سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار امنیتی - رایانه ای





گوگل دقیقا چه میزان و چگونه ‌اطلاعاتی از شما دارد؟


همه می‌دانیم که گوگل یک غول فناوری است که شمار بسیاری خدمات کاربردی و البته پر هزینه را به رایگان ارائه می کند. سرویس‌ایی چون جی میل، Google Drive و Hangouts در کنار سیستم عامل موبایل این شرکت، همگی به رایگان قابل استفاده است. آیا تا کنون اندیشیده‌اید که گوگل هزینه این خدمات را چگونه با شما حساب می‌کند؟

30a30.ir: همه می‌‌‌دانیم که گوگل یک غول فناوری است که شمار بسیاری خدمات کاربردی و البته پر هزینه را به رایگان ارائه می کند. سرویس‌ایی چون جی میل، Google Drive و Hangouts در کنار سیستم عامل موبایل این شرکت، همگی به رایگان قابل استفاده است. آیا تا کنون اندیشیده‌اید که گوگل هزینه این خدمات را چگونه با شما حساب می‌کند؟



یک نوع سرقت آنلاین و بسیار شایع اینکه افرادی در اتا‌ق‌های گفت‌وگو یا از طریق ایمیل با شما ارتباط بر‌قرار می‌کنند و با جعل عنوان و اوراق به ظاهر رسمی از شما در‌خواست تقسیم میراثی به جای مانده و میلیون دلاری از فردی هموطن شما که در یک حادثه جان خود را از دست داده می‌کنند. معمولا این افراد اطلاعاتی ظاهرا رسمی از حساب بانکی شخص مورد نظر ـ که اتفاقا نام و عنوان وی نیز دقیق و درست است ـ به شما ‌می‌‌دهند و‌ پس از جلب اطمینان شما و فریب شما با یک رقم میلیون دلاری، از شما درخواست واریز مبلغی به یک حساب مشترک برای انجام امور قانونی می‌کنند. هرگز فریب این افراد را نخورید، زیرا حتی یک دلار نیز در سیستم بانکی داخلی و بین‌المللی بدون نظارت نهادهای مسئول قابل جابجایی نیست‌ و هیچ کس میراث میلیون دلاری خود را بی وارث رها نمی‌کند!

 شاید تا کنون به این پرسش نیندیشیده‌اید که گوگل هزینه این همه خدمت رایگانی را که به من و شما ارائه می‌کند، از کجا ‌آورده و می‌آورد. ‌‌شاید اکنون‌ زمان مناسبی است تا این پرسش را از خود بپرسید. پاسخ آن بسیار‌ ساده ‌است: با استفاده از اطلاعات شما برای تبلیغات.

این استفاده از اطلاعات کاربران، از اصلی‌ترین سرویس گوگل یعنی جستجوی آن آغاز می‌شود؛ اما واقعا گوگل چه اطلاعاتی و در چه سطحی از شما دارد‌؟ آیا شما باید نگران این موضوع باشید؟

بگذارید این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم، پاسخ این پرسش شما را شگفت‌رده می‌کند‌.
 

گوگل دقیقا به چه میزان و چه جور اطلاعاتی از شما دارد؟


ردپای اینترنتی شما

گوگل به خوبی از رد پای شما در اینترنت آگاه است و بهترین جایی که ‌می‌توانید شفاف از این موضوع آگاهی یابید‌، Google Web History است که همه سابقه و تاریخچه مربوط به جستجوی شما را از هر دستگاهی که‌ روی آن با حساب کاربری گوگل خود آنلاین بوده‌اید، در آنجا نگه داشته‌ است. برای آنکه خود ببینید

‌داشتن سابقه جستجو‌های شما برای خودتان بهتر است و گوگل این را می‌گوید، زیرا از این اطلاعات برای ارائه نتایج دقیق‌تر در راستای جستجو‌های آتی شما استفاده خواهد شد؛ اما این موضوع (حوزه‌های علاقه و در مرکز توجه شما) برای بازاریابان محصولات بسیار ارزشمند است و چنانچه در جریان این علاقه شدید، اطلاعات شخصی شما نیز به نحوی به دست آنها برسد، موضوع دیگر شخصی است!

در عین حال، تاریخچه بازدید شما از صفحات وب نیز هرچند کمتر عینی و آشکار اما به همان ترتیب تاریخچه جستجو، برای گوگل به آسانی قابل دیدن و دسترسی است. گوگل این تاریخچه را با ‌ابزارهای رصد کننده و همچنین با کاربست اطلاعات استخراج شده از AdSense و Analytics به دست می‌آورد.

گوگل می‌داند که شما معمولا از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کنید، ترتیب بازدید شما از آنها به چه شکل است، چه مدت زمانی را در ‌آن وب‌سایت‌ها‌‌ می‌گذرانید و اطلاعات جزئی دیگر.

البته پروفایلی که از این اطلاعات درست می‌شود، به نام شما نیست، بلکه ‌به نام IP شماست؛ اما مجموع همه اینها یک اثر انگشت منحصر به فرد را تشکیل می‌دهد که در نهایت مربوط به شماست و می‌توان از آن در راستای تبلیغات استفاده شود.
 

گوگل دقیقا به چه میزان و چه جور اطلاعاتی از شما دارد؟


برای دیدن این اطلاعات در رابطه با IP خود می‌توانید به Google Ad Settings در اینجا مراجعه کنید. در آنجا حتی می‌توانید خود تغییراتی را اعمال نمایید. این صفحه اثر انگشت دیجیتالی شما برای گوگل است.

واقعیت این است که تقریبا هیچ اطلاعاتی از فعالیت های آنلاین شما وجود ندارد که گوگل بخواهد و نتواند در مورد آن چیزی بداند. در این میان حتی ‌Private Browsing کردن نیز نمی‌تواند ‌کامل اطلاعات شما را نگهداری کند.

گوگل + اطلاعات شما!

در حالی که فعالیت‌های رصد گوگل در مورد کاربران وسیع است، فیس بوک نشان داد که راه آسا‌تری هم برای بیرون کشیدن داده‌ها و اطلاعات کاربران وجود دارد. ‌فیس‌بوک میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان تشویق به ارائه بی چون و چرای اطلاعاتی کرده‌ که گوگل آنها را با‌ الگوریتم‌های پیچیده به چنگ آورده و در پایگاه‌های داده عظیم ذخیره‌سازی کرده است.
 

گوگل دقیقا به چه میزان و چه جور اطلاعاتی از شما دارد؟

حال ما سرویس Google+ را داریم! پروفایل شما کامل است و هدفی بسیار خوب برای تبلیغات. حتی در این بین، شما با تکمیل ‌این اطلاعات، خیلی شیک و مجلسی باقی اطلاعاتی را که گوگل نیاز دارد، در اختیار وی می‌گذارید! حال صرف‌نظر کنیم از تصاویر، پیام‌ها و ایمیل‌هایی که برای مخاطبان خود می‌فرستید.

چیزی با نام ایمیل خصوصی نداریم!
قطعا کاربران Google+ به خوبی می‌دانند ‌چه اطلاعاتی ‌در اختیار گوگل ‌می‌گذارند، همان گونه که کاربران فیس بوک نیز اکنون سال‌هاست‌ اطلاعات خود را برای تبلیغات در اختیار فیس بوک قرار داده‌اند و ظاهرا از این موضوع ناراحت هم نیستند. واقعیت این است که هیچ دلیلی برای تمایز‌ بین گوگل و سایر شبکه‌های اجتماعی در این خصوص نیست و گویا استفاده گوگل از این اطلاعات هم بیشتر از بقیه این سرویس‌ها و شبکه‌ها نیست‌‌. تنها تفاوت اینجاست که کاربران از یک شبکه اجتماعی توقع یک رفیق رازدار بدن را ندارند.

شاید شگفت‌زده شوید، اگر بدانید ‌حساب جی میل شما از روند جامع جمع‌آوری داده‌های گوگل استثنا نیست! بلکه کاملا بر عکس، این حساب معدنی از اطلاعات و داده‌های ارزشمندی است که گوگل هرگز بدون جی میل آنها را به دست نمی‌آورد. البته این جمع آوری داده‌ها مشمول محتویات و جزئیات ایمیل‌های شما نمی‌شود، ولی همچنان ترجیحات و علایق شما در کنار سایر اطلاعاتی که به شکل عمومی از شما در فضای نت وجود دارد، می‌تواند منبع ارزشمندی برای گوگل باشد.
 

گوگل دقیقا به چه میزان و چه جور اطلاعاتی از شما دارد؟

 

برای نمونه، گوگل از اطلاعات ایمیل شما برای دریافتن اینکه در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های رقیب گوگل ‌نام‌نویسی کرده‌اید، بهره می‌برد. این موضوع می‌تواند منجر به دسترسی گوگل به اطلاعات کاربران‌ روی آن شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌ها شود.

از سوی دیگر، استفاده از ابزار گفت‌وگو یا Chat جی میل، یعنی Gtalk و همه برنامه‌هایی که از حساب گوگل برای گفت‌وگو استفاده می‌کنند. تاریخچه گفت‌وگو‌های شما را با جزئیات در اختیار گوگل می‌گذارد؛ واقعیتی که ما معمولا فراموش می‌کنیم، زیرا می‌پنداریم چون گفت‌وگو‌های قبلی را در صفحه Chat نمی‌بینیم، آنها از بین رفته‌‌اند. در حالی که شاید برای همیشه در سرورهای گوگل خانه کرده‌اند!

اندروید هم شما را می‌پاید!

بخش گسترده‌ای از ردپای اینترنتی شما می‌تواند بدون در نظر گرفتن اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، رصد شود. اگر از یک سیستم عامل اندروید استفاده کنید که حساب گوگل بر‌ آن فعال است، دیگر مهم نیست‌ از تبلت، PC یا گوشی هوشمند استفاده کنید. در حالت حداقلی، هنوز وب‌گردی شما از طریق مرورگر، فعالیت اینترنتی شما را با جزئیات به گوگل می‌دهد.
 

گوگل دقیقا به چه میزان و چه جور اطلاعاتی از شما دارد؟

 

اندروید همچنین از اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی شما نیز بهره‌‌مند است، به واسطه فعال کردن موقعیت‌یاب یا نصب نرم‌افزارهای جانبی. این موضوع به ویژه هنگامی برای گوگل اهمیت دارد که از طریق آن عادات رفتاری روزانه شما و محل‌های مورد علاقه یا رجوع شما را شناسایی کند.

این دو مورد تنها موارد آشکار و مشخصی است که از طریق آنها سیستم عامل اندروید اطلاعات کاربران را در اختیار گوگل می‌گذارد. مسلم است که ‌بسیاری مسیرهای دیگر اطلاعات کاربران در اختیار سیستم عامل و از آنجا گوگل قرار می‌گیرد.

اینها واقعیاتی است که در خصوص میزان و حجم اطلاعاتی که از کاربران در اختیار گوگل قرار دارد، نشان می‌دهد. حال تفسیر این واقعیات بر عهده شماست. بی‌گمان گوگل بدون داشتن این اطلاعات و استفاده از آنها در راستای تبلیغات یک روزه ورشکست خواهد شد و تمامی خدمات دوست داشتنی همراه آن نیز به پایان خواهند رسید.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شاید بتوان به گوگل اعتماد کرد و این حجم از اطلاعات را در اختیار آن شرکت گذارد. بسیاری این کار را می‌کنند؛ اما بدترین حالت نیز این است که این اطلاعات حتی نه توسط خود گوگل به شکل مستقیم، اما به دست عده‌ای هکر و مجرم بیفتد که سرانجام آن نامشخص است. در نهایت مانند همیشه هشدار نهایی آن است که مراقب اطلاعاتی که از خود در فضای نت منتشر می‌کنید، باشید.

 

*تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد