سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار زیست محیطی خوزستان


مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
معاون عمرانی استاندار خوزستان:قابل قبول نیست که تالاب هورالعظیم به دلیل برداشت نفت از بین برود/ اگر مشکلات دریاچه ارومیه در کشور به خوبی مطرح شد دلیل آن، مطرح کردن موضوع ارومیه از سوی مسئولان آن استان بود. ما نیز باید مساله تالاب‌های خود را مطرح کنیم / نقش کشاورزی و تغییر الگوی کشت در میزان مصرف آب در استان خوزستان بسیار اهمیت دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:‌ نجات دریاچه ارومیه در اولویت برنامه دولت قرار گرفته و قرار است هزینه‌های چند هزار میلیاردی برای آن انجام شود و این در حالی است که با یک‌صدم از این هزینه‌ها می‌توان شرایط تالاب‌های خوزستان را بهبود بخشید.

 احمدرضا لاهیجان‌زاده در نشستی که روز گذشته با موضوع تالاب‌های خوزستان برگزار شد اظهار کرد: اگر چه به اهمیت بالای تالاب ارومیه اعتقاد داریم اما همچنین معتقدیم با ارزش افزوده‌ای بالاتر از دریاچه ارومیه‏ می‌توان در زمینه احیای تالاب‌های استان خوزستان فعالیت کرد.

وی تصریح کرد:‌ تالاب‌های خوزستان ارزش خود را در سال‌های گذشته اثبات کرده‌اند و ما باید برای استفاده از این تالاب‌ها عزمی جمعی داشته باشیم. متاسفانه هیچوقت از تجارب به دست آمده کشورهای دیگر استفاده نمی‌کنیم و منتظریم در ابتدا خودمان تجربه کنیم و خسارت ببینیم و سپس برای برطرف کردن خسارت‌ها، هزینه هایی را متحمل شویم.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد:‌ در حال حاضر برای بهبود شرایط تالاب ارومیه قرار است 30 درصد کشاورزی منطقه را حذف کنند و 30 درصد چاه‌ها را پلمپ کنند اما ما نباید بگذاریم وضع تالاب‌ها و کشاورز خوزستان به چنین جایی برسد.

عبدالرضا سنواتی، فرماندار شادگان نیز در این نشست اظهار کرد:‌ برخی فکر می‌کنند که سهم آب شهرستان ما زیاد است در حالی که بیشترین سهم آب در شهرستان شادگان مربوط به حق‌آبه تالاب است.

وی افزود: برخی فرمانداران دیگر شهرستان‌ها با کار سیاسی سهمیه آب شادگان را کم می‌کنند و این در حالی است که چه کشاورزی در شهرستان صورت بگیرد و چه کشاورزی انجام نشود باید حق‌آبه تالاب شادگان حفظ شود.

همچنین مهدی قمشی، مشاور استاندار خوزستان در امور آب با تاکید بر لزوم ارزش‌گذاری تالاب‌های استان در این نشست گفت: قطعا از نظر محیطی به نگهداری تالاب‌ها نیاز داریم و باید دید که حداقل‌ها و حداکثرهای مصرف آب تالاب‌های مختلف استان چه قدر است.

وی اظهار کرد: اولویت نخست ما در استان خوزستان‏ رسیدگی به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان است که وضعیت این تالاب‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

قمشی افزود: حجم زه‌آب در خوزستان بسیار زیاد است و تا جایی که ممکن است باید از این زه‌آب‌ها استفاده کرد. استفاده مجدد از زه‌آب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و چه بهتر که آن را برای آبرسانی به تالاب‌ها استفاده کرد.

در ادامه، جاسم مرمضی، مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها اظهار کرد: ضروری است در سیاست‌های آب، بهره‌برداری از آب و کشت محصولات بازنگری شود و انواع کشت و الگوی کشت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یک سری منابع در استان خوزستان همچون پساب‌ها وجود دارد که در حال حاضر فقط موجب ضرر است. در دنیا از این منبع آبی استفاده‌هایی می‌شود و می‌توان این ضرر را به فرصت تبدیل کرد.

مرمضی تصریح کرد:‌ از پساب‌ها می‌توان استفاده مجددی داشت و آن را حداقل در تالاب‌ها مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب لازم است به موضوع پساب‌ها در استان خوزستانبه صورت جدی توجه کرد.

وی بر لزوم تشکیل کمیته تالاب‌های استان خوزستان و بررسی مسایل تالاب‌ها در این کمیته و همچنین بررسی وضعیت تالاب هوراالعظیم و ایجاد ارتباط با طرف عراقی برای حل مشکلات این تالاب تاکید کرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بر لزوم بازنگری در وضعیت و احیای تالاب‌های استان خوزستان با توجه به محدودیت‌های منابع آبی تاکید کرد.

احمد سیاحی در این نشست اظهار کرد:‌ در استان هیچ اولویت و حمایتی بالاتر از مساله آب وجود ندارد که این حساسیت مربوط به تامین آب همه بخش‌ها شامل آب شرب، کشاورزی، شیلات و صنایع است.

وی افزود: هیچ کس منکر اهمیت تالاب‌ها نیست اما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم؛ یکی از مشکلات این است که منابع آب در کل دنیا و در کشور ما محدود است. البته همواره یک سری بی‌انضباطی‌ها نیز در جامعه اتفاق می‌افتد که از جمله آن‌ها در بخش آب می‌توان به وجود حوضچه‌های پرورش ماهی،‌ انشعاب‌های غیرمجاز برق و آب و ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد.

سیاحی تصریح کرد: باید در وضعیت تالاب‌ها بازنگری شود و باید دید که کدام یک از تالاب‌ها در وضعیت کنونی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان این که بی‌شک اگر به تالاب‌ها توجه نشود، بلاهایی همچون ریزگردها بر سر خوزستان خواهد آمد؛ عنوان کرد: هرچند همه تالاب‌ها برای ما دارای اهمیت هستند ولی باید دید احیا کدامیک در اولویت است. باید تالاب‌ها اولویت‌بندی شوند و همه اقدامات نیز از سازمان آب و برق به تنهایی بر نمی‌آید.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: در زمینه احیا اراضی کشاورزی 550 هزار هکتاری نیز باید بدانیم که نوع نگاهمان چگونه است و آیا می‌خواهیم با حداقل استفاده آب، بهترین ستفاده را در این طرح داشته باشیم؟

سیاحی اظهار کرد: اگر مشکلات دریاچه ارومیه در کشور به خوبی مطرح شد دلیل آن، مطرح کردن موضوع ارومیه از سوی مسئولان آن استان بود. ما نیز باید مساله تالاب‌های خود را مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت وجود تالاب‌ها، گفت: همه تالاب‌ها مهم بوده و لازم است حق‌آبه هر تالاب داده شود ولی باید نسبت به سایر تالاب‌های استان، اقدامات ویژه‌ای برای تالاب‌های شادگان و هورالعظیم داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: اگر مسایل آب در استان به صورت بهینه حل نشود، بحران‌های مکانی و زمانی را در پیش رو خواهیم داشت.

سیاحی در باره تالاب هورالعظیم یادآور شد:‌ قابل قبول نیست که تالاب هورالعظیم به دلیل برداشت نفت از بین برود.

وی در این زمینه بر لزوم تشکیل جلسه‌ای با حضور مسئولان نفت و بررسی مسایل تالاب هورالعظیم تاکید کرد.

در ادامه این نشست؛ هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد:‌ سهمیه‌های آب در کشت محصولات کشاورزی باید رعایت شود و مردم بالادست رودخانه‌های استان باید سهم پایین‌دستی‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: نقش کشاورزی و تغییر الگوی کشت در میزان مصرف آب در استان خوزستان بسیار اهمیت دارد.

حسونی‌زاده درباره تالاب بامدژ تصریح کرد:‌ همه این تالاب به اراضی کشاورزی تبدیل شده و جایی باقی نمانده که بخواهیم به عنوان تالاب برایش آب تامین کنیم و با توجه به این شرایط لازم است درباره این تالاب زمینه اقدامات جدی‌تری انجام شود.

وی خطاب به مدیرکل محیط زیست خوزستان ادامه داد: برای حل مشکلات تالاب‌ها، شما فقط حل مساله را در تزریق آب به تالاب‌ها می‌دانید که این مساله جای اشکال دارد. 

مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد