده شده ایرانی نیز گفت: اطلاعات جدیدی درباره وی به دست نیامده است،اما فعالیت دیپلماسی و امنیتی درباره تعیین تکلیف این فرد ادامه دارد. 
 
وی یادآور شد: در سال گذشته در چند مورد از ظرفیت اجتماعی استفاده کردیم که نمونه بارز آن آزادی شمشیرباز ربوده شده ایرانی و همراه آن و سایر موضوعات امنیتی اجتماعی بود. 
 
وی به هلاکت عبدالرئوف ریگی اشاره کرد و گفت: عبدالرئوف و دار و دسته اش که گروگانگیری را انجام دادند به دلیل همین مباحث و موضوعات در درون دچار تفرقه شدند که منجر به هلاکت آنان شد. 
 
وزیر کشور در مورد بررسی قانون احزاب توسط کمیته تعیین شده گفت: این کمیته تشکیل شده و جلسات آن در بخش آموزش به مسوولیت آقای دکتر افتخاری برگزار می شود که البته از گروه ها و احزاب مختلف نیز دعوت صورت می گیرد؛ از مجلس شورای اسلامی هم در این کمیته حضور دارند و این کمیته در حال بررسی موضوعات است. 
 
رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که آیا گروهک تروریستی داعش قصد تجاوز به مرزهای ما را دارد، اظهارداشت: آنها برنامه های وسیعی داشتند و حتی قصد شعبه زدن در هند را مطرح کرده اند که حتما این موضوع نیز جزو برنامه ها و قصدشان بوده است. 
 
وی تصریح کرد: در صحبت ها و اعترافاتی که ما از برخی بازداشت شدگان دریافت کرده ایم و حتی درباره برخی اسناد به دست آمده متوجه شده ایم که چنین برنامه ای را داشته اند اما قدرت جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از آن حدی است که یک فرقه و یا گروهک انحرافی قصد خاصی داشته باشد. 
 
وزیر کشور در ادامه درباره دستاورد سفر اخیر هیات دولت به مشهد مقدس گفت: سفر بسیار تاثیرگذاری بود که در حوزه ها و محورهای مختلف برنامه ریزی های لازم انجام گرفت که یکی از مهم ترین مسایل مطرح شده بحث حاشیه نشینی بود و دولت تصمیم گرفت تا سه ماه آینده این کار را ساماندهی کند. 
 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: موضوعاتی نظیر کمربندی سبز مشهد، بررسی حوزه آب و سدها، آلودگی رودخانه شفکو، رسیدگی به حوزه حمل و نقل شهری مشهد، برقی کردن راه تهران – مشهد و احداث راه آهن گرگان به مشهد از جمله تعدادی برنامه های مدنظر بود. 
 
وی در ادامه درباره طرح قانون بازنگری شوراها نیز گفت: در مورد شوراها بر روی چند موضوع برنامه ریزی کردیم تا قوانین آن را بازنگری نماییم. 
 
وزیر کشور ادامه داد: در زمینه شوراها برخی موارد وجود دارد که کاستی هایی در قانون فعلی داریم و بعضی موارد هم باید به قانون فعلی اضافه شود تا کارآمدی شوراها را تقویت کند. 
 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در وزارت کشور کارگروهی تشکیل شده که این کارگروه قانون شوراها و شهرداری ها را بررسی می کند و ما در این باره تجربیات لازم را جمع آوری کرده ایم تا بتوانیم لایحه مناسب و موثری در حوزه شهرداری ها و شوراها ارایه دهیم. 
 
وی همچنین درباره انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و آمادگی وزارت کشور اظهارداشت: آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات میان دوره ای در سه شهر مورد نظر را داریم که البته باید در این زمینه هماهنگی با شورای نگهبان صورت بگیرد.
منبع: ایرنا




پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه روسیه امروز(سه‌شنبه) پس از نشست با همتای مالایی خود گفت،‌ ائتلاف ناتو برای مبارزه با تروریسم نمی تواند امیدبخش باشد چرا که برنامه‌های آن تنها بر اساس دیدگاه یک سری از کشورهاست.

به نقل ازخبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف،‌وزیر خارجه روسیه گفت: اتحادی که فقط بر اساس تمایلات گروهی از کشورها شکل گرفته است و تنها تمایل دارد که تهدیدی در دل یک تهدید دیگر را خنثی کند، نمی‌تواند چشم انداز روشنی داشته باشد.

وی هم‌چنین تاکید کرد: وزیر خارجه آمریکا ادعا می کند که متعهد به مقابله با تروریسم شده است اما اینها فقط حرف است و نه عمل.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که از این امر هراس دارد که واشنگتن در راستای تلاش خود برای مبارزه با "دولت اسلامی" پایگاه‌های متعلق به نظام سوریه را هدف قرار دهد. وی عنوان داشت: ما خواستار عدم مداخله‌های خارجی مگر در صورت موافقت دولت‌ها هستیم.

وی گفت: حمله هوایی بدون موافقت دولت دمشق به تشدید شرایط در منطقه منجر می‌شود. این کاملا منطقی است که نگران باشیم به بهانه داعش مواضع ارتش سوریه نیز هدف قرار گیرد. ما خواهان پایبندی کامل ائتلاف مذکور به قوانین بین‌المللی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم که در نشست اخیر سران ناتو اعلام شد نمی‌تواند کار آمد باشد. چرا که بر پایه منافع گروه مشخصی که از کشورها بنا شده است و در آن تلاش می‌شود تا این خطرات تنها از یک منطقه‌ای و بدون در نظر داشتن مناطق دیگر دور شود.

وی افزود: کشورهای غربی به مبارزه با تروریسم در سوریه اهمیت نمی‌دهند چرا که مشغله آنها طرح براندازی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

لاوروف تصریح کرد: امکان مبارزه با تروریسم در سوریه به موازات درخواست کناره‌گیری بشار اسد از قدرت وجود ندارد. مبارزه با تروریسم ایجاب می‌کند که غرب میان تروریست‌ها تفاوت و تبعیضی قائل نشود و از سیاست یک بام و دو هوا دست بردارد.

لاوروف با بیان اینکه توجیه کردن تروریسم ممکن نیست، تاکید کرد: باید تلاش‌ جامعه بین‌الملل برای مقابله با این خطر یکپارچه و همسو باشد.

لاوروف در ادامه گفت: برای چند ماه در جریان ارتباط ما با جان کری،‌ وزیرخارجه آمریکا به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تهدیدهای تروریستی و نیاز به یک رویکرد مشترک،‌ برخی تحلیل‌ها از شرایط منطقه (خاورمیانه) لازم است. با توجه به اینکه آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه می‌توانند شرایط را ارزیابی و برای حل ناملایمات تلاش کنند کری مکررا می گفت در بهترین زمان ممکن برنامه‌ای را پیشنهاد خواهد داد.

لاوروف افزود: من مدام بر آمادگی روسیه درباره چنین اقداماتی تاکید می کردم اما این توافق و برنامه تنها در حد حرف باقی ماند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگویی عادلانه، شفاف و همکاری‌جویانه تاکید کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات درباره وضعیت در شرق اوکراین میان کی‌یف و شورشیان حامی روسیه بزودی آغاز شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با درخواست اصلاحات قانون اساسی در اوکراین گفت: امیدواریم که مذاکرات بزودی آغاز شود. دستیابی به توافق یکی از شرایط کلیدی برای حل و فصل نهایی هر گونه درگیری است. در کل آتش بس برقرار شد اما روسیه نسبت به استقرار سلاح‌های سنگین اوکراین در دونباس بسیار نگران است. می‌توان به این نتیجه رسید که نیروهای رزمی در کنار هم چیده می‌شوند. ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم.

منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد