سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی



سونامی سوال و استیضاح در بهارستان
محمدباقر شریعتی نماینده بهبهان و اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان در تذکر مشترکی به وزیر جهاد کشاورزی خواستار بازنگری در قیمت خرید تضمینی خرما شدند و بر ضرورت پرداخت ضرر و زیان وارده به صیفی‌کاران استان خوزستان تاکید کردند. 2نماینده نیز در تذکر کتبی جداگانه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار تسریع در پرداخت وام ازدواج جوانان شدند. 10نماینده در تذکر خود به عبدالرضا رحمانی فضلی خواستار منتفی شدن طرح تقسیم کشور به 5منطقه و جلوگیری از ایجاد التهاب در کشور شدند. همچنین 2تن از نمایندگان به وزیر کشور بر اساس لزوم بازنگری در تقسیمات کشوری

دیروز صحن علنی مجلس شاهد یک سونامی بود؛ سونامی سوال و استیضاح وزرای دولت تدبیر و امید! هرچند سوال کردن و پاسخ خواستن از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است اما در مجلس نهم شاهد آن هستیم که گاه آش شور می‌شود و گاه بی‌نمک. درواقع با وجود آنکه مجلس از آغاز کارش در دولت قبل روزهایی خالی از سوال و استیضاح را سپری می‌کرد با شروع کار دولت یازدهم به یک‌باره تغییر رویه داد و هر روز سوال و هر از چند وقتی هم بحث استیضاح به میان کشیده می‌شود. روز گذشته که آخرین روز صحن علنی مجلس در هفته جاری بود، نمایندگان چندین سوال و طرح استیضاح و همچنین تذکرات کتبی را روانه پاستور کردند. آنچه در هفته آخر پیش از تعطیلات مجلس رقم خورد طرح 3استیضاح و سوال از 2وزیر و همچنین تذکر به 9وزیر بود.  
 وزیران زیرِ تیغ استیضاح
در جلسه بهارستان‌نشینان 3طرح برای استیضاح 3وزیر امضا شد؛ البته آنچه باید به آن اشاره شود اینکه 2تن از نمایندگان یعنی الیاس نادران، نماینده تهران و قاضی‌پور نماینده ارومیه اعتراض به هیات رئیسه برای وصول طرح استیضاح وزرای علوم و نیرو را داشتند که محمدرضا باهنر در پاسخ به اعتراض این دو نماینده بیان داشت: استیضاح در دست نمایندگان بماند تا این بحث قدری بیشتر بررسی شود که البته این سخن باهنر از سوی دیگر نمایندگان بدون پاسخ نماند. آنها در تذکرات بعدی خود خاطرنشان ساختند: اگر قرار بود نمایندگان قانع شوند تاکنون قانع می‌شدند به عبارت دیگر با این سخنان به مخالفت با دولت اصرار ورزیدند. قاضی‌پور از طراحان استیضاح وزیر نیرو  گفت: آنچه در رابطه با استیضاح وزیر نیرو مطرح است بیشتر مربوط به بحث انشعاب آب در نقاط شهری و روستایی است و با توجه به مدتی که از عمر دولت گذشته است این تصور به وجود آمده که ایشان توانایی رساندن آب چه از لحاظ شرب و چه از لحاظ کشاورزی به تمام کشور را ندارد و به همین دلیل امروز می‌بینیم دریاچه ارومیه خشک‌تر شده و از 27 به 97درصد خشکی رسیده است. بر این اساس این تصور به وجود آمده که وزیر مربوطه به دنبال حل این معضلات نیست و از این رو طرحی برای استیضاح وزیر امضا شد که هنوز از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول نشده است.
 بحث استیضاح وزرای نیرو و علوم مطرح است دلیل این استیضاح‌ها چیست؟
آنچه در رابطه با استیضاح وزیر نیرو مطرح شده این است که وزیر مربوطه متاسفانه نتوانسته در حوضه‌های آبی، فاضلاب و برق پاسخ مناسبی را به نمایندگان بدهد بنابراین مجموعه‌ای از نمایندگان تقاضای جدی دارند برای استیضاح وزیر نیرو. درباره وزرای علوم هم به درستی خبر ندارم و باید از کسانی پرسیده شود که طراح استیضاح و سوال هستند البته لازم است بگویم هیچ کدام هنوز اعلام وصول نشده و باید منتظر ماند تا ببینیم کدامیک وصول خواهد شد. الیاس نادران که از امضا‌کنندگان و طراحان استیضاح از وزیر علوم بود هم متاسفانه حاضر به صحبت با «آرمان» نشد. در ادامه جلسه دیروز، بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هم به میان آمد تا کلکسیون سوال و استیضاح تکمیل شود؛ در این راستا، ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جمع‌آوری امضا برای استیضاح حجتی، وزیر جهاد کشاورزی خبر داد. به گفته او عدم تحقق برنامه‌های دولت در تولید محصولات ارگانیک، ضعف نظارت بر سلامت، ضعف شدید مدیریت بر صنایع تبدیلی، عدم توسعه صادرات محصولات کشاورزی، عدم آمایش سرزمین و نیازسنجی میزان نیاز کشور به محصولات مختلف و اجرا نشدن قانون نظام جامع دامپروری بخشی از محورهای استیضاح وزیر کشاورزی است.
 سوال از وزیران
آخرین جلسه پیش از شروع تعطیلات تابستانی مجلس اما به بحث استیضاح این 3وزیر ختم نشد و در پایان جلسه نیز سوال ملی قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر اقتصاد اعلام وصول شد تا طیب‌نیا هم پاسخگوی سوال نمایندگان باشد. البته این بحث که گویی به یک سبقت‌جویی نمایندگان در سوال و استیضاح از وزرا در مجلس تبدیل شده بود حتی به پس از پایان جلسه علنی هم کشیده شد.

پس از پایان جلسه رسول خضری از طرح سوال از ربیعی، وزیر کار خبر داد. خضری گفت: 10نفر از نمایندگان این طرح سوال را امضا کرده‌اند و خواستار توضیح ربیعی درباره علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بی‌توجهی به مشکلات اساسی آنها و استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیاط خلوت هزینه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی شده‌اند.
 تذکرات کتبی رنگین‌کمان صحن علنی
در جلسه علنی دیروز خانه ملت تذکرات کتبی هم کم نبود و صحن علنی مجلس با سیلی از انواع و اقسام تذکرات کتبی به وزیران مواجه شد. 10نماینده در تذکر خود به عبدالرضا رحمانی فضلی خواستار منتفی شدن طرح تقسیم کشور به 5منطقه و جلوگیری از ایجاد التهاب در کشور شدند. همچنین 2تن از نمایندگان به وزیر کشور بر اساس لزوم بازنگری در تقسیمات کشوری و بی‌توجهی به اجرای آیین‌نامه فرمانداری‌های ویژه تذکر دادند.

9تن از نمایندگان نیز در تذکر کتبی مشترکی به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواستار روشن شدن علت عدم‌پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز شدند. این نمایندگان همچنین طی تذکری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار رفع مشکل واگذاری تلفن ثابت در استان فارس شدند. اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان و محمدباقر شریعتی نماینده بهبهان در تذکر مشترکی به وزیر جهاد کشاورزی خواستار بازنگری در قیمت خرید تضمینی خرما شدند و بر ضرورت پرداخت ضرر و زیان وارده به صیفی‌کاران استان خوزستان تاکید کردند. 2نماینده نیز در تذکر کتبی جداگانه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار تسریع در پرداخت وام ازدواج جوانان شدند.

حسینی در تذکر دیگری به وزیر خارجه بر بازگشایی بازارچه مرزی سومار تاکید کرد و در تذکری به رئیس‌جمهوری خواستار تسریع در راه‌اندازی منطقه آزاد قصر شیرین شد. احمد جباری نماینده بندرلنگه در تذکری به وزیر کشور و رئیس‌جمهوری پیگیر علت اجرا نشدن قانون مصوب مجلس مبنی بر ایجاد شهرداری در روستاهای بالای 3500نفر جمعیت و ارتقای آن به شهر شد. محمدصالح جوکار نماینده یزد در مجلس نیز در تذکری به وزیر راه و شهرسازی بر لزوم پیگیری و رفع مشکلات تاخیر در پروازهای داخلی تاکید کرد.

حمید رسایی و جواد کریمی قدوسی نمایندگان تهران و مشهد در مجلس نیز در تذکری مشترک به وزیر اطلاعات خواستار توضیح درباره علت برگزاری جلسه این وزارتخانه با شورای مرکزی حزب منحله مشارکت شدند. احمد سالک برای بیماری سالک به وزیر بهداشت تذکر داد. وزیر دادگستری نیز برای نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر قیمت اجناس در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری تذکر گرفت. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد