سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



اوباما تاکید کرد که "خبر خوب این است که برای اولین بار کاملا مشخص است که مشکل پیش روی دولت‌های سنی مذهب که بسیاری از آنها از متحدان آمریکا هستند، ایران یا موضوع شیعه و سنی نیست، بلکه افراطگرایی سنی است که خود را به شکل داعش نشان داده و بزرگترین خطر پیش رو است."
کد خبر: ۴۳۲۸۸۱
تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶-07 September 2014
باراک اوباما روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ان بی سی آمریکا گفت که آمریکا تنها در چارچوب ائتلافی بین المللی وارد عمل برای مقابله با جهادی ها خواهد شد و ۹ کشور تاکنون آمادگی خود برای تشکیل هسته چنین ائتلافی اعلام کرده اند اما لازم است کشورهای عرب سنی منطقه از جمله، عربستان، اردن، امارات متحده عربی و ترکیه نیز وارد میدان شوند.
به گزارش خبرگزاری رویترز آقای اوباما تاکید کرد که "خبر خوب این است که برای اولین بار کاملا مشخص است که مشکل پیش روی دولت‌های سنی مذهب که بسیاری از آنها از متحدان آمریکا هستند، ایران یا موضوع شیعه و سنی نیست، بلکه افراطگرایی سنی است که خود را به شکل داعش نشان داده و بزرگترین خطر پیش رو است."

خبرگزاری رسمی عربستان (سپا) روز یک شنبه در گزارشی از اتمام ساخت دیوار 900 کیلومتری در مرز عراق به منظور مقابله با نفوذ افراد و قاچاق سلاح و کالا به شمال این کشور خبر داد.
به گزارش مشرق، براساس این گزارش، این دیوار نخستین مرحله از طرحی با هدف ایجاد کمربند امنیتی 900کیلومتری با استفاده از فناوری های پیشرفته است که از منطقه حفر الباطن (شمال شرق) تا منطقه طریف نزدیک مرز اردن (شمال غرب) کشیده می شود.

براساس این گزارش قرار است این دیوار به همه تجهیزات نظارتی ازجمله دوربین مادون قرمز و حدود 50 رادار مجهز شود و زمینه را برای پایان دادن به نفوذ افراد،جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ، سلاح و چهارپایان از مرز شمالی عربستان فراهم کند.
عربستان در سال 2006 هنگامی که عراق با جنگ و خشونت های فرقه ای رو به رو بود، تصمیم گرفت چنین دیوار امنیتی مجهز به فناوری نوین را ایجاد کند و بعدها تصمیم گرفته شد این طرح در تمام نقاط مرزی این کشور گسترش یابد.
پایگاه خبری'المواطن'نیز درگزارشی از ساخت این دیوار ازآن به عنوان یک حصار امنیتی یادکرد که به منظور حمایت مرزهای عربستان مقابل هرگونه خطری به ویژه پس از قدرت گرفتن گروه داعش در عراق ایجاد شده است.
براساس این گزارش،این طولانی ترین دیوار امنیتی جهان شامل دو بخش خاکی و فلزی است و در 6قطعه درمناطق طریف، عرعر، العویقله، رفحاء، الشعبه و حفرالباطن ساخته شده است.
یادآوری می شود برخی از کشورهای عرب منطقه با حمایت های همه جانبه از تروریست ها در سوریه و عراق بیشترین نقش را در قدرت یابی این تروریست ها داشته اند و اکنون همین کشورها از ترس حمله تروریست ها دست به هر اقدامی می زنند.منبع: ایرنا



گزارش زیر به کالبدشکافی دقیق‌تر افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیز آمریکا بعد از مذاکرات پرداخته است.
گزارشی تحلیلی از افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیزتر آمریکا بعد از مذاکرات

به گزارش مشرق،کالبدشکافی دقیق‌ افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیز آمریکا بعد از مذاکرات

الف. افزایش تحریم‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایل ورود ایران به مذاکره با گروه موسوم به ۱+۵، تلاش برای گرفتن بهانه از طرف غربی که منجر به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه یا بین‌المللی علیه اقتصاد کشورمان شده است، بود. در این راستا توافقنامه‌ی ژنو حاوی برخی تعهدات غربی‌ها جهت برداشتن تحریم‌ها یا عدم افزایش آن‌هاست. این بند طبعاً مهم‌ترین بخش این توافقنامه و مورد توجه طرف ایرانی بوده است و به عنوان دستاورد اصلی آن به حساب می‌آید.

اما یکی از اصلی‌ترین رویکردهای تبلیغاتی طرف غربی در طول مذاکرات، تغییر دادن محور مذاکرات از «تحریم‌ها» به «مسأله‌ی هسته‌ای» کشورمان بوده که این موضوع باید حتماً مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. به این ترتیب طرف غربی، «تعلیق» بخشی از تحریم‌ها و قبول بخشی از برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان را به عنوان امتیاز اصلی واگذارشده وانمود می‌کند، اما در عین حال، اهرم فشار اصلی -یعنی تحریم‌ها- را همچنان حفظ می‌کند. به این ترتیب آنها در جهت فریب افکار عمومی مردم کشور ما تلاش می‌کنند که چنین توافقی را به عنوان یک توافق سخاوتمندانه از سوی خودشان معرفی کنند.

طرف غربی، «تعلیق» بخشی از تحریم‌ها و قبول بخشی از برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان را به عنوان امتیاز اصلی واگذارشده وانمود می‌کند، اما در عین حال، اهرم فشار اصلی -یعنی تحریم‌ها- را همچنان حفظ می‌کند. به این ترتیب آنها در جهت فریب افکار عمومی مردم کشور ما تلاش می‌کنند که چنین توافقی را به عنوان یک توافق سخاوتمندانه از سوی خودشان معرفی کنند.

اما آیا طرف غربی پس از توافقنامه‌ی ژنو به تعهداتش در قبال عدم وضع تحریم‌های جدید عمل کرده است؟ غربی‌ها حتی تحریم‌هایی را هم که هنوز موجود نبودند و ممکن بود در آینده وضع شوند -آن هم تنها تحریم‌هایی که به مسأله‌ی هسته‌ای ایران مربوط می‌شود- را جزء امتیازات حساب کردند و در بخش «عناصر گام اول» توافقنامه، در ردیف تعهداتشان نوشتند. این تعهدات عبارت بودند از:

– «عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد»

– «عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای از سوی اتحادیه‌ی اروپا»

– «دولت آمریکا در چهارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره‌شان از تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد کرد.»

الف-۱) گسترش تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا

در تاریخ ۸ آذر ۹۲، یعنی کمتر از یک هفته پس از امضای توافق ژنو، اتحادیه‌ی اروپا نام شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و ۱۶ شرکت کشتیرانی را به فهرست شرکت‌های ایرانی تحت تحریم این اتحادیه افزود. ۱

الف-۲) گسترش تحریم‌های آمریکا، فقط چند هفته بعد از توافق

۲۱ آذرماه ۹۲ و در حالی که تیم کارشناسان ایرانی همچنان در وین مشغول مذاکره با تیم غربی و بررسی امور مربوط به اجرایی‌شدن توافق ژنو بود، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام شرکت‌ها و افرادی را به تحریم‌های خود افزود. مسئولان وزارت خارجه‌ی ایران این رفتار را به سردرگمی در دولت آمریکا و عملی بر خلاف روح توافق ژنو تعبیر نمودند و آقای عراقچی با انتقاد از این اقدام دولت آمریکا بیان داشت: «در حال ارزیابی شرایط هستیم و ان‌شاءالله عکس‌العمل مناسب را هم انتخاب خواهیم کرد.» چند روز بعد، آقای محمدجواد ظریف -وزیر امور خارجه- نیز در صفحه‌ی شخصی‌اش نوشت: «در چند روز گذشته اقدامات نامناسبی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت که ما به شکل مقتضی و با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب امر به آن پاسخ دادیم.»

علاوه بر عکس‌العمل‌های طرف ایرانی، ماریا زاخاروا -سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه- اقدام آمریکا را نقض آشکار روح حاکم بر توافق ژنو خواند که اجرای توافق ژنو را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. ۲

گزارشی تحلیلی از افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیزتر آمریکا بعد از مذاکرات

الف-۳) گسترش تحریم‌های آمریکا برای بار دوم

با پایان یافتن بحث‌های کارشناسی برای تدارک سازوکار اجرایی‌کردن توافق ژنو، اجرای این توافقنامه به صورت رسمی از ۳۰ دی ۱۳۹۲ آغاز شد. در شرایطی که کمتر از ۲۰ روز از آغاز اجرای توافق گذشته بود، آمریکایی‌ها مجدداً در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲، افراد و شرکت‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌ها افزودند. ۳ این اقدام آمریکا با واکنش سخنگوی وزارت خارجه‌ی کشورمان مواجه شد. وزارت خارجه‌ی روسیه هم در بیانیه‌ی شدیداللحنی این اقدام را نقض مستقیم توافقنامه‌ی ژنو و نقض قوانین بین‌المللی خواند. ۴ همچنین آقای عباس عراقچی در شامگاه ۲۰ بهمن ۹۲ در گفت‌و‌گوی ویژه‌ی خبری، این رفتار را خلاف روحیه‌ی تفاهم و حسن نیت خواند و وعده داد اقداماتی که برای پاسخ به این امر تمهید شده است، انجام خواهد گرفت. احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران در روز ۲۱ بهمن ۹۲ پاسخ و اقدام متقابل مسئولان وزارت خارجه در قبال این بدعهدی مجدد آمریکایی‌ها بود. همچنین آقای محمدجواد ظریف در مصاحبه‌اش با روزنامه‌ی ایران در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲، تحریم‌های وضع‌شده را غیر قانونی و موجب نقض توافق خواند. واقعیت اما این بود که طرف آمریکایی در کمتر از ۲۰ روز از انعقاد توافق با ایران، به نقض تعهدات خود دست زده بود.

الف-۴) گسترش تحریم‌های آمریکا برای بار سوم

سومین دور از گسترش دامنه‌ی تحریم‌ها در یک سال اخیر علیه شرکت‌ها و افرادی که با ایران مبادلات تجاری داشته‌اند، در روز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ و با اضافه‌شدن نام هشت شرکت چینی و دو شرکت مستقر در دوبی به فهرست تحریم‌ها و توقیف اموال آن‌ها صورت پذیرفت. ۵ حتی وزارت خارجه‌ی آمریکا جایزه‌ای پنج میلیون دلاری را برای بازداشت یک بازرگان چینی که با کشورمان به معاملاتی دست زده بود تعیین کرد.

الف- ۵) ایجاد تحریم‌های جدید، درست در زمان رسیدن به توافقات جامع

اما آخرین نمونه از تحریم‌های یکجانبه‌ی آمریکا علیه کشورمان، تحریم‌های دولت این کشور در هفتم شهریورماه امسال است. «کیت لین هایدن»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این‌باره گفت: این تحریم‌ها که به تصویب وزارت خرانه‌داری آمریکا رسیده است، به‌منظور تداوم اعمال فشارها بر دولت ایران بوده است. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بیش از ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های نفتی، هواپیمایی، حمل‌ونقل دریایی و بانک‌ها و برخی افراد را در بر می‌گیرد. ۶ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، این اقدام دولت آمریکا را زشت توصیف کرد و آن را ظلم و تجاوز به حقوق یک ملت دانست. به این ترتیب، طرف غربی از زمان انعقاد توافقنامه‌ی ژنو تاکنون، چندین دور تحریم جدید علیه کشورمان اعمال کرده است.

فهرستی از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران پس از توافق ژنو
ردیفتاریخاسامی تحریم‌شدگان
۱۸ آذر ۱۳۹۲تحریم ۱۶ شرکت کشتیرانی توسط اتحادیه‌ی اروپا و ۱ شرکت هسته‌ای
۲۲۱ آذر ۹۲۴ شرکت خارجی و ۵ نهاد ایرانی
۳۴ بهمن ۹۲وضع جریمه‌ی ۱۵۲میلیون دلاری به بانک کلیراستریم آلمان
۴۸ بهمن ۹۲بانک روسی «بانک ماسکوا» ۹.۴ میلیون دلار جریمه شد
۵۱۷ بهمن ۹۲۱۸ شرکت و ۱۴ فرد ایرانی
۶۱۷ بهمن ۹۲یک شهروند تبعه‌ی ترکیه
۷۱۷ بهمن ۹۲چند تن از اعضای سپاه پاسداران
۸۹ اردیبهشت ۹۳۸ شرکت چینی و ۲ شرکت در دبی
۹۱۹ تیر ۹۳درخواست جریمه‌ی ۵۰۰ میلیون دلاری از کومرتس بانک، دومین بانک بزرگ آلمان
۱۰۲۲ تیر ۹۳جریمه‌ی ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس
۱۱۷ شهریور ۱۳۹۳تحریم بیش از ۲۵ فرد و شرکت ایرانی و غیر ایرانی

هم‌چنان که آشکار است، راهبرد اصلی طرف آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای بر روی انتقال محور گفت‌وگو از «لغو تحریم‌ها» به «محدودکردن برنامه‌ی هسته‌ای ایران» متمرکز شده است. به این معنی که پس از گذشت مدتی از مذاکره، صرف نگهداشته‌شدن بخشی از برنامه‌ی هسته‌ای برای طرف ایرانی یک دستاورد و موفقیت در مذاکرات محسوب گردد، در حالی که تحریم‌های اصلی دست‌نخورده باقی بماند و آمریکا صرفاً با آزاد کردن بخش اندکی از پول‌های بلوکه‌شده‌ی کشورمان، از لغو تحریم‌ها استنکاف کند و به این ترتیب، اهرم فشار تحریم‌ها را نگهدارد تا در زیاده‌خواهی‌های خود در دیگر زمینه‌های مورد مناقشه با ایران از آنها بهره ببرد.

ب) افزایش توقعات

نکته‌ی مهم دیگری که رهبر انقلاب در سخنان خود به آن اشاره کردند، موضوع افزایش توقعات طرف غربی و بیان این توقعات طلبکارانه در جلسات مذاکره و در تریبون‌های عمومی بود.

ب-۱) طرح بحث توان موشکی ایران

در توافقنامه‌ی ژنو موضوع رسیدگی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل جهت رفع نگرانی‌های طرف غربی مورد اشاره قرار گرفته است. طرف غربی با این دستمایه و با سوءاستفاده از فضای مذاکرات و علی‌رغم انتظار طرف ایرانی، خواستار محدودیت برنامه‌ی موشکی ایران به عنوان بخشی از توافق جامع و نهایی پیرامون برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان شده است. این در حالی است که برنامه‌ی موشکی کشورمان علاوه بر این‌که در زمره‌ی سلاح‌های متعارف و قانونی و در چهارچوب معاهدات بین‌المللی قرار دارد، اساساً ارتباطی با موضوع هسته‌ای نداشته و در حقیقت تمایل طرف غربی به مذاکره در این خصوص، غیرمنطقی و توقعی طلب‌کارانه و زیاده‌خواهانه محسوب می‌شود.

وندی شرمن -مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمریکایی- در جلسه‌ی استماع سنای آمریکا۷ در این‌باره صراحتاً اظهار داشت: «موضوع موشکی ایران باید در توافق جامع حل شود.»۸ همچنین جان کری -وزیر امور خارجه‌ی آمریکا- در کمیته‌ی دفاعی سنای آمریکا تأکید کرد: «برنامه‌ی موشکی ایران جزئی از مذاکرات هسته‌ای فی‌مابین است.»

اگرچه استدلال طرف آمریکایی درباره‌ی لزوم محدودیت توان موشکی ایران این است که موشک‌های ایرانی توانایی پرتاب کلاهک هسته‌ای را دارد، اما به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایل طرح این موضوع در مذاکرات هسته‌ای، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است. چرا که استدلال آنها درست مانند این می‌ماند که از ما بخواهند استخراج آهن از معادن کشور را قطع کنیم، چون با آن توانایی ساخت بدنه‌ی موشک‌هایی با توان حمل کلاهک هسته‌ای را به‌دست خواهیم آورد! البته این زیاده‌خواهی‌ها با عکس‌العمل وزارت خارجه‌ی کشورمان و رد مذاکره بر روی این موضوع و نیز عکس‌العمل اخیر آقای دکتر روحانی -رئیس‌جمهور- در دیدار با یوکیو آمانو –رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- مواجه شد.

گزارشی تحلیلی از افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیزتر آمریکا بعد از مذاکرات

ب-۲) بهانه حقوق بشر و مسأله حمایت از مقاومت

مدتی بود که بهانه‌ی آمریکا برای فشار بر کشورمان بیشتر بر موضوع هسته‌ای متمرکز شده بود، اما طرف آمریکایی اخیراً و مکرراً ضمن بیان این‌که بر نگهداشتن تحریم‌ها و عدم لغو آن‌ها مصمم است، حتی بر افزایش آن‌ها به دلیل به‌اصطلاح نقض حقوق بشر و حمایت از گروه‌های مقاومت تأکید می‌کند. به این ترتیب آمریکایی‌ها در این‌باره نیز یک گام به پیش آمده‌اند و به توقعات خود از ایران افزوده‌اند.

وندی شرمن –مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمریکایی- در جلسه‌ی نمایندگان کنگره‌ی آمریکا -در ابتدای مرداد ماه امسال- گفت: «حتی اگر با ایران به توافق نهایی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای دست یابیم، تحریم‌ها به خاطر تروریسم و حقوق بشر سر جای خود باقی خواهند ماند.»۹ ماری هارف -سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا- نیز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: «ما آشکارا اعلام کردیم که همچنان به تحریم‌های موجود کنونی علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه می‌دهیم.»۱۰ در بیانیه‌ی کاخ سفید هم به تاریخ ۵ آذرماه ۱۳۹۲ (یعنی تنها دو روز پس از انعقاد توافقنامه‌ی ژنو) شاهد این عبارات هستیم: «تمامی تحریم‌های هدفمند مرتبط با حمایت مالی دولت ایران از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران در منازعات سوریه و سابقه‌ی سیاه حقوق بشر ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.»

جان کری -وزیر خارجه‌ی آمریکا- در ۱۹ آذر‌ماه ۱۳۹۲ صراحتاً اظهار داشت: «اگر ایران به حمایت خود از دولت سوریه و حزب‌الله ادامه دهد، تحریم‌ها کاهش نمی‌یابد.»۱۱ او در فروردین‌ماه امسال هم صراحتاً در سنای آمریکا به سناتورها اطمینان داد که کاخ سفید به‌موازات موضوع هسته‌ای، موضوع حقوق بشر را نیز درباره‌ی ایران تا جایی که بتواند، ادامه خواهد داد و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی همچنان پابرجا خواهد بود. در این راستا رئیس سابق سیا نیز طی مقاله‌ای در روزنامه‌ی واشنگتن‌پست راهکار «افزایش تحریم‌ها» را برای کنترل هر چه بیشتر ایران پیشنهاد داده و بیان داشت: «باید تحریم‌های مرتبط با تروریسم را حفظ کرد و حتی باید به فکر تحریم‌های جدیدی بود تا شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد ایرانی مرتبط با فعالیت‌های مخل ثبات در منطقه، همچنان لای منگنه باشند. [...] همچنین باید طرح روشنی برای برقراری سریع و مجدد تحریم‌های فلج‌کننده را در صورتی که ایران به اندازه‌ی کافی از توافقنامه پیروی نکند، تنظیم کرد.»۱۲

زیاده‌خواهی‌های طرف غربی در مذاکرات پس از توافق ژنو
ردیفدرخواستتوضیحات
۱گنجاندن برنامه‌ی موشکی وقدرت دفاعی ایران در توافق جامعبه بهانه‌ی احتمال ساختموشک‌هایی با امکان حمل کلاهک هسته‌ای
۲مرتبط کردن مسأله‌ی تحریم‌ها با مسأله‌یحقوق بشر و حمایت از گروه‌های مقاومتبا هدف باقی‌ماندن تحریم‌ها علیه ایران و وجود بهانه‌های جدید برای اعمال فشار بر ایران
۳بازرسی‌های گسترده وغیرقانونی از تأسیسات نظامی و امنیتیدرخواست بازرسی‌های گسترده‌تر از پروتکلالحاقی و بازدید از تأسیسات پارچین و اطلاع از اسامی دانشمندان نظامی ایران
۴انتظارات جدید و زیاده‌خواهی در موضوع هسته‌ایتغییر وضعیت نیروگاه آب سنگین اراک، سایت غنی‌سازی فردو، سانتریفیوژها و …

ب-۳) درخواست بازرسی‌های گسترده و غیر قانونی

غرب پس از تحمیل پروتکل الحاقی به کشورمان در مذاکرات سال ۱۳۸۲ که آن هم باعث تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌ای کشورمان حتی ظرف دو‌سال‌و‌نیم نشد، در این دور از مذاکرات یک گام جلوتر آمده و اکنون علاوه بر پروتکل الحاقی، درخواست جدید بازرسی‌های گسترده‌تر از پروتکل الحاقی (اصطلاحاً «مثبت پروتکل الحاقی») را روی میز مذاکرات گذاشته است. این در حالی است که باتوجه به نفوذ دشمنان ما در سازمان‌های بین‌المللی، حتی پذیرش خود پروتکل الحاقی با اما و اگرهای بسیار امنیتی مواجه است و برخی تحلیل‌گران مرتبط بودن شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان با اجرای داوطلبانه‌ی پروتکل الحاقی را محتمل می‌دانند.

در این زمینه و به عنوان نمونه، چندی پیش دیوید آلبرایت و اولی هاینونن -دو تن از افراد مؤثر در سیاست خارجی آمریکا که سابقه‌ی حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را نیز دارند- در مقاله‌ای در مورد اختلافات موجود در مذاکرات پس از دور آخر (وین ۶) (منتشرشده توسط مؤسسه‌ی علم و امنیت بین‌الملل) عنوان کرده‌اند: «ایران می‌گوید تصویب پروتکل الحاقی کافی است، اما هرچند این کار گامی مثبت است، کافی نیست. موافقت‌نامه‌ی درازمدت باید همچنین شامل چندین شرط دیگر در زمینه‌ی راستی‌آزمایی باشد که مجموعاً به «مثبت پروتکل الحاقی» معروفند. به گفته‌ی یک مقام ارشد، ایران به شروطی که برای ایجاد «مثبت پروتکل الحاقی» ضروری‌اند، تن نداده است.»۱۳

در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواستار دریافت اسامی دانشمندان نظامی و موشکی کشور شده است که سردار حسین دهقان -وزیر دفاع کشورمان- در پاسخ به آن تأکید کرد: «ما اطلاعات دانشمندان دفاعی خود را به کسی نخواهیم داد. این موضوع از طرف ما پذیرفتنی نیست.»۱۴

گزارشی تحلیلی از افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیزتر آمریکا بعد از مذاکرات

ب-۴) انتظارات جدید و زیاده‌خواهی‌های هسته‌ای

از جمله مواردی که پیش از این به هیچ‌وجه در مذاکرات هسته‌ای میان کشورمان با گروه ۱+۵ مطرح نبوده، تبدیل نیروگاه آب سنگین اراک به یک نیروگاه آب سبک است. این موضوع باعث محدودیت دسترسی ما به طیف گسترده‌ای از ایزوتوپ‌های مورد نیاز در صنایع هسته‌ای خواهد شد. علاوه بر این، طرح درخواست تبدیل سایت غنی‌سازی فردو –که یک سایت هسته‌ای بسیار مهم برای تأمین سوخت هسته‌ای مورد نیاز کشور است– از یک سایت صنعتی به یک سایت تحقیقاتی (که باعث معطل ماندن سرمایه‌ی عظیم صرف‌شده در آن می‌شود) از دیگر خواسته‌های مطرح‌شده‌ی طرف غربی است. همچنین برچیده شدن سانتریفیوژها به‌طوری که باعث از بین رفتن توان تولید سوخت مورد نیاز کشور در داخل می‌شود، از دیگر زیاده‌خواهی‌های جدید غربی‌ها است که در صورت پذیرش، این توان را برای سال‌ها محدود نموده و باعث وابستگی کشور در این زمینه به خارج می‌گردد.

در این بخش به فهرستی اجمالی از برخی موضع‌گیری‌های مقامات و صاحب‌نفوذان آمریکایی در طول مذاکرات هسته‌ای و اجرای توافقنامه‌ی ژنو اشاره می‌کنیم. «فریب‌کار خواندن ایرانیان»، «تهدید مکرر ایران به حمله‌ی نظامی در صورت حل نشدن موضوع در مذاکرات»، «تهدید به افزایش تحریم‌ها در صورت نتیجه‌ندادن مذاکرات»، «تهدید به حمله‌ی اتمی»، «کشیده‌شدن ایران به پای میز مذاکره بر اثر تحریم‌ها»، «مسئولیت‌ناپذیر خواندن ایران در عرصه‌ی بین‌المللی» و «اتهام مصرف داخلی داشتن مواضع مسئولان کشورمان» تنها بخشی از لحن اهانت‌آمیز آمریکایی‌ها در یک سال اخیر نسبت به ملت ایران و مسئولان کشورمان بوده است.

گزارشی تحلیلی از افزایش تحریم‌ها، توقعات بیشتر و لحن توهین‌آمیزتر آمریکا بعد از مذاکرات

ج) لحن اهانت‌آمیزتر


برخی اظهارات توهین‌آمیز آمریکایی‌ها در طول انجام مذاکره یک سال اخیر با ایران
ردیفمقام آمریکاییتاریخاظهارات
۱اوبامارئیس جمهور آمریکا۸ مهر ۱۳۹۲ایران به خاطر تحریم‌ها آماده‌ی مذاکره شد۱۵
۲شرمن،مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمریکایی۲۹ مهر ۱۳۹۲فریب در DNA ایرانی‌ها نهفته است۱۶
۳شلدون آدلسون، سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی۸ آبان ۱۳۹۲رئیس‌جمهور آمریکا باید اول به ارتش دستور بدهد یک بمب اتمی بر روی کویر ایران بیندازند، آن وقت به رئیس‌جمهور ایران تلفن بزند و بگوید: آن بمب را دیدی؟ بمب اتمی بعدی در تهران فرود خواهد آمد. اگر بر موضع سرسختانه‌ی خود پافشاری کنید، به‌کلی محوتان می‌کنیم.۱۷
۴دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا۲۸ آبان ۱۳۹۲اگر اسرائیل در راستای ضربه‌زدن به برنامه‌ی هسته‌ای ایران به این کشور حمله کند، آمریکا به تعهدات تعریف‌شده‌ی خود در خاورمیانه عمل خواهد کرد. احساس ما این است که تعهدات عمیقی به اسرائیل داریم.۱۸
۵اوبامارئیس جمهور آمریکا۳ آذر ۱۳۹۲ایران مایل به انجام مسئولیت‌های بین‌المللی‌اش نبوده است… ت. برای اولین بار در تقریباً یک دهه ما پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و بخش‌های کلیدی آن به عقب رانده خواهد شد.۱۹
۶اوبامارئیس جمهور آمریکا۱۶ آذر ۱۳۹۲انتخاب روحانی در انتخابات دلیل تأثیرگذاری تحریم‌هاست [...] اگر ما نتوانیم به نتیجه‌ی جامع مورد رضایت ما و جامعه‌ی جهانی برسیم، آن‌گاه فشارها را بر ایران افزایش می‌دهیم و گزینه‌هایی که من قبلاً درباره‌ی آن‌ها سخن گفته‌ام، به کار گرفته می‌شود. این گزینه‌ها شامل حمله‌ی نظامی نیز هست.۲۰
۷چاک هیگل،وزیر دفاع آمریکا۱۶ آذر ۱۳۹۲صرف‌نظر از توافق ۶ ماهه‌ی ژنو به منظور فریز کردن برنامه‌ی هسته‌ای ایران، تهدید نیروی نظامی آمریکا نیز همچنان برای جمهوری اسلامی وجود خواهد داشت.۲۱
۸جان کری،وزیر خارجه‌ی آمریکا۳۰ آذر ۱۳۹۲رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح همه‌ی گزینه‌ها را در اختیار دارد. ما صددرصد در کنار اسرائیل می‌مانیم.۲۲
۹جان کری،وزیر خارجه‌ی آمریکا۴ بهمن ۱۳۹۲اگر آن‌ها اکنون بخواهند که توافقنامه را دور بیندازند و غنی‌سازی را بار دیگر آغاز کنند … گزینه‌ی نظامی آمریکا آماده و مهیاست تا هرآن‌چه لازم است، انجام دهد. [...] ایران حامی تروریسم است، ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند.۲۳
۱۰ماری هارف،سخنگوی کاخ سفید۱۲ بهمن ۱۳۹۲اگر ما نتوانیم این موضوع را در ۶ ماه، یک سال یا هر زمان دیگر از طریق دیپلماتیک حل کنیم، ما متعهدیم که به هر نحوی آن را حل کنیم. در این صورت اقدامات کم‌دوام‌تر و صراحتاً بگویم پرخطرتر را نیز شامل خواهد بود.۲۴
۱۱شرمن،مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمریکایی۱۵ بهمن ۱۳۹۲اظهارات رئیس جمهور روحانی درباره‌ی عدم اسقاط سانتریفیوژهای ایران مصرف داخلی دارد. [...] شما در اخبار دیدید که ایران اخیراً به طور قابل مشاهده‌ای غذا به مردم فقیر جامعه داد که به نوعی نشان‌دهنده‌ی این است که کاهش هدفمند تحریم‌ها، تأثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است؛ همان‌طور که روحانی قول داده بود که این پول صرف اهداف دیگر نشود.۲۵
۱۲اوبامارئیس جمهور آمریکا۱۲ اسفند ۱۳۹۲ایرانی‌ها تهدید «تمام گزینه‌ها روی میز است» را بسیار جدی گرفته‌اند. [...] ما کاملاً مطمئن هستیم زمانی که آن‌ها به ۳۵ هزار پرسنل ارتش آمریکا در منطقه می‌نگرند که به دستور رئیس‌جمهوری -که قبلاً نشان داده اراده‌ی اقدام نظامی را دارد- در تمارین آموزشی مداوم شرکت دارند، می‌دانند که باید اظهارات مرا جدی قلمداد کنند.۲۶
۱۳شرمن،مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمریکایی۷ مرداد ۱۳۹۳اگر با ایران به توافق نرسیم، تحریم‌ها افزایش خواهد یافت و همان‌طور که پرزیدنت اوباما گفت، همه‌ی گزینه‌ها روی میز است.۲۷

نتیجه

با اشاره به اطلاعات و آمار ارائه شده، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در مذاکرات یک سال اخیر که تماس‌هایی بین مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی برقرار گردید، نه تنها از حجم خصومت‌ورزی آمریکایی‌ها با کشورمان چیزی کاسته نشد، بلکه لحن آن‌ها اهانت‌آمیزتر، توقعات آنان زیاده‌خواهانه‌تر و تحریم‌های آن‌ها علیه کشورمان افزون‌تر شده است. به همین دلیل بود که رهبرانقلاب در زمینه‌ی مذاکره با آمریکا چنین فرمودند: «رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود!؟… عده‌ای این‌جور وانمود می‌کردند که اگر با آمریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.»

منابع:

۱. http://www.yjc.ir/fa/news/۴۶۵۱۸۴۸

۲. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/۲۲۰۳۲۸

۳. http://jamnews.ir/detail/news/۲۹۵۰۱۶

۴. http://farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۲۱۱۱۹۰۰۰۱۰۴

۵. http://irinn.ir/news/۵۰۴۵۷

۶. http://bit.ly/۱w۵wAiI

۷. استماع کنگره روشی برای جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات در مراحل اولیه‌ی قانون‌گذاری است. حاضرین این جلسه عبارتند از: نمایندگان کنگره و سنا، سیاستمداران، گروه‌های ذی‌نفع، اساتید دانشگاه‌ها و گروه‌های مردمی که بنا به مورد، در جریان سود یا ضرر قانون یا پروژه‌ای هستند.

۸. http://www.tasnimnews.com/home/single/۴۴۶۵۲۳

۹. http://kayhan.ir/fa/mobile/news/۱۹۸۳۲/۲۰۳

۱۰. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۲۱۱۲۴۰۰۰۱۶۵

۱۱. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/۲۱۷۰۵۹

۱۲. http://kayhan.ir/fa/news/۹۶۵۳

۱۳. http://www.irannuc.ir/content/۲۳۰۰

۱۴. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۶۰۱۰۰۰۱۷۸

۱۵. http://www.bbc.co.uk/persian/world/۲۰۱۳/۰۹/۱۳۰۹۳۰_l۴۵_obama_netanyahu_iran.shtml

۱۶. http://www.latimes.com/wor ld/worldnow/la-fg-wn-state-congress-iran-sanctions-۲۰۱۳۱۰۰۳,۰,۱۹۰۹۷۴۷.story#axzz۲rDmjMVLF

۱۷. http://www.bbc.co.uk/persian/iran/۲۰۱۳/۱۰/۱۳۱۰۲۵_bk-usa-iran-nuclear-attack.shtml

۱۸. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۲۰۸۲۸۰۰۰۳۶۵

۱۹. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۲۰۹۰۳۰۰۰۰۵۷

۲۰. http://www.mehrnews.com/detail/News/۲۱۹۰۹۰۷

۲۱. http://www.۵۹۸.ir/fa/news/۱۸۷۰۷۷/

۲۲. http://www.asriran.com/fa/news/۳۱۰۴۶۶

۲۳. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/۲۵۸۶۱۸

۲۴. http://fararu.com/fa/news/۱۷۸۴۹۰

۲۵. http://www.fardanews.com/fa/news/۳۲۱۶۷۶

۲۶. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/۳۰۰۷۶۴


منبع: پایگاه «یک بیست»


کد خبر: ۴۳۲۸۵۰
تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶-07 September 2014
مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در رصد کردن طرح جهان عاری از خشونت بسیار موفق بوده است.به گزارش ایسنا، محمد فرازمند عصر یک‌شنبه در نشست بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه که از سوی انجمن علوم سیاسی ایران با مشارکت مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه وزارت امور خارجه برگزار شد درباره سیاست خارجی ایران در قبال چالش‌های امنیتی و سیاسی عراق و میزان موفقیت ایران در این زمینه گفت: در این خصوص می‌توان سه رویکرد را مطرح کرد.
 رویکرد طرح جهان عاری از خشونت که سال گذشته از سوی رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. دوم رویکرد تعاملی و سوم اعتقاد به دیپلماسی برد- برد که در طرح جهان عاری از خشونت که سال گذشته مطرح شد حاکی از آن است که ایران در رصد کردن چالش‌های بین‌المللی موفق عمل کرده است و به جرات می‌توان گفت که کشوری در دنیا نیست که خود را از مساله تروریسم و افراط گرایی مصون بداند و طرح این مساله از جانب ایران موکد آن است که ایران در رصد آن موفق بوده و توانسته به دنیا گوشزد کند که با چه چالشی مواجه خواهد بود.
او ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر عراق و انتخاباتی که در این کشور برگزار شد باید گفت که این انتخابات انتخابات شفافی بود که با نظارت بین‌ المللی همراه بود و با مشارکت خوب مردمی نیز همراه بوده است. اما انتخابات در این کشور به سرعت منجر به تشکیل دولت نشد. در انتخابات 2010 تشکیل دولت با 9 ماه چانه‌زنی همراه بود. در اردیبهشت‌ماه هم گمانه‌زنی‌ها بر این بود که در انتخابات 2014 هم باید منتظر چانه‌زنی‌های طولانی باشیم چرا که با وجود آن که نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق پیروز انتخابات بود اما نخبگان عراقی بر سر تمدید دوره نخست وزیری وی مشکل داشتند. در نیمه خردادماه نیز موصل و چهار استان بزرگ سنی‌نشین این کشور با چالش‌های امنیتی مواجه شد. لذا با پدیده ترکیبی چالش سیاسی و امنیتی مواجه شدیم که هریک می‌طلبید رویکرد فعالی نسبت به عراق داشته باشیم.فرازمند افزود: در نتیجه انتخابات فهرست مالکی با کسب 103 کرسی برنده بلامنازع انتخابات مطرح بود اما در عین حال ائتلاف شیعه با 60 کرسی به لحاظ قانونی قادر بود که بدون مشورت با دیگر مولفه‌ها دولت را تشکیل دهد. اما این که ایران چه رویکردی در قبال انتخابات و روند سیاسی عراق انتخاب کرد باید گفت ایران به جای تاکید بر فرد، اصولی را برای عبور از بحران عراق مدنظر قرار داد که از جمله این اصول تاکید بر فصل‌الخطاب قراردادن قانون، تاکید بر احترام به نتایج انتخابات، تاکید بر حفظ جایگاه مرجعیت به عنوان پشتوانه روند سیاسی عراق و تاکید بر این که دولت فراگیر می‌تواند پاسخگوی چالش‌های عراق باشد نه دولت اکثریت.
وی در ادامه تصریح کرد: در اثر رایزنی‌ها بین مولفه‌های سیاسی عراق ائتلاف شیعیان به گزینه حیدر العبادی رسید و از طرف رییس‌جمهور عراق العبادی مسوول تشکیل دولت شد که تا فردا فرصت معرفی کابینه را خواهد داشت. ایران از گزینه مالکی حمایت کرد و در رایزنی که با طرف‌های عراقی داشت به این نتیجه رسید که این گزینه می‌تواند ضمن این که در داخل عراق اجماع ایجاد کند در سطح بین‌المللی هم حمایت‌های بین‌المللی را جذب کند. جامعه بین‌المللی هم از این انتخاب حمایت کرد و حتی برخی از کشورهای عربی نیز حمایت گرمی از انتخاب العبادی داشتند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که انتخاب العبادی و عبور از مالکی گزینه برد- برد در عراق بود که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت به دلیل آن که به جای فرد بر اصول تکیه شد.
مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در بحث بحران امنیتی عراق نیز گفت: بزرگ‌ترین چالش بین‌المللی افراط گرایی، خشونت و تروریسم است. از ابتدای این بحران امنیتی رویکرد ایران ثابت و براساس اصول مورد پذیرش جامعه بین‌المللی استوار بوده است. برخی کشورهای منطقه فکر می‌کردند که سقوط موصل و ظهور داعش فرصتی برای اعمال نظر و دست‌کاری در ساختار سیاسی عراق و تغییر برخی روندهای سیاسی است و بحران امنیتی و خطر داعش را جدی نگرفتند و اجرای مسوولیت بین‌المللی خود را به رفتن مالکی موکول کردند. مالکی نیز طبق یک روند دموکراتیک انتخاب و طبق یک پروسه شفاف دموکراتیک نیز جای خود را به فرد دیگری داد اما نتیجه تعلل جامعه بین‌المللی این شد که تروریسم در عراق دارای سرزمین شود و از این سرزمین امنیت جهانی را به خطر بیاندازد.
وی بیان کرد: غرب تا زمانی که داعش به مرزهای کردستان حمله نکرده بود در برخورد با آن تعلل کرد و بعد از سقوط سنجار ما شاهد احساس خطر آن‌ها هستیم و این که آن‌ها دریافتند ممکن است کل کشورهای دنیا از سوی این گروه مورد تهدید قرار گیرد. روشن است که از ابتدای این بحران امنیتی ایران به هیچ وجه کمک خود به کشور همسایه‌اش را به روند سیاسی موکول نکرد و از روز اول بحران آن چه را که در توان داشت براساس خواست دولت مرکزی عراق و نیروهای سیاسی عراق در اختیار آن‌ها قرار داد و در نتیجه همین عملکرد مدبرانه و دوراندیشانه ایران است که امروز دوستی ایران و عراق قوی‌تر از دو ماه قبل شده است. چرا که در این روابط فرصت‌طلبی در سیاست خارجی ایران جایی نداشته است و ایران توانست هر دو پروسه سیاسی و امنیتی را با هم پیش ببرد.
فرازمند گفت: امروز سنی‌های عراق بیش از کردها خواستار ادامه کمک‌های ایران در عرصه‌های امنیتی و سیاسی هستند. در کردستان برخی کشورهای منطقه دچار توهم شدند و گمان کردند زمان آن رسیده تا ساختار سیاسی عراق را که بعد از 2003 شکل گرفته متحول کنند و نسبت به حاکمیت ملی عراق نظرات دیگری مطرح شد و این کشور تا مرز تجزیه در توهمات برخی کشورهای همسایه پیش رفت. کردها هم شاید احساس می‌کردند که شرایط عراق و بحران امنیتی این کشور شرایطی را فراهم کرده تا اعلام استقلال کنند اما وقتی کردستان مورد هجوم قرار گرفت به تعبیر شخص بارزانی، ایران اولین کشوری بود که به کمک کردها شتافت.
او افزود: بحران عراق به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بحران جامعه بین‌المللی عرصه مناسبی برای به آزمون گذاشتن رویکرد جدید ایران بود و در هر دو عرصه امنیتی و سیاسی ایران ثابت کرد که براساس رویکرد خود می‌تواند در طرف مشروع بحران قرارگیرد. عملکرد ایران مسوولانه‌ترین عملکرد در بحران عراق بوده است و همین عملکرد باعث شد تا دوستی ایران با عراق رو به گسترش برود.
فرازمند در ادامه با اشاره به سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به عراق نیز اظهار کرد: این سفر بسیار موفق بود و طی آن با بیش از 40 تن از شخصیت‌های عراقی از اهل سنت و کرد و شیعه ملاقات‌هایی صورت گرفت که وجه مشترک همه این ملاقات‌ها تشکر عراقی‌ها از موضع ایران و کمک ایران به عراقی‌ها در سطح امنیتی و سیاسی بود. در نتیجه رویکرد عاقلانه ایران در قبال عراق بر مبنای مفاهیم جدید مطرح شده در سیاست خارجه ما بود که در گفت‌وگو با اروپایی‌ها می‌توانیم از موضع انتقادی در قبال عراق صحبت کنیم و آن‌ها را در تعامل با عراق به چالش بکشانیم. به تعبیر خود غربی‌ها آن‌ها انتظار می‌کشند که در نتیجه تحولات عراق و سوریه چند 11 سپتامبر دیگر شکل بگیرد.
وی در پایان افزود: به سرعت بعد از تحولات کردستان و تحولات سنجار قطعنامه 2170 توسط انگلیس به شورای امنیت رفت و تصویب شد ولی از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان می‌تواند موضع غربی‌ها را به خاطر تعلل دوماهه‌شان در خصوص عراق به چالش بکشاند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد