سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان


بخشداران از مشکلات روستاهای استان گفتند:
شهرستان شدن نیاز به امکانات و اعتبارات خاص دارد. مدرسه، آب، راه مناسب از جمله انتظارات به حق مردم است. خیلی بد است که فرزندان ما در کانکس درس می خوانند
شوشان : جلسه ی عمران و آبادانی روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه و تشویق روستاییان به بازگشت به روستاهای استان خوزستان در محل  سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری خوزستان با حضور دکتر احمد سیاحی معاونت امور عمرانی استاندار ، مجیدی مدیرکل امور روستایی و بخشداران استان خوزستان برگزار شد . 

مجیدی مدیر کل امور روستایی  گفت : در بحث عملکرد و نظارت بر پروژه های عمرانی از بخشداران گله مند هستیم .بعضی روستاها دارای امکانات خوبی هستند ولی باز هم مردم آنها به شهر مهاجرت می کنند  

کندری ، بخشدار دهدز با انتقاد از کمبود اعتبارات  اظهار داشت که بخشداری دهدز 2 الی 3 سال است که اعتبار دریافت نمی کند .

موسوی از شهرستان شوش مشکل عمده ی مردم روستاها در این شهرستان را عدم واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن دانست و گفت : 7 سال است که سازمان مسکن  برای ساخت و ساز به ساکنان روستاها  زمین نمی دهد برای همین مردم از روستا به شهر مهاجرت می کنند . 

امین زاده از خرمشهر با اظهار اینکه تولیدات کشاورزی در خرمشهر کاهش قابل ملاحظه داشته است ،نبود آب و زمین مناسب برای کشاورزی از مشکلات  عمده در این خصوص ذکر کرد . 

طبری از شادگان با اشاره به اینکه تالاب شادگان از مکان های مهم گردشگری در استان  خوزستان به شمار می آید خواستار  اعتبارات  بیشتر برای بالا بردن امنیت و آموزش روستاییان  در شادگان را خواستار شد . 

جباری از ویس راهکارهایی چون :  نظام بخشی به وضعیت اقتصادی روستاها ، تحول در نظام آموزش و پرورش و ایجاد رشته های  فنی مرتبط با کارهای کشاورزی  ، تشویق روستاییان در استفاده از خدمات بیمه ای روستایی ، ایجاد اشتغال از طریق کارهای جنبی ، بالابردن امنیت در جهت جلوگیری از اختلافات محلی و استفاده از نیروهای فارغ التحصیل روستایی با وام های کارآفرینی را  راه کارهای مناسبی در جهت عدم مهاجرت روستاییان به شهر دانست . 

عباس ساکی، از اروند کنار گفت : جوانان امروز با جوانان روستایی دیروز متفاوت هستند و به دلیل کاهش بخش " ترویج " در روستاها جوانان علاقه ای به کار کشاورزی از خود نشان نمی دهند . 

صادقی از دزفول صحبت از داشته ها به جای نداشته را مطرح کرد و گفت : ما در دزفول از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستیم . و در روستاهای بخش مرکزی وضعیت بسیار خوبی داریم  . در دزفول ما با مهاجرت پذیری بالایی روبه رو هستیم و مشکلی که داریم افزایش حجم تولیدات است . دزفول  با سالانه 4 میلیون تن افزایش تولید روبه رو می باشد و مرکز صادرات محصولات کشاورزی است ولی با توجه به تحریم ها کشاورزان نمی دانند که محصولاتشان را چگونه به فروش برسانند !
قنواتی ، از ماهشهر ، اختلافات شدید ملکی و عدم زه کشی اراضی را از مشکلات عمده ی روستاهای ماهشهر ذکر کرد . 

همچنین در این جلسه مشکلاتی چون شبکه های فرسوده ی آب ، برق، گاز ،عدم امنیت و ساختار راه ها همچنین  کمبود پزشک و امکانات درمانی از مسائل مورد بحث توسط بخشداران بود.
دکتر احمد سیاحی در این جلسه اظهار داشت : تمامی ما قابلیت ها و مشکلات موجود در استان خوزستان را می دانیم .در استان خوزستان  همیشه مشکل کمبود اعتبارات وجود داشته است ولی اگر ما عملکرد خوبی داشته باشیم نباید نگران مهاجرت روستانشینان به شهر شویم اما در حال حاضر نه تنها با  مهاجرت روستائیان  به شهر ها مواجه هستیم بلکه این نگرانی وجود دارد که نخبگان و افراد صاحب فکر نیز از استان خوزستان  مهاجرت کنند.

وی تصریح کرد: زمانی روستا رونق پیدا می کنند که کشاورزی رونق پیدا کند. کشاورزی زمانی رونق پیدا می کند که آب مورد نیاز و با کیفیت تامین شود. همچنین تولید محصولات کشاورزی وقتی بالا می رود که زیرساخت ها فراهم باشد.

سیاحی بیان کرد: زمانی زمین های موجود در  حمیدیه شور شد و مردم اکثر روستاها از آنجا  به شهر مهاجرت کردند ولی بعد با انجام زهکشی و احداث شبکه های آبیاری  زمین ها احیا شد و مردم به سرزمین مادری خود برگشتند.و دوباره کشاورزی رونق گرفت . ما با وجود اعتبارات کم، باید مدیریت جهادی را در جهت حل مشکلات مردم به کار بگیریم . برای نمونه بخش های صنایع دستی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی عنوان کرد: اگر امکانات را برای مردم فراهم کنیم می توانیم مردم را در روستاها نگه داریم. راهکارها باید با توجه به محدودیت ها اجرا شود. وظیفه اولیه و ابتدایی دولت ها تامین امنیت برای مردم است. وقتی بهداشت و درمان مشکل دارند ما نمی توانیم از مردم بخواهیم در روستاها بمانند. بخشداران ادامه حاکمیت دولت مرکزی در روستاها هستند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: وضعیت آب ها یکی از مسائل جدی است. اکنون با کمبود و کیفیت آب در برخی از روستاها مواجه هستیم بر همین اساس برای حل مشکلات یک کارگروه با عضویت بخشداران با هدف اولویت بندی مشکلات تشکیل می شود. همچنین لازم است طرح جامع توسعه روستاهای خوزستان تدوین شود.

سیاحی عنوان کرد: با وجود محدودیت اعتبارات، متاسفانه در خوزستان یاد نگرفتیم از اعتبارات درست استفاده کنیم. جدول سازی و بهسازی برخی روستاها پس از یک سال خراب می شود زیرا کیفیت کار در استان پایین است، بنابراین اثر بخشی اعتبارات هزینه شده را باید بالا ببریم. اگر از اعتباراتی که به ما اختصاص داده می شود درست استفاده نکنیم و کیفیت کار پایئن باشد در حقیقت خیانت در امانت است.

وی با اشاره اینکه جاده های روستایی کیفیت خوبی ندارند، گفت: 71 درصد جمعیت استان در 76 شهر حضور دارند. سایر مردم استان نیز در چهار هزار و 100 روستا زندگی می کنند. اگر روستاها را سازماندهی و آباد نکنیم به مهاجرت دامن زده می شود . همچنین برای بالا بردن کیفیت کار اجرایی باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: در مورد گردشگری بیشتر فعالیت کنید چون هر روستا خلاقیت خاص خودش را دارد. شهرستان ها و شهرهای استان ما قابلیت و شاخص های مورد نظر را ندارند. ما فقط اسم شهرها و شهرستان ها را گذاشته ایم. روستاهای ما نیز معیارهای روستا را ندارد.

سیاحی گفت: شهرستان شدن نیاز به امکانات و اعتبارات خاص دارد. مدرسه، آب، راه مناسب از جمله انتظارات به حق مردم است. خیلی بد است که فرزندان ما در کانکس درس می خوانند. یک سری بی انظباطی هایی درخوزستان اتفاق افتاده که بین افراد مانند ساخت و سازهای غیر مجاز عادت شده است. واگذاری انشعاب برق، آب، گاز، فاضلاب و مخابرات به دلیل تکلیف قانونی نباید انجام شود چون در اکثر مواقع منجر به ساخت و سازهای غیر مجاز می شود.

وی گفت:‌ یکی از موضوعات جدی و اساسی این است که بخشداران با فرمانداران هماهنگی های لازم را داشته باشند تا از این طریق نظارت جدی بر عملکرد دهیاران و شورای روستاها اعمال شود.

سیاحی افزود: هر پروژه ای در روستاها اجرا می شود اگر پیمانکاری وجود دارد کار را به آن محول کنید و حتی اگر لازم شد ترک تشریفات انجام دهید. ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این است که حداکثر ظرفیت را از اعتبارات داشته باشیم.
 
تهیه و تنظیم : سارا ممبینی 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد