سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی



بسیاری از افراد در فصل تابستان که هوا گرم و طاقت فرسا می شود بویژه در مناطق گرمسیری ممکن است درحین انجام فعالیت های روزانه که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می گیرند ، دچار گرمازدگی شوند.

از آنجایی که گرمازدگی ممکن است خطراتی را برای افراد درپی داشته باشد باید از راه های مقابله و پیشگیری از این عارضه آگاه باشیم.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان گفت: گرمازدگی ناشی از اختلال در سیستم تنظیم کننده دمای بدن است که می تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن باشد.

دکتر شهرام ابراهیمی افزود: گرمازدگی از درجه خفیف تا شدید متغیر است و در موارد شدید می تواند منجر به مرگ هم بشود.

وی تصریح کرد: زمان انجام فعالیت شدید و سنگین، بدن عرق می کند و گرمای تولید شده در بدن دفع می شود.

ابراهیمی افزود: بدن با تعریق، آب و املاح را از دست می دهد که در صورت جای گزین نشدن آب از دست رفته، دیگر آبی در بدن باقی نمی ماند که به صورت عرق از دست برود.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان اظهارداشت: بعد از مدتی، عرق کردن متوقف شده و بدن نمی تواند خنک شود.

وی افزود: زمانی که دمای بدن بالا برود برای بسیاری از دستگاه های حیاتی از جمله قلب، مغز، کلیه و کبد می تواند آسیب رسان باشد.

ابراهیمی در خصوص علایم گرمازدگی اضافه کرد: علایم عمومی شامل احساس ضعف و خستگی، علایم عصبی از جمله سردرد و سرگیجه، بی قراری و پرخاشگری و علایم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: تنفس کوتاه و سریع، ضربان قلب و نبض ضعیف و سریع، افزایش دمای بدن به بالای 40 درجه، تیره شدن ادرار، علایم پوستی(قرمزی، رنگ پریدگی و کبودی)، گرفتگی عضلات و درد عضلانی به خصوص در ناحیه شکم، ران و پاها از جمله سایر این علایم است.

وی افزود: گرمازدگی ممکن است به آرامی یا ناگهانی ایجاد شده و یک بیماری اورژانسی قابل پیشگیری است.

ابراهیمی در خصوص راه های پیشگیری از این عارضه اظهارداشت: ازآفتاب شدید در ساعات گرم روز پرهیز کنید، تاآنجا که ممکن است درسایه راه بروید و یا از سایه بان مانند چتر یا کلاه لبه دار استفاده کنید.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان افزود: از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید و لباس نخی، نازک، گشاد و رنگ روشن بپوشید و کارهای خود را در ساعات خنک روز انجام دهید.

وی با اشاره به این که مصرف مایعات از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: مصرف روزانه سه لیتر آب برای افراد معمولی و چهار تا پنج لیتر برای افراد با فعالیت بیشتر لازم است.

ابراهیمی افزود: کودکان و سالمندان نسبت به گرما حساس ترند پس نباید آن ها را در وسیله پارک شده خاموش، نگه دارید.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان اظهارداشت: باید آن قدرآب بنوشید تا ادرار کم رنگ شود و تعریق زیاد و ادرارکم به این معنی است که بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.

وی در خصوص اقدامات لازم در مواجه شدن با فرد گرمازده گفت: در صورتی که فرد، دچار کاهش هوشیاری شده یا بی هوش شده باشد، با اورژانس 115 تماس گرفته شود و فرد را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید.

ابراهیمی اضافه کرد: اگر فرد گرمازده هوشیار باشد در صورت استقرار در منزل، باید لباس بیمار را خارج کرده و بدنش را خنک کنید.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: این فرد باید دوش آب سرد گرفته، در وان آب سرد قرار گیرد یا با پارچه و اسفنج خیس بدن فرد را خیس کنید که بهتر است ابتدا سر و گردن بیمار خنک شود.

وی اظهارداشت: ماساژملایم دست و پاها، نوشیدن مایعات و آب نیز موثر است.

ابراهیمی در خصوص گرمازدگی در ایام روزه داری گفت: اقدامات لازم برای فرد گرمازده در این ایام مانند سایر موارد است.

کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به این که نوشیدن مایعات از فاصله سحر تا افطار لازم است اضافه کرد: نوشیدن شربت آب لیموی کم شکر در رفع عطش و کم آبی بدن موثر است و مصرف دوغ کم نمک، محلول آو آر اس به عنوان یک سرم خوراکی، شربت خاک شیر سرد، آب میوه هایی مثل آب هندوانه، چای کم رنگ و شربت سکنجبین دراین زمینه موثراست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد