سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و منطقه و تحلیل های روز

 

براساس توافق اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ در وین ۶ و تمدید چهار ماهه مذاکرات، قرار است ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی ۶ قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود که دهم مرداد سررسید اولین قسط است.
به گزارش مشرق، ایران و گروه 1+5 در هفته‌ای که گذشت پس از حدود 18 روز مذاکرات و رایزنی‌های فشرده در وین و در ششمین دور مذاکرات مربوط به راه‌حل جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) و پس از آنکه در آخرین روزهای شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو (29 تیر ماه - 20 ژولای) نتوانستند به توافقنامه جامع دست یابند، 30 دقیقه بامداد شنبه 28 تیر ماه در هتل پله کوبورگ شهر وین و پس از دو روز مذاکرات فشرده درباره تمدید و شرایط و زمان آن، در نهایت این مذاکرات را برای چهار ماه آینده (24 نوامبر 2014) سوم آذر ماه 1393 تمدید کردند.

آنگونه که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضوارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای پس از اعلام این توافق توسط محمدجوادظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران عنوان کرد:مذاکرات فشرده‌ای در خصوص شرایط و چگونگی این تمدید صورت گرفت و نهایتاً یک سند توضیحی یک صفحه‌ای به صورت غیر رسمی (non-paper) آماده شد.

طرفین در این سند توضیحی یکصفحه‌اینحوه تمدید دوره گام اول توافق ژنو را بیان کرده‌اند.

بر اساس این سند دولت آمریکا متعهد شده است با همان شرایط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ 4.2 میلیارد دلار را در مقابل رقیق سازی و اکسیدسازی مواد 20 درصد مقرر ساخته بود، این بار مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را ظرف این چهار ماه آزاد کند.

خبرنگار فارس مطلع شد که این مبلغ در شش قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری، در فواصل زمانی تقریباً هر سه هفته یک بار به شرح زیر پرداخت خواهد شد:

* قسط اول : 500 میلیون دلار در روز 10 مرداد 1393 (اول اوت 2014)

* قسط دوم: 500 میلیون دلار در روز 3 شهریور 1393 (25 اوت 2014)

* قسط سوم: 400 میلیون دلار در روز 26 شهریور 1393 (17 سپتامبر 2014)

* قسط چهارم 500 میلیون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)

* قسط پنجم : 500 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014)

* قسط ششم : 400 میلیون دلار در روز 2 آذر 1393 (23 نوامبر 2014)

براساس این گزارش، در این سند Non- Paper مقرر شده است که دو طرف به اجرای مؤثر و به موقع اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک همچنان ادامه دهند.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شده، آمریکا در این سند توضیحی پذیرفته است که پرداخت به موقع این مبالغ را به نحوی ممکن کند که از بروز اشکالات و تأخیراتی که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداری شود.

علاوه بر این کشورهای اروپایی و آمریکا پذیرفتند که در اجرای مؤثرتر لغو تحریم‌های بیمه، شرایطی را در نظر بگیرند که با توجه به کوتاه بودن تمدید چهار ماهه تفاهم ژنو، چنانچه خسارتی در طول دوره چهار ماهه رخ دهد، پرداخت مربوطه بعد از چهار ماه نیز بتواند صورت گیرد. این تـعهد جدیـد از سوی آمریکا اطمینان خاطر بیشتری برای شرکت‌های بیمه‌گذار، به خصوص برای بیمه حمل و نقل دریایی از جمله بیمه نفتکش‌ها برای حمل نفت ایران، ایجاد خواهد کرد و برخی از تردیدهای آنها را پوشش خواهد داد.

براساس این سند توضیحی، جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که برنامه از پیش طراحی شده خود را برای تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ادامه خواهد داد و به طور مشخص 25 کیلو از اکسید 20 درصد خود را به صفحه‌های سوخت برای مصرف راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل خواهد کرد.

ایران همچنین براساس برنامه طراحی شده خود، مواد غنی شده زیر 2 درصد خود را، که اضافات ناشی از فرآیندهای ناقص قبلی می‌باشد، به هگزافلوراید اورانیوم طبیعی برخواهد گرداند تا آماده غنی سازی مجدد شوند.

براساس این سند توضیحی یک صفحه‌ای غیر رسمی (non-paper) دو ابهام مشخص در اجرای توافق ژنو که نسبت به نحوه دسترسی آژانس به کارگاه‌های ساخت قطعات و نیز تولید سانتریفیوژهای جدید بود نیز در این سند توضیحی، به گونه‌ای که هیچ تعهدی فراتر از توافق ژنو برای جمهوری اسلامی ایجاد نکند، مرتفع شده است.

لازم به ذکر است بر اساس توافق وزرای خارجهایران و 1+5 به همراه کاترین اشتون در ژنو سه در تاریخ سوم آذر ماه قرار شد در ازای برخی اقدامات از سوی ایران مبلغ 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران حاصل از فروش نفت طی هشت قسطبه حساب بانک مرکزی ایران واریز شود که مرضیه افخم روز چهارشنبه اول مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از پرداخت قسط هشتم خبر داد و روز پنجشنبه نیز خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد که هندآخرین قسط مربوط به توافقنامهژنو به مبلغ550 میلیون دلار را به حساب ایران واریز کرده است و بر این اساس کل هشت قسط مربوط به شش ماه اول گام نخستاین توافقنامه به حساب ایران واریز شد.

البته پرداخت قسط آخر منوط به تأیید پایبندی ایران به تعهداتش براساس توافقنامه ژنو توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که روز یکشنبه 29 تیرماه آژانس با صدور گزارشی این موضوع را تأیید کرد. 

عکس نادر و جدید از آیت‌الله سیستانی/ بان کی مون به دیدار آیت‌الله رفت

دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در سفر به عراق، به نجف اشرف رفت، و با آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق دیدار کرد.

خبرگزاری فارس: عکس نادر و جدید از آیت‌الله سیستانی/ بان کی مون به دیدار آیت‌الله رفت 

به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر کل سازمان ملل که صبح روز پنجشنبه در سفری رسمی وارد بغداد شد و با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد، به نجف اشرف نیز سفر کرد.

به گزارش السومریه نیوز، بان کی مون در این سفر که با محوریت تحولات عراق و فلسطین انجام شد، در نجف اشرف با آیت‌الله سید علی سیستانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر این گزارش، جزئیاتی از این دیدار منتشر نشد اما گفته می‌شود که در این دیدار اوضاع عراق و منطقه به صورت اجمالی مورد بحث قرار گرفت است.

در عین حالی که جزئیات گفت‌وگوی مذکور منتشر نشد، اما عکس از این دیدار منتشر شد که در نوع خود نادر است.

 

انتهای پیام/ص

   
منبع: فارس 
 
 

نقش دانشجویان صهیونیست در توپخانه تبلیغات دروغین اسرائیل  

 

این دانشجویان در سالن‌های مجهز موسوم به اتاق‌های جنگ، پشت رایانه می‌نشینند و به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جنایات صهیونیست‌ها می‌پردازند. این سالن‌ها از فردای حمله صهیونیست‌ها به غزه افتتاح شدند و اکنون حدود 400 دانشجو در آن‌ها فعال هستند.

گروه جنگ نرم مشرق- شماری از دانشجویان صهیونیستی در یک پروژه رسانه‌ای، وظیفه حمایت تبلیغاتی از اقدامات جنایتکاران ارتش این رژیم علیه مردم غزه را بر عهده گرفته‌اند.

این دانشجویان در سالن‌های مجهز موسوم به اتاق‌های جنگ، پشت رایانه می‌نشینند و به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جنایات صهیونیست‌ها می‌پردازند. این سالن‌ها از فردای حمله صهیونیست‌ها به غزه افتتاح شدند و اکنون حدود 400 دانشجو در آن‌ها فعال هستند.

دانشجویان صهیونیست در این پروژه به 30 زبان تولید محتوا می‌کنند، هم به صفحات شبکه‌های اجتماعی حامی فلسطینی‌ها پاسخ می‌دهند و هم در سایر فضاهای اینترنتی به حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی می‌پردازند. علاوه بر متن،‌ تولید فیلم، تصویر و گرافیک نیز جزو فعالیت‌های آنها است. به عنوان مثال، در این پروژه تصاویری از حضور بی‌خطر خانواده‌های اسماعیل هنیه و ابومازن در مناطق اشغالی به نمایش در آمده که هدف از آن به اصطلاح ترسیم نگاه بشردوستانه صهیونیست‌ها به دشمنانشان است.

فعالیت دیگر این افراد، شناسایی صفحات فعال در فیس‌بوک و توییتر در حمایت از حماس و تلاش برای حذف این صفحات از شبکه‌های اجتماعی است. یکی از این صهیونیست‌ها گفته است که با اعمال فشار به فیس‌بوک، توانسته‌اند صفحه ضد صهیونیستی که 120 هزار طرفدار داشته را ببندند.

این پروژه در راستای برنامه رژیم صهیونیستی در استفاده از دانشجویان به عنوان سربازان جنگ نرم است که از سال گذشته آغاز شد. در این برنامه، به دانشجویان حق‌الزحمه مناسب داده می‌شود تا در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به دفاع از اقدامات این رژیم بپردازند.

این دانشجویان با عناوین دانشجو در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام،‌ تلقین این گزاره به افکار عمومی جهانی است که صهیونیست‌ها مورد حمایت افراد غیردولتی و غیرنظامی هستند.

همراه با طولانی شدن تجاوز ارتش صهیونیستی به غزه و فشار بی‌سابقه افکار عمومی، سران این رژیم و رهبران غربی بشدت دنبال آتش‌بس هستند. حماس شرط‌‌هایی گذاشته است؛ اما آیا می‌توان بدون آتش‌بس از این پس این رژیم را متوقف کرد؟

به گزارش مشرق، روز سه‌شنبه گذشته برخی رهبران عرب از جمله محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین)، نبیل العربی (دبیر کل اتحادیه عرب) و همچنین جان‌کری (وزیر خارجه آمریکا) و بان کی‌مون (دبیر کل سازمان ملل) در قاهره، گرد آمدند تا تلاش‌های خود را در جهت اعمال آتش‌بس پیشنهادی مصر به جریان بیندازند. پیش از آن، محمود عباس با خالد مشعل (رئیس دفتر سیاسی حماس) در دوحه دیدار و رایزنی کرده بود. در همان روز نیز بان کی‌مون وارد تل آویو شد تا با سران رژیم صهیونیستی در مورد آتش‌بس به گفت‌و‌گو بنشیند. این گفت‌و‌ها پنجشنبه (2 مرداد) در حالی به اتمام رسید که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

سران کشورهای اروپایی و همچنین وزیرخارجه آمریکا از طرح مصر به شدت حمایت کرده‌اند و رژیم‌صهیونیستی پس از اعلام طرح پیشنهادی مصر، بی‌درنگ آن را پذیرفت. اتحادیه عرب و عربستان سعودی نیز از این طرح حمایت کرده‌اند. اما مخالف اصلی در اجرای توافق آتش‌بس، حماس است. رهبران حماس، پیش شرط‌هایی مطرح کرده و اعلام کرده‌اند که تا پذیرش این پیش‌شرط‌ها حملات و جنگ ادامه خواهد داشت.

طرح پیشنهادی مصر چیست و چرا حماس آن را نمی‌پذیرد؟

در بخش اصلی این نوشتار سعی خواهد شد به این سؤال پاسخ داده شود: آتش بس چه شرایطی باید داشته باشد و در چه شرایطی رژیم صهیونیستی به آن گردن خواهد نهاد و در نهایت از آن تخطی نمی‌کند؟

دولت قاهره برای برقراری آتش بس، طرحی را پیشنهاد داده است که حاوی سه بند اصلی است:

- اسرائیل حملات تجاوزطلبانه خود علیه نوار غزه از طریق زمین و دریا و هوا را متوقف خواهد کرد

- گروههای فلسطینی نیز همه حملات موشکی خود از غزه به سرزمینهای اشغالی را متوقف کنند

- گذرگاهها باز شده وعبور افراد و کالاها از گذرگاههای مرزی از طریق ثبات در اوضاع امنیتی تسهیل ‌شود

باقی مسائل در طی مذاکرات باید حل و فصل شود.

این طرح هیچ تفاوتی با طرح‌های آتش بس جنگ‌های 33 روزه  (سال 2006) و 8 روزه (2012) ندارد. طرح‌هایی که مبدع آن‌ها حکومت وقت مصر بود.

طرح‌هایی که هیچ کدام مانع تجاوزات و دستگیری‌ها و اعمال ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی نشد و حتی پس از تبادل اسرا بین «گلعاد شالیط» و 1027 اسیر فلسطینی، اسرائیل دوباره بسیاری از آن‌ اسرای آزاد شده را دستگیر کرد.

همچنین رژیم صهیونیستی بیش از 500 فلسطینی را پس از کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی به دست افراد ناشناس، بازداشت کرد که بیشتر آن‌ها کسانی بودند که در جنگ 8 روزه 2012 آزاد شده بودند.

حماس، خاطره دو توافق پیشین را به خوبی در خاطر دارد، همچنین درس‌هایی که از توافقات قبلی باید می‌گرفت را به خوبی گرفته است.

رژیم صهیونیستی خواستار آتش بس با شرایط ذکر شده به مدت 20 الی 50 سال شده است.

حماس می‌خواهد اگر بنا بر آتش بس باشد، صرف توقف بمباران‌ها نباشد، بلکه محاصره غزه به طور تمام از مجرای دریایی، هوایی و زمینی، از میان برداشته شود. اسرا و نمایندگان فلسطینی آزاد شوند، کشاورزان و ماهیگیران بتوانند آزادانه فعالیت کنند. برای همین است که موسی ابومرزوق از سران حماس در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی» اعلام کرد که طرح آتش‌بس مصر در حقیقت چراغ سبزی به بنیامین نتانیاهو بود.

موضوع دیگر، مخالفت حماس با آتش بس 20 الی 50 ساله است، رژیم صهیونیستی قصد دارد با تحمیل این شرط، موجودیت مقاومت فلسطین را از بین ببرد. فلسفه وجودی حماس و دیگر گروههای مقاومت، مبارزه و نابودی رژیم صهیونیستی است و آتش بس 20 الی 50 ساله با این موضوع در تضاد است. آتش بس طولانی مدت یعنی نفی مقاومت و نفی موجودیت گروههای مقاومت.

سؤال بعدی در این جا شکل می گیرد که مقاومت چگونه می‌تواند هم رژیم صهیونیستی را متوقف کند و هم شروط خود را تا حد زیادی محقق سازد؟

برای متوقف کردن شر یک دشمن، از دو راه می‌توان وارد شد.

1- امضای توافقنامه‌های صلح و تعهدات دو جانبه

2- موازنه قدرت و افزایش میزان بازدارندگی به جای توافق ‌آتش‌بس (الگوی حزب‌الله)

همان‌گونه که گذشت، رژیم صهیونیستی تاکنون نشان داده است که متعهد به اجرای هیچ توافقنامه نیست و این هم بنا به پشتوانه قدرت آمریکا و ناکارآمدی سازمان ملل انجام می‌شود.

مسلما توافق آتش بس حاضر نیز اگر با طرح پیشنهادی مصر امضا شود هیچ تعهد اجرائی ندارد و به راحتی در آینده‌ای نه چندان دور از سوی رژیم صهیونیستی نقض خواهد شد.

مقاومت فلسطین به هیچ وجه نباید زیر بار شرایط آتش‌بس کنونی برود. اگر قرار است رژیم صهیونیستی دیگر بدون توجه به تعهدات و توافقات قبلی به غزه حمله نکند، ابتدا باید شرایط حماس در توافقنامه لحاظ شود و پس از آن نیز، مقاومت تا می‌تواند خود را قوی‌تر سازد. رژیم صهیونیستی اگر بداند که هزینه حمله دوباره به غزه بسیار گران تمام خواهد شد، ریسک تجاوز دوباره به هر بهانه‌ای را نخواهد پذیرفت، اگر بداند که زدن شهرهای فلسطینی به هدف گرفته شدن شهرهای فلسطین اشغالی منجر می‌شود، آنگاه قبل از تجاوز بخوبی درباره عواقب آن می‌اندیشد، این همان کاری است که حزب‌الله با رژیم صهیونیستی کرده است؛ شهر مقابل شهر، پایتخت مقابل پایتخت.

بنابراین این موضوع را بخوبی می‌توان در الگوی رفتاری حزب‌الله و نوع واکنش رژیم صهیونیستی مشاهده کرد. جنگ 33 روزه‌ی 2006 و نمایش قدرت و تهدید حزب‌الله سران رژیم صهیونیستی را در نوع تعامل با حزب‌الله محتاط تر کرده است. این بازدارندگی بهتر از هر توافق آتش‌بسی است که طرف‌هایی مانند مصر آن را پیشنهاد می‌کنند و آمریکایی‌ها حمایت. این مسأله را هم باید یادآور شد که نسبت به 8 سال گذشته قدرت حزب‌الله لبنان دهها برابر شده و این مهم را مسئولان اسرائیلی در نظر دارند.

توازن قدرت این مسأله را یادآور می‌شود که برای جلوگیری از شر دشمن، باید تا می‌توان خود را قوی تر کرد. شاید در دنیای همکاری‌های متقابل و اتحادهای رسمی دیگر این مدل جواب ندهد و کشورها برای صلح، گزینه ‌همکاری های اقتصادی و تعاملات فرهنگی و اتحادیه‌های منطقه‌ای را بر می‌گزینند، ولی قطعا در مورد رژیمی چون اسرائیل، تنها راه دفع شر آن، قدرتمند‌تر شدن هر چه بیشتر است.

منبع: فارس 
 
 
 
 
روزنامه چاپ ترکیه‌ فاش کرد؛
یک روزنامه ترکی از مطلع بودن ترکیه و کشورهای اردن و عربستان از طرح حمله داعش به عراق خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه «آیدینلیک» ترکیه نوشت: اطلاعات موجود و درز یافته نشان می‌دهد، پیش از لشکرکشی گروهک تکفیری تروریستی داعش به عراق، مقامات حزب عدالت و توسعه ترکیه کاملا بر این اتفاق اشراف داشته‌اند و پیش از حمله داعش، دیدارها و جلسات سری در استانبول برگزار شده بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اولین جلسه برنامه‌ریزی برای حمله، در تاریخ 28 فوریه الی 2 مارس در هتل «گونن» استانبول برگزار شد که در این جلسه، نماینده مسعود بارزانی نیز حضور داشت و از سوی نیروهای امنیتی ترکیه پشتیبانی می‌شد.

«ایندیلینک» توضیح می‌دهد: این جلسه با ابتکار عمل حزب عدالت و توسعه برگزار شد و کشورهای عربستان و اردن نیز در این جلسات حضور داشتند.

لیست افراد شرکت کننده در این جلسه بنا به نوشته این روزنامه بدین ترتیب است: نمایندگان اطلاعات اردن، نماینده النقشبندیه، جیش المجاهدین، انصار الاسلام، ارتش المنصورة، ثورة العشرین، جیش الاسلامی، انصار التوحید بعلاوه نمایندگانی از حزب دموکرات کردستان عراق که زیر نظر حکومت ترکیه سازماندهی شده بودند.

روزنامه ایندلینک ترکیه، جلسه دوم را در اردن و در پایتخت این کشور ذکر می‌کند که شاهد اختلافات جدی میان برخی سران داعش با طرف‌های سیاسی بوده است.

این روزنامه در انتها می‌نویسد که این جلسات نشان از توطئه کشورهای منطقه برای به آشوب کشاندن عراق دارد که از مدت‌ها قبل از شروع حوادث استارت آن زده شده بود.

 
 
 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد