سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان:
اگر چه غربی ها و بویژه آمریکایی‌ها ادعا می کنند که جریان های القاعده و داعش به آنها ارتباطی ندارند اما براساس شواهد مختلف، تردیدی وجود ندارد که این جریانها به دست قدرتهای غربی و عوامل منطقه ای آنها ساخته شده اند.
به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان، با ارائه تحلیلی جامع از شرایط جهان، منطقه و کشور و نشانه های شکل گیری «نظم جدید» در دنیا، به تبیین علل اصلی متزلزل شدن پایه های «فکری و عملی» تسلط غرب و نظم کنونی جهان پرداختند و تأکید کردند: در این برهه حساس مهمترین وظیفه، افزایش اقتدار کشور برای تأثیرگذاری و نقش آفرینی در فرایند شکل گیری نظم جدید جهانی است که این افزایش اقتدار مبتنی بر سه پایه اصلی «علم و فناوری»، «اقتصاد» و «فرهنگ» است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین خاطرنشان کردند: وحدت و همدلی نیاز اساسی کشور است و وظیفه همه، حمایت از دولت و دستگاههای اجرایی است.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای این دیدار با تجلیل از شخصیت بسیار ارزنده آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان، برای شفای عاجل ایشان دعا و ضمن گرامیداشت یادِ نمایندگانی که در ماههای اخیر به رحمت حق رفته اند،  همگان را به بهره گیری از برکات ماه ذی القعده به عنوان ماه توبه و بازگشت به خداوند متعال توصیه کردند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان تحلیل کلان از شرایط کنونی جهان، منطقه و کشور پرداختند و گفتند: تحولات کنونی حاکی از تغییر نظم جهانی 70 ساله ی پایه گذاری شده بوسیله غربی ها اعم از اروپا و امریکا، و شکل گیری نظمی جدید است.

حضرت آیت الله خامنه ای به دو پایه «فکری و ارزشی» و «نظامی و سیاسی» نظم مستقر در جهان در هفتاد سال گذشته اشاره کردند و افزودند: تحولات سالهای اخیر جهان و منطقه، آشکارا نشان می دهد که هر دو پایه اقتدار غرب دچار چالش و تزلزل جدی شده اند.

ایشان به پایه «فکری و ارزشی» نظام غرب اشاره کردند و گفتند: غربیها در طول سالهای متمادی با طرح شعارهای جذاب و فریبنده ای همچون «آزادی»، «دموکراسی»، «حقوق بشر» و «دفاع از انسانها»، تلاش کردند تا برتری ارزشی نظام خود را بر سایر مناطق جهان و ادیان مختلف به ویژه دین اسلام تثبیت کنند که متأسفانه در دنیای اسلام برخی افراد و شخصیت ها و دولتها تحت تأثیر این شعارها، معتقد به برتری ارزشهای مورد ادعای غرب شدند و این تفکر همچنان طرفدارانی دارد.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص پایه «سیاسی و نظامی» تمدن غرب نیز خاطرنشان کردند: اگر ملتها، دولتها و یا جریانهایی تحت تأثیر نظام ارزشی مورد ادعای غرب قرار نمی گرفتند و در مقابل آن ایستادگی می کردند، با آنها از طریق فشار سیاسی و نظامی برخورد می شد که موارد متعددی از این فشارها در کشورهای مختلف از جمله ایران وجود داشته است.

رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به عنوان نماد قدرت غرب به زانو درآمد/ برخی هنوز معتقدند باید تسلیم غرب شد/ داعش توسط قدرت‌های غربی ساخته شده است
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: نظام غرب با استفاده از دستگاههای تبلیغاتی که روز به روز توسعه می یافتند و مدرن تر نیز می شدند، این دو پایه اصلی را به رخ ملتها می کشید و تلاش می کرد تا صاحبان فکر و روشنفکران و ملتها را اقناع کند که نظام ارزشی غرب، برترین نظام در دنیا است.

ایشان با اشاره به تزلزل جدی هر دو پایه نظم جهانی غرب در شرایط کنونی، به بیان عوامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» و یا همان سلطه معنوی غرب پرداختند و گفتند: بحران اخلاقی رو به افزایش در غرب همچون رواج پوچی و بیهودگی و ناامنی روحی بخصوص در میان جوانان، متزلزل شدن بنیان خانواده، جهت گیری غلط درخصوص موضوع «زن» و زیر سؤال رفتن جدی جریانِ فمینیست، و ارزش شدن منکراتی همچون همجنس گرایی و ضد ارزش شدن مخالفت با منکرات، اولین عامل به چالش کشیده شدن مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.

رهبر انقلاب اسلامی، گرایش روز افزون به مذهب به ویژه اسلام و توجه به قرآن را در غرب، دومین عامل برشمردند و با اشاره به بروز تعارض های عملی در شعارهای مورد ادعای غربی ها، افزودند: غرب که دائماً دم از آزادی و حقوق بشر و دموکراسی میزد، در عمل این شعارها را نقض کرد بگونه ای که امروز طرح این شعارها از جانب غرب به یک امر مستهجن تبدیل شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آمار تعجب برانگیز حمایت غرب از کودتاها بر ضد دولتهای مستقل خاطرنشان کردند: براساس برخی گزارشها، امریکا، از بعد از جنگ جهانی دوم، برای سرنگونی 50 دولت اقدام و با دهها جریان مقاومت مردمی مخالفت کرده است.

رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به عنوان نماد قدرت غرب به زانو درآمد/ برخی هنوز معتقدند باید تسلیم غرب شد/ داعش توسط قدرت‌های غربی ساخته شده است

ایشان، استفاده امریکا از بمب اتم و کشتار دویست هزار نفر در ژاپن، برپایی زندان های گوانتانامو، ابوغریب و دهها زندان مخفی در اروپا را نمونه های دیگری از تعارض میان شعارهای فریبنده غربی ها و عمل آنها دانستند و گفتند: استفاده از زور و خشونت و سرکوب از جمله تحریم در مقابل ملتها و دولتهای مخالف سلطه، استفاده از ترور و راه انداختن جریانهای تروریستی و لشکرکشی های نظامی بویژه حمله به عراق و افغانستان و حملات مکرر به پاکستان، چهارمین عامل تزلزل مبانی «فکری و ارزشی» نظام غرب است.

رهبر انقلاب اسلامی پنجمین و آخرین عامل به چالش کشیده شدن ارزشها و شعارهای مورد ادعای غربیها را جریان سازی هایی همچون «القاعده و داعش» دانستند و افزودند: اگر چه غربیها و بویژه امریکاییها ادعا می کنند که این جریان ها به آنها ارتباطی ندارند اما براساس شواهد مختلف، تردیدی وجود ندارد که این جریانها به دست قدرتهای غربی و عوامل منطقه ای آنها ساخته شده اند.

رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به عنوان نماد قدرت غرب به زانو درآمد/ برخی هنوز معتقدند باید تسلیم غرب شد/ داعش توسط قدرت‌های غربی ساخته شده است

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: این عوامل، نظام ارزشی غربی ها را که مدعی برتری آن نیز هستند، به شدت به چالش کشیده است و دیگر کسی شعار طرفداری از حقوق بشر و دموکراسی و آزادی را از آنها نمی پذیرد.

ایشان سپس به بیان عوامل به چالش کشیده شدن پایه «اقتدار نظامی و سیاسی» غرب پرداختند و گفتند: مهمترین عامل در تزلزل این اقتدار، برپایی یک نظام مبتنی بر تفکرات اسلامی و حرکت انقلابی در ایران، به عنوان یکی از مناطق بشدت تحت نفوذ امریکا، بود که این نظام در مقابل حملات گوناگون و متنوع سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی غرب، نه تنها از بین نرفت بلکه اکنون مقتدرتر نیز شده است.

رهبر انقلاب، نظام جمهوری اسلامی را یک نظام مقتدر و در عین حال مظلوم خواندند و افزودند: ایستادگی هشت ساله ملت ایران در دفاع مقدس، موضوع کوچکی نیست زیرا نشان داد که توانایی های نظامی و امنیتی قدرتهای مسلط، قادر نیستند از ایستادگی یک ملت بکاهند.

حضرت آیت الله خامنه ای حوادث منطقه از جمله جنگ 33 روزه لبنان، جنگ های 22 روزه و هشت روزه غزه و جنگ اخیر 50 روزه در غزه را از مسائل تأثیر گذار در تزلزل اقتدار نظامی و سیاسی غرب دانستند و تأکید کردند: جنگ اخیر در غزه نمونه ای معجزه آسا است زیرا ایستادگی مردم در یک منطقه کوچک و محدود، موجب شد تا رژیم صهیونیستی که نماد قدرت غرب در منطقه است به زانو در بیاید و مردم غزه با وجود اصرار رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس ، آن را تا برآورده شدن شروط خود نپذیرفتند.

ایشان با اشاره به دیدگاه برخی افراد صاحب نفوذ در غرب مبنی بر اینکه گزینه نظامی، دیگر گزینه معتبر و با صرفه ای برای غربی ها نیست افزودند: معنی این سخن، این است که توانایی های نظامی و امنیتی غرب، کاملاً به چالش کشیده شده است.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از بیان عوامل تزلزل جدی مبانی اقتدار سلطه غرب گفتند: همه این عوامل و دلایل نشانگر آن است که نظام فعلی جهانی قابل استمرار نیست و نظم جدیدی در حال شکل گیری است اما سؤال اصلی این است که وظیفه ما در این برهه حساس چیست؟

حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سؤال دو نکته را متذکر شدند. نکته اول: واقعیات جهان و منطقه را به درستی درک و از تحلیل غلط و واژگونه پرهیز کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: برخی افراد در منطقه و حتی کشور معتقدند که «ما در مقابل غرب یک راه بیشتر نداریم و آن هم تسلیم است! اگر با رضایت و خواست خود تسلیم نشویم، آنها ما را با فشار تحریم سیاسی و اقتصادی و زور نظامی وادار به تسلیم خواهند کرد».

ایشان تأکید کردند: این تحلیل، غلط و خطرناک است، زیرا  واقعیات جهان و منطقه نشانگر تزلزل جدی مبانی اقتدار غرب است، بنابراین باید واقعیات را به درستی درک کرد تا گرفتار تحلیل اشتباه نشویم.

دومین نکته ای که رهبر انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه در شرایط کنونی متذکر شدند، آمادگی برای نقش آفرینی در نظم جدید جهانی، از طریق قویتر کردن کشور بود.

حضرت آیت الله خامنه ای لازمه تقویت کشور را استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی دانستند و گفتند: طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه عمق راهبردی ما هستند ضمن آنکه در امریکای لاتین و قسمت های مهمی از آسیا نیز، عمق راهبردی داریم که باید از آنها به درستی استفاده شود.

ایشان «علم و فناوری»، «اقتصاد»، و «فرهنگ» را سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور بیان کردند و افزودند: دولت، مسئولان و متنفذین کشور باید در هر سه بخش فعال شوند و با کار پرتلاش و پیگیر، زمینه تقویت بیش از پیش کشور را فراهم کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، موضوع جمعیت و افزایش نسل جوان را نیز یکی از عوامل بسیار مهم در اقتدار ملی دانستند و درخصوص مقوله «فرهنگ» خاطرنشان کردند: در میان سه عنصر کلیدی برای افزایش اقتدار کشور، «فرهنگ» از همه مهمتر است زیرا با باورها و عقاید مردم مرتبط است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سرمایه گذاری گسترده رسانه های غرب برای تأثیرگذاری بر باورها و عقاید مردم، گفتند: پادزهر این موضوع، تهیه طرحهای تبینی و اقناعی در مورد باورها است که در این زمینه نقش علما، گویندگان ، سازمان های فرهنگی و تبلیغاتی و رسانه ها بویژه صدا و سیما در تعمیق باورها و عقاید دینی مردم بسیار مهم است.

ایشان در این خصوص، ارتباط علما با آحاد مردم را یک عامل بی بدیل دانستند و در مورد اهمیت وحدت و همدلی در شرایط کنونی، افزودند: اگرچه در مسائل سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد اما این موضوع نباید وحدت و همدلی کشور را از بین ببرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مسئولان خاطرنشان کردند: به لطف خداوند همه مسئولان در دولت، قوه قضاییه و سایر دستگاهها در حال کار و تلاش هستند و دولت محترم نیز در این یک سال کارهای زیادی انجام داده و توفیقات فراوانی داشته است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر سختی کارهای اجرایی و اداره کشور گفتند: حمایت از دولت و دستگاههای اجرایی وظیفه همه است.

ایشان افزودند: البته این، به معنای انتقاد نکردن و مطرح نشدن نقاط ضعف برنامه ها و سیاستهای اجرایی نیست اما این انتقادها نباید بصورت تخریب باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: همانگونه که بارها گفته ام، افق آینده بسیار روشن است و آینده کشور از همه جهات بهتر خواهد بود.

در ابتدای این دیدار آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقتدار روز افزون نظام اسلامی، پیروزی های مقاومت اسلامی در فلسطین، عراق، سوریه و لبنان را  از برکات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: امام خمینی(ره) تنها بنیانگذار جمهوری اسلامی در یک کشور نبود بلکه منشا تحولی عظیم در جهان اسلام شد.

نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به اقدامات دشمنان برای تخریب و انحراف حرکتهای اسلامی خواستار برنامه ریزی دقیق جهت غلبه بر ترفندهای دشمنان شد.
همچنین آیت الله یزدی نایب رئیس دوم مجلس خبرگان، گزارشی از نشست دو روزه مجلس خبرگان ارائه کرد.
آیت الله یزدی مسئله فرهنگ و ضرورت توجه بیشتر به اوضاع فرهنگی کشور، لزوم توقف سیاست های جمعیتی گذشته، توجه دولت به رشد اقتصادی و ضرورت خروج کشور از رکود و تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهمترین محورهای مباحث و نطقهای اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بیان کرد.




در طول سالهای اخیر که گروههای تکفیری سر بلند کرده و با حمله به جان ومال مردم کشورهای منطقه آنها را به خاک و خون می کشند یکی از کارهای بسیار چشم گیر آنها رسانه ای کردن اقدامات خود در وسعت بالا در تمامی شبکه های دیداری و شنیداری و حتی اجتماعی بوده است.
به گزارش مشرق، در یکی دو سال اخیر بویژه در بحران سوریه که جنایات بیشماری صورت گرفته مردم دنیا با صحنه های گوناگونی از انواع و اقسام اقدامات گروههای تروریستی روز خود را به شب رسانده ولی امواج این اقدامات بگونه ای بوده که رعب و وحشت در میان مردم ایجاد شده است.

در طول سالیان گذشته مردم کوچه و بازار در پس اقدامات خونین بار گروههای افراطی همیشه با صحنه هایی از عکس و تصاویری مواجه بوند که دیدن آن صحنه ها برای بسیاری تعجب اور بوده و برای بسیاری نیز شوق و هیجاناتی را بوجود آورده است.

در حال حاضر با سرکشی به انواع و اقسام رسانه ها می توان طیف متنوعی از محصولات تصویری و عکس را مشاهده کرد که درآن عناصر تکفیری در قالب ها و ژست های متعدد در حال بروز و ظهور استعدادهای ضدبشری خود در مقابل چشم دوربین های مختلف هستند.

صحنه های فجیع گروهک ریگی درجنایات سیستان وبلوچستان، فیلم ها و عکس های بروز و با کیفیت بالای عناصر خارجی با ملیت های گوناگون در شهرها و نقاط مختلف سوریه در حال اعدام مردان و زنان و آویزان کردن کودکان و تیر خلاص زدن به سربازان و حامیان دولت، صحنه های ضبط شده و تصاویر بسیار فراوان اقدامات داعش در جای جای عراق که صحنه دلخراش اعدام های دست جمعی، سربریدنهای فردی و گروهی، اجرای حکم شرعی در ملا عام و یا انجام تعزیرات علیه افراد و فرق مختلف که همه از زاویه دوربین این گروهک ها با سرعت و کیفیت می توانست حکایت از یک نکته بسیار دقیق باشد و آن هم توانایی اینان در بهره گیری از شاهکار نفوذ و قدرت رسانه هاست.

ولی در این میان یک سوال مهم ذهن هر مخاطبی را شدیدا بخود مشغول می سازد که این افراد به ظاهر بدوی و خشن چگونه با دنیای لطیف وزیبای رسانه و ارتباطات پیچیده فناوری های روز مرتبط هستند.

برای پاسخ می توان به جواب هایی رسید که نیاز به تحلیل و واکاوی زیاد ندارد ولی جمع بندی این نکات طرافتی را می طلبد که در قابلیت های ذهنی و ادراکی افراد نمود دارد.

بطور کلی می توان گفت داعش از راههای زیر می تواند اینترنت با سرویس نا محدود بدست آورد:

- - خرید امکانات لازم ماهواره ای برای بهره گیری تبلیغاتی که نیازمند تجهیزات و هزینه های بسیار بالاست

- اجاره لوازم ارتباطاتی پیشرفته از کشورهای همسایه که در طول سالهای اخیر از آنها حمایت کردند

- به خدمت گرفتن تیمی از اتباع کشورهای اروپایی که در این زمینه مهارت دارند ولی تجهیزات ندارند

- استقرار یک تیم حرفه ای در یکی از کشورهای منطقه و بهره گیری از امکانات آنها

- در اختیار نهادن تجهیزات ارتباطاتی توسط قدرتهای بزرگ با هدف همراهی و حمایت

- مفروض دانستن هنر داعش در استفاده از نفوذ و قدرت رسانه به عنوان یکی از ابزار قدرت مندی خود

در هر صورت داعش یا هر گروه تندرو دیگر اکنون عزم خود را جزم کردند تا با هر وسیله ممکن حرف خود را بر کرسی نشانند و از هر روسیله ممکن هم در این راه استفاده می کنند تا افراط گرایی و هرج و مرج طلبی درسایه بغض ، کینه و نفرت را ترویج دهند ولی قسمت اعظم این پروژه کلان و پیچیده در فضای رسانه ای ودیجیتال در حال انجام است جایی که خیلی ها اکنون همانند قدرتهای بزرگ در صدد بهره گیری از خشونت و تندرویهای این اقلیت از مسلمانان برعلیه دیگران هستند که در ظاهر تمامی امور خود را در سایه اقدامات جنون امیز عده ای افسار گسیخته نشان می دهد ولی در باطن این اقدامات نمی تواند چز در سایه یک تشکلات بزرگ و توانا در سطح یک یا چند کشور انجام پذیر باشد.همیشه در پرونده ها و بحرانهای مرموز بین المللی گذر زمان بهترین عنصر برای کشف واقعیتها بوده که امیدواریم این بار نیز چنین باشد.منبع: رهاب


داعش؛ تهدید یا فرصت برای عربستان
ابوعمر البغدادی رویکردهای دولت اسلامی در عراق را بر اساس دولت آرمانی وهابیت سلفی تشکیل داد. این همان مفهومی است که در نامه‌ های محمد بن عبدالوهاب موسس وهابیت و دیگر شیوخ وهابی نیز از آن استفاده می‌شد. اما نکته ای که نباید در این میان مغفول بماند، این است که داعش به دنبال احیای آرمانشهر وهابیت نسل‌ اول و دیدگاه‌های محمدبن عبدالوهاب‌است، نه رویکردهای دولت لیبرال سعودی.
آیا داعش می‌تواند خطری برای عربستان باشد؟/ چرا آل‌سعود از دست‌پرورده‌های خود می‌ترسد؟
گروه بین‌الملل مشرق - حذف واژه عراق و شام از نام مجعول "دولت اسلامی عراق و شام" و انگیزه‌های توسعه طلبانه سردمداران این گروه ترویستی- تکفیری، بسیاری از رژیم‌های عربی منطقه از جمله اردن، عربستان، یمن و کویت را نگران کرده است. 

در این میان ریاض که از عمق هماهنگی اعتقادی شهروندان وهابی خود با تروریست‌های داعش آگاه است، نگران این است که دست پروردگان مدارس سلفی وهابی که این کشور با استفاده از فقر و جهل برخی ملت‌های منطقه اقدام به تاسیس آنها کرده‌اند، روزی علیه این کشور شوریده و پایه‌های حاکمیت سعودی‌ها را متزلزل کنند. 

عربستان از شمال 800 کیلومتر با کانون حضور تروریست های داعش یعنی عراق مرز مشترک دارد و از سمت جنوب نیز 1800 کیلومتر مرز مشترک با یمن دارد که به علت تحرکات تروریست‌های سلفی در آستانه جنگ داخلی قرار دارد. مرزهای این کشور با اردن نیز به علت تهدیدات عَمان از سوی داعش و تحرکات تروریست‌های سوری در این کشور امن نیستند. 

این در حالی است که محیط داخلی عربستان بستر خوبی پرورش تفکر القاعده است. گزارشها حاکی از آن است که موسسات به ظاهر خیریه عربستان بزرگترین پشتیبان مالی القاعده است و این مساله خطری همیشگی برای دولت آن است، حتی اگر مرزهای شمال و جنوب خود را حفظ کند.

خطر دیگری که عربستان را تهدید می‌کند، اعلام جنگ رسمی دولت این کشور علیه جریان اخوان‌المسلمین و دیگر جریان‌های اسلامگرای رادیکال منطقه‌ای است. عربستان با هزینه‌های میلیاردی خود سعی دارد هر نوع حکومت اسلامی در منطقه را ناکام نماید تا دولت‌های برآمده از این انقلاب‌ها به رقیبی برای ادعای ام القرایی سعودی‌ها در جهان اسلام تبدیل نشوند. ریاض همچنین این جریان‌ها و اهداف و برنامه‌هایشان را مشوقی برای تحرکات داخلی جهت براندازی دولت لیبرال سعودی ها می دانند.

آیا داعش می‌تواند خطری برای عربستان باشد؟/ چرا آل‌سعود از دست‌پرورده‌های خود می‌ترسد؟
محافل امنیتی سعودی به خوبی می‌دانند که 5هزار عربستانی در صفوف گروه تروریستی داعش می‌جنگند که بعضی از آنان نیز از فرماندهان یگانهای ویژه‌ای هستند که "انغماسیون" نامیده می شوند و در اعدام، به صلیب کشیدن، سر بریدن و انجام عملیات انتحاری تخصص دارند. مسأله مورد توجه این است که تعداد محدودی از این افراد به عفو پادشاهی پاسخ دادند و به کشورشان بازگشتند. این در حالی است که تحرکات سایت‌های اجتماعی و فضای مجازی همچنان آمار عناصر جذب شده به سمت داعش را افزایش می‌دهد. 

آیا داعش می‌تواند خطری برای عربستان باشد؟/ چرا آل‌سعود از دست‌پرورده‌های خود می‌ترسد؟داعش؛ دشمن یا مجری سیاست‌های سعودی 

بدیهی‌ترین سوالی که در مورد تهدید احتمالی عناصر تروریستی- تکفیری داعش برای عربستان به ذهن می‌رسد، این است که با توجه به وابستگی‌های اعتقادی تروریست‌های منطقه به عربستان سعودی و تامین مالی این گروه‌ها در سالهای کوتاه گذشته چطور ممکن است این گروه ها بخواهند عربستان سعودی را به عرصه تاخت و تاز خود تبدیل کنند. 
واقعیت این است که هر دو رکن این سوال درست است، عربستان عامل اجرایی و مالی سیاست‌های صهیو- آمریکایی برای کاشتن کانون فتنه جدید در منطقه با عنوان داعش بود که بتواند محور مقاومت و در رأس آنها سوریه و عراق را با خطر جدی مواجه کند و از سوی دیگر افکار عمومی را از جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی منحرف کند. 

از سوی دیگر بازگشت به ادبیات القاعده و شاخه‌های فرعی آن و همچنین رویکردهای اعتقادی داعش نشان می دهد که ایدئولوژی داعش کاملا منطبق بر دیدگاه‌های سلفی وهابی است.
 این را از مواضع برخی عناصر دولت اسلامی از جمله ابوعمر البغدادی و ابوبکر البغدادی، رهبران گذشته و کنونی این جریان و ابو محمد العدنانی مسئول روابط عمومی داعش و دیگران می‌توان برداشت کرد. 

ابو عمر البغدادی در سال 2006 رویکردهای دولت اسلامی در عراق را بر اساس دولت آرمانی وهابیت سلفی تشکیل داد. وی مدعی بود که برپایی دین و اقامه توحید پایه های اساسی تشکیل دولت اسلامی است، این همان مفهومی است که در نامه‌های محمد بن عبدالوهاب موسس وهابیت و دیگر شیوخ وهابی نیز از آن استفاده می‌شود. 

آیا داعش می‌تواند خطری برای عربستان باشد؟/ چرا آل‌سعود از دست‌پرورده‌های خود می‌ترسد؟
اما نکته ای که نباید در این میان مغفول بماند، این است که داعش به دنبال احیای آرمانشهر وهابیت نسل اول و دیدگاه‌های شخص محمد بن عبدالوهاب است، نه رویکردهای دولت لیبرال سعودی. این عامل نگرانی اصلی سعودی‌هاست.
در این میان حتی فتاوای مفتیان سعودی نیز به کمک عناصر تروریستی داعش و سلفیت جهادی آمده تا بتوانند فتوای کفر و قتل حاکمان سعودی را صادر کنند، مفتیان برجسته سعودی بویژه ابن ابراهیم و بن باز مفتیان سابق ریاض معتقدند که هر حاکمی که به غیر از آنچه خدا نازل کرده، حکم نماید، کافر است. عناصر داعش و جهادگرایان سلفی معتقدند همین فتوا حاکمیت سعودی را به عنوان هدف اصلی از سوی این گروه‌ها مطرح می‌کند. 

در همین راستا شاه عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده «با توجه به وضعیت خطرناک منطقه‌ای و ناآرامی ها و آشوب‌هایی که باعث شده خاورمیانه در وضعیت استثنائی قرار بگیرد و همچنین نگرانی از صعود قابل توجه گروه های تروریستی در جایگاه های سیاسی و دینی مهم که تبلیغات گسترده‌ای را به طرق گوناگون در این زمینه آغاز کرده اند و از سخنوران دینی برای ترویج اندیشه های خود استفاده می کنند تا فضاهای اجتماعی به ویژه جوانان را برای پیوستن به جمع خود ترغیب کنند، خطبا و سخنوران دینی [سعودی] وظیفه دارند بالای منبرها و در خطبه های دینی خود هشدارهای لازم را به مردم بر سر مخاطرات گروه های تروریستی اعلام کنند و ماهیت حقیقی آنها را افشا کنند.»

آیا داعش می‌تواند خطری برای عربستان باشد؟/ چرا آل‌سعود از دست‌پرورده‌های خود می‌ترسد؟
عیسی الغیث عضو مجلس مشورتی عربستان اخیرا اذعان کرده که عناصر داعش همچنان توسط مبلغان تندرو (وهابی) که در میان دانشگاه ها و مدارس و بخش رسمی و خیریه ها در عربستان رفت و آمد می کنند پشتیبانی می شوتد.

الغیث افزود: تروریسم القاعده و داعش که امروز شاهد آن هستیم ساخته و پرداخته کانون هایی است که همچنان به فعالیت خود در مراکز کشور ادامه می دهند.

این نه یک تاکتیک تبلیغاتی برای مبرا دانستن خود در افکار عمومی از اتهام تامین مالی گروه ای تروریستی بلکه سرآغاز درک این واقعیت ازسوی تصمیم سازان سعودی است که چاقوی القاعده که با دلارهای نفتی شهرهای غارت شده عراق و سوریه و حمایت های سیاسی و دیپلماتیک آمریکا و رژیم صهیونیستی تیز شده، در راستای اهداف توسعه طلبانه اش، پیکان خشم خود را متوجه صاحبان اصلی خود کرده است.

آیا داعش می‌تواند خطری برای عربستان باشد؟/ چرا آل‌سعود از دست‌پرورده‌های خود می‌ترسد؟

سیر تکامل داعش از دولت اسلامی عراق (اکتبر 2006) به دولت عراق و شام (آوریل 2013) و در نهایت دولت اسلامی مدعی خلافت جهانی (ژوئن 2014) نشان از شهوت سیری ناپذیر قدرت در میان سران این جبهه تروریستی دارد. تشکیل دولت بدون حد و مرز به ظاهر اسلامی بر اساس دیدگاه‌های وهابی، خطری جدی برای عربستان سعودی است، چرا که همواره سعی کرده با هر پروژه اسلامی که ممکن است به داخل مزهای این کشور وارد شود، مخالفت کند.



در یمن چه می‌گذرد؟
یمن کشوری است که صادرات نفت و گاز دارد و از منابع معدنی و زیرزمینی بسیاری برخوردار است، همچنین یمن موقعیت استراتژیک ویژه ای دارد اما با این حال، بیشتر مردم این کشور در فقر زندگی می‌کنند و اکثر شهرها و روستاهای یمن از کمترین امکانات لازم برای زندگی بی‌بهره‌اند.
دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟
گروه بین‌الملل مشرق - در هفته های اخیر مردم یمن به دعوت عبدالمالک حوثی رهبر حرکت انصارالله در خیابان های صنعا پایتخت یمن به تظاهرات می پردازند، تظاهراتی که خواسته مردم شرکت کننده در آن برکناری مقامات فاسد یمن است و کشورهای عربی به خصوص عربستان را به هراس انداخته است.

یک ماه پیش افزایش قیمت سوخت در یمن باعث شروع اعتراضات در این کشور شد، اعتراضاتی که این روزها به خیابان های شهر صنعا پایتخت یمن هم کشیده شده است و مردم با تحصن در ورودی ها و خیابان های شهر یمن خواستار بازنگری در سیاست های اقتصادی یمن و کناره گیری دولت این کشور هستند، البته راهپیمایی و تحصن مردم یمن که به دعوت جریان حوثی صورت می گیرد، تنها اعتراض به قیمت سوخت نیست، بلکه اعتراضات به سیاست های ظالمانه دولت یمن در قبال مردم این کشور است.

یمن کشوری ثروتمند با مردمی فقیر

یمن کشوری است که صادرات نفت و گاز دارد و از منابع معدنی و زیرزمینی بسیاری برخوردار است، همچنین یمن موقعیت استراتژیک ویژه ای دارد و این کشور در طول تاریخ همیشه یکی نقاط تبادل کالا بین کشورهای مختلف بوده است، علاوه بر این کشورهای خارجی در سال های اخیر حجم زیادی کمک مالی به یمن کردند، اما با این وجود بیشتر مردم این کشور در فقر زندگی می کنند و اکثر شهرها و روستاهای یمن از کمبود امکانات لازم برای زندگی رنج می برند.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟
سه سال پیش مردم یمن پنجاه هفته در خیابان های شهرهای یمن تظاهرات کردند و پنجاه جمعه، نماز جمعه را در خیابان های شهرهای این کشور خواندند تا توانستند علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن را کنار بزنند و با کناره گیری دیکتاتور، عبدربه منصور هادی معاون او بدون انتخابات به رئیس جمهوری یمن رسید، اما در واقع کنار رفتن علی عبدالله صالح باعث کناره گیری مقامات فاسد یمن نشد، هنوز فرماندهان نظامی وامنیتی یمن که مردم این کشور را در طول سال های حمکرانی علی عبدالله صالح و روزهای انقلاب یمن کشتند، بر سر پست های خودشان هستند و تنها راس نظام فاسد سابق یمن رفته است و هنوز بدنه آن نظام بر سرکار هستند.

یمن، حیاط خلوت عربستان

یمن در دهه های اخیر صحنه دخالت های کشور عربستان بوده است، عربستان یمن را حیاط خلوت خود می داند و به هیچ قیمتی حاضر نیست که کسانی در یمن به قدرت برسند که وابسته به آن کشور نباشند، به همین دلیل عربستان از سال های دور تاکنون همیشه با پول به دنبال کسب نفوذ در یمن بوده است و بسیاری از رهبران قبایل یمن حقوق بگیر عربستان هستند تا دستورات این کشور را در یمن به اجرا بگذارند.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟
عربستان به دنبال وهابی کردن مردم یمن

علاوه بر این عربستان با صرف هزینه های زیاد به تبلیغ وهابیت در یمن پرداخت، مردم یمن به صورت سنتی یا پیرو مذهب شافعی یا پیرو مذهب تشیع زیدی بودند، اما در چند دهه اخیر عربستان مدارس وهابیت را به صورت گسترده در یمن ایجاد کرده است که سبب شده است بخی از مردم یمن پیرو مکتب وهابیت شوند.

البته ترویج وهابیت در یمن به مناطق اهل سنت منحصر نبود، بلکه عربستان مدارس دینی وهابی را حتی در استان صعده که پایگاه اصلی شیعیان زیدی است، ایجاد کرد که با واکنش شیعیان زیدی این کشور مواجه شد، در طول تاریخ اهل سنت و شیعیان در یمن بدون هیچ مشکلی در یمن زندگی کردند و هیچ درگیری مذهبی بین پیروان این دو مذهب به وجود نیامد، اما وهابیت با ورودش به یمن یک موج ضد شیعی را در این کشور به راه انداخته است.

گسترش تظاهرات مردمی به سراسر یمن

تظاهرات ضد دولتی در یمن به صنعا پایتخت این کشور منحصر نشد، بلکه شهرهای دیگر یمن هم شاهد تظاهرات ضد دولتی بود، در این تظاهرات تنها طرافداران جریان حوثی شرکت نکردند، بلکه اقشار مختلف مردم در آن حضور داشتند، حتی نظامیان یمنی هم در این تظاهرات ها شرکت کردند و اعتراض خودشان را در خصوص عملکرد دولت این کشور ابراز کردند.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟
مردم یمن با برگزاری این تظاهرات ها درخواست کردند که علاوه بر تعدیل قیمت سوخت در این کشور، دولت یمن هم کناره گیری کند و یک دولت عملگرا با وزاری کارآمد بر سر کار بیاید، چون دولت کنونی که پس از انقلاب یمن کنترل اوضاع را به دست گرفته است، در عرض چند سال اخیر نتوانسته است هیچ اقدامی در حل مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی این کشور صورت دهد.

دولت یمن به دنبال تفرقه اندازی در میان مردم

اما رئیس جمهور یمن با وجود اینکه خواسته های مردم را مشروع می داند، اما با بی توجهی به خواسته های مردم، به آنها پاسخ مثبت نمی دهد، بلکه دولت یمن هم طرافداران خود را به خیابان ها کشانده است تا جامعه یمن را دو قطبی کند، حضور طرافداران دولت یمن در خیابان های صنعا وضعیت را پیچیده کرده است، البته حتی بیشتر طرافداران دولت هم مخالف فساد اقتصادی دولت یمن هستند.

رئیس جمهور یمن در قدم بعدی سعی کرد با تشکیل کمیته های سیاسی و اقتصادی احزاب یمنی را به سمت خود بکشاند تا اینگونه نشان بدهد که تظاهرات مردم یمن اقدامی یک جانبه از سوی جریان حوثی است تا اوضاع سیاسی یمن را به هم بزند، اما گسترش تظاهرات مردمی در یمن این اقدام رئیس جمهور یمن را بی اثر کرد.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟

دخالت شورای امنیت برای توقف تظاهرات در یمن

رئیس جمهور یمن که توانایی متوقف کردن تظاهرات و تحصن را در خود نمی بیند، شورای امنیت را در این قضیه درگیر کرده است و این شورا به جریان حوثی برای آنچه که سنگ اندازی در مرحله انتقال قدرت یمن خوانده است، هشدار داده است و رهبران این گروه را براساس بند هفت شورای امنیت به تحریم و ضبط اموال تهدید کرده است، اما جریان حوثی این اقدام شورای امنیت را دخالت در مسائل داخلی یمن دانسته است.

اقشار مختلف مردم یمن و در راس آنها جریان حوثی با وجود تمام فشارهای داخلی و خارجی اعلام کردند که تا رسیدن به خواسته های مشروعشان در خیابان ها می مانند، همچنین آنها گفته اند که در صورت عدم اجابت خواسته هایشان مراحل بعدی اعتراضات را در صنعا و دیگر شهرهای یمن شروع می کنند و به نافرمانی مدنی دست میزنند.

برنامه دولت یمن برای محدود کردن نفوذ حوثی‌ها

از بیش از یک سال پیش برنامه گفتگوی ملی در یمن آغاز شد تا گروه های مختلف سیاسی یمن خواسته های خودشان را مطرح کنند و ساختار دولت آینده یمن مشخص شود، یکی از تصمیمات اتخاذ شده در این گفت و گوها تصویب نظام فدرال برای آینده یمن بود و براساس این نظام، کشور یمن به شش ایالت تقسیم می شود.

اما در تقسیم استان های یمن به ایالت ها نظر حوثی ها مورد توجه قرار نگرفت، یعنی مناطق حضور جریان حوثی مانند استان های صعده و عمران به جای اینکه خودشان یک اقلیم جدا باشند، جزو اقلیم ازال به مرکزیت استان صنعا قرار گرفتند، این در حالی بود که نظر حوثی ها بر این بود که استان های صعده، عمران، جوف و حجه خود یک اقلیم باشند، اقلیمی که هم در استان جوف منابع نفتی دارد و هم در استان حجه راه دریایی و بندرگاه دارد و مردم در این اقلیم به راحتی زندگی می کنند، اما دولت یمن از ترس گسترش نفوذ حوثی ها نظر آنها را در خصوص تفسیم یمن به اقلیم های مختلف رد کرد.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟
جبهه متحد احزاب یمنی بر ضد عربستان

حوثی ها در چند سال اخیر توانستند با گروه های جدیدی در یمن متحد شوند که از جمله این گروه ها می توان به گروه های سیاسی جنوب یمنی و گروه های ملی گرا اشاره کرد، جبهه سیاسی که جریان حوثی با متحدانش در یمن تشکیل داده است، به دنبال یک یمن مستقل بدون سیطره عربستان است، به همین دلیل است که عربستان برای از دست دادن نفوذش در یمن به هر قیمتی به دنبال ضربه زدن به جریان حوثی است.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟توسعه نفوذ حوثی ها در میان مردم یمن

جریان حوثی امروز دیگر یک گروه مسلح در کوه ها نیست، بلکه این گروه به یک جنبش اجتماعی بزرگ و رو به رشد تبدیل شده است و طرافداران این گروه حتی در صنعا پایتخت یمن تظاهرات صدها هزار نفری برگزار می کنند، جریان حوثی که در ابتدا یک جریان فکری بود، امروز طرافدارانش فراتر از قبایل و شهرها هست و در صورت برگزاری انتخابات آزاد در یمن این گروه رای زیادی می آورد.

آینده یمن

هنوز فرصت رسیدن به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به تظاهرات اعتراضی مردم یمن وجود دارد، اما دولت یمن باید بداند که مردم از خواسته های خود دست نمی کشند و آنها به دنبال کنارگذاشتن مقامات فاسد این کشور هستند، مردم یمن تظاهرات و تحصن خودشان را به نزدیکی نقاط حساس شهر صنعا از جمله فرودگاه این شهر کشانده اند و در صورت نپذیرفتن خواسته های مردم از سوی دولت یمن ممکن است بحران سیاسی این کشور ابعادی بزرگتر از تظاهرات پیدا کند و کار به درگیری هم کشیده شود.

دوئل آل‌سعود و انصارالله در خیابان‌های پایتخت یمن/ حیات خلوت عربستان چگونه ناامن شد؟
همچنین درگیری ها در استان جوف بین طرافداران جریان حوثی و گروه های وهابی و قبایل وابسته به عربستان در هفته های اخیر ادامه دارد، استان جوف یکی از استان های نفت خیز یمن است که عربستان به دنبال بیرون کردن جریان حوثی از این استان است، اما جریان حوثی که قدرتش را از نفوذ بین مردم استان جوف می گیرد، در مقابل حملات نظامی جریان های وابسته به عربستان مقاومت می کند و ممکن است که در صورت گسترش درگیری ها در این استان، حوثی ها سناریوی عمران را در این استان هم اجرا کنند و با کنترل کامل استان جوف به صورت موقت، احزاب و قبایل وابسته به عربستان را از این استان بیرون کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد