سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک بحران



اخراج به شرط جابه جایی
محمد جواد مقدم می افزاید: هر زمان که نیاز به این نیروها بود در نخستین فرصت نسبت به جابه جایی آنها اقدام خواهیم کرد.
قاسم منصور آل کثیر : در حالی که بیش از 300 هزار نیروی غیربومی در خوزستان مشغول به کار هستند و نبض اشتغال خوزستان در دستان غیربومی هاست: چند روز پیش شاهد اخراج 15 کارگر شوشی به بهانه غیربومی بودن از شرکت کاغذ سازی کارون از توابع شوشتر بودیم.
، از دیدگاه بسیاری از کار شناسان حوزه اقتصاد و روابط کار، در کشورهایی که اقتصادشان برمبنای تولید بنا شده، نیروی کار جزو پر ارزش ترین سرمایه های اقتصاد و تولید به شمار می رود. این در حالی است که این اصل در خوزستان نادیده گرفته می شود و هر از چند گاهی شاهد اخراج و بیکار شدن کارگران هستیم.
چند روز پیش 40نفر از کارگران شوشی از محل کارشان اخراج شدند: 26 نفر از این کارکنان که اغلب بیش از 10 سال سابقه کار داشتند، توسط یکی از شرکت های خصوصی زیرنظر شرکت کاغذ سازی پارس هفت تپه از کار برکنار شدند و 15 جوان دیگر نیز به دلیل غیر بومی بودن از شرکت کاغذ سازی کارون اخراج شدند. در پی اخراج کارگران، فرماندار شوشتر اظهار بی اطلاعی کرد اما مدیرعامل دوکارخانه مذکور و مسوولان شهرستان شوش علت اصلی اخراج را اعتراض فرمانداری شوشتر نسبت به استخدام کارگران شوشی دانسته اند. امام جمعه شهر شوش اخیراً اعلام کرد که شهرستان شوش بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده که به باور بسیاری از کارشناسان روابط خانواده، بیکاری یکی از مهم ترین علل طلاق به شمار می رود.
در نهایت پس از رایزنی هایی که توسط نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان شوش و نمایندگان کارکنان اخراجی با مدیرعامل شرکت های مذکور صورت گرفت 14 نفر از کارکنان اخراجی بازگشت به کار شدند. اما همچنان 15 کارگر شرکت کاغذسازی کارون و 14 کارگر از شرکت کاغذ سازی پارس همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.
    
    امید به بازگشت
  فرماندار شهرستان شوش در خصوص کارگران اخراجی می گوید: تعدادی از کارکنان اخراجی شرکت کاغذپارس بازگشت به کار شدند و اگر کارکنان دیگری هنوز به کار خودشان بازنگشتند به فرمانداری مراجعه بکنند تا پیگیر مشکل آنها بشویم.
رضا نجاتی همچنین با اشاره به 15 کارگر شرکت کاغذسازی کارون توضیح داد: این موضوع را با فرماندار شهرستان شوشتر در میان گذاشتم و ایشان ابراز بی اطلاعی کرد. همچنان پیگیر بازگشت به کار این کارگران هستم و یکی از اعضای شورای شهر را مسوول پیگیری و رسیدگی به این موضوع قرار دادیم و امیدواریم رایزنی ها به نتیجه برسد و کارگران اخراجی بازگشت به کار شوند.
 مدیرعامل شرکت های کاغذ سازی کارون و شرکت کاغذ سازی پارس هفت تپه در خصوص 15 کارگر اخراجی از شرکت کاغذ سازی کارون می گوید: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوشتر و دیگر مسوولان این شهرستان نسبت به استخدام نیروهای شوشی اعتراض کردند و ابلاغیه یی بر مبنای اخراج کارگران غیر بومی برای ما ارسال کردند.
    محمد جواد مقدم درباره جابه جایی این کارکنان از شرکت کاغذسازی کارون شوشتر به پارس هفت تپه می افزاید: هر زمان که نیاز به این نیروها بود در نخستین فرصت نسبت به جابه جایی آنها اقدام خواهیم کرد.
    
    اخراج های سلیقه یی
یکی از کارکنان شرکت کاغذ سازی پارس در این باره می گوید: مدیران و پیمانکاران این شرکت، غیر بومی هستند اما کارگران را به بهانه غیربومی بودن و به شکل سلیقه یی اخراج کردند. فرماندار شوشتر گفته از آنجایی که شمار بیکاران شهرستان شوشتر زیاد است، باید اولویت اشتغال به کار با افراد بومی باشد.
 این کارگر افزود: چرا باید شرکت های خصوصی افرادی با 15 سال سابقه کار و دارای مدارک تحصیلی عالی را یک روزه اخراج کنند؟ خانواده های برخی کارکنان اخراجی گفته اند در صورتی که همسران شان بازگشت به کار نشوند اعتراض خود را به سایر سازمان ها و مسوولان استانی و کشوری می رسا نند.
    
    اخراج به شرط جابه جایی
 نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیران شرکت ها نباید با حب و بغض نسبت به کارکنان تصمیم گیری کنند، می گوید: جلسه یی به همراه سه نماینده از کارکنان اخراجی و دیگر مسوولان از جمله معاون فرمانداری شهرستان و مسوولان اداره کار با مدیرعامل شرکتی که کارکنان را اخراج کرد صورت گرفت که طی این جلسه درباره علت اخراج شدن کارکنان به طور شفاف صحبت شد و مقرر شد مدیرعامل شرکتی که کارگران را اخراج کرده نسبت به این تصمیم تجدید نظر داشته باشد. سید راضی نوری می افزاید: در این شرایط خاص اقتصادی نباید 26 خانواده را سرگردان کرد. در نهایت تصمیم گرفته شد که 15 کارگر بازگشت به کار شوند و برای باقی کارگران اخراجی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
 وی همچنین درباره کارگران اخراجی شرکت کاغذسازی کارون نیز توضیح می دهد: گفته می شود از دفتر امام جمعه شوشتر، شورای شهر و فرمانداری این شهرستان نسبت به استخدام 15 کارگر شوشی اعتراض کرده بودند که این امر باعث اخراج این کارگران شد. نوری با بیان اینکه نباید یکجانبه تصمیم گیری شود، می گوید: مدیرعامل شرکت کاغذسازی کارون می تواند کارگران اخراجی را به هفت تپه جابه جا کند و از بلاتکلیفی خارج شان کند.
    
    قلب مملکت و بیکاری سرسام آور
 دومین نشست تخصصی کارگروه اشتغال استان در حالی برگزار شد که عبدالحسین مقتدایی، استاندار خوزستان از جایگاه سی و دوم استان در جدول اشتغال خبر داد.
 وی با بیان اینکه در بحث اشتغال و رفع معضل بیکاری تاکنون پیشرفت خوبی نداشته ایم، گفت: در استانی زندگی می کنیم که در قلب مملکت است ولی جایگاه سی و دوم برای خوزستان قابل قبول نیست و این یک فاجعه برای استان ما محسوب می شود.
مقتدایی در ادامه با اشاره به افزایش آمار بیکاری در استان تصریح کرد: چندی پیش شرکت صنایع فلزی و چوب در شهرک های صنعتی خرمشهر تعطیل شده و به دنبال آن 170 نفر بیکار شده اند: این یعنی افزایش نرخ بیکاری در استان، تعطیلی واحدهای صنعتی معضلات زیادی برای ما ایجاد خواهد کرد چرا که اگر تنها 10 درصد از این افراد بخواهند از راه خلاف درآمدزایی کنند سلامت و امنیت برای هیچ کدام از ما ثبات نخواهد داشت و تبعاتش به عهده خودمان است. استاندار خوزستان خطاب به اعضای کارگروه اشتغال تاکید کرد: خودتان متقاضی باشید و به ما بگویید برای رفع این مشکل چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ اگر قرار باشد جمع شویم و تصمیمی نگیریم، جلسه ما خروجی خاصی نداشته باشد بهتر این است که کارگروه اشتغال تشکیل نشود و تا زمانی که خوراکی برای تصمیم گیری نداشته باشیم جلسه یی تشکیل ندهیم.وی همچنین از بانک های دولتی خواست تا با تشکیل جلساتی مشکلات عدم پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و سرمایه گذاری را بررسی کرده و نتیجه را به دستگاه ها و ادارات ذی ربط ارائه دهند.
    
    کارگر سربار نیست
 شهرستان شوش را به عنوان قطب کشاورزی می شناسند، همچنین وجود جاذبه های تاریخی گردشگری نیز بر جاذبه این شهرستان افزوده است. با این حال آمار بیکاری در این شهرستان چشمگیر است و به گفته نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی، شوش از محروم ترین شهرستان های استان است. نگاه کارفرما به کارگران نه به عنوان نیروی اصلی تولید بلکه به عنوان «سربار»، می تواند از مهم ترین دلایل اخراج کارکنان باشد. با این همه کارگران نخستین قربانیان شرایط بحرانی واحد صنعتی هستند که به بهانه کاهش هزینه ها، از کارخود اخراج یا با پایان قرارداد موقت، بیکار می شوند با این امید که در نهایت کارفرما بتواند از شرایط بحرانی عبور کرده و واحد صنعتی و تولیدی را سرپا نگه دارد. هرچند بر هیچ کس، از جمله کارگران بیکار پوشیده نیست که یکی از علت های بحران تولید در شرایط حاضر، افزایش هزینه های دیگر بخش های تولید از جمله مواد اولیه و حامل های انرژی است اما این سوال همچنان پابرجاست که چرا کارگران اخراج می شوند؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد