سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی مکان های دیدنی و گردشگری در خوزستان



 
تاریخ : بیست و هشتم مرداد 1393

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان

تا چشم کار مى کند نیزارهاى سرسبز و نخلستان هاى سر به فلک کشیده را مى بینیم که با طراوت به رویمان آغوش باز مى کنند. این آغوش گرم زمانى لذتبخش تر است که لبخند کودکى روستایى با همان سادگى و صمیمیت همیشگى، خستگى سفر را از تنمان بزداید و دستمان را براى داشتن خاطرات فراموش ناشدنى بفشارد.

 


عزم خود را جزم کرده ایم که تالاب شادگان را از نزدیک ببینیم. خیا لمان راحت و دلمان آسوده است که سفرى خوب در پیش داریم، چرا که میهمان نوازى مردمان جنوب، شهره عام و خاص است.


جزیره اى میان ۲ رنگ آبى و سبز


تالاب بین المللى شهرستان شادگان یکى از مناظر طبیعى و زیباى جنوب استان خوزستان است. این تالاب که بزرگ ترین تالاب کشور است در ۵۲ کیلومترى آبادان و ۱۰۵ کیلومترى اهواز قرار دارد. وسعت اش ۵۳۷ هزار هکتار و مساحتش از شمال به شادگان و خور، از جنوب به رودخانه بهمن شیر، از باختر به جاده دارخوین و آبادان و از خاور به آب هاى خورموسى محدود مى شود.

 

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان


سطح تالاب با گیاهان آب دوستى چون لویى، چولان و گیاهان غوطه ور، پوشیده شده و محل مناسبى براى پذیرش پرندگان آبزى به وجود مى آورد. انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند حمرى، شانک، ماهى پرورشى و پرندگانى چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشى و اردک در این تالاب زندگى مى کنند.

 

 

     

عکس از راضیه مشایخ

 

 

 

 

 

تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک گرگرى در جهان این تالاب اسرارآمیز است و پرندگانى چون گیلالشاه خالدار و آمراس آفریقایى نیز از نمونه هاى بسیار کمیاب این منطقه به شمار مى آیند.

 

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان

 
 بسترمان قایقى است سبک بر دل آب. افق نگاهمان به هر سو که بود در تشخیص ۲ رنگ آبى و سبز عاجز مى ماند. فقط در پس زمینه ذهنمان قایقرانى را مى بینیم که با پاروى خود چنان دل آب را مى شکافد و حرکت مى کند که آب در دل ما نلرزد؛ چهره آفتاب سوخته اش با لبخندى که دندان هاى سفیدش را هویدا مى کرد، آرامش ما را دوچندان مى کرد. خداخدا مى کردیم که تا ابد در همان آرامش بمانیم.

 

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان


تالاب شادگان علاوه بر دارابودن ارزش بین المللى، طبق مصوبه شوراى عالى حفاظت از محیط زیست با نام پناهگاه بین المللى حیات وحش شادگان به سازمان محیط زیست واگذار شد. این حیات وحش وابسته به تالاب نیز داراى ارزش هاى اقتصادى و اجتماعى است.

پوشش گیاهى درون تالاب چراگاه و منبع مهم تأمین علوفه و غذا براى دام هاى روستاییان حاشیه تالاب تلقى مى شود. 
در میان تالاب هاى کشور، تالاب شادگان از نظر شکل رویشى متنوع ترین تالاب به شمار مى رود. سطح تالاب با گیاهان آب دوستى چون لویى و چولان که نوعى چگن هستند و نى که به عنوان مصالح ساختمانى مورد استفاده واقع مى شود و گیاهان غوطه ور پوشیده، محل بسیار مناسبى براى پذیرش هزاران پرنده آبزى مهاجرى است که از شمال اروپا و سیبرى در پاییز به منطقه روى مى آورند.

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان

 

تالابى در آغوش نخلستان و نى زار


تالاب شادگان بالقوه از موقعیت گردشگرى بسیارى برخوردار است .مواد اولیه خانه هاى مسکونی،  از خود تالاب تهیه مى شود و اقتصاد مردمان بر صید ماهى و طیور مى چرخد. در حوزه اکولوژیک تالاب ۱۱۷ روستا و ۳ نقطه شهرى یافت مى شود که رفت و آمد میان این روستاها از طریق قایق صورت مى گیرد، یعنى چیزى شبیه شهر «ونیز» ایتالیا که هرساله هزاران هزار گردشگر را به خود جلب مى کند.

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان

  تالاب شادگان از لحاظ رتبه هاى ثبت شده در یونسکو در برهه هاى مختلف متفاوت بوده است. زمانى رتبه پنجم بین المللى، بعد از آن رتبه هجدهم و هم اکنون رتبه بیست و دوم را داراست. این سیر صعودى شماره رتبه که در واقع سیر نزولى کیفى و کمى است به دلیل دخل و تصرف هاى مصنوعى و بى رویه و ورود آلاینده ها، از جمله پساب هاى کشاورزى توأم با انواع سموم دفع آفات نباتى بویژه ناشى از طرح کشت و صنعت نیشکر، نشت لوله هاى نفت که از منطقه تالاب عبور مى کند و تخلیه زباله هاى شهرى در حاشیه تالاب و غیره است.


برکه اى ناشناخته و منحصر به فرد


تمام آنچه در این سرزمین رؤیایى بود برایمان جذابیت داشت. پیرزنان و پیرمردان روستایى با این که کمرهایشان خموده شده اما هنوز به زور بازو نان مى خورند و پابه پاى هم پیش مى روند. شاید مانند روزهاى اول آشنایى، هیجان باهم بودن ندارند اما مى دانند که یکى بدون دیگرى انگیزه حرکت ندارد.

عکس ها از آرشیو روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان


تالاب زیبا بود و سحرانگیز اما وقتمان کم بود و باید برمى گشتیم. در راه برگشت نظاره گر گله اى از گاوها بودیم که عرض این تالاب را براى رسیدن به علوفه و خوراک طى مى کردند. در برخى از مناطق که عمق تالاب زیاد بود، این حیوانات عظیم الجثه در آب فرو مى رفتند و فقط سر آنها از آب بیرون بود. دیدن این صحنه فقط با زدن شاتر دوربین حفظ مى شود و ماندنى.

عکس از پانو رامیو-کاربری Navesi

 زیبایى تالاب شادگان را باید لمس و از نزدیک آن را حس کرد. مى توان چندین روز متوالى وقت گذاشت و از طبیعت بکر و دست نخورده و پرندگان وحشى زیباى آن لذت برد و هزاران عنصر ناشناخته دیگر را در آن کشف کرد.

 

منبع  متن: www.tarmeeta.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد