سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی


راه‌اندازی پایگاه اینترنتی گنجینه آب خوزستان
فرهنگی و هنری  12:21:2 1393/04/29
934-11080-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیر گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی گنجینه آب این سازمان به نشانیhttp://www.ganjineh.kwpa.gov.ir/ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  ـ منطقه خوزستان ـ  حمید ثریانی با اشاره به دربرگیرندگی این پایگاه از مجموعه ارزشمند فرهنگ و تمدن غنی خوزستان گفت: در طول تاریخ سازه‌های بی‌نظیری توسط بشر در جهت حفاظت، مهار، نگه‌داری و بهره‌برداری صحیح از آب ایجاد شده که نمونه آن‌ها را می‌توان در مناطق مختلف استان مشاهده کرد.

 وی ادامه داد: در این پایگاه بخشی با عنوان "سازه‌هایی که شما می‌شناسید" ایجاد شده تا از طریق گزارش مردمی شناسایی سازه‌های تاریخی ـ آبی جدید در دستور کار قرار گیرد.

 ثریانی همچنین گفت: مراحل مقدماتی ایجاد موزه مجازی آب در دست انجام است و پس از نهایی شدن به عنوان بخشی از پایگاه مزبور قابل مشاهده خواهد بود.

 مدیر گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اهمیت راه‌اندازی این پایگاه اظهار کرد: اهمیت و جایگاه آب در برپایی تمدن‌های بشری در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل شناسایی، احیا، حفظ و نگه‌داری آثار تاریخی و فرهنگی آب، نحوه تامین و انتقال و استفاده کمی و کیفی آب می‌تواند گویای غنای فرهنگ اقوام ایرانی باشد.

گفتنی است تحقیقات به عمل آمده گویای این است که نخستین نمونه‌های آبیاری در اطراف تپه چغامیش (بین دزفول و شوشتر) و همچنین نمونه گیاهان اهلی مانند گندم، جو، عدس و ماش در حفاری‌های تپه چغانبوت دزفول به ترتیب در هزاره ششم و هزاره نهم پیش از میلاد کشف شده است.

 تاکنون بیش از 300 سازه تاریخی ـ آبی شامل انواع سد، پل، پل بند، حمام، آباره، آسیاب، انهار، تونل، قنات و دیگر سازه‌ها در استان خوزستان شناسایی شده که از حیث تعداد و قدمت، غنی‌ترین منطقه در جهان به شمار می‌رود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد