سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



باحضور مسئولان و نمایندگان مجلس/

همایش بررسی چالش انتقال آب رودخانه کارون در اهواز برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: همایش بررسی چالش انتقال آب رودخانه کارون باحضور جمع کثیری از مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس در سینما هلال اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، در همایش بررسی چالش انتقال آب رودخانه کارون که شامگاه سه شنبه با حضور جمع زیادی از مسئولان استانی و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اهواز برگزارشد جمعی از اساتید دانشگاه نظرات خود را در موضوع حفاظت از رودخانه کارون بیان کردند.

دفاع عقلانی و معقول از حیات رودخانه کارون

امید علی شهنی کرمزاده استاد نمونه ریاضی کشور در ابتدای این گردهمایی در باره اهمیت رودخانه کارون اظهارکرد: حیات در خوزستان به جریان این رودخانه وابسته است.

وی اظهارکرد: در تصمیم گیری های کلان کشور باید نگاه حمایتی و دقیقی از مسئله کارون صورت بگیرد و ما نیز از همه ظرفیت ها باید برای دفاع عقلانی و معقول از حق مسلم خوزستانی ها بهره بگیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز، بیان کرد: مسئله انتقال آب کارون به زاینده رود نباید دست خوش مسائل سیاسی و هیجانی شود، این مسئله باید از مجاری علمی پیگیری شود .

مشاور استاندار خوزستان: انتقال آب کارون توجیه علمی، اقتصادی و فرهنگی ندارد

مهدی قمشی استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه علوم آب نیز در این همایش اظهارکرد:ایران در نقشه آبی جهان در وضعیت بحرانی قرار دارد و این بحران از سال 1995 آغاز شده است.

وی گفت: در سالهای اخیر میزان بارندگی بسیار کاهش یافته که این باعث شده میزان آب ورودی به کارون به شدت تنزل پیدا کند و به همین دلیل آب کارون اکنون در وضع مطلوبی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: انتقال آب کارون از تونل بهشت آباد برای احیای زاینده رود هیچ توجیه علمی و اقتصادی و فرهنگی ندارد.

وی در مورد برآوردهای علمی در زمینه توجیه طرح تونل بهشت آباد گفت: در حوزه علوم آب در زمینه انتقال آب از هر حوزه آبی به حوزه دیگر باید استاندارد های علمی و اقتصادی بررسی شود و درصورت توجیه داشتن طرح اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در طرح های فعلی انتقال آب بدون هیچ گونه بررسی، دستور اجرایی شدن طرح ها صادر شده است.

قمشی تونل های کوهرنگ 1 و کوهرنگ 2 را از تونل هایی دانست که آب را به زاینده رود منتقل می کنند و اظهارکرد: عملیات اجرایی تونل کوهرنگ 3 نیز از سال 1377 آغاز شده است و در آینده به بهره برداری می رسد که 300 میلیون متر مکعب آب توسط آن منتقل می شود.

وی افزود : با انتقال آب از کارون به زاینده رود عطش آب در اصفهان برطرف نمی شود و با انتقال تمامی آب کارون باز به علت عدم مدیریت صحیح آب مشکل مرتفع نمی شود.

مشاور استاندار خوزستان گفت: در طرح های انتقال آب کارون نیاز زیست محیطی رودخانه های پایین دست در نظر گرفته نشده است همچنین این انتقال آب به مشکل تالاب های استان خوزستان دامن خواهد زد و ممکن است سبب خشک شدن آنها شود.

وی گفت: برخلاف تصور برخی، زاینده رود یک رودخانه فصلی است و همواره در طول تابستان خشک بوده و اکنون اتفاق تازه ای رخ نداده تا سریع و بدون کار کارشناسی با حفر تونل 65 کیلومتری و با ارتفاع 184 متری تمام ذخایر آبی چند استان را برای احیای زاینده رود منتقل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: رشد جمعیت و توسعه صنعتی در استان اصفهان باعث کمبود آب دراین استان شده است و توصیه می شود از آب فاضلاب برای نیازهای صنعتی استفاده شود تا راندمان آب افزایش پیدا کند.

قمشی در مورد هزینه های اقتصادی طرح بهشت آباد گفت: این طرح بالای 12هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد. از طرفی با انتقال آب کارون باید برای هر مترمکعب آب بالای 800تومان هزینه کرد که با الگوی کشت موجود در اصفهان و صنایع خوزستان در هر مترمکعب آب انتقالی، کشور بالای 600تومان ضرر می کند.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین خوزستان: دفاع از کارون در فضای آرام و منطقی ضرورت دارد

محمد جعفر فلسفی در این گردهمایی گفت: در دوره های قبل مجلس شورای اسلامی متاسفانه برای انتقال آب کارون مصوبه قانونی تصویب شده بود.

وی گفت: با وجود این مصوبه، در دولت قبل با وجود فشار برخی نمایندگان مجلس، طرح انتقال آب کارون متوقف شد.
دبیر جامعه مهندسی خوزستان گفت: انتقال آب کارون به لحاظ فنی، علمی و اجتماعی به صلاح نیست و البته باید در فضای آرام و علمی از مسئله انتقال آب کارون باید دفاع شود.

وی گفت: عزم و اراده عمومی برای این حمایت باید تشکیل شود و دولت نیز باید با شفافیت در این زمینه صحبت کند.

فلسفی افزود: نباید وزیر و مسئولان در خوزستان با این طرح مخالفت و در اصفهان مجددا به حمایت از طرح بپردازند.

عضو هیئت رئیسه مجلس: تمامی نمایندگان خوزستان در حفاظت از کارون متحد هستند

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی گفت: مسئولان دولت قبل در زمینه دفاع از رودخانه کارون عملکرد مناسبی نداشتند ولی در دولت یازدهم روحانی در این زمینه شفاف صحبت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: در زمینه مخالفت با احداث تونل بهشت آباد علاوه بر نمایندگان خوزستان، نمایندگان برخی استان های دیگر نیز با ما همراه هستند.

وی گفت: اکنون مسئله کارون موجب وحدت بین همه نمایندگان خوزستان و حتی اقوام و افراد شده است که امر بسیار مبارکی است و همه به اهمیت مسئله پی بردند.

شریف حسینی گفت: آب کارون اضافه نیست چرا که مردم خرمشهر، ابادان و سوسنگرد اکنون آب آشامیدنی ندارند.

وی در مورد استعفای دسته جمعی نمایندگان خوزستان در مخالفت با طرح انتقال اب کارون گفت: برخی متاسفانه این حرکت را به سخره گرفتند ولی در مجلس با این حرکت توانستیم رایزنی های خوبی برای دفاع از حق خوزستان انجام دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد