سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



کد خبر: ۴۱۶۹۸۳
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷-16 July 2014
 یک منبع امنیتی در استان الانبار اعلام کرد: نیروی هوایی عراق طی عملیاتی موفق به هلاکت خالد ابراهیم السعودی امیر داعش در راوه و 10 نفر دیگر از تروریستها شد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه المسله،در شمال الرمادی نیز بالگردهای ارتش عراق چهار خودرو وابسته به داعش را در منطقه البو فراج هدف قرار دادند که طی آن حامد شاکر السبع و حسین قدری و هشت تروریست خارجی به هلاکت رسیدند.در نزدیکی پالایشگاه بیجی درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و داعش درگرفت که خمیس فرحان ملقب به ابوسبع به دست نیروهای امنیتی به هلاکت رسید.
قاسم عطا سخنگوی نیروهای مسلح عراق از کشته شدن 79 تروریست و انهدام شش خودرو وابسته به آنها در الانبار خبر داد و افزود: منطقه الضلوعیه تحت کنترل نیروهای مسلح است و به طور کامل پاکسازی شده است.وی ضمن تمجید از نقش عشایر علیه داعش، از هلاکت تعدادی از تروریستها در منطقه الرویعیه در بابل خبر داد.

"بشار اسد" پس از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برای هفت سال آینده، تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری سوریه دفاع از مشروعیت ملی سوریه بود
کد خبر: ۴۱۶۹۷۲
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲-16 July 2014
"بشار اسد" پس از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برای هفت سال آینده، تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری سوریه دفاع از مشروعیت ملی سوریه بود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلویزیون سوریه، "بشار اسد" دقایقی پیش، پس از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور جدید سوریه، در اظهاراتی تاکید کرد: پیروز واقعی انتخابات ریاست جمهوری سوریه، مردم بودند.
وی تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری سوریه در واقع دفاع از مشروعیت ملی کشور بود.
بشار اسد افزود: کشورهای غربی با واکنشهایی که نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سوریه نشان دادند بار دیگر چهره منافقانه خود را نمایان کردند.
وی افزود: طرحی برای منطقه وجود دارد که در مرزهای سوریه خلاصه نمی شود. طرفهایی وجود دارند که حملات علیه سوریه را متوقف نمی کنند. البته آینده از آن ملت سوریه است که همچنان قدرت خود را برای مقاومت و سازندگی حفظ کرده است.
بشار اسد تاکید کرد: کشورهایی که از تروریسم دفاع کردند، هزینه بالایی را متحمل خواهند شد. البته همه امپراطوریهای سیاست، پول و نفت در برابر اقدامات راستین ملی هیچ ارزشی ندارند. باید تاکید کنم که سوریها پروژه های غربیها و عوامل آنها را نقش بر آب کردند.
وی افزود: هر شخص و یا گروهی که در جریان بحران سوریه به راه درست بازگشت، توسط ما بخشیده شد و برخی از آنها در کنار ارتش با تروریستها جنگیدند.
رئیس جمهور سوریه با اشاره به اظهارات قبلی خود درباره ایادی منطقه ای و بین المللی در بحران سوریه، افزود: از کسانی که آنها را برادران شیطان خواندیم باید عذرخواهی کنم، چون آنها خود شیطان هستند!
بشار اسد تاکید کرد: ما از ابتدای بحران سوریه تاکید داشتیم که اقدامات گروههای تروریستی در سوریه محدود نخواهد شد و به کشورهای دیگر سرایت می کند و در مرزهای سوریه باقی نمی ماند. اما آنها ما را به ترساندن کشورهای همسایه متهم می کردند.
وی افزود: اگر غربیها و همپیمانان نمی خواهند از گذشته عبرت بگیرند، دیگر می خواهند چه اقدامی بکنند؟ آیا می خواهند بحران سه سال دیگر ادامه یابد و شمار کشته شدگان بیشتر شود.
وی با اشاره به اظهارات "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در ابتدای بحران سوریه که آرزوی برگزاری نماز در مسجد الاموی را مطرح کرده بود، تاکید کرد: چرا اردوغان جرات نمی کند آرزوی نمازگزاردن در مسجد الاقصی را مطرح کند؟
بشار اسد افزود: بازسازی سوریه کلید واژه اصلی اقتصاد کشور در آینده خواهد بود. همچنین رسانه ها نقش آفرینی بزرگی در مبارزه با فساد دارند.
وی تاکید کرد: ما به روند گفتگوها ادامه می دهیم تا راه را بر پروژه های خطرناک خارجی ببندیم.
رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: تحولات منطقه توطئه صهیونیستها است و باید این سوال را مطرح کرد که علت سکوت سران سعودی در قبال غزه چیست؟ برخی از این کشورها ساختمان سفارت فلسطین را به سفارت رژیم صهیونیستی تبدیل کرده و مخالف ایران شده اند.
وی افزود: آنچه در منطقه می گذرد در واقع طرح غربیها برای تجزیه کشورهای منطقه است که از سوی کشورهای استبدادی و سرکوبگر پیگیری می شود.
رئیس جمهور سوریه با اشاره به جایگاه مهم حلب در میان ملت سوریه، تاکید کرد: حلب در قلب ما قرار دارد و چگونه می شود آن را فراموش کنیم. تا زمانی که حلب آزاد نشود، آرام نخواهیم گرفت.
وی همچنین با تاکید بر اینکه ملت و دولت سوریه هرگز استان الرقه را فراموش نکرده اند، از آزادی قریب الوقوع آن از کنترل گروههای تروریستی خبر داد.
بشار اسد تاکید کرد: هرگز اجازه نمی دهیم که فلسطین فراموش شود و ما همواره فلسطین را در اولویتهای اصلی خود قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: علت سکوت سران سعودی در قبال وقایع غزه چیست؟ و آنها چه هدفی از این سکوت دارند.
وی همچنین گفت: ناآرامی در کشورهای اسلامی طرحی است که از سوی محور غربی صهیونیستی دنبال می شود.
بشار اسد با تقدیر از جانفشانی های نیروی حزب الله لبنان در سوریه و در مبارزه با گروههای تروریستی، تاکید کرد: ما هرگز فداکاریهای حزب الله لبنان را برای دفاع از ملت سوریه فراموش نمی کنیم.رئیس جمهور سوریه همچنین با تقدیر از پشتیبانی های ایران، روسیه و چین از ملت سوریه در جریان بحران سوریه، افزود: من همچنان به عنوان یک فرد از ملت سوریه در بین شما باقی می مانم.

سوپراستار تیم های فوتبال آلمان و آرسنال پاداش 350 هزار پوندی قهرمانی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل را به کودکان غزه اهدا کرد
کد خبر: ۴۱۶۹۷۱
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱-16 July 2014
سوپراستار تیم های فوتبال آلمان و آرسنال پاداش 350 هزار پوندی قهرمانی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل را به کودکان غزه اهدا کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اوزیل پاداش 237 هزار پوندی قهرمانی و پاداش 118 هزار پوندی راهیابی آلمان به نیمه نهایی جام بیستم را مجموعا به کودکان غزه اهدا کرد.
بر پایه گزارش رسانه های انگلیسی، اوزیل که اصالتی ترکیه ای دارد به عنوان یکی از بازیکنان مسلمانی است که پیش از آغاز هر بازی، قرآن می خواند. او پیش از این از دست دادن با یکی از مسئولان فیفا به دلیل حمایت از اسراییل امتناع کرده بود که این موضوع جنجال های فراوانی را به همراه داشت.
در درگیری 9 روزه بین اسراییل و نیروهای حماس، 207 فلسطینی کشته شده اند که بیشتر آنها زنان و کودکان بوده اند.الجزایر پیش از این پاداش 5 میلیون 250 هزار پوندی خود به منظور راهیابی به دور دوم رقابتها را به غزه اهدا کرده است.

شبکه المیادین لبنان به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در ملاقات با هیات ایرانی از موضوع استقلال کردستان عراق عقب‌نشینی کرد.
کد خبر: ۴۱۶۹۵۹
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶-16 July 2014
شبکه المیادین لبنان به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در ملاقات با هیات ایرانی از موضوع استقلال کردستان عراق عقب‌نشینی کرد.
به گزارش ایسنا این منبع گفت که بارزانی تاکید کرد که از حقوق کردها در چارچوب دولت متحد عراق حمایت خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، هیاتی ایرانی به ریاست رضا امیری مقدم، معاون دبیرکل شورای امنیت ملی ایران روز گذشته به منظور گفت‌وگو با مسوولان عالیرتبه اقلیم کردستان عراق از جمله مسعود بارزانی به کردستان سفر کرد.
بر اساس بیانیه دفتر ریاست اقلیم کردستان، بارزانی در دیدار با اعضای این هیات اعلام کرد که این اقلیم هرگز نمی‌پذیرد که تا ابد در آتش خشونت‌های مذهبی، اداره اشتباه (کشور) و نقض قانون اساسی به سر ببرد.در این بیانیه آمده است که در این دیدار اوضاع سیاسی و امنیتی کشور و تشکیل دولت جدید در عراق را مورد بررسی قرار داد.
این بیانیه افزود که بارزانی با اشاره به روابط تاریخی و سیاسی میان ایران و اقلیم کردستان بر حمایت برادرانه از اقلیم و همزیستی میان ملت‌ها تاکید کرد.
بنابر گزارش سومریه نیوز، وی در ادامه مشکلات سیاسی و امنیتی در عراق را به فرهنگ تحمیل قدرت و اداره اشتباه (دولت) نسبت داد و افزود که اقلیم شش ماه پیش نسبت به انجام حملات تروریستی علیه موصل به بغداد هشدار داده بود اما مسوولان بغداد این مساله را جدی نگرفتند، هم‌چنین بغداد سعی می‌کند تا شکست‌هایش را با متهم کردن اقلیم بپوشاند.
بارزانی ادامه داد که اقلیم کردستان نمی‌تواند بپذیرد که تا ابد در آتش خشونت‌های مذهبی، اداره اشتباه، نقض قانون اساسی و اعمال کنترل مسوولان بغداد باشد. 

بحران امنیتی در عراق که با حمله گروه‌های تروریست تکفیری به بخش‌هایی از این کشور آغاز شد، به فاصله اندکی در قالب یک بحران سیاسی نمود یافت که وجه مشخصه آن، تلاش گروه‌های سیاسی رقیب برای دستیابی به قدرت سیاسی در این کشور است. اینک با انتخاب رئیس پارلمان عراق، ‌چشم‌ها به فرایند انتخاب رئیس‌جمهور در این کشور دوخته شده است.
کد خبر: ۴۱۶۷۹۶
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵-16 July 2014
آغاز فرایند سیاسی در عراق؛ فرایندی برای شکست تروریسمبحران امنیتی در عراق که با حمله گروه‌های تروریست تکفیری به بخش‌هایی از این کشور آغاز شد، به فاصله اندکی در قالب یک بحران سیاسی نمود یافت که وجه مشخصه آن، تلاش گروه‌های سیاسی رقیب برای دستیابی به قدرت سیاسی در این کشور است. اینک با انتخاب رئیس پارلمان عراق، ‌چشم‌ها به فرایند انتخاب رئیس‌جمهور در این کشور دوخته شده است. 

به گزارش «تابناک»، در جدید‌ترین تحول در اوضاع سیاسی عراق، پارلمان این کشور پس از چند جلسه به حد نصاب نرسیدن، سرانجام سه‌شنبه ۲۴ تیر سلیم الجبوری، نماینده سنی مذهب را به ریاست خود برگزید. الجبوری که با شروق العبایجی برای ریاست پارلمان عراق رقابت می‌کرد، ۱۹۴ رأی را از آن خود کرد، در حالی که العبایجی، ‌موفق به کسب ۱۹ رأی شد.
 
بنا بر این گزارش، در نشست روز سه‌شنبه پارلمان عراق، حیدر العبادی، نامزد ائتلاف شیعه دولت قانون به سمت نایب رئیس اول و آرام محمد علی، نامزد کرد‌ها به سمت نایب رئیس دوم پارلمان انتخاب شدند. البته پیش از این نمایندگان وابسته به ائتلاف قانون به رهبری نوری مالکی، از ریاست جبوری بر پارلمان اعلام حمایت کرده بودند. 

اما این تحول در حالی رخ می‌دهد که اینک عرصه سیاسی عراق با دو فرایند مهم دیگر، یعنی انتخاب رئیس جمهور و سپس نخست وزیر روبه‌روست. 

بان بر قانون اساسی، رئیس‌جمهور از میان کرد‌ها و نخست‌وزیر از میان نیروهای سنی برگزیده خواهد شد. 
هم‌اکنون با توجه به شکاف‌های سیاسی پدید آمده در عراق ـ که رخدادهای اخیر در این کشور (حملات گروه‌های تکفیری) سبب تشدید آن شد ـ بحث انتخاب نخست وزیر به موضوعی بسیار چالش برانگیز در این کشور تبدیل شده است. 
از سوی دیگر، رئیس جمهور در حالی باید از میان کرد‌ها انتخاب شود که دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق، این روز‌ها به شدت به بحث‌های مربوط به استقلال طلبی دامن می‌زند. 
درباره نخست وزیر، باید اشاره کرد که تا کنون ائتلاف قانونی به رهبری نوری مالکی نخست‌وزیر کنونی عراق که بیشترین کرسی‌ها را ‌دارد، با دیگر گروه‌های شیعه به توافق نرسیده است. برخی از گروه‌های سنی و همچنین کرد‌ها نیز با انتخاب دوباره مالکی اعلام مخالفت می‌کنند. 
از سوی دیگر، گفته می‌شود که نمایندگان جریان «مجلس اعلای عراق» به رهبری عمار حکیم و نمایندگان وابسته به مقتدی صدر، از نخست‌وزیری احمد چلبی حمایت می‌کنند. چلبی ۶۹ ساله دبیر کل «کنگره ملی عراق» و از نیروهای میانه‌رو شیعه است.
خبرگزاری آلمان نیز به نقل از امیر الکنانی، عضو ائتلاف ملی، گزارش داده ‌مذاکرات درون این ائتلاف برای انتخاب نامزد نخست وزیری تاکنون به نتیجه نرسیده است. 
او افزوده است، فراکسیون دولت قانون برای نخست وزیری دوباره مالکی تلاش می‌کند؛ از همین روی، می‌خواهد حکم دادگاه عالی را مبنی بر اینکه «بزرگ‌ترین ائتلاف در پارلمان، دولت قانون است» به دست آورد. 
اما درباره موضوع انتخاب رئیس جمهور نیز‌‌‌ همان گونه که اشاره شد، این روند در حالی آغاز می‌شود که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق، فعالیت‌های خود را در راستای جداسازی این منطقه از پیکره عراق شدت بخشیده است. در همین زمینه و در جدید‌ترین اقدام، وی سفری به ترکیه داشت که گفته می‌شود، هدف از آن، جلب حمایت دولت آنکارا برای دستیابی به اهداف جدایی‌طلبانه کردهای عراق بوده است. 
بارزانی روز دوشنبه در رأس هیأتی بلندپایه به ترکیه سفر و با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور و وزیر خارجه دیدار کرد. گمانه تلاش بارزانی برای جلب حمایت دولت ترکیه از موضوع استقلال به ویژه از آنجا تقویت می‌شود که در ماه‌های اخیر، اقلیم کردستان عراق، کارهای متعددی ‌در برقراری روابط مستقل تجاری با ترکیه انجام داده که صادرات نفت به این کشور، بخشی از این اقدامات بوده است. 
البته در این میان، برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که هدف مقامات اقلیم خودمختار کردستان، در ‌‌‌نهایت استقلال واقعی و جدایی کامل از پیکره سرزمینی عراق نیست، بلکه بارزانی تلاش دارد از این طریق و با طرح درخواست‌های حداکثری، زمینه لازم ‌برای ‌خودمختاری هر چه بیشتر و از آن مهم‌تر، الحاق برخی دیگر از مناطق کردنشین ـ و البته دارای منابع نفتی ـ به اقلیم کردستان فراهم آورد. شاید به همین دلیل است که وی موضوع «عدم رعایت اصول فدرالی» از سوی دولت عراق را مهم‌ترین دستاویز ادعاهای خود قرار داده است. 
به هر حال، همه این تحولات در حالی رخ می‌دهد که عراق همچنان با موضوع فعالیت‌های گروه‌های تروریست تکفیری روبه‌روست و مناطقی از این کشور همچنان عرصه درگیری میان نیروهای تکفیری و نیروهای دولتی ـ مردمی است. به همین دلیل، توافق گروه‌های سیاسی در این کشور بر سر پست‌های مهم، اصلی‌ترین زمینه برای تقویت دولت در مقابل تروریست‌ها به شمار می‌رود؛ موضوعی که تاکنون بار‌ها از سوی مرجعیت شیعه عراق، به ویژه شخص آیت‌الله سیستانی به آن ‌اشاره شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد