سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز


وی بیان کرد: تامین سلاح از فشنگ تا موشک برای مردم فلسطین توسط ایران انجام گرفته که رهبران فلسطینی نیز بارها در مصاحبه های خود بر این مهم اذعان داشته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران همکاری و کمک خود را به فلسطین تا آزادی بیت المقدس و مردم فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی ادامه می دهد.
به گزارش «انتخاب»، علی اکبر ولایتی در بخش پرسش و پاسخ سلسله نشست های ˈدر آستان کرامتˈ در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: ایران کمک های بسیار به فلسطین نموده و همگان به این مساله واقف هستند.
وی بیان کرد: تامین سلاح از فشنگ تا موشک برای مردم فلسطین توسط ایران انجام گرفته که رهبران فلسطینی نیز بارها در مصاحبه های خود بر این مهم اذعان داشته اند.وی اظهار کرد: سخنگوی حماس در یکی از مصاحبه ها گفته است موشک ها را ایران در اختیار ما قرار داده و بدون کمک ایران امکان ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی میسر نبود.


المانیتور:
سوزان مالونی عضو اندیشکده بروکینگر و کارشناس سابق مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: طرفین باید برای ماه سپتامبر برنامه ی خاصی داشته باشند. اگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه اتفاقی نیافتد، مذاکرات با شکست مواجه می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
المانیتور نوشت: درحالیکه روز گذشته نخستین روز مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو به پایان رسید، برخی از تحلیلگران براین باورند که احتمال دستیابی به توافق هسته ای کاهش یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، کلیف کوپچان عضو گروه یورآسیا در تحلیلی نوشت: معتقدیم که دستیابی به توافق هسته ای بعید است، چراکه طرفین بر سر میزان غنی سازی ایران به بن بست رسیده اند.
وی در ادامه نوشت: با این حال توافق دقیقه 90 همچنان ممکن است.
مذاکره کنندگان آمریکا معتقدند که آنها همچنان به دستیابی به توافق امیداورند اما می گویند که مهمترین مسئله و اختلاف بجا مانده با ایران توانایی غنی سازی است.
دیپلمات های غربی همچنین نسبت به پیشرفت کم در همکاری ایران و اژانس ابراز نارضایتی می کنند.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیون مشاور سابق امنیت ملی جون بایدن هیات 11 نفره آمریکا را در مذاکرات ژنو رهبری می کنند.
هیات ایران توسط عباس عراقچی و تجید تخت روانچی هدایت می شود.
تحلیلگران می گویند که دور جدید جلسات پس از کاهش اختلافات که اخیرا اتفاق افتاده انجام شده است.
سوزان مالونی عضو اندیشکده بروکینگر و کارشناس سابق مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: طرفین باید برای ماه سپتامبر برنامه ی خاصی داشته باشند. اگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه اتفاقی نیافتد، مذاکرات با شکست مواجه می شود.
وی افزود: حتی کسانی که خوشبین هستند می گویند که مذاکرات با دستگاه زنده است، اما به نظر می اید که توافقی حاصل نمی شود.مالونی اضافه کرد: البته برخی معتقدند که در آخرین لحظه طرفین به توافق می رسند.



پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیروهای امنیتی عراق تعدادی پلاک مربوط به خودروهای عربستانی که مورد استفاده تروریست ها داعش قرار می گرفت در روستاهای اطراف آمرلی پیدا کردند.

به گزارش پایگاه خبری 'الانصار'، یک منبع آگاه روز یکشنبه گفت: نیروهای امنیتی در حمله به روستاهای اطراف شهرک آمرلی به این پلاک ها دست یافتند.
این منبع افزود: این پلاک های خودرو پس از کشف به آمرلی فرستاده شده است تا برای تحقیقات بیشتر به مسوولان بلند پایه امنیتی تحویل شود.
گروه تروریستی داعش که دست پرورده غرب و برخی کشورهای عربی منطقه بوده جنایات هولناکی را در سوریه و عراق مرتکب شده است.منبع: ایرنا



المانیتور ادعا کرد:
برخی چندین هفته پیش معتقد بودند که کناره گیری نوری المالکی و انتخاب حیدرالعبادی در روز 11 اگوست نشانه ی نهایی توافق تهران و ریاض بود اما این برداشت غلطی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

المانیتور نوشت: یک منبع دیپلماتیک می گوید که ایران و عربستان بر سر دولت آینده عراق به توافق رسیده اند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این منبع که به شرط عدم افشای نامش سخن می گفت، افزود که سفر حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی در 26 اگوست توافق را نهایی کرد.
این منبع اضافه کرد: برخی چندین هفته پیش معتقد بودند که کناره گیری نوری المالکی و انتخاب حیدرالعبادی در روز 11 اگوست نشانه ی نهایی توافق تهران و ریاض بود اما این برداشت غلطی بود.
به گفته ی این منبع دیپلماتیک، این اقدام به دنبال تلاش های طرفین برای سنگین کردن کفه ترازوی خود در مذاکرات بود.
این منبع دیپلماتیک در بیروت گفت که مذاکرات بین تهران و ریاض به مدت دو هفته درگیر تنش های مختلف بود. این مسئله ادامه داشت تا زمانیکه عبداللهیان به عربستان سعودی سفر کرد.
به گفته ی این منبع دیپلماتیک، دولت جدید عراق تا پیش از 10 سپتامبر تشکیل می شود و تمامی سئوالات در این مورد تا چندین روز دیگر پاسخ داده می شود. 
یک منبع دیگر در این رابطه بیان داشت: در صورتی که توافق تهران و ریاض تایید شود، گام بعدی پرونده یمن خواهد بود، چراکه وضعیت بحرانی در صنعا به شدت سعودی ها را نگران کرده است. 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه چاپ لندن از جاسوسی آمریکا از سفارت ایران در بغداد خبر داد.

 روزنامه "العربی الجدید" چاپ لندن به نقل از یک منبع آگاه عراقی نوشت: آمریکایی ها برای سال ها مکالمات تلفنی و خطوط اینترنتی سفارت ایران در بغداد را شنود می کردند.

یک مقام ارشد عراقی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با روزنامه "العربی الجدید" گفت: سازمان جاسوسی آمریکا (سی آی اِی) از تماس های مسؤولان سفارت ایران در بغداد در بین سال های 2006 تا 2009 جاسوسی و شنود می کرد. البته سفارت ایران این جاسوسی را کشف کرد و کارکنان سفارت، شماره تلفن ها و شرکت ارائه کننده اینترنت را تغییر دادند. سفارت ایران علاوه بر این برای مقابله با جاسوسی آمریکا، دستگاه ارسال پارازیت را در داخل سفارت نصب کرد.

وی افزود: آمریکا به وجود ارتباطی میان خشونت ها در عراق و تهران شک و تردید داشت.
سفارتخانه های ایران و آمریکا در بغداد حدود 1000 متر فاصله دارند.
ساختمان سفارت ایران در بغداد

این مقام عراقی که بین سال های 2006 تا 2009 سمت مهمی را در سازمان امنیت ملی ملی عراق برعهده داشت ادامه داد: آمریکایی ها فناوری های پیشرفته ای را به کار گرفتند و توانستند شبکه اینترنت سفارت را هک کنند و آنها علاوه بر این تلفن های ثابت و همراه سفارت را شنود می کردند. این عملیات های جاسوسی از سفارت آمریکا انجام می شد.

وی ادامه داد: آمریکایی  ها در مدت جاسوسی خود از سفارت ایران در بغداد از شماری از کارشناسان عراقی نیز استفاده کرده بودند. ایرانی ها دست به مجموعه ای از اقدامات امنیتی زدند و توانستند این جاسوسی آمریکا را متوقف کنند. 
العربی الجدید نوشت که به دلیل تدابیر شدید امنیتی در اطراف سفارتخانه های ایران و آمریکا در عراق، امکان تماس خبرنگاران این رسانه با آنها امکان پذیر نشد.
یک عضو ارشد در ائتلاف سیاسی حاکم ( ائتلاف ملی عراق ) در واکنش به این گزارش گفت: سازمان جاسوسی آمریکا شنود مقامات عراقی به ویژه افراد مهم در مسائل امنیتی را شنود می کند و به این روند ادامه می دهد.
وی افزود: تنها سفارت ایران نیست بلکه اکثر سفارتخانه ها در بغداد حتی کشورهای همپیمان آمریکا شامل شنود آمریکایی ها می شوند. منبع: عصرایران




نشنال اینترست:
این همان چیزی است که ما نگران وقوع آن در عراق هستیم، چراکه ما گزینه های خوب بسیار کمی داریم، دولت اوباما ممکن است به فکر معامله با ایران بر سر عراق بیافتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

کیم هولمز معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در نشنال اینترست نوشت: یکی از درس های سیاست آن است که اشتباهات باعث پیچیدگی و اشتباهات بیشتر می شود. در واقع گزینه های خوب از دست می رود و گزینه های بد افزایش پیدا می کند. چاله عمیق تر می شود چراکه ناامیدی شما را متقاعد به بررسی گزینه هایی می کند که هرگز در شرایط بهتر به آن فکر نمی کردید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این همان چیزی است که ما نگران وقوع آن در عراق هستیم، چراکه ما گزینه های خوب بسیار کمی داریم، دولت اوباما ممکن است به فکر معامله با ایران بر سر عراق بیافتد.

این اقدام ممکن است برای همه قانع کننده باشد. هم ایران و هم امریکا داعش را دشمن می دانند و هر دو خواستار مقابله با نابودی دولت بغداد هستند. در واقع، ایران به کناره گیری نوری المالکی کمک کرد و کردها نیز اشاره کرده اند که از حمایت و کمک تهران در جهت عقب راندن داعش خوشحال می شوند.

در همین حال، ما چیزی داریم که ایرانی ها می خواهند یعنی تن دادن به برنامه غنی سازی این کشور و ما نیز چیزی می خواهیم که آنها دارند، نیروهای شیعه در عراق که در عقب راندن داعش در عراق به دولت مرکزی کمک کرده اند.

البته این طور نیست که بگوییم این ایده ی جدیدی است که به تازگی مطرح شده است. در اوایل تابستان، سه مقام سابق آمریکا از جمله رایان کروکر، ویلیام لوئرز و توماس پیکرینک خواستار روابط استراتژیک امریکا و ایران شدند.  آنها اتحاد اشکار را رد کردند اما گفتند اقدام موازی و هماهنگ شده ضروری است.

ایرانی ها ایده ی همکاری عراق را در ماه ژوئن و پیش از ضرب الاجل پیشین هسته ای طرح کردند. گفتگوهای غیررسمی و کوتاهی میان ایرانی ها و امریکایی بر سر ارتباط دادن توافق هسته ای با همکاری در عراق صورت گرفت اما هیچ خبر و نتیجه رسمی به بیرون درز نکرد. پنتاگون با این طرح به شدت مخالف است اما اگر دیپلمات های با تجربه چون کروکر و پیکرینگ آن را می پذیرند می توانیم تصور کنیم که وزارت خارجه و مهمتر از آن سیاسیون کاخ سفید به آن به عنوان راهی در جهت کاهش فشارها برای اعزام نیرو به عراق نگاه می کنند.

در ادامه به چگونگی توافق بر سر مسئله عراق اشاره می کنیم. از هیچکس پنهان نیست که دولت اوباما عاجزانه به دنبال توافق هسته ای با ایران است و آن را میراث خود می داند. بعلاوه، پرزیدنت اوباما گزینه ای نظامی را کنار گذاشته، بنابراین گزینه های زیاد دیگری نمانده است. هم اکنون برخی از تحریم ها علیه ایران لغو شده است.

باتوجه به موانعی که بر سر توافق ایران و آژانس بوجود آمده، گفتگوها به بن بست خورده است و دولت اوباما ممکن است به جایی برسد که به این فکر بیافتد، اگر با ایران نمی توان مصالحه کرد اما می توان از آن کمک گرفت. اینجاست که ماجرای عراق وارد معادله می شود.

وعده و قول به همکاری اعلام نشده در عراق می تواند به عامل توافق بر سر مسئله هسته ای تبدیل شود. در مقابل صرف نظر از کاهش زیاد سانتریفیوژهای ایران، تهران می تواند نه تنها داعش را به عقب برانده بلکه کمک به ایجاد ثبات فوق العاده در عراق کند.

اگر ایران با نیروهای نظامی خود به عراق ورود کند و عملیات موفقیت امیزی صورت دهد،  فشارها به آمریکا برای عملیات نظامی در عراق کاعش پیدا می کند.

در اینجا یک مشکل وجود دارد. معامله با ایران بر سر عراق توهمی بیش نیست. آنها خواستار حضور و نفوذ در عراق البته از سوی دیگر لغو تحریم های غرب هسند.

در صورت چنین توافقی ما در دوجبهه شکست می خوریم. اول اینکه ایران برای ادامه برنامه هسته ای خوب با چراغ سب مواجه می شود و دوم اینکه از حمایت آمریکا برای حضور بیشتر خود در عراق بهره مند می شود.

در پایان این مقاله آمده است: دولت اوباما اشتباهات زیاده کرده، پس بیاید با همکاری با ایران آن را دو چندان نکند.




لیبراسیون:
بحران حضور گروه تروریستی داعش تنها به مرزهای عراق محدود نمی شود و بیم و هراس از گسترش و نفوذ نیروهای آن به سرزمینهای دور دست، حتی تا کشورهای اروپای غربی یا قاره آمریکا، همچنان از دغدغه های عمده کشورهای غربی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بحران حضور گروه تروریستی داعش تنها به مرزهای عراق محدود نمی شود و بیم و هراس از گسترش و نفوذ نیروهای  آن به سرزمینهای دور دست، حتی تا کشورهای اروپای غربی یا قاره آمریکا، همچنان از دغدغه های عمده کشورهای غربی است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، لیبراسیون با اشاره به محاصره شهر آمرلی که روز یک شنبه شکسته شد می نویسد: این پیروزی، یک اتفاق نادر برای ارتش عراق از زمان آغاز حملات نیروهای داعش بوده است.

این نشریه فرانسوی زبان با اشاره به پشتیبانی نیروهای پیشمرگ کرد و عملیات هوائی نیروهای آمریکائی می افزاید: ارتش عراق با استفاده از این حمایتها موفق شد تا روز دوشنبه هم به پیشروی خود نسبت به مواضع نیروهای شبه نظامی داعش ادامه دهد و شهر سلیمان بک را که تنها 175 کیلومتر از بغداد، پایتخت عراق، فاصله دارد را نیز از محاصره خارج سازد.

اما به نوشته لیبراسیون، یک نکته حائز اهمیت دیگر در روزهای اخیر، همکاری دفاعی میان واشنگتن و ایران بود که در نهایت موفقیت بزرگی را هم برای نیروهای عراقی موجب شد.

در این یادداشت تاکید شده است که البته منظور از نیروهای ایرانی که در کنار نیروهای آمریکائی و عراقی در این عملیات شرکت داشتند، نیروهای سپاه "بدر" است که در بازپس گیری شهرهای "آمرلی" و "سلیمان بک" شرکت فعال داشتند.

لیبراسیون تاکید می کند: پرسش عمده البته در اینجاست که آیا همکاری میان تهران و واشنگتن در همین نقطه به پایان می رسد یا باید در انتظار همکاریهای بیشتر میان دو کشور بود؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد